Постанова
від 06.12.2018 по справі 371/1043/17
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 371/1043/17 Суддя (судді) першої інстанції:Капшук О. О.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 грудня 2018 року м. Київ

Колегія Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача Кузьменка В. В.,

суддів Василенка Я. М., Шурка О. І.,

за участю секретаря Видмеденко О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області про визнання рішення протиправним, за апеляційною скаргою Малобукринської сільської виборчої комісї Миронівського району Київської області на рішення Миронівського районного суду Київської області від 06 червня 2018 р., -

В С Т А Н О В И Л А:

Позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправною та скасування постанови (без номеру) Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області від 12 липня 2017 року Про направлення подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_3 .

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що відповідачем прийнято постанову з порушенням встановленого законом порядку.

Рішенням Миронівського районного суду Київської області від 06 червня 2018 р. позов задоволено.

Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що ухвалено з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

В судове засідання з'явився представник апелянта, підтримав апеляційну скаргу та просили її задовольнити посилаючись на доводи апеляційної скарги, надав суду додаткові письмові пояснення.

Представник позивача просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників процесу, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

У відповідності до ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до положень ст.79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад 29 червня 2017 року Головою Малобукринської сільської виборчої комісії Коноваловим В.І. отримано повідомлення від ОСОБА_5 - офіційного представника ініціативної групи по вирішенню питання щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_3 відповідно до положень статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні про те, що 25 червня 2017 року відбулися Збори виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин, Ромашки щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_3

До повідомлення було додано витяг з протоколу Зборів виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин, Ромашки від 25.06.2017 року та інформація про персональний склад ініціативної групи.(т.1 а.с. 124-131)

У період з 30 червня 2017 року по 09 липня 2017 року ініціативною групою у складі ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, було проведено збір підписів виборців сіл Малий Букрин, Великий Букрин, Ромашки на підтримку ініціативи щодо відкликання за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_3, відповідно до положень ст.79 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні , ст.39 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад .(т.1 а.с. 132-158)

10 липня 2017 року до Малобукринської сільської виборчої комісії офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_5, відповідно до ст.41 ЗУ Про статус депутатів місцевих рад передано заповнені підписні листи та протокол зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу з додатками.

З протоколу №1 засідання Малобукринської сільської виборчої комісії Київської області від 10 липня 2017 року з метою дотримання вимог статей 38-40 Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання сільського голови за народною ініціативою, правильності оформлення підписних листів, тощо відповідно до ч.7 ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , з залученням органів ведення Державного реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркової перевірки їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості). Коновалов В.І. запропонував надіслати відповідні повідомлення до Миронівського ВП ГУ НП в Київській області та до відділу ведення державного реєстру виборців апарату Миронівської райдержадміністрації, що було виконано.

11.07.2017 року від відділу ведення державного реєстру виборців апарату Миронівської райдержадміністрації надійшов лист № 28-34/106 від 11.07.2017 року, в якому, зокрема зазначалося, що використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання з посади за народною ініціативою сільського голови, статтею 26 Закону України не передбачено.

12.07.2017 року з 12 год.00 - до 14 год.00 хв. членами Малобукринської сільської виборчої комісії Лещенко Ніна Іванівна, Грушецька Любов Григорівна спільно з дільничним офіцером поліції лейтенантом Ремез Тарасом Євгеновичем, шляхом здійснення опитування громадян та звірки відомостей,,що містяться в підписних листах з оригіналами документів було проведено перевірку 10 осіб, а саме: ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26,ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29 та встановлено, що підписи виконані вищевказаними громадянами власноручно відомості, що містяться в підписних листах відповідають оригіналам документів. Кількість голосів зібраних на підтримку вимоги про відкликання голови Малобукринської сільської виборчої комісії становить 96 осіб.

Узагальнивши та перевіривши матеріали про відкликання голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_3 за народною ініціативою, які надійшли на розгляд Малобукринської сільської виборчої комісії від представника ініціативної групи ОСОБА_5, даною комісією прийнято оскаржувану постанову про внесення на розгляд сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області подання про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_3 та доручено голові Малобукринської територіальної виборчої комісії проінформувати Малобукринську сільську раду та голову Малобукринської сільської ради ОСОБА_3 про прийняте рішення.

Не погоджуючись з вказаною постановою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи колегія суддів виходить з наступного.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.4 ч.1 ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції на час прийняття оскаржуваного рішення) повноваження сільського голови, вважаються достроково припиненими у разі відкликання з посади за народною ініціативою.

Частиною 5 цієї статті передбачено, що сільський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.

Згідно із ч. 6 даної статті рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 20 осіб для відкликання сільського голови. Кількість членів ініціативної групи становить у разі відкликання сільського голови - не менше 10 осіб.

На підтримку пропозиції про відкликання сільського голови має бути зібрано кількість підписів, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний сільським, селищним, міським головою.

Збір підписів проводиться у разі відкликання сільського протягом десяти днів.

Територіальна виборча комісія перевіряє правильність оформлення підписних листів, кількість зібраних підписів у разі відкликання сільського селищного голови - протягом десяти днів з дня їх отримання.

Частиною 8 цієї же статті визначено, що рішення про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського голови, який був обраний шляхом самовисування, приймається за поданням територіальної виборчої комісії відповідною сільською радою більшістю голосів від її складу.

Статтею 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад (в редакції на час прийняття оскаржуваного рішення) визначений порядок внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зокрема,:

1. Право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

2. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

3. Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - не менше 10 осіб.

4. У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте

рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

5. До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

6. Бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів.

7. Офіційний представник ініціативної групи, її член не може бути звільнений з роботи, переведений на нижчу посаду з підстав, пов'язаних із виконанням його обов'язків в ініціативній групі.

8. Забороняється проводити збори виборців щодо відкликання депутата місцевої ради в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.

Статтею 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначені вимоги до повідомлення про створення ініціативної групи:

1. У триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Відповідно до статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад щодо збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою:

1. Ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

2. З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів.

3. Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

4. Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

5. Забороняється збирати підписи в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.

6. Участь посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування у збиранні підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради забороняється.

7. Забороняється платити коштами, товарами або послугами за підписи на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, а також перешкоджати виборцю у підтримці цієї пропозиції.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог ОСОБА_3 суд першої інстанції послався на те, що у підписних листах відсутні відомості вказані в ч. 3 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та на те, що позивача не було повідомлено про відповідні збори виборців.

Проте, колегія суддів вважає такий висновок суду першої інстанції безпідставним, виходячи з наступного.

Як вже раніше було зазначено, питання щодо відкликанння сільського голови з посади за народною ініціативою регулюються Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , отже посилання позивача на порушення відповідачем абз.2 ч.5 ст. 27 Закону України Про місцеві вибори щодо його не запрошення на засідання виборчої комісії у даному випадку є недоречним.

Крім того, згідно протоколу № 2 від 12 липня 2017 року Головою сільської виборчої комісії Коновалом В.І. було повідомлено голову Малобукринської сільської ради ОСОБА_3 та Малобукринську сільську раду особисто.

Із запису судового засідання суду першої інстанції вбачається, що свідком ОСОБА_5 в суді першої інстанції підтверджено факт обізнаності позивача про засідання виборчої комісії.

Водночас, колегія суддів звертає увагу, що засідання виборчої комісії відбувалось в одному приміщенні, де знаходиться Малобукринська сільська рада, де Позивач повинен був знаходитися на робочу місці, та як голова селищної ради орієнтуватися, що відбувається у раді, та читати оголошення тощо.

Свідок ОСОБА_5 у судовому засіданні суду першої інстанції також зауважила, що під час проведення засідання виборчої комісії ОСОБА_3 перебував в своєму кабінеті, який знаходиться напроти зали, де відбувалося саме засідання.

Таким чином, суд не може погодитись з посиланнями позивача, що він не знав про перебіг спірних подій, так як знаходився у відпустці з 10 по 21 липня 2017 року, оскільки його ствердження спростовується й свідченнями свідка, й матеріалами справи, зокрема, відповіддю Голови Малобукринської сільської виборчої комісії Коновала В.І. на заяву ОСОБА_3 щодо надання матеріалів переданих на розгляд комісії ініціативною групою, яку отримано позивачем 14 липня 2017 року.

Крім того, матеріали справи не містять документів щодо перебування головою Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_3 у спірний період у відпустці.

Тобто, у період проведення засідань виборчою комісією ОСОБА_3 знаходився на роботі та виконував обов'язки голови сільської ради.

Разом з тим, Законом України Про статус депутатів місцевих рад передбачено лише, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації , що було дотримано членами ініціативної групи. (т.2 а.с.15)

Заслуговують на увагу також доводи апеляційної скарги щодо визнання судом першої інстанції відсутності підстав передбачених ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад для відкликання позивача з посади сільського голови за народною ініціативою.

З цього приводу слід зазначити, що до обов'язків та повноважень виборчої комісії не входить перевірка наявності підстав для відкликання сільського голови з посади за народною ініціативою. Такими повноваженнями наділений орган, який має право приймати рішення про відкликання чи не відкликання сільського голови з посади, а саме згідно ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в України ці повноваження належить сільській раді.

Згідно ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

Суд першої інстанції при задоволення позовних вимог ОСОБА_3 послався на те, що у підписних листах відсутні відомості вказані в ч. 3 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Згідно ч. з ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

З наданих суду підписних листів підписів під вимогою про відкликання з посади за народною ініціативною голови Малобукринської сільської ради ОСОБА_3, які було оформленні членами ініціативної групи по збору підписів, вбачається, що всі підписні листи зшиті, склеєні і пронумерована кожна сторінка(всього 26 аркушів).

Тобто, всі 26 аркушів є єдиним документом, що містить всі відомості, передбачені у ч. 3 ст. 40 Закону, тому необхідності зазначення відомостей визначених законом на кожній сторінці не було.(т.1 а.с.132-158).

Зокрема, на першій сторінці підписних листів вказано:

дата проведення зборів - 25.06.2017 р.

порядкові номери підписного листа - з 1 по 26

адміністративно-територіальна одиниця - території Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області (сіл Малий Букрин, Великий Букрин, Ромашки)

назва місцевої ради - Малобукринська сільська рада Миронівського району Київської області

прізвище, ім'я, по-батькові голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області - ОСОБА_3, самовисуванець.

прізвище, ім'я, по-батькові, адреса місця проживання всіх членів ініціативної групи, а саме ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15.

У зв'язку з чим, Малобукринської сільської виборчої комісії на засіданні було зроблено висновок про дотримання ініціативною групою вимог ч. З ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

Таким чином, висновки суду першої інстанції про відсутність у підписних листах відомостей вказаних в ч. 3 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад є помилковим.

В подальшому, на виконання ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад голова Малобукринської сільської виборчої комісії Коновал В.І. скликав засідання виборчої комісії за результатами якого було складено протокол №1 від 10.07.2018.

Відповідно до вказаного протоколу №1 від 10.07.2018 р. комісією на засіданні було прийнято рішення про оголошення перерви у роботі виборчої комісії та доручено голові Коновалу В.І. для виконання вимог ч. 2 ст. 41 Закону щодо перевірки підписних листів направити повідомлення до Миронівського ВП ГУ НП у Київській області та Відділу державного реєстру виборців Миронівської РДА.

На виконання вказаних вимог головою виборчої комісії Коновалом В.І. було направлено до Миронівського ВП ГУ НП у Київській області та Відділу державного реєстру виборців Миронівської РДА відповідні повідомлення.

У відповідь на повідомлення №4 від 10.07.2018 р. було отримано лист Відділу державного реєстру виборців Миронівської РДА №28-34/106 від 11.07.2017 р., в якому зазначено, що використання органом ведення реєстру бази даних для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради та сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою, можливе лише після законодавчого врегулювання зазначеного питання.

Відповідь на повідомлення №3 від 10.07.2017 р. від Миронівського ВП ГУ НП у Київській області отримано не було. Однак, під час проведення перевірки підписних листів був присутній дільничний інспектор поліції Миронівського ВП ГУ НП у Київській області, за участі якого було здійснено вибіркову перевірку підписів на підписних листах.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що Малобукринською сільською виборчою комісією дотримано вимог ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та залучено Відділ державного реєстру виборців Миронівської РДА та Миронівський ВП ГУ НП у Київській області до проведення перевірки підписних листів.

Крім того, відповідно до протоколу №2 засіданні 12.07.2017 р. для виконання вимог ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад було вирішено провести вибіркову перевірку підписів, не менше 10 відсотків, за участю членів комісії, у зв'язку з чим було оголошено перерву в роботі комісії до 13 години 12.07.2018 р.

З протоколу №3 вбачається, що на вказаному засіданні голова та члени виборчої комісії доповіли про перевірку підписних листів на предмет дотримання вимог статей 38-40 цього Закону, а також вибіркову перевірку підписів на підписних листах із залученням органів ведення реєстру та правоохоронних органів. За результатами обговорення та проведеної перевірки було прийнято рішення про направлення до сесії Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області подання про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області Магаса М.Б.

Отже, зазначене спростовує висновки суду першої інстанції щодо порушення Малобукринською сільською виборчою комісією при перевірці правильності оформлення підписних листів вимог ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

З аналізу викладеного в цілому, колегія суддів приходить до висновку, що Малобукринською сільською виборчою комісією Миронівського району Київської області при ухваленні постанови (без номеру) від 12 липня 2017 року Про направлення подання Малобукринської територіальної виборчої комісії до сесії Малобукринської сільської ради про підтримку пропозиції про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою голови Малобукринської сільської ради Миронівського району Київської області ОСОБА_3 було дотримано вимоги чинного законодавства, враховуючи зміст позовних вимог позивача, отже відповідачем оскаржувану постанову прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції не забезпечив повне і всебічне з'ясування обставин в адміністративній справі, не вжив визначених законом заходів для з'ясування всіх обставин справи та прийшов до помилкового висновку про обґрунтованість позовних вимог.

Відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Суд також застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 18390/91, пункт 29).

Таким чином, перевіривши мотивування судового рішення та доводи апеляційної скарги, відповідно до вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо справедливого судового розгляду, врахувавши ст. 6 КАС України, відповідно до якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, --

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Малобукринської сільської виборчої комісї Миронівського району Київської області на рішення Миронівського районного суду Київської області від 06 червня 2018 р. у справі за позовом ОСОБА_3 до Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області про визнання рішення протиправним - задовольнити.

Рішення Миронівського районного суду Київської області від 06 червня 2018 р.- скасувати та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_3 до Малобукринської сільської виборчої комісії Миронівського району Київської області про визнання рішення протиправним - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко

Судді: Я. М. Василенко

О.І. Шурко

Повний текст постанови виготовлено 11.12.2018

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2018
Оприлюднено12.12.2018
Номер документу78465960
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —371/1043/17

Постанова від 24.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 12.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 06.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Постанова від 06.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 23.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Ухвала від 23.07.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Постанова від 06.06.2018

Адміністративне

Миронівський районний суд Київської області

Капшук Л. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні