Постанова
від 19.07.2018 по справі 808/4207/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

19 липня 2018 рокусправа № 808/4207/17

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Дурасова Ю.В.

судді: Лукманова О.М., Божко Л.А.,

за участю секретаря судового засідання: Сонник А.В.

представника позивача: Загрія Романа Олеговича,

представника відповідача: Нікогосян Людмили Варданівни

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов'яне-2000"

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.04.2018 (суддя Калашник Юлія Вікторівна, дата складання повного тексту 25.04.2018)

у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов'яне-2000" до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, третя особа без самостійних вимог - Запорізька міська рада про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Слов'яне-2000", звернулось з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, третя особа без самостійних вимог - Запорізька міська рада про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії. Просив визнати протиправними дії відповідача щодо незастосування відповідачем у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки при розрахунку сукупного коефіцієнту Км3 локальних факторів: земельна ділянка, що розташована в санітарно-захисній зоні зі значенням коефіцієнту - 0,80, земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням із застосуванням коефіцієнту - 0,95 та застосування неправильного показника КФ - 2,00 замість належного 1,2.

Позов обґрунтовано тим, що 30.12.2005 між ТОВ "СЛОВ'ЯНЕ-2000" (Орендар) та Запорізькою міською радою (Орендодавець) укладено Договір оренди земельної ділянки - строкове платне користування земельної ділянки для розташування складських та виробничих приміщень, яка знаходиться у м.Запоріжжя по вулиці Скворцова, 238Б. 30.06.2015 Запорізькою міською радою на підставі технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель міста Запоріжжя, розробленої Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст "Діпромісто" ім.Ю.М.Білоконя, прийнято рішення №7 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст "Діпромісто" ім. Ю.М.Білоконя. Пунктом 7 Рішення передбачено ввести в дію нормативну грошову оцінку земель міста Запоріжжя з 01.01.2016. Рішенням також затверджено значення коефіцієнтів місце розташування Км2, значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3 згідно з Додатками 1, 2 відповідно. 25.10.2017 позивачем отримано у Міжрайонному управлінні у Запорізькому районі та м.Запоріжжя Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої ним земельної ділянки згідно якого, при розрахунку нормативної грошової оцінки орендованої позивачем земельної ділянки застосовано коефіцієнт Кф із показником 2,00 та наступні локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки Км3: земельна ділянка розташована у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних пам'яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам'ятників природи, курортів, парків, лісопарків, лісі, зелених зон, пляжів - 1,05; земельна ділянка, не забезпечення каналізацією - 0,95; земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95; земельна ділянка розташована на ґрунтах з несучою спроможністю менше 1,0 кг/кв. см при потужності понад два метри - 0,85. Сукупний коефіцієнт Км3 становить 0,81.

Позивач вважає, що під час розрахунку нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки відповідачем застосовано неправильний показник Кф та не враховано наявний вплив локальних факторів - розташування земельної ділянки в санітарно-захисній зоні (значення коефіцієнту - 0,80), земельна ділянка не забезпечена теплопостачанням (значення коефіцієнту - 0,95) з огляду на що позивач категорично не погоджується з таким розрахунком. Як вже вказано вище та відповідає дійсності, цільовим призначенням орендованої позивачем земельної ділянки є землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення - для розташування складських та виробничих приміщень, що відповідає підрозділу 11.02 в секції І КВЦПЗ - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств, переробної, машинобудівної та іншої промисловості із показником Кф - 1,2. В свою чергу, у виданому позивачу Витязі відповідачем застосовано Кф із показником 2,00 у зв'язку із тим, що у відомостях ДЗК начебто відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки. Ця інформація безпосередньо вбачається із Витягу: у графі "цільове призначення земельної ділянки". Дійсно, у п.1 примітки Додатку 1 до "Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", затвердженого 25.11.2016 наказом Міністерства аграрної політики продовольства України №489 передбачено, що для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,00. Проте, така позиція відповідача щодо відсутності у відомостях ДЗК коду КВЦПЗ щодо земельної ділянки у м.Запоріжжя, розташованої по вул.Скворцова, буд.238Б, спростовується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ- 2301840262015 від 11.12.2015, який підтверджує факт того, що вказана вище земельна ділянка належить до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення із кодом 11, та підрозділом 11.02 - для розташування складських та виробничих приміщень. З огляду на викладене, застосування під час розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки у м. Запоріжжя, розташованої по вул.Скворцова, буд.238Б, значення Кф 2,00 замість належного 1,2 є, на думку позивача, протиправним та порушує його права, оскільки це призводить до завищення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра цієї земельної ділянки та, як наслідок, орендної плати. Щодо незастосування відповідачем локального фактору "земельна ділянка розташована в санітарно-захисній зоні" під час обрахування сукупного коефіцієнту Км3 позивач зазначає, що Додатком 2 до Рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 затверджено значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3. Так, відповідачем у виданому Витязі взагалі не застосовано локальний фактор "земельна ділянка розташована в санітарно-захисній зоні". Із такою позицією позивач не погоджується, оскільки знаходження земельної ділянки, розташованої у м.Запоріжжя, по вул.Скворцова, буд.238Б, в санітарно-захисній зоні підтверджується Листом Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради від 18.04.2017 №783/02-03, з якого вбачається, що згідно зі Схемою прояву локальних факторів оцінки земельна ділянка знаходиться в санітарно-захисній зоні. Схеми прояву локальних факторів наявні в Технічній документації нормативної грошової оцінки земель м.Запоріжжя, затвердженої Запорізькою міською радою Рішенням №7, що також вбачається із цього Листа. Стосовно локального фактору: "земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням" позивач зауважує, що наявність впливу цього локального фактору підтверджується відповіддю Концерну Міських теплових мереж від 16.05.2017 №601/04, якою підтверджено відсутність діючого договору купівлі-продажу теплової енергії між ФК "МТМ" Заводського району та ТОВ "СЛОВ'ЯНЕ-2000" та відсутність підключення позивача до центральної магістралі теплопостачання.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16.04.2018 у задоволенні позову відмовлено. Свою позицію суд першої інстанції обґрунтував тим, що в силу ч. 2 ст. 20 ЗУ Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки. При цьому в силу Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 25.11.2016 року за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Оскаржуваний Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - не є рішенням суб'єкта владних повноважень у розумінні ст.19 КАС України, тому не може бути визнаний протиправним і скасований. Рішення Запорізької міської ради №7 від 30.06.2015 року Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя , яким затверджено технічну документацію з нормативної оцінки земель - позивач не оскаржував, докази скасування зазначеного рішення - відсутні.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем (ТОВ "Слов'яне-2000") подано апеляційну скаргу, згідно якої просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та прийняти постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Вважає, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Посилається на те, що у Витязі застосований неправильний показник Кф та не врахований наявний вплив локальних факторів - розташування земельної ділянки в санітарно-захисній зоні, земельна ділянка не забезпечена теплопостачанням, тому не погоджується з розрахунком нормативної грошової оцінки.

Представником відповідача надано до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу, згідно якого просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін. Посилається на те, що розрахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок у містя Запоріжжя виконується відповідно до Технічної документації із нормативної грошової оцінки земель міста, яка виконана Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст Діпромісто ім.. Ю.М.Білоконя та затвердженої рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 №7. Зазначення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3 розраховані для м. Запоріжжя в Технічній документації про нормативну грошову оцінку м. Запоріжжя 2013 р., яка затверджена рішення Запорізької міської ради №7 (додаток 2) від 30.06.2015 року. Значення коефіцієнтів локальних факторів розраховані для м. Запоріжжя і обраховуються за допомогою програмного продукту, розробленого на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель від 25.11.2016 та технічної документації про нормативно грошову оцінку землі м. Запоріжжя 2013 р. Інші дані, ніж зазначені у вказаних документах не можуть зазначатися у Витягу.

У судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати та задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечив, вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін. Надав пояснення аналогічні, викладеним в запереченнях проти апеляційної скарги.

Судом першої інстанції встановлено, що за Договором оренди земельної ділянки, укладеним 30.12.2005 між ТОВ "СЛОВ'ЯНЕ-2000" (Орендар) та Запорізькою міською радою (Орендодавець) позивачем прийнято у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 1,8215 га для розташування складських та виробничих приміщень, яка знаходиться у м.Запоріжжя по вулиці Скворцова, 238Б з нормативною грошовою оцінкою в цінах 2007 року 1738439 грн. 60 коп. (а.с.10-20; 87-105). Договір зареєстровано 26.01.2006 за №040626100045 (кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:02:033:0012 ).

Запорізькою міською радою на шостій сесії сьомого скликання від 25.05.2016 №54/99 затверджено рішення "Про поновлення ТОВ "СЛОВ'ЯНЕ-2000" договору оренди землі по вул. Скворцова, 238Б для розташування складських та виробничих приміщень" (а.с.21).

Позивачем в обґрунтування, того, що вказана вище земельна ділянка належить до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення із кодом 11, та підрозділом 11.02 - "для розташування складських та виробничих приміщень" надано до суду Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-2301840262015 від 11.12.2015 (а.с.27).

У Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (вих.№1606/207-17 від 25.10.2017) сформованому 24.10.2017 Міжрайонним управлінням у Запорізькому районі та м.Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:02:033:0012 (м.Запоріжжя, вул.Скворцова, 238Б) при розрахунку нормативної грошової оцінки орендованої позивачем земельної ділянки застосовано: коефіцієнт Кф - 2,00 та локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки Км3: земельна ділянка розташована у зоні пішохідної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних пам'яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам'ятників природи, курортів, парків, лісопарків, лісі, зелених зон, пляжів - 1,05; земельна ділянка, не забезпечення каналізацією - 0,95; земельна ділянка, яка не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95; земельна ділянка розташована на ґрунтах з несучою спроможністю менше 1,0 кг/кв.см. при потужності понад два метри - 0,85; сукупний коефіцієнт Км3 - 0,81; категорію земель - "землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення"; цільове призначення земельної ділянки - "У відомостях в ДКЗ відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки" (а.с.22).

Судом апеляційної інстанції встановлено, що суд першої інстанції до даних правовідносин правильно застосував норми Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про землеустрій", норми Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", затвердженого 25.11.2016 наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489.

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. При цьому, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19).

Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини.

Так, грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною (ч.4 ст.5 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку , державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (ч.5 ст.5 Закону України "Про оцінку земель").

Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами (ч.7 ст.5 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил , а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ч.1 ст.18 Закону України "Про оцінку земель").

В частині 3 ст.18 Закону України "Про оцінку земель", зазначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

При цьому, відповідно до ч.1 ст.20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація , а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Отже, документом, що підтверджує нормативну грошову оцінку земельних ділянок є технічна документація.

Згідно з ч.2 ст.20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Таким чином, суб'єкт владних повноважень не має правових підстав зазначити у Витязі дані, які не містяться в технічній документації.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що у п.1 Розділу ІІІ "Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", затвердженого 25.11.2016 наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777 (надалі - "Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів"), зазначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

Зазначене підтверджує, що в Витязі може бути зазначена лише інформація, що міститься в технічній документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Зазначення будь-яких інших даних у Витязі, які не співпадають з технічною документацією - не передбачено вищезазначеним Порядком.

Слід звернути увагу, що в п.1 Рішення Запорізької міської ради №54/99 від 25.05.2016 "Про поновлення ТОВ "СЛОВ'ЯНЕ-2000" договору оренди землі по вул.Скворцова, 238Б для розташування складських та виробничих приміщень" зазначено: "1. Поновити Товариству з обмеженою відповідальністю "СЛОВ'ЯНЕ-2000" (і.п.н. 30105440) строком на 19 років договір оренди землі (кадастровий номер 2310100000:02:033:0012) площею 1,8215 га (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення; для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості ) по вул.Скворцова, 238Б для розташування складських та виробничих приміщень в межах, раніше затверджених рішенням міської ради від 01.08.2005 №37/182 "Про передачу в оренду ТОВ "СЛОВ'ЯНЕ-2000" земельної ділянки по вул.Скворцова, 238Б для розташування складських та виробничих приміщень" за рахунок земель Запорізької міської ради. …" (а.с.21, 86).

Таким чином, вказана земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:02:033:0012 має цільове призначення, визначене органом місцевого самоврядування як "для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості ".

На думку колегії суддів апеляційної інстанції судом першої інстанції правильно зазначено, що ні відповідач у відзиві ані третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача у поясненнях, не надали відповідної оцінки наведеному у Рішенні Запорізької міської ради №54/99 від 25.05.2016 цільовому призначенню земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:02:033:0012 під час визначення її грошової оцінки. Співставлення вихідних даних Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-2301840262015 від 11.12.2015 з інформацією, викладеною у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (вих.№1606/207-17 від 25.10.2017) сформованому 24.10.2017 Міжрайонним управлінням у Запорізькому районі та м.Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області не зроблено.

Позиція відповідача ґрунтується на Технічній документації із нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконаної Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст "Діпромісто" ім.Ю.М.Білоконя та затвердженої Рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 за №7 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м.Запоріжжя", пунктом 3 якого затверджено базову вартість 1 м2 землі у розмірі 239,50 грн. із врахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 - 299,14 грн. Крім того, пунктом 4 затверджено значення коефіцієнтів місце розташування Км2 згідно з додатком 1. Пунктом 5 затверджено значення коефіцієнтів вплив у локальних факторів Км3 згідно з додатком 2 (а.с.71-76, 82-85).

Відповідач наполягає на тому, що на сьогоднішній день вищевказана Технічна документація із нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя є чинною та не змінювалась.

Матеріали справи містять листування позивача з Міжрайонним управлінням у Запорізькому районі та м.Запоріжжі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області (а.с.30-33).

Так, ТОВ "СЛОВ'ЯНЕ-2000" у листі (вих.№30 від 17.11.2017) просить Міжрайонне управління у Запорізькому районі та м.Запоріжжі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області внести зміни щодо нормативної грошової оцінки земель на земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:02:033:0012 згідно наведених у листі аргументів.

Натомість, матеріали справи не містять підтвердження щодо направлення Повідомлення про виявлення технічної помилки фізичною або юридичною особою до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області.

Колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити термін "адміністративний акт", оскільки в ? ? , ' ?- .

' ? ' ' ??

Так, згідно з Резолюцією Комітету Міністрів Ради Європи (77)31 (прийнятою Комітетом Міністрів від 28.09.1977 на 275-му засіданні заступників міністрів) термін "адміністративний акт" означає будь-який окремий захід або прийняте рішення, які за своїм характером безпосередньо впливають на права або інтереси як фізичних осіб, так і юридичних, в ході здійснення публічної влади.

Натомість Витяг з технічної документації не є окремим заходом або рішенням суб'єкта владних повноважень. Витяг - це лише сукупність даних, що містяться в технічній документації (при цьому, позивач не ставить вимоги щодо внесення змін, усунення помилки та інше безпосередньо в технічній документації, яка слугує основою для будь-якого витягу).

Отже, сформований 24.10.2017 Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (вих.№1606/207-17 від 25.10.2017) на земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:02:033:0012 - не є рішенням суб'єкта владних повноважень у контексті ст.19 КАС України і не може бути визнаний протиправним і скасованим.

Відповідно до ч.1 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

У пункті 3 Розділу І "Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", зазначено, що інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Матеріали справи підтверджують, що Рішенням Запорізької міської ради №7 від 30.06.2015 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконаної Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст "Діпромісто" ім. Ю.М. Білоконя.

При цьому матеріали справи не містять підтверджень, що вказане рішення органу місцевого самоврядування позивач оскаржив, відсутні також докази скасування зазначеного Рішення Запорізької міської ради №7 від 30.06.2015.

Отже безпосереднє рішення суб'єкта владних повноважень, яке могло вплинути на права та обов'язки позивача, позивачем не оскаржувалося.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч.3 ст.23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до п.1 "Положення про Державне агентство земельних ресурсів України", затвердженого 08.04.2011 Указом Президента України №445/2011 (надалі - "Положення про Державне агентство земельних ресурсів України"), Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Згідно з пп.6 п.4 "Положення про Державне агентство земельних ресурсів України" Держземагентство відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та надає інші адміністративні послуги відповідно до законодавства.

Підпунктом 12 п.4 "Положення про Головне управління Держгеокадастру в області", затвердженого 29.09.2016 наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №333, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за №1391/29521, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань: веде поземельні книги та видає витяги із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

Термін "дискреційне повноваження" відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2, прийнятої 11.03.1980 на 316-му засіданні заступників міністрів, означає повноваження, яке надає певний адміністративному органу ступінь свободи під час прийняття рішення, таким чином даючи йому змогу вибрати з кількох юридично допустимих рішень те, яке буде найбільш прийнятним.

Надаючи правову оцінку здійсненню відповідачем власних дискреційних повноважень суд першої інстанції правильно взяв до уваги, що санітарно-захисні зони створюються навколо об'єктів, які є джерелами виділення шкідливих речовин , запахів, підвищених рівнів шуму, вібрації, ультразвукових і електромагнітних хвиль, електронних полів, іонізуючих випромінювань тощо, з метою відокремлення таких об'єктів від територій житлової забудови (ч.1 ст.114 Земельного кодексу України).

У п.6 Розділу ІІ "Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" (який 27.12.2016 набрав чинності і діяв на день формування Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (вих.№1606/207-17 від 25.10.2017), який є предметом спору у справі) зазначено: " 6. Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, (2) де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони . Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту. Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон".

Натомість, матеріали справи не містять доказів наявності змін у Генеральному плані міста Запоріжжя, затвердженого рішенням Запорізької міської ради №4 від 15.09.2004, який містить у собі вихідні данні для обчислення коефіцієнта Км, інших коефіцієнтів.

У п.10 Розділу ІІ "Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" зазначено: "… Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту , виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів. …".

Матеріали справи також не містять Пояснювальної записки до Технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель, яка розроблялась до передачі земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:02:033:0012 у оренду ТОВ "СЛОВ'ЯНЕ-2000" (у розділі 5 якої, відповідно до вимог Стандарту державного комітету України із земельних ресурсів: "Оцінка земель. Правила розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" СОУ ДКЗР 00032632-012:2009, і повинні визначатися зони прояву локальних факторів та значень локальних коефіцієнтів).

Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що є безпідставним твердження позивача про незастосування певних локальних факторів при формуванні 24.10.2017 Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (вих.№1606/207-17 від 25.10.2017).

Відповідно до п.1.2 "Класифікації видів цільового призначення земель", затвердженої 23.07.2010 наказом Державного комітету України із земельних ресурсів №548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за №1011/18306 (надалі - "Класифікація видів цільового призначення земель"), код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі.

Так, згідно "Класифікації видів цільового призначення земель" (Код КВЦПЗ) Розділ - Секція J 11 "Землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення ", підрозділ 11.02 відповідає - "Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості ". Тобто, згідно "Класифікації видів цільового призначення земель" такого виду як використання земельної ділянки "для розташування складських та виробничих приміщень " (на чому наполягає позивач) - немає.

Відтак, зазначений у Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-2301840262015 від 11.12.2015 (яким обґрунтовано позов) вид використання земельної ділянки - "для розташування складських та виробничих приміщень", явно не відповідає коду призначення 11.02 передбаченому "Класифікацією видів цільового призначення земель ".

Пунктом 178 "Порядку ведення Державного земельного кадастру", затвердженого 17.10.2012 постановою Кабінету Міністрів України №1051 (надалі - "Порядок ведення Державного земельного кадастру"),передбачено, що витяг з Державного земельного кадастру є дійсним протягом трьох місяців з моменту його видачі, крім витягу про земельну ділянку для оформлення права на спадщину, що видається спадкоємцям, та витягу з Державного земельного кадастру, що видається для підтвердження державної реєстрації земельної ділянки або внесення інших відомостей до Державного земельного кадастру, які є безстроковими.

Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що відомості з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-2301840262015 від 11.12.2015 є застарілими, оскільки цей Витяг не є безстроковим.

Відтак, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції, що документально позивачем не доведено наявність помилок (чи то невідповідностей) у технічній документації з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконаної Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст "Діпромісто" ім.Ю.М.Білоконя.

Стосовно доводів позивача щодо видачі нового Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із кадастровим номером 2310100000:02:033:0012 із застосуванням локальних факторів: земельна ділянка розташована в санітарно-захисній зоні зі значенням коефіцієнту - 0,80, земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням із значенням коефіцієнту - 0,95 та правильного показника Кф - 1,2, - суд першої інстанції правильно зазначив, що відповідно до п.139 "Порядку ведення Державного земельного кадастру": " 139. У разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру , викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описки, друкарської, граматичної, арифметичної чи іншої помилки) заінтересована особа письмово повідомляє про це за формою згідно з додатком 29 територіальному органові Держгеокадастру у районі (місті) за місцезнаходженням земельної ділянки. У повідомленні викладається суть виявлених помилок. До повідомлення додаються документи, що містять зазначені у повідомленні технічні помилки, та документи, що підтверджують такі помилки і містять правильну редакцію відповідних відомостей. Повідомлення разом з доданими до нього документами подається заінтересованою особою особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.".

Однак, "Повідомлення про виявлення технічної помилки фізичною або юридичною особою" до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області позивачем - не направлялось.

Причина, через яку ТОВ "СЛОВ'ЯНЕ-2000" не направлено "Повідомлення про виявлення технічної помилки фізичною або юридичною особою" (за формою згідно з додатком 29) до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області судом першої інстанції з'ясовувалася, водночас представник позивача пояснення з цього приводу не надав суду першої інстанції.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги пп.4 п.144 "Порядку ведення Державного земельного кадастру", в якому зазначено, що якщо факт невідповідності відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, підтверджено, Державний кадастровий реєстратор за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру: … 4) безоплатно видає заявникові за його бажанням витяг, довідку з Державного земельного кадастру, викопіювання з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру на заміну документа, в якому виявлено помилку .

Отже, позивачем не реалізовано належним чином можливість внесення змін до Державного земельного кадастру у порядок і спосіб, передбачений п.139 "Порядку ведення Державного земельного кадастру", тому позивач передчасно звернувся з позовом до суду.

Суд першої інстанції, з урахуванням наведеного, дійшов правильного висновку про неможливість зобов'язання ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 2310100000:02:033:0012, з вихідними даними, зазначеними у позові, оскільки такий висновок не буде відповідати нормам законодавства.

Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права висловлена і колегіями суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема, у постановах: від 26.10.2016 у справі №815/6973/13-а; від 30.03.2016 у справі №2а/0470/5301/12.

Отже, виходячи з викладених доводів, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог.

Вищезазначене є мотивом для відхилення судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі, оскільки аргументи позивача спростовуються доводами, викладеними відповідачем.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції, виходячи з обставин справи та норм законодавства України, що регулює дані правовідносини, права, свободи та інтереси позивача не були порушені.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.

Керуючись 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов'яне-2000" на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2018 р. - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 квітня 2018 р. - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили 19.07.2018 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду в силу п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 19.07.2018.

В повному обсязі постанова виготовлена 26.07.2018.

Головуючий суддя: Ю.В. Дурасова

Суддя: О.М. Лукманова

Суддя: Л.А. Божко

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.07.2018
Оприлюднено03.08.2018
Номер документу75645480
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/4207/17

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 27.09.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 22.06.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 07.06.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Постанова від 07.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 05.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 19.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 19.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні