ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
11 липня 2018 р.м.ОдесаСправа № 821/13/18
Головуючий в 1 інстанції: Морська Г.М. Місце та час укладення судового рішення --:-- , м. Херсон
Повний текст судового рішення складений 19.02.2018 р.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Лук'янчук О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до керівника апарату Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_2, головного спеціаліста Олешківсько райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_3, головного спеціаліста Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_4, начальника відділу Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_5, начальника відділу Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_6, головного спеціаліста Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_7, Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області про визнання дій протиправними та стягнення моральної шкоди,-
ВСТАНОВИВ:
02.01.2018р. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до керівника апарату Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_2, головного спеціаліста Олешківсько райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_3, головного спеціаліста Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_4, начальника відділу Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_5, начальника відділу Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_6, головного спеціаліста Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_7, Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області про визнання протиправними дій щодо виконання 03.07.2017р. доручення голови Олешківської райдержадміністрації про внесення пропозицій щодо притягнення її до дисциплінарної відповідальності та відсторонення від виконання обов'язків начальника відділу культури; стягнення на її користь за рахунок бюджетних коштів Олешківської РДА Херсонської області заподіяної їй моральної шкоди в розмірі 60000грн.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 19.02.2018р. у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, позивач подала апеляційну скаргу, в якій посилається на помилкове застосування судом при вирішенні справи вимог закону, внаслідок чого просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про задоволення позову.
Згідно із п.2 ч.1 ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, в зв'язку з неприбуттям жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона підлягає частковому задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що розпорядженням голови райдержадміністрації від 28 жовтня 2005 року № 191/3-1 ОСОБА_1 призначена на посаду начальника відділу культури і туризму Цюрупинської (нині - Олешківської) районної державної адміністрації Херсонської області.
Розпорядженням голови райдержадміністрації від 22 січня 2013 року №5-ос ОСОБА_1 переведена з посади начальника відділу культури і туризму на посаду начальника відділу культури Цюрупинської райдержадміністрації.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 1 Закону України Про державну службу ОСОБА_1 є державним службовцем.
27 червня 2017 року заступник голови Олешківської районної ради звернувся до голови райдержадміністрації з повідомленням №06-340/2-6-07 з приводу того, що 16 травня 2017р. начальник відділу культури Олешківської РДА ОСОБА_1 звернулася до Цюрупинського районного суду з позовною заявою про скасування рішення Олешківської районної ради №349 від 23.05.2017р. Про створення Олешківського районного центру культури та дозвілля ім. Т.Г. Шевченка Олешківської районної ради . В разі відсутності погодження дій ОСОБА_1 з керівництвом райдержадміністрації, є необхідність у вирішенні питання про притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності .
Розпорядженням голови райдержадміністрації №68-ос від 30 червня 2017 року відкрито дисциплінарне провадження щодо перевищення службових повноважень начальником відділу культури РДА ОСОБА_1
03 липня 2017р. протоколом №2 засідання дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ районною державною адміністрацією, вирішено:
- провести службове розслідування щодо наявності в діях начальника відділу культури районної державної адміністрації ОСОБА_1 перевищення службових повноважень в частині подання відділом культури позовної заяви до Цюрупинського районного суду від 16.06.2017р. №183/01-21;
- звернутися з поданням до Міжрегіонального управління національного агентства України з питань державної служби в Одеській, Миколаївській та Херсонській областях із пропозицією долучитися до участі у проведенні службового розслідування;
- рекомендувати голові районної державної адміністрації на час здійснення дисциплінарного провадження відсторонити начальника відділу культури районної державної адміністрації ОСОБА_1 від виконання посадових обов'язків в порядку статті 72 Закону України Про державну службу від 10 грудня 2015 р. №889-VІІІ;
- витребувати у начальника відділу районної державної адміністрації ОСОБА_1 письмове пояснення щодо обставин, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження в порядку п.6 ст. 73 Закону України Про державну службу від 10 грудня 2015 р. №889-VІІІ.
Розпорядженням Голови Олешківської РДА від 03.07.2017р. №69-ос затверджено оновлений склад дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ районної державної адміністрації, у складі: керівник апарату Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_2, головний спеціаліст Олешківсько райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_3, головний спеціаліст Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_4, начальник відділу Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_5, начальник відділу Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_6, головний спеціаліст Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_7
Розпорядженням голови Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області від 13 липня 2017 р. №76-ос відсторонено ОСОБА_1 від виконання посадових обов'язків начальника відділу культури Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області з 14 липня 2017 р. на час проведення службового розслідування.
Розпорядження голови райдержадміністрації від 13 липня 2017 року №76-ос було оскаржене позивачем до суду. Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 13.10.2017р. у справі №821/1075/17 спірне розпорядження було визнано протиправним та скасовано, тому позивач вважає, що посадові особи Олешківської райдержадміністрації, державні службовці ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБА_7 не мали права виконувати протиправне доручення безпосереднього керівника - голови райдержадміністрації щодо її дисциплінарного переслідування, та не мали права за своєю власною ініціативою пропонувати голові райдержадміністрації вирішувати питання щодо відсторонення її від виконання обов'язків начальника відділу культури. Оскільки, отримавши протиправне доручення, вказані державні службовці повинні були офіційно, у письмовій формі відмовитися від його виконання, але ухилилися від виконання своїх обов'язків державного службовця.
Отже, предметом оскарження у справі є визнання протиправними дій посадових осіб Олешківської райдержадміністрації, як членів дисциплінарної комісії, вчинені 03.07.2017р. щодо виконання доручення голови Олешківської райдержадміністрації про внесення пропозицій щодо притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності та відсторонення її від виконання обов'язків начальника відділу культури. /т.1 а.с.18-19/.
При цьому, як вбачається з матеріалів справи, позовна заява подана до суду 02.01.2018р. /т.1 а.с.4/
Разом з тим, строк звернення до адміністративного суду з адміністративним позовом - проміжок часу після виникнення спору у публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із позовною заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів.
Отже, дотримання строку звернення з адміністративним позовом є однією з умов для реалізації права на позов у публічно-правових відносинах.
За загальним правилом перебіг строку на звернення до адміністративного суду починається від дня виникнення у особи права на адміністративний позов, тобто коли особа дізналася або могла дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
З системного аналізу правових норм, які регулюють строки звернення до суду, слідує, що строк звернення до суду може бути загальним або спеціальним.
Частинами 2, 3, 5 статті 99 КАС України передбачено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк; для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк.
Відповідно до частин 2, 5 ст. 122 КАС України (в редакції з 15.12.2017р.) для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк; для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк.
Встановлення процесуальних строків законом та судом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними процесуальних дій, передбачених КАС України.
Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов'язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними та після завершення таких строків, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
При цьому, у випадку пропуску строку звернення до суду підставами для його поновлення є лише наявність поважних причин, якими визнаються лише такі обставини, які є об'єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, пов'язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій та підтверджені належними доказами.
Відповідно до ч.3 ст.123 КАС України якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде виявлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними суд залишає позовну заяву без розгляду.
З матеріалів справи вбачається, що про оскаржені дії відповідачів як членів дисциплінарної комісії позивач дізналася 06.07.2017р., заяву про поновлення строку звернення до суду та поважні причини пропуску строку звернення до суду не надала. /т.1 а.с.17, 18-21/
За таких обставин, колегія суддів дійшла до висновку, що оскільки позивач звернулася з даним позовом до суду поза межами строку звернення до суду, встановленого ч.3 ст.99 КАС України (в редакції до 15.12.2017р.), ч.5 ст.122 КАС України (в редакції з 15.12.2017р.), та не вимагала поновлення строку звернення до суду, тому суд першої інстанції при вирішенні справи порушив норми процесуального права, внаслідок чого рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового про залишення позову без розгляду в порядку п.3 ч.1 ст. 315 КАС України.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 321, 322, 325 КАС України, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково, рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2018 року скасувати.
Позовну заяву ОСОБА_1 до керівника апарату Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_2, головного спеціаліста Олешківсько райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_3, головного спеціаліста Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_4, начальника відділу Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_5, начальника відділу Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_6, головного спеціаліста Олешківської райдержадміністрації Херсонської області ОСОБА_7, Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області про визнання дій протиправними та стягнення моральної шкоди, - залишити без розгляду.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий суддя ОСОБА_8 Судді ОСОБА_9 ОСОБА_10
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2018 |
Оприлюднено | 15.07.2018 |
Номер документу | 75283773 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні