ПОСТАНОВА
Іменем України
06.07.2018 року м. Кропивницький
Справа № 398/3976/17
Провадження № 22-ц/781/998/18
Апеляційний суд Кіровоградської області в складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
Карпенка О.Л. (головуючий, суддя-доповідач), Голованя А.М., Мурашка С.І.,
за участю секретаря судового засідання Тимошенко Т.О.,
учасники справи:
позивач - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Фенікс - Олександрія ,
відповідачі: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Управління праці та соціального захисту населення Олександрійської міської ради,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу ОСОБА_4, від імені якого дії представник - адвокат ОСОБА_7, на рішення Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області (суддя Крімченко С.А.) від 21 березня 2018 року,
ВСТАНОВИВ:
22 листопада 2017 року Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Фенікс-Олександрія (далі - ОСББ Фенікс-Олександрія ) звернулося до суду з позовом до ОСОБА_4 про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги в сумі 2070,60 грн.
Свої вимоги позивач обґрунтував тим, що ОСББ Фенікс-Олександрія є балансоутримувачем житлового будинку АДРЕСА_1. З 1 липня 2016 року позивач надає мешканцям вказаного будинку послуги по обслуговуванню будинку та прибудинкової території. ОСОБА_4 зареєстрований та проживає в квартирі № 12 вказаного будинку, споживає надані йому позивачем послуги, але не сплачує їх вартість. Відповідач має право на пільги зі сплати за житлово-комунальні послуги так, як має інвалідність першої групи, але не надавав позивачу документальне підтвердження свого права лише в серпні 2017 року. У зв'язку з цим позивач нарахував йому плату за надані послуги згідно тарифу в сумі 2070,60 грн., яку відповідач добровільно відмовляється сплачувати.
Ухвалою Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 2 березня 2016 року до участі в справі залучені в якості співвідповідачів співвласники квартири: ОСОБА_5 та ОСОБА_6.
16 березня 2018 позивач уточнив позовні вимоги і просив суд стягнути солідарно з відповідачів заборгованість в сумі 2070, 60 грн.
Рішенням Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 21 березня 2018 року позов задоволено. Постановлено стягнути з ОСОБА_4 - 517, 65 грн., ОСОБА_5 - 517, 65 грн., ОСОБА_6 - 1035,30 грн. на користь ОСББ Фенікс-Олександрія заборгованості за житлово-комунальні послуги а також судові витрати з ОСОБА_5 - 400 грн., ОСОБА_6 - 800 грн., 400 грн. судових витрат позивача компенсувати за рахунок держави.
Суд мотивував своє рішення тим, що пільги з квартплати відповідачу ОСОБА_4 за період з 1 липня 2016 року по 31 липня 2017 не надавалися у зв'язку з неподанням ним відповідних документів ОСББ Фенікс-Олександрія , а тому відповідачі зобов'язані сплатити за даний період плату за надані їм позивачем послуги в повному обсязі.
Відповідач ОСОБА_4 оскаржив рішення суду в апеляційному порядку та просив скасувати його повністю та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
На обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач вказав на те, що місцевий суд неповно з'ясував обставини справи внаслідок чого неправильно визначився із правовідносинами. Зазначає, що факт надання йому позивачем послуг встановлена судом помилково, оскільки позивачем послуги не надавалися, а діяльність позивача як ОСББ не регулюється Законом України Про житлово-комунальні послуги , оскільки предметом діяльності ОСББ не є надання житлово-комунальних послуг. Крім того, суд помилково ототожнив плату за житлово-комунальні послуги та внески на утримання будинку .
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Управління праці та соціального захисту населення Олександрійської міської ради надіслала суду відзив на апеляційну скаргу в якому зазначає, що за умови встановлення факту надання житлово-комунальних послуг по утриманню будинку і прибудинкової території, відсутність договору з обслуговування не звільняє відповідача від обов'язку нести витрат на утримання спільного майна.
Позивач також надав відзив на апеляційну скаргу, суть якого зводиться до того, що ОСОБА_4 у судовому засідання в суді першої інстанції підтвердив факт отримання наданих йому послуг. Таким чином, у задоволенні апеляційної скарги ОСОБА_4 просить відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції відповідач - ОСОБА_4 та його представник - адвокат ОСОБА_7 підтримали вимоги апеляційної скарги.
Представник позивача - голова правління ОСББ Котубей М.В. в судовому засіданні заперечив поти доводів апеляційної скарги, просив відмовити в її задоволенні.
Третя особа, повідомлена належним чином про час, дату і місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився без повідомлення причин неявки.
Проте згідно ч. 2 ст. 372 ЦПК України, неявка учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення сторін та їх представників, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, Апеляційний суд Кіровоградської області вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
У справі суд першої інстанції встановив такі неоспорювані обставини.
Відповідачі являються співвласниками квартири АДРЕСА_1 загальною площею 64,30 кв.м, а саме: ОСОБА_4 - ? частка, ОСОБА_5 - ? частка, ОСОБА_6 - ? частка.
З 5 березня 2003 року ОСОБА_4 внесений до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, як інвалід війни 1 групи та має право на 100% знижку при оплаті за комунальні послуги згідно ст. 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту
19 січня 2016 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань здійснено запис про державну реєстрацію юридичної особи - ОСББ Фенікс-Олександрія , створеного установчі збори власників житлових приміщень будинку АДРЕСА_1.
Основним видом діяльності ОСББ Фенікс-Олександрія являється комплексне обслуговування об'єктів.
22 квітня 2016 року Олександрійською міською радою прийняте рішення № 64 Про передачу багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 з балансу КП Житлогосп на баланс ОСББ Фенікс-Олександрія .
Рішенням від 16 червня 2016 року № 377, з метою завершення процесу передачі будинку по АДРЕСА_1 з балансу КП Житлогосп на баланс ОСББ Фенікс-Олександрія , виконавчий комітет Олександрійської міської ради Кіровоградської області затвердив акт прийому-передачі багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 з балансу КП Житлогосп на баланс ОСББ Фенікс-Олександрія .
З 1 липня 2016 року будинок АДРЕСА_1 обслуговує ОСББ Фенікс-Олександрія .
Розмір тарифів на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території (прибирання прибудинкової території, вивезення побутових відходів. Поточний ремонт внутрішньо-будинкових систем, поточний ремонт будинку і т. ін.) встановлені зборами співвласників багатоквартирного будинку. З 1 травня 2016 року тариф на послуги з утримання будинку та прибудинкової території становив 1,805 грн. за 1 кв.м загальної площі квартири для мешканців 3-9 поверхів та 1,355 грн. для мешканців 1-2 поверхів. З 1 лютого 2017 року тариф для мешканців 3-9 поверхів складає 3 грн., а для мешканців 1-2 поверхів - 2 грн. 20 коп.
Відповідач ОСОБА_4 не сплачує до ОСББ Фенікс-Олександрія вартість витрат на утримання будинку та прибудинкової території.
Згідно з ст. 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (N 2866-III ) об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону N 2866-III основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.
Відповідно до ч. 1, 3, 4 ст. 22 Закону N 2866-III для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об'єднання за рішенням загальних зборів має право: задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення; визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори; виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг.
За змістом ст. 23 Закону N 2866-III нески на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває у спільній власності, визначаються статутом об'єднання та/або рішенням загальних зборів.
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку визначено Законом України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку (№ 417-VIII), який регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов'язані з реалізацією прав та виконанням обов'язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.
Обов'язки співвласників багатоквартирного будинку визначені ч. 1 ст. 7 Закону № 417-VIII, зокрема, такі: забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку; забезпечувати технічне обслуговування та у разі необхідності проведення поточного і капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку; додержуватися вимог правил утримання багатоквартирного будинку і прибудинкової території, правил пожежної безпеки, санітарних норм; виконувати рішення зборів співвласників; своєчасно сплачувати за спожиті житлово-комунальні послуги.
Кожний співвласник несе зобов'язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки співвласника (ч. 2 ст. 7 Закону).
За приписами ст. 10 Закону № 417-VIII співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об'єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об'єднань співвласників багатоквартирних будинків. До повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком. Рішення зборів співвласників є обов'язковими для всіх співвласників.
Таким чином, особа, яка є власником (співвласником) квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку, в тому числі у якому створено об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, зобов'язана здійснювати платежі та внески на утримання і ремонт спільного майна відповідно до розміру своєї частки та затверджених тарифів а також сплачувати вартість інших комунальних послуг.
Судом першої інстанції встановлено, що відповідачі є співвласником квартири у багатоквартирному будинку, але у період з 1 липня 2016 року по 31 липня 2017, всупереч рішенням зборів співвласників будинку та всупереч вказаним вище норм законодавства, не здійснювали оплату витрат на утримання цього будинку та прибудинкової території внаслідок чого утворилася заборгованість загальну суму 2070,60 грн.
Відповідач ОСОБА_4, оскаржуючи рішення суду, посилався на те, що позивачем послуги не надаються, проте це спростовується рішеннями співвласників багатоквартирного будинку від 1 травня 2016 року (а.с. 64-65) від 5 січня 2017 року (а.с. 68-69), якими, зокрема, визначалися тарифи ОСББ Фенікс-Олександрія на послуги з утримання будинку і прибудинкової території.
На неналежну якість утримання будинку, або на те, що відповідач користувався такими ж послугами, які надає йому інша особа, не посилався.
Отже висновок, якого дійшов суд першої інстанції, про те, що ОСОБА_4, являючись співвласником квартири, зобов'язаний приймати участь в утриманні багатоквартирного будинку та прилеглої території пропорційно належної йому частці а також виконувати рішення загальних зборів співвласників є правильним.
Однак суд не врахував, що відповідач ОСОБА_4 являється особою з інвалідністю першої групи та має право на пільгу, передбачену п. 5 ч. 1 ст. 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , у розмірі 100-процентної знижка плати за користування комунальними послугами.
Пільги щодо плати за комунальні послуги надаються особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним особам незалежно від виду житла чи форми власності на нього відповідно до свого статусу.
Згідно п. 6 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 1994 року № 94 Про порядок надання пільг, передбачених Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту витрати державних органів, органів місцевого і регіонального самоврядування, підприємств, установ і організацій (далі - організації), пов'язані з наданням пільг, передбачених Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , покриваються місцевими фінансовими органами на підставі розрахунків, поданих організаціями, шляхом перерахування коштів на їх рахунки в установах банків. Пільги, передбачені зазначеним Законом, надаються організаціями за рахунок власних коштів з наступним відшкодуванням їх з бюджету за встановленими формами у погоджені з фінансовими органами терміни. Відшкодування організаціям витрат, пов'язаних з наданням пільг, фінансові органи провадять за рахунок коштів місцевих бюджетів на підставі перевірених ними розрахунків, поданих організаціями.
Перелік документів, на підставі одного з яких надаються пільги, передбачені передбачених Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту є додатком до вказаної Постанови.
Проте, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року № 117, з метою удосконалення обліку осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою Уряд запровадив Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги та затвердив положення про нього (далі - Положення).
Відповідно до п. 3 Положення структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад: організовують збирання, систематизацію і зберігання інформації про пільговиків та забезпечують її автоматизоване використання для контролю відомостей, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги; ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки; вносять до Реєстру відповідні уточнення; надають консультації пільговикам, постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей, підприємствам та організаціям, що надають послуги.
Копії документів, що підтверджують право пільговика на пільги, надаються уповноваженому органу лише для включення до Реєстру інформації про нього (п. 5 Положення).
Таким чином твердження позивача про те, що внаслідок ненадання ОСОБА_4 йому документа, який підтверджує його право на пільгу по сплаті за комунальні послуги, вартість таких послуг не компенсується позивачу з відповідного бюджету та має бути сплачена цим відповідачем особисто є безпідставним.
Як вбачається із змісту позовної заяви, позивачу було відомо про статус ОСОБА_4 У зв'язку з цим та відповідно до п. 3 Положення, за наявності сумнівів що компенсації за спожиті пільговикам послуги, позивач мав право звернутися за відповідною консультацією до органу соціального захисту та встановити факт реєстрації відрові рача у Реєстрі осіб, які мають право на пільги.
При цьому підставою для компенсації витрат за надані позивачу, включеному до Реєстру, комунальні послуги здійснюється не на підставі копії документу, що підтверджує його право на пільгу, а на підставі розрахунку підприємства, за рахунок якого такі послуги надано.
Як вбачається з листа Управління праці та соціального захисту населення Олександрійської міської ради від 23 серпня 2017 року (а.с. 43), за відповідною консультацією ОСББ Фенікс-Олександрія звернулося лише 16 серпня 2017 року та отримало роз'яснення.
З серпня 2017 року позивач надає до Управління праці та соціального захисту населення Олександрійської міської ради відповідні розрахунки та отримує компенсацію за спожиті ОСОБА_4 комунальні послуги, що визнається самим позивачем та підтверджується матеріалами справи (а.с. 52, 63).
Ухвалюючи рішення, суд першої інстанції на зазначені положення підзаконних актів, які регулюють реалізацію п. 5 ч. 1 ст. 13 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , уваги не звернув та дійшов хибного висновку про неотримання позивачем компенсації вартості комунальних послуг внаслідок ненадання відповідачем документу, підтверджуючого наявність у нього пільги.
Це привело до безпідставного задоволення пред'явлених позивачем до ОСОБА_4 вимог. Отже рішення суду першої інстанції в частині вирішення позовних вимог ОСББ Фенікс - Олександрія до ОСОБА_4 підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в позові.
Інші відповідачі рішення суду не оскаржували, повноважень на його оскарження від їх імені ОСОБА_4 не надавали. Керуючись принципом диспозитивності, суд не має підстав для перегляду рішення суду в частині вимог позивача до ОСОБА_5 і ОСОБА_6, а тому вимоги апеляційної скарги ОСОБА_11 про скасування судового рішення вцілому задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 367, 374, 376, 382 - 384ЦПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Вимоги апеляційної скарги ОСОБА_4, від імені якого дії представник - адвокат ОСОБА_7, задовольнити частково.
Рішення Олександрійського міськрайонного суду Кіровоградської області від 21 березня 2018 року в частині вирішення позовних вимог Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Фенікс - Олександрія до ОСОБА_4 скасувати.
В задоволенні позову Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Фенікс - Олександрія до ОСОБА_4 про стягнення заборгованості за надані комунальні послуги відмовити повністю.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду з підстав передбачених п. 2 ч. 3 ст. 389 ЦПК України, протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 13 липня 2018 року.
Головуючий О.Л. Карпенко
Судді: А.М. Головань
С.І. Мурашко
Суд | Апеляційний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2018 |
Оприлюднено | 20.07.2018 |
Номер документу | 75396562 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Кіровоградської області
Карпенко О. Л.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Крімченко С. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні