АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
10 липня 2018 року м. Херсон
справа №647/195/18
провадження №22-ц/791/802/18
Апеляційний суд Херсонської області в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого (суддя-доповідач) Склярської І.В.,
суддів: Пузанової Л.В.,
Чорної Т.Г.,
секретар Пісоцька Т.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Херсоні апеляційну скаргу Фермерського господарства ОАЗИС-Р на рішення Бериславського районного суду Херсонської області у складі судді Кириленко М.О. від 28 березня 2018 року в справі за позовом ОСОБА_2 до Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області, фермерського господарства ОАЗИС-Р про скасування розпоряджень голови районної державної адміністрації та визнання договору оренди землі недійсним,
встановив:
ОСОБА_2 звернувся до суду з зазначеним позовом до Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області, фермерського господарства ОАЗИС-Р про скасування розпоряджень голови районної державної адміністрації та визнання договору оренди землі недійсним.
Позовна заява мотивована тим, що 21.12.2017 року він подав до Бериславської районної державної адміністрації Херсонській області письмову заяву про надання йому в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельні ділянки площею 90,6112 га, з них: не витребувані паї - 88,1324 га, проектні лісосмуги - 1,7284 га, проектні дорога - 0,7284 га, із земель Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області (контур №64 номера ділянки №14, №15, №16, №18, №19, №20, №21; контур №17 номера ділянки №24, №25), у якій було зазначено цільове призначення земельної ділянки та її розміри, та додано клопотання Раківської сільської ради та графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки та інші документи, визначені Земельним кодексом України. Заява зареєстрована 22.12.2017 року, відповіді на заяву отримано не було. Подачі даної заяви передувала усна відмова Бериславської районної державної адміністрації зареєструвати заяву без клопотання сільської ради. Саме через час, затрачений на отримання клопотання заява була подана не 20.12.2017 року, а 22.12.2017 року. Питання надання йому в оренду земельної ділянки відповідно до його заяви не вирішено.
В той самий час 20.12.2017 року до Бериславської районної державної адміністрації звертається ФГ ОАЗИС-Р із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки на аналогічні земельні ділянки з метою передачі їх в оренду.
Вважає, що він мав першочергове право на отримання земельних ділянок в оренду та дії РДІ пов'язані з передачею земельних ділянок в оренду ФГ були поспішними з метою як найскоріше передати їх в оренду.
Вважає дії відповідача, як власника земельної ділянки протиправними, оскільки як вбачається з оскаржуваних розпоряджень №755 та №766 земельні ділянки загальною площею 101,5235 га на території Раківської сільської ради Бериславського Району Херсонської області є сформованими, їм присвоєні кадастрові номери, земельні ділянки відносяться до земель резервного фонду цільове призначення землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. У зв'язку з не набуттям громадянами власниками сертифікатів на право власності на земельній ділянки, земельні ділянки віднесені до земель запасу. В силу вимог ЗК України зазначені земельні ділянки повинні були передаватися в оренду за результатами проведення земельних торгів.
Посилаючись на те, що дії Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області не відповідають вимогам законодавства, оскільки вона зобов'язана була передати земельну ділянку в оренду на конкурентних засадах, а не безпідставно усувати позивача від можливості отримати земельні ділянки у користування у порушення норм статей 116,13,124 ЗК України, статтю 31 Закону України Про оренду землі , статті 203,215 236 ЦК України, просив суд:
1) скасувати розпорядження голови Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області від 20 грудня 2017 року №755 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення)меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
2)скасувати розпорядження голови Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області від 27 грудня 2017 року №776 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачу земельних ділянок в оренду ;
3)визнати недійсним договір оренди землі від 28.12.2017 року, укладений між Бериславською районною державною адміністрацією та Фермерським господарствам ОАЗИС-Р , зареєстрований 29 грудня 2017 року Реєстраційною службою Милівської сільської ради та скасувати його державну реєстрацію на земельні ділянки кадастрові номери : 6520686600:05:001:0093, 6520686600:05:008:0028, 6520686600:05:008:0024, 6520686600:05:008:0025, 6520686600:05:001:0095, 6520686600:05:001:0094, 6520686600:05:001:0092, 6520686600:05:021:0016, 6520686600:05:021:0018, 6520686600:05:021:0019, 6520686600:05:021:0120, 6520686600:05:021:0121;
4)стягнути на його користь понесені судові витрати.
Рішенням Бериславського районного суду Херсонської області від 28 березня 2018 року позов задоволено.
В апеляційній скарзі Фермерське господарство ОАЗИС-Р посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду, обставинам справи, просить рішення суду скасувати, ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 відмовити в повному обсязі, а також стягнути з ОСОБА_2 судові витрати.
Апеляційна скарга мотивована тим, що оскаржуване рішення суду ґрунтується на нормах земельного законодавств, відповідно до яких земельні ділянки загальною площею 101,5235 га ріллі за цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані в межах території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області, передані в оренду на підставі оскаржуваних розпоряджень, без проведення земельних торгів. Суд помилково вважав, що зазначені земельні ділянки є землями державної власності, які необхідно передавати виключно з аукціону, оскільки земельні ділянки є землями колективної власності. Так, суд першої інстанції не витребував та не дослідив державний акт колективної власності на землю. Площа земельних ділянок, наданих в оренду (0,2582 га, 0,46445 га, 8,9813 га, 9,0013 га, 0,7284 га, 1,7504 га, 9,5708 га, 10,0923 га, 10,1169 га, 10,1924 га, 9,9105 га, 9,8212 га, 10,0234 га, 10,6147 га) є свідченням того, що ці землі належать до розпайованих земель, розмір яких визначався відповідно до вартості частки (паю) в умовах кадастрових гектарах, про що вносилися записи до сертифікатів на право на земельну частку (пай).
У відзиві на апеляційну скаргу Бериславська районна державна адміністрація її доводи підтримує, посилаючись на те, що землі, які передані в оренду не є землями державної чи комунальної власності, вони перебувають лише у розпорядженні адміністрації, а тому надання їх в оренду не потребує проведення земельних торгів. Відповідно до інформації, наданою відділом у Бериславському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 12.02.2018 року, земельні ділянки розташовані у контурах №17 та 64, зазначені як ті, що підлягають паюванню.
Відзив на апеляційну скаргу від ОСОБА_2 не надходив.
Відповідно до вимог ст. 351 ЦПК України судом апеляційної інстанції у цивільних справах є апеляційний суд, в межах апеляційного округу якого (території, на яку поширюються повноваження відповідного апеляційного суду) знаходиться місцевий суд, який ухвалив судове рішення, що оскаржується, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Згідно із пунктом восьмим Перехідних положень ЦПК України до утворення апеляційних судів в апеляційних округах їхні повноваження здійснюють апеляційні суди, в межах територіальної юрисдикції яких перебуває місцевий суд, який ухвалив судове рішення, що оскаржується.
Враховуючи, що наразі апеляційні суди в апеляційних округах не утворені, справа підлягає розгляду Апеляційним судом Херсонської області, в межах територіальної юрисдикції якого перебуває місцевий суд, який ухвалив судове рішення, що оскаржується.
Заслухавши доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах, визначених ст.367 ЦПК України, апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ зробив висновок про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
З матеріалів справи вбачається, що 20 грудня 2017 року Фермерське господарство ОАЗИС-Р звернулося до голови Бериславської районної державної адміністрації із заявою про надання дозволу на виготовлення проектної документації щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення товарного виробництва із земель резервного фонду Раківської сільської ради розташованих за межами населених пунктів/а.с.11/.
Цього ж дня Бериславською районною державною адміністрацією Херсонської області прийнято розпорядження №755 про надання дозволу ФГ ОАЗИС-Р на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), з метою передачі їх в оренду, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтованою площею 101,5235 га, у тому числі ріллі богарної - 101,5235 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду (невитребувані паї) Раківської сільської ради /а.с.10/ .
Також, 21 грудня 2017 року ОСОБА_2 звернувся до голови Бериславської районної державної адміністрації із заявою про надання в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею - 90.6112 га: із них не витребувані паї - 88.1324 га, проектні лісополоси - 1.7284 га, проектна дорога - 0,7284 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області (контура №64 номера ділянки №14,№15,№16,№18,№19,№20,№21; контур №17 номера ділянки №24,№25) /а.с.9/.
27 грудня 2017 року ФГ ОАЗИС-Р звернулось до голови Бериславської районної державної адміністрації із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення)меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва які передаються в оренду на 10 років фермерському господарству ОАЗИС-Р загальною площею 101,5235 га на території Раківської сільської ради Бериславського району Херсонської області /а.с.17/.
28 грудня 2017 року Бериславською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження №775 Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 20 грудня 2017 року №755 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) , а саме: у констатуючій частині розпорядження голови районної державної адміністрації від 20 грудня 2017 року № №755 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) слова та цифри клопотання Раківської сільської ради від 11 грудня 2017 року №379/0-28 виключити /а.с.14/.
29 грудня 2017 року Бериславською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження №776 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення)меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачу земельних ділянок в оренду, згідно якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення)меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які передаються в оренду фермерському господарству ОАЗИС-Р загальною площею:101,5235 га на території Раківської сільської ради Бериславського району, Херсонської області, розроблену фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3. Передано фермерському господарству ОАЗИС-Р в оренду строком на 10 (десять) років земельні ділянки площею 101,5225 га, у тому числі ріллі богарної: 0,2582 га, в контурі №17, із них 0,0097 га в зоні дії обмежень, кадастровий номер 6520686600:05:001:0093; 0,4645 га, в контурі №17, із них 0,0176 га в зоні обмежень, кадастровий номер 6520686600:05:008:0028; 8,9813 га, в контурі №17, ділянка №24, кадастровий номер 6520686600:05:008:0024; 9,0013 га, в контурі №17, ділянка №25, кадастровий номер 6520686600:05:008:0025; 0,7284 га, в контурі №64, кадастровий номер 6520686600:05:001:0095; 1,7504 га, в контурі 64 кадастровий номер 6520686600:05:001:0094; площею 9,5708 га, в контурі 64, ділянка №14 кадастровий номер 6520686600:05:001:0092; площею 10,0923 га, в контрі №64, ділянка №15 кадастровий номер 6520686600:05:021:0015; площею 10,1169 га, в контурі №64, ділянка №16, кадастровий номер 6520686600:05:021:0016; площею 10,1924, в контурі №64, ділянка №17, кадастровий номер 6520686600:05:021:0017; площею 9,9105 га, в контурі №64, ділянка №18, кадастровий номер 6520686600:05:021:0018; площею 9,8212 га, в контурі №64, ділянка №19, кадастровий номер 6520686600:05:021:00019; площею 10,0234 га, в контурі №64, ділянка №20 кадастровий номер 6520686600:05:021:0120; площею 10,6147 га, в контурі №64, ділянка №21 кадастровий номер 6520686600:05:021:012, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду (невитребувані паї) Раківської сільської ради /а.с.16/.
В свою чергу, ОСОБА_2 27 грудня 2017 року був повідомлений щодо його заяви про надання в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що підтверджується Протоколом №11 засідання постійної районної комісії по розгляду, вирішенню та врегулюванню земельних відносин від 27 грудня 2017 року та на якій він був присутній.
Відповідно до статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до статті 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні право комунальної власності - це право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй.
Згідно з частинами першою та другою статті 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Відповідно до частини першої статті 33 ЗК України громадяни України можуть мати на праві власності та орендувати земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Частиною першою статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
У силу пункту 12 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Так, згідно з пунктом 17 Перехідних положень Земельного кодексу України в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин, сертифікати на право на земельну частку (пай), отримані громадянами, вважаються правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства. Сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.
Преамбулою Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) визначено, що цей Закон визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками.
Згідно з пунктом 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 лютого 2004 року № 122, нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
Відповідно до статті 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
Системний аналіз наведених норм дає підстави стверджувати, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки - частки (паї) не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних рад та адміністрацій, а тому надання таких ділянок у користування здійснюється без проведення земельних торгів, що передбаченні статтею 124 Земельного кодексу України, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування.
Отже, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що відповідач був зобов'язаний передати земельну ділянку в оренду на конкурентних засадах.
Відсутність встановленого законом обов'язку проведення земельних торгів при передачі не витребуваних паїв в оренду, первісне звернення фермерського господарства з заявою щодо отримання не витребуваних паїв в оренду унеможливлює погодження з висновком суду про безпідставне усунення позивача від можливості отримати земельні ділянки в користування.
А отже за викладених обставин та вимог вищезазначених норм матеріального права, відсутні підстави для висновку про наявність порушених прав позивача.
Таким чином, через неповне з'ясування обставин, які суд вважав встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права, рішення суду підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області, Фермерського господарства ОАЗИС-Р про скасування розпоряджень голови районної державної адміністрації та визнання договору оренди землі недійсним.
За правилами статті 141 ЦПК України з позивача на користь Фермерського господарства ОАЗИС-Р підлягають стягненню понесені ним судові витрати на сплату судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 3171 грн 60 коп.
На підставі викладеного, ст.ст.33,78,116, п.12 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) , п.12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 лютого 2004 року № 122 та керуючись ст.ст. 141,367, п.2 ч.1 ст.374, ст.ст. 376, 382 ЦПК України, суд
постановив:
Апеляційну скаргу Фермерського господарства ОАЗИС-Р задовольнити.
Рішення Бериславського районного суду Херсонської області від 28 березня 2018 року скасувати, ухвалити нове.
У задоволенні позовуОСОБА_2 до Бериславської районної державної адміністрації Херсонської області, Фермерського господарства ОАЗИС-Р про скасування розпоряджень голови районної державної адміністрації та визнання договору оренди землі недійсним - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Фермерського господарства ОАЗИС-Р 3171 грн 60 коп. судових витрат, понесених на сплату судового збору за подання апеляційної скарги.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення до Верховного Суду шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий І.В.Склярська
Судді: Л.В.Пузанова
Т.Г.Чорна
Повний текст постанови складено 17 липня 2018 року
Суддя І.В. Склярська
Суд | Апеляційний суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2018 |
Оприлюднено | 19.07.2018 |
Номер документу | 75369284 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Херсонської області
Склярська І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні