Рішення
від 27.06.2018 по справі 513/1082/17
САРАТСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 513/1082/17

Провадження № 2-а/513/9/18

Саратський районний суд Одеської області

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 червня 2018 року Саратський районний суд Одеської області у складі: судді Бучацької А.І., за участю: секретаря судового засідання Златіної О.І., позивача ОСОБА_1, представників відповідача Шума О.О. та Сочинського Р.В., представників Саратської селищної ради Запорощенко В.О. та Негодяєва А.Л., представника Саратської районної державної адміністрації Бондаренко Н.О., офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_7, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт.Сарата адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Саратська селищна рада Одеської області, Білгород-Дністровський відділ поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області, Саратська районна державна адміністрація Одеської області, ініціативна група виборців виборчого округу № 9 з виборів депутатів Саратської селищної ради, в особі офіційного представника ОСОБА_7, про визнання неправомірними дій,

В С Т А Н О В И В:

позивач 31 жовтня 2017 року звернувся до суду з позовом до відповідача, в якому з урахуванням уточненої заяви від 21 листопада 2017 року (а.с. 21-27), просив визнати неправомірними дії Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та підписних листів при ініціюванні відкликання його, депутата Саратської селищної ради, та скасувати постанову Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області від 14 вересня 2017 року № 1 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1".

Позов обгрунтував тим, що в порушення ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад виборча комісія не перевірила, чи є громадяни, які брали участь у зборах, виборцями територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Саратської селищної ради, та не встановила наявності визначеної зазначеним Законом кількості виборців, яка необхідна для відкликання депутата за народною ініціативою.

Окрім того, використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, Законом України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено. Органи Національної поліції, також не наділені повноваженнями щодо проведення перевірки достовірності підписів виборців.

Під час розгляду справи позивач та його представник адвокат ОСОБА_8 позов підтримали. Послались, зокрема, на те, що у постанові № 1 від 14.09.2017 року Саратська селищна виборча комісія не вказала, з яких підстав, передбачених ч.1 ст.37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", позивача було відкликано за народною ініціативою. В порушення положень ст.ст. 39, 48 цього ж Закону, виборча комісія не інформувала позивача про проведення зборів виборців та не запрошувала його на засідання, що позбавило його можливості бути присутнім на засіданні Саратської селищної виборчої комісії та надати свої пояснення та аргументи.

В порушення ч. 4 ст. 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", у підписному листі № 1 від 29 серпня 2017 року членом ініціативної групи була ОСОБА_7, яка до початку їх збирання не внесла до підписного листа відомості про себе, так яка значиться за порядковим № 5, а не за № 1; у підписному листі № 2 від 30 серпня 2017 року членом ініціативної групи була ОСОБА_9, яка до початку їх збирання не внесла до підписного листа відомості про себе, так яка значиться за порядковим № 4, а не за № 1; у підписному листі № 5 від 29 серпня 2017 року членом ініціативної групи була ОСОБА_10, яка до початку їх збирання зовсім не внесла до підписного листа відомості про себе. ОСОБА_11, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1; виборець ОСОБА_12 є громадянкою Молдови, що підтверджується посвідкою на постійне проживання серії ОД № 20217, виданою 13.12.2012 року, тому згідно ст.70 Конституції України вони не можуть бути виборцями у виборчому окрузі № 9.

Як зазначено в підписних листах, всього зібрано підписів 59 осіб.

Відповідач не провів перевірку зібраних підписів виборців, кількість яких відповідно до ч.1 ст.40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повинна бути більшою половини кількості виборців, які брали участь у голосуванні на одномандатному виборчому окрузі № 9. Вважають, що з урахуванням вищевказаних порушень, Саратська селищна виборча комісія повинна була прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Представники відповідача Сочинський Р.В. та адвокат Шум О.О. позов не визнали, послались на те, що відсутність законодавчого регулювання проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців для визначення достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів для перевірки достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах, є прогалиною законодавства і не може бути перешкодою до реалізації права виборців на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Ззначили, що Саратська селищна виборча комісія діяла у межах наданих їй повноважень з дотриманням Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Комісією була перевірена правильність оформлення, кількість підписів, достовірність відомостей про громадян та їх підписів у підписних листах при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Представники Саратської селищної ради Запорощенко В.О. та Негодяєв А.Л. позов підтримали, оскільки Саратська селищна виборча комісія не перевірила, чи є громадяни, які брали участь у зборах, виборцями територіального виборчого округу № 9, по якому позивач був обраний депутатом, та не встановила наявності визначеної ч.1 ст.40 Закону "Про статус депутатів місцевих рад" кількості підписів виборців.

Офіційний представник ініціативної групи виборців виборчого округу № 9 з виборів депутатів Саратської селищної ради ОСОБА_7 позов не визнала, вважає, що для ініціювання відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 були законні підстави і процедура його відкликання була проведена з дотриманням Закону, підписи громадян у підписних листах, які підтримали відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1, є достовірними.

Представник Саратської районної державної адміністрації Бондаренко Н.О. покладалась на розсуд суду при вирішенні спору. Пояснила, що ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" не передбачено використання органами ведення Державного реєстру виборців персональних даних виборців, що містяться у базі даних Державного реєстру виборців для здійснення зазначеної перевірки та не встановлено способу, в який територіальна виборча комісія залучає органи ведення Реєстру до проведеннря перевірки. Про це було письмово повідомлено Саратську селищну виборчу комісію на її звернення щодо долучення Відділу ведення Державного реєстру виборців до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.

Представник Білгород-Дністровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області, якого належним чином повідомили про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не прибув, не повідомив про поважні причини неприбуття.

Вислухавши сторони та їх представників, а також представників третіх осіб, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про часткове задоволення позову з таких підстав.

Відповідно до частин першої, третьої статті 20, частини першої статті 25 Закону України "Про місцеві вибори" територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень та у порядку, передбачених законами України, забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.

За змістом статті 25 Закону України "Про місцеві вибори" повноваження територіальних виборчих комісій визначено зазначеним Законом та іншими законами України.

Стаття 1 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" № 93-IV від 11.07.2002 року (далі - Закон України № 93-IV) встановлює, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Розділом V Закону № 93-IV визначено підстави, процедуру відкликання депутата місцевої ради та порядок прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією за результатами перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Статтею 37 Закону № 93-IV передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

За змістом ст.38 цього ж Закону право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата селищної ради має становити - не менше 10 осіб.

Згідно з частиною 4 статті 38 Закону № 93-IV, у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців не обов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи (частина 5 статті 38 Закону України №93-IV від 11.07.2002).

Відповідно до ч.1 ст.39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Згідно з частинами 1, 2 ст.40 Закону № 93-IV на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів;

Частинами 3 та 4 статті 40 Закону № 93-IV від 11.07.2002 передбачено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Згідно із частини 1 статті 41 цього Закону, після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Частиною 2 статті 41 Закону України №93-IV від 11.07.2002 встановлено, що голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Частиною третьою статті 41 Закону N 93-IV визначено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:

1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;

2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;

3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;

4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;

5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

Частиною 4 цієї статті також передбачено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:

1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;

2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;

3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;

4) які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Відповідно до частин 5, 6 ст. 41 Закону № 93-IV 7.2002, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

У випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов'язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Відповідно до ст.48 цього ж Закону депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об'єднань громадян.

Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.

Як вбачається з копії рішення Саратської селищної ради Саратського району Одеської області № 1-VІІ від 18 листопада 2015 року "Про інформацію Саратської селищної територіальної виборчої комісії про результати голосування та підсумки виборів депутатів Саратської селищної ради і селищного голови та визначення повноважень депутатів селищної ради та селищного голови", ОСОБА_1, 1954 року народження, громадянин України, позапартійний, був обраний депутатом Саратської селищної ради VІІ скликання по одномандатному виборчому округу № 9 (а.с. 64-66).

В протоколі від 23 серпня 2017 року зазначено, що в смт. Сарата 23 серпня 2017 року відбулися збори виборців виборчого округу № 9 по виборах депутатів Саратської селищної ради, на яких зокрема, прийняті такі рішення:

1. Про обрання ОСОБА_14 головою зборів виборців виборчого округу № 9, секретарем ОСОБА_7, членами рахункової комісії ОСОБА_9, ОСОБА_15

2. Про внесення відповідно до п.3 ст.37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу № 9 ОСОБА_1

3. Про затвердження персонального складу ініціативної групи для зібрання підписів виборців виборчого округу № 9 по виборам депутата Саратської селищної ради щодо відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу № 9 ОСОБА_1, в кількості 11 осіб: ОСОБА_7, ОСОБА_14, ОСОБА_16, ОСОБА_9, ОСОБА_17, ОСОБА_18., ОСОБА_10, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22.

Затверджено ОСОБА_7 офіційною особою ініціативної групи для збирання

підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу № 9 ОСОБА_1

4. Затверджено зразок форми підписного листа для збирання підписів виборців виборчого округу № 9 по виборам депутата Саратської селищної ради на підтримку ініціативи на відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу № 9 ОСОБА_1

В протоколі не зазначена кількість виборців, які були присутні на зборах, не зазначений час та місце проведення зборів (конкретна адреса) (а.с.74-78).

До протоколу додано перелік учасників зборів та письмові заяви ОСОБА_7, ОСОБА_14, ОСОБА_16, ОСОБА_9, ОСОБА_23, ОСОБА_18, ОСОБА_10, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, про згоду на входження до складу ініціативної групи, а також згода ОСОБА_7 бути офіційним представником ініціативної групи.

В протоколі зборів зазначена дата їх проведення - 23 серпня 2017 року, а письмові заяви всіх вищевказаних осіб про згоду на входження до складу ініціативної групи надані 25 серпня 2017 року, окрім письмової заяви ОСОБА_20, яка надана 26 серпня 2017 року. Окрім того, в протоколі зборів зазначено, що до складу ініціативної групи включена ОСОБА_17, хоча письмова згода на входлження до складу ініціативної групи надана ОСОБА_23, до якої додана копія її паспорту (а.с.102-122)

13.09.2017 року Саратська селищна територіальна виборча комісія звернулася до Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Саратської РДА щодо перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, які підтримали відкликання депутата Саратської селищної ради, та до Саратського ВП ГНУП щодо проведення вибіркової перевірки достовірності підписів громадян (не менше 10 відсотків від загальної кількості), що підтримали відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (а.с. 123, 126).

Відділ ведення Державного реєстру виборців Саратської РДА у відповіді зазначив, що ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад не передбачено використання органами ведення Державного реєстру виборців персональних даних виборців, що містяться у базі даних Державного реєстру виборців для здійснення зазначеної перевірки та не встановлено способу, в який територіальна виборча комісія залучає органи ведення Реєстру, правові позиції відсутні (а.с. 124-125).

На звернення Саратської селищної виборчої комісії щодо проведення вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, які підтримали відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1, яке 14 вересня 2017 року надійшло до канцелярії Саратського відділення поліції Білгород-Дністровського відділу поліції ГУНП в Одеській області, у той же день, тобто 14.09.2017 року, була надана відповідь, що в результаті здійсненої вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, які підтримали відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1, було встановлено, що при опитуванні десяти громадян, які поставили підписи в відповідних підписних листах, всі десять підтвердили достовірність своїх підписів (а.с. 127).

Проте, ухвала Саратського районного суду Одеської області від 11 грудня 2017 року про витребування відомостей про те, чи проводилась вибіркова перевірка підписів виборців, та оригіналів для ознайомлення та копій документів, що стали підставою для надання результатів вибіркової перевірки, Саратським відділенням поліції не виконана. Відповідно до ч.9 ст. 80 КАС України, вищезазначене дає суду підстави для відмови у визнанні тієї обставини, що Саратським відділенням поліції 14.09.2017 року була проведена вибіркова перевірка достовірності підписів громадян, які підтримали відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1

Згідно постанови Саратської селищної виборчої комісії Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 від 14 вересня 2017 року № 1, вирішено "відкликати за народну ініціативу депутата Саратської селищної ради VІІ скликання (9 округу) ОСОБА_1"(а.с. 12).

Постанова Саратської селищної виборчої комісії мотивована тим, що подані документи відповідають вимогам статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", про що було складено відповідний протокол. В постанові також зазначено, що до комісії надані підписні

листи із 59 підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1, а також те, що 10 із 11 письмових заяв про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, доданих до протоколу зборів

виборців, відповідають вимогам частини 5 ст.38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , і становить не менше 10 осіб. У зв'язку з чим, комісія прийшла до висновку, що ініціатива щодо відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 підлягає задоволенню (а.с.12).

Загальна кількість зазначених у підписних листах підписів виборців склала 59 (а.с. 91-100).

Проте у підписному листі № 1 за порядковими № 16 та № 17 відповідно не вказана точна адреса місця реєстрації ОСОБА_24 та ОСОБА_25 (зазначено лише АДРЕСА_2); у підписному листі № 2 за порядковим № 3 не вказана точна адреса місця реєстрації ОСОБА_26 (зазначено лише АДРЕСА_3). У підписному листі № 2 не зазначено серію та номер паспорта ОСОБА_10 (порядковий номер 10), у підписному листі № 4 не зазначено серію та номер паспорта ОСОБА_18 (порядковий номер 10).

За положеннями ч.3 ст. 41 Закону N 93-IV, при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців, зокрема, у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа. Отже, без врахування підписів ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_10, ОСОБА_18, загальна кількість зібраних підписів становить 55.

Саратська селищна виборча комісія в порушення вимог ч.1 ст.40 Закону № 93-ІУ не встановила та в постанові від 14 вересня 2017 року № 1 не встановила та не зазнасила, що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 зібрано підписи виборців у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі № 9, у якому був обраний депутат ОСОБА_1

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про Державний реєстр виборців" база даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 цього Закону, перелік яких є вичерпним.

Пунктом 4 частини 2 статті 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" визначено, що під час підготовки до виборів і референдумів персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для проведення перевірки достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму, а також відомостей, що надаються до відповідних виборчих комісій щодо кандидатів, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи референдуму, кандидатур до складу виборчих комісій.

Використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, статтею 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено.

Статтею 23 Закону України "Про Національну поліцію" встановлено перелік основних повноважень поліції. Відповідно до ст.24 цього ж Закону виконання інших (додаткових) повноважень може бути покладене на поліцію виключно законом. Проте, Закону, який би надав поліції повноваження щодо вибіркової перевірки підписів громадян, що містяться в підписних листах, не прийнято.

Тому суд відкидає доводи позивача та його представника в тій частині, що однією з підстав для визнання неправомірнною постанови № 1 від 14.09.2017 року, є факт незалучення Саратською селищною виборчою комісією органу ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів до проведення перевірки.

Суд погоджується з доводами представників відповідача про те, що відсутність законодавчого регулювання проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців щодо достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів для вибіркової перевірки підписів громадян, що містяться в підписних листах, є прогалиною законодавства, і не може бути перешкодою до реалізації права виборців на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.

Проте, суд переконаний, що відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою повинно відбуватись за встановленою Законом N 93-IV процедурою, з дотриманням прав всіх

виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі № 9, у якому був обраний депутат ОСОБА_1 , а також з дотриманням прав депутата, гарантованих ч.1 ст. 39 , ст.48 зазначеного Закону.

Між тим, всупереч положенням ч.1 ст. 39 Закону N 93-IV на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, Саратська селищна виборча комісія не інформувала про це депутата ОСОБА_1

Окрім того, в порушення ст.48 Закону N 93-IV, депутат Саратської селищної ради ОСОБА_1 не був повідомлений про засідання Саратської селищної виборчої комісії, на якому розглядалось питання щодо його відкликання, за народною ініціативою, що позбавило його можливості надати пояснення та документи по суті питання та висловити аргументи на свій захист.

Як зазначено в протоколі загальних зборів від 23 серпня 2017 року, пропозиція щодо відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу № 9 ОСОБА_1 була внесена відповідно до п.3 ст.37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

З копії постанови Саратської селищної виборчої комісії від 14 вересня 2017 року № 1 вбачається, що Саратська селищна виборча комісія не встановила та не перевірила наявність підстав для відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1, передбачених пунктом 3 ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Судом встановлено, що всупереч вимогам Закону України "Про статус депутатів міських рад". Саратською селищною виборчою комісією не дотримано порядку та процедури внесення пропозиції про відкликання депутата селищної ради за народною ініціативою; не перевірена кількість виборців, які увійшли до складу ініціативної групи та наявність письмової згоди кожної особи на входження до складу ініціативної групи; комісією не встановлено та в постанові від 14 вересня 2017 року № 1 не зазначено, що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі № 9, у якому був обраний цей депутат; Саратською селищною виборчою комісією не перевірена наявність визначених у п. 3 ч.1 ст.37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", правових підстав для відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Тому суд вважає безпідставними посилання представників відповідача на те, що комісією була перевірена правильність оформлення, кількість підписів, достовірність відомостей про громадян та їх підписів у підписних листах при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1

Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Судом встановлено, що постанова Саратської селищної виборчої комісії від 14.09.2017 року була прийнята не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; без дотримання принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам

дискримінації; не пропорційно, тобто без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осіб і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; без урахуванням права депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 на участь у процесі прийняття рішення щодо його відкликання за народною ініціативою.

У зв'язку з чим, постанова Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області від 14 вересня 2017 року № 1 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1" є протиправною та підлягає скасуванню.

Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

З огляду на вищевказане, адміністративний позов підлягає частковому задоволенню в частині визнання неправомірною та скасування постанови Саратської селищної виборчої комісії від 14 вересня 2017 року № 1 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1" .

Вимоги позивача в іншій частині не узгоджуються з положеннями ст.245 КАС України щодо повноважень суду при вирішенні справи, а тому в їх задоволенні належить відмовити.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 37, 38 - 40, 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", ст. ст. 2 -12, 13,15, 77, 90, 139, 241-246 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області про визнання неправомірними дій - задовольнити частково.

Визнати неправомірною та скасувати постанову Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області від 14 вересня 2017 року № 1 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_1 ".

В задоволенні решти позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області, 68200, Одеська область, смт.Сарата, вул. Чкалова, 15, код ЄДРПОУ 33485607, на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, проживаючого по АДРЕСА_2, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, судовий збір у розмірі 640 (шістсот сорок) гривень.

Повне судове рішення складене 09 липня 2018 року.

Апеляційна скарга на рішення подається до Одеського апеляційного адміністративного суду через Саратський районний суд Одеської області протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не буде подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя А. І. Бучацька

СудСаратський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення27.06.2018
Оприлюднено11.07.2018
Номер документу75207716
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —513/1082/17

Постанова від 11.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 29.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 12.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 22.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 27.06.2018

Адміністративне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Постанова від 27.06.2018

Адміністративне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Ухвала від 18.06.2018

Адміністративне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Ухвала від 20.04.2018

Адміністративне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

Ухвала від 20.04.2018

Адміністративне

Саратський районний суд Одеської області

Бучацька А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні