ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 липня 2018 року Чернігів Справа № 825/2203/18
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "КООП ЧЕКОС" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
В С Т А Н О В И В:
01.06.2018 позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, експлуатації будівлі Товариства з обмеженою відповідальністю "КООП ЧЕКОС" за адресою проспект Перемоги 95, м. Чернігів, Чернігівська область.
Ухвалою від 05.06.2018 суд відкрив скорочене провадження у даній справі, надав відповідачу строк для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову та роз'яснив наслідки такого неподання.
З матеріалів справи вбачається, що від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач позовні вимоги не визнає та вказує, що ТОВ "КООП ЧЕКОС" відповідно із приписом від 18.04.2018 № 64 був наданий термін для виконання пунктів 3,4,7 до 16.07.2018 для виконання пунктів 8-13 до 13.07.2018, пункту 14 припису до 13.06.2018. Управління УДСНС України у Чернігівській області звернулося з даним позовом до суду 21.05.2018, тобто до спливу терміну наданого ТОВ "КООП ЧЕКОС" для усунення порушень зазначених в приписі від 18.04.2018 року. Також наголошує, що окрім зазначеного припису будь-яких перевірок щодо його виконання та складання відповідних актів Управлінням УДСНС України у Чернігівській області не проводилось. Тому вважаємо звернення позивача до суду з позовом про застосування заходів реагування є передчасним. У той же час відсутня обґрунтованість позивачем обрання такого заходу, як повне зупинення експлуатації будівлі по Проспекту Перемоги, 95 в м. Чернігові та ступінь загрози життю та здоров'ю громадян з урахуванням виявлених у ході позапланової перевірки порушень вимог законодавства про який іде мова у приписі від 18.04.2018.
Водночас повне зупинення експлуатації будівлі ТОВ "КООП ЧЕКОС" по Проспекту Перемоги, 95 є крайнім заходом, який несе негативні фінансові наслідки як для відповідача так і для орендарів, що орендують приміщення в будівлі та для бюджету, тому має застосовуватись лише, якщо іншими заходами не можливо забезпечити безпеку для людей.
У наданій відповіді на відзив, позивач не погоджується із доводами відповідача та вказує, що ч.7 ст.7 Закону не виключає можливість одночасного застосування звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування та інших заходів реагування, за наявності в ньому потреби. Окрім того вважає, що не закінчення зазначених у приписі строків усунення порушень не є перешкодою для звернений до суду із позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду ( контролю).
Сторони належним чином повідомлялись про розгляд справи в порядку скороченого провадження, підтвердженням чого є наявні в матеріалах справи повідомлення про вручення поштових відправлень. Бажання про розгляд справи за їх участі не виявили.
Внаслідок викладеного, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження, одноособово, без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
18.04.2018 провідним інспектором Чернігівського МВ Управління ДСНС України у Чернігівській області Гальчук К.О. за результатами позапланової перевірки складено акт додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб Товариством з обмеженою відповідальністю "КООП ЧЕКОС" за адресою: проспект Перемоги,95, м. Чернігів, Чернігівська область.
Як вбачається з вказано Акту, в ході перевірки були виявлені наступні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які на думку суду, створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, а саме:
- двері евакуаційних виходів з коридорів до сходових клітин не обладнані пристроями для самозачинення, чим порушено п.2.37. розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні. Пристрої для самозачинення призначені для запобігання проникнення токсичних продуктів горіння до шляхів евакуації (коридорів, сходових клітин, зовнішніх сходів). Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей та гасіння пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню продуктів горіння. Все це сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі (полум'я та токсичні продукти горіння), що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей;
- двері виходу на горище виконано не протипожежними, чим порушено п.2.3. розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Протипожежні двері це конструкція, яка складається з металевої коробки, дверного полотна (або декількох полотен), що має дві металеві поверхні, між якими розташовані теплоізолювальні шари матеріалів і ребра жорсткості; дверних приладів, у тому числі пристрою самозачинення, елементів кріплення і призначена для заповнення прорізів у протипожежних перешкодах із метою запобігання розвитку пожежі до прилеглого приміщення протягом унормованого проміжку часу. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей та гасіння пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум'я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все не створює загрозу життю та здоров'ю людей;
- двері електрощитової виконано не протипожежними, чим порушено п.2.3. розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей та гасіння пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум'я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей;
- в будівлі не демонтовано горюче опорядження (облицювання) стелі, чим порушено п.2.17. розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, п.7.3.3 ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об'єктів будівництва". Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей та гасінні пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум'я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все це створює загрозу життю та здоров'ю людей;
- не демонтовано горюче оздоблення стін (перший поверх) та підлоги перший та другий поверхи), чим порушено п.2.23. розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей та гасінні пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум'я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все не сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі (полум'я та токсичні продукти горіння), створюючи загрозу життю та здоров'ю людей;
- дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, чим порушено п.2.5. розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам, відсутність їх вогнезахисної обробки створює перешкоди під час евакуації людей та гасінні пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум'я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все не сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі (полум'я та токсичні продукти горіння), що в свою чергу створює загрозу життю га здоров'ю людей;
- грати на вікнах першого поверху не виконано розкривними, розсувними або легкоз'ємними, чим порушено п.2.16. розділу ПІ Правил пожежної безпеки в Україні. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей;
- не обладнано ковпаками (розсіювачами) світильники на другому евакуаційному виході, в приміщенні підвалу та в кабінеті №420, чим порушено п.1.18. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. У лампі розжарення використовується ефект нагрівання провідника (нитки розжарення) при протіканні через нього електричного струму. Температура вольфрамової нитки розжарення різко зростає після увімкнення струму. Нитка випромінює електромагнітне випромінювання. Для отримання видимого випромінювання необхідно, щоб температура становила порядку декількох тисяч градусів, в ідеалі 6000 К (температура поверхні Сонця). Частину спожитої електричної енергії лампа розжарення перетворює у випромінювання, частину - на виділення тепла. Лише мала частка випромінювання лежить в області видимого світла, основна частка припадає на інфрачервоне випромінювання. Для підвищення коефіцієнту корисної дії в лампі необхідно підвищувати температуру нитки розжарювання, яка у свою чергу обмежена властивостями матеріалу нитки - температурою плавлення. Всі вказані вище фактори створюють умови для виникнення пожежі, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей;
- на сходовій клітині між першим і другим поверхами та в кабінеті №316 використовуються пошкоджені розетки, чим порушено п.1.18. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Використання пошкоджених розеток може призвести до виникнення пожежі та безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей;
- на горищі електричні проводи (кабелі) прокладені по горючій поверхні, чим порушено п.1.18. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Встановлення електричних проводів на горючій основі може призвести до виникнення пожежі та безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю га здоров'ю людей;
- електророзетки та перемикачі встановлені на горючій поверхні, чим порушено п.1.17. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Встановлення електророзеток та перемикачів на горючі основи може призвести до виникнення пожежі та безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, створюючи загрозу життю та здоров'ю людей;
- в будівлі використовується пошкоджений електровиріб (електричний подовжувач в кабінеті №420), чим порушено п.1.18. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Використання пошкоджених електровиробів може призвести до виникнення пожежі та безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров'ю людей;
- приміщення кабінетів №№420, 414, 316, 319 не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно норм належності, чим порушено п. 3.6. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні. Відсутність первинних засобів пожежогасіння не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум'я на ранній стадії виникнення пожежі, сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації. Викладене вище створює загрозу життю та здоров'ю людей;
- не проведено технічне обслуговування вогнегасників (кабінети №№421, 103, 409, 314), чим порушено п.3.17. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні. Наявність первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) в непрацездатному стані не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум'я на ранній стадії виникнення пожежі, сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, створюючи загрозу життю та здоров'ю людей.
Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, визначено, що ДСНС України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності. Одним з основних завдань ДСНС України є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (в редакції наказу ДСНС України від 01.11.2016 № 560), Управління ДСНС України у Чернігівській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру.
Відповідно до ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Частиною 2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
При цьому, суд не приймає до уваги доводи відповідача, наведені у відзиві на позов та вказує, що дійсно, відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. І Іри цьому, у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
На виконання даних положень законодавства, на підставі акту № 64, складеного за результатами проведення перевірки щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, Управління звернулося з відповідним позовом до суду. При цьому, у позові відображені не всі порушення, а лише ті, що створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей. Разом з тим, стосовно відповідача також було складено припис від 18.04.2018 N°64, яким від відповідача вимагається усунути усі виявлені за результатами перевірки порушення.
В той же час, підставою для звернення з позовом стали лише порушення, відображені в приписі за позиціями 2-4, 7, 12-14, 16, 17, 19, 21, 23, 24. Строк усунення частини порушень відповідно до припису закінчився, частини спливає 13.07.2018, 16.07.2018.
При цьому, ч.7 ст.7 Закону не виключає можливість одночасного застосування звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування та інших заходів реагування, за наявності в ньому потреби і визначає саме акт, як підставу звернення до суду. А отже, не закінчення зазначених у приписі строків усунення порушень не є перешкодою для звернений до суду із позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду ( контролю).
Складання припису та застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі відповідача має різне призначення. Припис, згідно з ч. 8 ст. 7 Закону, - це обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державною нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Разом з тим, жоден чинний нормативно-правовий акт не встановлює конкретних строків усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які повинні бути відображені у приписі. При цьому, посадові особи ДСНС при визначенні таких строків виходять із принципу розумності, встановлюючи такі строки, в які порушення об'єктивно можуть бути усунуті суб'єктом.
Дійсно, невиконання суб'єктом припису створює для нього негативні наслідки, а саме є підставою для притягнення до адміністративної відповідальності. Окрім того, абз. 4 ч. 1 ст. 6 Закону називає перевірку виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагдяду (контролю), як підстав для здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю). Саме тому критеріям встановлення в приписі строків для усунення порушень є можливість усунення таких порушень відповідним суб'єктом. Інше ж цільове призначення має застосування заходу реагування. Його мета - запобігти заподіянню шкоди життю і здоров'ю людей.
Суд зазначає, що з документів, доданих до відзиву відповідача, вбачається, що відповідач вживає заходи щодо усунення порушень, проте, не всі додані документи є належними доказами у справі та не підтверджують повного усунення порушень на об'єкті ТОВ "КООП ЧЕКОС".
Відтак, позивач вважає, з чим погоджується суд, що викладені вище порушення, встановлені під час проведення позапланової перевірки, створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Оскільки відповідачем не надано належних доказів щодо усунення всіх виявлених порушень, зазначених в Акті перевірки №64, та враховуючи п 1 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, якою передбачено, що недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами є підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Керуючись ст.ст.12, 72, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (проспект Миру, 190-а, м.Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 38590042) до Товариства з обмеженою відповідальністю "КООП ЧЕКОС" (проспект Перемоги,95, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 35108878) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей, експлуатації будівлі Товариства з обмеженою відповідальністю "КООП ЧЕКОС" за адресою проспект Перемоги,95, м. Чернігів, Чернігівська область.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Повне рішення суду складено 19 липня 2018 року.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2018 |
Оприлюднено | 23.07.2018 |
Номер документу | 75422806 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні