Постанова
від 18.07.2018 по справі 920/422/17
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 липня 2018 року

м. Київ

Справа № 920/422/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Стратієнко Л.В.,

судді: Баранець О.М., Вронська Г.О.,

за участю секретаря судового засідання - Сігнаєвської К.І.;

за участю представників:

позивача - Жулавського С.А.,

відповідача - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Сумиобленерго",

на рішення Господарського суду Сумської області

(головуючий - Котельницька В.Л., судді - Заєць С.В., Костенко Л.А.)

від 28.11.2017,

та постанову Харківського апеляційного господарського суду

(головуючий - Здоровко Л.М., судді - Пуль О.А., Плахов О.В.)

від 19.04.2018,

за позовом публічного акціонерного товариства "Сумиобленерго",

до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Праці 9",

про врегулювання розбіжностей,

В С Т А Н О В И В:

У травні 2017 публічне акціонерне товариство "Сумиобленерго" звернулось до Господарського суду Сумської області з позовом до об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Праці 9" про врегулювання розбіжностей у договорі про постачання електричної енергії №1613196 від 16.03.2017.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що наданий позивачем відповідачу договір про постачання електричної енергії підписаний останнім з протоколом розбіжностей. Сторони не врегулювали пункти 4.2.1, 4.2.5, 5.2, абзац 5 пункту 5.5, абзац 4 пункту 6.1.1, підпункти 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 пункту 6.1.3, пункти 6.2, 6.3, 7.3, 7.9 договору про постачання електричної енергії №1613196 від 16.03.2017 та пункти 9, 10 додатку 4 до договору, а також додатки 1, 3.1, 7 до договору.

Рішенням Господарського суду Сумської області від 28.11.2017 позов задоволено частково. Вирішено спірні пункти договору про постачання електричної енергії № 1613196 від 16.03.2017, вважати укладеними у редакції, наведеній в резолютивній частині рішення.

Зокрема, за вказаним рішенням постановлено пункти договору про постачання електричної енергії № 1613196 від 16.03.2017, укладеного між ПАТ "Сумиобленерго" та ОСББ "Праці 9" вважати укладеними:

1) Пункт 4.2.1 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти на наступній редакції: "За внесення платежів, передбачених пунктами 2.3.3 - 2.3.4 договору, з порушенням термінів, визначених додатком 4 "Порядок розрахунків" до договору, споживач сплачує Постачальнику пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від розміру простроченого платежу за кожен день прострочення,враховуючи день фактичної оплати";

2) Пункт 4.2.5 договору № 1613196 від 16.03.2017 виключити;

3) Пункт 5.2 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "Узгоджений сторонами обсяг очікуваного споживання електричної енергії є договірною величиною споживання електроенергії і оформлюється додатком 1 "Обсяги постачання (договірні величини споживання) електричної енергії споживачу та субспоживачу до договору";

4) Абзац 5 пункту 5.5 договору № 1613196 від 16.03.2017 виключити;

5) Абзац 4 пункту 6.1.1 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: " - приєднання споживачем власних струмоприймачів або струмоприймачів третіх осіб до мереж постачальника поза розрахунковими засобами обліку або збільшення величини приєднаної потужності понад величину, визначену умовами договору та/або проектними рішеннями після оформлення у встановленому порядку акта про порушення";

6) Підпункт 2) пункту 6.1.3 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "недопущення споживачем до електроустановок, пристроїв релейного захисту, автоматики і зв'язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі, та/або розрахункових засобів обліку електричної енергії уповноважених посадових осіб органів виконавчої влади та/або електропередавальної організації, на яких покладено згідно з законодавством України та/або договором відповідні обов'язки";

7) Підпункт 3) пункту 6.1.3 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "несплати Споживачем рахунків відповідно до умов договорів, наявність яких передбачена ПКЕЕ і в терміни, передбачені додатком 4 "Порядок розрахунків" до Договору;

8) Підпункт 4) пункту 6.1.3 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "несплати за недораховану електричну енергію, визначену відповідно до законодавства";

9) Підпункт 5) пункту 6.1.3 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади";

10) Підпункт 6) пункту 6.1.3 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "невиконання обґрунтованих вимог електропередавальної організації (постачальника електричної енергії) щодо приведення розрахункового обліку в технічний стан відповідно до вимог нормативних документів";

11) Підпункт 7) пункту 6.1.3 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "закінчення терміну дії, розірвання або неукладення між: суб'єктами господарювання договорів, наявність яких передбачена ПКЕЕ;

12) Підпункт 8) пункту 6.1.3 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "порушення споживачем під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж Правил охорони електричних мереж унаслідок незабезпечення збереження електричних мереж, створення неналежних умов експлуатації зазначених електричних мереж, створення умов, наслідком яких можуть стати нещасні випадки від впливу електричного струму. Відключенню підлягають електроустановки та струмоприймачі споживача, для електрозабезпечення яких використовуються електричні мережі, щодо яких споживачем порушуються Правила охорони електричних мереж";

13) Пункт 6.2 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "Споживачу може бути обмежено або повністю припинено постачання електричної енергії в інших випадках, необумовлених у договорі, але передбачених в діючих нормативно-правових актах, в тому числі у ПКЕЕ";

14) Пункт 6.3 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "Постачальник, якщо він виконав передбачені законодавством та цим договором умови запровадження обмежень та відключень споживача від джерел електропостачання, не несе відповідальності за можливі наслідки, пов'язані з таким обмеженням або повним відключенням споживача";

15) Пункт 7.3 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "У разі розміщення засобів обліку споживача у приміщеннях, які не відповідають визначеним нормативно-технічними документами вимогам температурного режиму експлуатації засобів обліку, у зимовий період (грудень, січень, лютий) обсяг спожитої електричної енергії збільшується на 5% у порівнянні з обсягом, визначеним за фактичними показами цього засобу обліку";

16) Пункт 7.9 договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "Розмір платежу за резервування обсягу електричної енергії, необхідного для забезпечення електричною енергією на термін дії аварійної броні до повного відключення споживача, визначається відповідно до актів екологічної, аварійної і технологічної броні";

17) Додаток 1 до договору про постачання електричної енергії № 1613196 від 16.03.2017 "Обсяги постачання (договірні величини споживання) електричної енергії Споживачу та субспоживачу" вважати укладеним на умовах поданого ПАТ "Сумиобленерго" проекту додатку;

18) Додаток 3.1 до договору про постачання електричної енергії № 1613196 від 16.03.2017 "Перелік та дані комерційних засобів обліку, по яких проводиться розрахунок за відпущену електроенергію споживачу" вважати укладеним на умовах додатку 2 до протоколу розбіжностей від 13.04.2017", запропонованого відповідачем;

19) Додаток 7 до договору про постачання електричної енергії № 1613196 від 16.03.2017 "Схема електропостачання об'єкта Споживача Житловий будинок, м. Суми, вул. Праці, буд. 9" вважати укладеним на умовах додатку 1 до протоколу розбіжностей від 13.04.2017, запропонованого відповідачем;

20) Пункт 9 додатку 4 "Порядок розрахунків" до договору № 1613196 від 16.03.2017 викласти у наступній редакції: "Уразі несвоєчасної оплати обумовлених цим додатком до договору платежів, постачальник проводить споживачу нарахування за весь час прострочення:

- пені у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від розміру простроченого платежу за кожен день прострочення, враховуючи день фактичної оплати;

- 3% річних з простроченої суми.

При цьому, сума боргу повинна бути сплачена споживачем з урахуванням встановленого індексу інфляції.

Пеня, 3% річних та інфляційні нарахування сплачуються на поточний рахунок постачальника, який вказується в рахунках";

21) Пункт 10 Додатку 4 "Порядок розрахунків" до договору № 1613196 від 16.03.2017 виключити.

Приймаючи рішення господарський суд дійшов висновків про обґрунтованість вимог позивача в частині викладення у редакції позивача пунктів 4.2.1, 5.2, абзацу 4 пункту 6.1.1, підпунктів 2, 4, 5, 7, 8 пункту 6.1.3, пунктів 6.2, 6.3 (за виключенням абзацу 2), 7.3, 7.9 договору, додатку 1 до договору, пункту 9 додатку 4 до договору.

В решті позовних вимог суд першої інстанції погодився з доводами відповідача та виключив пункти 4.2.5 та абзац 5 пункту 5.5 договору; підпункт 6 пункту 6.1.3 договору, додатки 3.1 та 7 до договору виклав у редакції, запропонованій відповідачем; пункт 10 додатку 4 до договору виключив.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 19.04.2018 рішення Господарського суду Сумської області від 28.11.2017 скасовано частково щодо визнання укладеним додатку 1 до договору про постачання електричної енергії №1613196 від 16.03.2017 "Обсяги постачання (договірні величини споживання) електричної енергії споживачу та субспоживачу" на умовах поданого позивачем проекту додатку. Апеляційним судом в цій частині прийнято нове рішення, яким додаток 1 вважати укладеним на умовах поданого ПАТ "Сумиобленерго" проекту додатку, за виключенням цифрових показників щодо очікуваного обсягу постачання електричної енергії у таблиці по кожному стовпчику "Назва розрахункового періоду" та "Разом", та заміни цифрових показників словами "без обмежень".

ПАТ "Сумиобленерго" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані рішення частково, ухвалити нове рішення яким викласти п. 4.2.5. договору та додатки 1, 3.1 та 7 до нього в редакції ПАТ "Сумиобленерго". Підставами для скасування судових рішень позивач зазначає неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судами першої та апеляційної інстанції. Зокрема, пунктів 1.2, 3.26, 3.3, 3.7, 5.5, 6.19, 10.2, 10.8, 12.16 Правил користування електричною енергією, п. 11 Правил користування електричною енергією для населення, ст. 180 ГК України.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач посилається на те, що господарськими судами викладено спірні пункти в правильній редакції, вважає постанову апеляційного суду та рішення місцевого суду законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.

Як встановлено господарськими судами, листом № 57-09/1687 від 17.03.2017 позивач направив відповідачу два примірники проекту договору № 1613196 від 16.03.2017 про постачання електричної енергії разом з додатками. Вказаний лист ОСББ "Праці 9" отриманий 22.03.2017.

Листом від 13.04.2017 за № 5 відповідач повернув позивачу договір про постачання електричної енергії № 1613196 від 16.03.2017, підписаний з протоколом розбіжностей від 13.04.2017 щодо пунктів 4.2.1, 4.2.5, 4.4, 4.5, 5.2, 5.5, 6.1.1, 6.1.3 (підпункти 2-8), 6.2, 6.3, 7.3, 7.9 договору, пункту 1 додатку № 1 до договору, додатку № 3.1 до договору, пунктів 9-11 додатку № 4 до договору, додатку № 7 до договору. Вказаний лист отриманий позивачем 26.04.2017.

Листом від 10.05.2017 за № 57-09/2594 позивач надіслав на адресу відповідача протокол узгодження розбіжностей від 05.05.2017, в якому наполягав на викладенні спірних пунктів договору та додатків до нього у редакції, запропонованій позивачем, однак погодився викласти пункт 4.4 договору у редакції, запропонованій відповідачем у протоколі розбіжностей, а також виключити пункт 4.5 з договору № 1613196 від 16.03.2017.

У зв'язку з недосягненням сторонами згоди щодо змісту спірних умов договору 16.05.2017 ПАТ "Сумиобленерго" звернулось до суду з позовом про врегулювання розбіжностей за договором № 1613196 від 16.03.2017 про постачання електричної енергії.

Відповідно до ч. 3 ст. 184 ГК України укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених ст. 179 цього Кодексу, не інакше, як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з правилами ст. 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.

Пунктами 2, 3 ст. 181 ГК України визначено, що проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.

Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору іншій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.

За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором (ч. 4 ст. 181 ГК України).

На момент укладення спірного договору взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії) були врегульовані Правилами користування електричною енергією (ПКЕЕ), затвердженими постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України № 28 від 31.07.1996, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 02.08.1996 за № 417/1442.

Відповідно до пунктів 1.3, 1.6 Правил користування електричною енергією (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору), постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, або договору про купівлю-продаж електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.

Договір про постачання електричної енергії на основі типового договору (додаток 3) укладається постачальником електричної енергії за регульованим тарифом з усіма споживачами та субспоживачами (крім населення), об'єкти яких розташовані на території здійснення ліцензованої діяльності постачальником електричної енергії за регульованим тарифом.

Договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, прав та обов'язків сторін (п. 5.1 ПКЕЕ).

Споживання електричної енергії без договору не допускається.

Пунктами 5.5, 5.6, 5.7 ПКЕЕ визначено, що договір про постачання електричної енергії містить такі умови, що є істотними та обов'язковими для цього виду домовленостей: 1) найменування постачальника електричної енергії та споживача; 2) місце і дату укладення договору про постачання електричної енергії; 3) договірні величини споживання електричної енергії, договірні величини споживання електричної потужності (помісячно); 4) величини дозволеної та приєднаної потужності; 5) клас напруги споживача за точкою продажу, порядок застосування тарифів на електричну енергію, що використовується на потреби струмоприймачів різних тарифних груп тощо; 6) режим роботи електроустановки споживача. У разі укладення одного договору про постачання електричної енергії за двома або більше об'єктами споживача значення величин дозволеної та приєднаної потужності, режим роботи електроустановок споживача визначаються за кожним з об'єктів споживача; 7) значення показників якості електричної енергії (ПЯЕ); 8) узгоджений рівень надійності електропостачання (за категорією надійності); 9) порядок обліку перетікання реактивної електричної енергії, порядок розрахунків за перетікання реактивної електричної енергії (у разі приєднання електроустановок споживача безпосередньо до мереж постачальника електричної енергії за регульованим тарифом); 10) режими постачання, розрахунковий облік споживання електричної енергії та величини потужності, контролю показників якості електричної енергії, порядок розрахунків за спожиту електричну енергію; 11) порядок погодження, встановлення, перегляду та коригування договірних величин; 12) заходи з підтримання стійкості енергосистеми, порядок введення обмежень та відключень при дефіциті енергії та потужності в енергосистемі; 13) відповідальність сторін за невиконання умов договору та підстави її застосування; 14) зобов'язання сторін у разі порушення договірних величин; 15) порядок зняття показів розрахункових засобів обліку, порядок надання та підтвердження інформації щодо даних розрахункового обліку електричної енергії, порядок та строки проведення розрахунків; 16) строк дії договору; 17) умови та порядок розірвання договору; 18) місцезнаходження, банківські реквізити сторін.

Невід'ємними частинами договору про постачання електричної енергії є: 1) акт (акти) про розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін; 2) відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії (точка встановлення, тип, покази на момент укладання договору тощо); 3) схема електропостачання споживача із зазначенням ліній, що живлять електроустановки споживача, і точок їх приєднання; 4) повідомлення про граничні величини споживання електричної потужності та години контролю максимального навантаження енергосистеми; 5) за необхідності до договору про постачання електричної енергії додаються: а) акти екологічної, аварійної та технологічної броні електропостачання споживача; б) порядок розрахунку технічних втрат електричної енергії в електричних мережах; в) перелік випадків, коли постачання електричної енергії може бути обмежене споживачу, та порядок обмеження.

Як вбачається з матеріалів справи, місцевий суд виклав 4.2.1, 5.2, абзац 4 пункту 6.1.1, підпункти 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 пункту 6.1.3, пункти 6.2, 6.3, 7.3, 7.9 договору про постачання електричної енергії №1613196 від 16.03.2017 та пункти 9, 10 додатку 4 до договору в редакціях, що відповідають вимогам Типовому договору, Правилам користування електричною енергією, затверджених постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України № 28 від 31.07.1996. Правомірно виключив абзац 5 пункту 5.5 договору про постачання електричної енергії №1613196 від 16.03.2017 як такого, що не відповідає Типовому договору про постачання електричної енергії. Судові акти першої та апеляційної інстанцій в цій частині у касаційному порядку не оскаржуються.

Згідно вимог касаційної скарги, сторонами не врегульовані п. 4.2.5 договору №1613196 від 16.03.2017 та додатки 1, 3.1 та 7 до нього.

Щодо спірного підпункту 4.2.5 договору необхідно зазначити таке.

Підпункт 4.2.5 позивач пропонував викласти у наступній редакції: "Споживач, який має на обслуговуванні житловий фонд, несе відповідальність за наявність та збереження приладів обліку електричної енергії: загальнобудинкового, освітлення місць загального користування, енергозабезпечення ліфтів та насосів підкачки води, лічильників димовидалення та пожежогасіння, поквартирних, встановлених в електрощитових на сходових клітинах житлових будинків, а також пломб на всіх перелічених лічильниках, згідно з додатками 3.1, 3.2, 11 до договору".

Відповідач пропонував виключити зазначений пункт з тексту договору.

Пунктом 3.3 ПКЕЕ визначено, що відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.

Згідно підпункту 26 пункту 10.2 ПКЕЕ споживач електричної енергії зобов'язаний забезпечувати збереження і цілісність встановлених на його території (у його приміщенні) розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

Відповідно до пункту 11 Правил користування електричною енергією для населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.1999 №1357 (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору), відповідальність за збереження засобів обліку, встановлених у квартирі, на інших об'єктах побутового споживача, та пломб на них несе побутовий споживач.

Як вбачається зі змісту договору про постачання електричної енергії №1613196 від 16.03.2017 сторони врегулювали у п. 4.2.3 наслідки пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття пломб з засобів обліку. Спірний пункт 4.2.5 відсутній у Типовому договорі, затвердженому постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України № 28 від 31.07.1996.

Враховуючи вищевикладене, та, оскільки, відповідач не є власником засобів обліку побутових споживачів, суд дійшов правильного висновку про виключення з договору № 1613196 від 16.03.2017 підпункту 4.2.5.

Щодо додатку 1 до договору №1613196 від 16.03.2017 необхідно зазначити таке.

Позивач вважає за необхідне залишити додаток 1 до договору у запропонованій позивачем редакції з числовим визначенням обсягів постачання електричної енергії, посилаючись на пункти 4.2, 5.5 ПКЕЕ.

Відповідач у протоколі розбіжностей пропонує у додатку 1 вказати обсяги постачання (договірні величини споживання) електричної енергії - "без обмежень".

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами (ст. 4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку").

Відповідно до статті 22 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" об'єднання оплачує електричну енергію за цінами (тарифами), встановленими для населення.

Тариф на електроенергію для ОСББ встановлений постановою НКРЕКП від 26.02.2015 № 220 як такий, що відпускається населенню, в якій зазначено, що оплата у багатоквартирному будинку здійснюється за електричну енергію, яка витрачається в багатоквартирних будинках та гуртожитках на технічні цілі (роботу ліфтів, насосів та замково-переговорних пристроїв, що належать власникам квартир багатоквартирного будинку на праві спільної власності) та освітлення дворів, східців і номерних знаків.

Відповідно до п. 12.16 ПКЕЕ до населення та населених пунктів у частині використання електричної енергії на комунально-побутові потреби не застосовуються нарахування підвищеної вартості різниці між фактично спожитою і договірною величиною обсягу електричної енергії та між найбільшою величиною потужності, що зафіксована протягом розрахункового періоду та договірною величиною потужності.

З приводу зазначеного питання в листі від 29.11.2016 №12856/20.2/7-16 НКРЕКП надано роз'яснення, що до ОСББ не можуть бути застосовані вимоги енергопостачальної компанії щодо здійснення оплати за перетікання реактивної електроенергії, а також, оскільки обсяги споживання електричної енергії не лімітуються, до таких споживачів не можуть бути застосовані штрафні санкції у разі перевищення договірної величини споживання електричної енергії (потужності).

Враховуючи наведені правові норми та оскільки розмір і інтенсивність споживання електричної енергії залежить від мешканців будинку, тобто від населення в розумінні ПКЕЕ, апеляційний господарський суд дійшов правильного висновку, що у додатку 1 до договору необхідно вказати обсяги постачання (договірні величини споживання) електричної енергії - "без обмежень", як про те зазначав відповідач.

Верховний Суд враховує, що додаток 1 до договору в редакції відповідача не порушує норми ПКЕЕ та частини 4 статті 180 Господарського кодексу України, оскільки не передбачає його виключення, а лише змінює розмір обсягів постачання електроенергії з цифрового на - "без обмежень", а також не порушує прав та охоронюваних законом інтересів позивача.

Щодо додатку 3.1 до договору №1613196 від 16.03.2017 необхідно зазначити таке.

Додаток 3.1 до договору визначає "Перелік та дані комерційних засобів обліку, по яких проводиться розрахунок за відпущену електроенергію споживачу".

Відповідно до п. 3.6 ПКЕЕ підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) обліку електричної енергії, забороняється, за винятком випадків, передбачених розділом 6 цих Правил.

Споживання електричної енергії за відповідним тарифом має бути забезпечене окремим обліком.

Окремі площадки вимірювання мають бути забезпечені засобами обліку, які дають можливість організувати розрахунковий облік за відповідним тарифом на всій площадці вимірювання.

Згідно з абзацом 1 пункту 3.7 ПКЕЕ, місця та умови встановлення розрахункових засобів обліку визначаються згідно з Правилами улаштування електроустановок та проектними рішеннями (лист НКРЕКП від 22.07.2016 №7446/203./7-16).

Відповідно до проектних рішень електропостачання будинку № 9, вул. Праці, м. Суми, останній має чотири види лічильників: загальнобудинковий, лічильник електроенергії витраченої на роботу ліфту, лічильник на аварійне освітлення, лічильник на комунальне освітлення.

По кожному виду електроенергії в залежності від її використання (комунальна, аварійна, для населення) встановлено свій тариф (різні тарифікаційні групи).

На підставі викладеного, колегія суддів вважає обґрунтованим висновки суду про викладення додатку 3.1 до договору в редакції відповідача як такого, що відповідає пунктам 3.6, 3.7 ПКЕЕ та забезпечує окремі площадки вимірювання окремими засобами обліку.

Верховний Суд враховує, що відповідно до листа № 12856/20.2/7-16 від 29.11.2016 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг при зміні форми управління багатоквартирним житловим будинком договір про постачання електричної енергії на технічні цілі багатоквартирного будинку укладається з новим споживачем на умовах договору про постачання електричної енергії, укладеного з попереднім споживачем.

Редакція додатку 3.1 до договору відповідача відповідає умовам додатку 3.1 до договору про постачання електричної енергії № 1612860 від 23.07.2015, укладеного між ПАТ "Сумиобленерго" з ТОВ "Побутсервіс Суми" як попереднім споживачем.

Щодо додатку 7 до договору №1613196 від 16.03.2017 необхідно зазначити таке.

Додаток 7 до договору визначає схему електропостачання житлового будинку № 9, вул. Праці, м. Суми.

Як встановлено господарськими судами, схема електропостачання запропонована позивачем та наведена в додатку № 7 до договору про постачання електричної енергії № 1613196 від 16.03.2017, передбачає розрахунковий загальнобудинковий облік електричної енергії.

Схема електропостачання запропонована відповідачем та наведена в додатку №1 до протоколу розбіжностей від 13.04.2017 до договору про постачання електричної енергії №1613196 від 16.03.2017 передбачає технічний загальнобудинковий облік електричної енергії.

Згідно листа НКРЕП від 06.05.2014 за № 2654/26/47-14 незалежно від форми управління багатоквартирним житловим будинком (об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний кооператив тощо), питання щодо постачання електричної енергії споживачам - власникам квартир (мешканцям) відповідних багатоквартирних житлових будинків має бути врегульоване за вибраною безпосередньо самими споживачами (власниками квартир) однією з двох можливих схем, а саме:

1) укладення між енергопостачальною компанією та власниками квартир (мешканцями) відповідного багатоквартирного житлового будинку договорів про користування електричною енергією згідно з Правилами користування електричною енергією для населення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України №1357 від 26.07.1999 (зі змінами), та укладення згідно з Правилами користування електричною енергією, затвердженими постановою НКРЕ №28 від 31.07.1996, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 02.08.1996 за № 417/1442 (зі змінами), між енергопостачальною компанією та відповідним управителем багатоквартирного житлового будинку договору про постачання електричної енергії для електрозабезпечення технічних цілей (робота ліфтів, насосів) та освітлення дворів, східців і номерних знаків багатоквартирного житлового будинку. При цьому, управитель має забезпечити встановлення за власний рахунок розрахункового засобу (засобів) обліку електричної енергії з метою обліку та розрахунків за електричну енергію, що споживається для електрозабезпечення технічних цілей (робота ліфтів, насосів) та освітлення дворів, східців і номерних знаків багатоквартирного житлового будинку. У такому разі енергопостачальна компанія (електропередавальна організація) має право встановлювати за власний рахунок згідно з погодженою проектно-кошторисною документацією загальнобудинковий прилад обліку електричної енергії, який використовуватиметься енергопостачальною компанією як технічний прилад обліку для контролю за рівнем електроспоживання та виявлення понаднормативних втрат електричної енергії у внутрішньобудинкових електричних мережах відповідного багатоквартирного житлового будинку;

2) за відсутності технічної можливості проведення поквартирного обліку постачання електричної енергії для електрозабезпечення багатоквартирного житлового будинку здійснюється відповідно до вимог Розділу 12 Правил користування електричною енергією. У такому разі управитель має забезпечити встановлення розрахункового загальнобудинкового приладу обліку електричної енергії для розрахунків за загальний обсяг електричної енергії, спожитої "населеним пунктом". При цьому необхідно зауважити, що згідно з абзацом другим пункту 5 Правил користування електричною енергією для населення, у багатоквартирному будинку енергопостачальник укладає договори з кожним наймачем (власником) квартири.

У листі НКРЕ від 25.10.2016 №11325/20.3/7-16 зазначено, якщо між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом та мешканцями багатоквартирного укладені договори про користування електричною енергією та розрахунки за спожиту ними електричну енергію здійснюються на підставі показів по квартирних засобів обліку, то використання для розрахунків за електричну енергію загальнобудинкового засобу обліку електричної енергії цього багатоповерхового будинку можливе лише за умови складання балансу електричної енергії, використаної споживачами в цьому будинку, для чого необхідно забезпечити одночасне зняття показів всіх розрахункових засобів обліку електричної енергії, встановлених у багатоповерховому будинку, що можливе лише за умови, якщо електропередавальна організації, як організація яка відповідає за облік електричної енергії, використаної населенням, забезпечить створення та організацію автоматичної системи комерційного обліку електричної енергії в багатоквартирному будинку (АСКОЕ) шляхом забезпечення точок розрахункового обліку на об'єкті локальним устаткуванням збору та обробки даних.

Доказів наявності в багатоквартирному будинку № 9, вул. Праці, м. Суми автоматизованої системи комерційного обліку електричної енергії та системи локального устаткування збору та обробки даних позивачем до суду не надано.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що зняття показників використаної електроенергії здійснюється за окремими лічильниками. З мешканцями багатоквартирного будинку, в якому створено ОСББ, позивачем укладені договори про користування електричною енергією, а розрахунки за спожиту ними електричну енергію здійснюються на підставі показів поквартирних засобів обліку.

Відповідно до проектних рішень електропостачання будинку № 9, вул. Праці, м. Суми, останній має чотири види лічильників: загальнобудинковий, лічильник електроенергії витраченої на роботу ліфту, лічильник на аварійне освітлення, лічильник на комунальне освітлення. Окремим видом лічильників, які встановлені у будинку є поповерхові лічильники.

Відповідно до пункту 3.6 ПКЕЕ споживання електричної енергії за відповідним тарифом має бути забезпечене окремим обліком. Окремі площадки вимірювання мають бути забезпечені засобами обліку, які дають можливість організувати розрахунковий облік за відповідним тарифом на всій площадці вимірювання.

Отже, розрахунки використаної електричної енергії повинні проводитись з урахуванням даних кожного окремого лічильника.

Постановою НКРЕ №1449 від 25.12.2008 "Про внесення змін до постанови НКРЕ №910 від 17.10.2005 та затвердження змін до ПКЕЕ" з пункту 3.6 ПКЕЕ виключено четвертий абзац, який передбачав встановлення розрахункового обліку електроенергії на межі балансової належності внутрішньобудинкових мереж та мереж електропередавальної організації у багатоквартирних будинках. Відповідно позивач не має правових підстав для застосування загальнобудинкового лічильника як розрахункового.

Відповідно до пункту 1.2 Правил улаштування електроустановок, точкою продажу електричної енергії є межа балансової належності, на якій відбувається перехід права власності на електричну енергію.

У багатоквартирному будинку споживачі мають різні точки продажу електричної енергії, переходу права власності на неї та різні тарифні групи. Оскільки, згідно ПКЕЕ різні групи не можуть обліковуватися одним лічильником (абзац 2 пункту 3.6. ПКЕЕ), то обсяг споживання електроенергіїї відповідачем не має розраховуватися за лічильником, який обліковує різні групи споживання.

За таких обставин, судова колегія погоджується з висновками господарських судів, що загальнобудинковий лічильник може застосовуватися лише як технічний прилад обліку і, відповідно, рішення суду про викладення додатку 7 до договору в редакції відповідача є правильним, оскільки він передбачає технічний загальнобудинковий облік електричної енергії.

Верховний Суд враховує, що згідно умов договору від 23.07.2015 №1612860, попередній споживач - ТОВ "Побутсервіс Суми" проводило розрахунки за спожиту електричну енергію за лічильниками на комунальне освітлення, ліфту та лічильником аварійного освітлення.

З врахуванням вимог 3.6. ПКЕЕ посилання позивача на необхідність застосування загальнобудинкового лічильника у зв'язку з використанням електроенергії електроустановками ТОВ "Телерадіокомпанія "Майбуття" без встановлення розрахункового засобу обліку, який приєднаний до технологічних електричних мереж житлового будинку №9 по вул. Праці у м. Сумах не може бути підставою для здійснення розрахунку за спожиту електричну енергію відповідачу шляхом застосування загальнобудинкового лічильника. Позивачем не наведено ґрунтовних доводів щодо неможливості встановити ТОВ "Телерадіокомпанія "Майбуття" окремого розрахункового засобу обліку постачання електричної енергії.

За таких обставин постанова суду апеляційної інстанції прийнята з додержанням вимог матеріального та процесуального права, підстав для її зміни чи скасування немає.

З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно з ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В :

касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Сумиобленерго" залишити без задоволення, а постанову Харківського апеляційного господарського суду від 19.04.2018 у справі за № 920/422/17 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Л. Стратієнко

Судді О. Баранець

Г. Вронська

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.07.2018
Оприлюднено23.07.2018
Номер документу75429442
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/422/17

Постанова від 18.07.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Ухвала від 14.06.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Стратієнко Л.В.

Судовий наказ від 02.05.2018

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Постанова від 19.04.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Здоровко Л.М.

Ухвала від 12.03.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Здоровко Л.М.

Ухвала від 20.02.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Здоровко Л.М.

Ухвала від 25.01.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Тарасова І. В.

Ухвала від 24.01.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Тарасова І. В.

Ухвала від 15.01.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Тарасова І. В.

Ухвала від 15.01.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Тарасова І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні