Постанова
від 26.06.2018 по справі 804/6767/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

26 червня 2018 рокусправа № 804/6767/17

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Семененко Я.В.

судді: Бишевська Н.А. Добродняк І.Ю.

за участю секретаря судового засідання: Кязимової Д.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні м.Дніпрі апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2018 року (головуючий суддя - Єфанова О.В., повний текст складено 23.02.2018р.) у справі №804/6767/17 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро" до Державної фіскальної служби України, Державної казначейської служби України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Новомосковська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, Управління Державної казначейської служби України у м. Новомосковську Дніпропетровської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и В :

ТОВ Норвіс Агро звернулося до суду з позовом в якому, з урахуванням уточнень, просило:

- визнати протиправними дії Державної фіскальної служби України та Державної казначейської служби України, що полягають у блокуванні електронних ПДВ - рахунків Товариства з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро" №37520100289645, №37512000289645;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України спільно із Державною казначейською службою України розблокувати електронні ПДВ - рахунки Товариства з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро" №37520100289645, №37512000289645;

- визнати протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України, що полягає у ненаданні Державній казначейській службі України реєстру з реквізитами спеціального рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро";

- зобов'язати Державну фіскальну службу України надати Державній казначейській службі України реєстр з реквізитами спеціального рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро", а саме: спеціальний рахунок №26045015613801, що відкритий в ПАТ "Альфа-Банк" у м. Києві, МФО 300346;

- зобов'язати Державну казначейську службу України перерахувати з електронного ПДВ - рахунку Товариству з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро" №37520100289645 на спеціальний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро" №26045015613801, що відкритий в ПАТ "Альфа-Банк" у м. Києві, МФО 300346 суму в розмірі 1468000 (один мільйон чотириста шістдесят вісім тисяч) гривень 80 копійок.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що ТОВ Норвіс Агро

було зареєстроване як суб'єкт спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість та на виконання п.п.209.2.1. п.209.2 ст.209 Податкового кодексу України протягом жовтня 2016 року ТОВ "Норвіс Агро" на електронний ПДВ - рахунок №37553100289645 було перераховано 1835001грн. відповідно до платіжних доручень №7 від 19.10.2016р., №11 від 21.10.2016р., №16 від 24.10.2016р., №17 від 24.10.2016р.

Відповідно до листа Державної казначейської служби України №12-08/730-13806 від 17.08.2017р. перераховані протягом жовтня 2016 року ТОВ "Норвіс Агро" на електронний ПДВ - рахунок №37553100289645 кошти в сумі 1835001,00грн. розподілено Казначейством в автоматичному режимі на рахунки платника: в розмірі 20 відсотків (367000,20 грн.) - на електронний рахунок №37512000289645 для подальшого спрямування до бюджету згідно реєстрів Державної фіскальної служби України; в розмірі 80 відсотків (1468000,80 грн.) - на електронний рахунок №37520100289645 для подальшого автоматичного перерахування на спеціальний рахунок, відкритий в установі банку, реквізити якого повідомляє Казначейству ДФС.

Таким чином, кошти, сплачені ТОВ "Норвіс Арго" були зараховані на рахунки, з яких в подальшому (після подання податкових декларації з ПДВ) суми податку повинні бути спрямовані до бюджету та до спеціального рахунку платника.

16 січня 2017 року позивач подав до Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області податкову декларацію за жовтень 2016 року, в якій, зокрема, було зазначено спеціальний рахунок сільськогосподарського підприємства, на який повинні були бути перераховані кошти позивача у сумі 1468000,80грн. Проте, в порушенням норм чинного законодавства відповідачем-1 було передчасно заблоковано рахунок на якому перебувають кошти у сумі 1468000,80грн. та не подано відповідачу-2 реєстру з реквізитами спеціального рахунку позивача, через що позивачу не було повернуто належні йому кошти.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2018 року позов задоволено частково, а саме:

визнано протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України, що полягає у ненаданні Державній казначейській службі України реєстру з реквізитами спеціального рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро";

зобов'язано Державну фіскальну службу України надати Державній казначейській службі України реєстр з реквізитами спеціального рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро", а саме: спеціальний рахунок №26045015613801, що відкритий в ПАТ "Альфа-Банк" у м. Києві, МФО 300346;

зобов'язано Державну казначейську службу України перерахувати з електронного ПДВ - рахунку Товариству з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро" №37520100289645 на спеціальний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро" №26045015613801, що відкритий в ПАТ "Альфа-Банк" у м. Києві, МФО 300346 суму в розмірі 1468000 (один мільйон чотириста шістдесят вісім тисяч) гривень 80 копійок.

Вирішуючи спірні правовідносини між сторонами та частково задовольняючи позов, суд першої інстанції встановив те, що позивач з 01.10.2016р. зареєстрований як суб'єкт спеціального режиму оподаткування податком на дона вартість.

У відповідності до п.200-1.2 ст.200-1 ПК України позивачу відкрито рахунки в системі електронного адміністрування податку, призначені для перерахування коштів до Державного бюджету України та на його спеціальний рахунок, а саме: електронний рахунок №37512000289645 для перерахування коштів до Державного бюджету України та електронний рахунок №37520100289645 для подальшого автоматичного перерахування на спеціальний рахунок, відкритий в установі банку, реквізити якого повідомляє Казначейству ДФС України.

У жовтні 2016 року на електронний рахунок №37520100289645 для подальшого автоматичного перерахування на спеціальний рахунок, Казначейством було зараховано 1468000,80 грн.

16 січня 2017 року позивач подав до Новомосковської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Дніпропетровській області податкову декларацію за жовтень 2016 року, в якій, зокрема, було зазначено спеціальний рахунок сільськогосподарського підприємства, на який повинні були бути перераховані кошти позивача у сумі 1468000,80грн.

Вказані кошти не були перераховані Казначейством на спеціальний рахунок позивача, який ним відкрито у ПАТ Альфа-банк , з огляду на не подання ДФС органу Казначейства реєстру з реквізитами спеціального рахунку, який зазначений позивачем у податковій декларації.

Встановивши обставини справи, які свідчать про те, що не перерахування коштів на спеціальний рахунок позивача пов'язаний з бездіяльністю ДФС, яку суд визнав протиправною, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Державна фіскальна служба України подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права, неповне з'ясування обставин справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову. Апеляційна скарга фактично обґрунтована незгодою з висновками суду першої інстанції про те, що у спірних правовідносинах ДФС допущено протиправну бездіяльність. З цього приводу заявник апеляційної скарги зазначає те, що по-перше, спеціальний рахунок (№ 26045015613801), який позивач зазначив у декларації з ПДВ у сфері спеціального режиму оподаткування за жовтень 2016 року, поданій після граничного терміну подання до ОДПІ за новим місцем реєстрації, було відкрито лише 08.11.2016 року у ПАТ "Альфа - банк" у м. Київ, тобто, кошти сплачені на додатковий електронний рахунок у жовтні 2016 року не могли автоматично списатись на спеціальний рахунок, оскільки його відкрито лише у листопаді 2016 року, крім того податковий орган повідомлено про це лише у січні 2017 року, тобто під час подачі декларації з ПДВ за жовтень 2016 року; по-друге, з 1 січня 2017 року набув чинності Закон України від 20 грудня 2016 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році", яким зазначено, що з 01.01.2017р. скасовується спеціальний режим оподаткування ПДВ та усі сільгоспвиробники, які зареєстровані як суб'єкти спеціального режиму оподаткування, переведені на загальну систему оподаткування ПДВ, отже, ТОВ "Норвіс Агро" своєчасно не скористався правом на застосування спеціального режиму оподаткування ПДВ під час його дії відповідно до статті 209 ПК України, через що дії ДФС України в даній ситуації не суперечать вимогам чинного податкового законодавства України, у той час, як власні дії позивача спричинили порушення порядку автоматичного списання коштів на спеціальний рахунок. З цих підстав заявник апеляційної скарги вказує на відсутність підстав для визнання бездіяльністю протиправною.

Перевіривши, в межах доводів апеляційної скарги, законність та обґрунтованість судового рішення, оцінивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню виходячи із наступного.

Встановлені судом першої інстанції обставини справи свідчать про те, що товариство з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро" (далі - ТОВ "Норвіс Агро") з 01.01.2017р. перебуває на податковому обліку в Новомосковській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України у Дніпропетровській області (попереднє місце обліку - Ніжинська ОДПІ ГУ ДФС у Чернігівській області).

З 01.10.2016р. ТОВ "Норвіс Агро" зареєстровано як суб'єкт спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість (далі - ПДВ), що встановлений статтею 209 ПК України (в редакції, що діяла до 01.01.2017р.). Спеціальний режим оподаткування з ПДВ анульовано 01.01.2017р.

Відповідно до пункту 209.6 статті 209 ПК України сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.

Законом України від 24 грудня 2015 року №909-VIII "Про внесення змін до податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" (далі - Закон №909), зокрема внесено зміни до пункту 209.2 статті 209 Кодексу, відповідно до яких у 2016 році в межах спеціального режиму оподаткування запроваджена часткова сплата сум ПДВ до бюджету та на спеціальні рахунки. Розмір суми ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету та перерахуванню на спеціальні рахунки, залежить від виду сільськогосподарської продукції, що реалізується.

Зокрема, відповідно до п.п. "в" п.209.2 ст.209 ПК України (в редакції, що діяла до 01.01.2017р.) позитивна різниця між сумою податкових зобов'язань звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту звітного (податкового) періоду, за операціями з продукцією тваринництва підлягає перерахуванню: до державного бюджету - у розмірі 20 відсотків; на спеціальні рахунки, відкриті сільськогосподарським підприємствам - суб'єктам спеціального режиму оподаткування в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, - у розмірі 80 відсотків.

Для забезпечення вказаних розрахунків з бюджетом та перерахування коштів на спеціальні рахунки сільськогосподарським підприємствам - суб'єктам спеціального режиму оподаткування Казначейством відкрито додаткові електронні рахунки:

- 3754 - для здійснення операцій із зерновими і технічними культурами;

- 3755 - для здійснення операцій з продукцією тваринництва;

- 3753 - для здійснення операцій з іншими сільськогосподарськими товарами/ послугами.

Згідно з п.п.209.2.1. п.209.2 ст.209 ПК України сільськогосподарські підприємства для забезпечення перерахування, зазначеного у підпункті "в" пункту 209.2 цієї статті, зараховують кошти на власні рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкриті для перерахування коштів до державного бюджету та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій із продукцією тваринництва.

Вказана норма ПК України знайшла своє відображення в абзаці 4 пункту 23 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №569 від 16.10.2014 (в редакції чинній до 01.01.2017р.) (далі - Порядок №569), яким встановлено, що для перерахування суб'єктами спеціального режиму оподаткування сум податку за операціями, зазначеними в абзацах другому - четвертому цього пункту, до державного бюджету та на їх спеціальні рахунки такі підприємства зараховують кошти на власні додаткові електронні рахунки залежно від виду операцій, зазначених в абзацах другому - четвертому цього пункту.

Відповідно до абз. "в" п.п.209.2.2. п.209.2 ст.209 ПК України кошти, зараховані на рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, зазначені у підпункті 209.2.1 пункту 209.2 цієї статті, автоматично протягом наступного операційного дня за днем, в якому кошти надійшли на такі рахунки, перераховуються органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у таких розмірах: 20 відсотків - на рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість; 80 відсотків - на спеціальні рахунки сільськогосподарських підприємств, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Крім того, згідно з п. 23 Порядку №569 кошти, зараховані на додаткові електронні рахунки автоматично протягом операційного дня, що настає за днем, в якому кошти надійшли на такі рахунки, перераховуються Казначейством на електронний рахунок платника за №3751 та спеціальний рахунок за №3752.

Відповідно до пп.209.2.3 п.209.2.3 ПК України для перерахування до державного бюджету коштів, зарахованих на рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість з рахунків платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, зазначених у підпункті 209.2.1 пункту 209.2 цієї статті, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету, зазначена у податковій декларації, в якій відображаються результати діяльності в межах спеціального режиму оподаткування за звітний (податковий) період. На підставі такого реєстру орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, не пізніше останнього дня строку, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати податкових зобов'язань, перераховує суми податку до бюджету.

Суми податку на додану вартість, що підлягають перерахуванню на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, не підлягають сплаті до бюджету та повністю залишаються в розпорядженні такого сільськогосподарського підприємства для використання у виробництві сільськогосподарських товарів/послуг. Зазначені суми коштів акумулюються сільськогосподарськими підприємствами на таких рахунках у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абзацу 6 пункту 23 Порядку №569 реквізити спеціального рахунку суб'єкт спеціального режиму оподаткування зобов'язаний зазначати у податковій звітності з податку. Перерахування коштів з додаткових електронних рахунків на спеціальний рахунок здійснюється у разі надання достовірної інформації про реквізити такого спеціального рахунка.

Враховуючи зазначені норми права законодавцем визначено наступний алгоритм адміністрування податку на додану вартість у межах спеціального режиму оподаткування:

сільськогосподарські підприємства у строки, встановлені Кодексом для самостійної сплати податкових зобов'язань, повинні забезпечити перерахування на власні додаткові рахунки коштів у сумі, достатній для перерахування задекларованих сум податку на додану вартість до державного бюджету та на спеціальний рахунок на підставі поданої відповідної декларації;

кошти, зараховані на рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість автоматично протягом наступного операційного дня за днем, в якому кошти надійшли на такі рахунки, перераховуються органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у таких розмірах: 20 відсотків - на рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість; 80 відсотків - на спеціальні рахунки сільськогосподарських підприємств, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів;

перерахування сум податку до бюджету (20%) та спеціальні рахунки платника податку (80%) здійснюються органом державного казначейства на підставі реєстру платників, який надається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної податкової та митної політики та в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету, зазначена у податковій декларації, в якій відображаються результати діяльності в межах спеціального режиму оподаткування за звітний (податковий) період

Встановлені обставини справи свідчать про те, що протягом жовтня 2016 року ТОВ "Норвіс Агро" було здійснено операції з постачання товарів тваринництва, що оподатковується за основною ставкою, на суму 4166667,00грн. без ПДВ. Сума ПДВ за цими операціями скала 833333,00грн.

На виконання п.п.209.2.1 п.209.2 ст.209 ПК України протягом жовтня 2016 року ТОВ "Норвіс Агро" на електронний ПДВ-рахунок №37553100289645 було перераховано 1835001,00грн. відповідно до платіжних доручень №7 від 19.10.2016р., №11 від 21.10.2016р., №16 від 24.10.2016р., №17 від 24.10.2016р.

Перераховані протягом жовтня 2016 року ТОВ "Норвіс Агро" на електронний ПДВ-рахунок №37553100289645 кошти в сумі 1835001,00грн. розподілено Казначейством в автоматичному режимі на рахунки платника:

- в розмірі 20 відсотків (367000,20 грн.) - на електронний рахунок №37512000289645 для подальшого спрямування до бюджету згідно реєстрів Державної фіскальної служби України;

- в розмірі 80 відсотків (1468000,80 грн.) - на електронний рахунок №37520100289645 для подальшого автоматичного перерахування на спеціальний рахунок, відкритий в установі банку, реквізити якого повідомляє Казначейству ДФС.

В подальшому, 16 січня 2017 року ТОВ "Норвіс Агро" до Новомосковської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області засобами телекомунікаційного зв'язку було подано податкову декларацію з ПДВ за жовтень 2016 року.

В додатку 10 до вказаної декларації (рядок 13) визначена позитивна різниця між сумою податкових зобов'язань та сумою податкового кредиту в розмірі 833333,00грн. за операціями з продукцією тваринництва. В рядку 13.1 додатку 10 до декларації з ПДВ за жовтень 2016 року ТОВ "Норвіс Агро" була визначена сума, що підлягає сплаті до бюджету в розмірі 166667,00грн.; в рядку 13.2 - була визначена сума, що спрямовується на спеціальний рахунок сільськогосподарського підприємства в розмірі 666666,00грн.

Також, в податковій декларації з ПДВ за жовтень 2016 року в графі "Реквізити спеціального рахунку/поточного рахунку" ТОВ "Норвіс Агро" був зазначений номер рахунку: 26045015613801 та дані банку, в якому відкрито рахунок: ПАТ "Альфа-Банк" у м. Києві, ЄДРПОУ 23494714, МФО 300346, на який повинні були бути перераховані 80 відсотків задекларованої суми.

Отже, на час подання податкової декларації з ПДВ від 16.01.2017 року №9265797089 за жовтень 2016 року у ТОВ "Норвіс Агро" в СЕА обліковувалися залишки коштів на рахунках в сумі достатній для відповідного перерахування, а саме на рахунках:

- за №37512000289645 (по розрахунках з бюджетом) в сумі 367000,20грн.;

- за №37520100289645 (на спеціальні рахунки сільськогосподарських підприємств) в сумі 1468000,80грн.

Встановлені судом першої інстанції обставини справи також свідчать про те, що в день отримання сформованої ДФС України інформаційної таблиці по ТОВ "Норвіс Агро" із зазначенням суми податку, що підлягає перерахуванню до бюджету - у розмірі 166667,00грн. (р. 18.1 податкової декларації з ПДВ за жовтень 2016 року), Новомосковською ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області 18.01.2017р. опрацьовано та підтверджено дану інформацію для відповідного формування ДФС України Реєстру сум ПДВ, що підлягають перерахуванню до бюджету та/або на рахунок платника ПДВ, для передачі його до Державної казначейської служби.

Згідно з інформаційною базою ДФС України реєстр на сплату ПДВ по ТОВ "Норвіс Агро" по податковій декларації з ПДВ за жовтень 2016 року має статус запису "Відправлено ДКУ".

Проте, згідно з інформаційними базами ДФС України списання коштів по податковій декларації з ПДВ за жовтень 2016 року (від 16.10.2017р. №9265797089), як до бюджету з електронного рахунку №3751, по якому відправлено реєстр на Казначейство, так і на спеціальний рахунок платника з електронного рахунку №3752, реквізити якого зазначені в вищезазначеній декларації з ПДВ, не здійснено.

З листа Державної казначейської служби України від 17.08.2017р. №12-08/730-13806 слідує, що Казначейством 18.01.2017р. на підставі Реєстру, отриманого від ДФС України 18.01.2017р. пакетом №2518343, перераховано кошти з електронного ПДВ-рахунку ТОВ "Норвіс Агро" №37512000289645 в сумі 166667,00грн. на визначений у Реєстрі бюджетний рахунок №31115171700030, відкритий в Головному управлінні Казначейства у Дніпропетровській області для зарахування надходжень за кодом класифікації доходів бюджету 14061100 "Податок на додану вартість сільськогосподарських підприємств за операціями з продукцією тваринництва" (далі - ККДБ 14061100), однак, 23.01.2017р. кошти в сумі 166667,00грн. були повернуті на електронний ПДВ-рахунок ТОВ "Норвіс Агро" №37512000289645, так як бюджетний рахунок №31115171700030 був заблокований, оскільки територіальним органом ДФС за місцем податкового обліку позивача не було подано до відповідного органу Казначейства список платників податків за ККДБ 14061100, як це передбачено пунктом 2 Порядку взаємодії органів Державної казначейської служби України та органів Державної фіскальної служби України в процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 18.07.2016р. №621.

Щодо залишку коштів, що утворився на електронному ПДВ-рахунку ТОВ "Норвіс Агро" №37520100289645, в листі Державної казначейської служби України від 17.08.2017р. №12-08/730-13806 зазначалося, що починаючи з 19.10.2016р. при спробі автоматичного перерахування коштів з рахунку №37520100289645 на спеціальний рахунок ТОВ "Норвіс Агро", кошти не були перераховані у зв'язку з відсутністю банківських реквізитів такого спеціального рахунку, оскільки система електронного адміністрування податку на додану вартість відповідно до Податкового кодексу України та Порядку №569 працює повністю в автоматичному режимі на підставі відповідних реєстрів ДФС в чіткій відповідності до вимог Специфікації взаємодії системи Казначейства з системами ДФС і Угоди про інформаційне співробітництво між ДФС та Казначейством. Відповідно до вимог зазначених документів (у редакції, що діяла до 01.01.2017р.) для забезпечення Казначейством автоматичного перерахування коштів з електронних ПДВ-рахунків сільськогосподарських підприємств, що обрали спеціальний режим оподаткування податком на додану вартість, на їх спеціальний рахунок в установі банку ДФС надсилала Казначейству реєстр з реквізитами такого спеціального рахунку. Враховуючи те, що ДФС не надано реєстр з реквізитами спеціального рахунку ТОВ "Норвіс Агро", на його електронному ПДВ-рахунку №37520100289645 утворився залишок в сумі 1468000,80грн., що унеможливлює здійснити Казначейством закриття цього рахунку.

Встановивши такі обставини справи, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що саме у зв'язку із ненаданням ДФС реєстру з реквізитами такого спеціального рахунку позивача автоматичне перерахування коштів з електронного ПДВ-рахунку ТОВ "Норвіс Агро" №37520100289645 на спеціальний рахунок позивача і не було здійснено.

Обгрунтовуючи свою позицію щодо не надання Казначейству вищевказаного реєстру, ДФС посилалась на те, що, по-перше, спеціальний рахунок (№ 26045015613801), який позивач зазначив у декларації з ПДВ у сфері спеціального режиму оподаткування за жовтень 2016 року, поданій після граничного терміну подання до ОДПІ за новим місцем реєстрації, було відкрито лише 08.11.2016 року у ПАТ "Альфа - банк" у м. Київ, тобто, кошти сплачені на додатковий електронний рахунок у жовтні 2016 року не могли автоматично списатись на спеціальний рахунок, оскільки його відкрито лише у листопаді 2016 року, крім того податковий орган повідомлено про це лише у січні 2017 року, тобто після подачі декларації ПДВ за жовтень 2016 року; по-друге, з 1 січня 2017 року набув чинності Закон України від 20 грудня 2016 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році", яким зазначено, що з 01.01.2017р. скасовується спеціальний режим оподаткування ПДВ та усі сільгоспвиробники, які зареєстровані як суб'єкти спеціального режиму оподаткування, переведені на загальну систему оподаткування ПДВ, отже, ТОВ "Норвіс Агро" своєчасно не скористався правом на застосування спеціального режиму оподаткування ПДВ під час його дії відповідно до статті 209 ПК України, через що дії ДФС України в даній ситуації не суперечать вимогам чинного податкового законодавства України, у той час, як власні дії позивача спричинили порушення порядку автоматичного списання коштів на спеціальний рахунок, у зв'язку із чим підстави для визнання протиправними дії ДФС України в даній справі - відсутні.

Надаючи оцінку такій позиції ДФС України, суд першої інстанції дійшов наступних висновків.

Так, з 01 січня 2017 року у зв'язку із змінами до ПК України позивач втратив статус платника податку на додану вартість за спеціальним режимом оподаткування.

Разом з тим, пунктом 48 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України (в редакції, що діє з 01.01.2017р.) встановлено наступне: "Установити, що рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, що додатково відкриті відповідно до пункту 200-1.2 статті 200-1 цього Кодексу платникам - сільськогосподарським підприємствам, які обрали спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, закриваються з дня, наступного за граничним строком сплати податкових зобов'язань за грудень 2016 року, для платників, які обрали квартальний податковий період, - за четвертий квартал 2016 року.

Для закриття таких рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому закриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника".

Відповідно до п.п.49.18.1 п.49.18 ст.49 ПК України податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Зважаючи на те, що для ТОВ "Норвіс Агро" базовим звітним (податковим) періодом був календарний місяць, електронні ПДВ - рахунки підприємства мали бути закриті не раніше 20.01.2017р. (означена позиція також викладена в листі ДФС України від 03.01.2017р. №8/7/99-99-15-03-02-17 "Про скасування спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісного господарства, а також рибальства").

З цього приводу, суд першої інстанції вказав на те, що на момент подання позивачем декларації з ПДВ за жовтень 2016 року №9265797089 від 16.01.2017 року його електронні ПДВ - рахунки були відкритими і єдиною перешкодою для не перерахування з них коштів стало не виконання ДФС України вимог закону щодо подання до Казначейства реєстру з реквізитами спеціального рахунку позивача, хоча, підприємством відповідно до вимог пункту 23 Порядку №569 в податковій декларації з ПДВ за жовтень 2016 року від 16.01.2017р. №9265797089 зазначені обов'язкові реквізити спеціального рахунку для перерахування коштів в сумі 666666,00грн. (р.18.2), а саме: № рахунку та дані банку/органу, в якому відкрито рахунок (найменування, ЄДРПОУ, МФО) і ці відомості із зазначенням суми податку, що підлягає перерахуванню до бюджету - у розмірі 166667,00грн. (р. 18.1 податкової декларації з ПДВ за жовтень 2016 року), Новомосковською ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області 18.01.2017р. опрацьовано та підтверджено дану інформацію для відповідного формування ДФС України Реєстру сум ПДВ, що підлягають перерахуванню до бюджету та/або на рахунок платника ПДВ, для передачі його до Державної казначейської служби, однак, ДФС України такий реєстр до Державної казначейської служби фактично передано не було.

Згідно з сьомим абзацом п.23 Порядку №569 для новостворених платників податку - суб'єктів спеціального режиму оподаткування або платників податку - суб'єктів спеціального режиму оподаткування, що не подавали відповідної податкової звітності з податку або не зазначали в ній достовірні реквізити спеціального рахунка, датою початку здійснення операцій з перерахування коштів з додаткового електронного рахунку на спеціальний рахунок є робочий день, що настає за днем прийняття від платника податкової декларації з податку, у якій відображаються операції, що стосуються спеціального режиму оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу, або уточнюючого розрахунку до раніше поданої податкової декларації з податку, в яких зазначено достовірні дані про реквізити його спеціального рахунка.

З огляду на вказану норму права суд першої інстанції дійшов висновку про те, що оскільки ТОВ "Норвіс Агро" подало податкову декларацію з ПДВ за жовтень 2016 року - 16.01.2017р., кошти в сумі 1468000,80грн. повинні бути перераховані Державною казначейською службою України 17.01.2017р.

Враховуючи встановлені обставини справи, суд першої інстанції вказав на порушення прав та законних інтересів позивача у спірних правовідносинах, узв'язку з чим дійшов висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позову.

В той же час, погоджуючись із способом захисту порушеного права, про який просив позивач у заявленому позові, суд першої інстанції не врахував того, що покладенний на відповідача - ДФС України обов'язок щодо надання Державній казначейській службі України реєстру з реквізитами спеціального рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро", не узгоджується з його повноваженнями, які визначенні Податковим кодексом України. У зв'язку із скасування з 01.01.2017р. спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість, ДФС України втратила повноваження надавати органу Казначейської служби реєстри з реквізитами спеціальних рахунків сільгоспвиробників.

Вказані обставини не були враховані як позивачем при зверненні з позовом до суду (19.10.2017р.). так і судом під час розгляду справи по суті.

Не було враховано під час розгляду цієї справи і того, що з 01.01.2017р., у зв'язку із скасування спеціального режиму оподаткування, не існує спеціальних рахунків, які відкривалися підприємствами та які існували для акумулювання сум податку на додану вартість.

Не враховано судом першої інстанції і те, що на спеціальні рахунки перераховувалися суми податку на додану вартість для використання їх платником у товаровиробництві у межах спеціального режиму оподаткування. В той же час, позивач просить перерахувати на спеціальний рахунок грошові кошти у сумі 1468000,80 грн., які не є податком на додану вартість.

Отже, судом першої інстанції ухвалено рішення, яке не лише не узгоджується з вимогами чинного законодавства, а яке фактично не може бути і виконано.

Не ставлячи під сумнів право позивача на грошові кошти у розмірі 1468000,80грн., які знаходяться на електронному рахунку №37520100289645, відкритому у Державній казначейській службі України, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що позивачем невірно визначено спосіб захисту права. При цьому, суд апеляційної інстанції виходить з того, що вказані грошові кошти знаходяться на рахунку, який відкритий у Державній казначейській службі України, повноваженнями щодо скерування вказаних коштів на інший рахунок ДФС України не наділена, а отже питання щодо перерахування коштів на інші рахунки платника податків повинні вирішуватися позивачем з Державною казначейською службою України, але не у межах процедури, яка була визначена законом під час дії спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість.

З урахуванням викладеного та приймаючи до уваги те, що суд апеляційної інстанції не може розглядати позовні вимоги та підстави позову, що не були заявлені в суді першої інстанції (ч.5 ст.308 КАС України), суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

На підставі викладеного, керуючись п.2 ч.1 ст.315, ст.ст. 317, 321, 322, 325, 327 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України - задовольнити

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2018 року у справі №804/6767/17 - скасувати та прийняти нову постанову.

У задоволенні позову товариству з обмеженою відповідальністю "Норвіс Агро" - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у строки, визначені ст. 329 КАС України.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 26.06.2018р.

Повне судове рішення складено 05.07.2018р.

Головуючий суддя: Я.В. Семененко

Суддя: Н.А. Бишевська

Суддя: І.Ю. Добродняк

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2018
Оприлюднено09.07.2018
Номер документу75143059
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/6767/17

Постанова від 22.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 01.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Рішення від 20.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Єфанова Ольга Володимирівна

Ухвала від 05.12.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Єфанова Ольга Володимирівна

Постанова від 26.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 25.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні