ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 липня 2018 р.м.ОдесаСправа № 513/1081/17
Категорія: 2 Головуючий в 1 інстанції: Бучацька А.І. Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача: Потапчук В.О.
суддів: Стас Л.В. , Димерлія О.О.
при секретарі - Алексєєвій Н.М.
за участю ОСОБА_2
представника позивача ОСОБА_3
представника скаржника ОСОБА_4
адвоката скаржника Шум О.О.
представника третьої особи ОСОБА_6
представника третьої особи ОСОБА_7
розглянувши в відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області на рішення Саратського районного суду Одеської області від 12 березня 2018 року прийняту у відкритому судовому засіданні об 16:15 год. по справі за позовом ОСОБА_2 до Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_8, Саратська селищна рада Одеської області, Білгород-Дністровський відділ поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області, Саратська районна державна адміністрація Одеської області, про визнання неправомірними дій
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог .
У жовтні 2017 року ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2, позивач) звернулася до суду із адміністративним позовом до Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Саратська селищна рада Одеської області, Білгород-Дністровський відділ поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області, Саратська районна державна адміністрації Одеської області, про визнання неправомірними дії Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2 та скасування постанови Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради від 02 жовтня 2017 року №4 Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2 .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 25 жовтня 2015 року її було обрано депутатом Саратської селищної ради Саратського району Одеської області VII скликання, по виборчому округу № 17. 02 жовтня 2017 року Саратською селищною виборчою комісією винесено постанову за № 4 Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2 , якою припинені її повноваження як депутата Саратської селищної ради VII скликання по виборчому округу № 17 за народною ініціативою.
Позивачка вважає, що дії Саратської селищної виборчої комісії по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2 та по складанню постанови про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата селищної ради ОСОБА_2 №4 від 02 жовтня 2017 року є протиправними.
На думку позивачки, в порушення ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад виборча комісія фактично не перевірила, чи є громадяни, які брали участь у зборах, виборцями територіального виборчого округу № 17 з виборів депутатів Саратської селищної ради, та не встановила наявності необхідної кількості виборців для таких зборів.
Виборчою комісією не перевірено та не надано оцінки тому, чи входили до складу ініціативної групи щодо збору підписів особи, що не є виборцями відповідного територіального виборчого округу №17 з виборів депутатів Саратської селищної ради, по якому її було обрано депутатом.
Окрім того, використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата селищної ради за народною ініціативою Законом України Про Державний реєстр виборців не передбачено.
Такими повноваженнями не наділені і органи Національної поліції, які не мають підстав проводити таку перевірку.
Позивачка та її представник в судовому засіданні підтримали позовні вимоги та просили позов задовольнити, зазначивши, що ОСОБА_2 сумлінно виконує покладені на неї обов'язки та її депутатські повноваження не підлягають припиненню ані за народною ініціативою, ані за будь-якими іншими підставами.
Представники відповідача позов не визнали, заперечували проти задоволення позову. Послались на те, що Саратська селищна виборча комісія діяла у межах наданих їй повноважень з дотриманням положень Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Комісією була перевірена правильність оформлення, кількість підписів, достовірність відомостей про громадян та їх підписів у підписних листах при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2 Відповідно до вимог ст.41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад Саратською селищною виборчою комісією для проведення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, було залучено Відділ ведення Державного реєстру виборців Саратської РДА. За зверненням Саратської селищної виборчої комісії Саратське відділення поліції Білгород-Дністровського відділу поліції ГУ НП в Одеській області провела вибіркову перевірку достовірності підписів громадян, які підтримали відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2 Вважають, що постанова № 4 від 02 жовтня 2017 року Про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата селищної ради ОСОБА_2. є правомірною та не підлягає скасуванню.
Представник Саратської районної державної адміністрації пояснила, що ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад не передбачено використання органами ведення Державного реєстру виборців персональних даних виборців, що містяться у базі даних Державного реєстру виборців для здійснення зазначеної перевірки та не встановлено способу, в який територіальна виборча комісія залучає органи ведення Реєстру. Про що і було письмово повідомлено Саратську селищну виборчу комісію на її звернення щодо доручення відділу ведення Державного реєстру виборців до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
Представники Саратської селищної ради позов підтримали, посилаючись на те, що виборча комісія не перевірила, чи є громадяни, які брали участь у зборах, виборцями територіального виборчого округу № 17 з виборів депутатів Саратської селищної ради, по якому позивач була обрана депутатом та не встановила наявності необхідної кількості виборців для таких зборів.
Виборчою комісією не перевірено, чи входили до складу ініціативної групи щодо збору підписів особи, що не є виборцями відповідного територіального виборчого округу №17 з виборів депутатів Саратської селищної ради, по якому було обрано депутатом ОСОБА_2
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Рішенням Саратського районного суду Одеської області від 12 березня 2018 року адміністративний позов задоволений частково.
Визнано неправомірною та скасовано постанову Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області від 02 жовтня 2017 року № 4 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2
В задоволенні решти позову відмовлено.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погоджуючись з вказаним рішенням Саратська селищна виборча комісія Саратського району Одеської області звернулася до суду з апеляційною скаргою, у якій зазначено, що рішення винесено з порушенням норм матеріального права, у зв'язку з чим апелянт просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким справу направити на розгляд до Одеського окружного адміністративного суду.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10 травня 2018 року відкрито провадження у справі та відстрочено Саратській селищній виборчій комісії Саратського району Одеської області сплату судового збору до винесення рішення у справі.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 26 червня 2018 року залучено до участі у справі третю особу ОСОБА_8.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги Саратській селищній виборчій комісії Саратського району Одеської області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Обставини справи.
Згідно копії рішення Саратської селищної ради Саратського району Одеської області №1-VІІ від 18 листопада 2015 року Про інформацію Саратської селищної територіальної виборчої комісії про результати голосування та підсумки виборів депутатів Саратської селищної ради і селищного голови та визначення повноважень депутатів селищної ради та селищного голови вбачається, що ОСОБА_2 була обрана депутатом Саратської селищної ради VІІ скликання по виборчому округу №17 (а.с. 9-10).
08 вересня 2017 року в смт. Сарата відбулися збори виборців виборчого округу № 17 по виборах депутатів Саратської селищної ради, на яких були вирішені такі питання, зокрема: внесено пропозицію щодо відкликання депутата Саратської селищної ради VII скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою, утворено ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку даної пропозиції та затверджено її персональний склад в кількості 31 особи; обрано ОСОБА_8 особою, визначеною бути офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Саратської селищної ради VII скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою; затверджено зразок форми підписного листа для збирання підписів виборців виборчого округу №17 по виборам депутата Саратської селищної ради на підтримку відкликання за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради по виборчому округу №17 ОСОБА_2. На зборах були присутні 31 особа, головуючим зборів обрано ОСОБА_9, секретарем - Реу М.В. (а.с.68-71). До протоколу додано зразок підписного листа, перелік учасників зборів по виборчому округу № 17 на 08 вересня 2017 року; згода ОСОБА_8, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19 на входження до складу ініціативної групи та згода ОСОБА_8 бути офіційним представником ініціативної групи ( а.с. 77-109).
Загальна кількість зібраних за підписними листами підписів склала 54: № 1- 17 осіб; № 2 -1 осіб № 3-17 осіб; № 4 - 3 особи (а.с.110-117).
Збір підписів було завершено 21 вересня 2017 року.
З метою перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Саратської селищної ради VІІ скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою, Саратська селищна виборча комісія звернулася до відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Саратської РДА щодо перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, які підтримали відкликання депутата Саратської селищної ради, та до Саратського відділення поліції ГНУП щодо проведення вибіркової перевірки достовірності підписів громадян (не менше 10 відсотків від загальної кількості), що підтримали відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (а.с.121, 124).
Відділ ведення Державного реєстру виборців Саратської РДА в своїй відповіді зазначив, що ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад не передбачено використання органами ведення Державного реєстру виборців персональних даних виборців, що містяться у базі даних.
Державного реєстру виборців для здійснення зазначеної перевірки та не встановлено способу, в який територіальна виборча комісія залучає органи ведення Реєстру, правові позиції відсутні (а.с.122-123).
Саратське відділення Білгород-Дністровського відділу поліції ГУНП в Одеській області повідомило, що в результаті здійсненої вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, які підтримали відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2 було встановлено, що при опитуванні семи громадян, які поставили підписи в відповідних підписних листах, всі сім підтвердили достовірність своїх підписів (а.с.125).
Відповідно до копії Протоколу засідання Саратської селищної виборчої комісії від 02 жовтня 2017 року та Постанови Саратської селищної виборчої комісії Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2 від 02 жовтня 2017 року № 4, завершено перевірку дотримання вимог статей 30-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_2, узагальнено підсумки збору підписів на підтримку даної пропозиції та вирішено відкликати за народною ініціативою депутата Саратської селищної ради VІІ скликання (17 округу) ОСОБА_2 (а.с.11, 119).
02 жовтня 2017 року Саратською селищною виборчою комісією винесено постанову за №4 Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2 , якою припинені її положення як депутата Саратської селищної ради VII скликання по виборчому округу №17 за народною ініціативою.
Не погоджуючись з вищевказаним позивач звернулася до суду з даним адміністративним позовом.
Висновок суду першої інстанції.
Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що всупереч вимогам Закону України Про статус депутатів міських рад , Саратською селищною виборчою комісією не дотримано порядку та умови процедури внесення пропозиції про відкликання депутата селищної ради за народною ініціативою, не залучено орган ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи з метою здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
Колегія суддів вважає такий висновок суду першої інстанції правильним та таким, що відповідає вимогам Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України, Закону України Про статус депутатів міських рад , Закону України Про Державний реєстр виборців та Закону України Про місцеві вибори .
Джерела права й акти їх застосування.
Згідно частин першої, третьої статті 20, частини першої статті 25 Закону України "Про місцеві вибори" територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень та у порядку, передбачених законами України, забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.
Відповідно ст. 25 Закону України "Про місцеві вибори" повноваження територіальних виборчих комісій визначено зазначеним Законом та іншими Законами України.
Розділом V Закону на територіальну виборчу комісію покладено виконання окремих повноважень, пов'язаних з відкликанням депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Статтею 38 цього ж Закону встановлено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.
Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Згідно статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки:
1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:
1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;
2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;
3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;
4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;
5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:
1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;
2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;
3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;
4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Оцінка суду.
Під час розгляду справи в судовому засіданні суду апеляційної інстанції позивач ОСОБА_2, представник позивача ОСОБА_3, голова Саратської селищної ради Саратського району Одеської області ОСОБА_6 та представник Саратської селищної ради Саратського району Одеської області ОСОБА_7 апеляційну скаргу не підтримали, оскільки вважають, що відсутні підстави у її задоволенні.
Дослідивши матеріали справи колегією суддів встановлено, що всупереч вимогам Закону України "Про статус депутатів міських рад", Саратською селищною виборчою комісією не дотримано порядку та процедури внесення пропозиції про відкликання депутата селищної ради за народною ініціативою, з огляду на наступне.
Статтею 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії,невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Так, з тексту оскаржуваної постанови від 02 жовтня 2017 року № 4 вбачається, що вона не містить посилання з зазначенням які саме вимоги ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" були порушені позивачкою в результаті яких виникли підстави для відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2
Окрім того, згідно вимог ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" Саратська селищна виборча комісія повинна була вчинити ряд заходів щодо перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а саме: встановити правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їх підписів.
Однак, з матеріалів справи вбачається, що виборчою комісією в ході перевірки протоколу зборів виборців та наданих підписних листів фактично не перевірено чи є громадяни, що брали участь у зборах та ставили підписи в підписних листах виборцями відповідного виборчого округу, згідно вимог ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Частиною 4 статті 3 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що підставою реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.
Таким чином, для того щоб проголосувати на місцевих виборах громадянин України повинен не лише мати паспорт громадянина, а й проживати на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці і бути включеним до списку виборців.
Відповідно до положень Розділу V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" право відкликати депутата місцевої ради мають лише виборці.
Згідно частини першої статті 3 Закону України "Про місцеві вибори" право голосу на відповідних місцевих виборах мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (дієздатні громадяни, які досягли на день проведення таких виборів вісімнадцяти років) та проживають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться такі вибори. Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями.
Статтею 1 Закону України "Про Державний реєстр виборців" встановлено, що Державний реєстр виборців - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Пункт 7 частини 5 статті 14 Закону України "Про Державний реєстр виборців" встановлює, що органи ведення Реєстру забезпечують ведення Реєстру в порядку, встановленому цим Законом та розпорядником Реєстру.
Згідно частини 2 статті 2 Закону України "Про Державний реєстр виборців" база даних Реєстру, будь-яка її частина, копія бази даних або її частини, персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для цілей, передбачених статтею 26 цього Закону, перелік яких є вичерпним.
Пунктом 4 частини 2 статті 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" визначено, що під час підготовки до виборів і референдумів персональні дані Реєстру можуть використовуватися лише для проведення перевірки достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму, а також відомостей, що надаються до відповідних виборчих комісій щодо кандидатів, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи референдуму, кандидатур до складу виборчих комісій.
За таких обставин, лише залучивши органи ведення Державного реєстру виборців можливо перевірити чи є громадяни, відомості щодо яких внесені до підписних листів виборцями саме відповідного виборчого округу і чи мають вони право відкликати депутата місцевої ради.
Як вбачається з матеріалів справи, Саратською селищною виборчою комісією були надіслані запити до відділу Державного реєстру виборців Саратської районної державної адміністрації з метою залучення їх до спільної з виборчою комісією перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Однак, відділом ведення Державного реєстру виборців Саратської районної державної адміністрації письмовими відповідями було повідомлено, що, використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, статтею 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено.
З урахуванням викладеного, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про те, що Саратською селищною виборчою комісією в порушення вимог чинного законодавства не встановлено чи є громадяни, що брали участь у зборах та ставили підписи в підписних листах, виборцями саме відповідного виборчого округу.
Окрім того, колегія суддів зазначає, що матеріали справи містять чотири підписних листи.
Згідно вимог ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.
Частиною 3 вказаного Закону зазначено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Дослідивши вказані підписні листи колегією суддів встановлено, що згідно підписного листа № 2 від 19 вересня 2017 року, членом ініціативної групи по збору підписів виборців ОСОБА_14, в порушення вимог ч.4 ст. ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад проведено збір підписів виборців до початку їх збирання, оскільки внесено до підписного листа відомості про себе за порядковим номером №5, а не порядковим номером №1, як це передбачено законодавством. До того ж, у вказаному підписному листі №2 загальна кількість громадян - виборців зазначена у кількості 17 (сімнадцять) осіб, при цьому внесено відомості щодо 18 виборців. (а.с. 112)
Окрім того, колегія суддів зазначає, що нормами чинного законодавства України не встановлено порядку проведення правоохоронними органами вибіркової перевірки підписів громадян, що містяться в підписних листах при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Так, згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно Закону України "Про Національну поліцію" Національна поліція України - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, а саме згідно листа-відповіді від 02 жовтня 2017 року №42/1-6143 Саратським відділенням поліції Білгород-Дністровського відділу поліції ГУНП в Одеській області було здійснено опитування 7 громадян, які поставили підписи в відповідних підписних листах. Однак, з урахуванням відсутності можливості встановити чи є громадяни, що брали участь у зборах та ставили підписи в підписних листах виборцями відповідного виборчого округу, колегія суддів вважає, що вказана перевірка щодо лише 7 виборців не спростовує факту не дотримано Саратською селищною виборчою комісією порядку та процедури внесення пропозиції про відкликання депутата селищної ради за народною ініціативою.
До того ж, колегія суддів зазначає, що за відсутності можливості використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, органи поліції за проханням виборчої комісії могли провести перевірку не 10 відсотків громадян зазначених в підписних листах при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а всіх громадян зазначених в списку для підтвердження достовірності їх підписів та того, що вони є виборцями саме відповідного виборчого округу.
Однак, Саратська селищна виборча комісія вказані вимоги до правоохоронних органів не заявляла.
З урахуванням викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що Саратська селищна виборча комісія прийняла оскаржувану постанову від 02 жовтня 2017 року № 4 "Про народну ініціативу із відкликання депутата Саратської селищної ради ОСОБА_2." передчасно, без дотримання порядку та умови процедури внесення пропозиції про відкликання депутата селищної ради за народною ініціативою, передбаченого статтями 37-40 вказаного Закону.
При цьому, колегія суддів зазначає, що доводи апеляційної скарги про порушення судом першої інстанції вимог норм процесуального права в частині розгляду справи за правилами розгляду виборчої справи, колегія суддів до уваги не приймає, з огляду на наступне.
Частиною 5 ст.273 КАС України встановлено, що рішення, дії чи бездіяльність дільничних виборчих комісій, дільничних комісій з референдуму, членів цих комісій оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Колегія суддів зазначає, що дійсно предмет оскарження у даній справі не пов'язаний із підготовкою та проведенням місцевих виборів, а стосується процедури відкликання депутата селищної ради, яка врегульована Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", тобто проводиться поза межами виборчого процесу, відповідно, цей позов повинен розглядатися за загальними правилами Кодексу адміністративного судочинства України. Разом з тим, такі порушення норм процесуального права не призвели до неправильного вирішення справи, відповідно, не є підставами для скасування правильного по суті рішення.
До того ж, з матеріалів справи вбачається, що учасники судового процесу під час розгляду справи судом першої інстанції проти складу суду не заперечували, відвід складу суду та клопотання щодо встановлення предметної підсудності справи не заявляли. При цьому, статус відповідача законодавством не визначено, у зв`язку з чим позивач мав право вибора підсудності вказаної справи відповідно вимог ч.5 ст. 18 КАС України (в редакції від 03 серпня 2017 року), згідно якої у разі невизначеності цим Кодексом предметної підсудності адміністративної справи така справа розглядається місцевим адміністративним судом за вибором позивача.
З системного аналізу вказаних обставин справи та вимог чинного законодавства колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткове задоволення адмісністративного позову, оскільки інші позовні вимоги не узгоджуються з положеннями ст.245 КАС України щодо повноважень суду при вирішенні справи.
Статтею 316 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 316, 322, 325 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області - залишити без задоволення.
Рішення Саратського районного суду Одеської області від 12 березня 2018 року по справі за позовом ОСОБА_2 до Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_8, Саратська селищна рада Одеської області, Білгород-Дністровський відділ поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області, Саратська районна державна адміністрації Одеської області, про визнання неправомірними дій - залишити без змін.
Стягнути з Саратської селищної виборчої комісії Саратського району Одеської області (код ЄДРПОУ 33485607) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - ГУК у місті Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783; банк отримувача - ГУДКСУ у м.Києві; код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - 31211256026001; код класифікації доходів бюджету - 22030106; судовий збір в розмірі 960 (дев`ятьсот шістдесят ) грн.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складений та підписаний 24 липня 2018 року.
Головуючий суддя Потапчук В.О. Судді Стас Л.В. Димерлій О.О.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2018 |
Оприлюднено | 27.07.2018 |
Номер документу | 75510500 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Потапчук В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні