Рішення
від 09.07.2018 по справі 812/938/18
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

5.1.2

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

09 липня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/938/18

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Чернявська Т.І., розглянувши у письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю Макро про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22 жовтня 2009 року № 5032,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Державної служби геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра) до товариства з обмеженою відповідальністю Макро (далі - відповідач, ТОВ Макро ), в якому позивач просить припинити право користування надрами товариству з обмеженою відповідальністю Макро шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22.10.2009 № 5032.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що товариству з обмеженою відповідальністю «Макро» виданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 22.10.2009 № 5032, невід'ємною частиною якого є Угода про умови користування надрами від 28.10.2009. З моменту отримання спеціального дозволу у користувача надр виникають права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615. Посилаючись на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами, позивач стверджує, що відповідач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» (далі - ДНВП «Геоінформ України» ) щорічні звіти, як підтвердження експлуатації корисних копалин. У порушення вимог законодавства відповідач щорічні звіти за 2015 рік та 2016 рік не подавав.

З метою запобігання порушенню вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра як орган, що здійснює державний геологічний контроль, відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294, видали наказ від 16.08.2016 № 257, яким встановлено товариству з обмеженою відповідальністю «Макро» термін для усунення вищенаведених порушень (10 календарних днів).

Наказом Держгеонадр від 10.01.2017 № 1 повторно встановлено товариству з обмеженою відповідальністю «Макро» додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування.

Окрім цього, Держгеонадра видали наказ від 19.04.2017 № 179 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Цим наказом встановлений строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів.

15.12.2017 в офіційному віснику «Урядовий кур'єр» за № 237 Держгеонадра оприлюднили оголошення з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами у зв'язку з порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом.

Після спливу зазначеного строку жодної відповіді від відповідача не надходило.

На підставі викладеного позивач просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22.10.2009 № 5032, наданого відповідачу.

Представник позивача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином (арк. спр. 72), подав клопотання про розгляд адміністративної справи у письмовому провадженні (арк. спр. 65).

У зв'язку з загостренням суспільно-політичної ситуації на території Донецької та Луганської областей, проведенням бойових дій в зоні антитерористичної операції, підвищення ризику виникнення загрози життю і здоров'ю працівників поштового зв'язку, блокуванням шляхів проїзду до м. Донецьк та м. Луганськ незаконними озброєними угрупованнями, неможливо надіслати поштові відправлення у даній адміністративній справі відповідачу, зареєстрованому за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1, оскільки згідно з листом в.о. директора ЛД УДППЗ «Укрпошта» від 26.10.2017 № 594 з 07 листопада 2014 року УДППЗ «Укрпошта» (з урахуванням оновленої інформації) не здійснює пересилання пошти та тимчасово послуги поштового зв'язку не надаються у Луганській області до/з міста Ровеньки, про що складені відповідні довідки від 26.04.2018, 25.05.2018 та 15.06.2018 (арк. спр. 53, 61, 70).

Отже, надіслання судом процесуальних документів відповідачу за його місцезнаходженням рекомендованим листом з повідомленням про вручення є неможливим з огляду на певні загальновідомі обставини.

Суд вважає за необхідне застосувати постанову Верховної Ради України від 21.05.2015 № 462-VIII «Про Заяву Верховної Ради України «Про відступ України від окремих зобов'язань, визначених Міжнародним пактом про громадянські і політичні права та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод» , яка, серед іншого, передбачає відступ від зобов'язань України за статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 № ETS N005 (ратифікована Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР), яка гарантує право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Відповідно до пункту 20 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) особливості судових викликів та повідомлень, направлення копій судових рішень учасникам справи, у разі якщо адреса їх місця проживання (перебування) чи місцезнаходження знаходиться на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, визначаються законами України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України та Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції .

Відповідно до частини першої статті 1-1 Закону України від 12.08.2014 № 1632-VII Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться в районі проведення антитерористичної операції, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень), яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання. Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень), яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії. З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

Оголошення про виклик як відповідача товариства з обмеженою відповідальністю Макро у судове засідання з розгляду адміністративної справи № 812/938/18 розміщено на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду adm.lg.court.gov.ua (арк. спр. 71).

Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце судового розгляду справи.

Ухвалою від 26.04.2018 відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 25.05.2018 о 10 год. 30 хв. (арк. спр. 1-2).

Ухвалою від 25.05.2018 повернуто без розгляду клопотання представника позивача про розгляд справи в порядку письмового провадження (арк. спр. 57-58).

25.05.2018 підготовче засідання відкладено, наступне підготовче засідання призначено на 15.06.2018 на 10 год. 30 хв. (арк. спр. 59).

Ухвалою від 15.06.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 09.07.2018 о 13 год. 30 хв. (арк. спр. 68).

Відповідно до частини дев'ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Оскільки сторони про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином і відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у ній доказів.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статті 90 КАС України, судом встановлено таке.

За даними витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 06.04.2018 за № НОМЕР_1 ТОВ Макро , ідентифікаційний код 31943695, зареєстроване як юридична особа з 18.06.2002 за № 13891200000000030, у стані припинення не перебуває, місцезнаходження юридичної особи: 94700, Луганська область, місто Ровеньки, вулиця Єсеніна, будинок 72 (арк. спр. 38-41).

22.10.2009 Міністерство охорони навколишнього природного середовища України видало ТОВ Макро спеціальний дозвіл на користування надрами № 5032 на видобування питних підземних вод Антрацитівського родовища, свердловина № П-011-Г, місцезнаходження ділянки надр: Луганська область, Антрацитівський район. Дозвіл виданий строком на 20 років (арк. спр. 10).

Дослідженням спеціального дозволу на користування надрами встановлено, що однією з особливих умов цього дозволу є щорічна звітність ТОВ Макро перед ДНВП «Геоінформ України» про стан запасів корисних копалин за формою 7-гр.

Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 28.10.2009, укладена між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ТОВ Макро (арк. спр. 11-17).

Згідно з пунктом 2 статті 10 Угоди надрокористувач зобов'язаний в установленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 7-гр.

Оскільки Угода визначена сторонами як невід'ємна частина спеціального дозволу на користування надрами, подання ТОВ Макро до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності форми 7-гр є особливою умовою користування надрами, обов'язковою до виконання надрокористувачем.

Листом від 26.04.2016 № 62/302-1493 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей, зокрема й від ТОВ Макро , щодо руху запасів (форма 7-гр) за 2015 рік не надходила (арк. спр. 19-20).

16.08.2016 Держгеонадра наказом № 257 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік, встановили термін для усунення порушень законодавства про надра згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу, зокрема й ТОВ Макро - 10 календарних днів (арк. спр. 32-33).

Наказом Держгеонадр від 10.01.2017 № 1 повторно встановлено ТОВ Макро додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування (арк. спр. 21).

19.04.2017 Держгеонадра наказом № 179 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015-2016 роки зупинили дію спеціальних дозволів на користування надрами та встановили строк для усунення порушень законодавства про надра згідно з переліком, наведеним у додатках до цього наказу, зокрема й ТОВ Макро - зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та встановлено 30 календарних днів для усунення порушень (арк. спр. 26-27).

Перелік надрокористувачів, яким зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра, оприлюднено у засобах масової інформації шляхом розміщення оголошення в газеті Урядовий Кур'єр (арк. спр. 28).

15.12.2017 в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» № 237 оприлюднено оголошення, яким Держгеонадра повідомили, що у разі незгоди користувачів на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку. Запропоновано в 15-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до переліку. ТОВ Макро включено до переліку за № 28 (арк. спр. 31).

Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадрами строк суду не надані.

Відповідно до положень статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у судовому порядку у разі отримання від надрокористувача незгоди на таке припинення органом, який надав надра у користування.

Враховуючи викладене, надрокористувачам необхідно було надати до Держгеонадр в 15-денний строк власну позицію (згода/незгода) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, зазначеними у переліку.

Докази, які б свідчили про те, що ТОВ Макро повідомило Держгеонадра про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами суду не надані.

Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Таким чином, позивач у справі - суб'єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).

Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» .

Відповідно до абзаців першого, сімнадцятого пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Частиною першою статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.

Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 22.10.2009 № 5032 та пунктом 2 статті 10 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 7-гр.

ТОВ Макро цього обов'язку не виконало.

Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

З огляду на те, що ТОВ Макро не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

За приписами частини п'ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

При виборі і застосуванні норм права у даній справі суд враховує висновки, викладені в постанові Верховного Суду від 03 травня 2018 року у справі № 812/1074/18 (провадження № К/9901/6712/18) (номер рішення в ЄДРСР 73763593). В зазначеній постанові Верховний Суд в аналогічному спорі зробив висновок за результатами розгляду касаційної скарги, що суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про наявність правових підстав для припинення товариству права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).

З викладеного слідує, що витрати суб'єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб'єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб'єкту владних повноважень, не підлягає.

Такі обмеження у можливостях суб'єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.

Оскільки Держгеонадра у вказаній справі є суб'єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 14, 19, 20, 32, 77, 78, 90, 132, 139, 205, 241-246, 250, 255, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Державної служби геології та надр України (ідентифікаційний код 37536031, місцезнаходження: 03680, м. Київ, Шевченківський район, вул. Антона Цедіка, буд. 16) до товариства з обмеженою відповідальністю «Макро» (ідентифікаційний код 31943695, місцезнаходження: 94700, Луганська область, м. Ровеньки, вул. Єсеніна, буд. 72) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22 жовтня 2009 року № 5032 задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами товариства з обмеженою відповідальністю «Макро» (ідентифікаційний код 31943695, місцезнаходження: 94700, Луганська область, м. Ровеньки, вул. Єсеніна, буд. 72) шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 22 жовтня 2009 року № 5032.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя ОСОБА_1

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.07.2018
Оприлюднено10.07.2018
Номер документу75170051
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/938/18

Рішення від 09.07.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 15.06.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 25.05.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 26.04.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 10.04.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні