Справа № 161/18783/17
Провадження № 2/161/921/18
ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 липня 2018 року Луцький міськрайонний суд Волинської області у складі :
головуючого-судді Кирилюк В.Ф.
секретаря Самолюк І.М.
з участю: представників позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2
представника відповідачів ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Луцьку цивільну справу за позовом ОСОБА_4 до Товариства з обмеженою відповідальністю Ікаре Медікал , Товариства з обмеженою відповідальністю Кришталевий світ , третя особа без самостійних вимог Відділ державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради про зобов'язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_4 звернувся в суд з позовом до ТОВ Ікаре Медікал , третя особа без самостійних вимог Відділ державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради про зобов'язання вчинити дії.
Покликаючись на самочинне виконання відповідачем робіт щодо втручання в несучі конструкції перекриття першого поверху при реконструкції медичного центру та квартири №4 під медичний центр та офіс по пр-ту Президента Грушевського,1 у м.Луцьку без відповідних дозволів, позивач просив зобов'язати ТОВ Ікаре Медікал здійснити приведення самочинно переобладнаних з метою встановлення ліфта несучих конструкцій плит перекриття першого поверху у зазначеній квартирі в попередній належний стан.
Згідно ухвали суду від 08.12.2017 року відкрито провадження у справі, судове засідання призначено на 22.01.2018 року.
22 січня 2018 року суд ухвалив справу розглядати в порядку загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 07.02.2018 року.
07 лютого 2018 року Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради суду надані письмові пояснення щодо позову.
Згідно ухвали суду від 20.03.2018 року до участі у справі як співвідповідача залучене Товариство з обмеженою відповідальністю Кришталевий світ - власник квартири АДРЕСА_1.
16 квітня 2018 року представниками позивача суду надана заява про зміну підстав позову. Просять зобов'язати відповідачів здійснити приведення самочинно переобладнаних з метою встановлення ліфта несучих конструкцій плит перекриття першого поверху у зазначеній квартирі в попередній належний стан, покликаючись на істотні порушення будівельних норм і правил відповідачами, які припустили самовільну реконструкцію нежитлових та житлових приміщень у будинку №1 по пр-ту Президента Грушевського у м.Луцьк, що призвело до порушення конструктивних елементів та засобів протипожежного захисту, погіршення технічного стану жилого будинку в цілому та порушило права інших споживачів.
Відповідно до ухвали суду від 16.04.2018 року закрите підготовче провадження у справі, справа призначена до судового розгляду по суті на 15.05.2018 року.
14 травня 2018 року від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник просить в позові відмовити за безпідставністю.
В судовому засіданні представники позивача заявлені вимоги підтримали з підстав, зазначених у заяві про зміну підстав позову. Суду пояснили, що відповідачі проводять будівельні роботи по реконструкції медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту Президента Грушевського,1 в м.Луцьку з істотними порушеннями будівельних норм і правил, що призвело до порушення конструктивних елементів, погіршення технічного стану жилого будинку в цілому та квартири позивача, зокрема. Вказують також на самочинне, з істотними порушеннями будівельних норм і правил, втручання відповідачів у несучі конструкції плит перекриття першого поверху в квартирі №4 з метою встановлення ліфта та при влаштуванні самого ліфта. Просили позов задовольнити.
Представник відповідачів проти позову заперечив. Суду пояснив, що реконструкція медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту Президента Грушевського,1 в м.Луцьку проводиться відповідачами за наявності всіх документів, які дають право виконувати будівельні роботи, належно затвердженого проекту та без істотних порушень будівельних норм і правил. В задоволенні позову просить відмовити.
Представник третьої особи Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради вважає, що заявлені вимоги до задоволення не підлягають.
Заслухавши пояснення представників сторін, третьої особи, з'ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд приходить до висновку, що позов до задоволення не підлягає.
З пояснень представників сторін, матеріалів справи судом встановлено, що 15.01.2016 року ТОВ Ікаре Медікал набуло в приватну власність об'єкт нерухомого майна, а саме медичний центр загальною площею 384,9 кв.м, що розташований по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку. Право власності на вказане нерухоме майно зареєстроване в установленому законом порядку, що стверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності(а.с.72).
26 серпня 2016 року ТОВ Кришталевий світ набуто у власність квартиру №4 в житловому будинку №1 по пр-ту Президента Грушевського в м.Луцьку. Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право власності на вказане нерухоме майно зареєстроване 26.08.2016 року (а.с.81,82).
Відповідно до технічних паспортів на медичний центр та квартиру №4, приміщення медичного центру розташоване на першому поверсі багатоквартирного житлового АДРЕСА_2 розташована на другому поверсі зазначеного будинку.
З метою реконструкції медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку, на підставі завдання на проектування, за замовленням ТОВ Кришталевий світ та ТОВ Ікаре Медікал , ПП Спецпроект було виготовлено проектну документацію Реконструкція медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту Грушевського, 1 в м. Луцьку (т.1 а.с.93-136) .
22.12.2016 року відділом ДАБК Луцької міської ради було зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт по реконструкції медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку на підставі проектної документації, розробленої ПП Спецпроект . Згідно зазначеної декларації проект будівництва не підлягає обов'язковій експертизі згідно п.3 ст.31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (т.1 а.с.32,33).
Разом з тим на пропозицію відділу ДАБК Луцької міської ради у зв'язку із зверненнями мешканців будинку по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку 18.10.2017 року замовником отримано експертний звіт Філії Державного підприємства Спеціалізована державна експертна організація - центральна служба Української державної будівельної експертизи від 18.10.2017 року №1618/03-0739-17 щодо розгляду проектної документації за робочим проектом Реконструкція медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку (т.1 а.с.34-38).
19.04.2018 року відділом ДАБК Луцької міської ради на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації від 05.04.2018 року видано сертифікат серія ВЛ №162181091834, (т.1 а.с.158).
Відповідно до заявленого позову та заяви про зміну підстав позову, позивач просить суд зобов'язати відповідачів здійснити приведення самочинно переобладнаних з метою встановлення ліфта несучих конструкцій плит перекриття першого поверху в квартирі 4 (чотири) за адресою: м. Луцьк, пр-т Президента Грушевського, 1 в попередній належний стан, оскільки на думку позивача, ТОВ Ікаре Медікал та ТОВ Кришталевий світ допустили самовільну реконструкцію нежитлових приміщень та житлових приміщень з істотними порушеннями будівельних норм та правил, що призвело до порушення конструктивних елементів та засобів протипожежного захисту, погіршення технічного стану житлового будинку в цілому та порушило права інших споживачів, відповідно до закону зобов'язані привести за свій рахунок це приміщення до попереднього стану.
Як передбачено ч.1 ст. 376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Згідно п.2 Постанови Кабінету Міністрів України Про деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт (в редакції від 07.11.2015року) будівельні роботи - роботи з нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, реставрації, капітального ремонту.
Як передбачено ч.1 ст. 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції станом на 22.09.2016 року) замовник має право виконувати будівельні роботи після: реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I-III категорій складності.
Як вбачається з матеріалів справи, 22.12.2016 року Відділом ДАБК Луцької міської ради було зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт по реконструкції медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку.
Як зазначено в п.4 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва) будівництвом, яке здійснюється з істотним порушенням будівельних норм і правил, вважається у тому числі будівництво, яке хоча і здійснюється за наявності проекту, але з порушенням державно-будівельних норм та санітарних правил, що загрожують життю та здоров'ю людини у разі невиконання приписів інспекції державного архітектурно-будівельного контролю про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил тощо.
Відповідно до ч.1 ст. 41 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об'єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Відповідно до листа Відділу ДАБК Луцької міської ради від 23.11.2017 року на адвокатський запит, роботи з реконструкції медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку проводяться на підставі декларації про початок виконання будівельних робіт ВЛ №083163571783 від 22.12.2016 року(а.с.9).
У зв'язку зі звернення мешканців будинку було здійснено обстеження об'єкта будівництва КП Волиньпроект Волинської обласної ради. Відповідно до технічного висновку про стан будівельних конструкцій частини житлового будинку по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку, виготовленого в липні 2017 року на основі проведеного обстеження аналізу стану будівельних конструкцій частини житлового будинку по пр-ту Грушевського, 1 в м. Луцьку, порушення державних будівельних норм не виявлено(а.с.39-50).
Відповідно ч.2 ст. 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (в редакції станом на 22.09.2016 року) експертиза проектів будівництва проводиться в установленому Кабінетом Міністрів України порядку експертними організаціями незалежно від форми власності, які відповідають критеріям, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. При цьому до проведення експертизи залучаються (в тому числі на підставі цивільно-правових договорів) експерти з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, які пройшли професійну атестацію, що проводилася із залученням представників відповідних центральних органів виконавчої влади, та отримали відповідний кваліфікаційний сертифікат. Порядок проведення професійної атестації таких експертів встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно п. 22 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва) під істотним порушенням будівельних норм і правил слід розуміти, зокрема, недодержання архітектурних, санітарних, екологічних, протипожежних та інших вимог і правил, а також зміну окремих конструктивних елементів житлового будинку, будівлі, споруди, що впливає на їх міцність і безпечність.
Відповідно до п. 2.4 загальної пояснювальної частини проекту перепланування квартири №4 запроектовано за рахунок змінення перегородок без втручання в конструкції несучих стін будинку. Проектом передбачено влаштування підйомника з першого поверху на другий шляхом пробивання отвору 900х1300 мм в перекритті між двома несучими стінами, що розміщуються на відстані 900 мм одна від одної. Пробивання отвору таким чином не порушує конструктивної схеми, не знижує несучої здатності та не потребує підсилення(а.с.128,129).
Згідно експертного звіту Філії Державного підприємства Спеціалізована державна експертна організація - центральна служба Української державної будівельної експертизи від 18.10.2017 року №1618/03-0739-17 щодо розгляду проектної документації за проектом Реконструкція медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку зазначена документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності об'єкту будівництва його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, пожежної безпеки, техногенної безпеки, енергозбереження(т.1 а.с.34-38).
Як вказано в додатку до зазначеного експертного звіту, перепланування квартири виконано за рахунок змінення перегородок без втручання в несучі конструкції стін будинку. Проектом передбачено влаштування підйомника з першого поверху на другий в межах зазначених площ.
Відповідно до п. 3 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011р. №461, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, а також комплексів (будов), до складу яких входять об'єкти з різними класами наслідків (відповідальності), здійснюється на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації шляхом видачі відповідними органами державного архітектурно-будівельного контролю сертифіката.
19.04.2018 року Відділом ДАБК Луцької міської ради видано сертифікат серія ВЛ №162181091834, яким відділ засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта Реконструкція медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр. Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації(т.1 а.с.158).
Згідно ст. 102 ЦПК України висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Висновок експерта може бути підготовлений на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи. Учасник справи має право подати до суду висновок експерта, складений на його замовлення (відповідно до ч.1 ст.106 ЦПК України).
16.07.2018 року судовим експертом Фурсовим ОСОБА_5 центру судових експертиз Навчально-наукового інституту права Національного університету водного господарства та природокористування, за заявою ТОВ Ікаре Медікал було проведено та складено висновок №141/ФМ судової будівельно-технічної експертизи, відповідно до якого, проведені будівельні роботи з реконструкції медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку відповідають розробленій проектній документації Реконструкція медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр. П. Грушевського, 1 в м. Луцьку (а.с.203-234).
При проведенні зазначених робіт не було втручання в суміжні несучі стіни будинку при демонтажі плити перекриття між першим та другим поверхом для влаштування отвору під гідравлічний пасажирський ліфт та такі роботи не вплинули на несучу здатність суміжних стін будинку №1 по пр-ту Президента Грушевського в м. Луцьку.
Водночас, згідно п.17 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва) позов про знесення самочинно збудованого нерухомого майна може бути пред'явлено власником чи користувачем земельної ділянки або іншою особою, права якої порушено, зокрема, власником (користувачем) суміжної земельної ділянки з підстав, передбачених статтями 391, 396 ЦК, статтею 103 ЗК .
Згідно ч.1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків (відповідно до ст. 76 ЦПК України) .
Як передбачено ч.2 ст. 77 ЦПК України предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч.2 ст. 78 ЦПК України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Позивачем не надано належних доказів, які б свідчили про порушення конструктивних елементів та засобів протипожежного захисту, погіршення технічного стану житлового будинку, державних будівельних норм, внаслідок проведення відповідачами зазначеної реконструкції та які безпосередньо впливають на його права та обов'язки саме, як власника квартири АДРЕСА_3, при цьому позивач, лише посилається на загальні норми матеріального права та можливість порушення його прав.
Відносно висновків №10, 11 від 14.05.2018 року судових будівельно-технічних експертиз проведених судовим експертом ОСОБА_6, які були надані представниками позивача, то експертом було встановлено перелік пошкоджень квартир №7 та №3 в житловому будинку по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку, визначено вартість відновлювального ремонту, проте причини виникнення таких пошкоджень не встановлено(т.1 а.с.168-201).
При цьому представники позивача, заявляючи клопотання про призначення судової будівельно-технічної експертизи у даній справі, не ставили питання щодо причини появи таких тріщин, крім того, обґрунтовуючи позовні вимоги та в заяві про зміну підстав позову від 16.04.2018 року, не вказують про наявність тріщин в квартирі, як підставу позову.
Суд звертає увагу на ту обставину, що предметом доказування у даній справі є дотримання будівельних норм при переобладнанні несучих конструкцій плит перекриття першого поверху в квартирі 4 з метою встановлення ліфта та вплив таких будівельних робіт на права та інтереси позивача, як власника квартири № 3.
Отже, з огляду на відсутність доказів про порушення будівельних норм та правил, приписів інспекції державного архітектурно-будівельного контролю про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, наявності розробленої проектної документації, зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт, експертного звіту Філії Державного підприємства Спеціалізована державна експертна організація - центральна служба Української державної будівельної експертизи від 18.10.2017 року №1618/03-0739-17 щодо розгляду проектної документації, технічного висновку про стан будівельних конструкцій частини житлового будинку по пр-ту Президента Грушевського, 1 в м. Луцьку, виготовленого КП Волиньпроект , сертифікату серії ВЛ №162181091834, висновку судової будівельно-технічної експертизи №141/ФМ від 16.07.2018р, суд приходить до висновку про відсутність підстав вважати, що реконструкція медичного центру та квартири №4 під медичний центр з офісними приміщеннями по пр-ту П. Грушевського, 1 в м. Луцьку, проведена з істотним порушенням будівельних норм і правил та така реконструкція порушує права та інтереси позивача, як власника квартири АДРЕСА_3, тому в задоволенні позову слід відмовити.
На підставі ст.ст. 376, 382, 383 ЦК України, Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , постанови КМУ Про деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт , Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 року №461, Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого Суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Про практику застосування судами статті 376 Цивільного Кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва) від 30.03.2012 року №6, керуючись ст.ст. 4, 7, 8, 10- 13, 77-81, 83, 247,258, 259, 263 - 265, 268 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову ОСОБА_4 до Товариства з обмеженою відповідальністю Ікаре Медікал , Товариства з обмеженою відповідальністю Кришталевий світ , третя особа без самостійних вимог Відділ державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради про зобов'язання вчинити дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Волинської області шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду .
Повний текс рішення складений 27.07.2018 року.
Cуддя Луцького міськрайонного суду В.Ф.Кирилюк
Суд | Луцький міськрайонний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2018 |
Оприлюднено | 03.08.2018 |
Номер документу | 75662089 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Луцький міськрайонний суд Волинської області
Кирилюк В. Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні