ПОСТАНОВА
Іменем України
01 серпня 2018 року
Київ
справа №808/40/17
адміністративне провадження №К/9901/40285/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,
суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Запорізької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області
на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 8.02.2017 року
та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 6.07.2017 року
у справі № 808/40/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Поток Круг
до Запорізької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області
про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
6.01.2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю Поток Круг (далі - позивач, ТОВ Поток Круг ) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Запорізької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач, Запорізька ОДПІ ГУ ДФС), в якому позивач просив суд: визнати протиправними дії відповідача щодо неприйняття податкових накладних ТОВ Поток Круг : № 7 від 26.10.2016 року покупець, Товариство з обмеженою відповідальністю Придніпров'я ЄДРПОУ: 23650002, № 8 від 26.10.2016 року покупець, Товариство з обмеженою відповідальністю Придніпров'я ЄДРПОУ: 23650002, № 1 від 08.11.2016 покупець, ТОВ Компанія Докер ЄДРПОУ: 37301026; зобов'язати відповідача визнати наступні податкові накладні ТОВ Поток Круг : № 7 від 26.10.2016 року, ЄДРПОУ: 23650002 (дата відправлення до ЄДРПН 7.11.2016 року); № 8 від 26.10.2016 року, ЄДРПОУ: 23650002 (дата відправлення до ЄДРПН 7.11.2016 року); ТОВ Компанія Докер , № 1 від 08.11.2016 року, ЄДРПОУ: 37301026 (дата відправлення до ЄДРПН 19.11.2016 року) такими, що зареєстровані в день фактичного відправлення до органів державної податкової служби засобами електронного зв'язку, шляхом реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (дата та час доставляння до ДФС відображена в квитанціях).
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 08 лютого 2017 року залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 6 липня 2017 року адміністративний позов задоволений частково. Зобов'язано відповідача вважати прийнятими та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю Поток Круг :
-податкову накладну № 7 від 26 жовтня 2016 вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податків 07 листопада 2016 року;
-податкову накладну № 8 від 26 жовтня 2016 вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податків 07 листопада 2016 року;
-податкову накладну № 1 від 08 листопада 2016 вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податків 19 листопада 2016 року.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції, та прийняти нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування касаційної скарги відповідач посилається на те, що подання податкової накладної та/або розрахунку коригування ДФС в електронній формі здійснюється відповідно до порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246.
Внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру (далі - реєстрація) здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру. З метою отримання інформації, що міститься у Реєстрі, платник податку складає запит за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення в електронному вигляді у форматі (відповідно до стандарту), затвердженому в установленому порядку, та надсилає його засобами телекомунікаційного зв'язку ДФС. ДФС після надходження від платника податку запиту в електронній формі проводить його розшифрування, перевіряє електронний цифровий підпис, визначає відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку. У разі виявлення невідповідності електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, платникові податку надсилається квитанція із зазначенням причини. Квитанція, що підтверджує факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування надсилається протягом операційного дня платнику. Неврахування вказаних обставин призвело до прийняття незаконного рішення, яке не відповідає нормам матеріального права (арк. справи 109-110).
Судові рішення в частині відмови в задоволенні позовних вимог не оскаржені.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.03.2018 року касаційну скаргу було передано судді-доповідачу Васильєвій І.А. та визначений склад колегії суддів, до якої також входять судді: Пасічник С.С. та Юрченко В.П.
Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.
Дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами, та вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю Поток круг (код ЄДРПОУ 39502575) перебуває на податковому обліку в Запорізькій об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області.
Між ТОВ Поток круг та ДПІ в Орджонікідзевському районі м.Запоріжжя ГУ ДФС у Запорізькій області укладено договір про визнання електронних документів від 23.12.2015 року № 231220152 (арк. справи 18-20). Також 19.12.2016 року між ТОВ Поток круг та Запорізькою ОДПІ Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області укладено договір про визнання електронних документів №191220164 (арк. справи 14-16).
Предметом вказаних договорів є визнання податкових документів, поданих платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органів ДФС засобами телекомунікаційного зв'язку або на електронних носіях, як оригіналу. Відповідно до п. 3 розділу 6 Договору, він діє до закінчення строку чинності посилених сертифікатів відкритих ключів. Якщо платник податків подає до органу ДФС нові посилені сертифікати ЕЦП, цей Договір вважається пролонгованим до закінчення терміну чинності нових посилених сертифікатів ключів.
З матеріалів справи вбачається, що Товариством з обмеженою відповідальністю Поток Круг направлені засобами електронного документообігу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: № 7 від 26.10.2016 року, № 8 від 26.10.2016 року та № 1 від 08.11.2016 року.
Вказані податкові накладні не прийняті до реєстрації відповідачем із зазначенням причин неприйняття як: Виявленні помилки: Документ не може бути прийнятий - продавцю необхідно звернутися до ДПІ , про що свідчать квитанції, які наявні в матеріалах справи (арк. справи 9, 11,13).
В касаційній скарзі представник відповідача не конкретизує причину неприйняття податкових накладних, а посилається лише на вимоги порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, яким встановлена процедура прийняття податкових накладних в електронному вигляді, зокрема посилається на необхідність направлення запиту, та відповіді контролюючого органу на нього з обґрунтованими причинами відмови у прийнятті накладних.
Також представник відповідача взагалі не зазначає, в чому саме полягають порушення судами першої інстанції та апеляційної інстанції норм матеріального права при винесенні судових рішень.
Проте в запереченнях, наданих суду першої інстанції (вх. № 2852 від 01.02.2017 року) відповідач посилається на відсутність доказів звернення позивача до ДПІ з проханням реєстрації податкових накладних. Також, зазначив, що оскільки платник податку не склав запит до ДФС за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення в електронному вигляді у форматі (відповідно до стандарту), не звернувся до податкового органу для з'ясування причин неприйняття податкових накладних, вважає дії відповідача законними.
З приводу викладеного суд касаційної інстанції зазначає наступне.
На підставі Закону України від 28.12.2015 року № 71-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи запроваджено систему електронного адміністрування ПДВ- з 1 січня до 1 липня 2015 року у текстовому режимі; з 1 липня 2015 року на постійній основі.
Відповідно до п. 200-1.1 Податкового кодексу України, система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:
суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;
суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України;
суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;
суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;
інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Отже, всі суми податку на додану вартість та інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, автоматично обліковуються в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. При цьому, ДФС обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.
Пунктом 201.10 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю / покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок № 1246) внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру (далі - реєстрація) здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру. Операційний день триває з 0 до 23-ї години.
Відповідно до пункту 8 Порядку № 1246, для підтвердження прийняття податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації платникові податку, який здійснює реєстрацію, видається квитанція в електронній формі, у якій наводяться реквізити зазначених документів, відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, результати перевірки електронного цифрового підпису, інформація про постачальника (продавця) товарів (послуг), дата і час прийняття, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова накладна та/або розрахунок коригування. Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається платникові податку, який здійснює реєстрацію, засобами телекомунікаційного зв'язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається у ДФС.
Пунктом 9 Порядку № 1246 визначено причини відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації: наявність помилок під час заповнення податкової накладної; відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); порушення вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України.
Як встановлено судами, жодних з вище перелічених причин для відмови у прийнятті податкових накладних відповідачем не зазначено, проте податкові накладні досі не прийняті. Неприйняття накладних відповідач обумовлює технічною причиною та відсутністю відомостей про звернення позивача до ДПІ та ДФС з запитами.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач звертався до Головного управління ДФС у Запорізькій області, до Державної фіскальної служби та до урядової гарячої лінії .
Так, в матеріалах справи наявні листи:
- ДФС від 24.11.2016 року, яким повідомлено позивача, що у зв'язку з надходженням усних звернень (заяв) ОСОБА_2 від 9.11.2016 року (вх. ДФС № П/206/33Т3 від 9.11.2016 року), від 15.11.2016 року (вх. ДФС № П/221/33Т3 від 15.11.2016 року), від 17.11.2016 року (вх. ДФС № П/237/33Т3 від 17.11.2016 року), звернення, направлені до ГУ ДФС у Запорізькій області для розгляду та надання відповідей згідно з вимогами чинного законодавства (арк. справи 39);
- ГУ ДФС у Запорізькій області від 6.12.2016 року № 4266/10/08-01-12-01-13, яким позивачу надана відповідь, що станом на 05.12.2016 року залишаються не зареєстрованим накладні ( у тому числі № 7 від 26.10.2016 року, № 8 від 26.10.2016 року та № 1 від 08.11.2016 року), а договори про визнання електронних документів з ТОВ Поток Круг є дійсними. Перешкоди щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку, обчислені за формулою відповідно до п.200-1.3 ст. 200-1 Податкового кодексу України та п.9 Порядку електронного адміністрування ПДВ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 - відсутні; ГУ ДФС у Запорізькій області з метою усунення технічних причин, що призвели до помилок під час реєстрації в ЄРПН податкових накладних, визначених у зверненнях, направлено лист до ДФС України № 5244/8/08-01-12-01-07 від 22.11.2016 року (арк. справи 40).
Така ж інформація міститься в листах ГУ ДФС у Запорізькій області від 8.12.2016 року: № 4305/10/08-01-12-01-13, № 4304/10/08-01-12-01-13, № 4306/10/08-01-12-01-13, в яких позивача повідомлено, що станом на 06.12.2016 року залишаються не зареєстрованими накладні (у тому числі № 7 від 26.10.2016 року, № 8 від 26.10.2016 року та № 1 від 08.11.2016 року), а договори про визнання електронних документів з ТОВ Поток Круг є дійсними. ГУ ДФС у Запорізькій області з метою усунення технічних причин, що призвели до помилок під час реєстрації податкових накладних, визначених у зверненнях, направлено листи до ДФС України № 5244/8/08-01-12-01-07 від 22.11.2016 року, та від 6.12.2016 року № 5514/8/08-01-12-01-09 (арк. справи 31, 32, 33).
Жодної відповіді на вказані запити матеріали справи не містять.
Викладене спростовує посилання контролюючого органу на необхідність додаткових звернень з запитами до контролюючого органу. Також це не може бути підставою в розумінні вимог Податкового кодексу України та Порядку № 1246 підставою для неприйняття податкових накладних, оскільки причини відмови у прийнятті податкових накладних прямо передбачені законодавством відсутні у даному випадку.
Відповідно до п.10 Порядку № 1246 датою та часом подання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі ДФС є дата та час, зазначені у квитанції про їх прийняття (підтвердження реєстрації) або неприйняття.
Згідно п. 11 Порядку № 1246, квитанція, що підтверджує факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, надсилається протягом операційного дня платникові податку.
Якщо протягом операційного дня платникові податку не надіслано квитанцію, що підтверджує прийняття (підтвердження реєстрації) або неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування, такі податкова накладна та/або розрахунок коригування вважаються зареєстрованими.
Таким чином, податкові накладні отримано відповідачем: № 7 від 26 жовтня 2016 - 07 листопада 2016 року; № 8 від 26 жовтня 2016 року, - 07 листопада 2016 року; № 1 від 08 листопада 2016 року, - 19 листопада 2016 року, що підтверджено квитанціями про доставку на адресу центрального рівня ДПС, наявними в матеріалах справи (арк. справи 9, 11, 13).
Отже, суди першої та апеляційної інстанції дійшли вірного висновку, що зазначені накладні слід вважати поданими позивачем у день їх фактичного отримання контролюючим органом, тобто протягом операційного дня, коли їх було надіслано платником податків на адресу контролюючого органу.
Доводи касаційної скарги не спростовують правильність висновків судів першої та апеляційної інстанції.
Згідно частини 1 статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
На підставі викладеного, керуючись статтями 343, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу Запорізької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 8.02.2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 6.07.2017 року у справі № 808/40/17, - залишити без задоволення.
Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 8.02.2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 6.07.2017 року у справі № 808/40/17, - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає
Головуючий суддя І.А. Васильєва Судді: С.С. Пасічник В.П. Юрченко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2018 |
Оприлюднено | 05.08.2018 |
Номер документу | 75673700 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Васильєва І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні