Рішення
від 27.06.2018 по справі 911/671/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" червня 2018 р. Справа № 911/671/18

Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.

при секретарі судового засідання Белишевій А. В.

за участю представників учасників справи:

від позивача: Скрипченко Ю. О. (адвокат - ордер серії КС № 319659 від 30.03.2018 р.);

від відповідача: Лещенко О. В. (адвокат - ордер серії КВ № 731865 від 25.04.2018 р.);

від третьої особи-1: Салій М. В. (довіреність б/н від 25.04.2018 р.);

від третьої особи-2: не з'явились;

від третьої особи-3: не з'явились;

від третьої особи-4: не з'явились;

розглянувши матеріали справи

за позовом Обслуговуючого кооперативу „ЖБК „Золоті Ворота 1", с. Підгірці, Обухівський район

до Підгірцівської сільської ради, с. Підгірці, Обухівський район

за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

1) Товариства з обмеженою відповідальністю „Естет Прайм Буд", м. Київ;

2) ОСОБА_5, АДРЕСА_1

3) ОСОБА_6, АДРЕСА_2

4) ОСОБА_7, АДРЕСА_3

про визнання протиправними та скасування рішень

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ОК „ЖБК „Золоті Ворота 1" звернувся в господарський суд Київської області із позовом до Підгірцівської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення Підгірцівської сільської ради від 22.08.2017 року № 31.30.УІІ, № 30.30.УІІ та від 30.08.2017 року № 9.31.УІІ, № 4.31.УІІ, № 12.31.УІІ, та від 26.10.2017 № 11.33.УІІ. про зміну цільового призначення земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12 та НОМЕР_13.

Позовні вимоги обґрунтовані позивачем тим, що рішення від 22.08.2017 року № 31.30.УІІ, № 30.30.УІІ та від 30.08.2017 року № 9.31.УІІ, № 4.31.УІІ, № 12.31.УІІ, та від 26.10.2017 № 11.33.УІІ. про зміну цільового призначення земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12 та НОМЕР_13 Підгірцівської сільської ради були прийняті всупереч положенням Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України „Про землеустрій", іншим нормативно-правовим актам - за відсутності відповідних правових підстав для їх прийняття.

Ухвалою господарського суду Київської області від 12.04.2018 р. відкрито провадження у справі № 911/671/17 за позовом ОК „ЖБК „Золоті Ворота 1" до Підгірцівської сільської ради про визнання протиправними та скасування рішень, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження і призначено її розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 25.04.2018 р. Також даною ухвалою суду залучено до участі у справі у якості третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Товариство з обмеженою відповідальністю „Естет Прайм Буд", ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7.

25.04.2018 р. до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання б/н від 25.04.2018 р. із доданими до нього документами, що долучені судом до матеріалів справи.

25.04.2018 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 16.05.2018 р.

04.05.2018 р. до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив № 223-г/00149/2018-1594 від 03.05.2018 р. на позовну заяву, у якому він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.

05.05.2015 р. до канцелярії суду від третьої особи надійшли пояснення № 6 від 03.05.2018 р. щодо позову, у яких він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.

15.05.2018 р. до канцелярії суду від позивача надійшла заява б/н від 15.05.2018 р. про зміну позовних вимог, у якій він просить суд визнати незаконним та скасувати рішення Підгірцівської сільської ради від 22.08.2017 р. № 31.30.УІІ „Про заяви громадян", яким Товариству з обмеженою відповідальністю „Естет Прайм Буд" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області кадастрові номери НОМЕР_3 (площею 0, 25 га) та НОМЕР_4 (площею 0, 2779 га) цільове призначення яких змінено з „для ведення особистого селянського господарства", та земельних ділянок НОМЕР_1 (площею 0, 2536 га) та НОМЕР_2 (площею 0, 25 га) цільове призначення яких змінено з „для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель споруд" (присадибна ділянка) на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку"; визнати незаконним та скасувати рішення Підгірцівської сільської ради від 30.08.2017 р. № 9.31.УІІ „Про заяви громадян", яким Товариству з обмеженою відповідальністю „Естет Прайм Буд" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області кадастровий номер НОМЕР_11 (площею 0, 2472 га), цільове призначення якої змінено з для ведення особистого селянського господарства" та земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_10 (площею 0, 459 га), цільове призначення якої змінено з „для будівництва та обслуговується житлового будинку, господарських будівель і споруд" (присадибна ділянка) на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку"; визнати незаконним та скасувати рішення Підгірцівської сільської ради від 26.10.2017 № 11.33.УІІ „Про заяви громадян", яким Товариству з обмеженою відповідальністю „Естет Прайм Буд" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області кадастровий номер НОМЕР_12 (площею 1, 4869 га) та кадастровий номер НОМЕР_13 (площею 0, 2824 га) цільове призначення яких змінено з „для ведення особистого селянського господарства" на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку"; визнати незаконним та скасувати рішення Підгірцівської сільської ради 22.09.2017 № 10.32.УІІ, яким Товариству з обмеженою відповідальністю „Естет Прайм Буд" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області кадастровий номер НОМЕР_14 (площею 1, 2487 га), цільове призначення якої змінено з „для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)" на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку"; визнати незаконним та скасувати рішення Підгірцівської сільської ради від 22.08.2017 р. № 30.30.УІІ „Про заяви громадян", яким ОСОБА_7 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області кадастровий номер НОМЕР_6 (площею 0, 7454 га), цільове призначення якої змінено з „для ведення особистого селянського господарства", та земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_5 (площею 0, 25 га), цільове призначення якої змінено з „для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка)" на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку"; визнати незаконним та скасувати рішення Підгірцівської сільської ради від 30.08.2017 р. № 4.31.УІІ „Про заяви громадян , яким ОСОБА_8 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області кадастровий номер .НОМЕР_7 (площею 0,0784 га), цільове призначення якої змінено з „для ведення особистого селянського господарства" на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку"; визнати незаконним та скасувати рішення Підгірцівської сільської ради від 30.08.2017 р. № 12.31.УІІ „Про заяви громадян", яким ОСОБА_9 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області кадастрові номери НОМЕР_9 (площею 0, 0268 га) та НОМЕР_8 (площею 0, 0235 га), цільове призначення яких змінено з „для ведення особистого селянського господарства" на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку".

16.05.2018 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 29.05.2018 р.

Заява б/н від 15.05.2018 р. позивача про зміну позовних прийнята судом до розгляду.

24.05.2018 р. до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь б/н від 22.05.2018 р. на відзив, що долучена судом до матеріалів справи.

25.05.2018 р. до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив № 223-г/00149/2018-1622 від 25.05.2018 р. на заяву про зміну позовних вимог, у якому він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.

29.05.2018 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 12.06.2018 р.

Ухвалою господарського суду Київської області від 12.06.2018 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 27.06.2018 р.

27.06.2018 р. у судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.

Представник третьої особи-1 у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю.

Представники інших учасників процесу у судове засідання не з'явились, хоча про судове засідання були повідомлені належним чином, про причини своєї неявки у судове засідання суд не повідомили, документи, витребувані судом, не надали.

За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд -

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається із матеріалів справи, а саме із статуту Обслуговуючого кооперативу „ЖБК „Золоті Ворота 1", затвердженого рішенням загальних зборів членів Обслуговуючого кооперативу „ЖБК „Золоті Ворота 1" від 08.08.2016 р., оформленим протоколом № 6/2016 від 08.08.2016 р., позивач - Обслуговуючий кооператив „ЖБК „Золоті Ворота 1" є юридичною особою - неприбутковою господарською організацією і відноситься до кооперативу обслуговуючого типу, який утворено шляхом добровільного об?єднання його членів для ведення спільної господарської діяльності з метою задоволення житлових та інших соціальних потреб мешканців котеджного містечка „Золоті ворота", кооператив є житлово-будівельним, місцезнаходження якого: Київська область, Обухівський район, с. Підгірці, вул. Золотоворітська, 1.

Рішенням № 30.30.VІІ від 22.08.2017 р. „Про заяви громадян" Підгірцівської сільської ради вирішено затвердити ОСОБА_7 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з „для ведення особистого селянського господарства", (кадастровий номер НОМЕР_6) та з „для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка, кадастровий номер НОМЕР_5)", на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області; змінити ОСОБА_7 цільове призначення земельної ділянки, площею 0, 7454 га, кадастровий номер НОМЕР_6 з „для ведення особистого селянського господарства", та земельної ділянки, площею 0, 2500 га, кадастровий номер НОМЕР_5 з „для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка)" на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області, та інше.

Рішенням № 31.30.VІІ від 22.08.2017 р. „Про заяви громадян" Підгірцівської сільської ради вирішено затвердити ТОВ „Естет Прайм Буд" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з „для ведення особистого селянського господарства", (кадастрові номери: НОМЕР_3, НОМЕР_4) та „для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка, кадастрові номери НОМЕР_1, НОМЕР_2)", на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області; змінити ТОВ „Естет Прайм Буд" цільове призначення земельних ділянок, кадастрові номери: НОМЕР_3, НОМЕР_4 з „для ведення особистого селянського господарства" та земельної ділянки, кадастрові номери НОМЕР_1, НОМЕР_2, з „для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області, та інше.

Рішенням № 12.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян" Підгірцівської сільської ради вирішено затвердити ОСОБА_6 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з „для ведення особистого селянського господарства", (кадастрові номери НОМЕР_9 та НОМЕР_8) на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області; змінити ОСОБА_6 цільове призначення земельних ділянок (кадастрові номери НОМЕР_9 та НОМЕР_8) з „для ведення особистого селянського господарства" на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області, та інше.

Рішенням № 4.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян" Підгірцівської сільської ради вирішено затвердити ОСОБА_5 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з „для ведення особистого селянського господарства", (кадастровий номер НОМЕР_7) на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області; змінити ОСОБА_5 цільове призначення земельної ділянки з „для ведення особистого селянського господарства", (кадастровий номер НОМЕР_7) на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області, та інше.

Рішенням № 9.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян" Підгірцівської сільської ради вирішено затвердити ТОВ „Естет Прайм Буд" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється з „для ведення особистого селянського господарства", (кадастровий номер: НОМЕР_11) та „для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка, кадастровий номер НОМЕР_10)", на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області; змінити ТОВ „Естет Прайм Буд" цільове призначення земельних ділянок з „для ведення особистого селянського господарства", (кадастровий номер: НОМЕР_11) та „для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка, кадастровий номер НОМЕР_10)" на „для будівнитцва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області, та інше.

Рішенням № 10.32.VІІ від 22.09.2017 р. „Про заяви громадян" Підгірцівської сільської ради вирішено затвердити ТОВ „Естет Прайм Буд" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 1, 2487 га, кадастровий номер НОМЕР_14, цільове призначення якої змінюється з „для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка)" на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області; змінити ТОВ „Естет Прайм Буд" цільове призначення земельної ділянки, площею 1, 2487 га, кадастровий номер НОМЕР_14, з „для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка)" на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області, та інше.

Рішенням № 11.33.VІІ від 26.10.2017 р. „Про заяви громадян" Підгірцівської сільської ради вирішено затвердити ТОВ „Естет Прайм Буд" проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, площею 1, 4869 га, кадастровий номер НОМЕР_12, площею 0, 2824 га кадастровий номер НОМЕР_13, цільове призначення яких змінюється з „для ведення особистого селянського господарства" на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області; змінити ТОВ „Естет Прайм Буд" цільове призначення земельних ділянок, площею 1, 4869 га, кадастровий номер НОМЕР_12, площею 0, 2824 га кадастровий номер НОМЕР_13 на „для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку" по вул. Городищенській в с. Підгірці Обухівського району Київської області, та інше.

Як було зазначено вище, позивач у своїй позовній заяві, з урахуванням його заяви про зміну позовних вимог, просить суд визнати незаконним та скасувати рішення № 30.30.VІІ від 22.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 31.30.VІІ від 22.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 12.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 4.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 9.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 10.32.VІІ від 22.09.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 11.33.VІІ від 26.10.2017 р. „Про заяви громадян" Підгірцівської сільської ради з тих підстав, що затверджені проекти землеустрою у відповідності до оспорюваних рішень, були розроблені з грубим порушенням чинного законодавства та не відповідають чинній містобудівній документації села Підгірці, не отримали погодження спеціально-уповноваженого органу у сфері розвитку водного господарства, не отримали погодження Верховної Ради України, не отримали позитивні висновки обов?язкової державної експертизи землевпорядної документації, а зміна цільового призначення відповідних земельних ділянок та забудова їх багатоквартирними житловими будинками суттєво вплине на рівень екологічної безпеки відповідного району, тощо.

З приводу вказаних позовних вимог позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно з ст. 22 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

2. До земель сільськогосподарського призначення належать:

а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);

б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

3. Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування:

а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства;

б) сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства;

г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об'єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства;

ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції - для розміщення власної інфраструктури.

5. Землі сільськогосподарського призначення не можуть передаватись у власність іноземцям, особам без громадянства, іноземним юридичним особам та іноземним державам.

Відповідно до ст. 23 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання.

2. Визначення земель, придатних для потреб сільського господарства, провадиться на підставі даних державного земельного кадастру.

3. Для будівництва промислових підприємств, об'єктів житлово-комунального господарства, залізниць і автомобільних шляхів, ліній електропередачі та зв'язку, магістральних трубопроводів, а також для інших потреб, не пов'язаних з веденням сільськогосподарського виробництва, надаються переважно несільськогосподарські угіддя або сільськогосподарські угіддя гіршої якості.

4. Лінії електропередачі і зв'язку та інші комунікації проводяться головним чином вздовж шляхів, трас тощо.

Згідно з ст. 40 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами.

Відповідно до ст. 42 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.

2. Земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

3. Порядок використання земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначається співвласниками.

4. Розміри та конфігурація земельних ділянок, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, визначаються на підставі відповідної землевпорядної документації.

5. У разі знищення (руйнування) багатоквартирного будинку майнові права на земельну ділянку, на якій розташовано такий будинок, а також належні до нього будівлі, споруди та прибудинкова територія, зберігаються за співвласниками багатоквартирного будинку.

Статтею 58 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що до земель водного фонду належать землі, зайняті:

а) морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами;

б) прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами;

в) гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;

г) береговими смугами водних шляхів;

ґ) штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів.

2. Для створення сприятливого режиму водних об'єктів уздовж морів, навколо озер, водосховищ та інших водойм встановлюються водоохоронні зони, розміри яких визначаються за проектами землеустрою.

Статтею 20 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

2. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

3. Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.

Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться:

щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою;

щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

Відмова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

5. Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33 - 37 цього Кодексу.

Земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".

6. Зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них об'єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об'єктів соціально-культурного призначення, об'єктів, пов'язаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов'язаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, віднесення земель, зазначених у пунктах "а" і "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення.

Віднесення особливо цінних земель державної чи комунальної власності, визначених у пунктах "а" і "б" частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель інших категорій здійснюється за погодженням з Верховною Радою України.

Погодження матеріалів місця розташування об'єкта, що передбачається розмістити на земельній ділянці особливо цінних земель державної чи комунальної власності із зміною її цільового призначення, здійснюється за погодженням з Верховною Радою України в порядку, визначеному статтею 151 цього Кодексу.

7. Зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 6 ст. 186 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Статтею 186 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, підлягає обов'язковому погодженню з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

2. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

3. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки:

природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об'єкта природно-заповідного фонду або в межах прибережної захисної смуги, підлягає також погодженню з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища, а земельної ділянки, розташованої у зоні відчуження або зоні безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, - з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища;

розташованої на території пам'яток культурної спадщини національного значення, їх охоронних зон та охоронюваних археологічних територіях, підлягає також погодженню з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини;

розташованої на території земель історико-культурного призначення, пам'яток культурної спадщини місцевого значення, їх охоронних зон, в історичних ареалах населених місць та інших землях історико-культурного призначення, крім випадків, зазначених в абзаці третьому цієї частини, підлягає також погодженню з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони культурної спадщини, відповідним структурним підрозділом обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони культурної спадщини;

лісогосподарського призначення підлягає також погодженню з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, а на території Автономної Республіки Крим - з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань лісового господарства;

водного фонду підлягає також погодженню з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, а на території Автономної Республіки Крим - з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань водного господарства.

4. Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

5. Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

6. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

7. Органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати:

додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій";

надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями;

проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.

Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.

8. У висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений).

Органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.

Повторна відмова не позбавляє права розробника проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки усунути недоліки проекту та подати його на погодження.

Відповідно до ст. 50 Закону України „Про землеустрій" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають:

завдання на розроблення проекту землеустрою;

пояснювальну записку;

копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності);

рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом);

письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду;

довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями;

матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки);

відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);

копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна для об'єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці;

розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом);

розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом);

акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки);

акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки);

перелік обмежень у використанні земельних ділянок;

викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);

кадастровий план земельної ділянки;

матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки);

матеріали погодження проекту землеустрою.

Статтею 152 Земельного кодексу України передбачено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:

а) визнання прав;

б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;

в) визнання угоди недійсною;

г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;

ґ) відшкодування заподіяних збитків;

д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Згідно з ст. 21 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для:

а) визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам;

б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок;

в) відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною;

г) притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.

Як вбачається із матеріалів справи, матеріалів проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, та встановлено судом у процесі розгляду справи, спірні проекти відведення земельних ділянок були розроблені та погоджені, а оспорювані рішення № 30.30.VІІ від 22.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 31.30.VІІ від 22.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 12.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 4.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 9.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 10.32.VІІ від 22.09.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 11.33.VІІ від 26.10.2017 р. „Про заяви громадян" Підгірцівської сільської ради були прийняті Підгірцівською сільською радою із дотриманням положень Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України „Про землеустрій", Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" та інших нормативно-правових актів України - за наявності відповідних повноважень та правових підстав і за дотримання встановленої процедури.

Заперечення позивача щодо того, що на зміну цільового призначення земельних ділянок, які є предметом спірних рішень, розповсюджувалась заборона, встановлена п. 15 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин), є необґрунтованими, оскільки положення п. б) п. 15 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) не застосовуються до земельних ділянок, які є предметом спірних рішень, так як такі земельні ділянки не відносяться до земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв).

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У процесі розгляду справи позивачем у відповідності до ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних, допустимих та достатніх доказів, що б підтверджували будь-яку належність земельних ділянок, які є предметом спірних рішень, до особливо цінних земель.

Заперечення позивача щодо того, що зміна цільового призначення земельних ділянок, які є предметом спірних рішень, була проведена без погодження з Верховною Радою України, є необґрунтованими, оскільки земельні ділянки, які є предметом спірних рішень, не відносяться до особливо цінних земель.

У процесі розгляду справи позивачем у відповідності до ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних, допустимих та достатніх доказів, що б підтверджували знаходження на земельних ділянках, які є предметом спірних рішень, будь-яких водних об?єктів, визначених положеннями Земельного кодексу України та Водного кодексу України за зареєстрованих у встановленому порядку, і відповідно належність земельних ділянок, які є предметом спірних рішень, до земель водного фонду.

Заперечення позивача щодо того, що зміна цільового призначення земельних ділянок, які є предметом спірних рішень, була проведена без погодження з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, є необґрунтованими, оскільки земельні ділянки, які є предметом спірних рішень, не відносяться до земель водного фонду.

Заперечення позивача щодо того, що зміна цільового призначення земельних ділянок, які є предметом спірних рішень, була проведена всупереч з Генеральним планом Підгірцівської сільської ради є необґрунтованими, оскільки спірні рішення були прийняті Підгірцівською сільською радою із дотриманням вимог ст. 24 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" у відповідності до Детального плану с. Підгірці Обухівського району Київської області

Крім того, у процесі розгляду справи позивачем у відповідності до ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних, допустимих та достатніх доказів, що б достовірно підтверджували порушення будь-яких цивільних, екологічних, земельних та інших прав і інтересів позивача та його членів у спірних відносинах прийняттям відповідачем спірних рішень.

Отже, враховуючи вищевикладене та те, що, як було встановлено судом у процесі розгляду справи, спірні проекти відведення земельних ділянок, а оспорювані рішення № 30.30.VІІ від 22.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 31.30.VІІ від 22.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 12.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 4.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 9.31.VІІ від 30.08.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 10.32.VІІ від 22.09.2017 р. „Про заяви громадян", рішення № 11.33.VІІ від 26.10.2017 р. „Про заяви громадян" Підгірцівської сільської ради не суперечать положенням Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України „Про землеустрій", Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" та інших нормативно-правових актів України, оскільки були розроблені та прийняті за наявності відповідних повноважень та правових підстав і за дотримання встановленої процедури, а також те, що будь-які права позивача - ОК „ЖБК „Золоті Ворота 1" та його членів у спірних відносинах саме відповідачем не порушувались, а тому позовні вимоги позивача до відповідача про визнання їх незаконними та скасування, є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини, викладені у позовній заяві позивача, не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи, його позовні вимоги є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Відмовити у задоволенні позову повністю.

2. Судові витрати покласти на позивача.

3. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Київського апеляційного господарського суду через господарський суд Київської області.

Суддя В.М.Бацуца

Повний текст рішення складено і підписано

01 серпня 2018 р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення27.06.2018
Оприлюднено02.08.2018
Номер документу75635401
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/671/18

Ухвала від 17.05.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 15.04.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 26.02.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Дикунська С.Я.

Ухвала від 22.01.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Дикунська С.Я.

Ухвала від 12.12.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Дикунська С.Я.

Ухвала від 26.11.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Дикунська С.Я.

Ухвала від 27.09.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

Ухвала від 28.08.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Кропивна Л.В.

Рішення від 27.06.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 12.06.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні