Рішення
від 07.08.2018 по справі 815/2753/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2753/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 серпня 2018 року

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Катаєвої Е.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (АДРЕСА_1) до Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (67130, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Цебрикове, вул. Миру, буд. 1) про визнання недійсною та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В:

До суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом (а.с.36-41) до Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (далі Цебріковська СТВК), в якому просить визнати недійсною та скасувати постанову відповідача №107 про видалення його з приміщення комісії.

Позивач зазначив, що він є помічником-консультантом народного депутата України ОСОБА_3.

02.06.2018 року, дізнавшись зі засобів масової інформації про численні порушення при підготовці проведення виборів до Цебриківської об'єднаної територіальної громади, приїхав у смт. Цебрикове за адресою, за якою зареєстрована Цебриківська СТВК, але його повідомили, що засідання Цебриківської СТВК відбудеться за іншою адресою, а саме в приміщенні Укрпошти за адресою: смт. Цебрикове, вул. Миру, буд. 5.

Прибувши за вказаною адресою він зайшов до приміщення. В той час засідання ще не було відкрито. Жодних зауважень зі сторони членів або голови комісії, що він не має права знаходитись в даному приміщенні, не надходило. Він почав задавати питання членам комісії, щодо правомірності проведення комісії в незареєстрованому в ЦВК приміщенні та з інших причин. Голова комісії Романець О.В., в недопустимому для її положення тоні, висловлюючись лайкою стала вимагати покинути вищезазначене приміщення. Потім, ще не відкривши навіть засідання комісії, запропонувала членам комісії проголосувати за його видалення з приміщення. Будь-якого голосування комісією не проводилось.

Під час емоційної розмови з особою, яка представилась адвокатом СТВК, підійшов інший чоловік, який також представився адвокатом СТВК та показав йому постанову №107, згідно з якою комісія нібито прийняла рішення про видалення його з приміщення СТВК.

В обґрунтування позовних вимог щодо незаконності вказаної постанови позивач зазначив, що згідно з п. 11. Постанови ЦВК від 05 вересня 2015 року за № 228 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів територіальна виборча комісія є постійно діючим спеціальним колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Вказаною Постановою встановлено, що діяльність виборчих комісій здійснюється відкрито і публічно. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання. На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання.

П. 6.1 -6.5 визначені особи, які мають право бути присутніми з додержанням вимог Закону та цього Порядку на засіданнях виборчої комісії, у приміщеннях виборчої дільниці без дозволу чи запрошення відповідної комісії. Інші особи можуть бути присутніми на засіданні виборчої комісії тільки з дозволу або на запрошення цієї комісії відповідно до прийнятого нею рішення. Перебування інших осіб на виборчій дільниці під час проведення голосування, а також на засіданні виборчої комісії під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування не дозволяється. Працівники правоохоронних органів здійснюють охорону правопорядку в день голосування та при підрахунку голосів лише поза межами приміщення для голосування. У разі виникнення фактів порушень правопорядку голова, заступник голови чи секретар комісії може запросити працівника правоохоронних органів для вчинення дій з відновлення правопорядку і лише на час, необхідний для вчинення таких дій.

Виходячи з аналізу п.п. 7.4.-7.5. Постанови ЦВК будь-яке рішення СТВК приймається виключно на засіданні у порядку встановленому законом. Пунктами 9.6.-9.7 Постанови ЦВК визначено, що рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, а також встановлені вимоги до змісту постанови.

Позивач вважає, що оскаржувана постанова №107 винесена та складена з порушенням закону а саме: без розгляду цього питання на засіданні комісії; у постанові відсутні час, дата та місце прийняття; відсутня мотивувальна частина; відсутнє нормативно-правове обґрунтування; резолютивна частина викладена з порушенням норм закону.

Позивач зазначив, що вказана постанова порушує його права, інтереси, честь та гідність, у зв'язку з чим він звернувся до суду та просить задовольнити його позов.

Адміністративний позов ОСОБА_1 надійшов до суду 07.06.2018 року (а.с.6-12).

Ухвалою суду від 09.06.2017 року позовна заява залишена без руху та позивачу наданий строк для усунення недоліків (а.с.25-28).

Ухвалою суду від 19.06.2018 року позовна заява прийнята до розгляду, провадження по справі відкрите, вирішено розгляд справи здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (а.с.2-4).

Відповідачем Цебріковською СТВК, яка є суб'єктом владних повноважень та отримала згідно з поштовим повідомленням копію ухвали суду від 19.06.2018 року, копію позову з додатками 27.06.2018 року, в установлений п'ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали не подала до суду відзив на позовну заяву.

Спірні правовідносини виникли між фізичною особою позивачем ОСОБА_1, який є помічником-консультантом на громадських засадах народного депутата України ОСОБА_3, та суб'єктом владних повноважень - Цебріковською СТВК, яка зареєстрована 20.02.2006 року за №15331020000000169, код ЄДРПОУ 34251198.

Статтею 20 Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 року №595-VIII визначений статус виборчих комісій.

Виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори. Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.

Судом встановлено, що 02.06.2018 року під час підготовки проведення виборів до Цебриківської об'єднаної територіальної громади позивач приїхав у смт. Цебрикове та прибув в приміщенні Укрпошти за адресою: смт. Цебрикове, вул. Миру, буд. 5, де повинно було відбуватися засідання Цебриківською СТВК.

Позивач зазначив, що під час перебування його у вказаному приміщенні він почав задавати питання членам комісії, щодо правомірності проведення комісії в незареєстрованому в ЦВК приміщенні та з інших причин, на що голова комісії Романець О.В. стала вимагати від нього покинути вищезазначене приміщення, а також не відкривши засідання комісії, запропонувала членам комісії проголосувати за його видалення з приміщення. Через деякий час йому показали постанову №107, згідно з якою комісія нібито прийняла рішення про видалення його з приміщення СТВК.

Позивачем до позову надана копія оскаржуваної постанови Цебриківською СТВК №107, в якій зазначено, що з метою дотримання Закону України Про місцеві вибори для забезпечення роботи комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області постановлено: 1. Видалити з приміщення комісії ОСОБА_1, який протиправно перешкоджає роботі комісії. 2. Для виконання цієї постанови звернутися до органів Національної поліції (а.с.42).

Дослідивши надані докази, проаналізувавши зміст оскаржуваної постанови суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог позивача виходячи з наступного.

Порядок організації діяльності, повноваження, спосіб їх реалізації територіальної виборчої комісії як постійно діючого колегіального органу, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів, регламентований Законом України Про місцеві вибори , Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів , затверджений постановою ЦВК від 05.09 2015 року за № 228 (далі Порядок №228).

Виборчі комісії згідно з ч.3 ст.19 Закону формуються (утворюються) і зобов'язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

Відповідно до ч.1 ст.25 ( Повноваження територіальних виборчих комісій ) Закону України Про місцеві вибори територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених цим та іншими законами України. Зокрема, частиною 4 ст.25 Закону визначені повноваження сільської, селищної територіальної виборчої комісії. В п.19 ч.4 ст.25 Закону зазначено, що сільська, селищна територіальна виборча комісія здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.

Таким чином, законодавцем визначена мета створення виборчих комісій та чітко встановлені їх повноваження.

Організація роботи виборчої комісії регламентована ст.27 Закону України Про місцеві вибори .

Основною формою роботи виборчої комісії є засідання.

Частиною 9 ст.27 Закону встановлено, що на засіданнях виборчої комісії, у приміщеннях виборчої дільниці мають право бути присутніми з додержанням вимог цього Закону: 1) члени Центральної виборчої комісії, працівники Секретаріату Центральної виборчої комісії та Служби розпорядника Державного реєстру виборців; 2) члени виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів; 3) кандидати в депутати, їх довірені особи, представники, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі від місцевих організацій партій, які висунули кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі, від кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі (разом не більше двох осіб від відповідної місцевої організації партії або кандидата в депутати); 4) кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидати на посаду старости, їх довірені особи, офіційні спостерігачі (не більше однієї особи від одного кандидата); 5) офіційні спостерігачі від громадських організацій, іноземних держав і міжнародних організацій (не більше двох осіб від однієї організації);6) представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).

Інші особи можуть бути присутніми на засіданні комісії тільки з дозволу або на запрошення цієї комісії відповідно до прийнятого нею рішення. Перебування інших осіб на виборчій дільниці під час проведення голосування, а також на засіданні комісії під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування не дозволяється.

Працівники правоохоронних органів здійснюють охорону правопорядку в день голосування та при підрахунку голосів лише поза межами приміщення для голосування. У разі виникнення фактів порушень правопорядку голова, заступник голови чи секретар комісії може запросити працівника правоохоронних органів для вчинення дій з відновлення правопорядку і лише на час, необхідний для вчинення таких дій.

У разі якщо одночасно з місцевими виборами проводяться інші вибори, на засіданнях дільничної виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії кандидати, які балотуються на цих виборах, їх довірені особи, офіційні спостерігачі, представники, уповноважені особи партій - суб'єктів відповідного виборчого процесу.

Частиною 10 ст.27 Закону встановлено, що виборча комісія може прийняти мотивоване рішення про позбавлення права бути присутніми на засіданні осіб, зазначених у пунктах 3-6 та абзаці десятому частини дев'ятої цієї статті, якщо вони протиправно перешкоджають його проведенню. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів від складу комісії.

Таким чином, Законом визначено коло осіб, які можуть бути присутніми на засіданні комісії, а також право комісії прийняти мотивоване рішення про позбавлення права бути присутніми на засіданні осіб, зазначених у пунктах 3-6 та абзаці десятому частини дев'ятої цієї статті, якщо вони протиправно перешкоджають його проведенню.

Позивач не відноситься до кола осіб, яким надано право без дозволу або запрошення виборчої комісії бути присутнім на її засіданні.

Проте позивач стверджує, що коли він прибув в приміщення Укрпошти, де знаходились члени комісії та інші особи, де повинно було відбутися засідання Цербріковської СТВК, у той час, коли засідання комісії ще не було відкрито. Жодних зауважень зі сторони членів комісії, що він не має права знаходиться в приміщення у зв'язку з проведенням засідання комісії йому не надходило.

Вказане твердження позивача відповідачем не спростоване. Відзив на позов відповідачем суб'єктом владних повноважень не наданий, не надано будь-яких належних та допустимих доказів в спростування доводів позивача.

При таких обставинах складання оскаржуваної постанови відповідачем є протиправним, оскільки рішення комісією можуть прийматися лише на її засіданнях.

На засіданнях комісії відповідно до ч.11 ст.27 Закону України Про місцеві вибори ведеться протокол засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання).

Частиною 13 ст.27 Закону встановлено, що виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти i протоколи виборчої комісії за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, складаються у випадках та у кількості примірників, встановлених цим Законом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії.

Крім того, дослідивши оскаржувану постанову суд дійшов висновку, що вона як акт індивідуальної дії не відповідає вимогам встановленим законодавством.

Вимоги щодо змісту рішення виборчої комісії встановлені ч.15 ст.27 Закону України Про місцеві вибори , Порядком №228.

Частиною 15 ст.27 Закону України Про місцеві вибори визначено, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: 1) найменування комісії; 2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; 3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; 5) резолютивну частину.

Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.

Згідно з п 9.6 Порядку №228 рішення виборчої комісії з питання порядку денного ухвалюється у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 цього Порядку.

Зазначеним п. 9.7 встановлено, що постанова виборчої комісії повинна містити: найменування комісії; найменування рішення (постанова); час, дату та місце прийняття; порядковий номер; мотивувальну частину; нормативно-правове обґрунтування; резолютивну частину.

Найменування постанови виборчої комісії повинно бути лаконічним та відображати її основний зміст. Якщо в постанові йдеться про кілька питань, найменування може бути узагальненим.

Мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.

Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.

Резолютивна частина повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.

Резолютивна частина може містити вказівки на необхідність доведення змісту постанови до суб'єктів, на яких поширюється її дія, виконавців, осіб, на яких покладається контроль за виконанням документа, а також строки його виконання та додатки. Резолютивна частина постанови складається з пронумерованих пунктів та підпунктів.

Згідно зі п. 9.9 у разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні виборчої комісії ознак вчинення кримінального чи іншого правопорушення комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Оскаржувана постанова не містить всіх необхідних реквізитів, не містить виклад обставин, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, а також встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.

В постанові лише зазначено, що необхідно видалити з приміщення комісії ОСОБА_1, який перешкоджає роботі комісії. Не відображені відповідні факти та яким чином вони зафіксовані. При цьому зазначено, що ОСОБА_1 перешкоджає роботі комісії, а не проведенню засіданню комісії, що підтверджує доводи позивача, що в період знаходження його в приміщення засідання комісії ще не було відкрито.

Крім того, постанова не містить нормативно-правового обґрунтування, тобто посилання на положення нормативно-правових актів, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.

В ухвалі суду від 19.06.2018 року про відкриття провадження по справі, яка отримана згідно поштового повідомлення відповідачем 27.06.2018 року, сторонам роз'яснені положення ч.4 ст.159 КАС України, що подання заяв по суті справи (позовна заява, відзив на позовну заяву (відзив); відповідь на відзив; заперечення; пояснення третьої особи щодо позову або відзиву) є правом учасників справи. Неподання суб'єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідач є суб'єктом владних повноважень в установлений п'ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали (отримана 27.06.2018 року) не подав до суду відзив на позовну заяву, також не надано до суду будь-яких клопотань, повідомлень. Враховуючи викладене суд вважає необхідним визнати неподання суб'єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин та кваліфікувати його як визнання позову.

Частиною 1 статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

З урахуванням встановлених фактів суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. З відповідача за рахунок бюджетних асигнувань підлягає стягненню 704,80 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2,3,6,7,9,12,13,139,241-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) до Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (67130, Одеська обл., Великомихайлівський район, смт. Цебрикове, вул. Миру, буд. 1, код ЄДРПОУ 34251198) про визнання недійсною та скасування постанови - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати складену 02.06.2018 року постанову №107 Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області про видалення з приміщення комісії ОСОБА_1.

Стягнути з Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судові витрати у сумі 704,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.

Рішення суду може бути оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів у порядку ст.ст.293,295-297 КАС України.

Суддя Е.В. Катаєва

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.08.2018
Оприлюднено08.08.2018
Номер документу75726755
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2753/18

Рішення від 07.08.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 09.06.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні