Рішення
від 24.07.2018 по справі 916/358/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" липня 2018 р.м. Одеса Справа № 916/358/18 Господарський суд Одеської області у складі:

суддя Волков Р.В.

при секретарі судового засідання Аганін В.Ю.

розглянувши справу №916/358/18

за позовом: Обслуговуючого кооперативу „Парусний"

до відповідача: Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області

За участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю будівельна фірма "Моноліт"

про визнання протиправним та скасування рішення

Представники:

Від позивача: Ковальчук Ю.М. (за довіреністю);

Від відповідача: Охотніков В.В. (за довіреністю);

Від третьої особи: Кальяк М.Л. (за наказом);

ВСТАНОВИВ:

Обслуговуючий кооператив „Парусний" звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою (зареєстрована за вхід. № 358/18 від 26.02.2018р.) до Виконавчого комітету „Чорноморської міської ради Одеської області та за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю будівна фірма "Моноліт" про визнання протиправним та скасування рішення відповідача № 434 від 24.11.2016р. „Про заборону розміщення нових об'єктів та нового будівництва на землях 5 та 9 мікрорайонів в межах території вул. Паркової, вул. Приморської, вул. Пляжної, споживчому кооперативу „Престижний" в м. Чорноморську Одеської області".

В обґрунтування своїх вимог посилається на укладений 02.06.2014р. між позивачем та 3-ю особою договір суборенди землі, предметом якого є передача в строкове платне користування земельної ділянки, кадастровий номер 5110800000:02:004:0008, площею 0,7500 га, що знаходиться за адресою: м. Іллічівськ (Чорноморськ), 9-й мікрорайон. Строк суборенди становить 49 років, незаконне прийняття рішення № 434 від 24.11.2016р. Виконавчим комітетом Чорноморської міської ради Одеської області „про заборону розміщення нових об'єктів та нового будівництва на землях 5 та 9 мікрорайонів в межах території вул. Паркової, вул. Приморської, вул. Пляжної, споживчому кооперативу „Престижний" в м. Чорноморську Одеської області", яке на думну позивача порушує його права.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 28.03.2018р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по справі.

Відповідач до канцелярії господарського суду Одеської області надав відзив (зареєстрований 24.04.2018р. за вхід. №8451/18) в якому заперечує проти задоволення позову в повному обсязі, та пояснює, що на даний час не існує земельної ділянки за кадастровим номером 5110800000:02:004:0008. Повідомив, що Внаслідок поділу ділянки №5110800000:02:004:0008 сформовано 28 нових ділянок зокрема, і ділянки кадастрові №5110800000:02:004:0022 0,5922га та №5110800000:02:004:0027 0,149га. Вважає, що у позивача на вказані ділянки немає жодних прав, оскільки рішенням Чорноморської міської ради від 22.09.2017р. №269/82-VII зазначені ділянки переведено до земель запасу Чорноморської міської ради. За таких обставин, на час подання позову позивач не є належним землекористувачем та його права спірним рішенням Виконавчого комітету не зачіпаються (а.с.41-43 Т.1).

14.05.2018р. від Позивача надійшла відповідь на відзив (зареєстрована за вхід № 9563/18), в якій пояснює, що договір оренди земельної ділянки № 137 від 16.12.2013р. та договір суборенди землі від 02.06.2014р. в судовому порядку не визнавались недійсними, договори на даний час є чинними. Позивач вважає, що при прийняті оскаржуваного рішення виконавчий комітет вийшов за межі повноважень, передбачених п.п.4 п.б ч.1 ст.31 Закону України Про місцеве самоврядування, адже зазначеним пунктом передбачено здійснення контролю за забезпеченням недійсності та безпечності будинків і споруд незалежно від форм власності в районах, що зазнають впливу небезпечних природних і технологічних явищ та процесів. Однак передбачений контроль за забезпеченням надійності та безпечності існуючих будинків і споруд не має жодного відношення до розміщення нових об'єктів та нового будівництва, адже неможливо перевіряти надійність та безпечність того, що ще не існує.

Посилався на норми ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування , в яких міститься вичерпний перелік повноважень виконавчих органів міських рад у галузі будівництва. Тому вважає, що в даному випадку Відповідач порушив приписи ст. 19 Конституції України, відповідно до яких, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (а.с.223-225 Т.1).

ТОВ БФ Моноліт надав клопотання (зареєстроване 13.06.2018р. за вхід. № 11795/18) (а.с.2-3 Т.2) (зареєстроване 26.06.2018р. за вхід. № 11795/18) (а.с.52-55 Т.2).про приєднання до матеріалів справи схеми відхилень за період з 21.04.2018р. по 21.05.2018р.

24.07.2018р. позивач звернувся до господарського суду Одеської області з клопотанням (зареєстроване за вхід. № 14958/18) в якому просив долучити до матеріалів справи рішення відповідача № 434 від 24.11.2016р. „Про заборону розміщення нових об'єктів та нового будівництва на землях 5 та 9 мікрорайонів в межах території вул. Паркової, вул. Приморської, вул. Пляжної, споживчому кооперативу „Престижний" в м. Чорноморську Одеської області" (а.с.66-68 Т.2).

Відповідач надав пояснення (зареєстровані 24.07.2018р. за вхід. № 14959/18), в яких повторно зазначає, що з поділом земельної ділянки кадастровий №5110800000:02:004:0008 та виключенням її з Державного земельного кадастру, припинилось право користування ділянкою у Товариства з обмеженою відповідальністю будівельна фірма Моноліт , а разом з припиненням прав користування припинилось і похідне право суборенди земельної ділянки (а.с.69-71 Т.2).

У судовому засіданні від 26.07.2018р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду в порядку ст. 240 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне.

16.12.2013 р. між Чорноморською (в той час Іллічівською) міською радою Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю будівельна фірма Моноліт було укладено договір оренди земельної ділянки № 137. Відповідно до цього договору міська рада передала в оренду ТОВ БФ Моноліт земельну ділянку площею 9,3281 га із земель житлової та громадської забудови, кадастровий номер 5110800000:02:004:0008, що знаходиться за адресою: м. Чорноморськ (Іллічівськ), 9-й мікрорайон.

02.06.2014р. Обслуговуючим кооперативом „Парусний" (далі - ОК „Парусний", Позивач), як суборендарем, та Товариством з обмеженою відповідальністю будівельна фірма "Моноліт" (далі - ТОВ БФ"Моноліт", 3-тя особа), як орендарем, було укладено договір суборенди землі.

За умовами договору, орендар, на підставі рішення Іллічівської міської ради від 30.05.2014р. за № 513/13-VI та Договору оренди землі № 137 від 16.12.2013р., зареєстрованого за № 266010051108 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.01.2014р. передає, а Суборендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,7500га , кадастровий номер 5110800000:02:004:0008, що знаходиться за адресою: м. Чорноморськ (Іллічівськ), 9-й мікрорайон (п.1.1 Договору).

Відповідно до п. 2.1 до Договору в суборенду передається земельна ділянка загальною площею 0,7500 га, відведена під будівництво. Строк суборенди становить 49 років.

Пунктами 5.1. та 5.2. даного договору суборенди передбачено, що земельна ділянка передається в суборенду для розташування багатоповерхового житлового будинку з об'єктами громадського призначення та підземним паркінгом. Назва цільового використання земельної ділянки: В.02.02. - для будівництва та обслуговування багатоквартирного жилого будинку.

Даний договір суборенди було зареєстровано Реєстраційною службою Іллічівського міського управління юстиції в Одеській області 13.06.2014 року.

В свою чергу, ТОВ БФ МОНОЛІТ , передало в суборенду позивачу земельну ділянку, керуючись своїм правом передбаченим Розділом 8 (право передачі ділянки/частини ділянки в суборенду) Договору оренди №137, який було укладено 16.12.2013 р. між Іллічівською міською радою Одеської області, як орендодавцем, та ТОВ БФ МОНОЛІТ , як орендарем. Строк оренди становить 49 років.

Реалізуючи свої права передбачені договором суборенди, позивач отримав від управління архітектури та містобудування Чорноморської міської ради - містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки площею 0,7500 га, за адресою Одеська область, місто Іллічівськ, 9-й мікрорайон, будівельний №№ 3,4 під будівництво 15-18-ти поверхового житлового будинку.

Рішенням виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області від 24.11.2016 р. №434, заборонено розміщення нових об'єктів та нове будівництво на землях 5 та 9 мікрорайонів в межах територій вул. Паркової, вул. Приморської, вул. Пляжної, споживчого кооперативу Престижний в м. Чорноморську Одеської області та заборонено до стабілізації зсувних процесів вздовж узбережжя Чорного моря - управлінню архітектури та містобудування Чорноморської міської ради Одеської області надавати містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок і будівельних паспортів на територіях зазначених у пункті 1 цього рішення.

Відповідно до ч. 1. ст.14 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухомі майно та їх обтяжень розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються у разі поділу, об'єднання об'єктів нерухомого майна або виділу частки з об'єкт нерухомого майна.

Згідно ст.1 Закону України Про державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Частиною 8 ст.9 Закону України Про державний земельний кадастр Державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки.

Відповідно до ч.ч.2, 10 ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державних, кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі поділу земельних ділянок.

Згідно ч. 1 ст.27 Закону України Про державний земельний кадастр у разі поділу або об'єднання земельних ділянок запис про державну реєстрацію земельної ділянки та кадастровий номер земельної ділянки скасовуються.

Рішенням Чорноморської міської ради від 22.09.2017 року № 269/82-VII погоджено технічну документацію із поділу земельної ділянки. Внаслідок поділу земельної ділянки кадастровий номер 5110800000:02:004:0008 утворено 28 нових земельних зокрема, і ділянки кадастрові №5110800000:02:004:0022 0,5922 га та №5110800000:02:004:0027 0,149 га, які знаходяться районі частки ділянки на яку розповсюджувався договір суборенди. Вищезазначені ділянки переведено до земель запасу Чорноморської міської ради.

Згідно ст.5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухомі майно та їх обтяжень визначено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

За повідомленням Державного земельного кадастрового реєстратора від 06.12.2017р. з державного земельного кадастру земельну ділянку кадастровий номер 5110800000:02:004:0008 виключено.

Позивач, вважаючи, що оскаржуване рішення виконкому Чорноморської міської ради Одеської області незаконним та таким, що порушує його права звернувся до господарського суду Одеської області з цим позовом.

Стаття 15 ЦК України визначає, що кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

За положеннями до ч.ч.1, 2 ст.11 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

26.10.2017року ДП УКРДЕРЖБУД-ЕКСПЕРТИЗА видано експертний звіт №16-1110/1-17 за яким Проектна документація протизсувних заходів розроблена у відповідності до діючих норм .

21.11.2017р. Протоколом № 6 міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій вирішено здійснити заходи з берегоукріплення, переносу мереж водо і газопостачання.

10.04.2018р. Протоколом №5 комісії Одеської ОДА з питань ТЕБ підтримано необхідність проведення протизсувних робіт, зафіксовано збитки у сумі 55 млн. грн. доручено департаменту фінансів розглянути можливість виділення коштів з резервного фонду обласного бюджету.

Рішенням Чорноморської міської ради від 12.04.2018 року № 324-VI1 надано згоду на безоплатне прийняття від ДП Моноліт-сервіс мереж водопровідних, каналізаційних та вуличного освітлення, що були прокладені на земельній ділянці кадастровий №5110800000:02:004:0008.

За інформацією УКБ Чорноморської міської ради від 16.04.2018р., яку надав відповідач, за період з 2013 року теперішній час з на ліквідацію зсувних процесів виділено 53 115 758,00грн.

Вказані функції цілком і повністю кореспондуються з приписами п.4 ч. "б" ст.31 3акону України "Про місцеве самоврядування в Україні" здійснення контролю за забезпеченням надійності та безпечності будинків і споруд незалежно від форм власності в районах, що зазнають впливу небезпечних природних і техногенних явищ та процесів.

Вказане свідчить, що зсувні процеси на цей час не припинились, а заборона будівництва нових об'єктів в зсувній зоні направлена на забезпечення надійності існуючих об'єктів.

Судом не приймаються до уваги доводи позивача, що передбачений контроль за забезпеченням надійності та безпечності існуючих будинків і споруд не має жодного відношення до розміщення нових об'єктів та нового будівництва , оскільки Позивач діяв у межах своїх повноважень, прийнявши міри попередження зсуву зони 9-го мікрорайону міста, існуючих споруд найбільш наближених до урізу моря, а також майбутніх споруд.

Зсувні процеси у Чорноморську активізувались у осіннє-зимовий період 2014-2015 років, та по цей час не припинились, про що свідчать: звіт ПП ГЕОПРО від 24.11.2017р. по спостереженню закладених реперів на території 9-го мікрорайону (зсув 18-42 см.); звіт ПП ГЕОПРО від 20.12.2017р. по спостереженню закладених реперів на території 9-го мікрорайону зсув 18-48 см).

Відповідно до п.1 ч. "б" ст.31 3акону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження у галузі будівництва до вiдання виконавчих органiв сiльських, селищних, мiських рад належать, зокрема, делегованi повноваження: прийняття в експлуатацiю закiнчених будiвництвом об'єктiв у порядку, встановленому законодавством; органiзацiя роботи, пов'язаної зi створенням i веденням мiстобудiвного кадастру населених пунктiв; здiйснення в установленому порядку державного контролю за дотриманням законодавства, затвердженої мiстобудiвної документацiї при плануваннi та забудовi вiдповiдних територiй; зупинення у випадках, передбачених законом, будiвництва, яке проводиться з порушенням мiстобудiвної документацiї i проектiв окремих об'єктiв, а також може заподiяти шкоди навколишньому природному середовищу; здiйснення контролю за забезпеченням надiйностi та безпечностi будинкiв i споруд незалежно вiд форм власностi в районах, що зазнають впливу небезпечних природних i техногенних явищ та процесiв; органiзацiя охорони, реставрацiї та використання пам'яток iсторiї i культури, архiтектури та мiстобудування, палацово-паркових, паркових i садибних комплексiв, природних заповiдникiв; вирiшення вiдповiдно до законодавства спорiв з питань мiстобудування.

Суд також звертає увагу на те, що в позовній заяві не вказано чим саме порушено права позивача, оскільки Виконавчий комітет Чорноморської міської ради Одеської області приймаючи спірне рішення діяв в межах своїх повноважень та в інтересах територіальної громади, в порядок та спосіб визначений законодавством та у відповідності до надзвичайних фактичних обставин, що склались у місті.

Згідно ч.1 ст.73 Господарського процесуального Кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до п.1 ст.74 Господарського процесуального Кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з п.1 ст.86 Господарського процесуального Кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи вище викладене, суд вважає вимоги позивача необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.ст.123, 129 Господарського процесуального Кодексу України, у разі відмови у задоволенні позову судові витрати покладаються позивача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 5,14 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухомі майно та їх обтяжень , ст.1,9,24,27 Закону України Про державний земельний кадастр , ст.31 3акону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 46, 73, 74, 77, 79, 86, 91, 98, 123, 129, 232, 233, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

Вирішив:

У задоволенні позову Обслуговуючого кооперативу „Парусний" (25006, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Леніна,28, код 39048605) до Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області (68000, Одеська обл., м. Чорноморськ, проспект Миру,33, код 04057043), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю будівельної фірми "Моноліт" (68000, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Паркова,48, код 31428820), про визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області (68000, Одеська обл., м. Чорноморськ, проспект Миру,33, код 04057043) № 434 від 24.11.2016р. „про заборону розміщення нових об'єктів та нового будівництва на землях 5 та 9 мікрорайонів в межах території вул. Паркової, вул. Приморської, вул. Пляжної, споживчому кооперативу „Престижний" в м. Чорноморську Одеської області" - відмовити.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано до Одеського апеляційного господарського суду через Господарський суд Одеської області протягом двадцяти днів з моменту складення повного рішення.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Вступна та резолютивна частина рішення оголошені в судовому засіданні 24.07.2018р. Повний текст рішення складений та підписаний 03 серпня 2018 р.

Суддя Р.В. Волков

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення24.07.2018
Оприлюднено06.08.2018
Номер документу75693566
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/358/18

Постанова від 25.06.2019

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Рогач Лариса Іванівна

Ухвала від 12.02.2019

Господарське

Велика палата Верховного Суду

Рогач Лариса Іванівна

Ухвала від 18.01.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Ухвала від 20.12.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Пільков К.М.

Постанова від 19.11.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 24.10.2018

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 14.09.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 10.09.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 24.07.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 26.06.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні