Постанова
від 01.08.2018 по справі 812/191/16
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

01 серпня 2018 року

Київ

справа №812/191/16

адміністративне провадження №К/9901/43452/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Юрченко В.П., суддів - Васильєвої І.А., Пасічник С.С., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргуДержавної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління державної фіскальної служби у Луганській області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 13 червня 2016 року (суддя І.Т. Ковальова) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2017 року (колегія у складі суддів: А.В. Гайдар, Л.А. Василенко, Р.Ф. Ханова) у справі № 812/191/16 за позовомУправління державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Луганська Луганської області доДержавної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління державної фіскальної служби у Луганській області провизнання неправомірними дії та скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені,

ВСТАНОВИВ:

Управління державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Луганська Луганської області звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати дії Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління державної фіскальної служби у Луганській області неправомірними та скасувати рішення Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління державної фіскальної служби у Луганській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного соціального внеску від 10 грудня 2015 року №0017521703.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач з 31 липня по 24 грудня 2014 року знаходився у простої та фактично перебував на території непідконтрольній українській владі, тому є незрозумілим те, як на погляд відповідача казначейська служба повинна була своєчасно сплатити єдиний соціальний внесок (далі - ЄСВ) до 22 вересня 2014 року. Крім того, керуючись п. 9-4 частини 2 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VІ Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 2464-VІ) позивач, як платник ЄСВ, який перебуває на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території проведення антитерористичної операції штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом не застосовуються.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 13 червня 2016 року, залишеною без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2017 року, позов задоволено. Визнано протиправними дії державної податкової інспекції щодо винесення рішення від 10 грудня 2015 року № 0017521703 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату ЄСВ відносно управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Луганська Луганської області. Визнано протиправним та скасовано рішення державної податкової інспекції від 10 грудня 2015 року № 0017521703 про застосування до управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Луганська Луганської області штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на суму 42042,47 грн.

Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з того, що на момент проведення перевірки та винесення спірного рішення управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Луганська Луганської області знаходилось на території здійснення антитерористичної операції. Проте, відповідно до пункту 9-4 Розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2464-VІ достатньою підставою для звільнення платника єдиного внеску від відповідальності, штрафних та фінансових санкцій, передбачених цим Законом за невиконання (несвоєчасне виконання) обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, є перебування на обліку в контролюючих органах, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 №1669-VII (далі - Закон №1669-VII).

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволені позову у повному обсязі, посилаючись на порушення норм матеріального і процесуального права.

Касаційна скарга обґрунтована неврахуванням того, що позивач, всупереч Закону № 2464-VI порушив терміни сплати ЄВ, наслідком чого є застосування до нього фінансових санкції. Крім того, вважає, що єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання непереборної сили, що мала місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання зобов'язань, в тому числі по сплаті ЄВ, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

В запереченнях на касаційну скаргу позивач просить залишити вказану касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

З урахуванням відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, касаційний суд дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги в порядку письмового провадження відповідно до пункту 1 частини першої статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України.

Переглянувши судові рішення в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Управління державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Луганська Луганської області згідно з рішенням № 406/12-14-15-01-21/37991477 від 13 березня 2015 року є неприбутковою установою та повторно внесено до реєстру неприбуткових установ та організацій.

Наказом Державної казначейської служби України Про організацію роботи управлінь Державної казначейської служби у Донецькій та Луганській областях від 24 грудня 2014 року № 360 визначено організувати внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців у частині зміни місцезнаходження управлінь Казначейства, а також визначено вважати відповідно до пункту 3 наказу Казначейства України від 30 липня 2014 року № 215 Про встановлення простою у роботі територіальних органів Казначейства України закінченим простій у роботі територіальних органів Казначейства у Донецькій та Луганській областях з дати зміни їх місцезнаходження.

10 грудня 2015 року контролюючим органом винесено рішення №0017521703, яким нараховано штраф у розмірі 1008,01 грн. за період з 22 вересня 2014 року по 01 жовтня 2014 року та застосовано штраф у розмірі 37078,64 грн. за період з 22 вересня 2015 року до 23 листопад 2015 року, пеня у розмірі 3955,82 грн. Вказане рішення позивач отримав 16 грудня 2015 року.

За результатами адміністративного оскарження рішення №0017521703 до Головного управління ДФС у Луганській області та Державної фіскальної служби України в адміністративному порядку, його залишено без змін.

Частиною другою статті 6 Закону №2464-VI передбачено, що платник ЄВ зобов'язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до частини восьмої статті 9 Закону №2464-VI платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

Відповідно до частини одинадцятої статті 9 Закону №2464-VI, у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

З метою забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, Верховною Радою України прийнято Закон №1669-VII, яким, крім іншого, внесені зміни до Закону № 2464-VI та доповнено його розділ VIII Прикінцеві та перехідні положення п. 9-3 (з 13.03.2015 даний пункт є пунктом 9-4).

Названим пунктом передбачено, що платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року №405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

З аналізу зазначених норм чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства вбачається, що підставою для звільнення платників ЄВ від відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо його (внеску) вчасної сплати є факт перебування такого платника на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористичної операція.

Розпорядженням від 30 жовтня 2014 року № 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція Кабінет Міністрів України затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Згідно з додатком до вказаного Розпорядження до зазначених населених пунктів належить в тому числі і місто Луганськ та м. Сєвєродонецьк.

Згідно з додатком до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р, місто Луганськ та м. Сєвєродонецьк віднесено до населених пунктів де здійснювалася антитерористична операція.

Таким чином, судами попередніх інстанцій цілком обґрунтовано взято до уваги, що

позивач перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилася антитерористична операція, внаслідок чого зробили правильний висновок, що він, в силу вимог Закону №1669-VII, не несе фінансової відповідальності за порушення вимог Закону № 2464-VI.

Окрім того слід відзначити, що згідно з положеннями Закону № 1669-VII достатньою підставою, зокрема, для звільнення від відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо вчасної сплати ЄВ є встановлення факту знаходження платника податку на обліку в податкових органах, розміщених на території проведення АТО.

Аналогічна позиція висловлена в рішенні Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 30 березня 2018 року у справі №812/292/18.

Враховуючи вищенаведене, суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, не спростованими доводами касаційної скарги, про наявність законних підстав для задоволення позову.

Суд касаційної інстанції визнає, що суди попередніх інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального та процесуального права при вирішенні даної справи та вважає, що суди повно встановили обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, та надали їм правову оцінку на підставі норм закону, що підлягали застосуванню до даних правовідносин.

Відповідно до статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Сєвєродонецьку Головного управління державної фіскальної служби у Луганській області залишити без задоволення, а постанову Луганського окружного адміністративного суду від 13 червня 2016 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2017 року - без змін.

2. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

........................

........................

...........................

В.П.Юрченко І.А.Васильєва С.С.Пасічник Судді Верховного Суду

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення01.08.2018
Оприлюднено05.08.2018
Номер документу75673695
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/191/16

Постанова від 01.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 31.07.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 07.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 19.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 22.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 31.07.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 31.07.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 23.08.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 08.07.2016

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні