Справа № 815/2203/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2018 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Танцюри К.О.,
за участю секретаря Потурнак А.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Одесі справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Приватного підприємства «Торгівельний центр «Старокінний» про застосування заходів реагування,-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Держпраці в Одеській області звернулось до суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства «Торгівельний центр «Старокінний» про застосування заходів реагування до Приватного підприємства «Торгівельний центр «Старокінний» шляхом зобов'язання Приватного підприємства «Торгівельний центр «Старокінний» повністю зупинити виконання робіт з експлуатації трансформаторної підстанції 5056, що розташована за адресою: провулок Старокінний,6 м.Одеса, 65091, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до наказу Головного управління Держпраці в Одеській області від 23.04.2018р. № 392 у період з 24.04.2018р. по 25.04.2018р. головним державним інспектором відділу нагляду в агропромисловому комплексі та соціально-культурній сфері управління нагляду в промисловості і на об'єктах підвищеної небезпеки Головного управління ОСОБА_1 проведено позапланову перевірку за додержанням вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів з охорони праці ПП «Торгівельний центр «Старокінний» (провулок Старокінний, буд. 6, м. Одеса, 65091; код ЄДРПОУ 31081729), під час проведення якої було виявлено всього 17 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, з яких 5 створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Позивач, посилаючись на положення ст. 4 Закону України Про охорону праці , яким визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці та на виявлені порушення законодавства, викладені у рядках №№ 1-5 розділу V акту перевірки від 25.04.2018 р. №15/14.5/06- 279 з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров'ю людей, просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Приватного підприємства «Торгівельний центр «Старокінний» .
Представник позивача, посилаючись на обґрунтування викладені у позовній заяві, просила суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Ухвалою суду від 24.05.2018р. відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Представник відповідача заперечувала проти задоволення позовних вимог у повному обсязі з підстав викладених у відзиві на адміністративний позов від 10.07.2018р., згідно якого відповідач зазначив, що між ДП Чорноморський експертно-технічний центр Держпраці та ПП Торгівельний центр Старокінний укладено договір про надання послуг №00797 від 30.05.2018 р., відповідно до п.п. якого замовник доручає, а виконавець зобов'язується надати наступні послуги: -видача експертного висновку ( для одержання Дозволу) щодо додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час експлуатації машин, механізмів, устаткування та їх відповідності вимогам зазначеного законодавства; проведення технічного огляду (опосвідчення) стану безпеки електроустановок споживачів ТП 5056;- проведення технічного огляду (опосвідчення) стану безпеки електроустановок споживачів КЛ 6/04 кВа. Також, відповідач зазначив, що ПП Торгівельний центр Старокінній здійснило закупівлю та випробування основних електрозахистних засобів від ураження електрострумом та деякі електрозахісні засоби від ураження елктрострумом, котрі були наявні на підприємстві, пройшли відповідне випробування, а саме: плоскогубці, ключ з ізоляційною рукояткою, колоші, печатки, бокорізи. Також, відповідач пояснив, що на підриємством була здійснена зукупівля необхідних правил та положень з охорони праці: правила пожежної безпеки України, правила технічної експлуатації електроустановок споживачів, типове положення про службу з охорони праці та правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів, а також Інструкція з охорони труда для електротехнічного персоналу с групо з електробезпеки II та вище. Разом з тим, відповідач повідомив що на підприємство були працевлаштовані відповідні електротехнічні працівники, ОСОБА_2 був призначений відповідальною особою за належний стан та безпечну експлуатацію ТП 5056, на підставі Наказу №10 від 23 червня 2018 р., а працівники ПП Торгівельний центр Старокінний були направлені на проходження відповідного курсу по завершенню котрого успішно здали відповідні іспити, про що отримали відповідні посвідчення.
17.07.2018р. до суду від Головного управління Держпраці в Одеській області надійшла відповідь на відзив згідно якого позивач погодився із частковим виконанням відповідачем порушень, виявлених під час перевірки, а саме: щодо п. 1 розділу V акту перевірки від 25.04.2018 р. дозвіл на експлуатацію електричного устаткування дозвіл на експлуатацію електричного устаткування напругою понад 1000В, а саме на трансформаторну підстанцію 5056, ПП ТЦ Старокінний не отримано; щодо п.2 розділу V акту перевірки від 25.04.2018 р. декларація відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з охорони праці по видам робіт підвищеної небезпеки, а саме робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В, ПП ТЦ Старокінний не отримана; щодо п. 3 розділу V акту перевірки від 25.04.2018 р. протоколи профілактичних іспитів електрообладнання проведені не у повному обсязі; щодо п. 4 розділу V акту перевірки від 25.04.2018 р. не надано журнал протоколів перевірки знань відповідальної особи за електрогосподарство та електротехнічного персоналу з відповідною групою допуску; відсутнє Положення про енергетичну службу підприємства; п.5 розділу V акту перевірки від 25.04.2018 р.-виконано. Разом з тим, на думку позивача, оскільки порушення, що загрожують життю та здоров'ю людей, не усунуті відповідачем у повному обсязі, Головне управління Держпраці в Одеській області підтримує свої позовні вимоги у повному обсязі та вважає за необхідне повністю зупинити виконання робіт з експлуатації трансформаторної підстанції 5056, що розташована за адресою: провулок Старокінний, буд.6, м. Одеса, 65091.
Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши докази по справі, судом встановлено наступне.
Як вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань до видів діяльності ПП «Торгівельний центр «Старокінний» відносяться: Код КВЕД 81.10 Комплексне обслуговування об'єктів;
Код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний);Код КВЕД 68.32 Управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту.
У період з 24.04.2018р. по 25.04.2018р. Головним управлінням Держпраці в Одеській області, на підставі наказу Головного управління Держпраці в Одеській області №392 від 23.04.2018р.(а.с.13), направлення на проведення перевірки від 23.04.2018р. №15/01-29-0619(а.с.14), була проведена позапланова перевірка додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці в ПП «Торгівельний центр «Старокінний» , за адресою: м.Одеса, провулок Старокінний 6, за результатами якої складено акт від 25.04.2018р. №15/14.5/06-279(а.с.15-19).
Під час проведення перевірки перевіряючими Головного управлінням Держпраці в Одеській області встановлено 17 порушень ОСББ Неодім Закону України Про охорону праці від 14 жовтня 1992 року N 2694-XII, у тому числі які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:
- не отримано дозвіл на експлуатацію електричного устаткування напругою понад 1000В, ТП 5056, чим порушено Постанова КМУ № 1107 (в редакції ПКМУ від 7.02.2018 № 48)додаток 3 п.8.;
- не отримано декларація відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з охорони праці по видам робіт підвищеної небезпеки а саме: роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000В (ТП 5056), чим порушено Постанова КМУ № 1107 (в редакції ПКМУ від 7.02.2018 № 48)додаток 6 п. 16;
- відсутні протоколи профілактичних іспитів електрообладнання, чим порушено п. 1.3.1 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
- керівник підприємства не забезпечив утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів, а саме:- не призначена відповідальна особа за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку; відсутні електротехнічні працівники; відсутнє Положення про енергетичну службу підприємства, а також посадові інструкції і інструкції з охорони праці; не проведено технічний огляд електроустановок, чим порушено П. 1.3.1 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98.
- на підприємстві відсутні електрозахистні засоби від ураження електрострумом, чим порушено П. 4.1.1 Правил експлуатації електрозахисних засобів НПАОП 40.1-1.07-01.
25.04.2018р. Головним управлінням Держпраці в Одеській області прийнято припис №15/14.5/06-279-385 із зазначенням змісту виявлених під час перевірки порушень та терміну на їх усунення(а.с.20-21).
Постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 р. N 442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади вирішено утворити державну службу України з питань праці, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з питань праці та Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки і поклавши на Службу, що утворюється, функції з реалізації державної політики, які виконували органи, що припиняються (крім функцій з реалізації державної політики у сфері охорони надр), а також функції з реалізації державної політики у сфері гігієни праці та функції із здійснення дозиметричного контролю робочих місць.
Пунктом 1 Положення Про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 96 встановлено, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007р. N 877-V.
Відповідно до п.3 Положення №96 основними завданнями Держпраці є: реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні;здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об'єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об'єктів Єдиної газотранспортної системи.
Таким чином Державна служба України з питань праці та її територіальні органи, зокрема Головне управління Держпраці в Одеській області є повноважним органом щодо реалізації державної політики охорони праці із здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки.
Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Статтею 1 Закону України Про охорону праці від 14.10.1992р.N 2694-XII визначено, що охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
Згідно з ст. 37 Закону України Про охорону праці державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до положень ч.6,7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності 05.04.2007р. № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
При цьому, відповідно до ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Положеннями ст. 13 Закону України Про охорону праці визначено, що роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Частиною 3 ст.21 Закону України Про охорону праці визначено, що роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Згідно із ч.6 ст.21 Закону України Про охорону праці набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці.
При цьому у розділі 3 акту перевірки від 25.04.2018р. встановлено, що підприємство експлуатує електрообладнання потужністю понад 1000В, однак під час перевірки жоден документ на безпечну експлуатацію трансформаторної підстанції не отримано. Дозвіл на експлуатацію електричного устаткування напругою понад 1000В, не отримано. Декларація відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з охорони праці по видам робіт підвищеної небезпеки не отримано. Відсутні електрозахисні засоби, енергетик.
Отже, з аналізу вказаних норм законодавства, вбачається, що зазначені в акті перевірки порушення, є такими, що несуть загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідно до ст. 9 Конституції України людина, її життя і здоров'я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Згідно ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Під час з'ясування офіційних обставин справи судом встановлено, що Приватним підприємством «Торгівельний центр «Старокінний» частково усунуто порушення встанволені під час позапланого заходу Головного управління Держпраці в Одеській області.
Разом з тим, судом встановлено, що ПП «Торгівельний центр «Старокінний» не усунуто такі встановлені під час перевірки порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, як: не отримано дозвіл на експлуатацію електричного устаткування напругою понад 1000В, а саме на трансформаторну підстанцію 5056, ПП ТЦ СТАРОКІННИИ ; не отримано декларацію відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з охорони праці по видам робіт підвищеної небезпеки, а саме робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В, ПП ТЦ Старокінний ; не надано Положення про енергетичну службу підприємства.
При цьому, суд не приймає до уваги посилання представника відповідача в підтвердження підстав для відмови у задоволенні позову на укладений між ДП Чорноморський експертно-технічний центр Держпраці та ПП Торгівельний центр Старокінний договір про надання послуг №00797 від 30.05.2018 р., оскільки укладення вказаного договору з метою одержання експертного висновку щодо додержання вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час експлуатації машин, механізмів, устаткування та їх відповідності вимогам зазначеного законодавства для подальшого отримання відповідного дозволу не свідчить про отримання вказаного дозволу.
Частиною 1 ст.77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області підлагає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області -задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Приватного підприємства «Торгівельний центр «Старокінний» (код ЄДРПОУ 31081729, провулок Старокінний 6, м.Одеса).
Зобов'язати Приватне підприємство «Торгівельний центр «Старокінний» (код ЄДРПОУ 31081729, провулок Старокінний 6, м.Одеса) повністю зупинити виконання робіт з експлуатації трансформаторної підстанції 5056, що розташована за адресою: провулок Старокінний,6 м.Одеса, 65091.
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення виготовлено 20.07.2018р.
Суддя К.О. Танцюра
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2018 |
Оприлюднено | 26.07.2018 |
Номер документу | 75482210 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні