ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 липня 2018 р. м. Чернівці справа № 824/281/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Левицького В.К.
за участю секретаря судового засідання Кіщук О.В.
учасників справи :
представника позивача - ОСОБА_1
представників відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом приватного підприємства "СлаВатур"
до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області
про скасування рішення.
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "СлаВатур" (далі - позивач) звернулося до суду із вказаним позовом, в якому просить:
- скасувати протокол №12 про адміністративне правопорушення від 30.11.2017 р., як такий, що не відповідає дійним обставинам справи;
- скасувати рішення №29 від 14.12.2017 р. про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що проведена Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області перевірка є такою, що проведена з грубим порушенням вимог Порядку проведення перевірок отримувачів коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності цільового призначення, оформлення, реалізації та оскарження, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22.12.2010 р. №38.
Позивач вказував, що складений акт від 30.11.2017 р. є таким, що не відповідає дійсним обставинам справи та складений з грубим порушенням Порядку проведення перевірок отримувачів коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності цільового призначення, оформлення, реалізації та оскарження. Разом із цим зазначав, що Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області не вірно застосовані норми матеріального права при виявленні порушення виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням.
Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (далі - відповідач) щодо задоволення позовних вимог заперечувало, зазначаючи, що перевірка правильності нарахування своєчасності і повноти сплати страхових внесків проведена на підставі, в межах повноважень та в порядку передбаченому чинним законодавством, а тому прийняте за її результатами оскаржуване позивачем рішення є правомірним, таким, що відповідає вимогам чинного законодавства.
До початку судового розгляду справи по суті позивачем подано відповідь на відзив, а відповідачем надано заперечення, в порядку передбаченому ст. ст. 163-164 КАС України.
Представник позивача у вступному слові та додаткових поясненнях позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача у вступному слові та додаткових поясненнях проти позовних вимог заперечував та наполягав на відсутності підстав для задоволення позову.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 04.06.2018 р. позовні вимоги у частині скасування протоколу №12 про адміністративне правопорушення від 30.11.2017 р., як такого, що не відповідає дійним обставинам справи - залишено без розгляду.
04.06.2018 р. ухвалою суду в задоволенні клопотання представника позивача про зупинення провадження у справі відмовлено.
В ході судового розгляду допитано як свідка головного спеціаліста відділу медичної реабілітації ЧМВ УВД Фонду соціального страхування України ОСОБА_4 з питань проведення перевірки приватного підприємства "СлаВатур" та прийняття оскаржуваного рішення.
Судом також допитано як свідка директора приватного підприємства "СлаВатур" ОСОБА_5 з питань, які стосуються предмету спору.
Вислухавши пояснення представників сторін, показання свідків, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.
Приватне підприємство "СлаВатур" (місцезнаходження юридичної особи: вулиця Головна, будинок 124, квартира 5, місто Чернівці, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 37767246) зареєстроване як юридична особа 01.08.2011 р. Основним видом діяльності підприємства є діяльність туристичних операторів (а.с. 10).
Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області проведено планову перевірку по коштах Фонду соціального страхування України приватного підприємства "СлаВатур", за результатами якої складено акт перевірки правильності нарахування, своєчасності і повноти сплати страхових внесків, інших платежів до Фонду соціального страхування України та правомірності витрачання коштів від 30.11.2017 р.
На підставі висновків вказаного акту перевірки, 14.12.2017 р. Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області прийнято рішення №29 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Вважаючи прийняте Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області рішення №29 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування протиправним, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд), порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок встановлює Інструкція про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженою постановою Правління фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №29 від 22.12.2010 р. зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 25.03.2011 р. за №393/19131 (далі - Інструкція №29).
Органи Фонду здійснюють планові та позапланові перевірки (п. 2.3. Інструкції №29).
Планова перевірка - перевірка, яка передбачена у плані-графіку контрольно-ревізійної роботи органу Фонду (п. 1.5 Інструкції №29).
Пунктами 2.1, 2.2. 2.4 - 2.6 перевірки здійснюються посадовими особами органів Фонду за місцезнаходженням страхувальника або в приміщенні органу Фонду за пропозицією страхувальника та за умови надання ним всіх необхідних документів для проведення перевірки.
До участі в перевірках страхувальників залучаються експерти і спеціалісти з окремих питань інших підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності (за згодою).
Планові та позапланові перевірки здійснюються в робочий час страхувальника, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку, з відома керівника та в присутності головного бухгалтера (бухгалтера) страхувальника або уповноваженої керівником особи.
Посадові особи органу Фонду вносять запис до журналу реєстрації перевірок страхувальника (за його наявності). Факт ненадання страхувальником журналу реєстрації перевірок фіксується в акті перевірки.
Посадова особа органу Фонду, яка проводить перевірку, знайомиться з відомостями, що становлять комерційну таємницю та конфіденційну інформацію, у разі якщо вони належать до переліку питань, що підлягають перевірці.
Пунктом 3.2 Інструкції №29 визначено, що планові перевірки проводяться згідно з планами-графіками органу Фонду. Перевірці підлягають документи за звітні періоди поточного та попередніх років, за які не здійснювалась перевірка.
Формування планів-графіків проведення планових перевірок страхувальників органом Фонду здійснюється щокварталу. До 20 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому, формується план-графік, який затверджується наказом керівника робочого органу Фонду (керівника виконавчої дирекції відділення Фонду).
Планова перевірка проводиться за умови письмового повідомлення страхувальника не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення такого заходу за формою, наведеною у додатку 1 до цієї Інструкції.
Повідомлення надсилається страхувальнику рекомендованим листом чи телефонограмою або надається під розписку керівнику чи головному бухгалтеру (бухгалтеру) цього страхувальника або уповноваженій керівником особі із зазначенням: дат початку та закінчення її проведення; найменування страхувальника; найменування органу Фонду, який проводить перевірку (п. 3.4 Інструкції №29).
Відповідно до п 3.5 Інструкції №29 на проведення кожної перевіркипосадовій особі органу Фонду видається направлення за формою, наведеною у додатку 2 до цієї Інструкції, яке пред'являється перед початком перевірки керівнику страхувальника або уповноваженій ним особі разом із службовим посвідченням. Копія направлення вручається керівнику страхувальника або уповноваженій керівником особі з відміткою про отримання.
Тривалість проведення перевірки встановлюється з урахуванням обсягу робіт, які належить виконати під час її проведення, та кількісного складу посадових осіб органу Фонду. При цьому строк проведення планової перевірки страхувальників не може перевищувати 15 робочих днів, а страхувальників - суб'єктів малого підприємництва - 5 робочих днів.
Відповідно до п 3.11 Інструкції №29 у разі виявлення під час проведення перевірки страхувальника порушень вимог законодавства, які вплинули або можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення і надання соціальних послуг, виникнення необхідності звернення до відповідних органів, виникнення необхідності проведення перевірок в інших підприємствах, установах, організаціях, пов'язаних із сплатою та використанням коштів Фонду страхувальником, відсутності ведення належного бухгалтерського обліку відповідно до вимог чинного законодавства, що унеможливлює проведення перевірки, перевірка призупиняється.
Призупинення проведення планової чи позапланової перевірки оформляється наказом керівника органу Фонду на підставі доповідної записки керівника контрольно-ревізійної групи (посадової особи органу Фонду) органу Фонду, який очолював перевірку, з викладенням об'єктивних причин необхідності призупинення. У наказі обов'язково зазначаються причини призупинення перевірки, дата, з якої її призупинено, та зазначається обставина, після настання якої призупинена перевірка продовжується. Повідомлення про призупинення перевірки страхувальника протягом трьох робочих днів направляється йому рекомендованим листом або вручається особисто керівнику страхувальника або уповноваженій керівником особі під розписку.
Після отримання даних, необхідність яких була підставою для призупинення перевірки страхувальника, перевірка продовжується з урахуванням загальних термінів проведення зазначеної перевірки, про що орган Фонду повідомляє страхувальника.
За результатами перевірки складається акт, у якому зазначаються: найменування, поштова адреса органу Фонду, дата складання акта (останній день перевірки), номер і дата направлення та наказу органу Фонду, які є підставою для проведення перевірки, вид перевірки (планова або позапланова), посада, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи органу Фонду, яка здійснила перевірку, період, за який проведено перевірку, повне найменування страхувальника, строк проведення перевірки;довідкові дані, а саме: номер реєстрації та дата взяття страхувальника на облік в органі Фонду, спосіб оподаткування, місцезнаходження страхувальника, код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій або реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, номер та серія паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку у паспорті), дані про наявність рахунків у банках та інших фінансових установах, середньооблікова кількість працівників на дату проведення перевірки; інформація про результати попередньої перевірки по коштах Фонду та заходи щодо усунення порушень (за їх наявності); інформація про наявність заборгованості по коштах Фонду, причини виникнення та правомірність її відображення; інформація про надходження страхових коштів, у тому числі від органу Фонду та від сплати часткової вартості за путівки, повноту та своєчасність перерахувань страхових коштів до Фонду;стан виконання вимог законодавства страхувальником у нарахуванні і виплаті матеріального забезпечення, використанні коштів Фонду, а також з інших питань, які перевірялися;порядок ведення бухгалтерського обліку та звітності по коштах Фонду; інформація про стан роботи комісії (уповноваженог
Відповідно до п.п. 3.13.4 п. 3.13 Інструкції №29 останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються посадовими особами органу Фонду, які її проводили, керівником, головним бухгалтером (бухгалтером) або уповноваженою керівником особою та головою комісії (уповноваженим) із соціального страхування страхувальника, який перевіряється. Примірники акта перевірки підписуються посадовою особою органу Фонду та керівником або головним бухгалтером (бухгалтером) чи уповноваженою керівником особою страхувальника на кожній сторінці із зазначенням на останній сторінці загальної кількості сторінок.
Один примірник акта перевірки вручається страхувальнику з відміткою про отримання, а другий зберігається в органі Фонду, який здійснив перевірку.
У разі відмови посадової особи страхувальника підписати та отримати акт перевірки посадова особа органу Фонду вносить до нього відповідний запис із складанням акта відмови від підпису акта перевірки та його отримання у двох примірниках (у довільній формі). Протягом трьох робочих днів один примірник акта відмови від підпису та його отримання разом з актом перевірки надсилається страхувальнику рекомендованим листом.
У разі підписання акта перевірки із запереченнями страхувальник подає їх у письмовій формі як додаток до акта перевірки або надсилає до органу Фонду, який проводив перевірку, окремим документом протягом 10 календарних днів з дня підписання акта.
Орган Фонду розглядає інформацію, викладену у запереченнях до акта, і надає на них письмову відповідь, яка надсилається страхувальнику у порядку, визначеному пунктом 4.1 розділу IV цієї Інструкції.
Якщо акт підписано без заперечень або впродовж передбаченого терміну заперечення не надійшли або надіслані з порушенням зазначеного терміну, акт перевірки вважається узгодженим.
Пунктами 4.1 - 4.2 Інструкції №29 передбачено, що за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника відповідно до статей 21, 22, 28, 30 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", яке надсилається страхувальнику разом з листом про результати розгляду заперечень (за їх наявності) протягом 20 календарних днів з дня підписання акта перевірки. Рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності складається за формою, наведеною у додатку 3 до цієї Інструкції.
У разі несвоєчасного виконання страхувальником рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій щодо повернення коштів Фонду та сплати фінансових санкцій або виконання його не в повному обсязі на страхувальників накладається штраф та нараховується пеня відповідно до статті 30 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням". Суми цих санкцій сплачуються страхувальниками за рахунок власних коштів.
Страхувальник може оскаржити рішення органу Фонду. Страхувальник у письмовій формі звертається до органу Фонду, який прийняв рішення, із скаргою про перегляд цього рішення. Скарга повинна бути подана органу Фонду протягом 10 календарних днів з дня отримання страхувальником рішення органу Фонду, що оскаржується.
Керівник (заступник керівника) органу Фонду за результатами розгляду скарги приймає вмотивоване рішення та надсилає його страхувальнику протягом 20 календарних днів після отримання скарги. У разі якщо орган Фонду надсилає рішення про повну або часткову відмову у задоволенні скарги, страхувальник має право звернутися протягом 10 календарних днів з дня отримання рішення про результати розгляду скарги з повторною скаргою до органу Фонду вищого рівня із дотриманням зазначеного десятиденного строку для кожного випадку оскарження та зазначеного двадцятиденного строку для прийняття рішення по скарзі або до суду у встановленому законодавством порядку (п. 7.1 Інструкції №29).
З матеріалів справи видно, що рішень засновника приватного підприємства "СлаВатур", а саме ОСОБА_6 від 02.01.2015 р. та 02.01.2016 р. у зв`язку із значним скороченням обсягу фінансово-господарської діяльності та можливим повним його припиненням протягом 2015, 2016 років, вирішено надати працівникам, в тому числі директору та головному бухгалтеру, безоплатну відпустку (п. 1 рішення).
Відповідно до п. 2 вказаних рішень в разі відновлення діяльності підприємства нарахувати заробітну плату працівникам, в тому числі директору та головному бухгалтеру, відповідно до фактично відпрацьованого часу зазначеного в табелі обліку робочого часу (а.с. 75, 76).
Судом встановлено, що наказом Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області №41 від 02.06.2017 р. затверджено план-графік проведення працівниками відділу соціальних виплат і перевірок страхувальників Чернівецької міської виконавчої дирекції перевірок з питань надходження коштів до бюджету Фонду, ефективного та цільового їх використання на ІІІ квартал 2017 року. Даним наказом проведення планових перевірок встановлено завершити до 30.09.2017 р. Серед переліку страхувальників визначено й приватне підприємство "СлаВатур" (а.с. 167-170).
Листом №57 від 09.08.2017 р. Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області повідомило позивача, що згідно з планом-графіком проведення перевірок страхувальників, затвердженим наказом від 02.06.2017 р. №41, Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області з 21 серпня по 29 серпня 2017 р. буде проведена планова перевірка приватного підприємства "СлаВатур" за період з 15.09.2011 р. по 30.11.2017 р. по страхових коштах Фонду соціального страхування України (а.с. 119, 238).
Вказане повідомлення отримано позивачем 09.08.2017 р., що підтверджується підписом уповноваженої особи позивача (головний бухгалтер ОСОБА_6) на повідомленні, а також показаннями свідків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 (а.с. 119, 191, 239).
Згідно направлення №16 від 21.08.2017 р. для проведення планової перевірки по коштах Фонду соціального страхування України приватного підприємства "СлаВатур" направлено головного спеціаліста відділу соціальних виплат і перевірок страхувальників Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області ОСОБА_4
В направленні зазначено, що перевірка проводитиметься по питанню правильності цільового і правильного витрачання та обліку коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності у період з 21.08.2017 р. по 29.08.2017 р. (а.с. 192).
29.08.2017 р. ОСОБА_4 звернулась до начальника Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області ОСОБА_8 із доповідною запискою, в якій повідомила, що в ході планової перевірки приватного підприємства "СлаВатур" виявлено, що ОСОБА_9 (вірно ОСОБА_10) прийнято на роботу згідно наказу №2/к від 01.08. 2011 р., з 01.08.2011 р. на посаду директора, з 28.01.2016 р. призначено на посаду заступника директора згідно наказу №3 від 29.01.2016 р. страховий випадок настав 09.03.2016 р., допомога по вагітності та пологах, листок непрацездатності №912516 серії АГГ, виданим МК Пологовий будинок №1, допомога по вагітності та пологам зі слів довіреної особи ОСОБА_7 розрахувалась з мінімальної заробітної плати. Заробітна плата для перевірки нарахування допомоги за 12 попередніх місяців не надала. ОСОБА_7 прийнято на роботу згідно наказу №1 від 01.08.2011 р., з 01.08.2011 р. на посаду бухгалтера-менеджера по туризму, допомога по вагітності та пологах, нараховувалась згідно листка непрацездатності №912651 серії АГГ від 18.04.2016 р., виданим МК Пологовий будинок №1, допомога по вагітності та пологам зі слів довіреної особи ОСОБА_7 розрахувалась з мінімальної заробітної плати. Заробітна плата для перевірки нарахування допомоги за 12 попередніх місяців не надала.
Вказувала, що з метою запобігання випадків зловживання та спроб отримання матеріального забезпечення безпідставно, відповідно до листа Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 25.03. 2009 р. №01-16-605, виникла необхідність звернення до Територіальної державної інспекції з питань праці у Чернівецькій області та УДСБЕЗ в Чернівецькій області щодо ведення трудових відносин, нарахувань заробітної плати, сплати ЄСВ, у зв'язку із цим просила призупинити перевірку до отримання відповіді (а.с. 164).
На пропозицію суду представник позивача не надав відомостей щодо довіреної особи ОСОБА_7, яка згадується в доповідній записці від 29.08.2017 р. Натомість в ході допиту як свідка ОСОБА_5 не заперечувала щодо залучення осіб для надання консультацій під час проведення перевірки відповідачем, прізвища та імена яких не пам'ятає.
На підставі вказаної доповідної записки, 29.08.2017 р. Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області видано наказ №20-ос, яким призупинено проведення планової перевірки приватного підприємства "СлаВатур" та наказано продовжити її після отримання відповіді на запит щодо правомірності укладення та ведення трудових відносин, нарахувань заробітної плати, сплати єдиного соціального внеску, надісланого до Територіальної державної інспекції з питань праці у Чернівецькій області (а.с. 120, 163).
Листом №176 від 29.08.2017 р. Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області повідомило приватне підприємство "СлаВатур" про призупинення проведення планової перевірки 29.08.2017 р.
Також повідомлено, що після забезпечення наявності необхідних бухгалтерських документів, а також отримання відповіді на запит перевірку буде продовжено (а.с. 92, 121).
Вказаний лист позивач отримав 07.09.2017 р., що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 93, 122).
04.09.2017 р. Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області звернулось до управління Держпраці у Чернівецькій області із листом №219, в якому просило здійснити перевірку щодо трудових відносин та причин відсутності заробітної плати по приватному підприємству "СлаВатур". Вказувало, що тільки за наслідками такої перевірки спеціалістом Фонду може бути завершена ревізія страхувальника та оформлені її результати. Про результати перевірки просило повідомити Чернівецьке міське відділення (а.с. 165).
У зв'язку із цим, 09.10.2017 р. управління Держпраці у Чернівецькій області звернулось до позивача із запитом на інформацію, в якому для належного розгляду звернення Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області просило надати інформацію та наступні документи: кадрові документи, які підтверджують перебування ОСОБА_10, ОСОБА_7 у трудових відносинах, а також бухгалтерські документи щодо оплати їх праці; у разі відсутності нарахувань із заробітної плати та відповідних відрахувань, документи на підставі яких вони не проводились; письмові пояснення з питань зазначених у зверненні щодо ведення заробітної плати на приватному підприємстві "Славатур" (а.с. 133).
Як вбачається із матеріалів справи, управлінням Держпраці у Чернівецькій області проведено інспекційне відвідування приватного підприємства "СлаВатур" щодо додержання законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, за результатами якого складено акт №24-02-31/343 від 26.10.2017 р., в якому зафіксовано порушення позивачем вимог ст. 84 КЗпП України та ст. 26 Закону України "Про відпустки".
Так, під час відвідування встановлено, що відповідно до рішень засновника б/н від 02.01.2015 р. та від 02.01.2016 р. на підприємстві у зв'язку із значним скороченням обсягу фінансово-господарської діяльності та можливим повним його припиненням протягом 2015 та 2016 р.р. всі працівники підприємства перебували у відпустках без збереження заробітної плати внаслідок чого заробітна плата в зазначений період не нараховувалась жодному працівнику.
Зазначені рішення засновника були винесені в порушення вимог ст. 84 КЗпП України "Відпустки без збереження заробітної плати", а також ст. 26 Закону України "Про відпустки", якими передбачено, що працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником та власником або уповноваженим ним органом, але не більше 15 календарних днів на рік (а.с. 29-38).
26.10.2017 р. управлінням Держпраці у Чернівецькій області винесено припис №24-02-31/343-214, яким вимагало дотримуватись вимог ст. 84 КЗпП України "Відпустки без збереження заробітної плати", а також ст. 26 Закону України "Про відпустки" в частині надання відпусток без збереження заробітної плати працівникам в термін - постійно.
Позивачу в строк до 26 листопада 2017 року необхідно було письмово повідомити про виконання вимог припису управління Держпраці у Чернівецькій області за адресою: 58001, м. Чернівці, вул. Поповича 2 (а.с. 39-40).
Листом №2772/0/04-2/17 від 31.10.2017 р. управління Держпраці у Чернівецькій області повідомило директора приватного підприємства "СлаВатур" ОСОБА_5 про розгляд справи за ст. 265 КЗпП України за результатами проведення перевірки дотримання законодавства про працю та зайнятість населення, який відбудеться 08.11.2017 р. о 12 год. 00 хв. (а.с. 63).
Листом №2810/0/04-2/17 від 02.11.2017 р. управління Держпраці у Чернівецькій області повідомило Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області про результати проведеного інспекційного відвідування приватного підприємства "СлаВатур" та про складання акту й припису на усунення виявленого порушення (а.с. 94, 166).
08.11.2017 р. управлінням Держпраці у Чернівецькій області винесено постанову №24-02-31/343/211 про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами, якою на підставі п.п. 54 п.4 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №96, ч.2 п. 2 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 р. №509, абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП України, на приватне підприємство "СлаВатур" накладено штраф у розмірі 3200,00 грн (а.с. 189).
Після проведення управлінням Держпраці у Чернівецькій області інспекційного відвідування приватного підприємства "СлаВатур", 29.11.2017 р. Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області видано направлення №16, згідно якого головного спеціаліста сектору страхових виплат, матеріального забезпечення, медичних та соціальних послуг відділу страхових виплат, матеріального забезпечення, контрольно-ревізійної роботи, медичних та соціальних послуг Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області ОСОБА_4 направлено на проведення планової перевірки по коштах Фонду соціального страхування України приватного підприємства "СлаВатур" у період з 30.11.2017 р. по 06.12.2017 р. (а.с. 124).
Вказане направлення отримано керівником приватного підприємства "СлаВатур" ОСОБА_5 30.11.2017 р., що підтверджується її підписом в направленні, а також не заперечувалося свідком ОСОБА_5
За результатами планової перевірки складено акт перевірки правильності нарахування, своєчасності і повноти сплати страхових внесків, інших платежів до Фонду соціального страхування України та правомірності витрачання коштів від 30.11.2017 р.
Перевіркою встановлено неправомірне використання коштів Фонду: допомоги по вагітності і пологам нараховано з порушенням п. 4, 10, 14 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 року №1266, а саме заробітна плата з березня 2015 року по лютий 2016 року у ОСОБА_11 для розрахунку середньоденної допомоги по листку непрацездатності №912516 серії АГГ від 09.03.2016 р.. період непрацездатності з 09.03.2016 р. по 12.07.2016 р.. відсутня за 12 попередніх місяців - 0 днів, 0 грн, та з квітня 2015 р. по березень 2015 р. у ОСОБА_7 для розрахунку листка непрацездатності №912651 від 18.04.2016 р., період непрацездатності з 18.04.2016 р. по 21.08.2016 р. за 12 попередніх місяців відсутня, 0 днів, 0 грн., поважних причин - відпусток для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного та шестирічного віку за медичним висновком - відсутні-для застосування п. 10 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року №1266, коли допомоги розраховують з окладу на момент настання страхового випадку на 30, 44 таких причин немає. Коли людина знаходиться у відпустці за власний рахунок їй листки працездатності не оплачуються. Згідно даних ЄІАСу - Форм ПФУ - з жовтня 2014 р. по червень 2017 р. заробітної плати по ПП "Славатур" не було, у квітні 2016 р. відображено допомогу по вагітності та пологам 5703,94 грн. та у травні 2016 р. відображено допомогу по вагітності та пологам 5704,02 грн. Заявки-розрахунки на повернення коштів були подані 28.03.2016 р. та 23.05.2016 р.
Разом із цим, в акті зазначено, що згідно відповіді управління Держпраці у Чернівецькій області щодо перевірки по Приватному підприємству "СлаВатур", ЄДРПОУ 37767346 всі працівники протягом 2015-2016 р.р. перебували у відпустках без збереження заробітної плати, що є підтвердженням відсутності заробітної плати.
Таким чином, перевіркою встановлено, що до зарахування не прийнято 11407,96 грн (а.с. 11-13).
30.11.2017 р. головним спеціалістом сектору страхових виплат, матеріального забезпечення, медичних та соціальних послуг відділу страхових виплат, матеріального забезпечення, контрольно-ревізійної роботи, медичних та соціальних послуг Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області ОСОБА_4 складено протокол про адміністративне правопорушення №12 (а.с. 95).
Не погоджуючись із висновками викладеними в акті перевірки, 05.12.2017 р. приватним підприємством "СлаВатур" подано заперечення до акту перевірки правильності нарахування, своєчасності і повноти сплати страхових внесків, інших платежів до Фонду соціального страхування України та правомірності витрачання коштів від 30.11.2017 р. (а.с. 57-58).
Листом №05-08-926 від 14.12.2017 р. Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області повідомило позивача, що перевірка, яка проведена працівником Чернівецького міського відділення та складений акт правильності нарахування, своєчасності і повноти сплати страхових внесків, інших платежів до Фонду соціального страхування України та правомірності витрачання коштів приватним підприємством "СлаВатур" відповідає нормам законодавства (а.с. 59-61).
В той же день, 14.12.2017 р. Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області прийнято рішення №29 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Згідно указаного рішення, за порушення ст. 25 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", п. 3 та 28 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 р. №1266, до Фонду соціального страхування України підлягають поверненню неправомірно використані суми страхових коштів, а саме: з 01.01.2015 р. по 30.06.2017 р. витрати по вагітності та пологах в сумі 11407,96 грн.
Разом із цим, на підставі п. 5, 6, ч. 1 ст. 10, з урахуванням п. 5, 6, 8, 9 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області застосовано до приватного підприємства "СлаВатур" фінансові санкції за неправомірне використання страхових коштів у розмірі 50 відсотків - 5703,98 грн.
Таким чином, згідно даного рішення загальна сума страхових коштів, які підлягають перерахуванню до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області становить 17111,94 грн (а.с. 17).
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, 22.12.2017 р. позивачем подано до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області скаргу, в якій просив скасувати дане рішення (а.с. 18-20).
Як вказував позивач, за результатами розгляду скарги, 05.01.2018 р. Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області прийнято рішення № 24, яким в задоволенні скарги позивача відмовлено, а рішення №29 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування визнано правомірним та залишено без змін.
19.01.2017 р. позивачем подано до управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області повторну скаргу на рішення №29 від 14.12.2017 р. про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування та на рішення про розгляд скарги від 05.01.2018 р. №24 Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області, в якій просив скасувати названі рішення (а.с. 21-23).
Рішенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області про розгляд скарги №1 від 31.01.2018 р. у задоволенні скарги приватного підприємства "СлаВатур" від 19.01.2018 р. на рішення №29 від 14.12.2017 р. про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування та на рішення Чернівецького міського відділення управління про розгляд скарги від 05.01.2018 р. - відмовлено.
Визнано правомірними та залишено без змін рішення Чернівецького міського управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області №29 від 14.12.2017 р. про повернення коштів Фонду та фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування приватним підприємством. Визнано правомірним та залишено без змін рішення Чернівецького міського відділення управління про розгляд скарги від 05.01.2018 р. (а.с. 51-56).
14.02.2018 р. приватне підприємство "СлаВатур" звернулось до виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України із повторною скаргою на рішення №29 від 14.12.2017 р. про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, на рішення про розгляд скарги від 05.01.2018 р. №24 Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області та на рішення про розгляд скарги №1 від 31.01.2018 р. управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області, в якій просило скасувати вказані рішення (а.с. 24-27).
Листом №6-29-778 від 06.03.2018 р. виконавча дирекція Фонду соціального страхування України надала позивачу відповідь на скаргу від 14.02.2017 р., в якій повідомила, що розгляд скарг страхувальників на рішення робочих органів Фонду про застосування фінансових санкцій не належить до повноважень виконавчої дирекції Фонду, тому скарга приватного підприємства "СлаВатур" залишена без розгляду та повертається скаржнику.
Крім цього, позивача повідомлено, що приватне підприємство "СлаВатур" може звернутися з письмовою заявою про скасування рішення №29 до суду або до спеціальної комісії Фонду з питань вирішення спорів, створеної при управлінні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (а.с. 49-50).
З огляду на встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що планову перевірку правильності цільового і правильного витрачання та обліку коштів Фонду соціального страхування України приватним підприємством "СлаВатур" проведено відповідачем з дотриманням вимог Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженою постановою Правління фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №29 від 22.12.2010 р., зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 25.03.2011 р. за №393/19131.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я визначає Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 р. №1105-XIV в редакції, яка діяла на час здійснення відповідачем виплат допомоги по вагітності та пологах (далі - Закон №1105-XIV).
У п. 3 ст. 1 Закону №1105-XIV надано визначення загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню (далі - соціальне страхування). Так, соціальне страхування - система прав, обов'язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення, страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.
У ст. 1 Закону №1105-XIV надано визначення мінімальному страховому внеску та страховим внескам. Так, мінімальний страховий внесок - сума коштів, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати і розміру єдиного внеску на соціальне страхування, встановлених законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід).
Страхові внески - кошти відрахувань на окремі види загальнообов'язкового державного соціального страхування, сплачені згідно із законодавством, що діяло до набрання чинності Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", кошти, що надходять від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Приписами ст. 4 Закону №1105-XIV встановлено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Відповідно до ст. 8 Закону №1105-XIV виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду. Виконавча дирекція є підзвітною правлінню Фонду та провадить діяльність від імені Фонду в межах та в порядку, визначених статутом Фонду та положенням про виконавчу дирекцію Фонду, що затверджується його правлінням, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду.
Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду. Управління виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також мають відділення в районах і містах обласного значення. Відділення управлінь виконавчої дирекції Фонду є відокремленими підрозділами робочих органів виконавчої дирекції Фонду, що створюються за рішенням правління Фонду без статусу юридичної особи.
Робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду в межах та порядку, визначених цим Законом, статутом Фонду, типовим положенням про робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення, що затверджується правлінням Фонду, та положенням, затвердженим директором виконавчої дирекції Фонду.
Пунктом 1.1 Положення про Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області, затвердженого директором виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України визначено, що Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (далі - відділення) є відокремленим підрозділом управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (далі - Управління) (далі - Положення).
Відділення підпорядковане та підзвітне Управлінню. Завданням Відділення є реалізація повноважень Управління на території міста Чернівці (п. 1.4, 1.6 Положення).
Підпунктом 2.1.5 Положення встановлено, що основним завданням відділення є, в т.ч. організація здійснення контролю за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосування в установленому законодавством порядку фінансових санкцій та накладення адміністративних штрафів.
Відділення відповідно до покладених на них завдань: здійснює надання соціальних послуг, матеріального забезпечення та страхових виплат застрахованим особам і членам їх сімей в порядку визначеному правлінням Фонду. Здійснює контроль за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду. Проводить перевірки обґрунтованості видач та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності (п.3.1.1, 3.1.4, 3.1.5 Положення) (а.с. 217-220).
Відповідно до ст. 25 Закону №1105-XIV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами.
Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.
У разі надання застрахованій особі відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами у період її тимчасової непрацездатності листок непрацездатності по тимчасовій непрацездатності закривається і з дня настання цієї відпустки видається інший листок непрацездатності. Кожен із зазначених листків оплачується за відповідними нормами цього Закону.
У разі надання застрахованій особі відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами у період простою підприємства, установи, організації не з вини застрахованої особи, щорічної (основної чи додаткової) відпустки, відпустки без збереження заробітної плати, додаткової відпустки у зв'язку з навчанням, творчої відпустки допомога по вагітності та пологах надається з дня виникнення права на відпустку у зв'язку з вагітністю та пологами.
За період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, що збігається з відпусткою для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, допомога по вагітності та пологах виплачується незалежно від допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного
Статтею 26 Закону №1105-XIV визначено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу.
Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.
Положення ст. 30 Закону №1105-XIV визначає порядок призначення та виплати матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності. Так, матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), призначаються та надаються за основним місцем роботи (крім допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомоги по вагітності та пологах, які надаються за основним місцем роботи та за сумісництвом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України) (ч. 1 ст. 30 Закону №1105-XIV).
Відповідно до ч. 2 ст. 30 Закону №1105-XIV добровільно застрахованим особам призначення та виплата матеріального забезпечення, а також надання соціальних послуг за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюються робочим органом Фонду за місцем здійснення їх обліку як страхувальників.
Рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб) (ч. 3 ст. 30 Закону №1105-XIV).
Згідно ч. 4 ст. 30 Закону №1105-XIV комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.
У частині 1 ст. 31 Закону №1105-XIV визначено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з Фондом.
Пунктом 3 ч. 1 ст. 10 Закону №1105-XIV передбачено, що Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 32 Закону №1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах виплачується застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), - у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати.
Постановою №26 від 22.12.2010 р. Правління фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.01.2011 р. за № 111/18849 затверджено "Порядок фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності" (далі - Порядок №26)
Пунктом 7 Порядку №26 передбачено, що при опрацюванні заяви-розрахунку робочі органи Фонду перевіряють правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Як видно з матеріалів справи усі працівники приватного підприємства "СлаВатур" у період протягом 2015-2016 років перебували у відпустках без збереження заробітної плати, що підтверджується рішеннями засновника приватного підприємства "СлаВатур" від 02.01.2015 р. та 02.01.2016 р. (а.с. 75, 76).
Із змісту вказаних рішень вбачається, що засновником приватного підприємства "СлаВатур" ОСОБА_7 у зв`язку із значним скороченням обсягу фінансово-господарської діяльності та можливим повним його припиненням протягом 2015 та 2016 р.р. надано працівникам, в тому числі директору та головному бухгалтеру , безоплатну відпустку (п. 1 рішення). Відповідно до п. 2 вказаних рішень вирішено, що в разі відновлення діяльності підприємства нарахувати заробітну плату працівникам, в тому числі директору та головному бухгалтеру, відповідно до відпрацьованого часу зазначеного в табелі обліку робочого часу (а.с. 75, 76).
Судом встановлено, що 28.03.2016 р. позивачем подано до Чернівецької міської виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності заяву-розрахунок про здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок Фонду по вагітності та пологам у розмірі 5704,94 грн, що нараховано за період непрацездатності ОСОБА_10 з 09.03.2016 р. по 12.07.2016 р. (126 днів) (а.с. 228).
23.05.2016 р. заяву аналогічного змісту з метою отримання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок Фонду по вагітності та пологам у розмірі 5704,94 грн подано позивачем до Чернівецької міської виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за період перебування ОСОБА_7 у відпустці по вагітності та пологах з 18.04.2016 р. по 21.08.2016 р. (а.с 234).
Дослідженням виписок по рахунку №25605302430437 від 06.04.2016 р. по 06.04.2016 р. та у період з 02.06.2016 р. по 02.06.2016 р. судом встановлено, що Чернівецькою міською виконавчою дирекцією Чернівецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснено виплату матеріального забезпечення по вагітності та пологам на загальну суму 11407,96 грн (а.с. 229 - 231, 235).
З матеріалів справи видно, що наказом директора приватного підприємства "СлаВатур" №1К від 13.07.2016 р. ОСОБА_10 з 13.07.2016 р. надано відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 18 Закону України "Про відпустки". Підстава Свідоцтво про народження (а.с. 41).
Наказом директора приватного підприємства "СлаВатур" №2К від 22.08.2016 р. ОСОБА_7 з 22.08.2016 р. надано відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до ст. 18 Закону України "Про відпустки". Підстава Свідоцтво про народження (а.с. 42).
Відповідно до ст. 84 Кодексу законів України про працю (далі - КЗпПУ) у випадках, передбачених ст. 25 Закону України "Про відпустки", працівнику за його бажанням надається в обов'язковому порядку відпустка без збереження заробітної плати.
За сімейними обставинами та з інших причин працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником та власником або уповноваженим ним органом, але не більше 15 календарних днів на рік.
Законом України "Про відпустки" передбачено надання двох видів відпусток без збереження заробітної плати: відпусток, що надаються працівникам в силу суб'єктивного права, що належить їм за законом, тобто в обов'язковому порядку, і відпусток, що надаються за погодженням сторін (роботодавця і працівника).
У випадках, передбачених ст. 25 Закону України "Про відпустки", працівнику за його бажанням надається в обов'язковому порядку відпустка без збереження заробітної плати.
Статтею 26 Закону України "Про відпустки" визначено відпустку без збереження заробітної плати за згодою сторін. За сімейними обставинами та з інших причин працівнику може надаватися відпустка без збереження заробітної плати на термін, обумовлений угодою між працівником та власником або уповноваженим ним органом, але не більше 15 календарних днів на рік.
Важливими гарантіями при наданні відпусток без збереження заробітної плати, встановленими статтями 25 і 26 Закону України "Про відпустки", є те, що на час їх надання за працівником зберігається його місце роботи (посада), а час перебування у таких відпустках відповідно до пункту 4 статті 9 Закону України "Про відпустки" зараховується до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку.
Отже, відпустка без збереження заробітної плати, що надається працівникові в обов'язковому порядку (стаття 25 Закону), та відпустка без збереження заробітної плати за згодою сторін (стаття 26 Закону) надаються лише за бажанням працівника, а не з ініціативи роботодавця.
Тобто примусове відправлення працівників у відпустки без збереження заробітної плати є грубим порушенням законодавства про працю, за що роботодавця в установленому порядку має бути притягнено до відповідальності.
З аналізу вищенаведених норм суд, приходить до висновку, що за угодою між працівником та власником або уповноваженим ним органом працівникам може надаватися відпустка без збереження заробітної плати тривалістю не більше 15 календарних днів на рік.
Відповідно до п.1 ч. 1 ст. 11 Закону № 1105-XIV джерелами формування коштів Фонду є в.т. страхові внески страхувальників та застрахованих осіб.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 12 Закону № 1105-XIV передбачено, що кошти, що надходять до Фонду від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, повинні забезпечувати виплату застрахованим особам матеріального забезпечення та надання соціальних послуг, передбачених цим Законом.
Статтею 18 Закону № 1105-XIV встановлено, що страхуванню у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності на інших підставах.
Право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.
Громадяни України, які працюють за межами території України і не застраховані в системі соціального страхування країни, в якій вони перебувають, мають право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги відповідно до цього Закону за умови сплати страхових внесків до Фонду згідно із законом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Застраховані особи, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців, мають право на матеріальне забезпечення відповідно до цього Закону в таких розмірах: допомога по вагітності та пологах - виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку (ст. 19 Закону № 1105-XIV).
Відповідно до ст. 21 Закону № 1105-XIV надано визначення страховому стажу. Так, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала страхуванню у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та за який щомісяця сплачено нею та роботодавцем або нею страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок, крім випадків, передбачених абзацом другим цієї частини.
Як зазначалося раніше, ч. 1 ст. 25 Закону № 1105-XIV встановлено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами.
Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 р. № 2464-VI (далі - Закон № 2464-VI) платниками єдиного внеску є в т.ч. роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону № 2464-VI застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464-VI визначено, що база нарахування єдиного внеску для платників, зазначених у пунктах 1 крім абзацу сьомого), частини першої статті 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Частиною 2 ст. 9 Закону № 2464-VI встановлено, що обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.
Відповідно до ч. 5 ст. 8 Закону № 2464-VI у разі якщо база нарахування єдиного внеску не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та ставки єдиного внеску.
Відповідно до п. 11 ст. 9 Закону № 2464-VI у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
З аналізу вищенаведених норм суд, приходить до висновку, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами виходячи з нарахованої заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, але не більше за розмір допомоги, обчислений із двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку. Платниками єдиного внеску є в т.ч. роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами.
Якщо працівник підприємства знаходиться частину календарного місяця у відпустці без збереження заробітної плати і його дохід у вигляді заробітної плати за відпрацьований час не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, то сума єдиного внеску розраховуються як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата, та ставки єдиного внеску.
Якщо працівник знаходиться у відпустці без збереження заробітної плати повний календарний місяць, єдиний внесок не нараховується, оскільки відсутня база нарахування єдиного внеску.
У п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" визначено, що державний реєстр загальнообов'язкового державного соціального страхування (далі - Державний реєстр) - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб.
Як видно з матеріалів справи, а саме вкладки "Звітність по ЄСВ та розмір, картка страхувальника Державного реєстру ДРЗДСС сформованої та вивантаженої з Єдиної інформаційно-аналітичної системи (ЄІАС) з жовтня 2014 р. по червень 2017 р. заробітна плата по приватному підприємству "СлаВатур" не виплачувалася, у квітні 2016 р. відображена допомога по вагітності та пологах 5703,94 грн, у травні 2016 р. також відображено допомогу по вагітності та пологах у розмірі 5704,02 грн.
12 місяців перед настанням страхового випадку (перебування двох працівників у відпустці по вагітності та пологах) заробітна плата працівника приватного підприємства "СлаВатур" не виплачувалася (а.с. 224-227).
Як зазначив відповідач у відзиві на адміністративний позов, згідно з даними Єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду соціального захисту (ЄІАС ФСС з ТВП), остання сплата єдиного соціального внеску по заробітній платі здійснена позивачем у вересні 2014 р.
Як встановлено матеріалами справи та підтверджується звітами позивача, приватним підприємством "СлаВатур" не проводилося сплати у встановленому законом порядку єдиного внеску на момент настання страхового випадку за ОСОБА_10 та ОСОБА_6
З огляду на дані обставини справи, працівники приватного підприємства "СлаВатур" ОСОБА_10 та ОСОБА_6 станом на дату настання страхового випадку, відповідно, 09.03.2016 р. та 18.04.2016 р. (перебування на лікарняному у зв`язку з пологами та вагітністю) не були застрахованими особами, а тому в останніх відсутнє право на допомогу по вагітності і пологах.
Відтак, вимога позивача про скасування рішення №29 від 14.12.2017 р. про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування є безпідставною та необґрунтованою.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судовим розглядом не встановлено порушення зазначених критеріїв відповідачем під час прийняття оскаржуваного рішення.
Згідно ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).
Під час судового розгляду справи відповідач, як суб'єкт владних повноважень, довів належними засобами доказування правомірність та обґрунтованість прийнятого рішення, а тому в задоволенні адміністративного позову суд відмовляє повністю.
Інші доводи представника позивача щодо протиправності оскаржуваного рішення суд вважає необґрунтованими, оскільки спростовуються матеріалами справи.
Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Частиною 5 ст. 139 КАС України встановлено, що у разі відмови у задоволенні вимог позивача, звільненого від сплати судових витрат, або залишення позовної заяви без розгляду чи закриття провадження у справі, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від сплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
У зв'язку з відмовою в задоволенні позову повністю та за відсутності понесених відповідачем витрат, судом не проводиться розподіл судових витрат.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 139, 243, 245, 246, 255, 293 та 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову приватного підприємства "СлаВатур" (вул. Головна, 125, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 37767346) до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (вул. Гулака-Артемовського, 19, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 41424774) про скасування рішення, - відмовити повністю.
Згідно ст. 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
У відповідності до ст. ст. 293 та 295 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Судді В.К. Левицький
Рішення у повному обсязі складено 30.07.2018 р.
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2018 |
Оприлюднено | 03.08.2018 |
Номер документу | 75641734 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні