КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/326/17 Суддя (судді) першої інстанції: Панова Г. В.
Суддя-доповідач - Кучма А.Ю.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 червня 2018 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого-судді: Кучми А.Ю.
суддів: Коротких А.Ю., Безименної Н.В.
за участю секретаря: Тищенко Н.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Київській області на постанову Київського окружного адміністративного суду від 01.11.2017 (м. Київ, дата складання повного тексту не зазначається) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Форум-Косметік до Відділу Держгеокадастру у м. Бровари Київської області, Головного управління Держгеокадастру у Київській області, третя особа - Броварська міська рада Київської області про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И Л А:
ТОВ Форум-Косметік звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Відділу Держгеокадастру у м. Бровари Київської області, Головного управління Держгеокадастру у Київській області, третя особа - Броварська міська рада Київської області (з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 03.10.2017) про визнання протиправними дії відділу Держгеокадастру у м. Бровари Київської області щодо застосування рішення Броварської міської ради Київської області від 25.12.2014 № 1378-50-06 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари при складанні витягу № 34-1028-99.3-1843/2-16 від 20.07.2016 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель міста Бровари Київської області стосовно земельної ділянки площею 0,2641 га, кадастровий номер 3210600000:00:049:0516, від 20.07.2016, яка знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Москаленка Сергія (Красовського), 25.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 01.11.2017 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Форум-Косметік задоволено, визнано протиправними дії відділу Держгеокадастру у м. Бровари Київської області щодо застосування рішення Броварської міської ради Київської області від 25.12.2014 № 1378-50-06 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари при складанні витягу № 34-1028-99.3-1843/2-16 від 20.07.2016 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель міста Бровари Київської області стосовно земельної ділянки площею 0,2641 га, кадастровий номер 3210600000:00:049:0516, від 20.07.2016, яка знаходиться за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Москаленка Сергія (Красовського), 25.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що рішення Броварської міської ради Київської області від 25.12.2014 № 1378-50-06 було оприлюднено на офіційному сайті Броварської міської ради Київської області 26.12.2014, з чітким дотриманням норм Податкового кодексу, оскільки у вказаному рішенні зазначено, що нормативно грошова оцінка земель м. Бровари вводиться в дію з 01.01.2016.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у відповідача були відсутні необхідні правові підстави для оформлення відповідного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої позивачем земельної ділянки.
Позиція відповідачів та третьої особи обґрунтована тим, що оскаржуване рішення набрало законної сили у передбаченому законодавством порядку, є чинним та почало породжувати відповідні правовідносини з 01.01.2016, при цьому чинне законодавство України не передбачає процедури здійснення оприлюднення відповідних рішень, та будь-який веб-сайт на сьогодні можна вважати ЗМІ.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін.
Згідно з ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом першої інстанції встановлено, що 17.08.2005 між Броварською міською радою (орендодавець) та ТОВ Форум-Косметік (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, про що вчинено запис у Державному реєстрі земель № 040533800131 від 17.08.2005, за умовами якого орендодавець відповідно до рішення сесії Броварської міської ради Київської області від 07.07.2005 № 746-35-04 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, площею 0,2641 га, для обслуговування нежитлової будівлі, яка знаходиться по вул. Красовського, 25 в м. Бровари.
Згідно з планом землекористування, що є невід'ємною частиною цього договору та довідки, виданої Броварським міським відділом земельних ресурсів № 381 від 20.07.2005, та земельно-кадастрової документації Броварського міського відділу земельних ресурсів ця земельна ділянка є землями промисловості Броварської міської ради (п.1.1 договору).
Відповідно до п.2.3 вказаного договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно довідки Броварського міського відділу земельних ресурсів від 06.07.2005 №382 становить 172537 грн.
Договір укладено на 5 (п'ять) років, терміном до 07.07.2010. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 2 місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмового орендодавця про намір продовжити його дію (п.3 договору).
Пунктами 4.1-4.2 договору передбачено, що річна орендна плата складає 5176,11 грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Додатковою угодою від 17.08.2005 № 1 до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2005 № 0040533800131 внесено зміни до вказаного договору, зокрема, викладено п.1.1 договору в наступній редакції, орендодавець відповідно до рішення сесії Броварської міської ради Київської області від 07.07.2005 № 746-35-04 та виконавчого комітету міської ради від 14.02.2006 № 90 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, площею 0,0261 га, для обслуговування нежитлової будівлі, яка знаходиться по вул. Красовського, 25/1 в м. Бровари. Згідно з планом землекористування, що є невід'ємною частиною цього договору та довідки, виданої Броварським міським відділом земельних ресурсів № 381 від 20.07.2005, та земельно-кадастрової документації Броварського міського відділу земельних ресурсів ця земельна ділянка є землями промисловості Броварської міської ради.
Крім того, сторони узгодили внести зміни до пункту 4.3 договору і викласти його в наступній редакції: орендна плата вноситься орендарем починаючи з дня прийняття рішення сесії від 07.07.2005 щомісячно рівними частками протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця шляхом перерахування на р/р.
Угодою від 28.05.2010 до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2005 орендодавець та орендар домовились продовжити зазначений договір на 20 років.
Відповідно до наявного в матеріалах справи акту прийому-передачі земельної ділянки, датованим 2010 роком та підписаним сторонами, Броварська міська рада передала, а ТОВ Форум-Косметік прийняло земельну ділянку по вул. Красовського, 25 в м. Бровари, яка надана рішенням сесії від 20.05.2010 за № 1529-84-05 на умовах оренди терміном на 20 років.
20.07.2016 відділом Держгеокадастру у м. Броварах Київської області було видано позивачу витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Бровари Київської області, який сформовано на підставі рішення Броварської міської ради від 25.12.2014 №1378-50-06 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Бровари та відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0261 га по вул. Красовського, 25 в м. Бровари становить 6892059,24 грн.
Позивач, вважаючи, що витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки орендованої землі був здійснений відповідачем на підставі нечинного рішення Броварської міської ради від 25.12.2014 року №1378-50-06, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що оскільки рішення Броварської міської ради Київської області від 25.12.2014 №1378-50-06 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари , як регуляторний акт органів місцевого самоврядування, не було офіційно оприлюднено шляхом розміщення в друкованому засобі масової інформації, вказане рішення не набрало чинності, а тому видання відповідного витягу є безпідставним та необґрунтованим.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Частинами 1, 2 ст. Закону України Про оцінку земель , крім іншого, передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до ч. 5 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Приписами частини 5 статті 12 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності встановлено, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
З аналізу наведених норм законодавства вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель мають визначальні ознаки регуляторного акта, оскільки такі рішення є офіційними письмовими документами, що прийняті уповноваженим регуляторним органом та окремі положення яких спрямовані на правове регулювання господарських та адміністративних відносин, а тому такі рішення підлягають офіційному оприлюдненню в друкованих засобах масової інформації, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
За таких обставин порядок набрання чинності рішенням міської ради, яке має нормативно-правовий характер і є регуляторним актом, відповідно до вимог чинного законодавства України пов'язується з офіційним оприлюдненням саме у друкованих засобах масової інформації.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок населеного пункту набирає чинності лише виключно після її оприлюднення у встановленому порядку (офіційних друкованих засобах масової інформації) та є не чинною без такого оприлюднення.
У своїй апеляційній скарзі Броварська міська рада Київської області зазначає, що її рішення від 25.12.2014 №1378-50-06 було оприлюднено на офіційному сайті Броварської міської ради Київської області www.brovary.kiev.ua 26 грудня 2014 року з чітким дотримання норм Податкового кодексу України та зазначає, що вказане рішення не є регуляторним актом, оскільки за результатами розгляду проекту цього рішення Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва листом від 05.08.2014 №6342/о/20-14 надано висновок про те, що проект рішення Броварської міської ради Київської області Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари не є регуляторним актом та не потребує реалізації положень Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , у зв'язку з чим Броварська міська рада Київської області припинила процедуру розгляду проекту вказаного рішення як регуляторного акту, у зв'язку з чим не було здійснено його оприлюднення в друкованих засобах масової інформації.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до рішення Броварської міської ради Київської області від 28.11.2013 №1104-40-06 Про затвердження плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2014 рік затверджено план підготовки проектів регуляторних актів на 2014 рік, зокрема, проекту рішення Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари .
У зв'язку з тим, що рішення органів місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель мають визначальні ознаки регуляторного акта, міським головою м. Бровари Київської області направлено на адресу Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва лист Про надання пропозицій , в якому на виконання ст.34 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності Броварська міська рада просила надати пропозиції щодо проектів регуляторних актів Броварської міської ради відповідно до принципів державної регуляторної політики, зокрема, щодо проекту рішення Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари .
Листом від 05.08.2014 № 6342/о/20-14 Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва повідомила Броварській міській раді, що отриманий пакет документів не є достатнім та не дає змоги в повній мірі визначити відповідність проектів рішень принципам державної регуляторної політики. Зокрема, відсутній експертний висновок щодо регуляторного впливу проектів регуляторних актів.
Цим же листом Державною службою надано пропозицію, що проект рішення Броварської міської ради Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари не є регуляторним актом та не потребує реалізації положень Закону.
Разом з тим, згідно наведених вище норм законодавства України рішення органів місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель мають визначальні ознаки регуляторного акта, у зв'язку з чим наведене у листі твердження Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва стосовно того, що проект рішення Броварської міської ради Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари не є регуляторним є помилковим та Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва самостійно зазначає, що наданий апелянтом пакет документів не є достатнім та не дає змоги в повній мірі визначити відповідність проектів рішень принципам державної регуляторної політики.
Відповідно до ст.28 Регламенту Броварської міської ради регуляторний акт оприлюднюється в засобах масової інформації не пізніше 10 днів після його прийняття на сесії міської ради.
Згідно ст.55 Регламенту передбачено, що рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення в друкованому засобі масової інформації Броварської міської ради, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення відповідного рішення в дію, а рішення індивідуальної дії з моменту їх прийняття. Нормативно-правові акти та акти індивідуальної дії, підлягають обов'язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п'яти робочих днів з дня затвердження документа на офіційному веб-сайті міської ради із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.
Таким чином, враховуючи, що рішення Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари не є рішенням індивідуальної дії та відноситься до актів нормативно-правового характеру, таке рішення набирає чинності саме з дня його опублікування в друкованому засобі масової інформації Броварської міської ради.
Посилання апелянта, що рішення Броварської міської ради від 25.12.2014 № 1378-50-06 почало породжувати правовідносини лише з 01.01.2016, не спростовує, що до дня опублікування вказаного рішення в друкованому засобі масової інформації, таке рішення не набирає чинності.
Зазначення в рішенні ради спеціальних строків не зумовлює набрання чинності рішенням ради - нормативної грошової оцінки землі міста Бровари без відповідного офіційного оприлюднення даного рішення ради.
Крім того, колегія суддів вважає безпідставним посилання апелянта, що рішення Броварської міської ради Київської області від 25.12.2014 №1378-50-06 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари набрало законної сили у зв'язку з оприлюдненням його на офіційному сайті Броварської міської ради 26.12.2014 року, оскільки відповідно до приписів ч.5 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
У свою чергу, Броварська міська рада не заперечує того факту, що рішення від 25.12.2014 № 1378-50-06 не було оприлюднено у друкованому засобі масової інформації Броварської міської ради, що також підтверджується наявною в матеріалах справи копією листа міського голови від 31.01.2017 № 04-01/67.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оприлюднення рішення органу місцевого самоврядування на веб-сайті не може вважатися виконанням вимог законодавства, а також приписів статті 55 Регламенту Броварської міської ради, оскільки набрання чинності нормативно-правовими актами органу місцевого самоврядування пов'язується виключно з їх опублікуванням у друкованому засобі масової інформації.
Крім того, обставини щодо не набрання чинності рішенням Броварської міської ради Київської області від 25.12.2014 року №1378-50-06 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової земель міста Бровари досліджувалися у судовому засіданні та знайшли підтвердження в ухвалі Київського апеляційного адміністративного суду від 18.07.2017, яка набрала законної сили.
В даному судовому рішенні було встановлено, що рішення Броварської міської ради Київської області від 25.12.2014 №1378-50-06 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Бровари є регуляторним актом, проте не було офіційно оприлюднено у передбачений законом спосіб шляхом розміщення в друкованому засобі масової інформації, у зв'язку з чим вказане рішення не набрало чинності.
Відповідно до ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що рішення Броварської міської ради Київської області від 25.12.2014 року №1378-50-06 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової земель міста Бровари не було офіційно оприлюднено шляхом розміщення в друкованому засобі масової інформації, у зв'язку з чим вказане рішення не набрало чинності, а тому дії відділу Держгеокадастру у м.Бровари Київської області щодо застосування даного рішення при складанні витягу № 34-1028-99.3-1843/2-16 від 20.07.2016 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель міста Бровари Київської області стосовно земельної ділянки площею 0,2641 га, кадастровий номер 3210600000:00:049:0516, від 20.07.2016, яка знаходиться за адресою: Київська область, м.Бровари, вул. Москаленка Сергія (Красовського), 25 є протиправними.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, апелянтом в апеляційній скарзі взагалі не зазначено у чому полягає порушення норм матеріального чи процесуального права судом першої інстанції, будь-яких доказів чи пояснень, які не досліджувалися раніше теж не надано.
Отже, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду є законним і обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстав для його скасування не має.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Київській області залишити без задоволення , а постанову Київського окружного адміністративного суду від 01.11.2017 - без змін .
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 02.07.2018.
Головуючий-суддя: А.Ю. Кучма
Судді: А.Ю.Коротких
Н.В. Безименна
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2018 |
Оприлюднено | 03.07.2018 |
Номер документу | 75025250 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кучма А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні