КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 липня 2018 року 810/1898/18
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Балаклицького А.І., розглянувши в м. Києві за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом заступника керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави до Войтівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області, Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації, треті особи: Войтівська сільська рада Згурівського району Київської області, Головне управління Держгеокадастру у Київській області про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії
в с т а н о в и в:
Заступник керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської області (далі - позивач) звернувся до Київського окружного адміністративного суду в інтересах держави з позовом до Войтівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області (далі - відповідач 1, НВК), Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації (далі - відповідач 2, відділ освіти Згурівської РДА), в якому просить суд:
- визнати незаконною бездіяльність Войтівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області та Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га під вказаним навчальним закладом;
- зобов'язати Войтівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області та Відділ освіти Згурівської районної державної адміністрації вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га, яка знаходиться в адміністративно-територіальних межах Войтівської сільської ради Згурівського району Київської області шляхом звернення до Войтівської сільської ради Згурівського району Київської області з клопотанням про передачу у постійне користування вищезгаданої земельної ділянки.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.05.2018 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Войтівську сільську раду Згурівського району Київської області (далі - третя особа 1) та Головне управління Держгеокадастру у Київській області (далі - третя особа 2).
Вказаною ухвалою суду встановлено відповідачам п'ятнадцятиденний строк з дня отримання копії даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву та доказів, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.
Також, вказаною ухвалою суду запропоновано третім особам подати до суду пояснення щодо позову та відзиву протягом п'яти днів з дня отримання позову та відзиву відповідно.
Копію ухвали суду вручено відповідачам 22.05.2018, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення №0113328494093 та №0113328494107.
Копію ухвали суду вручено третій особі 2 - 21.05.2018 та третій особі 1 - 22.05.2018, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення №0113328494115 та №0113328494123 відповідно.
Проте, на час прийняття рішення у даній справі відповідач 1 та відповідач 2 правом на подання відзиву на позовну заяву не скористались.
Треті особи також правом на подання пояснень не скористались.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.
Войтівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області (ідентифікаційний код 25302819) зареєстрований в якості юридичної особи 09.05.1995 за адресою: 07621, Київської області, Згурівський район, с. Войтове, вул. Чкалова, буд. 2, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
У відповідності до пункту 5.1 розділу 5 Статуту Войтівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області, затвердженого рішенням Згурівської районної ради від 27.10.2016 №153-12-VII, матеріально-технічна база НВК включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі НВК.
Судом встановлено, що у користуванні Войтівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області перебуває земельна ділянка площею 1,500 га, яка розташована за адресою: Київська область, Згурівський район, с. Войтове, вул. Чкалова, буд. 2.
При цьому, згідно листа Войтівської сільської ради Згурівського району Київської області від 20.03.2018 №70, Войтівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області не звертався до сільської ради із клопотанням про надання земельної ділянки у постійне користування та правовстановлюючи документи на земельну ділянку площею 1,500 га, яка перебуває у його користуванні, не оформлялись.
Згідно листа Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації від 21.03.2017 №164, правоустановчі документи на земельну ділянку Войтівського НВК "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" не оформлені та кадастровий номер не присвоювався.
Вважаючи, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, прокурор звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Статтею 38 Закону України "Про загальну середню освіту" від 13.05.1999 №651-XIV (далі - Закон №651-XIV) передбачено, що заклад загальної середньої освіти, зокрема, створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення освітнього процесу.
Відповідно до частини першої статті 44 Закону №651-XIV, матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.
Відповідно до статті 38 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 №2628-III, матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частиною першою статті 80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII) визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України (ч. 2 ст. 80 Закону №2145-VIII).
Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Частиною першої статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
У відповідності до ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.
Відповідно до ч. 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_1 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до ч. 3 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч. 6 ст. 123 ЗК України).
Згідно з ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 ЗК України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI (далі - Закон №1952-VI), загальними засадами державної реєстрації прав є: 1) гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; 2) обов'язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; 3) публічність державної реєстрації прав; 4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; 5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. 3 Закону №1952-VI).
Матеріали справи свідчать про відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку для обслуговування будівель Войтівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області.
17 жовтня 2012 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Таким чином, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Войтівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області прямо передбачена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р.
Згідно Положення про відділ освіти Згурівської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Згурівської РДА від 16.05.2013 №104, відділ освіти Згурівської РДА є структурним підрозділом районної державної адміністрації, який утворюється головою районної державної адміністрації, є підзвітним і підконтрольним голові районної державної адміністрації, департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації.
Відповідно до пункту 3 вищевказаного Положення основними завданнями відділу є, зокрема, забезпечення розвитку системи освіти з метою формування гармонійно розвиненої, соціально активної, творчої особистості; здійснення контролю за дотриманням актів законодавства з питань освіти, виконанням навчальними закладами усіх форм власності державних вимог щодо змісту, рівня та обсягу дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти; координація діяльності навчальних закладів, організація роботи з їх нормативного, програмного, кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення; управління навчальними закладами, що є комунальною власністю і перебувають у безпосередньому підпорядкуванні.
Судом встановлено, що відділ освіти Згурівської РДА, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення НВК, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження. Так, відділом освіти Згурівської РДА не надано доказів вжиття заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,500 га для обслуговування НВК.
Водночас, суд також зазначає, в даному випадку фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування є НВК, яка відповідно до зазначених вище положень земельного законодавства повинна звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,500 га до Войтівської сільської ради, яка наділена повноваженнями щодо передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки. В подальшому, після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, навчальному закладу необхідно подати зазначений проект до сільської ради для його затвердження та передачі земельної ділянки площею 1,500 га в постійне користування.
Натомість, в порушення наведених вимог земельного законодавства, НВК досі не вжито заходів щодо оформлення у встановленому законом порядку правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою площею 1,500 га для обслуговування НВК.
Враховуючи те, що відповідачами по справі не надано суду доказів вжиття ними заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності Войтівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області та Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га під Войтівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог в частині зобов'язання відповідачів вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га під Войтівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області, суд зазначає наступне.
Враховуючи, що права на нерухоме майно та їх обтяження мають бути обов'язково зареєстровані відповідно до чинного законодавства, оскільки стан невизначеності у зв'язку із відсутністю правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчально-виховним комплексом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, суд дійшов висновку про необхідність зобов'язати відповідачів вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку для обслуговування навчального закладу.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачі належних і достатніх доказів, які б спростували доводи позивача, суду не надали.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Суд звертає увагу, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки позивачем не надано суду доказів понесення інших судових витрат ніж сплата судового збору, підстави для їх стягнення з відповідачів відсутні.
Керуючись статтями 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Войтівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області та Відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,5 га під Войтівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області.
Зобов'язати Войтівський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області та Відділ освіти Згурівської районної державної адміністрації оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 1,500 га під Войтівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" Згурівської районної ради Київської області, яка знаходиться в адміністративно-територіальних межах Войтівської сільської ради Згурівського району Київської області за адресою: Київська область, Згурівський район, с. Войтове, вул. Чкалова, буд. 2.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Балаклицький А. І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2018 |
Оприлюднено | 02.08.2018 |
Номер документу | 75627214 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Балаклицький А. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні