Рішення
від 02.08.2018 по справі 924/410/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" серпня 2018 р. Справа № 924/410/18

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Виноградової В.В.,

за участю секретаря судового засідання Пасічник Б.О., розглянувши матеріали справи

за позовом першого заступника керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області в інтересах держави

до: 1. комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради, м. Дунаївці Хмельницької області

2. товариства з обмеженою відповідальністю «Верест» , с. Гірчична Дунаєвецького району Хмельницької області

про визнання недійсними договорів купівлі-продажу №02-13/03 від 30.01.2018 р., №02-НАФ від 15.02.2018 р., №02-13/11 від 24.04.2018 р.

за участю представників:

від прокуратури: ОСОБА_1 - за посвідченням від 02.02.2015 р. №031942

від відповідача 1: ОСОБА_2 - за довіреністю від 15.06.2018 р. №03-03/243

ОСОБА_3 - за довіреністю від 18.01.2018 р. № 03-04/19

від відповідача 2: ОСОБА_4 - згідно з ордером серії АА №133698

Рішення ухвалюється 02.08.2018 р., оскільки в судовому засіданні 26.07.2018 р. постановлено ухвалу про оголошення перерви.

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

встановив: перший заступник керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області в інтересах держави звернуся до суду з позовом до комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради, м. Дунаївці Хмельницької області, товариства з обмеженою відповідальністю «Верест» , с. Гірчична Дунаєвецького району Хмельницької області про визнання недійсними договорів купівлі-продажу №02-13/03 від 30.01.2018 р., №02-НАФ від 15.02.2018 р., №02-13/11 від 24.04.2018 р., укладених між відповідачами.

В обґрунтування позову вказує на те, що оспорені договори укладені відповідачами з порушенням ст. ст. 6, 203, 656, 669 ЦК України, ст. ст. 179, 180 ГК України, ст. ст. 1-3, 36 Закону України «Про публічні закупівлі» , оскільки проведення закупівель за цими договорами не було передбачено річним планом відповідача 1, безпідставно здійснено поділ предмета закупівлі за одним кодом з метою уникнення проведення відкритих торгів.

Відповідач 1 - комунальне підприємство «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради у відзиві на позовну заяву (від 14.06.2018 р. №02-17/22), запереченнях (від 02.07.2018 р. №02-17/23) зазначив, що закупівля продукції здійснювалась не за кошти бюджету, а за власні кошти підприємства (яке відповідно до статуту самостійно планує свою виробничо-господарську діяльність, а також не фінансується за кошти міського бюджету та не є комунальною установою, а надає послуги засновнику, населенню з метою отримання прибутку). Вказав, що підприємство не може бути взагалі розпорядником бюджетних коштів, а є лише отримувачем цих коштів в частині наданих міській раді послуг за господарськими договорами. Зауважив, що фінансування робіт за рахунок міського бюджету почали проводити лише після проведення тендерних процедур на закупівлю послуг, які надаються підприємством Дунаєвецькій міській раді. Стверджує, що річний план закупівель підприємства затверджено з урахуванням укладених на той час договорів на виконання робіт/надання послуг за рахунок коштів з міського бюджету, сформувати і затвердити ж річний план закупівлі на початок року можливості немає, оскільки підприємство не було впевнено в укладенні вищезазначених договорів на надання інших послуг. При цьому розрахувати потреби в матеріалах та коштах на проведення закупівлі товарів до завершення тендерних процедур неможливо. Вважає, що оспорені договори укладені з дотриманням чинного законодавства, повідомив, що зобов'язання по оспореним договорам виконані в повному обсязі. Зазначив, що позивачем не надано доказів на підтвердження порушення законодавства з питань публічних закупівель та завданих державі збитків.

Відповідач 2 - ТОВ "Верест" підтримав позицію, висловлену відповідачем 1 щодо відсутності підстав для визнання оспорених договорів недійсними.

Прокурор у відповіді на відзив (від 05.07.2018 р. №74-9-18) зауважив, що з огляду на положення п. п. 1.2, 2.1 статуту відповідача 1, п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про публічні закупівлі" він є замовником, а тому відповідно до ч. 1 ст. 2 вказаного Закону на нього поширюється сфера його дії. Вважає, що необхідно було проводити встановлену Законом процедуру закупівлі за договорами від 30.01.2018 р., 15.02.2018 р., 24.04.2018 р., оскільки вартість предмета закупівлі перевищує 200 тис. грн. Посилання відповідача 1 на неможливість сформування та затвердження річного плану закупівель на початок року спростовує положеннями ст. ст. 75, 78 ГК України, наказу Мінекономрозвитку від 17.03.2016 р. №454 "Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі", наказу Мінекономрозвитку від 02.03.2015 р. №205 "Про затвердження Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб'єкта господарювання державного сектору економіки".

Відповідач 1 у поясненнях (від 30.07.2018 р. №01-17/24) зазначив, зокрема, що за січень-лютий 2018 р. підприємством були надані послуги: передача в оренду й експлуатацію власного нерухомого майна, по вивезенню ТПВ від фізичних та юридичних осіб, інші види прибирання, передача електроенергії, інші послуги. Тому робить висновок, що підприємство не фінансується за кошти міського бюджету, а самостійно незалежно від засновника (Дунаєвецької міської ради) з метою отримання прибутку займається господарською діяльністю. Перерахування коштів з міського бюджету на рахунок підприємства проводиться виключно на підставі проведених тендерів та укладених договорів.

Прокурор у додаткових поясненнях (від 01.08.2018 р. №74-9-18) стверджує, що КП "ЖЕО" є одержувачем бюджетних коштів, оскільки йому впродовж 2017-2018 р. р. виділялись кошти на реалізацію заходів, передбачених програмами реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2017-2020 р.р., затвердженими рішеннями сесії міської ради від 13.12.2016 р., 22.12.2017 р., та згідно з листом УДКСУ у Денаєвецькому районі Хмельницької області від 30.07.2018 р. виділялись бюджетні асигнування.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Відповідно до п. 1.1 статуту комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради, затвердженого рішенням десятої сесії міської ради VII скликання від 14.07.2016 р. №10-10/2016р. (далі - статут), комунальне підприємство «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради (підприємство) засновано відповідно до рішення №3 сесії Дунаєвецької міської ради від 22.04.2988 р. №25 у відповідності з Законом України Про підприємства в Україні .

Засновником підприємства є територіальна громада міста Дунаївці в особі Дунаєвецької міської ради (п. 1.2 статуту).

Згідно з п. 2.1 статуту основною метою діяльності підприємства є будь-яка не заборонена чинним законодавством України господарська діяльність в інтересах громади міста спрямована на досягнення економічних і соціальних результатів з метою одержання прибутків, участь у реалізації соціально-економічної політики міста, розробці, реалізації та супроводі інвестиційних програм та проектів, взаємодія з органами державної влади в місцевого самоврядування, органами влади іноземних держав, міжнародними організаціями, підприємствами, установами, організаціями усіх форм влади.

Відповідно до п. 7.1 статуту для забезпечення діяльності підприємства створюється статутний капітал. Розмір статутного капіталу складає 73712396,24 грн.

Підприємство само планує свою виробничо-господарську, фінансову та іншу діяльність на основі договорів або інших форм зобов'язань і вільне у виборі предмета таких зобов'язань та порядку і умов господарських взаємовідносин з іншими особами, у визначені видів та розмірів відповідальності договірних сторін за прийнятими зобов'язаннями (п. 3.6 статуту).

У п. 3.7 статуту зазначено, що підприємство має право укладати угоди (договори, контракти, правочини) з юридичними і фізичними особами, у тому числі договори купівлі продажу, міни, застави, зберігання, доручення, комісії, тощо від свого імені набувати та здійснювати майнові та немайнові права, нести обов'язки, бути позивачем та відповідачем у суді.

Згідно з п. 3.9 статуту підприємство має право, зокрема укладати будь-які договори, угоди, що не заборонені законом, крім договорів сумою понад 50000, 00 грн., які укладаються за згодою засновника.

Управління підприємством здійснюється відповідно до статуту на основі поєднання прав засновника щодо господарського використання свого майна і самоврядування трудового колективу підприємства (п. 4.1 статуту).

Пунктом 6.1 статуту передбачено, що майно підприємства складається з виробничих і невиробничих фондів, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства і знаходиться на праві повного господарського відання.

Джерелом формування майна підприємства є: грошові і матеріальні активи, внески засновника; доходи, одержані від реалізації продукції, робіт, послуг, товарів, а також інших видів господарської діяльності, торгівлі та оренди; доходи від цінних паперів; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення і дотації з бюджетів; комунальне майно, передане підприємству відповідно до рішення засновника; майно, придбане в інших суб'єктів господарювання, організацій та громадян у встановленому законодавством порядку; благодійні внески організацій, підприємств, громадян; усі інші джерела, які не заборонені законодавством України (п. 6.2 статуту).

Відповідно до п. 6.3 статуту майно підприємства відповідно до законів України та укладених угод належить йому на праві власності, повного господарського володіння або оперативного господарського віддання.

Прибуток за вирахуванням матеріальних та прирівняних до них витрат, після виконання зобов'язань перед бюджетом, банком, контрагентами залишається в розпорядженні підприємства і використовується ним самостійно (п. 6.5 договору).

За умовами п. п. 9.1, 9.2, 9.3 статуту підприємство самостійно планує свою діяльність, визначає перспективи розвитку, виходячи із запитів на продукцію, роботи послуги і з необхідності забезпечення виробничого і соціального розвитку підприємства, збільшення його прибутків . Підприємство наділене самостійністю при здійснені господарської діяльності, розпорядження виготовленою продукцією, прибутком, який залишається після сплати податків і інших загальнообов'язкових платежів. Основу планів становлять державні, місцеві замовлення та договори укладені із споживачами (покупцями) продукції, робіт, послуг і постачальниками матеріально-технічної продукції.

30.01.2018 р. між комунальним підприємством «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради (замовник) та товариством з обмеженою відповідальністю «Верест» (виконавець) укладено договір поставки №02-13/03, за умовами якого виконавець зобов'язується поставити та передати у власність замовнику товар, вказаний в пункті 1.2 договору, а замовник - прийняти і оплатити такий товар. Код згідно ДК 021:2015 09130000-9 "Нафта та дистиляти" (бензин - код 021:2015 - 09132000-3, дизельне паливо - код 021:2015 - 09134200-9).

Відповідно до п. 1.2 укладеного договору предметом поставки є такий товар: паливо дизельне - 2865 л, бензин А92 - 600 л, бензин А95 - 300 л.

Товар, вказаний в п. 1.2 цього договору, поставляється замовнику відповідно до специфікації (додаток 1), в якій, зокрема зазначається найменування товару, його вартість, кількість, асортимент (п. 1.3 договору).

Згідно з п. 1.6 вищенаведеного договору вид закупівлі - допорогова.

У п. 2.1 договору зазначено, що ціна договору згідно специфікації (додаток 1) становить 95760,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 15960,00 грн.

Розділом ІІІ договору визначений порядок здійснення оплати.

За умовами п. 4.1 договору товар повинен бути поставлений замовнику не пізніше 01.02.2018 р.

Місцем поставки товару за цим договором є: Хмельницька область, м. Дунаївці, вул. Горького, 11 (п. 4.2 договору).

Відповідно до п. 8.1 договору він набирає чинності з моменту його укладення і діє до 31.12.2018 р. та підписується у 2 примірниках, що мають однакову юридичну силу, а в іншому випадку до повного виконання сторонами всіх своїх зобов'язань.

До зазначеного договору підписано специфікацію (додаток 1 до договору №02-13/03 від 30.01.2018 р.), в якій, зокрема зазначені найменування, кількість та ціна без ПДВ, а саме: дизельне паливо в кількості 2865 л за ціною 22,08333 грн./л на суму 63268,75 грн., бензин А-95 в кількості 300 л за ціною 22,5000 грн./л на суму 6750,00 грн., бензин А-92 в кількості 600 л за ціною 22,08333 грн./л на суму 13250,00 грн. Всього: 99922,50 грн. з ПДВ.

Згідно з наявним у матеріалах справи звітом про укладені договори UA-2018-02-22-000650-b 15.02.2018 р. замовником КП "ЖЕО" Дунаєвецької міської ради укладено з ТОВ "Верест" договір №02-наф; конкретна назва предмета закупівлі: нафта та дистиляти; найменування товарів: бензин А-92 в кількості 300 л за ціною 28 грн., бензин А-95 в кількості 100 л за ціною 28 грн., дизельне паливо в кількості 2500 л за ціною 27 грн.; місце поставки: 32400, Україна, Хмельницька область, Дунаївці, вул. Горького, 11; строк поставки: з 19.02.2018 р. по 28.02.2018 р.; ціна договору: 76540,80 грн., строк дії договору: від 15.02.2018 р. до 31.12.2018 р.

15.02.2018 р. між товариством з обмеженою відповідальністю «Верест» (товариство) та комунальним підприємством «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради (клієнт) укладено договір купівлі-продажу нафтопродуктів №02-НАФ, за умовами п. 1.1 якого відповідно до умов цього договору товариство (як продавець) зобов'язується передати клієнту (як покупцеві) у власність нафтопродукти відповідно до специфікації, а клієнт зобов'язується отримувати товар та повністю оплачувати його вартість (ціну).

Відповідно до п. 1.2 зазначеного договору товариство (як зберігач) зобов'язується зберігати придбаний клієнтом у товариства товар, а клієнт (як поклажодавець) зобов'язується оплатити вартість (ціну) зберігання придбаного ним товару.

Розділом 2 договору регламентовано порядок та умови передачі товарів за цим договором, порядок та умови зберігання товарів.

Згідно з п. 3.1 договору ціна даного договору становить 76540,80 грн. Клієнт здійснює 100% попередню (авансову) оплату товару на підставі рахунку-фактури, виставленого товариством, протягом 2 робочих днів з дня його виставлення товариством.

Ціна (вартість) товару визначається товариством самостійно та з урахуванням ринкових цін на конкретні види товару, індексу інфляції, зміни курсу грошової одиниці України - гривні - стосовно курсів іноземних валют, збільшення розмірів податків, зборів, інших обов'язкових платежів тощо. Ціна на товар є динамічною і може змінюватись (коригуватись) продавцем в односторонньому порядку.

У п. 9.1 договору зазначено, що він набирає чинності з дати його укладення (підписання) сторонами та діє до 31.12.2018 р.

Сторонами вищезазначеного договору підписано додаток 1 - специфікацію, в якій визначено найменування товару: дизельне паливо в кількості 2500 л за ціною 21,83 грн./л без ПДВ на суму 54575,00 грн. з ПДВ; бензин А-95 в кількості 100 л за ціною 23,33 грн./л без ПДВ на суму 2333,00 грн. без ПДВ; бензин А-95 Євро за ціною 22,92 грн./л без ПДВ на суму 6876,00 грн. без ПДВ. Всього: 76540,80 грн. з ПДВ.

Також підписано акт від 15.02.2018 р. №01 прийому-передачі товарів на зберігання до договору купівлі-продажу нафтопродуктів №02-НАФ від 15.02.2018 р.

Рішенням комітету з конкурсних торгів комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради від 19.04.2018 р., протокол №1, затверджено річний план закупівель на 2018 рік, яким передбачено, зокрема закупівлю паливно-мастильних матеріалів (ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник "Бензин, нафта та дистиляти - 0913000-3", код Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-2010) з очікуваною вартістю предмета закупівлі - 736000,00 грн. шляхом проведення відкритих торгів, орієнтовний початок проведення процедури закупівлі - квітень-травень 2018 р.

У додатку до зазначеного вище річного плану закупівель на 2018 р. наведено перелік з конкретними назвами предмета закупівлі: придбання матеріалів для господарських потреб, оплата послуг (крім комунальних), видатки на відрядження, оплата природного газу, предмети, матеріали, обладнання та інвентар.

24.04.2018 р. між комунальним підприємством «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради (замовник) та товариством з обмеженою відповідальністю «Верест» (виконавець) укладено договір поставки №02-13/11, за умовами якого виконавець зобов'язується поставити та передати у власність замовнику товар, вказаний в пункті 1.2 договору, а замовник - прийняти і оплатити такий товар. Код згідно ДК 021:2015 09130000-9 "Нафта та дистиляти" (бензин - код 021:2015 - 09132000-3, дизельне паливо - код 021:2015 - 09134200-9).

Відповідно до п. 1.2 укладеного договору предметом поставки є такий товар: паливо дизельне - 6700 л, бензин А92 - 500 л, бензин А95 - 500 л.

Товар, вказаний в п. 1.2 цього договору, поставляється замовнику відповідно до специфікації (додаток 1), в якій, зокрема зазначається найменування товару, його вартість, кількість, асортимент (п. 1.3 договору).

Згідно з п. 1.6 вищенаведеного договору вид закупівлі - допорогова.

У п. 2.1 договору зазначено, що ціна договору згідно специфікації (додаток 1) становить 196510,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 32751,67 грн.

Розділом ІІІ договору визначений порядок здійснення оплати.

За умовами п. 4.1 договору товар повинен бути поставлений замовнику не пізніше 01.05.2018 р.

Місцем поставки товару за цим договором є: Хмельницька область, м. Дунаївці, вул. Горького, 11 (п. 4.2 договору).

Відповідно до п. 8.1 договору він набирає чинності з моменту його укладення і діє до 31.12.2018 р. та підписується у 2 примірниках, що мають однакову юридичну силу, а в іншому випадку до повного виконання сторонами всіх своїх зобов'язань.

До зазначеного договору підписано специфікацію (додаток 1 до договору №02-13/11 від 24.04.2018 р.), в якій, зокрема зазначені найменування, кількість та ціна без ПДВ, а саме: дизельне паливо в кількості 6700 л за ціною 21,08 грн./л на суму 141258,33 грн., бензин А-95 в кількості 500 л за ціною 22,92 грн./л на суму 11460,00 грн., бензин А-92 в кількості 500 л за ціною 22,08 грн./л на суму 11040,00 грн. Всього: 196510,00 грн. з ПДВ.

Відповідачем 1 у матеріали справи надано копії договорів, укладених між Дунаєвецькою міською радою та комунальним підприємством «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради, від 10.04.2018 р. №225 про закупівлю послуг за державні кошти (найменування послуги: "код ДК 021:2015 - 90510000-5 "Утилізація сміття та поводження зі сміттям" (ліквідація несанкціонованих стихійних звалищ, вивезення мулу на території міста Дунаївці), від 22.05.2018 р. №299 (найменування послуги: "код ДК 021:2015 - 77310000-6 "Послуги з озеленення територій та утримання зелених насаджень"), від 27.03.2018 р. №196 (найменування послуги: "код ДК 021:2015 - 50230000-6 "Послуги з ремонту, технічного обслуговування дорожньої інфраструктури і пов'язаного обладнання та супутні послуги") та відповідних рішень тендерного комітету та уповноваженої особи Дунаєвецької міської ради про розгляд тендерних пропозицій на закупівлю послуг (рішення №9 від 14.03.2018 р., рішення №13 від 28.03.2018 р., протокол №6 від 07.05.2018 р.).

Також надано копії договорів поставки від 10.02.2017 р., 05.09.2017 р., 01.11.2017 р., 05.12.2017 р., укладених між відповідачами на поставку бензину А-92, А-95, дизельного палива на суми відповідно 149350,00 грн., 148760,00 грн., 101000,00 грн., 95760,00 грн., рішення Дунаєвецької міської ради від 13.12.2016 р. №4-15/2016 "Про затвердження Програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2017-2020 р.р.", від 22.12.2017 р. №8-32/2017 "Про затвердження в новій редакції Програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2017-2020 р.р.".

Зокрема, у додатку №1 до Програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2017-2020 р.р., затвердженої рішенням Дунаєвецької міської ради від 22.12.2017 р. №8-32/2017, КП "ЖЕО" визначено виконавцем ряду передбачених програмою заходів; у додатку №2 до Програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2017-2020 р.р., затвердженої рішенням Дунаєвецької міської ради від 13.12.2016 р. №4-15/2016, визначені заходи на 2016-2020 р.р. по КП "ЖЕО" Дунаєвецької міської ради із зазначеними орієнтовними обсягами фінансування.

У листі від 30.07.2018 р. №02-08/777 Управління державної казначейської служби України у Дунаєвецькому районі Хмельницької області повідомлено, що станом на 30.07.2018 р. КП "ЖЕО" у 2018 році виділено бюджетні асигнування по програмах: 0116011 Експлуатація та технічне обслуговування житлового фонду - 40000,00 грн.; 0116015 Забезпечення надійної та безперебійної експлуатації ліфтів - 460000,00 грн.; 0116030 Організація благоустрою населених пунктів - 553700,00 грн.

Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги бере таке.

Відповідно до ч. 2 п. 1 ст. 175 Господарського кодексу України майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.

З положень ст. 509 ЦК України та ст. 173 ГК України вбачається, що зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Згідно з ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Статтями 11 Цивільного кодексу України та 174 Господарського кодексу України унормовано, що господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Частиною 7 ст. 179 ГК України передбачено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до ст. 638 ЦК України та ст. 180 ГК України договір вважається укладеним, якщо між сторонами досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов (предмету, визначених законом необхідних умов для договорів даного виду та визначених за заявою сторін умов).

Як убачається з матеріалів справи, між комунальним підприємством «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю «Верест» укладено договір поставки №02-13/03 від 30.01.2018 р., договір купівлі-продажу нафтопродуктів №02-НАФ від 15.02.2018 р. та договір поставки №02-13/11 від 24.04.2018 р., за умовами яких товариство з обмеженою відповідальністю «Верест» зобов'язалося передати у власність комунальному підприємству «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради визначений договором товар, а останнє зобов'язалося його прийняти та оплатити. При цьому у договорах від 30.01.2018 р., 24.04.2018 р. вказано код згідно ДК 021:2015 0913000-9 "Нафта та дистиляти" (бензин - код 021:2015-09132000-3, дизельне паливо - код 021:2015-09134200-9).

Зокрема, специфікаціями, складеними до договорів, передбачено закупівлю бензину А-92, А-95, дизельного палива. Тобто предметом оспорених договорів був один і той же товар - паливно-мастильні матеріали (бензин, дизельне паливо).

Відповідно до ст. 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно зі ст. 712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов'язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов'язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Статтею 266 ГК України визначено, що предметом поставки є визначена родовими ознаками продукція, вироби з найменуванням, зазначеним у стандартах, технічних умовах, документації до зразків (еталонів), прейскурантах чи товарознавчих довідниках. Предметом поставки можуть бути також продукція, вироби, визначені індивідуальними ознаками. Загальна кількість товарів, що підлягають поставці, їх часткове співвідношення (асортимент, сортамент, номенклатура) за сортами, групами, підгрупами, видами, марками, типами, розмірами визначаються специфікацією за згодою сторін, якщо інше не передбачено законом.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ч. 1 ст. 628 ЦК України).

Прокурор просить визнати недійсними укладені між відповідачами договора №02-13/03 від 30.01.2018 р., №02-НАФ від 15.02.2018 р., №02-13/11 від 24.04.2018 р., відповідно до яких відповідач 1 придбав у відповідача 2 бензин та дизельне пальне, з огляду, зокрема на те, що в порушення Закону України "Про публічні закупівлі" проведення закупівель за цими договорами не було передбачено річним планом відповідача 1, безпідставно здійснено поділ предмета закупівлі за одним кодом з метою уникнення проведення відкритих торгів.

Так, правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади установлюються Законом України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон).

Відповідно до ст. 1 Закону замовниками є органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об'єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

Відповідач 1 стверджує, що він не є замовником в розумінні вищезазначеної статті, оскільки здійснював закупівлю на підставі оспорених договорів за власні кошти, отримані в результаті господарської діяльності, а тому норми вищезазначеного Закону не поширюються на порядок укладення цих договорів.

З цього приводу суд бере до уваги таке.

Як слідує з положень статуту комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради, останнє засновано відповідно до рішення №3 сесії Дунаєвецької міської ради від 22.04.2988 р. №25; засновником підприємства є територіальна громада міста Дунаївці в особі Дунаєвецької міської ради, яка для забезпечення діяльності підприємства створила статутний капітал; основною метою діяльності підприємства є будь-яка не заборонена чинним законодавством України господарська діяльність інтересах громади міста; управління підприємством здійснюється відповідно до статуту на основі поєднання прав засновника щодо господарського використання свого майна; джерелом формування майна підприємства є, зокрема грошові і матеріальні активи, внески засновника; комунальне майно, передане підприємству відповідно до рішення засновника.

Відповідно до витягу з ЄДРЮО, ФОП та ГФ від 26.04.2018 р. засновником відповідача 1, який вніс 100% розміру статутного капіталу, а також органом управління відповідача 1 є Дунаєвецька міська рада.

Судом, виходячи з положень ст. 1 Закону України "Про публічні закупівлі", враховується, що відповідно до положень статуту відповідач 1 забезпечує потреби територіальної громади, відповідно до відомостей з ЄДРЮО, ФОП та ГФ частка комунальної власності у статутному капіталі відповідача 1 перевищує 50 відсотків, Дунаєвецька міська рада як засновник володіє більшістю голосів у вищому органі управління відповідача 1.

З наявних у матеріалах справи рішень Дунаєвецької міської ради від 22.12.2017 р. №8-32/2017, від 13.12.2016 р. №4-15/2016, якими затверджено програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2017-2020 р.р., листа УДКСУ у Дунаєвецькому районі Хмельницької області від 30.07.2018 р. №02-08/777 також слідує, що відповідачу 1 виділяються бюджетні кошти, асигнування за відповідними програмами та на реалізацію відповідних заходів. При цьому доказів у підтвердження доводів про те, що такі бюджетні кошти та асигнування виділяються відповідачу 1 лише як оплата за договорами, укладеними з Дунаєвецькою міською радою, відповідачем 1 не подано. З огляду на визначення відповідача 1 у затверджених Дунаєвецькою міською радою програмах в якості виконавця відповідних заходів судом критично оцінюються твердження про те, що участь у цих програмах відповідач 1 бере лише шляхом укладення договорів на надання послуг в результаті участі у тендерах, адже одним із принципів здійснення закупівель є принцип конкуренції її учасників, внаслідок якого неможливо передбачити переможця.

Будь-яких беззаперечних доказів, які би підтверджували здійснення закупівель за оскарженими договорами саме за кошти, отримані від здійснення господарської діяльності, суду не подано.

Таким чином, відповідачем 1 не подано належних, допустимих та достатніх доказів того, що господарська діяльність здійснюється ним виключно на комерційній основі, а тому суд, враховуючи можливість фінансування відповідача 1 коштами місцевого бюджету та наявність інших ознак, передбачених ст. 1 Закону для визначення поняття замовника, доходить висновку про те, що відповідач 1 є замовником у розумінні Закону України "Про публічні закупівлі" і має здійснювати закупівлі товарів, робіт, послуг з дотриманням вимог цього Закону, керуючись визначеними у ньому вартісними межами.Статтею 1 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено, що договір про закупівлю - це договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі та передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари.

Предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом. Товарами, в свою чергу, є продукція, об'єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов'язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.

Відповідно до Порядку визначення предмету закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17.03.2016 року № 454, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 17 і 32 частини першої статті 1 Закону та на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11 жовтня 2010 року № 457, за показником п'ятого знака із зазначенням у дужках предмета закупівлі відповідно до показників третьої - п'ятої цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» , затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749, а також конкретної назви товару чи послуги. Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 17 і 32 частини першої статті 1 Закону та на основі національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» , затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі - Єдиний закупівельний словник), за показником четвертої цифри основного словника із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.

Положеннями ч. ч. 1, 2 ст. 2 Закону України "Про публічні закупівлі" встановлено, що цей Закон застосовується, зокрема, до замовників, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень. Під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору.

В свою чергу, стаття 3 Закону України "Про публічні закупівлі" до принципів закупівлі відносить: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об'єктивна та неупереджена оцінка тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Частина 2 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" роз'яснює, що під недискримінацією учасників слід розуміти і те, що замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.

Статтею 4 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено обов'язок здійснення закупівель відповідно до річного плану. Річний план, додаток до річного плану та зміни до них безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом п'яти днів з дня їх затвердження.

При цьому вказана норма не встановлює обмежень щодо закупівель до 200000,00 грн. або вище, відтак поширюється на всі закупівлі, які планується вчинити в поточному році замовником.

Як убачається з наявного у матеріалах справи річного плану закупівель відповідача 1 на 2018 р., останній затверджений рішенням комітету з конкурсних торгів від 19.04.2018 р., протокол №1, тоді як оспорені договори були укладені не лише у квітні 2018 р., а й у січні та лютому 2018 р.

При цьому річним планом закупівель на 2018 рік відповідача 1 передбачено, зокрема закупівлю паливно-мастильних матеріалів (ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник "Бензин, нафта та дистиляти - 0913000-3", код Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-2010) з очікуваною вартістю предмета закупівлі - 736000,00 грн. шляхом проведення відкритих торгів орієнтовно протягом квітня-травня 2018 р., тобто після укладення оспорених договорів.

З огляду на зазначене, відповідачем 1 при укладенні оспорених договорів порушено принцип недискримінації учасників, оскільки така закупівля не була оприлюднена у плані закупівель, як цього вимагає ст. 4 Закону України "Про публічні закупівлі", та принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Останнє в свою чергу не забезпечило вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої вказаним вище Законом.

Прокурор, звертаючись до суду із цим позовом, як на підставу недійсності оскаржених правочинів посилається також на їх укладення з порушенням процедури, визначеної Законом України "Про публічні закупівлі", зокрема, в частині непроведення відкритих публічних торгів при укладенні договорів та поділу предмета закупівлі при їх укладенні.

Частина 7 статті 2 закону України "Про публічні закупівлі" забороняє придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом, та укладання договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону.

З матеріалів справи слідує, що відповідач 1 в січні, лютому та квітні 2018 р. уклав договори поставки та купівлі-продажу з відповідачем 2 на придбання паливно-мастильних матеріалів, зокрема за кодом згідно ДК 021:2015 09130000-9 "Нафта та дистиляти" (бензин - код 021:2015 - 09132000-3, дизельне паливо - код 021:2015 - 09134200-9) на загальну вартість, що перевищує вартість, встановлену у ч. 1 ст. 2 Закону.

При цьому аргументи відповідача 1 про те, що він на початок 2018 року не міг передбачити потребу у паливно-мастильних матеріалах, оцінюються судом критично, виходячи з такого.

Як уже зазначалось, відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Згідно з п. п. 3, 4, 6, 7 Форми річного плану закупівель, затвердженої наказом Мінстерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016р. №490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» , обов'язково зазначається: конкретна назва предмета закупівлі; коди та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі (за наявності); розмір бюджетного призначення за кошторисом або очікувана вартість предмета закупівлі; процедура закупівлі. У роз'ясненні Міністерства економічного розвитку і торгівлі України щодо планування закупівель від 14.09.2016р. №3302-06/2960-06 зазначено про право замовника при визначеннi очiкуваної вартостi закупiвлi пiд час складання рiчного плану закупiвель виходити з планових вартiсних показникiв, якi можуть розраховуватись, зокрема, виходячи iз потреби у минулих роках.

У матеріалах справи наявні договори від 10.02.2017 р., 05.09.2017 р., 01.11.2017 р., 05.12.2017 р., укладені між відповідачами в 2017 році, відповідно до яких відповідач 1 в 2017 році закупив у відповідача 2 бензин та дизельне пальне на загальну суму 494870,00 грн.

Враховуючи вартість паливно-мастильних матеріалів, придбаних відповідачем 1 у минулому році, роз'яснення Міністерства економічного розвитку і торгівлі України щодо планування закупівель від 14.09.2016р. №3302-06/2960-06, а також те, що у подальшому у річному плані закупівель на 2018 р. відповідачем 1 передбачено закупівлю паливно-мастильних матеріалів на суму 736000,00 грн., спростовуються доводи відповідача 1 про те, що закупівля паливно-мастильних матеріалів, здійснена за оспореними договорами на загальну суму 372973,30 грн., не могла бути передбачена у річному плані на початку 2018 р.

Визнання договору недійсним є одним із способів захисту, який застосовується судом у випадках та порядку, визначеному цивільним законодавством.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, пвЂ�ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Статтею 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до п. 2 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009 р. № 9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" судам необхідно враховувати, що згідно із статтями 4, 10 та 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити ЦК, іншим законам України, які приймаються відповідно до Конституції України та ЦК, міжнародним договорам, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, актам Президента України, постановам Кабінету Міністрів України, актам інших органів державної влади України, органів влади Автономної Республіки Крим у випадках і в межах, встановлених Конституцією України та законом, а також моральним засадам суспільства.

Відповідність чи невідповідність правочину вимогам законодавства має оцінюватися судом відповідно до законодавства, яке діяло на момент вчинення правочину.

Відтак, оскільки оскаржувані договори №02-13/03 від 30.01.2018 р., №02-НАФ від 15.02.2018 р., №02-13/11 від 24.04.2018 р., укладені між відповідачами, суперечать принципам закупівель, встановленим ст. 3 Закону України "Про публічні закупівлі", оскільки були укладені із порушенням принципів недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, без застосування процедури відкритих публічних торгів та шляхом поділу предмета закупівлі, та, як наслідок з порушенням економічних інтересів держави, суд доходить до висновку про необхідність визнання їх недійсним.

Крім того, у матеріалах справи відсутні докази щодо дотримання положень п. 3.9 статуту відповідача 1 при укладанні оспорених договорів.

Згідно зі ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи вищезазначені положення законодавства та обставини справи, суд доходить висновку, що позовні вимоги заявлені обґрунтовано та підлягають задоволенню.

У зв'язку із задоволенням позову судові витрати по сплаті судового збору згідно з ст. 129 ГПК України покладаються на відповідачів у рівних частинах.

Керуючись ст. ст. 2, 4, 74, 86, 129, 233, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов першого заступника керівника Кам'янець-Подільської місцевої прокуратури, м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області в інтересах держави до комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради, м. Дунаївці Хмельницької області, товариства з обмеженою відповідальністю «Верест» , с. Гірчична Дунаєвецького району Хмельницької області про визнання недійсними договорів купівлі-продажу №02-13/03 від 30.01.2018 р., №02-НАФ від 15.02.2018 р., №02-13/11 від 24.04.2018 р. задовольнити.

Визнати недійсним договір №02-13/03 від 30.01.2018 р., укладений між комунальним підприємством «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю «Верест» .

Визнати недійсним договір №02-НАФ від 15.02.2018 р., укладений між комунальним підприємством «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю «Верест» .

Визнати недійсним договір №02-13/11 від 24.04.2018 р., укладений між комунальним підприємством «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради та товариством з обмеженою відповідальністю «Верест» .

Стягнути з комунального підприємства «Житлово-експлуатаційне об'єднання» Дунаєвецької міської ради, Хмельницька область, м. Дунаївці, вул. Горького, буд. 11 (код 03356192) на користь прокуратури Хмельницької області, м. Хмельницький, провул. Військоматський, буд. 3 (код 02911102) 2643,00 грн. (дві тисячі шістсот сорок три гривні 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Верест» , Хмельницька область, Дунаєвецький район, с. Гірчична, вул. Центральна, буд. 16 (код 23846567) на користь прокуратури Хмельницької області, м. Хмельницький, провул. Військоматський, буд. 3 (код 02911102) 2643,00 грн. (дві тисячі шістсот сорок три гривні 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК, з урахуванням п. 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повне рішення складено 02.08.2018 р.

Суддя В.В. Виноградова

Віддрук. 6 прим.: 1 - до справи, 2, 3 - Кам'янець-Подільській місцевій прокуратурі (32300, Хмельницька область, м. Кам'янець-Подільський, вул. Драгоманова, 11; 32400, вул. Горького, 8, м. Дунаївці, Хмельницька область), 4 - відповідачу 1 (32400, Хмельницька область, м. Дунаївці, вул. Горького, 11), 5 - відповідачу 2 (32460, Хмельницька область, Дунаєвецький район, с. Гірчична, вул. Центральна, 16), 6 - прокуратурі Хмельницької області (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3). Всім рек. з пов. про вруч.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення02.08.2018
Оприлюднено03.08.2018
Номер документу75661942
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/410/18

Рішення від 02.08.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Рішення від 01.08.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 26.07.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 16.07.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 15.07.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 18.06.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 29.05.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні