П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 686/21390/17
Головуючий у 1-й інстанції: Логінова С.М.
Суддя-доповідач: Охрімчук І.Г.
02 листопада 2018 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Охрімчук І.Г.
суддів: Мацького Є.М. Капустинського М.М.
за участю:
секретаря судового засідання: Бондаренко С.А.,
представників сторін
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ратекс" на рішення Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 06 липня 2018 року (повний текст рішення складено 12.07.2018 року, м. Хмельницький) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ратекс" до Виконавчого комітету Хмельницької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради,
В С Т А Н О В И В :
ТзОВ "Ратекс" звернулось до суду з позовом до виконавчого комітету Хмельницької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради, посилаючись на те, що рішенням Виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.07.2017 р. №488 затверджено акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки, площею 0,4036 га по вул. Тернопільській, 13/1 у м. Хмельницькому ТОВ Ратекс , без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 105 053, 81 грн.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач зазначає, що актом визначення розміру збитків від 12 травня 2017 року встановлено, що період використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів становить з 01.11.2014 року по 31.01.2017 року. Вказане рішення є незаконним, оскільки в діях ТОВ Ратекс відсутня вина та протиправні дії спрямовані на заподіяння шкоди спричиненої в результаті використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, а також причино-наслідковий зв'язок між протиправною поведінкою та збитками.
24.10.2012 р. між Хмельницькою міською радою та ТОВ Ратекс укладено договір оренди земельної ділянки в м. Хмельницький по вул. Тернопільська, 13/1, загальною площею 6330 кв. м., що включає в себе земельну ділянку №1 площею 5790 кв. м. та земельну ділянку №2 площею 540 кв. м. в тому числі зелені насадження площею 1364 кв. м. На орендованій земельній ділянці розташовані об'єкти нерухомого майна - приміщення складу, двохповерхове офісне приміщення та навіси, які перебувають у власності ТОВ Ратекс . Договір укладено на 10 років строком до 27.06.2022 р.
Рішенням Хмельницької міської ради від 24.04.2013 р. №36 припинено право користування ТзОВ "Ратекс" земельною ділянкою шляхом розірвання договору оренди землі від 24.10.2012 р. Додатковою угодою від 13.10.2014 р. №138/02 розірвано договір оренди землі від 24.10.2012 р.
Рішенням Хмельницької міської ради від 15.07.2015 р. №9 ТОВ Ратекс надано дозвіл на поділ земельної ділянки площею 5790 кв. м., в тому числі ділянку №1 площею 3496 кв. м. та ділянку №2 площею 2294 кв. м.
Ліцензована землевпорядна організація ТОВ Земельно-консалтінгове агентство СТС на замовлення Управління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельницької міської ради розробила Технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок для обслуговування будівлі офісу, двох складів навісів, нерухомого майна в м. Хмельницькому по вул. Тернопільська 13/1.
Рішенням Хмельницької міської ради від 21.09.2016 р. №42 погоджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Тернопільській, 13/1 площею 5790 кв. м. на земельну ділянку №1 площею 3496 кв. м. кадастровий номер 6810100000:29:002:0322 та земельну ділянку №2 площею 2294 кв. м. кадастровий номер 6810100000:29:002:0323. Позивач посилається на те, що земельна ділянка площею 3496 кв. м. в ч. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1, яка в подальшому передана ТОВ Ратекс , сформована як об'єкт цивільних прав лише 21 вересня 2016 року.
В подальшому ТОВ Ратекс звернулось до Хмельницької міської ради з клопотанням про передачу земельної ділянки площею 3496 кв. м та земельної ділянки 540 кв. м. у м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1 в оренду.
Рішенням Хмельницької міської ради від 25.01.2017 р. №58 ТОВ Ратекс передано в оренду земельну ділянку площею 3496 кв. м та земельну ділянку площею 540 кв. м. в м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1 для обслуговування нерухомого майна - приміщення складу та будівлі офісу.
4.05. 2017 р. між Хмельницькою міською радою та ТОВ Ратекс укладено договір оренди земельною ділянкою, загальною площею 4036 кв. м., яка включає в себе земельну ділянку №1 - 3496 кв. м та земельну ділянку №2 - 540 кв. м. в м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1.
Позивач зазначає, що приймаючи рішення щодо визначення розміру збитків, заподіяних наслідок використання земельної ділянки в період 01.11.2014 р. по 31.01.2017 р., без правовстановлюючих документів, Виконавчий комітет Хмельницької міської ради не врахував усі обставини справи, не зясувавши при цьому в чому полягає вина ТОВ Ратекс та які вчинено підприємством протиправні дії. Не було встановлено, яку площу земельної ділянки в період із 01.11.2014 року по 31.01.2017 року, фактично використовував ТОВ Ратекс , в тому числі, на якій площі земельної ділянки розташована нерухомість підприємства. Також, залишено поза увагою ту обставину, що в період з 01.11.2014 року по 31.01.2017 року підприємство сплачувало податок за землі.
Відповідно до акту визначення розміру збитків від 12 травня 2017 року, - затвердженого Виконавчим комітетом Хмельницької міської ради, площа земельної ділянки, відносно якої нараховувались збитки в розмірі 105 053,81 грн., становить 0,4036 га.
Комісія Хмельницької міської ради не встановила площу земельної ділянки яка фактично використовується ТОВ Ратекс та площу земельної ділянки, яка зайнята об'єктами нерухомого майна, що належить на праві власності товариству.
ТОВ Ратекс є власником приміщення складу, площею 1463,2 кв. м., що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 24.09.2003 р. №1554367, приміщення будівлі офісу, площею 372,5 кв. м, що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 14.02.2006 р. №9835862 та двох складів - навісів, площею 414 кв. м., що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від року №11643780 в м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1.
До моменту укладання договору оренди на земельну ділянку , тобто до 04.05.2017 р. - товариство не використовувало земельну ділянку площею 4036 кв. м., а тому є невірним нарахування збитків на усю площу земельної ділянки.
Факт передачі земельної ділянки в оренду, площею 4036 кв. м., не може свідчити про їх використання в повному обсязі цим же Товариством за попередні роки. На земельній ділянці, за адресою м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1, знаходиться приватне підприємство АВР , що підтверджується довідкою з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України №173059 та свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи від 21.10.1999 р. №833408. Комісією Хмельницької міської ради не зясовано, яка площа земельної ділянки використовується для обслуговування об'єктів нерухомості ТОВ Ратекс , а яка площа земельної ділянки використовується іншими суб'єктами господарювання (в тому числі землі загального користування).
ТОВ Ратекс посилається на те, що при нарахуванні збитків не встановлено площі земельної ділянки, яка фактично використовувалась товариством в період із 01.11.2014 р. по З 1.01.2017 р. Загальна площа земельної ділянки, яка передана в оренду ТОВ Ратекс , тотожна площі земельної ділянки, на яку нараховано збитки за використання без правовстановлюючих документів в період з 01.11.2014 р. по 31.01.2017 р та становить 4036 кв. м., в тому числі земельна ділянка №1 - площею 3496 кв. м. та земельна ділянка №2 площею 540 кв. м.
Комісія Хмельницької міської ради нараховувала збитки за використання земельної ділянки, площею 3496 кв. м. в період із 01.11.2014 р. по 31.01.2017 р. Розмір збитків за використання земельної ділянки, площею 3496 кв. м., є надуманим, оскільки площа вказаної земельної ділянки сформована Хмельницькою міською радою лише 21 вересня 2016 року в результаті поділу з присвоєнням кадастрового номеру 6810100000:29:002:0322, що підтверджується рішенням Хмельницької міської ради від 21.09.2016 року №42.
Таким чином позивач зазначає, що не міг використовувати земельну ділянку, площею 3496 кв. м. в період із 1 листопада 2014 року, оскільки остання сформована міською радою як обєкт цивільних відносин лише 21 вересня 2016 року, а тому збитки за використання даної земельної ділянки без правовстановлюючих документів являються надуманими. Відсутність вини ТОВ Ратекс у використанні земельної ділянки без правовстановлюючих документів, підтверджується сплатою товариством земельного податку.
Між ТОВ Ратекс та Хмельницькою міською радою було розірвано попередній договір оренди землі 13 жовтня 2014 року, підприємство продовжувало сплачувати податок за земельну ділянку який становив за 2015 рік - 23443,95 грн., за 2016 рік - 33522,66 грн., за 2017 рік - 35534,02 грн. що підтверджується довідкою Державної податкової інспекції у м. Хмельницькому від 20.03.2017 р. В період із 2015 року по 2017 рік ТОВ Ратекс сплачено земельний податок за фактичне використання земельної ділянки на загальну суму 92500, 63 грн.
При проведенні розрахунку розміру збитків у виді неодержаного доходу від орендної плати за землю за 2017 рік в якості коштів сплачених орендарем протягом терміну використання земельної ділянки, враховано лише 2961,17 грн., при сплаті земельного податку в сумі 35534,02 грн. у ТОВ Ратекс наявне податкове зобов'язання у виді орендної плати за землю, що є відмінним від земельного податку, а тому кошти в сумі 32572,85 грн. (35534,02 грн. - 2961,17 грн.), сплачено як земельний податок неправомірно не враховано при розрахунку збитків, ніби то завданих міському бюджету.
Комісією не враховано, що згідно із ст. 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати, встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (для м. Хмельницький - 1% о від нормативної грошової оцінки земельної ділянки).
При проведенні розрахунку розміру збитків за 2017 рік не обґрунтованим є застосування розміру орендної плати в 3-х відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а не розміру земельного податку.
Підставою для нарахування збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, став акт обстеження земельної ділянки від 3 березня 2017 року, згідно якого земельна ділянка в м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1 огороджена парканом.
Обстеження земельної ділянки проводилось у відсутності представника товариства, а тому представники управління земельних ресурсів та земельної реформи Хмельницької міської ради, які складали даний акт, не вірно встановили площу фактичного використання земельної ділянки з її прив'язкою до огорожі, оскільки на земельній ділянці за адресою м. Хмельницький вул. Тернопільська, 13/1 здійснює свою підприємницьку діяльність приватне підприємство АВР . В акті обстеження земельної ділянки не вказано, яка площа земельної ділянки за адресою м. Хмельницький вул. Тернопільська. 13/1 огороджена парканом. Акт обстеження земельної ділянки від 3 березня 2017 року став підставою для складання акту визначення розміру збитків від 12 травня 2017 року.
Позивач вважає, що комісія для визначення збитків Хмельницької міської ради, керуючись актом обстеження земельної ділянки від 3 березня 2017 року помилково прийшла до висновку, щодо фактичної площі земельної ділянки яка використовувалась товариством. Відсутні, будь-які матеріали адміністративного провадження, складенні державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель, по факту використання керівництвом ТОВ Ратекс , земельної ділянки без правовстановлюючих документів, що в свою чергу спростовує вину.
Виконавчий комітет Хмельницької міської ради при затверджені збитків заподіяних використанням земельної ділянки площею 0,4036 кв. м. в м. Хмельницький по вул. Тернопільській 13/1 не з'ясував (не встановив) у чому полягає вина ТОВ Ратекс , які протиправні дії товариства стали наслідком заподіяння майнової шкоди та в чому полягає причино - наслідковий зв'язок між неправомірними діями та шкодою (збитками).
Таким чином позивач звернувся до суду і просив суд визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.07.2017 року №488 в частині затвердження акту визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки, площею 0,4036 кв. м. по вул. Тернопільській 13/1 у м. Хмельницький ТОВ Ратекс без правовстановлюючих документів, згідно якого сума нарахованих збитків складає 105 053,81 грн.
Рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 06.07.2018 року у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Ратекс" до Виконавчого комітету Хмельницької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою задовольнити його вимоги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, прийшла до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення частково з таких підстав.
Суд першої інстанції відступив від правової позиції Верховного Суду України (постанова від 18.10.2016 у справі № 500/2776/14-а), в якій в аналогічному спорі зроблено аналіз характеру рішення місцевої ради про нарахування збитків та відсутності порушення прав позивача, які підлягають захисту, що є порушенням ст.161 КАС України та зробив помилковий висновок щодо предметності оскаржуваного рішення та акту. Оскільки спірні рішення та акт є лише доказами, які можуть бути досліджені господарським судом у справі про стягнення збитків. Процедурні порушення, допущені комісією при складенні акту визначення розмірів збитків та їх вплив на правильність їх визначення також можуть бути оцінені під час розгляду справи про стягнення таких збитків, що відповідає правовій позиції ВАС України (постанова від 18.06.2015 у справі №500/3498/14-а).
Також суд першої інстанції вийшов за межі предмету доказування у даній справі, оскільки підстави стягнення збитків з позивача на користь міської ради почали досліджувати у господарській справі про що повідомлено представниками сторін в судовому засіданні і не заперечується ними.
В даному випадку суд першої інстанції не надав належної оцінки оскаржуваному рішенню та акту, прийнятих відповідачем та наслідкам, які вони спричинили. Повноваження відповідача у цьому випадку обмежуються лише обчисленням розміру збитків та не можуть бути примусові відшкодовані на підставі рішення міської ради. Такі збитки відшкодовуються або добровільно, або шляхом звернення до суду з відповідним позовом. Отже, права позивача не порушено.
Суд апеляційної інстанції перевіривши доводи та вимоги апеляційної скарги на підставі встановлених судами фактичних обставин справи, дійшов до такого висновку.
У справі, що розглядається, предметом апеляційного оскарження є правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права при постановленні судового рішення, яким відмовлено у задоволенні вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення відповідача Виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 13.07.2017 р. №488 затверджено акт визначення розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки, площею 0,4036 га по вул. Тернопільській, 13/1 у м. Хмельницькому ТОВ Ратекс .
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 17 КАС України (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Вжитий у цій процесуальній нормі термін "суб'єкт владних повноважень" позначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 3 КАС України).
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Відповідно до ч.2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі і обов'язок суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень, тоді як визначальним принципом цивільного та господарського судочинства є змагальність сторін.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору є рішення та акт органу місцевого самоврядування. Так, актом від 12.05.2017 року землекористувачу ТОВ Ратекс визначено розмір збитків за використання земельної ділянки, а спірним рішенням затверджено матеріали засідання Комісії по визначенню розміру збитків, заподіяних власнику землі - територіальній громаді, затверджено акт визначення розмірів збитків, заподіяних власнику землі за фактичне використання ТОВ Ратекс земельної ділянки. Акт є додатком до оскаржуваного позивачем рішення та його невід'ємною частиною.
Позивач обґрунтовує свої вимоги, зокрема, тим, що відповідач не обґрунтував наявність підстав для відшкодування збитків, а саме не довів, що є неодержаний дохід. Фактично підставами позову є правомірність нарахування міською радою збитків, які підлягають відшкодуванню землекористувачем, факт встановлення використання земельної ділянки позивачем та дотримання відповідачем процедури визначення розміру цих збитків.
Таким чином колегія суддів зазначає, що спір стосується не стільки правомірності рішення органу місцевого самоврядування, яким затверджено акт комісії з визначення розміру збитків, заподіяних власнику землі (чи прийнято воно у межах повноважень, у спосіб, з дотриманням порядку, що передбачені чинним законодавством, тощо), оскільки визначення розміру збитків за фактичне користування земельною ділянкою.
Вимоги позовної заяви спрямовані не на статусні та/чи процедурні повноваження органу місцевого самоврядування, а власне на правильність визначення збитків цим органом як розпорядником (власником) об'єкта власності - земельної ділянки. Тобто, в основі спору є цивільні правовідносини, на які юрисдикція адміністративних судів не поширюється.
Наведена правова позиція у справі з аналогічними правовідносинами вже була висловлена Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду у постанові від 12.06.2018 у справі №742/1503/17 та у постанові від 17.10.2018 року у справі № 201/10369/16-а . Таким чином суд апеляційної інстанції не вбачає підстав для відступу від цієї позиції у даній справі.
Враховуючи вище наведене судова колегія апеляційного адміністративного суду прийшла до висновку, що питання щодо наявності підстав для стягнення збитків з Товариства не може розглядатись в порядку адміністративного судочинства, а підлягає розгляду у порядку господарського судочинства.
Не перевіряючи питання правильності застосування судами норм матеріального права, колегія суддів вважає, що в зазначеній вище правовій ситуації судпешої інстанції помилково розглянув справу в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до частини 2 статті 319 КАС України порушення правил юрисдикції адміністративних судів, визначених статтею 19 цього Кодексу, є обов'язковою підставою для скасування рішення із закриттям провадження незалежно від доводів апеляційної скарги.
За таких обставин ухвалене судом першої інстанції рішення підлягає скасуванню, а провадження в адміністративній справі - закриттю.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 319, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ратекс" задовольнити частково.
Рішення Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 06 липня 2018 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ратекс" до Виконавчого комітету Хмельницької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради скасувати.
Провадження по справі закрити.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 05 листопада 2018 року.
Головуючий Охрімчук І.Г. Судді Мацький Є.М. Капустинський М.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2018 |
Оприлюднено | 07.11.2018 |
Номер документу | 77635585 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Охрімчук І.Г.
Адміністративне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Логінова С. М.
Адміністративне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Логінова С. М.
Адміністративне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Логінова С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні