Рішення
від 06.07.2018 по справі 815/1096/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/1096/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 липня 2018 року Одеський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Бжассо Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одеса адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариства з обмеженою відповідальністю Північне Причорномор'я , Товариства з обмеженою відповідальністю ГлавБуд про визнання незаконними та скасування наказів та зобов'язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариства з обмеженою відповідальністю Північне Причорномор'я , Товариства з обмеженою відповідальністю ГавБуд , за результатом розгляду якого, з урахуванням уточнених позовних вимог, позивач просить суд:

Визнати незаконним та скасувати наказ Департаменту Державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області № 62 від 28.09.2017 року Про скасування декларації про готовність об'єкта до експлуатації , яким скасовано декларацію про готовність об'єкта до експлуатації, щодо будівництва зони відпочинку рибалок Човнової станції - будівля та споруда Човнової станції № 9, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Удобненська сільська рада, комплекс будівель та споруд № 9, будинок 4а, зареєстрованої 14.03.2016 року № ОД 142160741354;

Зобов'язати Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області внести до Єдиного реєстру документів, інформацію про Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації зареєстрованої від 14.03.2016 року № ОД 142160741354;

Визнати незаконним та скасувати наказ Департаменту Державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області № 59 від 15.09.2017 року Про скасування декларації про готовність об'єкта до експлуатації , яким скасовано декларацію про готовність об'єкта до експлуатації, щодо будівництва зони відпочинку рибалок Човнової станції на відстані 170 метрів від Маякського мосту на правому березі р. Дністер на території Білгород-Дністровського району Одеської області Будівлі та споруди Човнової станції за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Удобненська сільська рада, ділянка № НОМЕР_4, зареєстрованої 25.09.2015 року № ОД142152681796.

Зобов'язати Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області внести до Єдиного реєстру документів, інформацію про Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації зареєстрованої від 25.09.2015 року № ОД 142152681796;

Визнати незаконним та скасувати наказ Департаменту Державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області № 58 від 15.09.2017 року Про скасування декларації про готовність об'єкта до експлуатації , яким скасовано декларацію про готовність об'єкта до експлуатації, щодо будівництва зони відпочинку рибалок Човнової станції на відстані 170 метрів від Маякського мосту на правому березі р. Дністер на території Білгород-Дністровського району Одеської області, за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Удобненська сільська рада, будівлі та споруди човнової станції, ділянка № НОМЕР_6, правий берег річки Дністер, 170 метрів від Маякського мосту, зареєстрованої 04.05.2017 року № ОД 142171242127;

Зобов'язати Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області внести до Єдиного реєстру документів, інформацію про Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації зареєстрованої від 04.05.2017 року № ОД 1421171242127.

В обґрунтування адміністративного позову представник позивача зазначає, що на підставі декларації Про готовність об'єкта до експлуатації серія та номер ОД 142160741354, що зареєстрована 14.03.2016 року, Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, було зареєстровано право власності на будинок, що знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Удобненська сільська рада, комплекс будівель та споруд № 9, будівля та споруда НОМЕР_5, за ОСОБА_1 на підставі рішення приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу Колодяжної А.В. від 01.04.2016 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

На підставі декларації Про готовність об'єкта до експлуатації серія та номер ОД 142152681796, що зареєстрована 25.09.2015 року, Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, було зареєстровано право власності на будівлі та споруди Човнової станції загальною площею 93,7 кв. м., що знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Удобненська сільська рада, комплекс будівель та споруд № 9, будинок № НОМЕР_4, за ОСОБА_2 на підставі рішення реєстратора Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Одеській області від 02.11.2015 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

На підставі декларації Про готовність об'єкта до експлуатації серія та номер ОД 142171242127, що зареєстрована 04.05.2017 року, Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, було зареєстровано право власності на будинок, що знаходиться за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, Удобненська сільська рада, комплекс будівель та споруд № 9, будинок № НОМЕР_6, за ОСОБА_3 на підставі рішення реєстратора КП Центр державної реєстрації Хлібодарської селищної ради ОСОБА_6 від 12.06.2017 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

В подальшому позивачам стало відомо, що вказані декларації скасовані на підставі рішень та наказів Депратаменту ДАБІ в Одеській області, у зв'язку із відсутністю документів, які дають право на володіння та користування земельною ділянкою, на яких виконується будівництво.

На думку представника позивачів, оскаржувані накази є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки у відповідача відсутні докази, які б свідчили про зазначення у зареєстрованих деклараціях недостовірних даних, а документами, які підтверджують право проведення будівельних робіт на вказаних земельних ділянках, є договори оренди землі.

До того ж, представник позивачів вказує на те, що відповідачем порушено строки проведення перевірки достовірності даних вказаних у деклараціях.

Також, представник позивачів зазначає, що відповідач не повідомив позивачів про прийняття оскаржуваних наказів.

Ухвалою суду від 04.04.2018 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 04 травня 2018 року на 12 годину 00 хвилин. 04.05.2018 року та 31.05.2018 року розгляд справи перенесено у зв'язку із перебуванням головуючого судді Бжассо Н.В. на лікарняному.

26.04.2018 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, з огляду на який Департамент заперечує проти позову, вважає його необґрунтованим та таким, що не належить до задоволення, оскільки відповідачем було виявлено недостовірні дані у вищевказаних деклараціях та прийнято відповідні рішення та накази про їх скасування в межах чинного законодавства. Крім цього, позивачі у справі не є замовниками будівництва, скасування реєстрації вищевказаних декларацій не впливає на їхні права та позивачі не спростовують встановлені Департаментом порушення.

У судове засідання 04.07.2018 року сторони не з'явилися, представник позивачів, представники третіх осіб надали суду клопотання про розгляд справи за їх відсутності, причини неявки представника відповідача суду невідомі.

У зв'язку з вищевикладеним 04.07.2018 року, суд ухвалою суду, яка занесена до протоколу судового засідання, закрив підготовче провадження та, з урахування клопотання представника позивача про розгляд справи за його відсутності та неявки відповідача, призначив розгляд справи по суті в порядку письмового провадження у відповідності до положень ч. 9 ст. 205 КАС Украни в межах строку, визначеного ч. 2 ст. 193 КАС України.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд робить наступні висновки.

30.11.2007 року між Білгород-Дністровською РДА та ТОВ ГлавБуд укладено договір оренди земельної ділянки , з огляду на який ТОВ ГлавБуд прийняло у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка розташована на відстані 170 метрів від Маякського мосту, на правому березі р. Дністер, на території Білгород-Дністровського району, Одеської області, за межами населених пунктів, загальною площею 8,163 га. Цільове призначення земельної ділянки - організація зони відпочинку рибалок Човнової станції .

31.05.2008 року між Білгород-Дністровською РДА та ТОВ Північне Причорномор'я укладено договір оренди земельної ділянки, з огляду на який ТОВ Північне Причорномор'я прийняло у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі водного фонду, яка знаходиться на території Удобненської сільської ради, Білгород-дНістровського району Одеської області, за межами населених пунктів, загальною площею 7,2866 га. Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення Човнової станції .

14.09.2010 року між ТОВ ГлавБуд та ОСОБА_2 укладено договір № НОМЕР_4, з огляду на який ОСОБА_2 є інвестором будівництва приміщення для відпочинку рибалок і зберігання плавзасобів, інженерних мереж та комунікацій, причального спорудження, яке здійснюється ТОВ Главбуд на орендованій у Білгород-Дністровської РДА земельній ділянці. Будівництво здійснюється за рахунок інвестора та після ведення об'єкту в експлуатацію у інвестора виникає право оформлення права власності на об'єкт.

14.09.2010 року між ТОВ Північне Причорномор'я та ОСОБА_1 укладено договір № 4 А , з огляду на який ОСОБА_1 є інвестором будівництва комплексу, який складається із модулів для відпочинку рибалок і зберігання плавзасобів, каналів для підходу плавзасобів, причальних споруджень та інженерних мереж і комунікацій, яке здійснюється ТОВ Главбуд на орендованій у Білгород-Дністровської РДА земельній ділянці. Будівництво здійснюється за рахунок інвестора.

08.06.2012 року між ТОВ ГлавБуд та ОСОБА_3 укладено договір № НОМЕР_6, з огляду на який ОСОБА_3 є інвестором будівництва комплексу, який складається із модулів для відпочинку рибалок і зберігання плавзасобів, каналів для підходу плавзасобів, причальних споруджень та інженерних мереж і , яке здійснюється ТОВ Главбуд на орендованій у Білгород-Дністровської РДА земельній ділянці. Будівництво здійснюється за рахунок інвестора.

25.09.2015 року Департаментом ДАБІ в Одеській області зареєстровано декларацію № ОД142152681796 про готовність до експлуатації будівництва зони відпочинку рибалок Човнової станції на відстані 170 метрів від Маякського мосту на правому березі р. Дністер на території Білгород-Дністровського району Одеської області Будівлі та споруди Човнової станції за адресою: Одеська обл.., Білгород-Дністровський р-н., Удобненська сільська рада, ділянка № НОМЕР_4. Замовник декларації - ТОВ ГлавБуд . В п.11-1 декларації вказано, що будівництво здійснювалося у відповідності до договору оренди земельної ділянки від 30.11.2007 року, про який зазначено вище судом.

14.03.2016 року Департаментом ДАБІ в Одеській області зареєстровано декларацію № ОД142160741354 про готовність до експлуатації будівництва зони відпочинку рибалок Човнової станції № 9 за адресою: Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н., Удобненська сільська рада, ділянка НОМЕР_5. Замовник декларації - ТОВ Північне Причорномор'я . В п.11-1 декларації вказано, що будівництво здійснювалося у відповідності до договору оренди земельної ділянки від 31.05.2008 року, про який зазначено вище судом.

25.09.2015 року Департаментом ДАБІ в Одеській області зареєстровано декларацію № ОД142152681796 про готовність до експлуатації будівництва зони відпочинку рибалок Човнової станції на відстані 170 метрів від Маякського мосту на правому березі р. Дністер на території Білгород-Дністровського району Одеської області Будівлі та споруди Човнової станції за адресою: Одеська обл.., Білгород-Дністровський р-н., Удобненська сільська рада, ділянка № НОМЕР_4. Замовник декларації - ТОВ ГлавБуд . В п.11-1 декларації вказано, що будівництво здійснювалося у відповідності до договору оренди земельної ділянки від 30.11.2007 року, про який зазначено вище судом.

04.05.2017 року Департаментом ДАБІ в Одеській області зареєстровано декларацію № ОД142171242127 про готовність до експлуатації будівництва зони відпочинку рибалок Човнової станції на відстані 170 метрів від Маякського мосту на правому березі р. Дністер на території Білгород-Дністровського району Одеської області за адресою: Одеська обл.., Білгород-Дністровський р-н., Удобненська сільська рада, Будівля та споруди човнової станції № НОМЕР_6. Замовник декларації - ТОВ ГлавБуд . В п.13 декларації вказано, що будівництво здійснювалося у відповідності до договору оренди земельної ділянки від 30.11.2007 року, про який зазначено вище судом.

Відповідно до акту прийняття-передачі нерухомого майна згідно з договором НОМЕР_5 від 01.10.2010 року, 16.03.2016 року ТОВ Північне Причорномор'я передало, а ОСОБА_1, прийняла нерухоме майно: будівлі та споруди Човнової станції розташовані на земельній ділянці № 4 А (літ. А,Б) загальною площею 234,8 м. кв.

Відповідно до акту прийняття-передачі нерухомого майна згідно з договором № НОМЕР_6 від 08.06.2012 року ТОВ ГлавБуд передало, а ОСОБА_3, прийняв нерухоме майно: будівлі та споруди Човнової станції розташовані на земельній ділянці № НОМЕР_6, загальною площею 115,7 м. кв.

02.11.2015 року державним реєстратором Управління державної реєстрації ГТУЮ в Одеській області прийнято рішення про реєстрацію за ОСОБА_2 права власності на будівлі та споруди Човнової станції за адресою: Одеська обл.., Білгород-Дністровський р-н., с/рада Удобненська, комплекс будівель та споруд № 9,НОМЕР_4.

01.04.2016 року приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу прийнято рішення про реєстрацію за ОСОБА_1 права власності на будівлю та споруду Човнової станції за адресою: Одеська обл.., Білгород-Дністровський р-н., с/рада Удобненська, комплекс будівель та споруд № 9,188будинок 4 А .

02.11.2015 року державним реєстратором Управління державної реєстрації ГТУЮ в Одеській області прийнято рішення про реєстрацію за ОСОБА_2 права власності на будівлі та споруди Човнової станції за адресою: Одеська обл.., Білгород-Дністровський р-н., с/рада Удобненська, комплекс будівель та споруд № 9,НОМЕР_4.

12.06.2017 року державним реєстратором КП Центр державної реєстрації Хлібодарської селищної ради прийнято рішення про реєстрацію за ОСОБА_3 права власності на будівлі та споруди Човнової станції за адресою: Одеська обл., Білгород-Дністровський р-н., с/рада Удобненська, комплекс будівель та споруд № 9, НОМЕР_6.

Суд зазначає, що 15.09.2017 року Департаментом ДАБІ в Одеській області прийнято наказ № 59 про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 25.09.2015 року № ОД 142152681796.

Вказаний наказ прийнятий на підставі рішення № 55 від 15.09.2017 року.

15.09.2017 року Департаментом ДАБІ в Одеській області прийнято наказ № 58 про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 04.05.2017 року № ОД 142171242127.

Вказаний наказ прийнятий на підставі рішення № 54 від 15.09.2017 року.

28.09.2017 року Департаментом ДАБІ в Одеській області прийнято наказ № 62 про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 14.03.2016 року № ОД 142160741354.

Вказаний наказ прийнятий на підставі рішення № 58 від 28.09.2017 року.

Відповідно до ч. ч. 1, 4, 6, 9, 10, ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин), прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що належать до I-III категорій складності, та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Форма декларації про готовність об'єкта до експлуатації, порядок її подання і реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України.

Прийняття рішення про реєстрацію (повернення) декларації про готовність об'єкта до експлуатації, видачу (відмову у видачі) сертифіката здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дати подання відповідних документів.

Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта є дата реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації або видачі сертифіката.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю повертає декларацію про готовність об'єкта до експлуатації замовникові, якщо декларація подана чи оформлена з порушенням установлених вимог, з обґрунтуванням причини у строк, передбачений для її реєстрації.

Зареєстрована декларація про готовність об'єкта до експлуатації або сертифікат є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об'єкт необхідних для його функціонування ресурсів - води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об'єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.

Замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про готовність об'єкта до експлуатації, та за експлуатацію об'єкта без зареєстрованої декларації або сертифіката.

Згідно з ч. 2 ст. 39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин), у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.

Суд зазначає, що доводи відповідача з приводу того, що оскаржувані накази не стосуються прав позивача не відповідають дійсності, що спростовується наявними в матеріалах справи доказами. Так, позивачі були інвесторами будівництва будівель та споруд Човнової станції , яке здійснювали замовники декларацій про готовність об'єкта до експлуатації, реєстрація яких в подальшому скасована відповідачем. Саме на підставі вказаних вище декларацій про готовність об'єкта до експлуатації позивачфі зареєстрували право власності та об'єкти, які збудували ТОВ Північне Причорномор'я та ТОВ ГлавБуд , а отже, суд робить висновок, що оскаржувані рішення прямо стосуються прав позивачів.

Також, на думку суду, висновки відповідача з приводу відсутності у замовників декларацій документів, які надають право володіння або користування земельними ділянками, на яких виконувалося будівництво, є такими, що не відповідають дійсності, оскільки в деклараціях з цього приводу зазначено дату та номери реєстрації договорів оренди земельних ділянок, що укладені між Білгород-Дністровською РДА та ТОВ Північне Причорномор'я , ТОВ ГлавБуд , які досліджені судом та доказів щодо визнання недійсними яких суду не надано.

Приписами ч. ч. 1,2 ст. 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 2, 5, 6, 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 553 (в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням: 1) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; 2) порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи; 3) інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об'єкта будівництва.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником такого органу.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб'єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об'єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об'єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об'єкта;перевірка виконання суб'єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; вимога головного інспектора будівельного нагляду Держархбудінспекції щодо проведення перевірки за наявності підстав, встановлених законом; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Суд зазначає, що представник відповідача не надав жодних доказів на підтвердження факту проведення відповідачем планової чи позапланової перевірки, за результатами якої прийнято оскаржувані рішення та накази.

При цьому, суд зазначає, що позапланова перевірка, з огляду на вимоги Порядку, щодо достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об'єкта до експлуатації, проводиться протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів, тоді як декларації про готовність об'єкта до експлуатації зареєстровані Департаментом ДАБІ в Одеській області 25.09.2015 року, 14.03.2016 року, 04.05.2017 року, а рішення про їх скасування прийняті лише 15.09.2017 року, 28.09.2017 року, тобто зі спливом трьохмісячного строку, визначеного законодавством.

Відповідно до п.п. 4, 11, 13, 16, 18 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 461 (далі - Порядок № 461) (в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин), надання (реєстрація), повернення (відмова у видачі) чи скасування реєстрації документів, що підтверджують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними статтею 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Датою прийняття в експлуатацію об'єкта є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката.

Зареєстрована декларація або сертифікат є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об'єкт необхідних для його функціонування ресурсів - води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об'єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.

Замовник несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації чи акті готовності об'єкта до експлуатації, за експлуатацію об'єкта без зареєстрованої декларації або сертифіката.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня надходження декларації перевіряє повноту даних, зазначених у декларації, та забезпечує внесення інформації, зазначеної у декларації, до реєстру.

Суд зазначає, що декларація про готовність об'єкта до експлуатації є актом індивідуальної дії, який є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об'єкт необхідних для його функціонування ресурсів - води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об'єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.

Як зазначено вище судом, позивачі на підставі зареєстрованих декларацій про готовність об'єкта до експлуатації ще до прийняття оскаржуваних наказів зареєстрували права власності на об'єкти будівництва, а отже, станом на прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, декларації про готовність об'єкта до експлуатації вичерпали свою дію у зв'язку із оформленням позивачем права власності на вказані об'єкти.

З приводу вимог позивачів внести до Єдиного реєстру документів інформації про Декларації про готовність об'єкта до експлуатації зареєстрованих 14.03.2016 року за № ОД 142160741354, 25.09.2015 року № ОД 142152681796, 04.05.2017 року № ОД 142171242127, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 15 Порядку № 461, дані щодо зареєстрованих декларацій, внесених змін до них, повернення на доопрацювання для усунення виявлених недоліків та скасування їх реєстрації, а також виданих сертифікатів та відмов у їх видачі вносяться Держархбудінспекцією до реєстру на підставі інформації, поданої органами державного архітектурно-будівельного контролю, протягом одного робочого дня з дня її надходження.

Згідно з пп. 10 п. 4. Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 липня 2014 року № 294, Держархбудінспекція відповідно до покладених на неї завдань: веде єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.

Таким чином, суд зазначає, що позивач обрав невірний спосіб захисту, оскільки Департамент ДАБІ в Одеській області самостійно не наділений повноваженнями вносити будь-які записи до реєстру, а тому права позивача повинні бути відновлені шляхом зобов'язання Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області надати Державній архітектурно-будівельної інспекції України інформацію щодо поновлення в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів реєстрації Декларацій про готовність до експлуатації об'єкта, зареєстрованих 14.03.2016 року за № ОД 142160741354, 25.09.2015 року № ОД 142152681796, 04.05.2017 року № ОД 142171242127.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на вищевикладене, суд робить висновок, що адміністративний позов належить до часткового задоволення.

Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 205,243, 245, 246, 250, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Задовольнити частково позов ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Товариства з обмеженою відповідальністю Північне Причорномор'я , Товариства з обмеженою відповідальністю ГлавБуд про визнання незаконними та скасування наказів та зобов'язання вчинити певні дії.

Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту Державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області № 62 від 28.09.2017 року Про скасування декларації про готовність об'єкта до експлуатації .

Зобов'язати Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області надати Державній архітектурно-будівельної інспекції України інформацію щодо поновлення в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів реєстрації Декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 14.03.2016 року № ОД 142160741354.

Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту Державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області № 59 від 15.09.2017 року Про скасування декларації про готовність об'єкта до експлуатації .

Зобов'язати Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області надати Державній архітектурно-будівельної інспекції України інформацію щодо поновлення в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів реєстрації Декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 25.09.2015 року № ОД 142152681796.

Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту Державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області № 58 від 15.09.2017 року Про скасування декларації про готовність об'єкта до експлуатації .

Зобов'язати Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області надати Державній архітектурно-будівельної інспекції України інформацію щодо поновлення в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів реєстрації Декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 04.05.2017 року № ОД 1421171242127.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до Одеського апеляційного адміністративного суду.

Позивач - ОСОБА_1, адреса: АДРЕСА_1, 65005, ІПН: НОМЕР_1.

Позивач - ОСОБА_2, адреса: АДРЕСА_2, 65089, ІПН: НОМЕР_2.

Позивач - ОСОБА_3, адреса: АДРЕСА_3, 65049, ІПН: НОМЕР_3.

Відповідач - Департамент державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, адреса: вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65107.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю Північне Причорномор'я , адреса: вул. Гоголя,21, м. Одеса, 65026, код ЄДРПОУ: 34251507.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю ГлавБуд , адреса: вул. Пушкінська, 12, м. Одеса, 65026, код ЄДРПОУ: 25050789.

Повний текст рішення складений та підписаний судом 06.07.2018 року.

Суддя Н.В. Бжассо

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.07.2018
Оприлюднено08.07.2018
Номер документу75140711
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/1096/18

Постанова від 11.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Постанова від 11.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 22.01.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 10.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 15.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Рішення від 06.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні