Постанова
від 16.07.2018 по справі 820/1602/18
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2018 р. м. ХарківСправа № 820/1602/18 Харківський апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів:

головуючого судді: Русанової В.Б.

суддів: Курило Л.В. , Присяжнюк О.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 11.04.2018 року, (суддя Біленський О.О., повний текст складено 11.04.2018 року) по справі № 820/1602/18

за позовом ОСОБА_1

до Індустріального об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Харкова

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Індустріального ОУПФ України м. Харкова №252а від 21.12.2017 року про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до п. "е" ст. 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення";

- зобов'язати Індустріальне ОУПФ України при вирішенні питання про призначення пенсії за вислугу років, зарахувати ОСОБА_1 стаж роботи в період з 03.08.1981 р. по 17.06.2003 р. в ДП ДАК "Ліки України" Харківська аптечна база (до перейменування - Харківська республіканська аптечна база), з 18.06.2003 року по 28.10.2004 року в ПФ "Мегаполіс", з 01.12.2004 року по 19.01.2007 року в ТОВ "ФК "ФармКонтракт", з 02.04.2007 року по 30.06.2008 року в ПП "Фармацевтична компанія "Фармконтракт", з 01.07.2008 року по 31.03.2017 року в ДАК "Ліки Україна" до пільгового стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за вислугу років.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 11.04.2018 року відмовлено у задоволенні позову.

ОСОБА_1 (далі - позивач), не погоджуючись з рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права та прийняти нову постанову, якою задовольнити позов.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на те, що підприємства, де працював позивач здійснювали торгівлю лікарськими засобами, акредитація аптечних закладів не є обов'язковою, а тому зазначені підприємства є закладами охорони здоров'я, робота в яких на посаді фармацевта, провізора відповідно до вимог чинного законодавства зараховується до спеціального трудового стажу та надає право на пенсію за вислугу років. Проте суд першої інстанції помилково дійшов висновку про обов'язковість акредитації аптечних закладів, та як наслідок дійшов до невірного висновку.

Відповідач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін. В обґрунтування зазначив, що пенсійним органом правомірно не зараховано до спеціального стажу період роботи позивача на аптечній базі ЧФ "Мегаполіс", ООО "ФК" Фармконтракт", ДАК "Ліки України" , оскільки останні не акредитовані та не є закладами охорони здоров'я згідно Переліку закладів і установ освіти, охорони здоров'я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України № 909 від 04.11.1993 р.

Відповідно до ч. 4 ст. 229, ч. 1 ст. 308 КАС України справа розглядається в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 15.12. 2017 року ОСОБА_1, маючи загальний страховий стаж 38 років 6 місяців 17 днів, звернувся до Індустріального об'єднаного УПФ України м. Харкова із заявою про призначення пенсії за вислугу років відповідно до п. "є" ст. 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

21.12.2017 року рішенням № 252 Індустріальне об'єднане УПФ України м. Харкова відмовило позивачу в призначенні пенсії за вислугу років, посилаючись на неможливість зарахування до спеціального стажу період роботи позивача на аптечній базі ЧФ "Мегаполіс", ООО "ФК" Фармконтракт", ДАК "Ліки України" , оскільки дані установи не є закладами охорони здоров'я, передбаченими Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров'я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 909 від 04.11.1993 р., не мають акредитації, а тому періоди роботи позивача на посадах провізорів та фармацевтів, лаборантів в аптечній базі не можуть бути зараховані до стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років (а.с. 21).

Позивач, не погодившись з рішенням відповідача, звернувся до суду за захистом своїх прав.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з правомірності дій відповідача, оскільки ЧФ "Мегаполис", ТОВ "ФК" Фармконтракт", ДАК "Ліки України" аптечна база (склад) не проходили державної акредитації, не мають статусу закладу охорони здоров'я на підставі акредитації, а тому період роботи позивача на цих підприємствах не підлягає зарахуванню до спеціального стажу, що дає право на призначення пенсії відповідно до п."є" ст. 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Статтею 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення" гарантовано право громадян на державне пенсійне забезпечення. Право окремих категорій громадян на пенсію за вислугу років визначено ст. 51 зазначеного Закону.

Відповідно до п.16 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" положення Закону України "Про пенсійне забезпечення" застосовуються в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах і за вислугу років.

Згідно п. "и" ст.77 Основ законодавства України про охорону здоров'я, медичні працівники мають право на пільгові умови пенсійного забезпечення.

Відповідно до п. "е"ст. 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення" право на пенсію за вислугу років мають працівники освіти, охорони здоров'я та соціального забезпечення після досягнення 55 років і за наявності спеціального стажу роботи за переліком, що затверджується у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України, станом на 1 квітня 2015 - не менше 25 років та після цієї дати з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 26 років 6 місяців.

Постановою Кабінету Міністрів України № 909 від 04.11.1993 року затверджено Перелік закладів і установ охорони здоров'я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років (далі - Перелік № 909), яким визначені заклади охорони здоров'я та посади, робота в яких дає право на пенсію за вислугу років, незалежно від форми власності, належності зазначених закладів і установ.

Згідно Переліку № 909 зазначені посади, зокрема провізори, фармацевти (незалежно від найменування посад), лаборанти в аптеках, аптечних кіосках, в аптечних магазинах, в контрольно-аналітичних лабораторіях, незалежно від форми власності або відомчої належності таких закладів і установ.

Таким чином, підставою для призначення пенсії за вислугу років є робота на посаді провізора чи фармацевта у закладі, віднесеному до закладів охорони здоров'я, при наявності загального стажу від 25 до 30 років.

Згідно ст. 3 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я" заклади охорони здоров'я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників.

Відповідно до п.2 Порядку №909 до закладів і установ освіти, охорони здоров'я і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років відноситься робота на посадах провізора, фармацевта (незалежно від найменування посади) лаборанти в аптеках, аптечних кіосках, аптечних магазинах, контрольно-аналітичних лабораторіях .

Згідно з п. 3 наказу Міністерства охорони здоров'я № 385 від 28.10.2002р. "Про затвердження переліків закладів охорони здоров'я, лікарських, провізорських посад та посад молодших спеціалістів з фармацевтичною освітою у закладах охорони здоров'я" до фармацевтичних (аптечних) закладів відносяться: аптека, аптечна база (склад), база (склад) медичної техніки, база спеціального медичного постачання (центральна, республіканська, обласна), контрольно-аналітична лабораторія, лабораторія з аналізу якості лікарських засобів, магазин (медичної техніки, медичної оптики).

Відповідно ст.62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Судовим розглядом встановлено, що позивач працював:

- з 03.08.1981 р. по 27.10.1981 р. на посаді фармацевта у відділі № 5 Харківської республіканської аптечної бази ГАПУ (записи №№ 1-2) - 2 місяці 25 днів;

- з 11.01.1984 р. по 20.09.1993 р. на посаді заступника завідуючого відділу приймання Харківської республіканської аптечної бази ГАПУ (запис № 4) - 9 років 8 місяців 10 днів;

- з 21.09.1993 р. по 31.07.1998 р. на посаді завідуючого приймального відділу Харківської республіканської аптечної бази ГАПУ, яка була перейменована у ДП ДАК "Ліки України" Харківська аптечна база (записи №№ 5-6) - 4 роки 10 місяців 12 днів;

- з 01.08.1998 р. по 31.01.1999 р. на посаді провізора-інтерна ДП ДАК "Ліки України" Харківська аптечна база (запис № 7) - 6 місяців ;

- з 01.02.1999 р. по 17.06.2003 р. на посаді завідуючого відділу приймання та відпуску медикаментів ДП ДАК "Ліки України" Харківська аптечна база (записи №№ 8-9) - 4 роки 4 місяці 17 днів;

- з 18.06.2003 р. по 28.10.2004 р. на посаді провізора ПФ "Мегаполіс" (записи № 10-11) - 1 рік 4 місяці 11 днів;

- з 01.12.2004 р. по 19.01.2007 р. на посаді провізора ТОВ "ФК "ФармКонтракт" (записи №№ 12-13) - 2 роки 1 місяць 19 днів;

- з 02.04.2007 р. по 14.05.2008 р. на посаді завідуючого аптечним складом-провізора ПП Фармацевтична компанія "ФармКонтракт" (запис № 14) - 1 рік 1 місяць 13 днів;

- з 15.05.2008 р. по 30.06.2008 р. на посаді провізора ПП "Фармацевтична компанія ФармКонтракт" (записи №№ 15-16) - 1 місяць 16 днів;

- з 01.07.2008 р. по 20.03.2012 р. на посаді завідувача бази - завідувача відділу маркетингу та забезпечення потреб в ліках Харківської аптечної бази ДАК "Ліки України" (запис № 18) - 3 роки 8 місяців 20 днів;

- з 21.03.2012 р. по 15.10.2015 р. на посаді завідувача бази - завідувача відділу маркетингу та забезпечення потреб в ліках Харківської аптечної бази № 2 ДАК "Ліки України" (запис № 19) - 3 роки 6 місяців 25 днів;

- з 16.10.2015 р. по 30.09.2016 р. на посаді начальника відділу маркетингу та забезпечення потреб в ліках Харківської аптечної бази № 2 ДАК "Ліки України" (запис № 20) - 11 місяців 15 днів;

- з 01.10.2016 р. по 30.11.2016 р. на посаді начальника відділу по роботі з покупцями та постачальниками Харківської аптечної бази № 2 ДАК "Ліки України" (запис № 21) - 2 місяці ;

- з 01.12.2016 р. по 31.03.2017 р. на посаді начальника відділу по роботі з покупцями та постачальниками (з дислокацією в м. Харків) Департаменту закупівель та продаж "Ліки України" (записи №22-23) - 4 місяці, що підтверджується копією трудової книжки, довідками (а.с. 22- 26, 28, 34).

Відповідно до ст. 16 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я" порядок створення, припинення закладів охорони здоров'я, особливості діяльності та класифікація закладів визначаються законом. Заклади охорони здоров'я підлягають акредитації у випадках та в порядку, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 1 Порядку державної акредитації закладу охорони здоров'я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.1997 року № 765 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) (далі - Порядок № 765) акредитація закладу охорони здоров'я (далі - акредитація) - це офіційне визнання наявності у закладі охорони здоров'я умов для якісного, своєчасного, певного рівня медичного обслуговування населення, дотримання ним стандартів у сфері охорони здоров'я, відповідності медичних (фармацевтичних) працівників єдиним кваліфікаційним вимогам.

Згідно з п. 2 Порядку № 765 акредитації підлягають всі заклади охорони здоров'я незалежно від форми власності.

Таким чином, аптека офіційно набуває статусу закладу охорони здоров'я на підставі державної акредитації.

Отже, до стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років, зараховується, зокрема, робота на посадах провізорів, фармацевтів у аптеках, які офіційно набули статусу закладу охорони здоров'я на підставі державної акредитації.

Зазначений висновок відповідає правовій позиції, викладеній в ухвалі Верховного Суду України від 09.10.2017 року по справі № 492/447/15-а.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено апеляційним судом, що ПФ "Мегаполис", ТОВ "ФК" Фармконтракт", ДАК "Ліки України" та аптечна база (склад), в яких працював позивач, не проходили державну акредитацію, а тому не мають офіційного визнання статусу закладу охорони здоров'я.

Таким чином, робота в цих закладах не може бути зарахована до спеціального стажу, який дає право на пенсію за вислугу років.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Колегія суддів зазначає, що ні до суду першої, ні до суду апеляційної інстанцій позивачем не надано доказів на підтвердження акредитації ПФ "Мегаполис", ТОВ "ФК" Фармконтракт", ДАК "Ліки України" та аптечна база (склад), що свідчить про відсутність офіційного статусу закладу охорони здоров'я.

Вищенаведене спростовує доводи апеляційної скарги щодо наявності у вказаних закладів ліцензій на оптову та роздрібну торгівлю лікарськими засобами на підтвердження віднесення їх до закладів охорони здоров'я.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що робота позивача в ПФ "Мегаполис", ТОВ "ФК" Фармконтракт", ДАК "Ліки України" та аптечна база (склад) не може бути зарахована до спеціального стажу, який дає право на пенсію за вислугу років на підставі п. "е" ст. 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Керуючись ст.ст. 242, 310, 315, 317, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 11.04.2018 по справі № 820/1602/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя В.Б. Русанова Судді Л.В. Курило О.В. Присяжнюк

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.07.2018
Оприлюднено18.07.2018
Номер документу75325792
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/1602/18

Рішення від 13.05.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мінаєва К.В.

Рішення від 13.05.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мінаєва К.В.

Ухвала від 26.04.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мінаєва К.В.

Ухвала від 10.04.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мінаєва К.В.

Постанова від 15.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 22.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 16.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні