Постанова
від 06.06.2018 по справі 371/1043/17
МИРОНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

06.06.2018 Єдиний унікальний № 371/1043/17

Провадження № 2-а/371/4/18

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 червня 2018 року м. Миронівка

Миронівський районний суд Київської області в складі:

головуючого судді Капшук Л.О.,

з секретарем Терновенко О.В.,

за участі :

позивача ОСОБА_1,

представників позивача ОСОБА_2, ОСОБА_3,

представника відповідача Клапчука Ф.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області про визнання рішення протиправним,

У С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом, посилаючись на ті обставини, що 12 липня 2017 року Малобукринською сільською виборчою комісією Миронівського району Київської області було прийнято постанову Про направлення подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 . На підставі вказаної постанови 7 депутатів Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області підписали рішенням № 2 від 14 липня 2017 року Про відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради VII скликання ОСОБА_1 , яким відсторонили його від займаю посади.

Прийняте Малобукринською сільською виборчою комісією рішення у виді постанови вважає таким, що прийняте з порушенням встановленого законом порядку.

Вимоги обґрунтував посиланням на обставини, що процедура відкликання сільського голови за народною ініціативою визначена статтею 79 Закону України Про місцеве самоврядування та статтями 37 - 41, 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , а порядок прийняття та оприлюднення рішень виборчою комісією - статтею 27 Закону України Про місцеві вибори .

Відповідно до частини 5 статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України Про статус депутатів місцевих рад з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Відповідно до правил статті 27 Закону України Про місцеві вибори з метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у прийнятті рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Рішення виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення не пізніше ранку наступного дня після його прийняття. Таке рішення у цей самий строк доводиться до відома суб'єктів виборчого процесу, яких воно стосується. Копія рішення, засвідчена головою комісії чи його заступником і секретарем комісії та скріплена печаткою комісії, не пізніше ніж через чотири години після його прийняття видається суб'єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу.

Вказав, що при прийнятті оскаржуваної постанови відповідачем було порушено усі зазначені норми законодавства. Його не було запрошено на засідання виборчої комісії 12 липня 2017 року, не було повідомлено, що виборчою комісією буде розглядатися питання про внесення подання про його відкликання, взагалі тримався у таємниці факт проведення процедури відкликання сільського голови за народною ініціативою.

14 липня 2017 року голова Малобукринської сільської виборчої комісії своїм листом навіть письмово відмовив у наданні йому як голові Малобукринської сільської ради будь - якої інформації щодо діяльності відповідача з процедури відкликання сільського голови за народною ініціативою.

Такими діями відповідача його було позбавлено гарантованого законом права захищати свої права в процедурі відкликання сільського голови за народною ініціативою, можливості перевірки правильності дій ініціативної групи і виборчої комісії та достовірності документів, на підставі яких відповідачем було прийнято оскаржувану постанову.

Відповідно до статті 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад підставами для відкликання виборцями обраного ними сільського голови можуть бути: 1) порушення сільським головою положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск сільським головою протягом року більше половини пленарних засідань ради, невиконання ним без поважних причин обов'язків сільського голови; 3) невідповідність практичної діяльності сільського голови основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання сільським головою зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Зазначені підстави для його відкликання з посади сільського голови відсутні, однак відповідач протиправно допустив початок процедури його відкликання за народною ініціативою і в результаті без належних правових підстав прийняв оскаржувану постанову.

Просив визнати протиправною та скасувати постанову (без номеру) від 12 липня 2017 року Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області Про направлення подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 .

19 жовтня 2017 року позивачем подано клопотання про витребування письмових доказів.

Ухвалою Миронівського районного суду Київської області від 19 жовтня 2017 року прийнято рішення про витребування у Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області засвідчених копій письмових документів :

- протоколу засідання Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області від 12 липня 2017 року;

- додатку до протоколу засідання Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області, який містить відомості про реєстрацію членів комісії та інших осіб на засіданні Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області від 12 липня 2017 року;

- протоколу зборів виборців, на яких розглядалося питання про внесення пропозиції щодо відкликання сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою з додатками;

- повідомлення офіційного представника ініціативної групи про факт проведення зборів з додатками;

- підписних листів для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою;

- листа-звернення Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області від 10 липня 2017 року до Миронівського ВП ГУНП в Київській області, зареєстрованого за вхідним номером № 2631 від 10 липня 2017 року.

16 травня 2018 року представником відповідача подано зустрічну позовну заяву про визнання бездіяльності незаконною.

Ухвалою Миронівського районного суду Київської області від 16 травня 2018 року клопотання представника відповідача про прийняття зустрічного позову залишено без задоволення. Зустрічну позовну заяву Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області до ОСОБА_1 про визнання бездіяльності незаконною повернуто відповідачу.

16 травня 2018 року представником відповідача заявлено клопотання про залучення до участі у справі в статусі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_5.

Ухвалою Миронівського районного суду Київської області від 16 травня 2018 року клопотання представника відповідача повернуто заявнику без розгляду.

Представником відповідача до суду подано відзив (заперечення) на позов, за змістом якого 29 червня 2017 року на адресу Малобукринської сільської виборчої комісії надійшло повідомлення від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_6М по вирішенню питання щодо відкликання за народною ініціативою сільського голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1

У повідомленні було зазначено, що відповідно до положень статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад 25 червня 2017 року відбулися збори виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин та Ромашки щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 До повідомлення було додано витяг з протоколу зборів виборців від 25 червня 2017 року, інформація про персональний склад ініціативної групи.

Малобукринська сільська виборча комісія повідомила голову Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 та Малобукринську сільську раду Миронівського району Київської області про те, що 25 червня 2017 року відбулися збори виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин та Ромашки Миронівського району Київської області щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 відповідно до положень статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

У період з 30 червня 2017 року по 09 липня 2017 року ініціативною групою у складі ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 було проведено збір підписів виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин, Ромашки на підтримку ініціативи щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1

10 липня 2017 року до Малобукринської сільської виборчої комісії офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_5 відповідно до статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передано заповнені підписні листи, протокол зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу з додатками.

Відповідно до частини 7 статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальна виборча комісія повинна перевірити правильність оформлення підписних листів, кількість зібраних підписів у разі відкликання сільського, селищного голови - протягом десяти днів з дня їх отримання.

Крім того, на своєму засіданні територіальна виборча комісія повинна перевірити дотримання вимог статей 38 - 40 Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання сільського голови за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, а також із залученням органів ведення Державною реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості).

Головою Малобукринської сільської виборчої комісії ОСОБА_17 10 липня 2017 року було надіслано відповідні повідомлення до Миронівського ВП ГУНП в Київській області, відділу ведення державного реєстру виборців апарату Миронівської райдержадміністрації, з метою забезпечення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.

11 липня 2017 року від відділу ведення державною реєстру виборців апарату Миронівської райдержадміністрації надійшов лист № 28-34/106 від 11 липня 2017 року, в якому зазначалось, що використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання з посади за народною ініціативою сільською голови, не передбачено законом.

12 липня 2017 року з 12 год. до 14 год. членами Малобукринської сільської виборчої комісії ОСОБА_18, ОСОБА_19 спільно з дільничним офіцером поліції ОСОБА_20 шляхом здійснення опитування громадян та звірки відомостей, що містяться в підписних листах з оригіналами документів було проведено перевірку 10 осіб, а саме: ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, та встановлено, що підписи виконані вищевказаними громадянами власноручно, відомості, що містяться в підписних листах відповідають оригіналам документів. Кількість голосів, зібраних на підтримку вимоги про відкликання голови Малобукринської сільської виборчої комісії, становить 96 осіб. Члени ініціативної групи зібрали достатню кількість підписів, необхідних для підтримки вимоги про відкликання голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

При проведенні зборів виборців, збиранні підписів, повідомленні територіальної виборчої комісії було дотримано вимоги статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та вимоги статей 38 - 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні питання про відкликання голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою. Малобукринською сільською виборчою комісією встановлено правильність оформлення підписних листів, кількість підписів відповідає вимогам статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Узагальнивши та перевіривши матеріали про відкликання голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, які надійшли на розгляд Малобукринської сільської виборчої комісії від представника ініціативної групи ОСОБА_5, було прийнято оскаржувану постанову про внесення на розгляд сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області подання про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 та доручено голові Малобукринської територіальної виборчої комісії проінформувати Малобукринську сільську раду та голову Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 про прийняте рішення.

Про всі прийняті рішення відповідач інформував позивача та Малобукринську сільську раду Миронівського району Київської області. Просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Відповідь на поданий представником відповідача відзив представник позивача мотивував посиланням на ті обставини, що відповідно частини 3 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

В протоколі зборів виборців від 25 червня 2017 року та в протоколі № 3 від 12 липня 2017 року засідання Малобукринської сільської виборчої комісії зазначено, що ініціативною групою дотримано вказаних вимог, зокрема направлено повідомлення до редакції газети Миронівський край та ТРС Миронівка про проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання сільського голови.

Однак, у вказаних протоколах не вказано, хто, коли, у який конкретно спосіб та про що саме повідомив засоби масової інформації, на підтвердження вказаних обставин відповідачем не надано докази.

Відповідно до статті 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених ста нею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Згідно протоколу зборів виборців від 25 червня 2017 року підстави для відкликання ОСОБА_1 з посади сільського голови оголосили ОСОБА_5, ОСОБА_32 та ОСОБА_31, які звинуватили ОСОБА_1 у зловживанні посадовими обов'язками, підміні рішень сесій, невидачі копій протоколів сесій, нехтуванні думкою депутатів та ігноруванні вимог виборців тощо.

Однак, вказані звинувачення не є підставами для відкликання виборцями обраного ними сільського голови за народною ініціативою, встановленими статею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Визначений вказаною нормою перелік підстав є вичерпним та розширенню не підлягає.

При цьому, ні на зборах 25 червня 2017 року, ні на засіданнях Малобукринської сільської виборчої комісії 10 липня 2017 року та 12 липня 2017 року, ні суду не було надано жодного доказу на підтвердження підстав для відкликання виборцями ОСОБА_1 з посади сільського голови, визначених статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Відповідно до правил статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування на зборах виборців приймається рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського голови за народною ініціативою , а сільська рада приймає рішення про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського голови . Таке рішення зборами виборців взагалі не приймалось. Згідно протоколу зборів виборців від 25 червня 2017 року на цих зборах було прийнято рішення Про відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської с/ради ОСОБА_1. , яке не передбачене встановленою законом процедурою відкликання сільського голови.

Згідно правил статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Даною нормою встановлено відомості, які має містити підписний лист. Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Копії підписних листів з № 2 по № 25 з усіх обов'язкових для підписних листів реквізитів містять тільки дані про виборців та порядковий номер підписного листа. У копіях підписних листів з № 2 по № 25 відсутні : дата проведення зборів щодо відкликання голови, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збиралися підписи, повна назва посади сільського голови, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові, дата набуття головою повноважень, відомості про суб'єкта висування голови (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), відомості про члена ініціативної групи, який збирає підписи, місце роботи і адресу місця проживання. У копіях підписних листів з № 1 по № 25 член ініціативної групи, який збирав підписи виборців, до початку їх збирання власноручно не вніс до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Відповідно до частини 4 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців, у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону; які не відповідають встановленій формі.

Усі підписні листи з № 1 по № 25, копії яких надані суду відповідачем, не відповідають встановленій законом формі та у них відсутні відомості про особу, яка збирала підписи виборців, а тому згідно вимог частини 4 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад підписні листи не повинні були враховуватися при встановленні відповідачем кількості виборців, які підтримали відкликання ОСОБА_1

Відповідно до частини 1 статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Протокол № 1 від 10 липня 2017 року засідання Малобукринської сільської виборчої комісії містить відомості про те, що голова комісії ОСОБА_17 повідомив ОСОБА_1 та Малобукринську сільську раду Миронівського району Київської області про те, що 25 червня 2017 року відбулись збори виборців щодо відкликання ОСОБА_1 з посади сільського голови.

При цьому, у протоколі не зазначено, коли саме та у який спосіб здійснено вказане повідомлення, а суду відповідач не надав докази, що підтверджують факт такого повідомлення.

Згідно з частиною 1 статті 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Відповідно до абзацу 2 частини 5 статті 27 Закону України Про місцеві вибори з метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у прийнятті рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи.

Позивача ОСОБА_1 не повідомили та не запросили на засідання Малобукринської сільської виборчої комісії з розгляду питання про його відкликання, чим позбавили гарантованого законом права захищати свої права в процедурі відкликання сільського голови за народною ініціативою, можливості перевірки правильності дій ініціативної групи і виборчої комісії та достовірності документів, на підставі яких відповідачем було прийнято оскаржувану постанову.

14 липня 2017 року голова Малобукринської сільської виборчої комісії відмовив у наданні ОСОБА_1 будь-якої інформації щодо діяльності відповідача з процедури відкликання за народною ініціативою.

На своєму засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості).

Листом № 28-42/120 від 15 серпня 2017 року Відділ ведення Державного реєстру виборців підтвердив, що він не приймав участі у перевірці достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.

Листом № 6120/109/1011/01-17 від 17 серпня 2017 року Миронівський ВП ГУ НП в Київській області повідомив, що 12 липня 2017 року працівники поліції здійснювали в межах своєї компетенції охорону публічної безпеки та порядку. Участі у вибірковій перевірці підписів громадян, що містяться в підписних листах, працівники поліції 12 липня 2017 року не приймали.

Таким чином, в порушення вимог частини 2 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад на своїх засіданнях 10 та 12 липня 2017 року Малобукринська сільська виборча комісія не провела перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та не провела вибіркову перевірку не менше 10 відсотків підписів виборців від загальної кількості із залученням правоохоронних органів.

Також на цих засіданнях Малобукринська сільська виборча комісія фактично не перевіряла дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою та правильність оформлення підписних листів, оскільки нею було проігноровано численні порушення, зазначені раніше - відсутність передбачених законом підстав для відкликання сільського голови, відсутність повідомлення засобів масової інформації про збори виборців, відсутність прийнятого на зборах виборців рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського голови за народною ініціативою , відсутність повідомлення ОСОБА_1 про початок відкликання за народною ініціативою, невідповідність встановленій законом формі усіх підписних листів.

Відповідно до частини 6 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Оскільки при ініціюванні відкликання сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою не дотримано вимоги закону України Про статус депутатів місцевих рад , оформлення підписних листів не відповідає вимогам Закону, відповідач мав прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання сільського голови ОСОБА_1

В судовому засіданні позивач підтримав заявлені вимоги, в поясненнях послався на обставини, викладені в поданій до суду позовній заяві та відповіді на відзив відповідача. Суду пояснив, що про підготовку процесу його відкликання почув від селян, знав, що депутати ходять збирають підписи щодо декількох питань паралельно. Про засідання територіальної виборчої комісії в жодний спосіб не повідомлявся. За змістом оскаржуваної постанови голові Малобукринської територіальної виборчої комісії доручено проінформувати його про прийняте рішення. Про жодні рішення він проінформований не був. З 10 липня 2017 року по 27 липня 2017 року перебував у відпустці. Перед відпусткою звернувся до голови територіальної виборчої комісії за наданням йому матеріалів, що стосуються нього. На його звернення голова комісії відмовив у наданні будь-якої інформації про результати роботи комісії.

Представник позивача ОСОБА_3 підтримала заявлені позивачем вимоги, зазначила, що проведене засідання Малобукринської територіальної виборчої комісії не було гласним, про нього не повідомлено засоби масової інформації, на засідання не був запрошений ОСОБА_1 Як особа, щодо якої вирішується питання про відкликання з посади сільського голови, він був позбавлений можливості надавати пояснення, подавати документи, перевіряти дані, що містяться в наданих комісії документах. Отримані комісією підписні листи не відповідали вимогам, які ставляться до них, сформовані одним документом, перевірка підписів взагалі не проводилась, поліція участі у перевірці не здійснювала. Рішення щодо внесення пропозиції про відкликання сільського голови взагалі не приймалось, збори виборців не проводились, оскільки 25 червня 2017 року проведені збори мешканців сіл. Комісією не перевірено підстави для дострокового припинення повноважень сільського голови. Такі підстави були відсутні.

Представник відповідача Клапчук Ф.П. позов не визнав. Таку позицію обґрунтував тими обставинами, які викладені ним у поданому до суду відзиві (запереченні) на позов. Додатково пояснив, що законом не встановлена форма повідомлення особи про засідання територіальної виборчої комісії. Позивач повідомлявся про засідання телефоном. Підстави для відкликання сільського голови комісія не уповноважена була перевіряти, оскільки перевірка таких підстав є компетенцією сесії сільської ради. Оскільки прийнято рішення про формування підписного листа одним документом, то сформований у такий спосіб документ був прийнятий комісією. Перевірка підписних листів була здійснена. Збір підписів було закінчено 05 липня 2017 року. 10 липня 2017 року підписні листи подано до комісії. Перевірка проведена 12 липня 2017 року. До проведення перевірки були залучені правоохоронні органи шляхом надіслання повідомлення.

Суд, заслухавши позивача, представників сторін, свідка ОСОБА_5, дослідивши надані документи і матеріали, з'ясувавши обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов висновку, що позов належить задовольнити.

За правилами частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно з частиною 2 вказаної статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України від 21 травня 1997 року Про місцеве самоврядування в Україні .

Згідно з частиною 1 статті 42 Закону Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільського, селищного, міського голови починається з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання.

Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частини 1 та 2 статті 79 цього Закону.

Частиною 3 статті 42 Закону Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

За змістом пункту 4 частин 1 статті 79 вказаного Закону повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі відкликання з посади за народною ініціативою.

Згідно правил статті 46 Закону України Про статус депутатів місцевих рад рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, окремих осіб, які входять до її складу, можуть бути оскаржені в порядку, встановленому законом про місцеві вибори.

Судом встановлено такі обставини та відповідні їм правовідносини.

12 липня 2017 року Малобукринською сільською виборчою комісією Миронівського району Київської області прийнято постанову Про направлення подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 , на підставі якої сільський голова був відкликаний з посади.

За змістом постанови Малобукринська сільська виборча комісія Миронівського району Київської області постановила внести на розгляд сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області подання про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1, доручити голові мало букринської територіальної виборчої комісії проінформувати Малобукринську сільську раду та голову Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 про прийняте рішення.

Письмове подання про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського голови за вихідним № 4 складено 13 липня 2017 року, підписано головою Малобукринської сільської виборчої комісії, його заступником та членами комісії.

За правилами частини 5 статті 79 Закону Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України Про статус депутатів місцевих рад з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Згідно з частиною 3 даної статті не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб.

Частинами 4 та 5 вказаної статті встановлено, що у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради, зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи.

Відповідно до частини 6 статті 79 Закону Про місцеве самоврядування в Україні рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 20 осіб для відкликання сільського голови. Кількість членів ініціативної групи становить у разі відкликання сільського, селищного голови - не менше 10 осіб.

Відповідачем надано суду протокол зборів виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин та Ромашки від 25 червня 2017 року, яким затверджено порядок денний зборів. Порядком денним зборів передбачено вирішення питання про внесення пропозиції щодо відкликання голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, про створення ініціативної групи та її персональний склад, про визначення офіційного представника ініціативної групи, про затвердження форми підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1

Зборами виборців у кількості 31 особи прийнято рішення щодо внесення пропозиції про відкликання сільського голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, утворено ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання сільського голови, затверджено її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи склала 10 осіб.

У протоколі зборів виборців від 25 червня 2017 року зазначено зміст звернення виборців про відкликання сільського голови, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання сільського голови, до протоколу додано зразок підписного листа (а.с.,а.с. 78-88).

Додатком до протоколу зборів є перелік їх учасників, у якому зазначено прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) 31 учасника зборів, число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України, адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон) частини учасників, що засвідчені підписом кожного учасника зборів (а.с.,а.с. 89-102).

До протоколу зборів також додано письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду ОСОБА_5 бути офіційним представником ініціативної групи (а.с.,а.с. 103-108, 110-115), інформація про персональний склад ініціативної групи (а.с.,а.с. 116-119), бланк (форма) підписного листа (а.с.,а.с.121-123). Бланк підписного листа сформований одним документом.

В протоколі зборів виборців від 25 червня 2017 року та в протоколі № 3 від 12 липня 2017 року засідання Малобукринської сільської виборчої комісії зазначено, що ініціативною групою дотримано вимог частини 3 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад щодо повідомлення регіональних та/або місцевих засобів масової інформації про дату, місце та час проведення зборів виборців.

Представником відповідача до матеріалів справи додано копію відповідного повідомлення (а.с. 15 т. 2). Повідомлення адресовано редактору газети Миронівський край та керівнику ТРС Миронівка , датовано 22 червня 2017 року. Копія повідомлення містить підписи про його отримання 22 червня 2017 року невідомими особами.

Вказаний письмовий документ не може бути розцінений судом, як такий, що підтверджує факт належного повідомлення засобів масової інформації про дату, місце та час проведення зборів виборців.

За правилами статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутат місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

29 червня 2017 року голові Малобукринської сільської виборчої комісії від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_6М надійшло повідомлення про збори виборців.

У повідомленні було зазначено, що відповідно до положень статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад 25 червня 2017 року відбулися збори виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин та Ромашки щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1

До повідомлення було додано витяг з протоколу зборів виборців від 25 червня 2017 року, інформація про персональний склад ініціативної групи (а.с.,а.с. 124-131).

Згідно з частиною 2 статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів.

Частиною 3 статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад встановлено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

На підставі частини 4 статті член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом 1 частини 3 цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Судом встановлено, що ініціативною групою у складі П'ятенко Т.М., П'ятенко А.В., ОСОБА_14, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_16, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_15 було проведено збір підписів виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин, Ромашки на підтримку ініціативи щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_1

Збір підписів проведено у період з 01 липня 2017 року по 05 липня 2017 року. Такі відомості містять підписні листи.

Допитана як свідок П'ятенко Т.М. показала, що збір підписів проводився не всіма членами ініціативної групи. Кожного дня збирала підписи вона і ще декілька осіб.

На підставі частини 2 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною 2 статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною 1 статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

За змістом частини 7 статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні на підтримку пропозиції про відкликання сільського, селищного, міського голови має бути зібрано кількість підписів, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний сільським, селищним, міським головою. Збір підписів проводиться у разі відкликання сільського, селищного голови - протягом десяти днів. Територіальна виборча комісія перевіряє правильність оформлення підписних листів, кількість зібраних підписів у разі відкликання сільського, селищного голови - протягом десяти днів з дня їх отримання.

10 липня 2017 року до Малобукринської сільської виборчої комісії офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_5 відповідно до статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передано заповнені підписні листи, протокол зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу з додатками (а.с.,а.с. 132-158).

До Миронівського ВП ГУНП в Київській області з метою забезпечення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, головою Малобукринської сільської виборчої комісії було надіслано лист № 3 від 10 липня 2017 року (а.с. 166).

Листом № 4 від 10 липня 2017 року відповідач звернувся до Відділу ведення Державного реєстру виборців Миронівської районної державної адміністрації для залучення Відділу до проведення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах (а.с.,а.с. 39-40).

Листом № 28-34/106 від 11 липня 2017 року Відділ ведення Державного реєстру виборців повідомив про неможливість своєї участі у проведенні перевірки, оскільки діючим законодавством не передбачено процедури такої перевірки та прямо встановлено заборону на використання відомостей Державного реєстру виборців для інших цілей, окрім підготовки до виборів або референдуму. Відповідно до частини 2 статті 26 Закону України Про Державний реєстр виборців база даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 2.6 Закону, перелік яких є вичерпним і не включає перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання з посади за народною ініціативою сільського голови (а.с.,а.с. 41- 44).

Наданим суду представником позивача письмовим доказом у виді листа № 28-42/120 від 15 серпня 2017 року Відділ ведення Державного реєстру виборців підтвердив, що він не приймав участі у перевірці достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах (а.с. 38).

Листом № 6120/109/1011/01-17 від 17 серпня 2017 року Миронівський ВП ГУ НП в Київській області повідомив, що 12 липня 2017 року працівники поліції здійснювали в межах своєї компетенції охорону публічної безпеки та порядку. Участі у вибірковій перевірці підписів громадян, що містяться в підписних листах, працівники поліції 12 липня 2017 року не приймали (а.с. 37).

Вказані фактичні дані дають підстави для висновку, що в порушення вимог частини 2 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад на засіданнях 10 та 12 липня 2017 року Малобукринська сільська виборча комісія не провела перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та не провела вибіркову перевірку не менше 10 відсотків підписів виборців від загальної кількості із залученням правоохоронних органів.

Посилання представника відповідача на ті обставини, що 12 липня 2017 року членами Малобукринської сільської виборчої комісії ОСОБА_18 та ОСОБА_19 спільно з дільничним офіцером поліції ОСОБА_20 шляхом здійснення опитування громадян та звірки відомостей, що містяться в підписних листах, з оригіналами документів було проведено перевірку 10 осіб (ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30С.) та встановлено, що підписи виконані вказаними громадянами власноручно, а відомості, що містяться в підписних листах відповідають оригіналам документів, не підтверджені доказами та спростовуються даними листа Миронівського ВП ГУ НП в Київській області № 6120/109/1011/01-17 від 17 серпня 2017 року.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Посилання представника позивача на ті обставини, що копії наданих суду підписних листів в кількості 25 штук з усіх обов'язкових для підписних листів реквізитів містять лише дані про виборців та порядковий номер підписного листа є обґрунтованими.

Такі обставини підтверджені даними підписних листів.

В порушення вимог частини 3 статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у копіях підписних листів з № 2 по № 25 відсутні : дата проведення зборів щодо відкликання голови, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повна назва села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), повну назву посади сільського голови, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття головою повноважень, відомості про суб'єкта висування голови (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), відомості про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Відповідно до правил частини 4 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців, у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною 5 статті 40 цього Закону; які не відповідають встановленій формі.

Підписні листи, копії яких надані суду відповідачем, не відповідають встановленій законом формі, у них відсутні відомості про особу, яка збирала підписи виборців, член ініціативної групи, який збирав підписи виборців, до початку їх збирання власноручно не вніс до підписного листа відомості про себе, тому згідно вимог частини 4 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад підписні листи не повинні були враховуватися при встановленні відповідачем кількості виборців, які підтримали відкликання сільського голови ОСОБА_1

З пояснень представника відповідача вбачається, що зборами виборців прийнято рішення про формування підписного листа одним документом, тому сформований у такий спосіб документ був прийнятий комісією. Такі посилання суд вважає безпідставними з огляду на ті обставини, що форма підписного листа не відповідає формі, встановленій законом, остання сторінка підписного листа (а.с. 5) містить підписи членів ініціативної групи та дату 05 липня 2017 року, що відповідає даті, коли було закінчено збір підписів.

Частиною 5 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад встановлено, що лише в разі, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Територіальна виборча комісія прийняла оскаржуване рішення про відкликання депутата за народною ініціативою всупереч вказаним вимогам.

Згідно з частиною 1 статті 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання. Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об'єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз'яснення своєї позиції засоби масової інформації. Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.

Відповідно до правил частини 5 статті 27 Закону України Про місцеві вибори з метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у прийнятті рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи.

Протоколи Малобукринської сільської виборчої комісії № 2, № 3 від 12 липня 2017 року не містять відомостей про факт повідомлення позивача ОСОБА_1 про засідання Малобукринської сільської виборчої комісії з розгляду питання про його відкликання, та його запрошення на засідання як заінтересованої особи.

Протокол № 1 від 10 липня 2017 року засідання Малобукринської сільської виборчої комісії містить відомості про те, що голова комісії ОСОБА_17 повідомив ОСОБА_1 та Малобукринську сільську раду про те, що 25 червня 2017 року відбулись збори виборців щодо відкликання ОСОБА_1 з посади сільського голови.

Протокол не містить даних про те, коли та у який спосіб здійснено вказане повідомлення. Факт такого повідомлення заперечується позивачем.

Доказів факту повідомлення Малобукринською сільською виборчою комісією позивача як голови Малобукринської сільської ради та Малобукринської сільської ради про збори виборців щодо відкликання за народною ініціативою голови сільської ради ОСОБА_1 представником відповідача не надано.

Факт такого повідомлення заперечується позивачем, не підтверджений доказами, тому не є встановленим.

Згідно з частиною 15 статті 27 Закону України Про місцеві вибори рішення виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення не пізніше ранку наступного дня після його прийняття. Таке рішення у цей самий строк доводиться до відома суб'єктів виборчого процесу, яких воно стосується. Копія рішення, засвідчена головою комісії чи його заступником і секретарем комісії та скріплена печаткою комісії, не пізніше ніж через чотири години після його прийняття видається суб'єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу.

Вимог вказаної статті відповідачем не було дотримано.

14 липня 2017 року голова Малобукринської сільської виборчої комісії своїм листом навіть письмово відмовив у наданні ОСОБА_1, як голові Малобукринської сільської ради, будь-якої інформації щодо діяльності відповідача з процедури відкликання за народною ініціативою (а.с. 8).

Судовому захисту підлягає суб'єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.

Порушенням суб'єктивного права особи є створення будь-яких перепон у реалізації нею свого суб'єктивного права, що унеможливлюють одержання особою того, на що вона вправі розраховувати в разі належної поведінки зобов'язаної особи. Так само протиправним є покладення на особу додаткового обов'язку, який не випливає зі змісту конкретних правовідносин за участі цієї особи.

Отже, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану суб'єктивних прав та обов'язків особи, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов'язку.

Згідно статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії; встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень; прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб'єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення її прав, свобод або законних інтересів.

Здійснюючи передбачене статтею 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб'єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту. Вирішуючи спір, суд зобов'язаний надати об'єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Тож, якщо особа вважає, що її суб'єктивне право у певних правовідносинах не може бути реалізованим належним чином, або на неї протиправно поклали певний обов'язок, така особа має право звернутися за судовим захистом.

В разі відповідного звернення особи суд повинен розглянути питання щодо наявності порушення суб'єктивного права заявника у конкретних правовідносинах, установити, чи були порушені права, свободи або законні інтереси позивача і на підставі цього вирішити спір.

Позивачем наведено, а судом встановлено, що позивач був позбавлений гарантованого законом права захищати свої права в процедурі відкликання його як сільського голови за народною ініціативою, можливості перевірки правильності дій ініціативної групи і виборчої комісії та достовірності документів, на підставі яких відповідачем було прийнято оскаржувану постанову, відповідач не дотримався всіх вимог статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування , статей 37 - 41, 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , статті 27 Закону України Про місцеві вибори .

Суд дійшов висновку, що права позивача були порушені відповідачем.

Статті 73 та 74 КАС України встановлюють правила належності доказів, які визначають об'єктивну можливість доказу підтверджувати обставину, що має значення для вирішення справи, а також правила допустимості доказів, що визначають легітимну можливість конкретного доказу підтверджувати певну обставину у справі.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до приписів частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 вказаної статті передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Судом не враховуються заперечення відповідача, що спірне рішення прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України Про місцеве самоврядування в Україні, Про статус депутатів місцевих рад , Про місцеві вибори , оскільки при розгляді справи встановлені факти, які спростовують такі заперечення.

Посилання представника відповідача на той факт, що позивач у відповіді на відзив відповідача змінив підстави заявленого позову, суд вважає необґрунтованими, оскільки не вважається зміною підстав позову доповнення його новими обставинами при збереженні первісних обставин.

Відповідачем не надано належних та допустимих доказів правомірності оскаржуваного рішення та обґрунтованості заперечення позовних вимог.

Враховуючи викладене, суд вважає, що оскаржуване рішення, прийняте на засіданні Малобукринської сільської виборчої комісії 12 липня 2017 року є протиправними та підлягає скасуванню.

Необґрунтованими суд вважає лише посилання позивача на початок процедури його відкликання за народною ініціативою за відсутності підстав, встановлених статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Законом України Про статус депутатів місцевих рад врегульовано процедуру відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою та підстави такого відкликання. Разом з тим, у нормах чинного Закону, які регламентують проведення зборів виборців із створення ініціативної групи з відкликання депутата місцевої ради, а також форму та зміст підписних листів, не передбачено зазначення підстав для такого відкликання. Законом не передбачено, що до протоколу зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються документи, що підтверджують факти наявності хоча б однієї з перелічених у статті 37 цього Закону підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Реалізація ініціативи про відкликання депутатів місцевих рад не поставлена в залежність від рішення територіальної виборчої комісії.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в сумі 640 гривень.

Понесені витрати підтверджені документально та підлягають стягненню з відповідача на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень.

З урахуванням викладеного, на підставі ст.19 Конституції України, ст.ст. 42, 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.ст. 38, 39, 40, 41, 46, 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , ст. 27 Закону України Про місцеві вибори , керуючись ст.ст. 2, 5, 6, 9, 73-77, 79, 80, 90, 122, 139, 242 - 246 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1, адреса зареєстрованого місця проживання : 08810, Київська область, Миронівський район, село Великий Букрин, вулиця Героїв Дніпра, 1, до Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області, адреса місцезнаходження: 08810, Київська область, Миронівський район, село Малий Букрин, вулиця Сагайдачного, 39, ідентифікаційний код юридичної особи 04362591, про визнання рішення протиправним задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову (без номеру) Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області від 12 липня 2017 року Про направлення подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_1 .

Стягнути з Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 640 гривень понесених судових витрат у виді сплаченого судового збору.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення.

Відповідно до п.п. 15.5 п. 1 Розділу VІІ Перехідні положення КАС України в новій редакції до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Дата складання повного тексту рішення 15 червня 2018 року.

Суддя підпис Л.О. Капшук

Згідно з оригіналом

Суддя Л.О. Капшук

СудМиронівський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення06.06.2018
Оприлюднено11.07.2018
Номер документу75204395
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —371/1043/17

Постанова від 24.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 12.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 06.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Постанова від 06.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 23.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Ухвала від 23.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Постанова від 06.06.2018

Адміністративне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні