Рішення
від 05.07.2018 по справі 219/56/17
АРТЕМІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 219/56/17

2-а/219/7/2018

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

5 липня 2018 року Артемівський міськрайонний суд Донецької області в складі:

судді Павленко О.М.,

за участі секретаря Скорубо Ю.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Бахмут Донецької області адміністративний позов Часовоярської міської ради до Управління муніципального розвитку Бахмутської міської ради Донецької області, третя особа - публічне акціонерне товариство Часовоярський вогнетривкий комбінат про визнання нечинними документів, -

в с т а н о в и в:

Часовоярська міська рада звернулася до суду з позовом до Управління муніципального розвитку Бахмутської міської ради (далі - відповідач), третя особа - Публічне акціонерне товариство Часівоярський вогнетривкий комбінат , в якому з урахуванням уточнень, просила визнати нечинними Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки: м. Часів Яр, кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області від 15.10.2012 року № 01-2108/9, видані начальником відділу архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської міської ради, у пунктах 2, 4, 5, 8, 9, 10 яких містяться посилання на детальний план; визнати нечинними Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки: м. Часів Яр, кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області від 15.10.2012 року № 01-2108/9, видані начальником відділу архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської міської ради, в яких в 2016 році були змінені пункти 2, 4, 5, 8, 9, 10.

В обґрунтування позову зазначає, що з кінця грудня 2011 року ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат (надалі - Товариство) неодноразово зверталось до Часовоярської міської ради з проханням надати вихідні дані, а саме: містобудівні умови та обмеження для виконання робочого проекту Вскриття та відпрацювання кар'єру Городской Часівярського родовища (далі - умови та обмеження). В свою чергу, Часовоярська міська рада кожен раз відмовляла в наданні умов та обмежень через невідповідність паперів ПАТ (будівництва кар'єру) існуючій містобудівній документації - Генеральному плану м. Часів Яр 1984 року, який знаходиться в міській раді з 2012 року з грифом Для службового користування . Під час розгляду питання щодо можливості задоволення вимог ПАТ Часовоярською міською радою було встановлено, що Генеральний план міста Часів Яр 1984 року, затверджений рішенням виконкому Донецької обласної ради народних депутатів 11.10.1987 року № 427, є безстроковим; проектний період Генерального плану - 15-20 років; в Генеральному плані зазначено, що вогнетривкі глини, які знаходяться під містом, розроблятися не будуть, тобто, проектування і розробка кар єру Городской по видобуванню вогнетривких глин Генеральним планом не передбачено, а тому наміри Товариства не відповідають діючому Генеральному плану м. Часів Яр. Позивач зазначає, що підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. На тій підставі, що змінені Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки: м. Часів Яр, кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області від 15.10.2012 року № 01-2108/9, видані начальником відділу архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської міської ради, в яких в 2016 році були змінені пункти 2, 4, 5, 8, 9, 10, Часовоярська міська рада отримала 28.11.2016 року в судовому засіданні по іншій справі, остання вжила всі можливі позасудові заходи для захисту прав і законних інтересів територіальної громади м. Часів Яр, неодноразово своїми листами звертала увагу відповідних державних органів (Державної архітектурно-будівельної інспекції України, СБУ, НАБУ) на порушення. Однак, на теперішній час правопорушення не припинено, тому позивач просить визнати поважними причини пропуску строку позовної давності та поновити строк для звернення до суду за захистом прав та інтересів громади, задовольнити позовні вимоги.

Відповідач - Управління муніципального розвитку Бахмутської міської ради заперечує проти позову та просить прийняти постанову, якою повністю відмовити в задоволенні позовних вимог, вказуючи, що 15.10.2012 року ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат звернулося до Управління муніципального розвитку Бахмутської міської ради з листом від 15.10.2012 року № 35/190, у якому просило видати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, яка знаходиться у постійному користуванні комбінату площею 23,0 га. ПАТ вказувало, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки необхідні для виконання робочого проекту Вскриття і відпрацювання кар'єру Городской по видобуванню вогнетривких глин . У зв'язку з відсутністю кваліфікованих кадрів у Часовоярській міській раді, на підставі п. 2.1 розділу II Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст , затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 7.07.2011 № 109 та зареєстровано у Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за № 912/19650 (далі Порядок № 109), яким передбачено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом 7 робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності із змінами, внесеними до нього (далі Закон № 3038) та враховуючи, що відповідно до Класифікатора об'єктів адміністративно-територіального устрою України (ДКО14-97), затвердженого наказом Держстандарту України від 31.10.1997 № 659 із змінами до нього, м. Часів Яр є містом, підпорядкованим Артемівській міській раді (нині Бахмутській міській раді), згідно заяви ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат відділом архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Бахмутської міської ради 15.10.2012 року були надані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для будівництва кар'єру Городской по видобуванню вогнетривких глин у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області (реєстраційний № 01- 2108/9). Відповідач також вважає, що у позивача відсутнє право на звернення із цим адміністративним позовом, оскільки оскаржувані рішення є правовими актами індивідуальної дії і не породжують для позивача прав та обов'язків, у тому числі права на захист (а.с.1-5 том 2).

Третя особа, Публічне акціонерне товариство Часівоярський вогнетривкий комбінат , просить в задоволенні позовних вимог відмовити, оскільки вважає, що строк подання позову пропущено без поважних причин, а чинність наданих містобудівних умов та обмежень не може бути зупинена у зв'язку з початком розроблення, внесення змін або оновлення містобудівної документації на місцевому рівні, відповідність містобудівних умов підтверджується висновком експерта № 638 від 24.12.2015 року, виготовленого в ході кримінального провадження (пояснення а.с.69-75). Крім того вказує, що земельна ділянка використовується для будівництва кар'єру на підставі Державного акту про право постійного користування землею І-ДН № 001584 від 6.11.1996 року; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки Кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області видані відділом архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської (на цей час Бахмутської) міської ради за № 01-2108/9 від 15.10.2012 року, що зазначено у зареєстрованій декларації; проектна документація розроблена ДП Донецький інститут науково-дослідних, проектувальних робіт та інженерних послуг у вогнетривкій промисловості (ЄДРПОУ 00193720); експертиза проекту будівництва проведена філією ДП Укрдержбудекспертиза у Донецькій області Державного підприємства Спеціалізована державна експертна організація - центральна служба української державної будівельної експертизи ДП Укрдержбудекспертиза Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 05-0023-15 від 13.02.2015 року, несвоєчасне введення кар'єру в дію призведе до нестачі сортових вогнетривких глин, які використовуються у вигнетривкому виробництві відповідача, що неминуче призведе до зупинки цехів, скорочення чисельності штатів та зростанню безробіття в м. Часів Яр (заперечення, том 1 а.с.69-75, том 2 а.с.8-55).

В судовому засіданні представники позивача Тарапура С.М. та Сорокін О.О. підтримали вимоги, викладені в адміністративній позовній заяві, просили задовольнити їх в повному обсязі.

Представник відповідача Малецька А.С. просила суд прийняти постанову про відмову в задоволенні позовних вимог позивача на підставах, викладених у запереченнях проти адміністративного позову (а.с.36-38 том 1, а.с.1-5, 84, 90-95 том 2). У запереченнях вказувалося, зокрема, на те, що згідно з п.п.1.3, 1.4 Наказу № 109 містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника. Зміни до містобудівних умов та обмежень можуть вноситися тільки за згодою замовника. Чинність наданих містобудівних умов та обмежень не може бути зупинена у зв'язку з початком розроблення, внесення змін або оновлення містобудівної документації на місцевому рівні. Згідно п.6 Прикінцевих положень Закону України № 3038-VI, до 1 січня 2015 року рішення щодо визначення та надання містобудівних умов і обмежень на територіях приймають уповноважені органи містобудування та архітектури з урахуванням попередніх планувальних рішень у межах встановленого законодавством строку. Таким чином, надання детального плану для отримання містобудівних умов не передбачено. При видачі містобудівних умов керуються містобудівною документацією, основною з якої є генеральний план населеного пункту. Обов'язковість наявності детального плану території, яка спочатку надана в постійне користування під видобуток корисних копалин, законодавством не вимагається (а.с.90-95 том 2).

В судовому засіданні представники третьої особи Лавренко С.В., Сажин В.Г., Абдуліна М.Г., Томілін В.О. заперечували проти вимог, викладених в адміністративній позовній заяві, вважали їх такими, що не підлягають задоволенню, зазначивши, що сплинув строк для подання адміністративного позову та даний строк пропущено без поважних причин. Крім того, заперечення до адміністративного позову представники третьої особи обґрунтовували документами, наданими до своїх пояснень, у тому числі декларацією на проведення будівельних робіт, висновками експерта, спеціальним дозволом на користування надрами та інше.

13.09.2017 року Артемівська місцева прокуратура Донецької області звернулася до суду із заявою про вступ у справу за позовом з метою захисту інтересів держави в особі органу місцевого самоврядування - Часовоярської міської ради, зазначаючи, що земельна ділянка надавалась ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат для обслуговування основних фондів, а не для будівництва кар'єру, рішення позивачем про зміну цільового призначення цих земельних ділянок не приймалося, а отже використання земельної ділянки для будівництва кар'єру порушує її права власника. 25.09.2017 року заяву про вступ прокуратури до розгляду справи задоволено.

В судовому засіданні прокурор Артемівської місцевої прокуратури Подлуцька Н.М., яка виступає на стороні позивача, просила задовольнити позовні вимоги Часовоярської міської ради в повному обсязі.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази в їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

13.04.2012 року міський голова м. Часів Яр Донецької області Опанасенко О.М. у відповідь на лист № 35/105 від 6.04.2012 року повідомила генерального директора ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат про те, що для забудови земельної ділянки необхідно: замовити розробку детального плану території в організації, яка має ліцензію на виконання даного виду робіт; узгодити детальний план території з організаціями, балансоутримувачами інженерних мереж, що знаходиться на місці припустимого кар'єру; згідно ст.21 Закону провести громадські слухання щодо врахування громадських інтересів; згідно абзацу 5 ст.22 Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 7.07.2011 року додати черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру). Також звернуто увагу керівництва Товариства, що генеральним планом міста Часів Яру 1984 року проектування та розробка кар'єру Городской не передбачено, тому надати містобудівні умови та обмеження для розробки робочого проекту Вскриття і відпрацювання кар'єру Городской по видобуванню вогнетривких глин (1 етап відпрацювання) неможливо (а.с.122 т.1).

1.06.2012 року керівництвом Товариства було направлено до міської ради лист, в якому зазначалось, що згідно вимог Артемівської міської ради та Часовоярської міської ради, між Товариством та організацією, що має ліцензію на виконання містобудівної документації - ДП Донецький Промбудндіпроект державного акціонерного товариства Укрбуд вже укладено контракт від 16.05.2012 року № 334/Д-227/12 на розробку детального плану території кар єру Городской по видобуванню вогнетривких глин (1 етап відпрацювання). Також в листі було зазначено, що ПАТ вважає, що вимога, вказана міською радою в листі від 13.04.2012 року за вх. № 39-и, і є дозволом на розробку детального плану (а.с.123 т.1).

У відповіді від 8.06.2012 року позивач вказав, що вищевказаний лист не є дозволом на розробку детального плану (а.с.124 т.1).

17.08.2012 року Часовоярська міська рада ухвалила рішення № 6/26-298 Про розробку детального плану території проектуємого кар'єру Городской по видобуванню вогнетривких глин (1 етап відпрацювання), площею 23 га, яка знаходиться згідно державного акту 1-ДН № 001584 від 6.11.1996 року в постійному користуванні Публічного акціонерного товариства Часівоярський вогнетривкий комбінат та визначила замовником містобудівної документації, визначеної в п.1 цього рішення, Часовоярську міську раду. Цим же рішенням було доручено міському голові м. Часів Яр Опанасенко О.М. укласти трьохсторонній договір на розробку містобудівної документації з Товариством та суб'єктом господарювання, який уповноважений на розроблення детальних планів території. Здійснити фінансування робіт з розробки містобудівної документації за рахунок коштів Товариства, як інвестора даного проекту (а.с.127 т.1).

Рішенням Часовоярської міської ради від 25.04.2013 року № 6/37-411 Про хід виконання рішення Часовоярської міської ради від 17.08.2012 року № 6/26-298 Про розробку детального плану території проектуємого кар'єру Городской по видобуванню вогнетривких глин (1 етап відпрацювання) та внесення змін до нього встановлено строк дії рішення № 6/26-298 до 1.11.2013 року (а.с.128 т.1).

15.10.2012 року начальником відділу архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської (тепер - Бахмутської) міської ради видані Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки: м. Часів Яр, кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області під номером 01-1208/9, де у пунктах 2, 4, 5, 8, 9, 10 містяться посилання на детальний план розробки територій: п.2. - Максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - згідно детального плану розробки територій; п.4.- Відстані від об'єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови - згідно детального плану розробки територій відведення земельної ділянки; п.9 - Вимоги щодо благоустрою (в тому числі щодо відновлення благоустрою) - згідно детального плану розробки території кар'єру тощо. Крім того, пункт 10 Основні техніко-економічні показники об'єкта будівництва (а.с.7 т.1) також містять посилання, що площа благоустрою має відповідати детальному плану розробки території.

15.10.2012 року начальником відділу архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської (тепер - Бахмутської) міської ради видані Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки: Кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області під номером 01-1208/9, в яких були змінені пункти 2, 4, 5, 8, 9, 10. Дата проведених змін (коригувань) невідома.

Відкориговані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки містять: у текстовій частині у розділі Загальні дані п. 8 посилання на містобудівну документацію, а саме зазначено: Генеральний план міста Часів Яр Донецької області , розроблений у 1984 роді ГПИ Донбасцивілпроект і затверджений 11.10.1987 р. У розділі Містобудівні умови та обмеження (надалі містобудівні умови та обмеження) у п.2 максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - робиться посилання на містобудівний розрахунок та згідно діючого законодавства; у п. 4 відстані від об'єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови - робиться посилання на містобудівний розрахунок та відведення земельної ділянки; у п. 5 планувальні обмеження (зони охорони пам'яток культурної спадщини; зони охоронюваного ландшафту, межі історичних ареалів, прибережні захисні смуги; санітарно-захисні та інші охоронювані зони) - посилання на розробку проекту освоювання території, необхідність виконання проекту санітарно- захисної зони кар'єру та отримання висновку його розміру в Міністерстві охорони здоров'я України; у п.7 доповнено, що при проектуванні передбачити винос інженерних комунікацій, розташованих в межі розробки кар'єру; у п. 8 - вимоги до необхідності проведення інженерних вишукувань - Інженерні вишукування для будівництва - посилання на необхідність проведення комплексу робіт по виконанню гідрологічних та інженерно-геологічних досліджень грунтів згідно завдання на проектування по розробки території кар'єру; у п. 9 вимоги щодо благоустрою - посилання на завдання на проектування по розробки території кар'єру.

Зазначені Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки були надані відповідачем на запит суду (а.с. 67-71 т.3).

Тобто, за одним номером та за однією датою реєстрації існують два різні документи, про що міський голова м. Часів Яр звертала свою увагу у листі № 02-44/386 від 26.04.2016 року до Національного антикорупційного бюро України (а.с. 11, 13 т.1).

5.01.2016 року міський голова Часовоярської міської ради Опанасенко О.М. звернулася з листом № 02-44/5 до Державної архітектурно-будівельної інспекції України з приводу скасування Декларації про початок виконання будівельних робіт № ДЦ 083150630352 від 4.03.2015 р., зареєстрованої органом державного архітектурно-будівельного контролю (а.с.9 т.1), оскільки відповідно до положень діючого законодавства, детальний план території є містобудівною документацією на місцевому рівні і розробляється за рішенням міської ради, виконавчі органи якої є замовником такої документації (п. 4.1, 4.3 розділу IV наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.1.2011 № 290). Крім того в листі 02-44/5 від 5.01.2016 року вказувалося, що за рішенням Часовоярської міської ради будь-які детальні плани території міста Часів Яр не розроблялись, тож в місті існує лише одна містобудівна документація - Генеральний план міста Часів Яр, розроблений в 1984 р. Тож, містобудівні умови та обмеження, які були видані ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат на підставі незаконно розробленого детального плану території, на думку позивача, також є незаконними. Міський голова занепокоєна тим, що дії ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат щодо здійснення розробки відкритим шляхом кар'єру Городской та відкачка ним води з водоймища (площа водного дзеркала 1,9 га), яке там було розташовано, вже призводять до зсуву грунтів, тріщин на будинках та дорожньому покритті, а надалі можуть спричинити значні пошкодження навколишніх будинків, споруд та комунікацій.

27.01.2016 року листом № 40-231/-12/496 перший заступник Голови ДАБІ України Філончук В.В. повідомив Часовоярську міську раду, що на підставі її звернення посадовою особою структурного підрозділу апарату Державної архітектурно-будівельної інспекції України - Департаментом архітектурно-будівельної інспекції у Донецькій області 21.01.2016 року було проведено документальну перевірку, за результатами якої встановлено, що детальний план забудови земельної ділянки м. Часів Яр, кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області , розроблений ДП Науково-дослідний та проектний інститут Донецький промбуднііпроект , не розглядався та не затверджено виконавчим органом Часівоярської міської ради, що є порушенням ч.8 ст.19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (а.с.10 т.1).

На підставі листа міського голови Часовоярської міської ради Опанасенко О.М. від 5.01.2016 року № 02-44/4 та відповідно до наказу від 25.01.2016 року № 39 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту ДАБІ у Донецькій області Фоміною Я.І. на підставі направлення 25.01.2016 № 39 та від 28.01.2016 № 1005-01-121 в присутності начальника відділу архітектури і містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської міської ради - головного архітектора міста Сьомченкова Л.В. в період з 28.01.2016 року по 17.02.2016 року було проведено позапланову перевірку дотримання відділом архітектури і містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської (тепер Бахмутської) міської ради, за адресою Донецька область, м. Артемівськ, вул. Артема, 44 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил.

Під час перевірки було встановлено, що в дотримання вимог ч. 6 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (у редакції, чинній на час видачі містобудівних умов та обмежень), містобудівні умови та обмеження були надані протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви. На виконання п. 2.5 Порядку надання містобудівних умов та обмежу забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунальн господарства України від 7.07.2011 № 109 (далі - Порядок № 109) другий примірник містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки - зберігається у відділі архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської міської ради. На виконання п. 3.1 та п. 3.7 Порядку № 109 містобудівні умови та обмеження складаються з текстової та графічної частини. Видача містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки реєструється у журналі реєстрації видачі документів. На виконання п. 2.2 Порядку № 109 (у редакції, чинній на час подання замовником заяви та видачі містобудівних умов та обмежень) замовником заяви були надані наступні документи: засвідчена копія Державного акту право постійного користування землею; ситуаційний план щодо місцезнаходження земляної ділянки; викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; черговий кадастровий план; фото фіксація земельної ділянки; містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва, детальний план забудови земельної ділянки.

Згідно визначення містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, встановленого п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , містобудівні умови та обмеження повинні містити комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва, встановлених законодавством та містобудівною документацією.

Під час огляду містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки встановлено: у текстовій частині у розділі Загальні дані п. 8 викладено наступним чином: Посилання на містобудівну документацію: генеральний план населеного пункту, план зонування, детальний план території та рішення про їх затвердження (у разі наявності) - Генеральний план міста Часів Яр, Донецької області, розроблений у 1984 ропі ГПИ Донцькцивілпроект і затверджений 11.10.1987 р. .

Перевіркою було встановлено, що містобудівні умови та обмеження містять посилання на містобудівну документацію - детальний план території, яку фактично не затверджено виконавчим органом місцевої ради всупереч ч.8 ст.19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , а також встановлено порушення абз.2 п.2.4, п.п. б, г, ґ, є, ж, з п.3.4 Порядку 109 (а.с.46 т.1).

Під час перевірки начальником відділу містобудування та архітектури Управління муніципального розвитку Артемівської міської ради Сьомченковим Л.В. посадовій особі відділу нагляду надані письмові пояснення від 10.02.2016 року, в яких ним було зазначено про те, що в якості основної містобудівної документації, на підставі якої було видано містобудівні умови та обмеження, було використано Генеральний план м. Часів Яр. У поясненнях зазначається, що у пояснювальній записці Генерального плану визначено перелік родовищ вогнетривких глин, розташованих як у місті, так і за його межами, у складі якого є кар'єр Городской № 1 . Також Сьомченков Л.В. вказує, що детальний план забудови території було запропоновано розробити у зв'язку з тим, що стретегія Генерального плану 1984 року не давала конкретного визначення санітарно-захисної зони від кар'єру існуючого житла, з урахуванням чинних нормативних вимог (а.с.109 том 2 зворотній бік).

Згідно копії наданого Детального плану території Вскриття та відпрацювання кар'єру Городской по видобуванню вогнетривких глин (1-й етап відпрацювання) у м. Часів Яр Донецької області , виконаного Державним акціонерним товариством Будівельна компанія УКРБУД на замовлення ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат у 2012 році, він розроблявся на підставі наступних документів: лист-замовлення ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат від 14.05.2012. "35/127; лист Артемівської міської ради від 13.04.2012 № 01-1189-08; лист Часовоярської міської ради б/н Генеральному директору ПАТ "Часівоярський вогнетривкий комбінат" Третьякову К.М. від 13.04.2012; протокол наради при начальнику управління містобудування та архітектури Донецької обласної державної адміністрації від 11.05.2012; лист в.о. начальника головного управління промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації від 17.05.2012 № ДО-111-1012 (а.с.1-25 том 3).

У розділі 7 Містобудівні заходи щодо поліпшення стану навколишнього середовища зазначено, що санітарно-захисна зона буде уточнена робочим проектом кар'єру Городской" по видобуванню глин (1-й етап відпрацювання) у розділі ОВНС Оцінка впливу на навколишнє середовище ). Організація санітарно-захисної зони полосою у 100 метрів формується штучними посадками рослин (дерева, чагарник, трави) з урахуванням ступеню стійкості рослин и ступеню шкідливості викидів підприємства. Різні сполучення кількості озеленених територій повинні забезпечити провітрювання простору, ізоляцію шкідливого впливу на суміжні території. Також при відповідному виборі пород зелені полоси - найефективніший засіб боротьби із шумом. Дерева у значній ступені поглинають більшість видів забруднення, а одне дерево виділяє кількість кисню, яка забезпечує потреби трьох людей. По мірі затухання гірничих робіт і закінчення добування усіх запасів на кар'єрному полі повинні виконатися заходи по рекультивації території згідно із законодавчими вимогами.

Згідно ч.8 ст.19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (діючого на час видачі містобудівних умов та обмежень) детальний план території розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою.

Вищевказаним законом та Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 7.07.2011 року № 109, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22 липня 2011 р. за N 912/19650 (чинного на час видачі містобудівних умов та обмежень) (надалі - Порядок) визначені наступні терміни та їх визначення: генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту; детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території; замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву; містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією; містобудівний розрахунок - розрахунок щодо граничнодопустимих параметрів забудови, умови ув'язки архітектурно-планувального та об'ємно-просторового рішення, системи обслуговування, інженерних комунікацій, транспортного обслуговування та благоустрою з існуючою забудовою із дотриманням чинних нормативних документів; об'єкти будівництва - будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси, лінійні об'єкти інженерно-транспортної інфраструктури; план зонування території (зонінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Пунктом 2.4 вищевказаного Порядку передбачено, що розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності". При цьому єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні (абз.2).

Пунктами 3.1, 3.2, 3.3 Порядку визначено, що містобудівні умови та обмеження складаються з текстової та графічної частин. Текстова частина містобудівних умов та обмежень містить розділи: "Загальні дані"; "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки". Розділ "Загальні дані" містить: а) назву об'єкта будівництва; б) інформацію про замовника; в) наміри забудови; г) адресу будівництва або місце розташування об'єкта; ґ) документ, що підтверджує право власності або користування земельною ділянкою (крім випадків, передбачених пунктом 2.3 розділу II цього Порядку); д) площу земельної ділянки; е) цільове призначення земельної ділянки; є) посилання на містобудівну документацію (у разі наявності); ж) функціональне призначення земельної ділянки; з) основні техніко-економічні показники об'єкта будівництва.

Відповідно до пункту 3.4. Розділ "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки" Порядку має містити: а) граничнодопустиму висоту будівель; б) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; в) максимально допустиму щільність населення (для житлової забудови); г) відстані від об'єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови; ґ) планувальні обмеження (зони охорони пам'яток культурної спадщини, зони охоронюваного ландшафту, межі історичних ареалів, прибережні захисні смуги, санітарно-захисні та інші охоронювані зони); д) мінімально допустимі відстані від об'єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд; е) охоронювані зони інженерних комунікацій; є) вимоги до необхідності проведення інженерних вишукувань згідно з державними будівельними нормами ДБН А.2.1-1-2008 "Інженерні вишукування для будівництва"; ж) вимоги щодо благоустрою з урахуванням положень Закону України "Про благоустрій населених пунктів"; з) забезпечення умов транспортно-пішохідного зв'язку; и) вимоги щодо наявності місць для постійного зберігання автотранспорту; і) вимоги щодо охорони культурної спадщини з урахуванням положень Закону України "Про охорону культурної спадщини".

Рішенням № 1 від 17.02.2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту ДАБІ у Донецькій області Фоміною Я.І. зупинено дію Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для будівництва кар'єру Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області від 15.10.2012 року № 01-2108/9, виданих начальником відділу архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської міської рад (а.с.47 т.1). В цей же день Фоміною Я.І. винесено припис про усунення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, яким зобов'язано привести містобудівні умови обмеження у відповідність до вимог п.п. б, г, ґ, є, ж, з п.3.4 Порядку 109 та повідомити про його виконання в строк до 17.05.2016 року (а.с.48).

18.03.2016 року відповідно до наказу від 11.03.2016 року № 142 на підставі припису Департаменту від 17.02.2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту ДАБІ у Донецькій області Фоміною Я.І. проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил, про що складено акт перевірки від 18.03.2016 року. Цією перевіркою виявлено, що відкориговані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки містять: у текстовій частині у розділі Загальні дані п. 8 посилання на містобудівну документацію, а саме зазначено: Генеральний план міста Часів Яр Донецької області , розроблений у 1984 роді ГПИ Донбасцивілпроект і затверджений 11.10.1987 р. У розділі "Містобудівні умови та обмеження у п.2 максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки - робиться посилання на містобудівний розрахунок та згідно діючого законодавства; у п. 4 відстані від об'єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови - робиться посилання на містобудівний розрахунок та відведення земельної ділянки; у п. 5 планувальні обмеження (зони охорони пам'яток культурної спадщини; зони охоронюваного ландшафту, межі історичних ареалів, прибережні захисні смуги; санітарно-захисні та інші охоронювані зони) - посилання на розробку проекту освоювання території, необхідність виконання проекту санітарно- захисної зони кар'єру та отримання висновку його розміру в Міністерстві охорони здоров'я України; у п.7 доповнено, що при проектуванні передбачити винос інженерних комунікацій, розташованих в межі розробки кар'єру; у п. 8 - вимоги до необхідності проведення інженерних вишукувань - "Інженерні вишукування для будівництва"- посилання на необхідність проведення комплексу робіт по виконанню гідрологічних та інженерно-геологічних досліджень грунтів згідно завдання на проектування по розробки території кар'єру; у п. 9 вимоги щодо благоустрою - посилання на завдання на проектування по розробки території кар'єру.

Цим актом перевірки головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту ДАБІ у Донецькій області Фоміна Я.І. встановлює, що вимоги припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 17.02.2016 року, а саме порушення абз.2 п.2.4; п.п. б, г, ґ, є, ж, з п.3.4 Порядку 109 виконані, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки відкореговані.

Мж тим, приписом від 17.02.2016 року (а.с. 48 т.1) не вимагалося усунути порушення Порядку 109 в частині абз.2 пункту 2.4.

Відповідно до заяви № 01-0197-08 від 7.02.2017 року, поданої представником відповідача Скрипник В.І. за довіреністю від 26.09.2016 року № 01-1568-09 (а.с.34, 43 т.1) акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 17.02.2016 року, рішення № 1 про зупинення дії від 17.02.2016 року, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 17.02.2016 року, акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 18.03.2016 року, рішення № 1 від 18.03.2016 року про відновлення дії містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки: м. Часів Яр, кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області від 15.10.2012 року № 01-2108/9 стали підставою для внесення змін до вищевказаних умов та обмежень забудови земельної ділянки (а.с.45-52 т.1).

Як вже вказувалося вище, 15.10.2012 року начальником відділу архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської (тепер -Бахмутської) міської ради видані Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки: Кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області під номером 01-1208/9, в яких були змінені пункти 2, 4, 5, 8, 9, 10. Між тим, дата проведених цих змін (коригувань) невідома.

З урахуванням проведеної перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 17.02.2016 року, рішення № 1 про зупинення дії від 17.02.2016 року, припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 17.02.2016 року, акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 18.03.2016 року, рішення № 1 від 18.03.2016 року про відновлення дії містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки: м. Часів Яр, кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області від 15.10.2012 року № 01-2108/9 суд приходить до висновку, що зміни до містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки здійснені відповідачем в період з 17.02.2016 року по 18.03.2016 року.

З матеріалів справи вбачається, що Товариство має спеціальний дозвіл на користування надрами № 2904 від 17.01.2003 року, виданий на підставі наказу від 02.08.2011 року № 44 - для видобування глин, придатних для виробництва вогнетривких виробів у м. Часів Яр з площею родовища - 26,8 км 2 , площа блоку № 19 -0,62 км 2 (а.с.76 т.1), зі строком дії 15 років. За даними довідки щодо спеціального дозволу ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат та його дії № 2904 від 17.01.2003 року (а.с.164-165 том 2), вид користування - видобування корисних копалин (промислова розробка родовищ), ділянки надр, що надаються у користування - родовище Часов-Ярське, Блок № 19, вид корисних копалин - глина вогнетривка. На підставі Постанови КМУ від 30.05.2011 року № 615 п.п. 1, 8 п.22 дію дозволу 29.02.2016 року тимчасово припинено; 12.04.2016 року скасовано зупинення дії спеціального дозволу. Дата закінчення спеціального дозволу № 2904 від 17.01.2003 року на видобування корисних копалин на родовищі Часов-Ярське - 17.01.2018 року (а.с.166 том 2).

Згідно наданої довідки цей дозвіл продовжений на період проведення антитерористичної операції (а.с.164-165 т.2).

14.08.2012 року Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки Товариству видано акт про надання гірничого відводу за № 2201, площа проекції гірничого відводу, що показана на копії топографічного плану кутовими точками, становить 2586 га.

Як вбачається з державного акту на право постійного користування землею серії І-ДН № 001584 від 6.11.1996 року, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 35, ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат надано право постійного користування 119,88 гектарів землі в межах згідно з планом землекористування, в тому числі під виробничою базою 89,99 га, для розміщення та обслуговування основних фондів відповідно до рішень Часовоярської міської ради народних депутатів від 28.12.1994 року № 154/1, 29.05.1996 року № 58/1, 22.01.1997 року № 10 (а.с.154 том 2).

Експертна оцінка з питань екології № 05-0172-15/ЕО, затверджена директором філії ДП Укрдержбудекспертиза у Донецькій області Осіпенковим В.С. 07.04.2015 року, містить посилання на те, що проектований кар'єр є підрозділом діючого підприємства ПАТ "Часівоярський вогнетривкий комбінат" (Товариства). Проектними рішеннями передбачається знесення будівель електроцеху з прибудовами, санаторію-профілакторію і нежилих приміщень і розробка родовища корисних копалин на існуючій промисловій ділянці Товариства.

З пояснювальної записки до Генерального плану (наряд-заказ № 32 від 07.08.1984 року) вбачається, що родовище умовно поділене на ділянки: Блок № 1, селище Північний і цех № 4, рудник Північний (Северний), Рідкодуб , цілик під ж.д. МПС, "Городской", Жовтневий (Октябрьский), цілик під залізницею і забудована частина (блок № 9), "Цегельний" (Кирпичний), блок № 12, цілик під шосейною дорогою, блок № 18, блок № 19 (а.с.131-134 т.1).

4 березня 2015 року за № ДЦ 083150630352 Департаментом державного архітектурно-будівельного контролю зареєстровано декларацію ПАТ "Часівоярський вогнетривкий комбінат" про початок виконання будівельних робіт Будівництво кар'єру Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташованого у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області (а.с.83-86 т.1).

В декларації зокрема зазначено наступне: проектна документація розроблена ДП Донецький інститут науково-дослідних, проектувальних робіт та інженерних послуг у вогнетривкій промисловості (ЄДРПОУ 00193720); експертиза проекту будівництва проведена: філія ДП Укрдержбудекспертиза у Донецькій області Державного підприємства Спеціалізована державна експертна організація - центральна служба української державної будівельної експертизи ДП Укрдержбудекспертиза Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №05-0023-15 від 13.02.2015 року; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані (крім об'єктів, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не видаються) Управління муніципального розвитку Артемівської міської ради № 01-2108/9 від 15.10.2012 року; земельна ділянка використовується для будівництва кар'єру на підставі Державного акту про право постійного користування землею від 06.11.1996 р. І-ДН № 001584, площа земельної ділянки на початок будівельних робіт зазначена 23 га. Промислові запаси вогнетривкої глини становлять 169,3 тис.т.

Судом встановлено, що за даними технічної документації із землеустрою ТОВ Компанія Геомаркпроект щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), які надано в постійне користування ПАТ Часівоярський вогнетривкий комбінат , земельні ділянки (а.с.26-51 том 3): 1) з кадастровим номером 1410370600:00:005:1022 належить до державної форми власності з цільовим призначенням - для обслуговування профілакторія; 2) з кадастровим номером 1410370600:00:002:0565 до комунальної власності з цільовим призначенням - для розміщення та обслуговування основних фондів та для розміщення промислової площадки, кар'єрів, відвалів, під'їзних доріг; 3) з кадастровим номером 1410370600:00:005:1023 державної форми власності з цільовим призначенням - для обслуговування виробничої бази; 4) з кадастровим номером 1410370600:00:002:0570 державної форми власності з цільовим призначенням - для розміщення та обслуговування основних фондів та для розміщення промислової площадки, кар'єрів, відвалів, під'їзних доріг; 5) з кадастровим номером 1410370600:00:002:0575 комунальної власності з цільовим призначенням - для розміщення та обслуговування основних фондів та для розміщення промислової площадки, кар'єрів, відвалів, під'їзних доріг; 6) з кадастровим номером 1410370600:00:005:1021 відноситься до комунальної власності з цільовим призначенням - для розміщення та обслуговування основних фондів та для розміщення промислової площадки, кар'єрів, відвалів, під'їзних доріг.

Положенням про проектування гірничодобувних підприємств України та визначення запасів корисних копалин за ступенем підготовленості до видобування, затвердженого наказом Міністерства промислової політики України 7.05.2004 № 221, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 7 липня 2004 р. за № 846/9445 визначено, що кар'єр - сукупність відкритих гірничих виробок, призначених для розробки родовища корисних копалин (п.2.12); корисні копалини - природні мінеральні речовини, які можуть використовуватися безпосередньо або після їх обробки (п.2.16); родовище корисних копалин - сукупність зближених покладів корисних копалин у надрах, а також у місцях складування відходів виробництва або втрат продуктів переробки сировини, які за кількістю та умовами залягання є придатними для промислового використання (п.2.23); система розробки родовищ - визначений порядок виконання гірничо-підготовчих, нарізних, розкривних і видобувних робіт (п.2.26).

Згідно п.4.1 Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 року № 290, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.12.2011 року за № 1468/20206 (чинного на час видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки) рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада. Детальний план території розробляється суб'єктами господарювання, які мають ліцензію на розроблення детальних планів території (п.4.6 Порядку).

Відповідно до Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 р. № 555, проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації здійснюється під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації. Сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи (у разі делегування їм таких повноважень) відповідно до частини третьої статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забезпечують, зокрема, оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками.

Кожному члену територіальної громади міста повинна бути забезпечена можливість реалізації його права на участь у місцевому самоврядуванні, на участь у вирішенні питань місцевого значення. Сутність громадських слухань як одного з механізмів безпосередньої участі територіальної громади у місцевому самоврядуванні та її взаємодії з обраними органами місцевого самоврядування, полягає у доведенні до відома територіальної громади намірів у вирішенні віднесених до їх компетенції питань, ознайомленні із відповідними проектами з метою отримання, розгляду і, за наявності правових підстав, врахування пропозицій та зауважень заінтересованих осіб.

Натомість, суду не надано доказів проведення громадських слухань щодо розробки проектів містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки ані відповідачем, ані третьою особою, у тому числі щодо будівництва кар'єру.

Відповідно ст. 31 Закону України Про місцеве самовряду вання в Україні до повноважень виконавчих органів міських рад належить здійс нення в установленому порядку державного контролю за дотриманням законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові відпові дних територій; зупинення у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням містобудівної документації і проектів окремих об'єктів, а також може заподіяти шкоди навколишньому природному середовищу.

Позивач вказує, що згідно Генерального плану м. Часів Яр на проектний період запаси глини, які знаходяться під містом, розроблятися не будуть (для цієї мети визначені ділян ки за межами міста - північно-західніше - Блок 1- зі знесенням 200 індивідуальних жилих будинків по вул. Першотравнева, Паризької Комуни, Дачна, Менделєєва, Залізнична, Запотоцького). Інші розділи передбачають розвиток територій, на яких буде здійснюватись переселення мешканців територій, де заплановано добування корисних копалин. Згідно Генерального плану будівництво кар'єрів в місті здійснюється після вирішення всіх питань щодо забудови житла в іншому місці, чим захищають ся права територіальної громади - мешканців міста. Зазначає, що здійснення будівництва кар'єру Городской 1 , не запланованого Генеральним планом, призведе до руйнівних наслідків для майна міської ради, як представника територіальної громади міста, фізичних та юридичних осіб, що підтверджується висновком до Звіту Оцінка впливу передбачува них проектованих кар'єрів по розробці вогнетривких глин ПАТ "Часівоярський во гнетривкий комбінат" на інфраструктуру центральній частині міста Часів Яр", яка виконана Українським науково-дослідним інститутом екологічних проблем в 2016 році. Згідно Висновку аналіз інженерно-геологічних умов в межах м Часів Яр пока зав, що будівництво нового кар'єра, в межах проектованого кар'єру Городской призведе до повного знищення інфраструктури міста з населенням.

Так, в матеріалах справи містять докази негативного впливу наслідків розроблення кар'єру Городской щодо прилеглої території міста, а саме: 1 грудня 2015 року комісією у складі директора ТОВ Квартал м. Часів Яр Кузнецовим І.М., інженером ОСОБА_1, майстром ОСОБА_2 було здійснено обстеження технічного стану житлових будинків № 5, 7, 9 по вул. Жовтнева, № 9 по вул. Горького, № 6 по вул. Міліцейська, № 5, 6, 7, 8, 9, 10 по вул. Кобзона, які розташовані в м. Часів Яр. За результатами обстеження складені відповідні акти про те, що на фасадах вказаних будинків маються чисельні тріщини шириною розкриття від 0,3 до 10 мм, під покрівлею тріщини шириною розкриття більше 35 мм, також руйнування цегляної кладки, загрозі обвалу балконів (а.с.174, 179-189 т.2). Крім того, згідно актів Часовоярської міської ради від 30.11.2015 року, 23.02.2016 року при дослідженні центральної частини міста були виявлені розриви асфальтного покриття по вул. Свердлова (розрив до 15 мм по всій ширині дорожнього покриття), по вул. Комсомольській (розрив розміром до 15 мм), по вул. Недогибченко (розрив розміром 25 мм), а також на виїзді з м. Часів Яр на автодорозі Т-05-04 розрив вздовж по дорожньому покриттю довжиною до 6 м, шириною до 30 мм (а.с.176-177 том 2).

Листом № Л-19-02-19/2 міський голова м. Часів Яр інформувала Артемівську міську раду про те, що робочою групою по обстеженню житлового будинку № 3 по вул. Недогибченко встановлено багато чисельні тріщини шириною 02,1,5 см на фасаді житлового будинку, руйнування штукатурки цоколю будинку. 4.12.2014 року були встановлені маяки для спостереженнями за тріщинами, але вже 22.02.2016 року з'явилися руйнування цим маяків (а.с.206 зворотна сторона том 2).

Крім того, 18.04.2016 року до Часовоярської міської ради надійшла звернення мешканки м. Часів Яр ОСОБА_3 про те, що після встановлення 15.03.2016 року 7 маячків на фасаді будинку АДРЕСА_1 (де вона і мешкає), 27.03.2016 року 2 маячки були порушені з північно-східної сторони будинку, саме з тієї, де були розпочаті гірничо-підготовчі роботи кар'єру Міський , що знаходиться у 200 м від будинку (а.с.204 том 2).

Мешканці селища Октябрьский м. Часів Яра надсилали лист, яким виражали занепокоєння та обурення діями керівництва ПАТ Часовоярський вогнетривкий комбінат з питання розробки кар'єру, який розташований у житловому масиві з уже сформованою інфраструктурою. Крім того, мешканцями направлялися листи з вказаною проблематикою по розробці кар'єру також і до СБУ, прокуратури Донецької області, Донецької ОДА, Артемівської та Часівоярської міських рад, з підписами мешканців (а.с.192-193, 196-197, 198-200 том 2).

Позицію мешканців м. Часів Яр підтримала міський голова, і виклала її у листі № 02-42/474 від 2.07.2015 року до заступника голови Артемівської міської ради, згідно якого ПАТ Часовоярський вогнетривкий комбінат самостійно розробило детальний план з грубими порушеннями вимог законодавства, та не зважаючи на це, у жовтні 2012 року виконком Артемівської міської ради видав підприємству містобудівні умови і обмеження для розробки проекту будівництва кар'єру Городской по видобуванню вогнетривких глин. В травні 2015 року на відстані 50 м від будинків приватного сектору розпочато будівництво кар'єру. Виявила занепокоєння щодо того, що на місці бажаного кар'єру знаходиться водоймище, і невідомий вплив його знешкодження на центральну частину міста (а.с.194 зворотна сторона том 2).

Статтею 24 Кодексу про надра України (чинного на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що користувачі надр зобов'язані 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві.

Приписами ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Основною метою статті 1 Першого протоколу до Конвенції є попередження свавільного захоплення власності, конфіскації, експропріації та інших порушень безперешкодного користування своїм майном. При цьому в своїх рішенням ЄСПЛ постійно вказує на необхідність дотримання справедливої рівноваги між інтересами суспільства та фундаментальними правами окремої людини (наприклад, рішення у справі Спорронґ і Льоннрот проти Швеції від 23 вересня 1982 року, Новоселецький проти України від 11 березня 2003 року, Федоренко проти України від 1 червня 2006 року). Необхідність забезпечення такої рівноваги відображена в структурі статті 1 Першого протоколу до Конвенції. Зокрема, необхідно, щоб була дотримана обґрунтована пропорційність між застосованими заходами та переслідуваною метою, якої намагаються досягти шляхом позбавлення особи її власності.

Обов'язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб'єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

Частиною 2 статті 122 КАС України встановлено, що для звернення до адміністративного суду суб'єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб'єкту владних повноважень право на пред'явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб'єкта владних повноважень.

Відповідно до ч.1 ст.121 КАС України адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залиш суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

З адміністративного позову та доданих до нього документів вбачається, що порушення права позивача має тривалий характер та є суспільно значимим, при цьому Часовоярська міська рада вживала всі можливі заходи для вирішення цього питання в досудовому порядку, і на теперішній час конфлікт не вирішено, за таких підстав, суд визнає причини пропуску процесуального строку для звернення до суду поважними, та вважає за необхідне поновити пропущений строк.

Виходячи з вищенаведеного, з урахуванням викладених обставин та правових норм, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Часовоярської міської ради до Управління муніципального розвитку Бахмутської міської ради Донецької області, третя особа - публічне акціонерне товариство Часовоярський вогнетривкий комбінат про визнання нечинними документів є обґрунтованими, та підлягають задоволенню.

У зв'язку із тим, що в матеріалах справи відсутня квитанція про сплату позивачем судового збору у передбаченому Законом розмірі, а також те, що 5.07.2018 року представник Часовоярської міської ради надав заяву про відмову у частині позовних вимог щодо стягнення з відповідача суми судового збору на користь позивача, на підставі ст. 139 КАС України, суд стягує з Управління муніципального розвитку Бахмутської міської ради на користь держави судовий збір в сумі 1 378 грн.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.2, 5 - 9, 44, 73-77, 79, 94, 121-122, 139, 241 - 246, 255, 295 КАС України, ст.ст. 2, 68 Земельного кодексу України, ст.19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 7.07.2011 року № 109, Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 року № 290, Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 р. N 555, Положенням про проектування гірничодобувних підприємств України та визначення запасів корисних копалин за ступенем підготовленості до видобування, затвердженого наказом Міністерства промислової політики України 07.05.2004 № 221, суд

ухвалив:

адміністративний позов Часовоярської міської ради про визнання нечинними документів - задовольнити.

Визнати нечинними Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки: м. Часів Яр, кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області від 15.10.2012 року № 01-2108/9, видані начальником відділу архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської міської ради, у пунктах 2, 4, 5, 8, 9, 10 яких містяться посилання на детальний план розробки території кар'єру.

Визнати нечинними Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки: м. Часів Яр, кар'єр Городской по видобуванню вогнетривких глин, розташований у північно-східній частині ділянки Городской Часів-Ярського родовища вогнетривких глин у м. Часів Яр Донецької області від 15.10.2012 року № 01-2108/9, видані начальником відділу архітектури та містобудування Управління муніципального розвитку Артемівської міської ради, у пунктах 2, 4, 5, 8, 9, 10 яких містяться посилання на містобудівний розрахунок, проект та завдання на проектування по розробці території кар'єру.

Стягнути з Управління муніципального розвитку Бахмутської міської ради (код ЄДРПОУ 03364731) на користь держави судовий збір в сумі 1 378 грн.

Рішення суду може бути оскаржено до Донецького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а представником відповідача - в той же строк, але з моменту отримання копії цього рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя -

О.М. Павленко

СудАртемівський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення05.07.2018
Оприлюднено14.07.2018
Номер документу75274402
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —219/56/17

Постанова від 27.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 25.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 13.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 26.09.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Постанова від 26.09.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 10.08.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 10.08.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Рішення від 05.07.2018

Адміністративне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Павленко О. М.

Рішення від 05.07.2018

Адміністративне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Павленко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні