ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 січня 2010 року справа № 2а-5444/09/2370
14 год. 35 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний а дміністративний суд у склад і:
головуючого судді - Кульч ицького С.О.,
при секретарі судового зас ідання - Руденко Ю.В.,
за участю:
представника позивача - Дмитренко О.С. (за довіреніс тю),
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду адміністративну спра ву за позовом Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалід ів до товариства з обмеженою відповідальністю «Добробут - V» про стягнення адміністрат ивно-господарських санкцій т а пені за незайняті робочі мі сця інвалідами,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окруж ного адміністративного суду з позовною заявою звернулос я Черкаське обласне відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів до ТОВ «Добробут - V» про стягнення 15006 грн. 48 к оп. адміністративно-господар ських санкцій за незайняті р обочі місця інвалідами у 2008 ро ці та 981 грн. пені за несвоєчасн у сплату зазначених санкцій.
Під час судового розгляду с прави представник позивача з вернувся до суду з письмовою заявою про зменшення позовн их вимог від 14.01.2010 року, відпові дно до якої просить стягнути з відповідача 10887 грн. 01 коп.
Представник позивача у суд овому засіданні позов підтри мав повністю, просив суд задо вольнити його в повному обся зі, з урахуванням зменшення с уми позовних вимог, та стягну ти з відповідача на користь п озивача адміністративно-гос подарські санкції в сумі 10217 гр н. 75 коп. та 669 грн. 26 коп. пені, з мот ивів порушення відповідачем вимог ст.ст. 19, 20 Закону України «Про основи соціальної захи щеності інвалідів в Україні» зазначивши при цьому, що підп риємства, установи і організ ації, які використовують най ману працю самостійно здійсн юють працевлаштування інвал ідів відповідно до 4% норматив у робочих місць.
Відповідач до зали судовог о засідання не з' явився, явк у своїх представників на суд овий розгляд справи не забез печив, хоча про час та місце ро згляду справи був повідомлен ий належним чином.
Виходячи з положень ч.2 ст.128 К одексу адміністративного су дочинства України, суд вважа є, що неприбуття в судове зас ідання без поважних причин п редставника сторони або трет ьої особи, неповідомлення ни ми про причини неприбуття не є перешкодою для розгляду сп рави.
Розглянувши подані позива чем документи і матеріали ад міністративного позову та за перечення проти адміністрат ивного позову, що надійшли на адресу суду від відповідача , заслухавши пояснення предс тавника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичн і обставини, на яких ґрунтуєт ься позов, об'єктивно оцінивш и докази, які мають юридичне з начення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідач зареєстрований як юридична особа 09.11.2005 року, що підтверджується копією витя гу з Єдиного державного реєс тру юридичних осіб та фізичн их осіб - підприємців.
У 2008 році у відповідача повин ен був працювати 1 інвалід, про те позивачем встановлено, що в порушення вимог статей 19, 20 З акону України «Про основи со ціальної захищеності інвалі дів в Україні» 1 робоче місце інвалідом зайняте не було.
Позивачем зазначено, що вар тість одного робочого місця за звітній період на підприє мстві становить 11105 грн. 62 коп. Та к, загальна сума адміністрат ивно-господарських санкцій з а незайняті робочі місця для інвалідів становить 10217 грн. 75 к оп. У встановлений законодав ством термін, до 15 квітня 2009 рок у, визначену суму адміністра тивно-господарських санкцій за невиконаний норматив у 2008 р оці відповідач Черкаськом у обласному відділенню Фон ду соціального захисту інвал ідів не сплатив.
Відповідно до частини вось мої статті 69 Господарського к одексу України підприємство з правом найму робочої сили з абезпечує визначену відпові дно до закону кількість робо чих місць для працевлаштуван ня неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, як і потребують соціального зах исту. Відповідальність підпр иємства за невиконання даної вимоги встановлюється закон ом.
Спеціальним законом, який в изначає основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і і гарантує їм рівні з усіма і ншими громадянами можливост і для участі в економічній, по літичній і соціальній сферах життя суспільства, створенн я необхідних умов, які дають м ожливість інвалідам вести по вноцінний спосіб життя згідн о з індивідуальними здібност ями і інтересами, є Закон Укра їни "Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і" від 21.03.91 № 875-XII (надалі за тексто м - «Закон України N 875-XII») .
Частиною другою статті 18 За кону України № 875-XII визначено, щ о підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов'язані виділяти та ство рювати робочі місця для прац евлаштування інвалідів, у то му числі спеціальні робочі м ісця, створювати для них умов и праці з урахуванням індиві дуальних програм реабілітац ії і забезпечувати інші соці ально-економічні гарантії, п ередбачені чинним законодав ством, надавати державній сл ужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації пр ацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Статтею 19 Закону України № 875 -XII встановлено, що для підприє мств (об' єднань), установ і ор ганізацій незалежно від форм и власності і господарювання встановлюється норматив роб очих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів в розмірі чотирьох відсоткі в від середньооблікової чисе льності працюючих, а якщо пра цює від 8 до 25 чоловік - у кільк ості одного робочого місця.
При цьому, згідно зі статті 20 Закону України № 875-XII, підприєм ства (об' єднання), установи і організації незалежно від ф орми власності і господарюва ння, де кількість працюючих і нвалідів менша, ніж установл ено нормативом, передбаченим ч.1 ст. 19 цього Закону, щороку сп лачують відповідним відділе нням Фонду соціального захис ту інвалідів штрафні санкції , сума, яких визначається у роз мірі середньої річної заробі тної плати на відповідному п ідприємстві (в об' єднанні), в установі, організації за кож не робоче місце, не зайняте ін валідом.
Відповідно до частини 4 стат ті 20 Закону України «Про зайня тість населення» від 01.03.1991р. № 803- ХІІ підприємства, установи і організації незалежно від ф орми власності реєструються у місцевих центрах зайнятос ті за їх місцезнаходженням я к платники збору до Фонду заг альнообов'язкового державно го соціального страхування У країни на випадок безробіття , щомісяця подають цим центра м адміністративні дані у пов ному обсязі про наявність ві льних робочих місць (вакансі й), у тому числі призначених дл я працевлаштування інваліді в, та про працівників, які прац юють неповний робочий день (т иждень), якщо це не передбачен о трудовим договором, або не п рацюють у зв'язку з простоєм в иробництва з не залежних від них причин, і в десятиденний с трок - про всіх прийнятих прац івників у порядку, встановле ному законодавством.
З огляду на приписи чинного законодавства про порядок а тестації та створення робочи х місць інвалідів на підприє мстві працевлаштування інва лідів може здійснюватись цен тральним органом виконавчої влади з питань праці та соціа льної політики, органами міс цевого самоврядування, грома дськими організаціями інвал ідів лише за наявності отрим аної від підприємства інформ ації про проведену у встанов леному порядку атестацію нео бхідної кількості робочих мі сць інвалідів на цьому підпр иємстві відповідно до вимог нормативу, а також про вільні робочі місця та вакантні пос ади, на яких може використову ватись праця інвалідів.
Наказом Державного коміте ту статистики № 244 від 06.07.1998 затве рджена норма статистичної зв ітності № 3-ПН «Звіт про наявні сть вільних робочих місць (ва кантних посад)», яка подаєтьс я підприємствами, установами та організаціями щомісячно на адресу державної служби з айнятості.
Судом встановлено, що відп овідач на протязі 2008 року жодн ого разу не здійснив передба чені чинним законодавством з аходи щодо створення умов дл я працевлаштування інваліді в, заходи щодо створення умов для працевлаштування інвалі дів та заходи щодо інформува ння вищезазначених органів п ро наявну можливість на підп риємстві для працевлаштуван ня інвалідів, що підтверджує ться листом Жашківського рай онного центру зайнятості від 08.09.2009 року № 1336 (а.с. 9).
Згідно Порядку подання під приємствами, установами, орг анізаціями та фізичними особ ами, що використовують найма ну працю, звітів про зайнятіс ть і працевлаштування інвалі дів та інформації, необхідно ї для організації їх працевл аштування, затвердженого Пос тановою Кабінету Міністрів У країни № 70 від 31.01.2007 р. «Про реалі зацію статей 19 і 20 Закону Украї ни «Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і», відповідач зобов' язани й щороку до 1 березня подавати відділенню Фонду інвалідів звіт про зайнятість і працев лаштування інвалідів.
Судом встановлено, що протя гом 2008 року відповідач викори стовував працю 24 найманих пра цівників.
Суд враховує, що відповідно до законодавства України об ов'язок з працевлаштування і нвалідів покладено на орган державної влади з питань пра ці та соціальної політики, ор гани місцевого самоврядуван ня, громадські організації і нвалідів, але цьому мають пер едувати певні дії підприємст в, установ і організацій зі ст ворення робочих місць для ін валідів та з відповідного ін формування зазначених орган ів з метою працевлаштування інвалідів.
Приймаючи до уваги, що відпо відач на протязі 2008 року жодно го разу не вчинив такі дії, не подав до місцевого центру за нятості звіт форми 3-ПН про вак ансії для працевлаштування о сіб з обмеженими фізичними д аними, згідно частини 1 статті 20 Закону України № 875-XII, відпові дач зобов' язаний сплатити в ідділенню Фонду соціального захисту інвалідів адміністр ативно-господарські санкції , сума яких визначається в роз мірі середньої річної заробі тної плати на відповідному п ідприємстві за 2008 рік.
Пунктом 2 Порядку сплати під приємствами, установами, орг анізаціями та фізичними особ ами, що використовують найма ну працю, суми адміністратив но-господарських санкцій та пені за невиконання норматив у робочих місць для працевла штування інвалідів, затвердж еного постановою Кабінету мі ністрів України № 70 від 31.01.2007 р. « Про реалізацію статей 19 і 20 Зак ону України «Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні», строк сплати адм іністративно-господарських санкцій визначений до 15 квітн я року, що настає за роком, в як ому відбулося порушення норм ативу робочих місць для прац евлаштування інвалідів.
За порушення термінів спла ти адміністративно-господар ських санкцій частиною 2 стат ті 20 Закону України № 875-XII передб ачено нарахування пені в роз мірі 120 відсотків річних облік ової ставки Національного ба нку України, що діяла на момен т сплати, нарахованої на повн у суму недоїмки за весь її стр ок.
Згідно довідки відповідач а середньорічна заробітна пл ата на одного працюючого за 200 8 рік у відповідача склала 10217 г рн. 75 коп.
Таким чином, з урахуванням в икладених вище норм Закону № 875-XII відповідач зобов' язаний був до 15 квітня 2009 року сплатит и до Фонду соціального захис ту інвалідів адміністративн о-господарські санкції за не виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів за 2008 рік в сумі 10217 гр н. 75 коп.
Приймаючи до уваги, що відпо відач не сплатив зазначені а дміністративно-господарськ і санкції, розмір пені, нарах ованої на суму недоїмки, за пе ріод з 16 квітня 2009 року до 19 лист опада 2009 року розраховується, з урахуванням встановленого розміру облікової ставки НБ У на рівні 120,00% та складає 669 грн. 2 6 коп.
Вирішуючи даний спір, суд ви ходить з того, що одним із асп ектів соціальної захищеност і інвалідів, відповідно до ча стини першої статті 17 Закону № 875-XII , є право працювати на підп риємствах, в установах, орган ізаціях, а також займатися пі дприємницькою та іншою трудо вою діяльністю, яка не заборо нена законом.
Право інвалідів на працю, їх працевлаштування реалізуєт ься шляхом створення спеціал ьного робочого місця, адапта цією основного й додаткового обладнання, технічного осна щення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можли востей інваліда.
Це положення узгоджується зі статтею 43 Конституції Укра їни, відповідно до якої кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі н а життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно пого джується.
Щодо посилання відповідач а на те, що з 2004 року робочі місц я для осіб з обмеженою працез датністю створювати слід лиш е за рішенням місцевих рад, су д зазначає наступне.
Згідно з частиною першою ст атті 177 Господарського кодекс у України суб'єкти господарю вання зобов'язані за рішення м місцевої ради за рахунок св оїх коштів відповідно до зак ону створювати спеціальні ро бочі місця для осіб з обмежен ою працездатністю та організ овувати їх професійну підгот овку.
Відповідно до підпункту 12 п ункту "б" частини першої статт і 34 Закону України "Про місцев е самоврядування в Україні" д о кола делегованих повноваже нь виконавчих органів сільсь ких, селищних, міських рад нал ежать, зокрема, бронювання в п орядку, встановленому законо м, на підприємствах, в установ ах та організаціях незалежно від форм власності робочих м ісць, призначених для працев лаштування осіб, які відпові дно до законодавства потребу ють соціального захисту і не спроможні конкурувати на ри нку праці, визначення нормат ивів таких робочих місць; при йняття рішень про створення на підприємствах, в установа х та організаціях спеціальни х робочих місць для осіб з обм еженою працездатністю, орган ізація професійної підготов ки цих осіб; погодження прове дення ліквідації таких робоч их місць.
Частиною другою статті 17 За кону передбачено, що підприє мства, установи і організаці ї за рахунок коштів Фонду соц іального захисту інвалідів а бо за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів, у р азі необхідності, створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування інвалідів , здійснюючи для цього адапта цію основного і додаткового обладнання, технічного оснащ ення і пристосування тощо з у рахуванням обмежених можлив остей.
Таким чином, розрахунок кіл ькості робочих місць для інв алідів здійснюється роботод авцями самостійно, а розраху нок спеціальних робочих місц ь та їх створення - за рішенням місцевої ради.
Щодо посилання відповідач а на те, що він є платником єди ного податку, а тому звільнен ий від сплати адміністративн о - господарських санкцій т а пені, суд зазначає наступне .
Статтею 92 Конституції Украї ни встановлено принцип пріор итету закону в регулюванні п одаткових відносин, зокрема у встановленні системи опода ткування, податків і зборів.
Частиною сьомою статті 1 Зак ону України "Про систему опод аткування" встановлено, що по датки і збори (обов'язкові пла тежі), справляння яких не пере дбачено цим Законом, сплаті н е підлягають.
Внесок до відділень Фонду н е відповідає визначенню поня ття "податку і збору (обов'язко вого платежу) до бюджетів та д ержавних цільових фондів", на ведений в частині першій ста тті 2 Закону України "Про систе му оподаткування" і не містит ься в переліку податків та зб орів (обов'язкових платежів), н аведених в статтях 14, 15 зазначе ного Закону.
Спрощена система оподатку вання за своєю природою є еко номічним явищем і полягає в з аміні сплати передбачених зв ичайною системою оподаткува ння податків сплатою єдиного податку, а тому Указ Президен та України "Про спрощену сист ему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого п ідприємництва" від 28.06.99 N 746/99 не ро зповсюджується на спірні пра вовідносини, які виникають м іж відділеннями Фонду та роб отодавцями, що обрали спроще ну систему оподаткування.
З огляду на викладене, суд к онстатує, що відповідач, ігно руючи вищезазначені вимоги ч инного законодавства щодо ст ворення робочих місць для за безпечення зайнятості людей з фізичними чи психічними ва дами, перешкоджає досягненню ними матеріальної незалежно сті, їх соціальної реабіліта ції та забезпеченню рівних м ожливостей з усіма іншими гр омадянами.
Разом з тим Закон не ставить в залежність сплату санкцій від наявності чи відсутност і прибутку, а лише визначає по рядок сплати штрафних санкці й.
Крім того суд зазначає, що в ідповідно до пункту 2.3 Порядку нарахування пені та її сплат и адміністративно-господарс ька санкція - це грошове зобов 'язання, альтернативне зобов 'язанню самостійно здійснити працевлаштування інвалідів відповідно до Закону, сплачу ється у порядку і розмірах, пе редбачених Законом та постан овою Кабінету Міністрів Укра їни "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні".
Виходячи із наведеної дефі ніції та завдань Фонду стосо вно здійснення контролю за в иконанням роботодавцями нор мативу робочих місць для пра цевлаштування інвалідів та с платою ними адміністративно -господарських санкцій і пен і, фактом вчинення правопору шення є несплата адміністрат ивно-господарських санкцій.
Таким чином, суд приходить в исновку, що право на зверненн я до суду у відділень Фонду ви никає після встановлення фак ту несплати адміністративно -господарських санкцій.
Суд встановив, що позивачем виявлено факт несплати ад міністративно-господарськи х санкцій відповідачем за ре зультатами планової перевір ки виконання нормативу робоч их місць призначених для пра цевлаштування інвалідів, спл ати адміністративно-господа рських санкцій та пені за пер іод з 01.01.2007 року по 31.12.2008 року прове деної у вересні 2009 року.
З набранням чинності 01.01.2006 За коном України "Про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України щодо професійно ї і трудової реабілітації ін валідів" від 06.10.2005 N 2960-IV до спірних правовідносин потрібно заст осовувати строки звернення д о суду, визначені статтею 99 КА С з урахуванням вимог статті 103 КАС.
Стаття 250 Господарського ко дексу України стосовно строк ів застосування адміністрат ивно-господарських санкцій з астосовується до правовідно син, які існували у 2003, 2004 роках.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених статтею 72 цього Кодек су.
Інших доказів сторони суду не назвали та не надали.
Оскільки спір вирішено на к ористь суб' єкта владних пов новажень, звільненого від сп лати судового збору, а також з а відсутності витрат позивач а - суб'єкта владних повноваже нь, пов'язаних із залученням с відків та проведенням судови х експертиз, судові витрати (с удовий збір) згідно ч. 4 ст. 94 КАС України стягненню з відпові дача не підлягають.
З урахуванням наведеного т а керуючись Законом України "Про основи соціальної захищ еності інвалідів в Україні" в ід 21.03.91 № 875-XII, Законом України «Пр о зайнятість населення» від 01.03.1991р. № 803-ХІІ, Положенням про р обоче місце інваліда та про п орядок працевлаштування інв алідів, затвердженого постан овою Кабінету Міністрів Укра їни від 03.05.1995 № 314, Порядком подан ня підприємствами, установам и, організаціями та фізичним и особами, що використовують найману працю, звітів про зай нятість і працевлаштування і нвалідів та інформації, необ хідної для організації їх пр ацевлаштування, затверджено го Постановою Кабінету Мініс трів України № 70 від 31.01.2007 р. «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні», ст. ст. 9, 69-71, ч.3, ч.4 ст. 94, ч.2 ст.128, ст.ст. 158-159, 161-163 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни, суд,
ПОСТАНОВИВ :
Адміністративний позов за довольнити повністю.
Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю «До бробут - V» (19200, Черкаська об ласть, м. Жашків, вул. Перемоги , 3, ідентифікаційний код 33827867) на користь Черкаського обл асного відділення Фонду соці ального захисту інвалідів (1800 0, м. Черкаси, проспект Хіміків , 50, код ЄДРПОУ 21368023) 10217 грн. 75 коп. ад міністративно-господарськи х санкцій за незайняті робоч і місця інвалідами у 2008 році та 669 грн. 26 коп. пені за несвоєчасн у сплату зазначених санкцій, усього 10887 (десять тисяч вісімс от вісімдесят сім) грн. 01 коп.
Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 КАС України набирає зако нної сили після закінчення с троку подання заяви про апел яційне оскарження, встановле ного цим Кодексом, якщо таку з аяву не було подано.
Заява про апеляційне оскар ження постанови суду першої інстанції подається протяго м десяти днів з дня її проголо шення, а в разі складення пост анови у повному обсязі відпо відно до статті 160 цього Кодек су - з дня складення в повному обсязі. Якщо постанову було п роголошено у відсутності осо би, яка бере участь у справі, т о строк подання заяви про апе ляційне оскарження обчислює ться з дня отримання нею копі ї постанови. Апеляційна скар га на постанову суду першої і нстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарж ення.
Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Головуючий С.О. Кульчицький
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2010 |
Оприлюднено | 07.12.2010 |
Номер документу | 7508226 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Кульчицький Сергій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні