Рішення
від 26.07.2018 по справі 821/1053/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 липня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/1053/18 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Туристична компанія "Скіфія" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 16.02.2018 року,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю Туристична компанія Скіфія (далі - позивач) звернулося в суд з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі (далі - відповідач, Управління ДФС), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.02.2018 № НОМЕР_1 про збільшення суми грошового зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб на 175275,60 грн., в тому числі за податковими зобов'язаннями на 140220,48 грн., за штрафними санкціями на 35055,12 грн.

В обґрунтування своєї позовної заяви позивач зазначає, що розмір орендної плати за землю встановлено договором оренди землі від 19 червня 2007 року, укладеним з Херсонською міською радою, умови якого щодо повноти та своєчасності сплати оренди виконувались у повному обсязі. Разом з тим вважає, що ці умови можуть бути змінені лише за згодою сторін договору, а обов'язок орендаря по сплаті більшого розміру орендної плати, ніж передбачено у договорі, виникне лише після внесення відповідних змін до договору. Факт нормативного закріплення зміни граничних меж річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки не тягне автоматичну зміну умов договору щодо розміру такої палати. Як наслідок, збільшення позивачу суми грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб є необґрунтованим та безпідставним.

Головне управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі подало до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог, обґрунтовуючи це тим, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати та не може бути меншим, ніж встановлено підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України), а тому вважає, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням правомірно збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати.

Позовна заява надійшла до суду 01.06.2018 року.

05.06.2018 року ухвалою суду залишено позовну заяву без руху та надано строк для усунення її недоліків.

19.06.2018 року за результатами усунення недоліків, відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.

Сторони подали заяви про розгляд справи без їх участі.

Враховуючи вищевказані обставини суд вирішив розглянути справу у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

19.06.2007 року між ТОВ Туристична компанія Скіфія та Херсонською міською радою укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 1,9617 га, яка знаходиться за адресою: м. Херсон, вул. І.Кулика/Тираспільська, 1. Строк дії договору - 15 років.

Відповідно до умов зазначеного договору орендна плата на рік встановлена у розмірі 1,2 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

29 січня 2018 року за результатами проведеної документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ Туристична компанія Скіфія Управлінням ДФС складено акт перевірки №11/21-2212-05/31294360, у якому встановлено заниження позивачем суми податкового зобов'язання по орендній платі у період з 01.01.2015 по 31.12.2016 на суму 140220,48 грн.

На підставі зазначеного акту відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 16.02.2018 року № НОМЕР_1, яким ТОВ Туристична компанія Скіфія збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у розмірі 175275,6 грн., у тому числі за основним платежем - 140220,48грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями - 35055,12 грн.

При вирішенні питання щодо правомірності визначення податкового зобов'язання суд виходив з наступного.

За змістом підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України, - це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, ПК України визначив обов'язки орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Справляння плати за землю, в тому числі і орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу XIII ПК України.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК України).

Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу (в редакції з 01.04.2014 по 31.12.2016) визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки незалежно від того, чи збігається її розмір із визначеним у договорі.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

За наведеного суд дійшов висновку, що з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого у відповідному договорі оренди земельної ділянки розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати, в будь-якому разі, не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 07.04.2015 року (справа №21-117а15), 24.04.2015 року (справа №131а15), 14.03.2017 року (справа №21-2246а16), 07.03.2018 року (справа № 813/6875/14), від 08.06.2018 (справа № 818/8102/13-а).

Одночасно судом було встановлено, що 08.09.2015 року Господарським судом Херсонської області винесено рішення, яким задоволено позовні вимоги Херсонської міської ради та внесено зміни до пункту 9 вищезгаданого договору оренди земельної ділянки від 19.06.2007 року, а саме: визначено орендну плату у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Вказане рішення набрало законної сили 03.11.2015 року. Встановлений факт спростовує викладене в позовній заяві твердження позивача про відсутність у нього за вказаним договором зобов'язання щодо сплати збільшеного розміру орендної плати.

Вищенаведені положення та обставини дають суду підстави зробити висновок про правомірність винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

В задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю Туристична компанія Скіфія (ЄДРПОУ 31294360, адреса місцезнаходження: 73003, м. Херсон, вул. Театральна, 32) до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі (ЄДРПОУ 39394259, адреса місцезнаходження: 73026, м. Херсон, просп. Ушакова, 75) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення від 16.02.2018 року № НОМЕР_1 відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Попов В.Ф.

кат. 8.3.13

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.07.2018
Оприлюднено27.07.2018
Номер документу75507688
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/1053/18

Ухвала від 08.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 28.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 07.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Ухвала від 07.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Рішення від 26.07.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 05.06.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні