Рішення
від 05.07.2018 по справі 911/590/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"05" липня 2018 р. м. Київ Справа № 911/590/18

За позовом Заступника керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, 08131, Київська область, с. Софіївська Борщагівка, вулиця Соборна, будинок 67

до 1. Ірпінської міської ради, 08200, Київська область, місто Ірпінь, вулиця Шевченка, будинок 2-А

2. Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, 08200, Київська область, місто Ірпінь, вулиця Шевченка, будинок 3-А

3. Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області, 08200, Київська область, місто Ірпінь, вулиця Троїцька, будинок 40

4. Товариства з обмеженою відповідальністю "Палекс-М", 04053, місто Київ, Шевченківський район, вулиця Артема, будинок 37-41

про визнання недійсним пунктів рішень, договору оренди об'єктів комунальної власності, додаткової угоди та зобов'язати вчинити певні дії

суддя Н.Г. Шевчук

секретар Н.С. Матраєва

за участю представників сторін:

від прокуратури: ОСОБА_1 (посв. №028904 від 17.09.2014);

від відповідача 1: ОСОБА_2 (дов. №01-20/1088/9 від 17.04.2018);

від відповідача 2: не з'явився;

від відповідача 3: не з'явився;

від відповідача 4: не з'явився.

суть спору:

Заступник керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області звернувся у господарський суд з позовом до Ірпінської міської ради, Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області та Товариства з обмеженою відповідальністю "Палекс-М" про:

- визнання незаконним пункту 1.3. рішення 6 сесії VII скликання Ірпінської міської ради №301-6-VII від 25.12.2015 "Про продовження терміну дії договорів оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпінь, що знаходяться на балансі Управління освіти і науки Ірпінської міської ради";

- визнання незаконним пункту 5.1. рішення 27 позачергової сесії VII скликання Ірпінської міської ради №1849-27-VII від 26.01.2017 "Про продовження договорів оренди об'єктів комунальної майна";

- визнання недійсним з моменту укладання договору оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня №5/2016 від 21.01.2016 укладеного між Управлінням освіти і науки Ірпінською міською радою Київської області, Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Палекс-М";

- визнання недійсною з моменту укладання додаткової угоди №2 від 01.02.2017 до договору №5/2016 від 21.01.2016 оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня;

- зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Палекс-М" звільнити та повернути Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області нежитлове приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області, площею 17,2 кв. м. вартістю 170275,00 грн., що знаходиться за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, вул. Троїцька (Пролетарська), буд. 40.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що пункт 1.3 рішенням 6 сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 301-6-VII від 25.12.2015 та пункт 5.1 рішенням 27 позачергової сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 1849-27-VII від 26.01.2017 прийняті з порушенням вимог Законів України "Про освіту", "Про приватизацію державного та комунального майна", пункту 3.19 Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, оскільки згідно цих рішень передано в оренду приміщення навчального закладу для цілей, не пов'язаних з навчально-виховним процесом.

На думку прокурора, зазначене є підставою для визнання незаконним та скасування вищезазначених пунктів рішень та визнання недійсним договору оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня №5/2016 від 21.01.2016, а також додаткової угоди №2 від 01.02.2017 до договору №5/2016 від 21.01.2016, в порядку статей 203, 215 Цивільного кодексу України.

Оскільки у разі припинення договору найму наймач зобов'язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, - з урахуванням нормального зносу або у стані, який було обумовлено в договорі, прокурор просить суд зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Палекс-М" звільнити та повернути Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області приміщення орендоване за спірним договором.

Ухвалою господарського суду Київської області від 23.04.2018 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

07.05.2018 Ірпінська міська рада подала відзив на позовну заяву (а.с. 164-171), в якому заперечує проти позовних вимог в повному обсязі та зазначає, що зважаючи на площу орендованого приміщення його недоцільно використовувати в навчальних цілях, а тому оспорюваний договір оренди не порушує прав учнів та осіб, що працюють в даному навчальному закладі, використання його орендарем жодним чином не впливає на навчальний процес.

Ірпінська міська рада вказує, що прокурором безпідставно не визначено органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, та не обґрунтовано в чому полягають порушення інтересів держави у даній справі, оскільки, прямої заборони такої передачі жоден закон не містить, діяльність орендаря у орендованому приміщенні навчально-виховному процесу не заважає, а навпаки, кошти, отримані від оренди, школа спрямовує на покращення матеріально-технічної бази навчання.

На думку відповідача центральним органом, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, забезпечує здійснення державного нагляду (контролю) у цій сфері, є Міністерство освіти України, яке здійснює свої повноваження через Державного секретаря Міністерства освіти України.

Судом досліджено та встановлено підстави представництва прокуратурою інтересів держави у даній справі.

Згідно зі статтею 131 1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

За змістом частин першої, третьої та шостої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійснення процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадку та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, зокрема звертатись до суду з позовом (заявою, поданням).

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза таким інтересам. Інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатись зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств, організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорони землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання.

Таким чином, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює, зокрема, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

В даному випадку обґрунтовуючи звернення до суду безпосередньо за позовом прокуратури, без зазначення компетентного органу, який здійснює функції держави у спірних відносинах, прокурор зазначає, що Ірпінська міська рада, як орган місцевого самоврядування, який здійснює правоможності власника відносно майна, яке належить територіальній громаді міста, і до компетенції якого належить владні повноваження у спірних відносинах, прийняттям оскаржуваних рішень порушила право комунальної власності територіальної громади, та вимоги закону щодо використання нерухомого майна закладів освіти виключно для цілей навчально-виховного процесу.

Посилання Ірпінської міської ради на те, що уповноваженим органом, який здійснює функції держави у спірних відносинах, є Міністерство освіти України безпідставні, оскільки спір у справі стосується використання комунального майна територіальної громади міста, а не організації, якості, належного забезпечення навчально-виховного процесу в школі, що дійсно належало б до компетенції Міносвіти.

За таких обставин, прокурором правомірно заявлено позовні вимоги про визнання недійсними та скасування рішень Ірпінської міської ради до органу, який ці рішення приймав, а позовні вимоги про визнання недійсним договору - до сторін оспорюваного договору.

Ухвалою суду від 07.06.2018 закрито підготовче провадження по справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 21.06.2018.

12.06.2018 прокурор подав відповідь на відзив (а.с. 188-200, в якій заперечив проти позиції Ірпінської міської ради в повному обсязі з підстав, викладених у відповіді.

В судовому засіданні 21.06.2018 оголошувалась перерва до 05.07.2018, про що учасники судового процесу повідомлені під підпис.

У судовому засіданні 05.07.2018 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

встановив:

Пунктом 1.3 рішенням 6 сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 301-6-VII від 25.12.2015 (а.с.43-45) Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області надано дозвіл на укладення з Товариством з обмеженою відповідальністю Палекс-М договору оренди нежитлового приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області, площею 17,2 кв.м., вартістю 35901,00 грн., яке розташовано по вул. Троїцька (раніше Пролетарська) № 40 в м. Ірпінь Київської області.

Пунктом 2 вказаного рішення Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області зобов'язано упродовж п'яти днів після набрання чинності зазначеного рішення укласти відповідні договори оренди.

На виконання вказаного рішення 21.01.2016 між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області (Балансоутримувач), Ірпінською дитячо - юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Палекс-М (Орендар) укладено договір оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня № 5/2016 (а.с.46-52) зі строком дії до 31.12.2016.

За умовами даного договору Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування нежитлове приміщення Ірпінської дитячо - юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області площею 17,2 кв.м., вартістю 35901,00 грн., яке розташовано по вул. Троїцька (раніше Пролетарська) №40 в м. Ірпінь Київської області, для розміщення Товариством з обмеженою відповідальністю Палекс - М офісу та організації спортивних змагань, турнірів.

Того ж дня Орендодавець відповідно до умов договору оренди нежитлового приміщення №5/2016 від 21.01.2016 здав, а Орендар прийняв нежитлове приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної ніколи Ірпінської міської ради Київської області площею 17,2 кв.м., яке розташовано по вул. Троїцька (раніше Пролетарська) № 40 в м. Ірпінь Київської області згідно підписаного та скріпленого печатками сторін акту прийому-передачі (а.с. 54).

В подальшому пунктом 5.1 рішенням 27 позачергової сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 1849-27-VII від 26.01.2017 (а.с. 55-58) Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області надано дозвіл на продовження укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю Палекс-М договору оренди нежитлового приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області площею 17,2 кв.м., яке розташовано по вул. Троїцька № 40 в м. Ірпінь Київської області.

Пунктом 8 даного рішення Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області зобов'язано упродовж десяти днів після набрання чинності зазначеним рішенням укласти відповідну додаткову угоду.

На виконання вказаного рішення 01.02.2017 між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської та Товариством з обмеженою відповідальністю Палекс-М укладено додаткову угоду №2 до договору оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня № 5/2016 від 21.01.2016, якою строк дії договору оренди продовжено до 31.12.2018.

На думку прокурора, вказані правочини вчиненні посадовими особами Ірпінської міської ради Київської області, Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області та Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області з порушенням вимог частини п'ятої статті 63 Закону України Про освіту , частини другої статті 4 Закону України Про оренду державного та комунального майна , частини другої статті 5 Закону України Про приватизацію державного майна та статей 20, 22, 24 Закону України Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення , зокрема, щодо заборони використання не за призначенням об'єктів освіти і науки, що фінансуються з бюджету, і обов'язку утримувати надані в користування чи належні на праві власності приміщення відповідно до вимог санітарних норм.

Статтею 2 Закону України "Про освіту" (в редакції, чинній на час винесення спірних рішень та укладення оспорюваного Договору оренди нежитлового приміщення в №5/2016 від 21.01.2016 та додаткової угоди №2 від 01.02.2017, далі - Закон України "Про освіту") визначено, що завданням законодавства України про освіту є регулювання суспільних відносин у галузі навчання, виховання, професійної, наукової, загальнокультурної підготовки громадян України.

Згідно статті 4 Закону України "Про освіту" держава визнає освіту пріоритетною сферою соціально-економічного, духовного і культурного розвитку суспільства.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.3 та 2.2 Статуту Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області, затвердженого рішенням 33 сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 2242 - 33 - VII від 18.05.2017, визначено, що Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області є позашкільним навчальним закладом, який забезпечує розвиток здібностей вихованців в обраному виді спорту, створює необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, повноцінного оздоровлення, змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді. Засновником Ірпінської дитячо - юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області є Ірпінська міська рада Київської області та вона є закладом комунальної власності, головною метою якої є забезпечення сприятливих умов для фізичного розвитку і зміцнення здоров'я підлітків.

Пунктами 1.3 та 6.7 Статуту Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області визначено, що його матеріально - технічна база включає адміністративні приміщення та спортивні бази (спортивні зали, спортивні майданчики, тощо), підсобні приміщення, обладнання, засоби зв'язку, оргтехніку, транспортні засоби, рухоме і нерухоме майно, земельні ділянки, що перебуває в її користуванні.

Джерелами фінансування Ірпінської дитячо - юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області серед іншого є бюджетні кошти, що закріплено в пункті 6.2.1 Статуту.

Ірпінська дитячо-юнацька спортивна школа Ірпінської міської ради Київської області є позашкільним навчальним закладом та її діяльність пов'язана з навчально-виховним процесом відповідно до коду КВЕД зазначеного при державні реєстрації, а саме: КВЕД 85.51 Освіта у сфері спорту та відпочинку (основний).

Отже, спірне приміщення загальною площею 17,2 кв.м. Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області є комунальною установою з видом діяльності - позашкільна освіта.

Освітня діяльність позашкільного навчального закладу - це процес надання знань, формування вмінь і навичок з різних напрямів позашкільної освіти, розвитку інтелектуальних і творчих здібностей, фізичних якостей відповідно до задатків та запитів особи, як це визначено статтею 1 Закону України Про позашкільну освіту .

Статтею 2 Закону України Про позашкільну освіту визначено, що законодавство України про позашкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України Про освіту , цього Закону, міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, інших нормативно-правових актів.

Завданням Закону України Про позашкільну освіту є забезпечення прав громадян на здобуття позашкільної освіти (стаття 3 цього Закону).

Позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти, визначеної Конституцією України, Законом України Про освіту , цим Законом, і спрямована на розвиток здібностей та обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні, як це визначено ст. 4 цього Закону.

Навчальні заклади, що засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного закладу, що вказано у частині другій статті 18 Закону України Про освіту .

Статтею 61 Закону України "Про освіту" встановлено, що фінансування державних навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, коштів галузей народного господарства, державних підприємств і організацій, а також додаткових джерел фінансування. Додатковими джерелами фінансування є, зокрема, доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств, від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання.

Правовий аналіз наведених норм свідчить про те, що хоча стаття 61 Закону України "Про освіту" зазначає, що додатковими джерелами фінансування навчальних закладів, заснованих, в тому числі на комунальній власності, можуть бути доходи від надання в оренду приміщень, однак, оренда приміщень у них дозволяється лише у випадках, якщо об'єкт оренди використовується за цільовим призначенням - для навчально-виховного процесу.

Крім того, частиною першою статті 3 Закону України "Про освіту" встановлено, що право громадян на освіту забезпечується: розгалуженою мережею навчальних закладів, заснованих на державній та інших формах власності, наукових установ, закладів післядипломної освіти; відкритим характером навчальних закладів, створенням умов для вибору профілю навчання і виховання відповідно до здібностей, інтересів громадянина; різними формами навчання - очною, вечірньою, заочною, екстернатом, а також педагогічним патронажем.

Відповідно до статті 28 Закону України "Про освіту" система освіти складається із навчальних закладів, наукових, науково-методичних і методичних установ, науково-виробничих підприємств, державних і місцевих органів управління освітою та самоврядування в галузі освіти. Структура освіти згідно із статтею 29 вказаного Закону включає: дошкільну освіту, загальну середню освіту, позашкільну освіту, професійно-технічну освіту, вищу освіту, післядипломну освіту та самоосвіту.

За змістом наведених норм законодавства під освітньою діяльністю розуміється діяльність закладів, що входять до системи освіти, з метою здобуття відповідного виду освіти і задоволення інших освітніх потреб здобувачів освіти та інших осіб, що визначаються метою освіти.

В свою чергу, навчально-виховний процес, як складова освітньої діяльності, - це система організації навчально-виховної, навчально-виробничої діяльності, визначеної навчальними, науковими, виховними планами (пункт 1.2. Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 01.08.2001 №563).

Пунктом 105 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 №778, конкретизовано, що джерелами фінансування закладу є доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, навчально-дослідних ділянок, підсобних господарств, від передачі в оренду приміщень, споруд, обладнання.

Проте, згідно імперативних вимог частини п'ятої статті 63 Закону України "Про освіту" об'єкти освіти і науки, що фінансуються з бюджету, а також підрозділи, технологічно пов'язані з навчальним та науковим процесом, не підлягають приватизації, перепрофілюванню або використанню не за призначенням.

Отже, вирішальним в аспекті неухильного дотримання вимог частини п'ятої статті 63 Закону України "Про освіту" законодавець визначає обов'язкове використання об'єктів освіти і науки, що фінансуються з бюджету, за цільовим призначенням, тобто, тісну пов'язаність з навчально-виховним процесом мети такого використання (в тому числі на умовах оренди).

Враховуючи вищенаведені норми законодавства додатковими джерелами фінансування навчальних закладів, заснованих, в тому числі на комунальній власності, є також доходи від надання в оренду приміщень, однак, оренда приміщень у них дозволяється лише у випадках, якщо об'єкт оренди використовується за цільовим призначенням - для навчально-виховного процесу.

Згідно приписів пункту 3.19 Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 №63, здача в оренду території, будівель, приміщень, обладнання підприємствам, установам, організаціям іншим юридичним та фізичним особам для використання, що не пов'язано з навчально-виховним процесом, не дозволяється.

Відповідно до поверхневого плану Ірпінської дитячо-юнацької спортивної ніколи Ірпінської міської ради Київської області нежитлове приміщення площею 17,2 кв.м., вартістю 170275,00 грн., яке розташовано по вул. Троїцька (раніше Пролетарська) № 40 в м. Ірпінь Київської області і орендується Товариством з обмеженою відповідальністю Палекс-М , є приміщенням, яке безпосередньо розташоване в будівлі Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області.

Разом з тим, згідно витягу з ЄДРПОУ Товариство з обмеженою відповідальність Палекс-М здійснює підприємницьку діяльність, пов'язану з отриманням прибутку, про що вказують коди КВЕД, зазначені при його державні реєстрації, а саме: КВЕД 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); КВЕД 42.99 Будівництво інших споруд; КВЕД 43.11 Знесення; КВЕД 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; КВЕД 43.91 Покрівельні роботи; КВЕД 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи; КВЕД 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; КВЕД 47.74 Роздрібна торгівля медичними й ортопедичними товарами в спеціалізованих магазинах; КВЕД 47.78 Роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах; КВЕД 32.50 Виробництво медичних і стоматологічних інструментів і матеріалів.

Вищевикладене свідчить про те, що Товариство з обмеженою відповідальність Палекс-М . орендуючи спірне приміщення, використовує його не для навчально-виховного процесу, а у своїй господарській діяльності та розміщує у спірному приміщенні офіс.

Відповідно до положень статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Відповідно до частини 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Враховуючи, що пунктом 1.3 рішенням 6 сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 301-6-VII від 25.12.2015 та пунктом 5.1 рішенням 27 позачергової сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 1849-27-VII від 26.01.2017 передано приміщення школи в оренду з метою, що не пов'язана з навчально-виховним процесом в школі, судом встановлено, вказані вище пункти рішень Ірпінської міської ради не відповідають вимогам Законів України "Про освіту", "Про приватизацію державного та комунального майна", пункту 3.19 Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, у зв'язку з чим підлягають визнанню незаконними в судовому порядку та скасуванню.

Прокурор також просить суд визнати недійсними з моменту укладання договір оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня №5/2016 від 21.01.2016 та додаткову угоду №2 від 01.02.2017 до нього, як такі, що не відповідають чинному законодавству.

Відповідно до статей 15, 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно частини третьої статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Відповідно до статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Частиною першою статті 203 Цивільного кодексу України визначено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

У частині першій статті 236 Цивільного кодексу України визначено, що правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення. Господарське зобов'язання, визнане судом недійсним, також вважається недійсним з моменту його виникнення (частина 3 статті 207 Господарського кодексу України).

Пунктом 2.6. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 № 11 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" визначено, що правочин, визнаний судом недійсним, вважається таким з моменту його вчинення (частина перша статті 236 Цивільного кодексу України).

За змістом частини третьої статті 207 Господарського Кодексу України господарське зобов'язання, визнане судом недійсним, також вважається недійсним з моменту його виникнення.

Таким чином, для визнання недійсним у судовому порядку правочину (господарського зобов'язання) необхідно встановити, що правочин не відповідає вимогам закону, або ж його сторонами (стороною) при укладенні було порушено господарську компетенцію.

Судом відхиляються заперечення Ірпінської міської ради щодо відсутності порушення інтересів держави внаслідок спірних відносин, оскільки твердження, що діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "Палекс-М" не створює жодних перешкод для учнів навчально-виховного об'єднання, використання спірного приміщення для навчально-виховного процесу, а отримані від оренди кошти школа спрямовує на покращення матеріально-технічної бази навчання, не спростовують факт того, що оренда приміщення в Ірпінській дитячо-юнацькій спортивній школі Ірпінської міської ради Київської області суперечить вимогам Законів України "Про освіту","Про приватизацію державного та комунального майна", пункту 3.19 Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01.

З огляду на те, що передача спірного приміщення школи в оренду з метою, що не пов'язана з навчально-виховним процесом в школі, відбулась всупереч вимогам Законів України "Про освіту", "Про приватизацію державного та комунального майна", пункту 3.19 Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, договір оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня №5/2016 від 21.01.2016 та додаткова угода №2 від 01.02.2017 до нього підлягають визнанню недійсним з моменту укладання, з підстав, передбачених статтями 203, 215 Цивільного кодексу України.

Відповідно до статті 785 Цивільного кодексу України у разі припинення договору найму наймач зобов'язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, бо у стані, який було обумовлено в договорі.

Згідно із частиною другою статті 795 Цивільного кодексу України повернення наймачем предмета договору найму оформляється відповідним документом (актом), який підписується сторонами договору. З цього моменту, як правило, договір найму припиняється.

Як визначено статтею 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Враховуючи викладене вимога прокурора про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Палекс-М" звільнити та повернути Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області нежитлове приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області площею 17,2 кв. м. вартістю 170275,00 грн., що знаходиться за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, вул. Троїцька (Пролетарська), буд. 40, підлягає задоволенню.

За наслідками розгляду спору суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурором обґрунтовані та доведені, тому підлягають задоволенню в повному обсязі.

Стосовно розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Судовий збір за вимогами про скасування пункту 1.3 рішенням 6 сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 301-6-VII від 25.12.2015 та пункту 5.1 рішенням 27 позачергової сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 1849-27-VII від 26.01.2017 у розмірі 3524 грн. покладається на Ірпінську міську раду.

Судовий збір за вимогами про визнання недійсними з моменту укладання договору оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня №5/2016 від 21.01.2016 та додаткової угоди №2 від 01.02.2017 до нього у розмірі 3524 грн. покладається на сторін даних правочинів: Управління освіти і науки Ірпінської міської ради, Ірпінську дитячо-юнацьку спортивну школу Ірпінської міської ради Київської та Товариство з обмеженою відповідальністю "Палекс-М" в рівних частинах по 1174,67 грн.

Судовий збір за вимогою про звільнення та повернення нежитлового приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області площею 17,2 кв. м. вартістю 170275,00 грн., що знаходиться за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, вул. Троїцька (Пролетарська), буд. 40, у розмірі 2560,88 грн. покладається на Товариство з обмеженою відповідальністю "Палекс-М".

Керуючись статтями 129, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України суд -

вирішив:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Визнати незаконним пункт 1.3 рішення 6 сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 301-6-VII від 25.12.2015.

3. Визнати незаконним пункт 5.1 рішення 27 позачергової сесії VII скликання Ірпінської міської ради № 1849- 27-VII від 26.01.2017.

4. Визнати недійсним з моменту укладення договір оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня № 5/2016, укладений 21.01.2016 між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Палекс-М .

5. Визнати недійсною з моменту укладення додаткову угоду № 2 до договору оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня №5/2016 від 21.01.2016, укладену 01.02.2017 між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Палекс - М .

6. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю Палекс - М (04053, м. Київ, вул. Артема, № 37-41, ідентифікаційний номер 34925794) звільнити нежитлове приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області площею 17,2 кв.м., вартістю 170275,00 грн., яке розташоване по вул. Троїцька (раніше Пролетарська) № 40 в м. Ірпінь Київської області, згідно договору оренди об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня № 5/2006, укладеного 21.01.2016 між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Палекс - М та повернути вказане нежитлове приміщення балансоутримувачу - Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області (08200, Київська область, місто Ірпінь, вулиця Шевченка, будинок 3-А, ідентифікаційний номер 02143815).

7. Стягнути з Ірпінської міської ради (08200, Київська область, місто Ірпінь, вулиця Шевченка, будинок 2-А, ідентифікаційний код 33800777) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бульвар Лесі Українки, буд. 27/2, ідентифікаційний код 02909996) 3524 грн. (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) грн. судового збору.

8. Стягнути з Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області (08200, Київська область, місто Ірпінь, вулиця Шевченка, будинок 3-А, ідентифікаційний номер 02143815) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бульвар Лесі Українки, буд. 27/2, ідентифікаційний код 02909996) 1174 грн. (одна тисяча сто сімдесят чотири) грн. 67 коп. судового збору.

9. Стягнути з Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області (08200, Київська область, місто Ірпінь, вулиця Троїцька, будинок 40, ідентифікаційний номер 19427178) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бульвар Лесі Українки, буд. 27/2, ідентифікаційний код 02909996) 1174 грн. (одна тисяча сто сімдесят чотири) грн. 67 коп. судового збору.

10. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Палекс - М (04053, м. Київ, вул. Артема, № 37-41, ідентифікаційний номер 34925794) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бульвар Лесі Українки, буд. 27/2, ідентифікаційний код 02909996) 3735 грн. (три тисячі сімсот тридцять п'ять) грн. 55 коп. судового збору.

11. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Дане рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 256-257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя Н.Г. Шевчук

Повне рішення складено та підписано: 11.07.2018.

Дата ухвалення рішення05.07.2018
Оприлюднено11.07.2018

Судовий реєстр по справі —911/590/18

Рішення від 05.07.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 21.06.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 07.06.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 21.05.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 23.04.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 30.03.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні