ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 липня 2018 року м. Ужгород№ 807/448/18 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Рейті С.І
при секретарі судового засідання Павловій О.В.
розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області - ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області, третя особа - Тересвянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 3 про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області - ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом в інтересах держави до Виконавчого комітету Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області (далі - відповідач), третя особа без самостійних вимог на стороні позивача - Тересвянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 3 (далі - третя особа), яким просить визнати бездіяльність Виконавчого комітету Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою фактично користується Тересвянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 3 Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області - протиправною; зобов'язати Виконавчий комітет Тересвянської селещиної ради Тячівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,28 га, якою фактично користується Тересвянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 3 Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час вивчення стану додержання земельного законодавства встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Тересвянським дошкільним навчальним закладом ясла-садок № 3 Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області, юридична адреса: 90564, Закарпатська область, Тячівський район, смт. Тересва, вул. Терешкової (Маромороська), 17, відсутні. Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ДНЗ та здійснення виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушень прав дітей.
Ухвалою суду від 14.06.2018 року відкрито провадження у адміністративній справі та розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов - п'ятнадцять днів з дня вручення йому копії даної ухвали суду та роз'яснено сторонам, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно ч. 1 ст. 189 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) - відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві, та у відповідності до ч. 4 ст. 189 КАС України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або відповідній частині вимог.
19.06.2018 року до суду надійшла заява від голови виконавчого комітету Тересвянської селищної ради (а також від третьої особи - Тересвянського ДНЗ ясла-садок № 3) про визнання позову.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного:
Благоустроєм населених пунктів, відповідно до визначення, закріпленого у статті 1 Закону України від 6 вересня 2005 року № 2807-IV "Про благоустрій населених пунктів" (далі - Закон 2807), є комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Під заходами з благоустрою населених пунктів, відповідно до цієї ж статті, слід розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об'єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Відповідно до ст. 2 Закону 2807 благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об'єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об'єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об'єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов'язків суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону 2807 організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону 2807 благоустрій здійснюється в обов'язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону 2807 о повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: 1) затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; 2) затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; 3) створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб'єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); 4) визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об'єктів благоустрою.
За змістом пунктів 1, 2 частини 1 статті 13 Закону 2807 об'єктами благоустрою населених пунктів, серед іншого, є території загального користування та прибудинкові території. Відповідно до п.8 ч. 1 ст. 21 Закону 2807 елементами (частинами) об'єктів благоустрою є, зокрема, обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 18 Закону 2807 підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов'язані: проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
На виконання наведених вище положень статті 18 Закону 2807, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 29 жовтня 2012 року № 550 затвердило Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція 550).
Відповідно до п. 1.3 Інструкції 550 паспортизація об'єктів благоустрою - складання технічних паспортів об'єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; технічна інвентаризація об'єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об'єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об'єкті благоустрою.
Відповідно до п. 1.4 Інструкції 550 технічна інвентаризація та паспортизація об'єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.
Відповідно до п. 1.5 Інструкції 550 технічна інвентаризація об'єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою.
Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Позапланова технічна інвентаризація проводиться у разі: введення в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта благоустрою; закінчення ремонту об'єкта благоустрою; зміни власника (балансоутримувача) об'єкта благоустрою; протиправного знищення чи пошкодження об'єкта благоустрою; надзвичайної ситуації техногенного або природного характеру на об'єкті благоустрою; прийняття рішення про її проведення власником (балансоутримувачем) об'єкта благоустрою.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду від 27 липня 2016 року у справі № К 800/11809/16.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить висновку про те, що організацію благоустрою повинна забезпечувати селищна рада, до компетенції якої віднесено, зокрема, затвердження правил і заходів благоустрою населеного пункту.
Судом встановлено, що під час вивчення Тячівською місцевою прокуратурою стану додержання земельного законодавства встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Тересвянським дошкільним навчальним закладом ясла-садок № 3 Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області, юридична адреса: 90564, Закарпатська область, Тячівський район, смт. Тересва, вул. Терешкової (Маромороська), 17, відсутні. Вказаний факт підтверджується листом № 133-02-35 від 05.03.2018 року Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області, наданим на запит прокурора.
Отже, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ДНЗ та здійснення виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відповідно до статуту дошкільного навчального закладу № 3 Тересвянської селищної ради Закарпатської області, затвердженого рішенням першої сесії Тересвянської селещної ради 7-го скликання від 21.10.2016р., дошкільний заклад є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка, бланки з власними реквізитами, розрахунковий рахунок в органах державного казначейства.
29.11.1996 року здійснено державну реєстрацію Тересвянського дошкільного навчального закладу ясла-садок № 3 як юридичної особи у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб за № 13191200000000688, про що видане відповідне свідоцтво серії ААВ № 217305. Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Тересвянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 3 є комунальною організацією (установою, закладом), видом діяльності якої є дошкільна освіта.
Згідно з п. 1.3 Статуту Тересвянського дошкільного навчального закладу ясла-садок № 3, засновником дошкільного навчального закладу є Тересвянська селищна рада, яка здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріали, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Відповідно до п. 9.3 Статуту, дошкільний заклад користується земельною ділянкою, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог і норм їх охорони.
Отже, відповідно до вимог чинного законодавства України, земельна ділянка, на якому знаходиться Тересвянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 3, повинна бути оформлена на праві постійного користування з обов'язковою державною реєстрацією цього права.
Статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.
За приписами статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Однак, в порушення вимог земельного законодавства, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує ДНЗ не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Відповідно змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші. Відповідно до частин 1, 2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Відповідно до ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб. Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 ЗК України.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 5 Закону України "Про освіту" державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Положеннями ч. З ст. 66 Закону України "Про освіту" передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону України "Про дошкільну освіту": органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.
Таким чином, Тересвянська селищна рада, являючись суб'єктом, який здійснює управління ДНЗ, відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ, допускаючи протиправну бездіяльність.
Згідно рішення 3 сесії 4 скликання Тересвянської селищної ради №28 від 03.10.2002 року "Про закріплення земельних ділянок за закладами освіти та охорони здоров' " за Тересвянський ДНЗ ясла-садок № 3 закріплено у постійне користування із земель запасу селищної ради земельну ділянку площею 0,28 га., однак, достатніх заходів щодо визнання права користування на земельну ділянку, на якій розміщений Тересвянський дошкільний навчальний заклад, відповідачем не вжито.
За таких обставин суд приходить до висновку про те, що тривале не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою фактично користується Тересвянський ДНЗ ясла-садок № 3, свідчить про протиправну бездіяльність відповідача. Крім того, зважаючи на цільове призначення такого об'єкту благоустрою, невиконання суб'єктами благоустрою своїх обов'язків у цій сфері порушує права користувачів цих об'єктів на безпечні умови для життя і розвитку.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами у справі є будь - які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. При цьому, враховуючи принципи адміністративного судочинства щодо захисту інтересів осіб від порушень з боку органів державної влади та з огляду на положення ст. ст. 77, 78 КАС України, обов'язок доказування покладається в даному випадку на позивача. Заступником керівника Тячівської місцевої прокуратури доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності Виконавчого комітету Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою фактично користується Тересвянський ДНЗ ясла-садок № 3 Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області, за наведених обставин визнання позову відповідачем не суперечить закону, не порушує права, свободи та інтереси сторін або інших осіб, оскільки позовні вимоги підтверджені належними і допустимими доказами, в зв'язку з чим визнання позову приймається судом та позов підлягає до задоволення повністю шляхом визнання протиправною бездіяльності Виконавчого комітету Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області з питання не оформлення правовстановлюючих документів спірну на земельну ділянку, зобов'язавши Виконавчий комітет Тересвянської селищної ради вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку.
Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України та в зв'язку з відсутністю витрат позивача, пов'язаних із залученням свідків чи проведенням експертиз, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 5, 19, 77, 189, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Заступника керівника Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області (Закарпатська область, м. Тячів, вул. Незалежності, 27) в інтересах держави до Виконавчого комітету Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області (Закарпатська область, Тячівський район, смт. Тересва, вул. Народна, 83 код 26465972), третя особа без самостійних вимог на стороні позивача - Тересвянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 3 (Закарпатська область, Тячівський район, смт. Тересва, вул. Терешкової (Маромороська), 17 код 26395125) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою фактично користується Тересвянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 3 Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області.
3. Зобов'язати Виконавчий комітет Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,28 га, якою фактично користується Тересвянський дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 3 Тересвянської селищної ради Тячівського району Закарпатської області.
4. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Львівського апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення, а в разі проголошення в судовому засіданні вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя ОСОБА_2
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2018 |
Оприлюднено | 14.07.2018 |
Номер документу | 75276066 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні