Рішення
від 17.07.2018 по справі 812/621/18
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

5.1.2

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

17 липня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 812/621/18

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Лугасервіс про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5539 від 26.04.2012, -

ВСТАНОВИВ:

12 березня 2018 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра України) до Товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Лугасервіс (далі - відповідач, ТОВ «Компанія Лугасервіс ), в якому позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 26 квітня 2012 року № 5539, наданого відповідачу.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив наступне.

26 квітня 2012 року ТОВ Компанія Лугасервіс виданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 5539, невід'ємною частиною якого є угода про умови користування надрами. З моменту отримання спеціального дозволу у відповідача як у надрокористувача виникли права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.

З посиланням на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами позивач стверджував, що відповідач був зобов'язаний у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти як підтвердження експлуатації корисних копалин.

Листом від 26 квітня 2016 року державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» повідомило, що інформація від надрокористувачів АР Крим, Донецької та Луганської областей щодо руху запасів не надходила.

На цих підставах позивач стверджував, що ТОВ Компанія Лугасервіс порушило Угоду про умови користування надрами.

У зв'язку з цим та з метою запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України як орган, що здійснює державний геологічний контроль відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, видало наказ від 19 травня 2015 року № 122 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Цим наказом встановлений строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів з моменту опублікування оголошення в офіційному виданні «Урядовий кур'єр» .

Однак після спливу зазначеного строку жодної відповіді від відповідача не надходило.

Діючи на підставі пункту 6 статті 24 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, Держгеонадра України розглянули питання щодо подальшої дії спеціального дозволу, виданого відповідачу, який не вжив заходів до усунення порушень, що стали підставою для зупинення дії дозволу.

Враховуючи, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування та не усунув виявлені порушення, позивач дійшов висновку про наявність підстав для анулювання дозволу від 26 квітня 2012 року № 5539 згідно зі статтею 26 Кодексу законів про надра України та пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

09 червня 2015 року в офіційному виданні «Урядовий кур'єр» (№ 101) Держгеонадра України оприлюднили оголошення щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху записів за 2014 рік.

Окрім цього, наказом Держгеонадр України № 257 від 16.08.2016, встановлено ТОВ Компанія Лугасервіс додатковий (10 календарних днів) термін для усунення вищенаведених порушень. Наказом Держгеонадр України № 1 від 10.01.2017 повторно встановлено ТОВ Компанія Лугасервіс додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування. По спливу часу жодної відповіді від відповідача не надходило. Оскільки не подання звітності, передбаченої Угодою, є порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом, наявні підстави для анулювання дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615. Тому, Держгеонадрами України подано оголошення до офіційного вісника «Урядовий кур'єр» (№ 88 від 16.05.2017) з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами у зв'язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом.

Позивач зазначив, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило, а тому просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 26 квітня 2012 року № 5539 в судовому порядку (арк.спр. 3-7).

Представник позивача в судове засідання не прибув, просив розглядати справу без його участі.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином, шляхом надсилання судових повісток про виклик до суду, однак поштові відправлення були повернуті на адресу суду із позначкою інші причини (арк. спр. 106, 114,118,124,134).

Відповідно до положень частини одинадцятої статті 126 КАС України, у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Ухвалою суду від 13.03.2018 позовну заяву залишено без руху, запропоновано позивачеві протягом семи календарних днів з дня отримання цієї ухвали усунути зазначені в ухвалі недоліки позовної заяви шляхом надання до суду уточненої позовної заяви із зазначенням власного письмового підтвердження про те, що позивачем не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав, належним чином засвідчених копій письмових доказів, оригінали яких знаходяться у позивача, засвідчені відповідно до вимог п. 5.27 Національного стандарту України Уніфікованої системи організаційно-розпорядчої документації «Вимоги до оформлювання документів» (ДСТУ 4163-2003), затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 7 квітня 2003 року № 55 (арк. спр. 49-50).

Ухвалою суду від 03.04.2018 продовжено строк для усунення недоліків позовної заяви (арк. спр. 93).

17.04.2018 позивачем усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 18.04.2018 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі після усунення її недоліків, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження (арк. спр. 1-2).

Ухвалою суду від 18.06.2018 закрито підготовче провадження та справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні (арк. спр. 126).

У судовому засіданні 02.07.2018 відкладено судовий розгляд справи у зв'язку з неявкою сторін (арк.спр. 130).

Відповідно до частини дев'ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Оскільки сторони про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином і відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розглянути справу у письмовому провадженні на підставі наявних у ній доказів.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.

Позивач - Державна служба геології та надр України (ідентифікаційний код 37536031) зареєстрована як юридична особа, про що 16 лютого 2011 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 1 074 102 0000 039016.

Відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія Лугасервіс (ідентифікаційний код 31719119) зареєстроване як юридична особа 24 жовтня 2001 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за номером 13821200000000210; в стані припинення не перебуває (арк. спр. 43-45).

26 квітня 2012 року Державна служба геології та надр України видало ТОВ «Компанія Лугасервіс спеціальний дозвіл на користування надрами № 5539 (арк.спр. 63).

Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування піску, придатного як компонент в'яжучого щільних силікатних бетонів та для рекультивації, благоустрою та планування у Північній та Південній ділянках Пшеничного родовища (Станично-Луганський район, Луганська область), загальною площею 3,0 км2. Дозвіл виданий строком на 20 років (арк. спр. 63-64).

Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, а саме: виконання умов Міністерства екології та природних ресурсів України (лист від 04.10.2011 № 19122/06/10-11), Державного управління охорони навколишнього природнього середовища в Луганській області (екологічна картка від 04.11.2010 № 1247), Держгірпромнагляду - лист від 18.11.2010 № 1/03-7-12/8536; щорічний радіаційний контроль за породами в кар'єрі та готовою продукцією на відповідність вимогам НРБУ-97: своєчасна та в повному обсязі сплата обов'язкових платежів до Державного бюджету згідно чинним законодавством; щорічна звітність перед ДНВП «Геоінформ України» про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр; обов'язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ від 30.05.2011 № 615 (арк. спр. 64).

Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 26 квітня 2012 року № 5539, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ «Компанія Лугасервіс (арк.спр. 65-69).

Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.

Згідно з п. 7.2 Угоди надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

Таким чином, подання до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов'язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.

Листом від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила (арк. спр. 71).

19 травня 2015 року відбулось засідання Робочої групи Держгеонадра України для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

На цьому засіданні прийнято рішення про наявність підстав для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 26 квітня 2012 року № 5539, виданого ТОВ Компанія Лугасервіс , відповідно до пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами за порушення надрокористувачам вимог п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра.

19 травня 2015 року Держгеонадра України видано наказ № 122 «Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами» (арк. спр. 74).

Відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами Донецької та Луганської областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Держгеонадра України вирішили зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (арк.спр. 75).

Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19 травня 2015 року № 122) Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинили дію дозволу від 26 квітня 2012 року № 5539, виданого ТОВ «Компанія Лугасервіс» , у зв'язку з порушенням надрокористувачам п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень (арк.спр. 77).

Перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» (арк. спр. 89-90).

Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.

09 червня 2015 року в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур'єр» оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомили, що у зв'язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку (арк.спр. 76).

Відповідно до положень статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у судовому порядку у разі отримання від надрокористування незгоди на таке припинення органом, який надав надра у користування.

Враховуючи викладене, надрокористувачам необхідно було надати до Держгеонадра України в 10-денний строк власну позицію (згода/не згода) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, зазначеними у переліку.

Крім цього, наказом Держгеонадр України від 16.08.2016 № 257 встановлено ТОВ «Компанія Лугасервіс додатковий термін для усунення порушень у сфері надрокористування.

Наказом Держгеонадр України № 1 від 10.01.2017 повторно встановлено відповідачу (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування (арк. спр. 78).

Докази, які б свідчили про те, що ТОВ «Компанія Лугасервіс» повідомило Держгеонадра України про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами суду не надані.

Підстави припинення права користування надрами визначені статтею 26 Кодексу України про надра.

Пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра встановлено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.

Судом встановлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 26 квітня 2012 року № 5539 та п. 7.2 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

ТОВ «Компанія Лугасервіс цього обов'язку не виконало.

Згідно із частиною другою статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 03.05.2018 у справі № 812/1074/18 (К/9901/6712/18).

З огляду на те, що ТОВ «Компанія Лугасервіс не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову.

Відповідно до частини четвертої статті 139 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судовий збір, з відповідача не стягується.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, 03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) до Товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Лугасервіс про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5539 від 26.04.2012 задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Лугасервіс (ідентифікаційний код юридичної особи 31719119, 93405, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Гвардійський, будинок 10-Б, кімната 2) шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 26 квітня 2012 року № 5539.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Суддя ОСОБА_1

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2018
Оприлюднено17.07.2018
Номер документу75323129
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/621/18

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 17.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 17.07.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 18.06.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 03.04.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 13.03.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні