П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 679/1583/16-а
Головуючий у 1-й інстанції: Базарник Б.І.
Суддя-доповідач: Сушко О.О.
25 липня 2018 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сушка О.О.
суддів: Смілянця Е. С. Залімського І. Г. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Платашем В.О.,
представників позивача: ОСОБА_2, ОСОБА_3
представника відповідача: ОСОБА_4
представника третьої особи: ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Фрегат" на рішення Нетішинського міського суду Хмельницької області від 05 квітня 2018 року (м. Нетішин) у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Фрегат" до Нетішинської міської ради Хмельницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру про визнання протиправним та скасування рішення Нетішинської міської ради №45/984 від 10.07.2013 року та стягнення шкоди, заподіяної протиправним рішенням,
В С Т А Н О В И В :
позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати з 01.01.2014 року рішення Нетішинської міської ради №45/984 від 10.07.2013 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Нетішина в частині затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Нетішина щодо визначення коефіцієнта Кф, що характеризує функціональне використання земельної ділянки, яку займає ТОВ Фрегат об`єктами поточного будівництва, кадастровий номер якої 6810500000:02:007:0120 знаходиться в архіві НКС у зв`язку з поділом на дві ділянки з кадастровими номерами 6810500000:02:007:0861 та 6810500000:02:007:0862.
Відповідно до рішення Нетішинського міського суду Хмельницької області від 05 квітня 2018 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позов.
На обґрунтування апеляційної скарги представник позивача зазначив, що ТОВ Фрегат з 2006 року займає під поточне будівництво земельну ділянку, що перебуває у комунальній власності, площею 0,4540 га, кадастровий номер якої 6810500000:02:007:0120 знаходиться в архіві НКС у зв`язку з поділом на дві ділянки з кадастровими номерами 6810500000:02:007:0861 та 6810500000:02:007:0862. Рішенням відповідача №284 від 27.07.2006 року позивачу надано дозвіл на будівництво об`єктів виробничої бази, земельна ділянка використовується останнім під будівництво об`єктів виробничої бази. Будівництво виробничої бази позивачем не завершено, максимальну ступінь готовності з 4 об`єктів має лише 1 об`єкт адміністративна будівля 92%, інші об`єкти мають значно меншу готовність. Оскарженим рішенням відповідача №45/984 від 10.07.2013 року затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Нетішина, відповідно до якої для розрахунку орендної плати позивача за орендовану земельну ділянку застосовується коефіцієнт Кф в розмірі 1,2 замість 0,5. Застосування відповідачем зазначеного розміру коефіцієнта Кф, що характеризує функціональне використання земельної ділянки, позивач вважає протиправним та таким, що порушує його права, оскільки значно підвищується орендна плата позивача за земельну ділянку, чим йому заподіяно матеріальну шкоду.
Представники позивача в судовому засіданні просили задовольнити апеляційну скаргу.
Представники відповідача та третьої особи в судовому засіданні просили відмовити у задоволенні апеляційної скарги.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до ч. 1 ст. 308 КАС України, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що 18.07.2006 року між відповідачем (орендодавець) та позивачем (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста (далі - договір), відповідно до п.1.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться у м.Нетішині по вул.Промисловій, надану рішенням четвертої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради V скликання №10 від 15.06.2006 року.
Розташування та межі переданої в оренду земельної ділянки, зазначені на плані (схемі) земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору (п.1.2 договору). Згідно з п.2.1 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4540 га. Договір укладено на 1 рік. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар зобов'язаний не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (р.3 договору).
У п.4.1 договору сторони погодили, що орендна плата сплачується орендарем у грошовій формі за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця і становить 423,73 грн. у місяць і вноситься шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця.
Земельна ділянка передається в оренду для обслуговування виробничої бази (п.5.1 договору). Відповідно до п.5.3 договору умовою збереження стану об'єкта оренди є заборона самовільної забудови земельної ділянки. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення (п.6.1 договору). До інших умов передачі земельної ділянки в оренду п.6.4 договору відносить заборону зміни цільового призначення земельної ділянки.
Згідно з п.9.3 договору орендар має право, зокрема, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди; вимагати від орендодавця усунення причин, які будь-яким чином перешкоджають здійсненню його прав відповідно до договору; на переважне право перед іншими особами щодо отримання орендованої земельної ділянки придбання у власність у випадках, передбачених Земельним кодексом України.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін (п.11.1 договору). За приписами п.13.1 договору він набирає чинності з моменту його підписання та державної реєстрації.
Невід'ємними частинами договору є: план (схема) земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) її використання та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди.
Договір підписаний сторонами, скріплений відтисками їхніх печаток, зареєстрований у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі вчинено запис №040674500136 від 21.07.2006 року.
Згідно з актом приймання-передачі обєкта оренди, підписаним сторонами та скріпленим відтисками їх печаток, на виконання рішення четвертої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради V скликання №10 від 15.06.2006 року орендодавець передав земельну ділянку площею 0,4540 га для обслуговування виробничої бази, яка розташована по вул.Промисловій у м.Нетішин на 1 рік, а орендар - ТОВ Фрегат прийняв вказану земельну ділянку.
Дію зазначеного договору сторони неодноразово поновлювали та продовжували шляхом укладення про це додаткових угод до цього договору.
Рішенням відповідача №45/984 від 10.07.2013 року затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина та введено її в дію від 01.01.2014 року.
Додатковим договором (угодою) №084 від 29.08.2013 року відповідно до рішення відповідача №46/1006 від 07.08.2013 року сторони поновили дію договору оренди на строк до 20.07.2018 року, а також:
- пункт 2.3 розділу 2 договору доповнено підпунктом "є" такого змісту: "є) проводити щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земельної ділянки (в т.ч. річної орендної плати) відповідно до Податкового кодексу України";
- пункт 2.4 розділу 2 договору викладено в редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 693726,12 грн.";
- пункт 4.1 розділу 4 договору викладено в редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі та розмірі, що становить 1734,32 грн. у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати - 3%".
Згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 01.01.2013 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2016 року площею 4540 кв.м. із земель промисловості, транспорту, звязку, енергетики, оборони та іншого призначення становить 693726,12 грн., розмір орендної плати 1734,32 грн. на місяць. Розрахунок підписаний сторонами договору, скріплений відтисками їх печаток.
18.03.2014 року сторони підписали і скріпили відтисками печаток додаткову угоду №166 до договору оренди земельної ділянки, за умовами якої:
- викладено в новій редакції п. 2.4 розділу 2 договору: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 974783,40 грн.";
- викладено в новій редакції п. 4.1 розділу 4 договору: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі з 01.01.2014 року у розмірі 2436,96 грн. у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, що становить 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки".
Згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 01.01.2014 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2014 року площею 4540 кв.м. із земель промисловості, транспорту, звязку, енергетики, оборони та іншого призначення становить 974783,40 грн., розмір орендної плати 2436,96 грн. на місяць, 29243,52 грн. у рік. Розрахунок підписаний сторонами договору, скріплений відтисками їх печаток.
У матеріали справи сторонами надано копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №11-03-30/422 від 20.02.2014 року, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки в м.Нетішин по вул.Промисловій, площею 0,4549 га, становить 974783,40 грн., коефіцієнт Кф - 1,2.
27.01.2015 року відповідачем прийнято рішення №68/1623 "Про внесення змін до рішення восьмої сесії Нетішинської міської ради VІ скликання від 31 березня 2011 року № 8/157 "Про розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина", відповідно до якого плата за 1 кв.м. орендованої земельної ділянки в рік (% до грошової оцінки) для земель промисловості, транспорту, зв'язку становить 3%.
10.02.2016 року сторони підписали і скріпили відтисками печаток додаткову угоду №521 до договору оренди земельної ділянки, за умовами якої:
- викладено в новій редакції п. 2.4 розділу 2 договору: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1743904,80 грн.";
- викладено в новій редакції п. 4.1 розділу 4 договору: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі з 01.01.2016 року у розмірі 4359,76 грн. у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, що становить 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки".
Згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2016 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4540 кв.м. із земель промисловості, транспорту, звязку, енергетики, оборони та іншого призначення становить 1743904,80 грн., розмір орендної плати 4259,76 грн. на місяць, 52317,12 грн. у рік. Розрахунок підписаний сторонами договору, скріплений відтисками їх печаток.
У матеріали справи сторонами надано копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №28-28-99.4-67/9-16 від 27.01.2016 року, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки в м.Нетішин по вул.Промисловій, площею 0,4549 га, становить 1743904,80 грн., коефіцієнт Кф - 1,2.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач діяв на підставі, в межах та у спосіб, що передбаченні Конституцією та законами України.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Так, згідно з ч.4 ст.5 Закону України Про оцінку земель №1378-ІV від 11 грудня 2003 року (далі - Закон №1378-ІV) (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) грошова оцінка земельних ділянок, залежно від призначення та порядку проведення, може бути нормативною і експертною. У ч.5 цієї статті визначено використання нормативної грошової оцінки земельних ділянок для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 1 Закону №1378-ІV визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
В силу ст.12 цього Закону нормативно-методичне регулювання оцінки земель здійснюється у відповідних нормативно-правових актах, що встановлюють порядок проведення оцінки земель, організації і виконання землеоціночних робіт, склад і зміст технічної документації та звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, вимоги до них, порядок їх виконання.
За змістом ч.2 ст.12 Закону №1378-ІV нормативно-правові акти з проведення оцінки земель, які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23 березня 1995 року затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, відповідно до якої та згідно з Наказом №18/15/21/11 затверджено Порядок оцінки земель, який регламентує механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
У відповідності до п. 1.3 вказаного Порядку оцінки земель нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно з п. 1.4 Порядку оцінки земель передбачено, що базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрішньогосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів, проекти забудови та розподілу території населених пунктів, місцеві правила забудови.
Вимогами п. 3.1 Порядку оцінки земель передбачено, що в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Пунктом 3.3 Порядку оцінки земель визначено, що нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою 8, складовою частиною якої є Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).
За правилами п. 3.5 цього Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою Наказом Державного комітету статистики України №377 від 5 листопада 1998 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1998 за №788/3228), відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Згідно з додатком 1 до п.п. 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 (таблиця 1.1) Порядку оцінки земель застосування значення коефіцієнта Кф здійснюється з урахуванням:
- категорії земель за функцією використання (графа 1 таблиці 1.1 Порядку), до яких віднесено: землі житлової забудови, землі промисловості, землі досліджень та розробок, землі гірничої промисловості і гірничих розробок, землі комерційного використання, землі громадського призначення, землі транспорту і звязку, землі технічної інфраструктури, інші землі, землі змішаного використання;
- коду розділу КВЕД субєкта, що використовує земельну ділянку;
- складу відповідної категорії земель.
Зі змісту додатку 1 до п.п. 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 (таблиця 1.1) Порядку оцінки земель вбачається, що застосування значення коефіцієнта Кф 1,2 здійснюється при нормативній грошовій оцінці земель промисловості, до яких серед інших відносяться землі будівництва, які використовуються субєктами із видами економічної діяльності, зазначеними у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики, згідно відповідного коду розділу F КВЕД. При цьому до категорії земель інші землі , до яких, серед інших, відносяться землі, зайняті поточним будівництвом та відведені під майбутнє будівництво , застосовується коефіцієнт (Кф) 0,5.
Отже, Порядок оцінки земель регламентує механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів. Віднесення земель до певних категорій за функціональним використанням залежить від виду економічної діяльності.
Так встановлено, що згідно наданої суду позивачем довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) АБ№504006 від 02.03.2012 року ТОВ Фрегат (ідентифікаційний код 14155887) є юридичною особою з організаційно правовою формою 240 Товариство з обмеженою відповідальністю , яка здійснює види діяльності за КВЕД-2010:
41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель;
43.21 Електромонтажні роботи;
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;
47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах;
71.11 Діяльність у сфері архітектури;
71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування у цих сферах.
При цьому, КВЕД 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель є основним видом економічної діяльності ТОВ Фрегат , що визнано позивачем у його письмових поясненнях.
У відповідності до наданого позивачем Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (індексний номер 9278410 від 12.09.2013 року), за позивачем зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 0,454 га кадастровий номер 6810500000:02:007:0120 за цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств, для виробничих потреб. При цьому, у вказаному витягу в розділі Опис обєкта іншого речового права вказано, що на земельній ділянці розміщені: адміністративний будинок площею 268 м.кв., складські приміщення площею 636 м. кв., гаражі загальною площею 376 м.кв.
Водночас, в матеріалах справи міститься засвідчена копія Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу для обслуговування виробничої бази, розроблений у 2006 року Нетішинським міським відділом регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах на підставі заяви позивача №7 від 18.01.2006 року та рішення Нетішинської міської ради №29 від 15.11.2005 року, яким надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки для передачі її в оренду позивачу для обслуговування виробничої бази земельної ділянки орієнтовною площею 0,454 га, розташованої на території піонерної бази.
У вказаному проекті землеустрою міститься висновок державної експертизи від 06.04.2006 року №310, затверджений начальником Хмельницького обласного головного управління земельних ресурсів. У розділі 2 вказаного висновку державної експертизи містяться відомості щодо аналізу землевпорядної документації, відповідно до яких: земельна ділянка призначена для обслуговування виробничої бази; площа земельної ділянки: 0,4540 га; категорія земель: землі промисловості; угіддя: забудовані землі.
Зі змісту долучених позивачем до позовної заяви Витягів з ДЗК про земельну ділянку №НВ-6803479062016 від 19.07.2016 року та №НВ-6803479092016 від 19.07.2016 року встановлено, що обидві земельні ділянки 6810500000:02:007:0862 площею 0,2116 га та 6810500000:02:007:0861 площею 0,2424 га, які згідно повідомленняє складовими земельної ділянки 6810500000:02:007:0120 площею 0,4540 га, належать до земельних угідь, які зайняті під промисловою забудовою відповідно площею 0,2116 га та площею 0,2424 га.
Відтак, застосування нормативній грошовій оцінці земельної ділянки площею 0,454 га кадастровий номер 6810500000:02:007:0120 значення коефіцієнта Кф, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо), на рівні 0,5 як до категорії земель інші землі (до яких, серед інших, відносяться землі, зайняті поточним будівництвом та відведені під майбутнє будівництво ) унеможливлюється наявністю наступних обставин у їх сукупності:
- вказана орендована земельна ділянка площею 0,454 га належна до категорії земель промисловості, та до земельних угідь, які зайняті під промисловою забудовою, площею 0,4540 га (що складає суму площ складових земельних ділянок 0,2116 га та 0,2424 га);
- відведена та передана в оренду для розміщення і обслуговування виробничої бази орендаря ТОВ Фрегат , який є юридичною особою, субєктом господарювання, що здійснює на вказаній земельній ділянці господарську діяльність відповідного коду розділу F КВЕД-2010 - 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний);
- згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.9) на земельній ділянці розміщені: адміністративний будинок, площею 268 м.кв., складські приміщення, площею 636 м. кв., гаражі, загальною площею 376 м.кв.
Тобто, є правомірним застосування при нормативній грошовій оцінці вказаної земельної ділянки коефіцієнта Кф із значенням 1,2 як до земель будівництва, що належать до категорії земель промисловості, які зайняті під промисловою забудовою та використовуються субєктами господарювання за видами економічної діяльності (зазначеними у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики) згідно відповідного коду розділу F КВЕД.
Тому, визначені позивачем у позові обставини в якості підстави для скасування судом оскарженого рішення відповідача №45/984 від 10.07.2013 року, не свідчать про його незаконність та протиправність.
Що стосується позовної вимоги позивача про відшкодування шкоди та стягнення з відповідача 68883,37 гривень на підставі ст.1173 ЦК України, то слід зазначити наступне.
Загальні підстави відповідальності за завдану майнову та моральну шкоду визначено у ст.ст.1166, 1167 ЦК України з аналізу яких вбачається, що будь-яка майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам або майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується особою, яка її завдала, в повному обсязі. На відміну від загальної норми ст.1166 ЦК України, яка вимагає встановлення усіх чотирьох елементів цивільного правопорушення (протиправна поведінка, наявність шкоди, причинний зв'язок між протиправною поведінкою та завданою шкодою, вина заподіювача шкоди), спеціальна норма ст.1173 ЦК України допускає можливість відшкодування шкоди незалежно від вини державних органів. За таких обставин, необхідною підставою для притягнення органу державної влади до відповідальності у вигляді стягнення шкоди є неправомірні дії цього органу, наявність шкоди та причинний зв'язок між неправомірними діями і заподіяною шкодою. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду. Причинний зв'язок між протиправною поведінкою та шкодою є обов'язковою умовою відповідальності та виражається в тому, що шкода має виступати об'єктивним наслідком поведінки заподіювача шкоди.
В свою чергу, в ході розгляду справи судом не встановлено наявності правових підстав для визнання протиправним рішення Нетішинської міської ради №45/984 від 10.07.2013 року.
Разом з тим, самостійна сплата орендної плати позивачем для відповідача здійснювалась ним не на виконання рішення Нетішинської міської ради №45/984 від 10.07.2013 року, а на підставі та на виконання Договору оренди земельної ділянки, укладеного 18.07.2006 року між відповідачем (орендодавець) та позивачем (орендар), дія якого щороку поновлювалася шляхом укладення сторонами до цього договору додаткових угод. Разом із підписанням вказаних додаткових угода сторони договору оренди щороку укладали та підписували розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, відповідно до якого сторони визначали розмір орендної плати за земельну ділянку на відповідний рік та розмір орендної плати за земельну ділянку на місяць.
Також, рішенням Господарського суду Хмельницької області від 22.05.2017 року по справі №924/248/17, залишеному без зміни постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 26.07.2017 року та постановою Вищого господарського суду України від 07.11.2017 року, відмовлено в задоволенні позову ТОВ Фрегат до Нетішинської міської ради Хмельницької області про визнання договору оренди земельної ділянки недійсним та визнання права постійного користування земельною ділянкою, яка знаходиться в постійному користуванні з 1993 року.
У відповідності до вказаного судового рішення, однією із підстав для визнання вказаного договору оренди недійсним у позові ТОВ Фрегат було вказано недотримання сторонами договору Порядку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке виявилось у помилковому застосуванні коефіцієнта Кф 1,2 замість Кф 0,5 при проведенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки та визначенні сторонами розміру орендної плати за земельну ділянку.
Отже, сплата позивачем грошових коштів в якості орендної плати на виконання та на підставі чинного договору оренди земельної ділянки, який не визнано у встановленому законом порядку недійсним, наявність між сторонами договірних відносин з цього приводу та відсутність правових підстав для визнання протиправним рішення відповідача №45/984 від 10.07.2013 року виключають можливість застосування ст.1173 ЦК України до спірних правовідносин щодо відшкодування шкоди позивачу з підстав, вказаних у позовні заяві.
Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Фрегат" залишити без задоволення, а рішення Нетішинського міського суду Хмельницької області від 05 квітня 2018 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 30 липня 2018 року.
Головуючий Сушко О.О. Судді Смілянець Е. С. Залімський І. Г.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2018 |
Оприлюднено | 03.08.2018 |
Номер документу | 75559720 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Сушко О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні