Справа № 686/21390/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.07.2018
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області у складі:
головуючої - судді Логінової С.М.,
при секретарі судового засідання - Ленчицькій А.Б.,
за участю представника позивача - .ОСОБА_1,
за участю представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду у м. Хмельницькому справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Ратекс" до виконавчого комітету Хмельницької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради,
встановив:
ТзОВ "Ратекс" звернулось до суду з позовом до виконавчого комітету Хмельницької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради, посилаючись на те, що рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.07.2017 р. №488 затверджено акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки, площею 0,4036 га по вул. Тернопільській, 13/1 у м. Хмельницькому ТОВ Ратекс , без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 105 053, 81 грн.
Актом визначення розміру збитків від 12 травня 2017 року встановлено, що період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів становить з 01.11.2014 року по 31.01.2017 року.
Позивач посилається на те, що вказане рішення є незаконним, оскільки в діях ТОВ Ратекс відсутня вина та протиправні дії спрямовані на заподіяння шкоди спричиненої в результаті використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, а також причино-наслідковий зв'язок між протиправною поведінкою та збитками.
24.10.2012 р. між Хмельницькою міською радою та ТОВ Ратекс укладено договір оренди земельної ділянки в м. Хмельницький по вул. Тернопільська, 13/1, загальною площею 6330 кв. м., що включає в себе земельну ділянку №1 площею 5790 кв. м. та земельну ділянку №2 площею 540 кв. м. в тому числі зелені насадження площею 1364 кв. м.
На орендованій земельній ділянці розташовані об'єкти нерухомого майна - приміщення складу, двохповерхове офісне приміщення та навіси, які перебувають у власності ТОВ Ратекс .
Договір укладено на 10 років строком до 27.06.2022 р.
Рішенням Хмельницької міської ради від 24.04.2013 р. №36 припинено право користування ТзОВ "Ратекс" земельною ділянкою шляхом розірвання договору оренди землі від 24.10.2012 р.
Додатковою угодою від 13.10.2014 р. №138/02 розірвано договір оренди землі від 24.10.2012 р.
Підставою для дострокового розірвання договору оренди слугувало небажання ТОВ Ратекс , орендувати частину земельної ділянки, яка товариством фактично не використовувалась та входила в орендовану загальну площу 5790 кв. м.
20 квітня 2015 року ТОВ Ратекс звернулось з клопотанням до Хмельницької міської ради щодо поділу земельної ділянки площею 5790 кв. м. з метою подальшого укладання договору оренди землі на новосформовану площу земельної ділянки.
Рішенням Хмельницької міської ради від 15.07.2015 р. №9 ТОВ Ратекс надано дозвіл на поділ земельної ділянки площею 5790 кв. м., в тому числі ділянку №1 площею 3496 кв. м. та ділянку №2 площею 2294 кв. м.
Ліцензована землевпорядна організація ТОВ Земельно-консалтінгове агентство СТС на замовлення Управління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельницької міської ради розробила Технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок для обслуговування будівлі офісу, двох складів навісів, нерухомого майна в м. Хмельницькому по вул. Тернопільська 13/1.
Рішенням Хмельницької міської ради від 21.09.2016 р. №42 погоджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Тернопільській, 13/1 площею 5790 кв. м. на земельну ділянку №1 площею 3496 кв. м. кадастровий номер 6810100000:29:002:0322 та земельну ділянку №2 площею 2294 кв. м. кадастровий номер 6810100000:29:002:0323.
Позивач посилається на те, що земельна ділянка площею 3496 кв. м. в ч. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1, яка в подальшому передана ТОВ Ратекс , сформована як об'єкт цивільних прав лише 21 вересня 2016 року.
В подальшому ТОВ Ратекс звернулось до Хмельницької міської ради з клопотанням про передачу земельної ділянки площею 3496 кв. м та земельної ділянки 540 кв. м. у м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1 в оренду.
Рішенням Хмельницької міської ради від 25.01.2017 р. №58 ТОВ Ратекс передано в оренду земельну ділянку площею 3496 кв. м та земельну ділянку площею 540 кв. м. в м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1 для обслуговування нерухомого майна - приміщення складу та будівлі офісу.
4.05. 2017 р. між Хмельницькою міською радою та ТОВ Ратекс укладено договір оренди земельною ділянкою, загальною площею 4036 кв. м., яка включає в себе земельну ділянку №1 - 3496 кв. м та земельну ділянку №2 - 540 кв. м. в м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1.
Позивач посилається на те, що приймаючи рішення щодо визначення розміру збитків, заподіяних наслідок використання земельної ділянки в період 01.11.2014 р. по 31.01.2017 р., без правовстановлюючих документів, виконавчий комітет Хмельницької міської ради не врахував усі обставини справи, не з'ясувавши при цьому в чому полягає вина ТОВ Ратекс та які вчинено підприємством протиправні дії.
Не було встановлено, яку площу земельної ділянки в період із 01.11.2014 року по 31.01.2017 року, фактично використовував ТОВ Ратекс , в тому числі, на якій площі земельної ділянки розташована нерухомість підприємства.
Також, залишено поза увагою ту обставину, що в період з 01.11.2014 року по 31.01.2017 року підприємство сплачувало податок за землі.
Відповідно до акту визначення розміру збитків від 12 травня 2017 року, - затвердженого виконавчим комітетом Хмельницької міської ради, площа земельної ділянки, відносно якої нараховувались збитки в розмірі 105 053,81 грн., становить 0,4036 га.
Комісія Хмельницької міської ради не встановила площу земельної ділянки яка фактично використовується ТОВ Ратекс та площу земельної ділянки, яка зайнята об'єктами нерухомого майна, що належить на праві власності товариству.
ТОВ Ратекс є власником приміщення складу, площею 1463,2 кв. м., що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 24.09.2003 р. №1554367, приміщення будівлі офісу, площею 372,5 кв. м, що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 14.02.2006 р. №9835862 та двох складів - навісів, площею 414 кв. м., що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від року №11643780 в м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1.
До моменту укладання договору оренди на земельну ділянку , тобто до 04.05.2017 р. - товариство не використовувало земельну ділянку площею 4036 кв. м., а тому є невірним нарахування збитків на усю площу земельної ділянки.
Факт передачі земельної ділянки в оренду, площею 4036 кв. м., не може свідчити про їх використання в повному обсязі цим же товариством за попередні роки.
Позивач посилається на те, що на земельній ділянці, за адресою м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1, знаходиться приватне підприємство АВР , що підтверджується довідкою з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України №173059 та свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи від 21.10.1999 р. №833408.
Комісією Хмельницької міської ради не з'ясовано, яка площа земельної ділянки використовується для обслуговування об'єктів нерухомості ТОВ Ратекс , а яка площа земельної ділянки використовується іншими суб'єктами господарювання (в тому числі землі загального користування).
ТОВ Ратекс посилається на те, що при нарахуванні збитків не встановлено площі земельної ділянки, яка фактично використовувалась товариством в період із 01.11.2014 р. по З 1.01.2017 р.
Загальна площа земельної ділянки, яка передана в оренду ТОВ Ратекс , тотожна площі земельної ділянки, на яку нараховано збитки за використання без правовстановлюючих документів в період з 01.11.2014 р. по 31.01.2017 р та становить 4036 кв. м., в тому числі земельна ділянка №1 - площею 3496 кв. м. та земельна ділянка №2 площею 540 кв. м.
Комісія Хмельницької міської ради нараховувала збитки за використання земельної ділянки, площею 3496 кв. м. в період із 01.11.2014 р. по 31.01.2017 р.
Розмір збитків за використання земельної ділянки, площею 3496 кв. м., є надуманим, оскільки площа вказаної земельної ділянки сформована Хмельницькою міською радою лише 21 вересня 2016 року в результаті поділу з присвоєнням кадастрового номеру 6810100000:29:002:0322, що підтверджується рішенням Хмельницької міської ради від 21.09.2016 року №42.
ТОВ Ратекс не могло використовувати земельну ділянку, площею 3496 кв. м. в період із 1 листопада 2014 року, оскільки остання сформована міською радою як об'єкт цивільних відносин лише 21 вересня 2016 року, а тому збитки за використання даної земельної ділянки без правовстановлюючих документів являються надуманими.
Відсутність вини ТОВ Ратекс у використанні земельної ділянки без правовстановлюючих документів, підтверджується сплатою товариством земельного податку.
Між ТОВ Ратекс та Хмельницькою міською радою було розірвано попередній договір оренди землі 13 жовтня 2014 року, підприємство продовжувало сплачувати податок за земельну ділянку який становив за 2015 рік - 23443,95 грн., за 2016 рік - 33522,66 грн., за 2017 рік - 35534,02 грн. що підтверджується довідкою Державної податкової інспекції у м. Хмельницькому від 20.03.2017 р.
В період із 2015 року по 2017 рік ТОВ Ратекс сплачено земельний податок за фактичне використання земельної ділянки на загальну суму 92500, 63 грн.
При проведенні розрахунку розміру збитків у виді неодержаного доходу від орендної плати за землю за 2017 рік в якості коштів сплачених орендарем протягом терміну використання земельної ділянки, враховано лише 2961,17 грн., при сплаті земельного податку в сумі 35534,02 грн. у ТОВ Ратекс наявне податкове зобов'язання у виді орендної плати за землю, що є відмінним від земельного податку, а тому кошти в сумі 32572,85 грн. (35534,02 грн. - 2961,17 грн.), сплачено як земельний податок неправомірно не враховано при розрахунку збитків, ніби то завданих міському бюджету.
Комісією не враховано, що згідно із ст. 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати, встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (для м. Хмельницький - 1% о від нормативної грошової оцінки земельної ділянки).
При проведенні розрахунку розміру збитків за 2017 рік не обґрунтованим є застосування розміру орендної плати в 3-х відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а не розміру земельного податку.
Підставою для нарахування збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, став акт обстеження земельної ділянки від 3 березня 2017 року, згідно якого земельна ділянка в м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1 огороджена парканом.
Обстеження земельної ділянки проводилось у відсутності представника товариства, а тому представники управління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельницької міської ради, які складали даний акт, не вірно встановили площу фактичного використання земельної ділянки з її прив'язкою до огорожі, оскільки на земельній ділянці за адресою м. Хмельницький вул. Тернопільська, 13/1 здійснює свою підприємницьку діяльність приватне підприємство АВР .
В акті обстеження земельної ділянки не вказано, яка площа земельної ділянки за адресою м. Хмельницький вул. Тернопільська. 13/1 огороджена парканом.
Акт обстеження земельної ділянки від 3 березня 2017 року став підставою для складання акту визначення розміру збитків від 12 травня 2017 року.
ТОВ Ратекс посилається на те, що комісія для визначення збитків Хмельницької міської ради, керуючись актом обстеження земельної ділянки від 3 березня 2017 року помилково прийшла до висновку, щодо фактичної площі земельної ділянки яка використовувалась товариством.
Відсутні, будь-які матеріали адміністративного провадження, складенні державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель, по факту використання керівництвом ТОВ Ратекс , земельної ділянки без правовстановлюючих документів, що в свою чергу спростовує вину.
Виконавчий комітет Хмельницької міської ради при затверджені збитків заподіяних використанням земельної ділянки площею 0,4036 кв. м. в м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1 не з'ясував (не встановив) у чому полягає вина ТОВ Ратекс , які протиправні дії товариства стали наслідком заподіяння майнової шкоди та в чому полягає причино-наслідковий зв'язок між неправомірними діями та шкодою (збитками).
Просить визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.07.2017 року №488 в частині затвердження акту визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки, площею 0,4036 кв. м. по вул. Тернопільській 13/1 у м. Хмельницький ТОВ Ратекс без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 105 053,81 грн.
У судовому засіданні представник позивача представник позивача позовні вимоги підтримав, з підстав, викладених у позовній заяві, просив позов задовольнити.
Представник відповідача позов не визнала, просила відмовити у задоволенні позову через його безпідставність.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню.
Відповідно до п. п. 1 п. "а" ч. 1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки.
Відповідно до п. "б" частини 1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" надано виконавчим органам рад повноваження щодо здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Судом встановлено, що товариству з обмеженою відповідальністю «Ратекс» належить на праві власності нерухоме майно (приміщення складу) площею 1463,2 кв. м по вул. Тернопільській, 13/1 у ч. Хмельницькому, що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта від 13.09.2017р. інд. №97154976.
24 жовтня 2012 року між Хмельницькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Ратекс» було укладено договір оренди землі №681010004000913 строком дії до 27.06.2022 р. За вказаним договором в оренду була передана земельна ділянка по вул. Тернопільській, 13/1 площею 6330 кв. м, в тому числі ділянка №1 - 5790 кв. м та ділянка №2 - 540 кв. м.
Рішенням Хмельницької міської ради від 24.04.2013 р. №36 ТОВ «Ратекс» було припинено право користування земельною ділянкою площею 6330 кв. м по вул. Тернопільській, 13/1 та надано ТОВ «Ратекс» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Тернопільській, 13/1 площею 4169 кв. м, в тому числі ділянку №1-3596 кв.м та ділянку №2-573 кв. м. На виконання вказаного рішення 13.10.2014 р. між Хмельницькою міською радою та ТОВ «Ратекс» було укладено додаткову угоду №°138/02 про розірвання договору оренди землі №681010004000913 від 24.10.2012 року.
Рішенням Хмельницької міської ради від 15.07.2015 р. №49 товариству з обмеженою відповідальністю «Ратекс» було надано дозвіл на поділ земельної ділянки по вул. Тернопільській, 13/1 площею 5790 кв. м, в тому числі ділянку №1-3496 кв. м та ділянку №2-2294 кв. м.
Рішенням Хмельницької міської ради від 21.09.2016 №42 було погоджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Тернопільській, 13/1 площею 5790 кв. м на діл. №1- 3496 кв. м та діл. №2-2294 кв. м.
Рішенням Хмельницької міської ради від 25.01.2017 №58 товариству з обмеженою відповідальністю «Ратекс» було надано в оренду земельні ділянки площею 3496 кв. м та 540 кв. м по вул. Тернопільській, 13/1 у м. Хмельницькому. На виконання зазначеного рішення 04.05.2017 року між Хмельницькою міською радою та ТОВ «Ратекс» було укладено договір оренди землі №98/01 строком дії до 25.01.2027 року.
З 01.11.2014 року по 31.01.2017 року ТОВ «Ратекс» використовувало земельну ділянку по вул. Тернопільській, 13/1 без правовстановлюючих документів.
Предметом спору у цій справі є питання щодо правомірності дій відповідача як суб'єкта владних повноважень при ухваленні рішення щодо затвердження акта про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 157 Земельного кодексу України порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
19 квітня 1993 року Кабінет Міністрів України постановою № 284 затвердив Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, змістом пунктів 2, 3 якого передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Тобто, до повноважень виконавчого комітету Хмельницької міської ради віднесено визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань збитків, завданих органу місцевого самоврядування.
Відшкодуванню, зокрема, підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
Судом встановлено, що актом обстеження земельної ділянки від 03.03.2017 р., складеного представниками Управління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельницької міської ради підтверджується, що земельна ділянка по вул. Тернопільській, 13/1 використовується та огороджена парканом.
Відповідно до інформації, наданою Державною податковою інспекцією ТОВ "Ратекс" сплачує орендну плату/земельний податок за земельну ділянку площею 4169 кв.м. по вул. Тернопільській, 13/1, а саме: у 2014 році - сплачено 18770,10 грн., у 2015 році за земельну ділянку площею 4160 кв. м. - 23443,95 грн., у 2016 році за земельну ділянку площею 4160 кв. м. - 33522,66 грн., проте не в повному обсязі.
Суд критично оцінює твердження позивача, що ТОВ "Ратекс" не використовував земельну ділянку площею 0, 4036 га за період нарахування збитків.
Розміри збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам вилученням (викупом) або тимчасовим зайняттям земельних ділянок у встановленому порядку, визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284.
У тому ж порядку визначаються збитки, заподіяні обмеженням прав власників землі та землекористувачів, погіршенням якості земель або приведенням їх у непридатний для використання за цільовим призначенням стан унаслідок негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Судом встановлено, що рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 488 від 13.07.2017 р. затверджено акт визначення розміру збитків за фактичне використання ТОВ "Ратекс" земельної ділянки без правовстановлюючих документів від 12.05.2017 р.
Згідно вказаного акту, територіальній громаді міста Хмельницького внаслідок використання земельної ділянки площею 0,4036 га по вул. Тернопільській, 13/1 у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів за період з 01.11.2014 по 31.01.2017, заподіяно збитки в розмірі 105053,81 грн.
Розмір збитків визначений комісією відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 284 від 19.04.1993.
Відповідно до п. 289.1 ст. 289 Податкового Кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про оцінку землі", п. 1 розділу III "Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який (витяг про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки) і є виключною підставою для розрахунку розміру збитків, відповідно до процентної ставки встановленої рішенням Хмельницької міської ради.
Суд приходить до висновку, що розмір збитків визначений відповідно до Податкового Кодексу України на підставі нормативної грошової оцінки наданої Управлінням Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області від 31.10.2016, враховуючи строки користування, площу земельної ділянки та мінімальної ставки орендної плати, затверджені рішенням Хмельницької міської ради.
Відповідно до п. 5 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 284 від 19.04.1993, збитки відшкодовуються власниками землі і землекористувачами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісії.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України суб'єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним.
Відповідно до пп. 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю - це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Пунктом 14.1.136 п.14.1 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до п.286.1. ст. 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Відповідно до ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 39 Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, укладеним та зареєстрованим відповідно до закону.
Відповідно до ст. 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні зокрема внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про тактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Відповідно до ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства при самовільному зайнятті земельних ділянок.
Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Відповідно до ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені уповноваженою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які уповноважена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Відповідно до ч. 1 ст. 225 Господарського кодексу України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Земельний кодекс України та інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин є спеціальними до правовідносин щодо відшкодування збитків землевласникам та землекористувачам, у тому числі у вигляді неодержаних ними доходів.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
ТОВ "Ратекс" своєю протиправною поведінкою, яка виразилася у використанні земельної ділянки без правовстановлюючих документів, позбавив власника земельної ділянки права отримувати дохід в розмірі орендної плати, внаслідок чого до місцевого бюджету не надійшли кошти за користування земельною ділянкою.
Судом встановлено, що предметом спору у цій справі є питання щодо правомірності дій відповідача, як суб'єкта владних повноважень, при затвердженні акта по визначенню та відшкодуванню збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки.
Суд приходить до висновку, що адміністративний позов ТОВ "Ратекс" не містить жодних норм чинного законодавства України, які, на її думку порушив виконавчий комітет при прийнятті спірного пункту рішення, натомість позов містить непогодження з площею земельної ділянки та сумою нарахованих збитків.
Питання щодо наявності підстав для стягнення збитків з підприємства не може бути предметом розгляду в адміністративному суді, його належить вирішувати у порядку господарського судочинства під час розгляду справи про стягнення збитків.
Законодавством України закріплено право виконавчого комітету приймати рішення, яким затверджувати акти комісії про визначення розмірів збитків.
Судом встановлено, що виконавчий комітет Хмельницької міської ради при прийнятті рішення № 488 13.07.2017 р. діяв у відповідності до вимог п.п. 1 п. "а" ч. 1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" .
У порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке породжує безпосередньо права чи обов'язки для позивача.
У справі, яка розглядається, позивач заявив позов про скасування рішення, яке вказує на виявлені збитки та їхній розмір.
Збитки відшкодовуються у судовому порядку, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає цей позов, а не позов особи про скасування цього рішення, тому підстави для задоволення позову про визнання незаконним і скасування рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради відсутні.
Оспорюваним рішенням виконавчого комітету, затверджено акт про визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, розмір збитків. завданих органу місцевого самоврядування як власнику землі за час користування ТОВ "Ратекс" земельною ділянкою.
Суд приходить до висновку, що рішення виконкому Хмельницької міської ради від № 488 13.07.2017 р. не порушує права, обов'язки чи інтереси позивача, а відтак дані позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. ст. 242, 246 Кодексу адміністративного судочинства, п. п. 1 п. "а" ч. 1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 20 Закону України "Про оцінку землі", п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, суд
вирішив:
у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "Ратекс" до виконавчого комітету Хмельницької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Вінницького адміністративного апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - протягом 30 днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повне судове рішення виготовлено 12 липня 2018 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкриття чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Логінова С.М.
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2018 |
Оприлюднено | 26.07.2018 |
Номер документу | 75497254 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Логінова С. М.
Адміністративне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Логінова С. М.
Адміністративне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Логінова С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні