Рішення
від 24.07.2018 по справі 819/482/18
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/482/18

24 липня 2018 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Дерех Н.В.

за участю:

секретаря судового засідання Порплиці Т.В.

представника позивача Багранюк С.В.

представника відповідача Олексюк Р.З.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Тернополі за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішеннь, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест" (надалі позивач, ТОВ Спецтрансінвест ) до Державної фіскальної служби України (надалі відповідач, ДФС України), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України від 21.12.2017 року №455647/41380004 про відмову у реєстрації податкової накладної №15 від 17.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест", визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України від 21.12.2017 року №455648/41380004 про відмову у реєстрації податкової накладної №17 від 24.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест", визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України від 21.12.2017 року №455649/41380004 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 30.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, податної Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест", визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України від 21.12.2017 року №455650/41380004 про відмову у реєстрації податкової накладної №30 від 30.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест", визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України від 21.12.2017 року №455651/41380004 про відмову у реєстрації податкової накладної №28 від 30.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест", зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 17.11.2017 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест", зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №17 від 24.11.2017 року подану Товариством з обмеженою відповідальністю Спецтрансінвест", зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №25 від 30.11.2017 року подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест", зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №30 від 30.11.2017 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест", зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №28 від 30.11.2017 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест".

Позовні вимоги обґрунтовані тим, позивач вважає, що спірні рішення Комісії ДФС про відмову у реєстрації податкових накладних прийняті необґрунтовано та з порушенням вимог чинного законодавства України з огляду на наступне. Фіскальним органом у Квитанціях від 13.12.2017 року зазначено лише загальне посилання на відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступені ризиків, визначених пунктом 6 Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених Наказом №567, чим порушено норми п.п.201.16.1 пункту 201.16 ст.201 Податкового кодексу України. При цьому, податковим органом не зазначено конкретного чіткого критерію оцінки ступня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Податковим органом запропоновано надати пояснення та надати документи, однак конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких передбачено Наказом №567, знову ж таки не зазначено. Натомість позивачем подані листи-пояснення разом з копіями документів, що підтверджують виконання відповідних господарських операцій. Отже, ну думку сторони позивача, відповідач не мав правових підстав для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 21 березня 2018 року позовну заяву ТОВ Спецтрансінвест залишено без руху та надано строк для усунення недоліків до 02 квітня 2018 року. У казаний строк позивач усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2018 року позовну заяву ТОВ Спецтрансінвест прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 26 квітня 2018 року о 12:00 год.

26 квітня 2018 року у судовому засіданні оголошено перерву до 25 травня 2018 року о 12:00 год.

Представник відповідача подав до суду відзив на позов, у якому зазначив, що спірні податкові накладні позивача були прийняті ДФС України, проте їх реєстрацію було зупинено відповідно до п.п.201.16.1 п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України, про що надіслано позивачу відповідні Квитанції. У всіх квитанціях визначено критерій ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних: За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД;… (зазначено відповідні коди УКТ ЗЕД) та вказана пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копій документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивачем надано ряд документів щодо підтвердження його господарських операцій з ТОВ Довіра Гарант , ТОВ Джі.Ес.Груп , ТОВ Козова Шляховик , однак податковим органом відмовлено у реєстрації податкових накладних №15 від 17.11.2017 року, №17 від 24.11.2017 року, №25 від 30.11.2017 року, №30 від 30.11.2017 року, №28 від 30.11.2017 року, оскільки платником податку надано копії документів, які складні з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття Комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування. Таким чином, на думку відповідача, надані позивачем документи не є достатніми для прийняття Комісією ДФС рішення про реєстрацію податкових накладних, в тому числі позивачем на підтвердження виконання умов договору не надано будь-яких замовлень (доручень), отриманих письмово чи факсом, а також не надано розрахункових документів (платіжних доручень), документів що підтверджують надання транспортних послуг (товарно-транспортних накладних), документів на придбання палива, дорожніх листів автомобіля тощо. Крім того, позивачем не надано копій документів про призначення уповноваженого представника та копії змінних рапортів. Отже, зі змісту наданих позивачем документів неможливо встановити зміст виконаних робіт (наданих послуг), в свою чергу Комісія ДФС прийняла правомірне рішення.

Представник позивача подав до суду відповідь на відзив, у якій зазначив, що рішення Комісії ДФС повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, проте жодне з оскаржуваних рішень такого чіткого визначення підстав не містить. Твердження відповідача щодо неможливості встановити зміст виконаних робіт є необґрунтованим, оскільки у позивача наявні всі первинні документи на виконання вказаних робіт та наданих послуг, в тому числі і розрахункові документи з ТОВ Довіра Гарант . Відповідач не обґрунтовує, яким саме чином наявність або відсутність заявок (доручень) Замовника ТОВ Джі.Ес.Груп спростовує обставини виконання позивачем робіт та їх оплату, в той час як ТОВ Джі.Ес.Груп подавало заявку на виконання робіт із використанням спецтехніки на період з листопада по грудень 2017 року. Поряд з цим, факт оплати наданих послуг підтверджується відповідними платіжними дорученнями, випискою по рахунку позивача та актом звіряння взаємних розрахунків між контрагентами. Також позивачем надано до податкового органу копії змінних рапортів.

25 травня 2018 року у судовому засіданні оголошено перерву у підготовчому судовому засіданні до 12 червня 2018 року о 10:00 год. Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 12 червня 2018 року відкладено розгляд справи до 20 липня 2018 року о 12:00 год. 20 липня у судовому засідання закінчено підготовче провадження та прийнято справу до судового розгляду на 24.07.2018 року.

24 липня 2018 року представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити повністю з мотивів, наведених у позовній заяві та відповіді на відзив на позов.

24 липня 2018 року представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив, просив відмовити у його задоволенні повністю з мотивів, наведених у відзиві на позов.

Судом встановлено, що між ТОВ Спецтрансінвест та ТОВ Довіра Гарант укладено договір №131117 від 13.11.2017 року, у відповідності до якого Виконавець (ТОВ Спецтрансінвест ) здійснює на користь та в інтересах Замовника (ТОВ Довіра Гарант ) дії за допомогою (участю) технічно справних машин та механізмів на об'єктах Замовника (земельних ділянках, будівельних територіях тощо). Виконавець надає послуги за замовленням (дорученням) Замовника, яке останній здійснює: письмово; за допомогою засобів електронної пошти (електронного зв'язку); факсу, інших засобів зв'язку.

На виконання вказаного договору позивачем надано Акт здачі-приймання робіт (послуг) №96 від 17.11.2017 року (35880,00 грн.), Акт здачі-приймання робіт (послуг) №95 від 24.11.2017 року (111150,00 грн.), Акт здачі-приймання робіт (послуг) №98 від 30.11.2017 року (14980,00 грн.), Акт здачі-приймання робіт (послуг) №99 від 30.11.2017 року (74200,00 грн.), платіжне доручення №39532 від 07.12.2017 року на суму 35880,00 грн., платіжне доручення №39553 від 07.12.2017 року на суму 15000,00 грн., платіжне доручення №39557 від 13.12.2017 року на суму 96150,00 грн.

Надалі позивачем було складено та надіслано до податкового органу податкові накладні №15 від 17.11.2017 року (на суму 35880,00 грн.), №17 від 24.11.2017 року ( на суму 111150,00 грн.), № 25 від 30.11.2017 року (на суму 89180,00 грн.).

Однак реєстрація податкових накладних №15 від 17.11.2017 року, №17 від 24.11.2017 року та №25 від 30.11.2017 року була зупинена відповідно до пункту 201.16 ст.201 ПК України, оскільки податкові накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризику, визначеному пунктом 6 Наказу №567. Зупинення вказаних податкових накладних підтверджується квитанціями від 13.12.2017 року №9265803786, №9265775932 та №9266113733.

Позивачем надано до податкового органу лист-пояснення №1 від 14.12.2017 року, разом з яким на підтвердження господарських операцій, зазначені наступні документи: договір №010717 від 01.07.2017 року, додаток 1 до договору 010717, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №162 від 15.11.17 року, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №171 від 30.11.17 року, договір №030717 від 03.07.17 року, додаток 1 до договору 030717, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №190 від 30.11.2017 року, договір №131117 від 13.11.17 року, рахунок на оплату №111 від 17.11.2017 року, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №96 від 17.11.2017 року, змінний рапорт 13.11-17.11.2017 року, лист-пояснення.

На підтвердження наявних грошових коштів для здійснення господарської діяльності позивачем надано виписку з банківського рахунку №26001575112 за період з 01.09.2017 року по 30.11.2017 року.

Однак Рішеннями Комісії ДФС України від 21.12.2017 року №455647/41380004, №455648/41380004, №455649/41380004 відмовлено у реєстрації податкових накладних №15 від 17.11.2017 року, №17 від 24.11.2017 року, №25 від 30.11.2017 року з підстави надання платником податку копій документів, які складні з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття Комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Також, між ТОВ Спецтрансінвест та ТОВ Джі.Ес.Груп укладено Договір б/н від 30.11.2017 року, у відповідності до якого Перевізник (ТОВ Спецтрансінвест ) зобов'язується перевозити довірені Замовником (ТОВ Джі.Ес.Груп ) вантажі від пунктів завантаження до пунктів призначення та передавати їх уповноваженим на одержання вантажів особам, а Замовник зобов'язується оплачувати встановлену цим договором плату за надані послуги. На підтвердження виконання вказаного договору позивачем надано акт здачі-приймання робіт (надання послуг) від 30.11.2017 року №115, платіжне доручення №392 від 06.12.2017 року на суму 50000,00 грн., платіжне доручення №405 від 11.12.2017 року на суму17664,05 грн.

Позивачем була складена на направлена на реєстрацію до податкового органу податкова накладна №30 від 30.11.2017 року на суму 67664,05 грн.

Однак реєстрація податкової накладної №30 від 30.11.2017 року була зупинена відповідно до пункту 201.16 ст.201 ПК України, оскільки податкові накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризику, визначеному пунктом 6 Наказу №567.

Позивачем надано до податкового органу лист-пояснення №3 від 14.12.2017 року, разом з яким на підтвердження господарських операцій, були зазначені наступні документи: договір №010717 від 01.07.17 року, додаток 1 до договору 010717, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №162 від 15.11.17 року, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №171 від 30.11.17 року, договір №030717 від 03.07.17 року, додаток 1 до договору 030717, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №190 від 30.11.2017 року, договір б/н від 30.11.2017 року, рахунок на оплату №145 від 30.11.2017 року, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №115 від 30.11.2017 року, платіжне доручення №392 від 06.12.2017 року, платіжне доручення №405 від 11.12.2017 року, лист-пояснення.

Однак Рішенням Комісії ДФС України від 21.12.2017 року №455650/41380004 відмовлено у реєстрації податкової накладної з підстави надання платником податку копій документів, які складні з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття Комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Крім цього, між позивачем та ТОВ Козова Шляховик укладено договір №151117 від 15.11.2017 року, у відповідності до якого Виконавець (ТОВ Спецтрансінвест ) надає товар і послуги Замовнику (ТОВ Козова Шляховик ) технічно справними машинами та механізмами для виконання робіт та поставки продукції на об'єктах Замовника.

На виконання вказаного договору позивачем надані акт приймання-здачі робіт (послуг) №113 від 30.11.2017 року, платіжне доручення №411 від 13.12.2017 року на суму 55530,00 грн.

Позивачем складена та направлена на реєстрацію до податкового органу податкова накладна №28 від 30.11.2017 року на суму 55530,00 грн.

Реєстрація податкової накладної №30 від 30.11.2017 року була зупинена відповідно до пункту 201.16 ст.201 ПК України, оскільки податкові накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризику, визначеному пунктом 6 Наказу №567.

У зв'язку із цим, ТОВ Спецтрансінвест надано до податкового органу лист-пояснення №2 від 14.12.17 року разом з наступними документами: договір №010717 від 01.07.17 року, додаток 1 до договору 010717, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №162 від 15.11.17 року, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №171 від 30.11.17 року, договір №030717 від 03.07.17 року, додаток 1 до договору 030717, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №190 від 30.11.2017 року, договір №151117 від 15.11.2017 року, рахунок на оплату №133 від 30.11.2017 року, акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №113 від 30.11.2017 року, платіжне доручення №411 від 13.12.2017 року, лист-пояснення.

Рішенням Комісії ДФС України від 21.12.2017 року №455651/41380004 відмовлено у реєстрації податкової накладної з підстави надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття Комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Не погоджуючись із прийнятими відповідачем рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Водночас, згідно з підпунктом "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України об'єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до пункту 74.2 статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики. (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до підпункту 201.16.1. пункту 201.16. статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до підпункту 201.16.2. пункту 201.16. статті 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Відповідно до квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних від 13.12.2017 року №9265775932, № 9265803786, №9266113733, №9266199900, №9266108813, податкові накладні позивача відповідають критеріям ступеня ризику, визначеному пунктом 6 Наказу №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК".

Так, пунктом 6 Критеріїв № 567 містить у собі визначення двох різних критеріїв: моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: 1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється); 2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI ПК України стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі; 3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).

Отже, контролюючий орган зобов'язаний у квитанції чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пунктом 6 Критеріїв № 567.

Також суд зазначає, що визначення фіскальним органом у квитанції конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у Наказі № 567 "Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".

Відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів Наказу № 567, вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567: 1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством; 2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Тобто, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Зі змісту доданих до матеріалів справи квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних вбачається, що контролюючим органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Проте, відповідач, в порушення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, не вказано конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом № 567.

Водночас, відповідно до пропозиції надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН позивач надіслав листи-пояснення та документи на підтвердження виконуваних ним господарських операцій.

Однак, не зважаючи на це, комісією ДФС України прийнято рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних, та як підставу відмови зазначено: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.

Так, постановою Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" від 29.03.2017 № 190 установлено, що комісія ДФС приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, тобто або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, або надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.

Проте, в оскаржених рішеннях не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, в чому полягає порушення, та/або яких саме документів не вистачає, тобто не містить чіткого визначення підстав для прийняття комісією ДФС України рішення про відмову в реєстрації поданих позивачем податкових накладних.

Суд враховує, що рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких, а лише загальну інформацію про те, що підставою для його прийняття є: наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування, зазначено "та/або". Зазначене свідчить про прийняття відповідачем зазначеного рішення не у спосіб передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 № 190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації".

У той же час, головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб'єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв'язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Натомість, рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН не відповідає зазначеним вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на не можливість реалізації свого права або обов'язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб'єкта владних повноважень.

Щодо позовних вимог про зобов'язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні, слід зазначити, що відповідно до підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

З огляду на зазначене та з урахуванням положень частини другої статті 9 та частини другої статті 245 КАС України, підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201, пункту 201.10 статті 201 ПК України, пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд дійшов висновку про задоволення позову в цій частині шляхом зобов'язання ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №15 від 17.11.2017 року, №17 від 24.11.2017 року, №25 від 30.11.2017 року, №30 від 30.11.2017 року, №28 від 30.11.2017 року.

Відповідно до статей 9, 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Таким чином, враховуючи те, що податкові накладні №15 від 17.11.2017 року, №17 від 24.11.2017 року, №25 від 30.11.2017 року, №30 від 30.11.2017 року, №28 від 30.11.2017 року видані в межах операцій, які є об'єктом оподаткування; зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних; продавець та покупець є платниками ПДВ; податкові накладні надіслані для реєстрації у встановлений пунктом 201.10 статті 201 ПК України строк, а також враховуючи те, що відповідачем не доведено наявності інших підстав для зупинення реєстрації і відмови у реєстрації податкових накладних та суд не встановив обставин, які б перешкоджали видачі податкової накладної та прийняття рішення про її реєстрацію, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Спецтрансінвест до Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України від 21.12.2017 року №455647/41380004 про відмову у реєстрації податкової накладної №15 від 17.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест".

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України від 21.12.2017 року №455648/41380004 про відмову у реєстрації податкової накладної №17 від 24.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест".

4. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України від 21.12.2017 року №455649/41380004 про відмову у реєстрації податкової накладної №25 від 30.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, податної Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест".

5. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України від 21.12.2017 року №455650/41380004 про відмову у реєстрації податкової накладної №30 від 30.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест".

6. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України від 21.12.2017 року №455651/41380004 про відмову у реєстрації податкової накладної №28 від 30.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест".

7. Зобов'язати Державну фіскальну службу України (м.Київ, Львівська пл.,8, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 17.11.2017 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест"(Тернопільська область, Тернопільський район, с.Байківці, вул.Січових Стрільців, 104, код ЄДРПОУ 41380004).

8. Зобов'язати Державну фіскальну службу України (м.Київ, Львівська пл.,8, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №17 від 24.11.2017 року подану Товариством з обмеженою відповідальністю Спецтрансінвест (Тернопільська область, Тернопільський район, с.Байківці, вул.Січових Стрільців, 104, код ЄДРПОУ 41380004).

9. Зобов'язати Державну фіскальну службу України (м.Київ, Львівська пл.,8, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №25 від 30.11.2017 року подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест"(Тернопільська область, Тернопільський район, с.Байківці, вул.Січових Стрільців, 104, код ЄДРПОУ 41380004).

10. Зобов'язати Державну фіскальну службу України (м.Київ, Львівська пл.,8, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №30 від 30.11.2017 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест"(Тернопільська область, Тернопільський район, с.Байківці, вул.Січових Стрільців, 104, код ЄДРПОУ 41380004).

11. Зобов'язати Державну фіскальну службу України (м.Київ, Львівська пл.,8, код ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №28 від 30.11.2017 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецтрансінвест"(Тернопільська область, Тернопільський район, с.Байківці, вул.Січових Стрільців, 104, код ЄДРПОУ 41380004).

12.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (м.Київ, Львівська пл.,8, код ЄДРПОУ 39292197) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Спецтрансінвест (Тернопільська область, Тернопільський район, с.Байківці, вул.Січових Стрільців, 104, код ЄДРПОУ 41380004) сплачений судовий збір у розмірі 8810 ( вісім тисяч вісімсот десять) грн. 00 коп., сплачений згідно платіжного доручення № 213 від 21.02.2018 року та 8810 ( вісім тисяч вісімсот десять) грн. 00 коп., сплачений згідно платіжного доручення № 242 від 30.03.2018 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 03 серпня 2018 року.

Головуюча суддя Дерех Н.В.

копія вірна

Суддя Дерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2018
Оприлюднено09.08.2018
Номер документу75698925
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/482/18

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Постанова від 27.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 06.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 01.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 21.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 22.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 24.07.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 12.06.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 04.04.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні