Рішення
від 25.07.2018 по справі 807/419/18
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

25 липня 2018 року м. Ужгород№ 807/419/18 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилка С.Є.

з участю секретаря судового засідання Попович М.М.

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 - не з'явилася ;

відповідач - Колочавська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1- представник - не з'явився;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Відділ освіти Міжгірської районної державної адміністрації - представник - не з'явився;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Департамент освіти і науки Закарпатської обласної державної адміністрації - представник - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Закарпатського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 до Колочавської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача відділ освіти Міжгірської районної державної адміністрації та департамент освіти і науки Закарпатської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

11 травня 2018 року до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовною заявою звернулася ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, паспорт серії НОМЕР_1, виданий Міжгірським РВ УМВС України в Закарпатській області 13.12.2004 року) в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 до Колочавської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 (90043, Закарпатська область, Міжгірський район, с. Колочава, вул. Шевченка, 77, код ЄДРПОУ 25439369), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - відділ освіти Міжгірської районної державної адміністрації (90000, Закарпатська область, Міжгірський район, смт. Міжгір'я, вулиця Шевченка, 86, код ЄДРПОУ 02143330) та департамент освіти і науки Закарпатської обласної державної адміністрації (88008, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4, код ЄДРПОУ 39663933), якою просить суд: "1. Визнати протиправною бездіяльність дирекції Колочавської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 щодо відмови ОСОБА_2 у складанні державної підсумкової атестації в навчальному закладі у письмовій формі; 2. Зобов'язати дирекцію Колочавської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 провести державну підсумкову атестацію ОСОБА_2 в навчальному закладі у письмовій формі відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН України від 30.12.2014 № 1547; 3. Відповідно до ст. 371 КАС України для забезпечення реалізації порушених прав допустити рішення до негайного виконання."

Ухвалою судді Закарпатського окружного адміністративного суду від 16 травня 2018 року було прийнято дану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в даній адміністративній справі (а.с.а.с. 2-5).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 26 січня 2018 року позивач звернулась до відповідача та до начальника відділу освіти Міжгірської РДА з заявою, в якій у зв'язку з релігійними переконаннями просила надати неповнолітній ОСОБА_2, учениці Колочавської ЗОШ І-ІІІ ст. в„– 1 , можливість скласти державну підсумкову атестацію у традиційній формі ДПА на базі загальноосвітнього навчального закладу, оскільки проведення ДПА у формі зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) для позивача є неприйнятним, в зв'язку з тим, що електронна реєстрація для участі в ЗНО може здійснюватись лише за умови надання учнем згоди на обробку своїх персональних даних, а також в зв'язку з використанням на бланках реєстраційної картки для участі в ЗНО, сертифіката ЗНО та інформаційної картки - РІN-коду (персонального ідентифікаційного номера учня) та штрих-коду доступу до інформації учня в базі даних учасників ЗНО (персонального ідентифікаційного штрих-коду учня). Листом від 16 лютого 2018 року № 23 дирекція Колочавської ЗОШ І-ІІІ ст. № 1 відмовилась від надання неповнолітній ОСОБА_2 можливості складання ДПА не в формі ЗНО, посилаючись на Положення про державну підсумкову атестацію. Таким чином, і дирекція Колочавської ЗОШ І-ІІІ ст. № 1 і відділ освіти Міжгірської РДА, неправомірно відмовили неповнолітній ОСОБА_2 у проведенні ДПА в традиційній формі. У зв'язку з чим, відповідач прямо порушив чинне законодавство щодо складання ДПА, і цим обмежив права неповнолітньої ОСОБА_2 на отримання загальної середньої освіти, зокрема, проводять дискримінацію позивача за ознаками релігійних переконань, і тим самим порушує конституційні права позивача.

Представник відповідача заперечив щодо задоволення позову в повному обсязі, з підстав викладених в письмовому відзиві та просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог повністю, мотивуючи наступним. На звернення позивача, 16 лютого 2018 року відповідачем була надана відповідь у якій зазначено, що питання надання учням можливості складати державну підсумкову атестацію у формі, не передбаченій діючим Положенням про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, як і виготовлення атестатів про повну загальну середню освіту, не належить до компетенції загальноосвітнього навчального закладу. Однак, позивач категорично відмовила у пропозиції скласти її дитиною, ОСОБА_2, ДПА у формі ЗНО. Зокрема, 19 лютого 2018 року відповідач звернувся до департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА щодо роз'яснення порядку подальших дій дирекції школи. Так, згідно листа департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА № 01-25/К-833 від 26 лютого 2018 року відповідачу надано роз'яснення, щодо складання державної підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти. Зокрема, висновком комісії з питань захисту права дитини Міжгірської районної державної адміністрації від 12 березня 2018 року № 01-40/281 вказано, що чинне законодавство передбачає проведення державної підсумкової атестації тільки у формі зовнішнього незалежного оцінювання, що суперечить вимогам позивача. Зокрема, позивача було попереджено про адміністративну та кримінальну відповідальність у разі не здобуття неповнолітньою ОСОБА_2 повної загальної середньої освіти. Відповідач листом № 34 від 19 березня 2018 року повідомив відділ освіти Міжгірської РДА про те, що учениця 11-Б класу ОСОБА_2 не зареєстрована для участі у ЗНО - 2018.

У судове засідання позивач не з'явився, однак в матеріалах справи міститься клопотання позивача про проведення судового засідання у його відсутності (а.с.а.с. 11, 27, 52).

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, проте, подав до суду заяву в якій останній просив суд розглядати справу за наявними матеріалами без його участі (а.с. 51).

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача у судове засідання не з'явилися та не забезпечили явку свого представника, хоча судом вживалися заходи щодо виклику, що передбачені Главою 7 Розділу І КАС України.

У відповідності до статті 205 частини 1, 3 пункту 1 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

А відтак, оскільки учасники справи належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду даної справи, у відповідності до статті 205 КАС України неявка учасників справи не перешкоджає розгляду справи по суті.

Відповідно до статті 229 частини 4 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані сторонами докази (заслухавши представників сторін), всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд приходить до висновку про те, що позовна заява не підлягає до задоволення повністю з наступних підстав.

Судом встановлено, що відповідно до заяви щодо складання атестації у формі ДПА від 25 січня 2018 року, позивач звернувся в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 до Колочавської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 та начальника відділу освіти Міжгірської РДА з заявою, в якій у зв'язку з релігійними переконаннями просила надати неповнолітній ОСОБА_2, учениці Колочавської ЗОШ І-ІІІ ступенів в„– 1 , можливість скласти державну підсумкову атестацію у традиційній формі ДПА на базі загальноосвітнього навчального закладу, оскільки проведення ДПА у формі зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) за релігійними переконаннями є не неприйнятним, у зв'язку з тим, що електронна реєстрація для участі в ЗНО може здійснюватись лише за умови надання учнем згоди на обробку своїх персональних даних, а також в зв'язку з використанням на бланках реєстраційної картки для участі в ЗНО, сертифіката ЗНО та інформаційної картки - РІN-коду (персонального ідентифікаційного номера учня) та штрих-коду доступу до інформації учня в базі даних учасників ЗНО (персонального ідентифікаційного штрих-коду учня) (а.с.а.с. 15,16).

Згідно листа Колочавської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 № 23 від 16 лютого 2018 року позивачу надано відповідь на вказану заяву, відповідно до якої позивачу у відповідності до Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 778 (із змінами, внесеними згідно з Постановами Кабінету міністрів України № 28 ( 28-2014-п ) від 22.01.2014 року, № 671 ( 671-2016-п ) від 27.09.2016 року, № 576 ( 576-2017-п) від 09.08.2017 року), Закону України "Про освіту", Закону України "Про загальну середню освіту", було роз'яснено, що питання надання учням можливості складати державну підсумкову атестацію у формі не передбаченій Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України 30.12.2014 року №1547, не належить до компетенції загальноосвітнього навчального закладу (а.с. 17).

Листом відділу освіти Міжгірської РДА № 01-15/202 від 16 лютого 2018 року позивача повідомлено, щодо заяви про складання атестації у формі ДПА, Колочавською ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 вже було надано відповідь (а.с. 18).

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем вживались заходи щодо врегулювання даних спірних правовідносин, зокрема згідно листа Колочавської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 № 21 від 15 лютого 2018 року на адресу відділу освіти Міжгірської РДА, відповідно до якого відповідач просив звернутися до комісії у справах захисту прав дитини при Міжгірській РДА щодо забезпечення прав дитини на освіту (а.с. 36), листом Колочавської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 № 22 від 15 лютого 2018 року на адресу комісії з питань захисту прав дитини при Міжгірській РДА, відповідач просив розглянути на засіданні комісії з питань захисту прав дитини питання обмеження прав на освіту неповнолітньої ОСОБА_2 (а.с. 37), листом Колочавської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 № 25 від 16 лютого 2018 року на адресу департаменту освіти і науки Закарпатської обласної державної адміністрації, відповідач просив роз'яснити порядок щодо вирішення питання про забезпечення права дитини на освіту (а.с. 38).

Згідно листа департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА від 26 лютого 2018 року №01-25/К-833 відповідачу було надано роз'яснення, зокрема відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України 30.12.2014 року №1547, та абзацу 3 листа Міністерства освіти і науки України 31.01.2018 року №1/9-66 "Про організоване завершення 2017-2018 н.р. та особливості проведення ДПА у закладах загальної середньої освіти" ДПА здобувачів повної загальної середньої освіти здійснюється у формі зовнішнього незалежного оцінювання (а.с. 41).

Відповідно до висновку комісії з питань захисту прав дитини Міжгірської районної державної адміністрації від 12 березня 2018 року № 01-10/281 встановлено, що чинне законодавство передбачає проведення державної підсумкової атестації тільки у формі зовнішнього незалежного оцінювання, що суперечить вимогам позивача. Зокрема, позивача було попереджено про адміністративну та кримінальну відповідальність у разі не здобуття неповнолітньою ОСОБА_2 повної загальної середньої освіти (а.с.а.с. 39,40).

Відповідно до статті 19 частини 2 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 53 Конституції України кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах: розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Указом Президента України № 240/2013 від 25.04.2013 року (із наступними змінами та доповненнями) затверджено Положення про Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України (далі по тексту - Положення № 240/201), відповідно до пункту 1 якого, Міністерство освіти і науки України (далі по тексту - МОН України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. МОН України входить до системи органів виконавчої влади і є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення формування та реалізації державної політики у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, інформатизації, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, створення умов для розвитку інформаційного суспільства, а також у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування і форми власності.

Відповідно до пункту 4 підпунктів 5, 18, 59 Положення № 240/2013, МОН України відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює нормативно-правове регулювання у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, інформатизації, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, створення умов для розвитку інформаційного суспільства, а також у сфері державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування і форми власності; розробляє та затверджує умови прийому до навчальних закладів; визначає строки, перелік навчальних предметів, програми та порядок проведення зовнішнього незалежного оцінювання, контролює здійснення заходів із проведення зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, які виявили бажання вступити до вищих навчальних закладів.

На виконання Указу Президента України № 1013 від 4 липня 2005 р. "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні" та з метою підвищення якості загальної середньої освіти, забезпечення рівного доступу до вищої освіти і створення передумов для входження України в європейський освітній простір Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 1312 від 31.12.2005 року (далі по тексту - Постанова № 1312).

Відповідно до пункту 1 Постанови № 1312 зовнішнє незалежне оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, які виявили бажання вступити до вищих навчальних закладів, є вступними випробуваннями до цих закладів.

Відповідно до статті 6 частини 1 Закону України "Про загальну середню освіту" від 13.05.1999, року № 651-XIV (далі по тексту - Закон України № 651-XIV), громадянам України незалежно від раси, кольору шкіри, особливостей інтелектуального, соціального і фізичного розвитку особистості, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак забезпечується доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти у державних і комунальних навчальних закладах.

Відповідно до статті 6 частини 5 Закону України № 651-XIV, відповідальність за здобуття повної загальної середньої освіти дітьми покладається на їх батьків, а дітьми, позбавленими батьківського піклування, - на осіб, які їх замінюють, або навчальні заклади, де вони виховуються.

Відповідно до статті 29 частини 2 пункту 1 Закону України № 651-XIV батьки або особи, які їх замінюють, зобов'язані, забезпечувати умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти за будь-якою формою навчання;

Відповідно до статті 34 частини 1, 2 Закону України № 651-XIV, контроль за відповідністю освітнього рівня учнів (вихованців), які закінчили заклад загальної середньої освіти I, II і III ступенів, вимогам Державного стандарту загальної середньої освіти здійснюється шляхом їх державної підсумкової атестації. Зміст, форми і порядок проведення державної підсумкової атестації визначаються і затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти. Поточне та підсумкове оцінювання знань учнів та вибір їх форм, змісту та способу здійснює заклад загальної середньої освіти.

Відповідно до статті 38 Закону України № 651-XIV заклад загальної середньої освіти реалізує положення Конституції України, Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів у галузі освіти, зокрема задовольняє потреби громадян відповідної території в здобутті повної загальної середньої освіти, видає документи про освіту встановленого зразка.

Відповідно до статті 12 частин 8, 9 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 року, № 2145-VIII (далі по тексту - Закон України № 2145-VIII), результати навчання здобувачів освіти на кожному рівні повної загальної середньої освіти оцінюються шляхом державної підсумкової атестації, яка може здійснюватися в різних формах, визначених законодавством, зокрема у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Державна підсумкова атестація здобувачів початкової освіти здійснюється лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти та/або якості освіти. Порядок, форми проведення і перелік навчальних предметів, з яких проводиться державна підсумкова атестація, визначає центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки. Порядок, умови, форми та особливості здобуття повної загальної середньої освіти визначаються спеціальним законом.

Відповідно до статті 64 абзацу 10 Закону України № 2145-VIII до повноважень центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки належить, зокрема затвердження форму і зміст документів про освіту державного зразка.

Відповідно до статті 64 частини 2 Закону України № 2145-VIII, акти центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки, прийняті в межах його повноважень, є обов'язковими до виконання державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, до сфери управління яких належать заклади освіти, а також закладами освіти незалежно від форми власності.

Відповідно до розділу ІІ пункту 3 Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30 грудня 2014 року № 1547 (далі по тексту - Положення № 1547), атестація може проводитися у формі зовнішнього незалежного оцінювання. У такому випадку порядок її проведення визначається порядком проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти, який встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету міністрів України від 25.08.2004, № 1095 "Деякі питання запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти" було затверджено Порядок проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти (далі по тексту - Порядок № 1095).

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1095 участь у зовнішньому незалежному оцінюванні може взяти особа, яка є випускником навчального закладу системи загальної середньої освіти або має певний освітній рівень і зареєструвалася для проходження зовнішнього незалежного оцінювання в установленому порядку (далі - учасник зовнішнього оцінювання).

Відповідно до пункту 42 підпункту 1 Порядку № 1095, підставою для реєстрації особи для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні є подані нею реєстраційні документи. Факт надходження реєстраційної картки, сформованої особою, яка бажає зареєструватися, до пункту обробки є підставою для опрацювання персональних даних у процесі підготовки та проведення зовнішнього незалежного оцінювання, їх використання під час прийому на навчання відповідно до вимог Закону України "Про захист персональних даних".

Відповідно до пункту 2 підпунктів 1, 2, 3 Наказу Міністерства освіти і науки України від 31.07.2017, № 1103 "Деякі питання проведення в 2018 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти", встановлено, що в 2018 році зовнішнє незалежне оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, проводитиметься з 22 травня до 14 липня; кожен зареєстрований учасник зовнішнього незалежного оцінювання має право скласти тести не більш як із чотирьох навчальних предметів із Переліку; для проведення зовнішнього незалежного оцінювання з англійської, іспанської, німецької, французької мов використовуються завдання сертифікаційних робіт у формі предметних тестів, що містять завдання двох рівнів складності: академічного та профільного.

Відповідно до розділу I пункту 3 Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 10 січня 2017 року № 25 (далі по тексту - Порядок № 25), участь у зовнішньому оцінюванні може взяти особа, яка має повну загальну середню освіту або здобуде її у поточному навчальному році та зареєструвалася відповідно до вимог розділу IV цього Порядку.

Відповідно до розділу ІІІ пункту 2 підпункту 1 Порядок № 25, учасник зовнішнього оцінювання зобов'язаний ознайомитися з цим Порядком, дотримуватися його вимог.

Відповідно до розділу IV пункту 1 Порядку № 25, подання реєстраційних документів особами, які бажають пройти зовнішнє оцінювання, а також унесення змін до реєстраційних даних (перереєстрація) здійснюються у строки, що встановлюються наказом Міністерства освіти і науки України.

Відповідно до розділу IV пункту 2 Порядку № 25, особа, яка реєструється для проходження зовнішнього оцінювання, має подати до відповідного регіонального центру у визначений цим Порядком спосіб комплект реєстраційних документів, що містить, зокрема: 1) заповнену реєстраційну картку, оформлену на бланку, виготовленому за Технічним описом реєстраційної картки; 2) копію паспорта громадянина України, а в разі його відсутності; 3) копію документа про повну загальну середню освіту (для осіб, які здобули повну загальну середню освіту (далі - випускники минулих років)) або довідку (додаток 3) з місця навчання, яка підтверджує, що особа здобуде повну загальну середню освіту в поточному навчальному році (для учнів (слухачів, студентів) закладів освіти, які здобудуть повну загальну середню освіту в поточному навчальному році та не проходять державну підсумкову атестацію у формі зовнішнього оцінювання у випадках, передбачених законодавством, а також для випускників поточного навчального року закордонних закладів освіти).

У відповідності до розділу IV пункту 5 абзаців 1-7 Порядку № 25 сформувати реєстраційну картку особа може самостійно, скориставшись спеціальним сервісом, розміщеним на веб-сайті Українського центру, указавши такі дані, зокрема: 1) прізвище, ім'я, по батькові; 2) число, місяць і рік народження; 3) тип, серію (за наявності) та номер документа, на підставі якого здійснюється реєстрація; 4) номери контактних телефонів; 5) поштову адресу, за якою особі може бути надіслана офіційна кореспонденція; 6) категорію випускника; 7) відомості про заклад освіти (для випускників закладів загальної середньої освіти поточного навчального року, учнів (слухачів, студентів) закладів професійної (професійно-технічної), вищої освіти, які здобудуть повну загальну середню освіту в поточному навчальному році (далі - випускники системи середньої освіти поточного навчального року)) та клас, у якому навчається (для випускників закладів загальної середньої освіти поточного навчального року), або про здобуття повної загальної середньої освіти;

Згідно з розділом IV пунктом 6 Порядку № 25 для оформлення реєстраційної картки особа, яка бажає зареєструватися для участі в зовнішньому оцінюванні, повинна: 1) заповнити частину "Заява". Для цього необхідно: зазначити своє прізвище (у родовому відмінку) та ініціали після найменування регіонального центру; власноруч написати заяву, у якій засвідчити бажання бути зареєстрованою для участі в зовнішньому оцінюванні, підтвердити факт ознайомлення з цим Порядком; проставити дату заповнення заяви та особистий підпис у спеціально відведених місцях; 2) наклеїти у спеціально відведених місцях реєстраційної картки дві однакові фотокартки для документів (чорно-білі або кольорові) розміром 3 х 4 см із зображенням, що відповідає досягнутому віку.

Згідно з розділом IV пунктом 8 Порядку абзацом 1 № 25 випускники системи середньої освіти поточного навчального року після формування комплекту реєстраційних документів подають його до закладу, у якому навчаються.

Відповідно до розділу IV пункту 9 абзацу 1 Порядку № 25 заклад освіти після отримання від випускників реєстраційних документів формує список осіб, які проходитимуть державну підсумкову атестацію за освітній рівень повної загальної середньої освіти у формі зовнішнього незалежного оцінювання (далі - список випускників).

Відповідно до розділу IV пункту 12 Порядок № 25, факт надходження реєстраційної картки до пункту обробки є підставою для опрацювання персональних даних у процесі підготовки та проведення зовнішнього оцінювання, їх використання під час прийому на навчання до закладів вищої освіти відповідно до вимог Закону України "Про захист персональних даних".

Таким чином, судом встановлено, що передумовою для реєстрації участі особи у ЗНО є надання згоди на обробку персональних даних визначених положеннями вказаного Порядку.

З матеріалів справи встановлено, що позивач при зверненні до відповідача із відповідною заявою вказав, що електронна реєстрація для участі в ЗНО потребує надання згоди на обробку персональних даних, що суперечить її релігійним переконанням, а відтак не надав письмової згоди для обробки його персональних даних, а тому відповідач не мав підстав для вчинення будь-яких дій із персональними даними позивача, що унеможливлює проведення реєстрації для участі в зовнішньому оцінюванні.

Зокрема, нормами розділу IV пункту 21 абзацу 1, 3, 4, 5 Порядку № 25 закріплено, що особі може бути відмовлено в реєстрації (перереєстрації) для участі в зовнішньому оцінюванні на підставі, зокрема ненадання документа(ів), що підтверджує(ють) достовірність інформації, зазначеної в реєстраційній картці; подання реєстраційних документів особою, яка відповідно до вимог законодавства не має права на участь у зовнішньому оцінюванні; відправлення реєстраційних документів після завершення встановленого строку реєстрації (особі, яка в період реєстрації не подавала реєстраційні документи) або перереєстрації; неналежного оформлення документів, необхідних для реєстрації.

Таким чином, у зв'язку з вищенаведеним, посилання позивача на те, що законодавством передбачено дві форми державної підсумкової атестації є безпідставним та не обґрунтованим, оскільки судом встановлено, що проходження державної підсумкової атестації учнями на базі навчальних закладів без реєстрації на ЗНО не передбачено.

Відповідно до пункту 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 р. № 645 "Про документи про загальну середню та професійно-технічну освіту державного зразка і додатки до них" (далі по тексту - Постанова № 654), затверджено перелік і зразки документів про загальну середню та професійно-технічну освіту державного зразка і додатків до них, що додаються. Установлено, що інформація, яка відтворюється в документах про професійно-технічну освіту державного зразка, формується навчальними закладами з використанням Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

Таким чином, виготовлення атестату на раніше встановленому бланку навчальний заклад не має жодних підстав.

Відповідно до статті 6 частини 1 Закону України "Про захист персональних даних" від 01.06.2010, № 2297-VI (далі по тексту - Закон України № 2297-VI), мета обробки персональних даних має бути сформульована в законах, інших нормативно-правових актах, положеннях, установчих чи інших документах, які регулюють діяльність володільця персональних даних, та відповідати законодавству про захист персональних даних.

Обробка персональних даних здійснюється відкрито і прозоро із застосуванням засобів та у спосіб, що відповідають визначеним цілям такої обробки.

Відповідно до статті 6 частини 6 Закон України № 2297-VI не допускається обробка даних про фізичну особу, які є конфіденційною інформацією, без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Відповідно до статті 7 частини 1 Закон України № 2297-VI забороняється обробка персональних даних про расове або етнічне походження, політичні, релігійні або світоглядні переконання, членство в політичних партіях та професійних спілках, засудження до кримінального покарання, а також даних, що стосуються здоров'я, статевого життя, біометричних або генетичних даних.

Відповідно до статті 7 частини 2 пункту Закон України № 2297-VI, положення частини першої цієї статті не застосовується, якщо обробка персональних даних необхідна для захисту життєво важливих інтересів суб'єкта персональних даних або іншої особи у разі недієздатності або обмеження цивільної дієздатності суб'єкта персональних даних.

Згідно зі статтею 11 частиною 5 Закону України № 2297-VI однією і підстав для обробки персональних даних є необхідність виконання обов'язку володільця персональних даних, який передбачений законом.

Крім того, відповідно до статті 8 частини 2 пункту 5 Закону України № 2297-IV суб'єкт персональних даних має право пред'являти вмотивовану вимогу володільцю персональних даних із запереченням проти обробки своїх персональних даних.

Відповідно до статті 27 частини 1 пункту 1 Закону України № 2297-VI положення щодо захисту персональних даних, викладені в цьому Законі, можуть доповнюватися чи уточнюватися іншими законами, за умови, що вони встановлюють вимоги щодо захисту персональних даних, що не суперечать вимогам цього Закону.

У свою чергу, обробка персональних даних фізичних осіб у процесі реалізації їх права на загальну середню освіту здійснюється у зв'язку із необхідністю виконання володільцем персональних даних обов'язку, який передбачений статті 34 частиною 5 та статтею 38 Закону України "Про загальну середню освіту". Враховуючи вищезазначене, керівникам навчальних закладів необхідно забезпечити замовлення та видачу випускникам відповідних документів про освіту державного зразка.

Щодо тверджень позивача, на те, що із релігійних переконань не може надати письмової згоди на обробку його персональних даних та у зв'язку з цим позивачем не була подана заява про реєстрацію для участі у незалежному зовнішньому оцінюванні неповнолітньої ОСОБА_2, суд зазначає наступне.

Зокрема, позивач посилається, та не що відмова відповідача в складанні державної підсумкової атестації у письмовій формі без реєстрації, прийнята з порушенням конституційного принципу щодо свободи релігійних переконань та є за змістом порушенням права на освіту позивача.

Відповідно до статті 35 частини 3 Конституції України церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа від церкви. Жодна релігія не може бути визнана державою як обов'язкова.

Аналогічне положення закріплене і у статті 9 Закону України № 1060-ХІІ. Навчальні заклади в Україні незалежно від форм власності відокремлені від церкви (релігійних організацій), мають світський характер, крім навчальних закладів, заснованих релігійними організаціями.

Статтею 53 Конституції України встановлено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.

Громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах або через національні культурні товариства.

Запровадження ЗНО є одним із стратегічних напрямів державної політики України в галузі освіти, який гарантує рівні права при вступі до вищих навчальних закладів на навчання для здобуття вищої освіти на конкурсній основі відповідно до рівня здобутих знань абітурієнтів під час навчання, а також їх здібностей щодо опанування освітньо-професійних програм молодшого спеціаліста, бакалавра, спеціаліста, магістра.

Відповідно до статті 35 частини 1 Конституції України кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність.

Іншими словами, Конституція містить вичерпне тлумачення поняття "свобода світогляду і віросповідання" та меж його застосування.

Законодавство захищає лише такі дії віруючих, що безпосередньо стосуються або вимагаються відповідним релігійним віровченням, тобто сповідання під час богослужіння, навчання, виконання та дотримання релігійних практик та обрядів. Водночас дії або поведінка, що лише "вмотивовані" релігійними переконаннями, не отримують беззастережного правового захисту. Держава не може бути обмеженою у прийнятті та застосуванні законів, що спрямовані на забезпечення загальносуспільного добробуту, у разі якщо вони не узгоджуються з певним індивідуальним переконанням, зовнішнє вираження якого виходить за межі суто релігійної сфери і втручатися у сферу відповідної галузі публічного права.

Згідно з статті 77 частини 1 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Виходячи з наведеного, суд вважає, що у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.

Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої ОСОБА_2 до Колочавської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача відділ освіти Міжгірської районної державної адміністрації та департамент освіти і науки Закарпатської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити .

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені Розділом VII КАС України (пункт 15.5)).

Відповідно до статті 243 частини 3 КАС України 25 липня 2018 року було проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду. Рішення суду у повному обсязі було складено 30 липня 2018 року.

СуддяС.Є. Гаврилко

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.07.2018
Оприлюднено09.08.2018
Номер документу75699611
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —807/419/18

Постанова від 26.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 06.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 19.09.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 25.07.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 16.05.2018

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні