Постанова
від 19.06.2007 по справі 16/477-нм
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

16/477-НМ

   

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області


10002, м. Житомир, майдан Путятинський,3/65

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "19" червня 2007 р.                                                     Справа № 16/477-НМ

Господарський суд Житомирської області у складі:

Судді Гансецького В.П.

при секретарі Байдала І.Г.

за участю представників сторін

від позивача Ненько Л.М., дор.№ 4149 від 14.05.07р.

від відповідача Клименко А.С.- нач.відділення, наказ № 01-278к від 05.12.2000р.,                           Куликівська В.В., дов.№ 1382 від 20.12.06р.

 

Розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі справу за позовом Управління Пенсійного фонду України в м.Коростені (м.Коростень)  

до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у місті Коростені Житомирської області (м.Коростень)

про зобов'язання вчинення дій

Позивач звернувся з позовом про зобов'язання відповідача вчинити дії по підписанню акта щомісячної звірки та виплати індексації потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання з квітня 2005 року по січень 2007 року на суму 10776,58 грн.

Заявою від 18.06.07р. № 4966 позивач уточнив (зменшив) позовні вимоги, просив зобов'язати відповідача вчинити дії по підписанню акта щомісячної звірки витрат особових справ потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання за період з квітня 2005 року по січень 2007 року стосовно відшкодування суми індексації на пенсії потерпілим в розмірі 1453,45грн.

Представник позивача позов підтримала згідно заяви про уточнення позовних вимог. Зокрема зазначила, що з вересня 2004 року відбулось останнє підвищення пенсії інвалідам, які отримують пенсії у зв'язку з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням. Тому, на думку позивача, базовим місяцем, з якого повинна нараховуватись індексація пенсій інвалідам, повинен бути саме вересень 2004 року.

Відповідач у додатковому відзиві від 18.06.07р. № 998 на позовну заяву та його представники в судовому засіданні проти всієї суми уточнених позовних вимог заперечили та зазначили, що визнають свій обов'язок щодо відшкодуванню позивачу 126,47грн. виплаченої індексації. Також зазначили, що не згодні з базовим місяцем, який застосовує позивач - вересень 2004 року. Вважають, що, відповідно до ст.29 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності” від 23.09.99р. № 1105-XIV, базовим місяцем для визначення сум індексації є березень кожного року. Також просили застосувати до вимог позивача річний строк звернення до адміністративного суду, встановлений ст.99 КАС України.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд,-

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ст.21 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності” від 23.09.99р. № 1105-XIV, Фонд соціального страхування  від  нещасних  випадків у разі настання страхового випадку зобов'язаний у встановленому законодавством порядку, крім іншого, своєчасно та в повному обсязі відшкодувати шкоду, заподіяну працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я або в разі його смерті, виплачуючи йому або особам, які перебували на його утриманні, крім іншого, пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсію у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.

На виконання вказаного Закону, Постановою правління Пенсійного фонду України та правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України 04.03.2003 року за № 5-4/4 затверджено "Порядок відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання" (далі Порядок), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.05.03р. за № 376/7697.

Згідно п.2 вказаного Порядку останній визначає механізм відшкодування на централізованому рівні Фондом соціального страхування від нещасних випадків Пенсійному фонду витрат, пов'язаних з виплатою відповідних пенсій.

Пунктом 4 Порядку передбачено, що відшкодуванню підлягають суми, що виплачуються відповідно до Законів України "Про пенсійне забезпечення", "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" та інших нормативно-правових актів, а саме, крім іншого, - сума основного розміру пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.91р. № 1282-ХІІ, індексації підлягають грошові доходи громадян,  одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру: пенсії; стипендії; оплата праці (грошове забезпечення); суми виплат,  що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування; суми відшкодування шкоди,  заподіяної працівникові  каліцтвом або  іншим  ушкодженням  здоров'я,  а також суми,  що виплачуються особам,  які мають право на  відшкодування  шкоди  в  разі  втрати годувальника.

Кабінет Міністрів  України  може  встановлювати  інші об'єкти індексації, що не передбачені частиною першою цієї статті.

Підтримання     купівельної     спроможності     встановлених законодавством  України  соціальних  виплат,  що  мають цільовий і разовий  характер  (одноразова  допомога  при  народженні  дитини, допомога на поховання,  матеріальна допомога,  одноразова допомога при  виході  на  пенсію  тощо),  здійснюється  шляхом   підвищення державних  соціальних  гарантій  та інших виплат,  виходячи з яких визначаються  розміри   соціальних   виплат,   які   є   об'єктами індексації.

Індексації підлягають   грошові   доходи  населення  у  межах прожиткового мінімуму,  встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Відповідно до п.5 "Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.03р. № 1078, у разі підвищення розмірів мінімальної  заробітної  плати, мінімальної   пенсії,   виплат,   що  здійснюються  відповідно  до законодавства   про   загальнообов'язкове    державне    соціальне страхування,  державної  допомоги  сім'ям з дітьми,  стипендій,  а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних   розмірів   місяць,  в  якому  відбулося  підвищення, вважається  базовим  при  обчисленні  індексу  споживчих  цін  для індексації   грошових   доходів   населення.  Індексація  грошових доходів,  отриманих  громадянами  за цей місяць, не провадиться. З наступного  місяця  здійснюється  обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.

Тобто, вказаний п.5 Порядку однозначно визначає, що базовим місяцем при  обчисленні  індексу  споживчих  цін  для індексації   грошових   доходів   населення є місяць, в якому відбулось підвищення, зокрема, пенсії та виплати,   що  здійснюються  відповідно  до законодавства   про   загальнообов'язкове    державне    соціальне страхування.

Відповідно до п.1 постанови Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня пенсійного забезпечення" від 18.09.04р. № 1215, встановлено,  що у разі коли  щомісячний  розмір  пенсійних виплат  (з  урахуванням  надбавок,  підвищень,  додаткових пенсій, цільової грошової допомоги та пенсій  за  особливі  заслуги  перед Україною,  сум індексації та інших доплат до пенсій,  встановлених законодавством),  крім соціальних  пенсій  за  віком,  не  досягає прожиткового  мінімуму,  встановленого  на 2004 рік для осіб,  які втратили працездатність, таким особам надається щомісячна державна адресна  допомога  до  пенсії (дотація) у сумі,  що не вистачає до зазначеного  прожиткового  мінімуму.  Для  одержувачів  пенсій  за віком, призначених за наявності страхового стажу менше тривалості, передбаченої для призначення мінімального розміру пенсій за віком, та пенсій по інвалідності III групи, розмір зазначеної допомоги не може перевищувати 152 гривні.

Цією ж постановою встановлено, що вказані виплати необхідно забезпечити, починаючи з вересня 2004 року.

Таким чином, господарський суд погоджується з позицією позивача стосовно того, що базовим місяцем для нарахування індексації необхідно вважати саме вересень 2004 року, а не березень кожного року, як вважає відповідач.

Крім того, ст.29 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності” від 23.09.99р. № 1105-XIV, на яку посилається відповідач для визначення базового місяця, встановлює, що перерахування сум щомісячних страхових виплат і витрат на медичну та соціальну допомогу провадиться у разі: зміни ступеня втрати професійної працездатності; зміни складу сім'ї померлого, підвищення розміру мінімальної заробітної плати у порядку, визначеному законодавством.

Стаття 29 вказаного Закону, також встановлює, що перерахування сум щомісячних страхових виплат провадиться також у разі зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати у галузях національної економіки за даними центрального органу виконавчої влади з питань статистики. Таке перерахування провадиться з 1 березня наступного року.

Тобто, з вказаної статті 29 Закону вбачається, що базовим місяцем березень може бути тільки у випадках, прямо встановлених цією статтею.

Оскільки в статті 29 Закону не йдеться про пенсії, то відсутні правові підстави для застосування цієї статті для визначення базового місяця щодо індексації пенсій.

Стосовно заявлених позовних вимог суд вважає за необхідне зазначити також наступне.

Відповідно до ст.99 КАС України, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод і інтересів особи встановлюється річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ч.1 ст.100 КАС України, пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін.

Як вищезазначено, відповідач наполягав на застосуванні приписів даної статті.

Відповідно до ч.2 ст.100 КАС України, якщо суд визнає причину пропущення строку звернення до суду поважною, адміністративна справа розглядається і вирішується в порядку, встановленому цим Кодексом.

Позивач не звертався до господарського суду з клопотанням про поновлення пропущеного строку.

Як вбачається з реєстру сум індексації, не прийнятих до відшкодування відповідачем (а.с.88),- в межах річного строку звернення до суду, тобто з лютого 2006 року відповідачем не прийнято до відшкодування 550,94грн.

Пунктом 5 вищезазначеного Порядку передбачено, що органи Пенсійного фонду щомісяця проводять з відділеннями виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків звірку витрат по особових справах потерпілих, складають акт щомісячної звірки, в якому визначають загальну суму витрат, що підлягає відшкодуванню, та до 15 числа місяця, наступного за звітним, подають його відповідно головним управлінням Пенсійного фонду і управлінням виконавчої дирекції Фонду на місцях.

Пунктом 6 Порядку передбачено, що головні управління Пенсійного фонду та управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на підставі поданих актів узагальнюють і узгоджують Довідку про відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою відповідних пенсій, та до 20 числа місяця, наступного за звітним, подають її відповідно до Пенсійного фонду та Фонду соціального страхування від нещасних випадків.

Пунктом 7 Порядку встановлено, що Фонд соціального страхування від нещасних випадків на підставі вищевказаної Довідки на централізованому рівні до 25 числа місяця, наступного за звітним, перераховує відповідні кошти Пенсійному фонду.

Тобто, зазначеним Порядком встановлений незаперечний обов'язок Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснювати дії по підписанню актів щомісячної звірки, в які повинні бути включені, крім іншого, також суми індексації виплаченої пенсії.

Відповідач свій обов'язок, що передбачений вказаним Порядком, визнав, але тільки в сумі 126,47 грн. відшкодування необхідної індексації виплачених пенсій.

Враховуючи викладене, господарський суд вважає позовні вимоги обгрунтованими, заявленими відповідно до чинного законодавства та такими, що підлягають задоволенню частково, а саме суд зобов'язує відповідача вчинити дії по підписанню з позивачем акта щомісячної звірки витрат особових справ потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання за період з лютого 2006 року по січень 2007 року стосовно відшкодування суми індексації на пенсії потерпілим в розмірі 550,94грн.     

В решті позову відмовити у зв'язку з уточненням позивачем розміру суми індексації та пропуском встановленого законом строку для звернення з позовом до господарського суду як адміністративного суду.

При цьому суд, також відмовляє позивачу стосовно визначеної суми на доставку пенсій у розмірі 05,39грн., оскільки позивач включив цю суму вартості доставки до загальної уточненої суми індексації, що суперечить позовним вимогам.

Суд також відмовляє позивачу у цій сумі, що стосується доставки пенсій тому, що після визначення суми індексації в межах одного року неможливо визначити на скільки пропорційно зменшиться зазначена сума вартості доставки пенсій.

Судові витрати стягненню не підлягають, оскільки сторони від їх сплати звільнені.

Керуючись ст.ст.99,100,158-163,167 Кодексу адміністративного судочинства України,-

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Зобов'язати Відділення виконавчоїдирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у місті Коростені Житомирської області, 11500, м.Коростень Житомирської області, вул.Крупської 7, ідентифікаційний код 25924076 вчинити дії по підписанню з Управлінням Пенсійного фонду України в м.Коростені, 11500, м.Коростень Житомирської області, вул.Сосновського 46, ідентифікаційний код 20405199 акта щомісячної звірки витрат особових справ потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання за період з лютого 2006 року по січень 2007 року стосовно відшкодування суми індексації на пенсії потерпілим в розмірі 550,94грн.

3. В решті позову відмовити.

Постанова господарського суду може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її проголошення шляхом подачі заяви, а в разі складення постанови суду у повному обсязі відповідно до ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України - з дня складення в повному обсязі.

Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанова господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого КАС України, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений КАС України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

        Суддя                                                                         

Дата виготовлення постанови в повному обсязі 20.06.07р.

Друк: 3 прим.

1 - у справу,

2,3 - сторонам.

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення19.06.2007
Оприлюднено22.08.2007
Номер документу753559
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/477-нм

Постанова від 29.09.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Твердохліб В.А.

Постанова від 19.06.2007

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Гансецький В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні