Постанова
від 06.08.2018 по справі 632/1721/17
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ


П О С Т А Н О В А

іменем України

06 серпня 2018 року

м. Харків

справа № 632/1721/17

провадження № 22ц/790/2804/18

Апеляційний суд Харківської області в складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:

головуючого - Котелевець А.В.,

суддів - Овсяннікової А.І., Піддубного Р.М.,

імена (найменування сторін):

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - Виконавчий комітет Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області на рішення Первомайського районного суду Харківської області від 26 лютого 2018 року в складі судді Біблів С.В.,

у с т а н о в и в:

В грудні 2017 року ОСОБА_1 звернулася у суд із позовом до Виконавчого комітету Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_2, про визнання незаконним рішення про відмову в постановці на квартирний облік, зобов'язання вчинити певні дії.

Позовна заява мотивована тим, що вона є матір'ю загиблого ІНФОРМАЦІЯ_3 року військовослужбовця - учасника антитерористичної операції (далі - АТО) ОСОБА_3. На даний час потребує поліпшення житлових умов та має право на позачергове надання житла. Крім того, вона проживає в будинку загиблого сина, в якому, крім неї, проживає онук та племінник сина - ОСОБА_2, мати якого також померла, а батько проживає за іншою адресою та не має власного житла. Спадкоємцями загиблого сина є дві його неповнолітні доньки ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, та ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2, які отримали Свідоцтво про право на спадщину на 2/3 частки цього будинку. З урахуванням усіх мешканців будинку на неї припадає житлова площа розміром менше за норму, встановлену статтею 47 ЖК Української РСР. Вона звернулась до Виконавчого комітету Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області з відповідною заявою, однак листом, підписаним головою Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області Москаленком Петром Івановичем від 28 березня 2017 року № 02-20/86, їй було повідомлено про відмову в постановці на квартирний облік з посиланням на відсутність правових підстав, передбачених підпунктом 1 пункту 13 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року(далі - Правила). Рішенням Виконавчого комітету Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області від 30 листопада 2017 року № 58 їй також було відмовлено у в постановці на квартирний облік з тих же підстав.

З урахуванням наведеного, позивач просила визнати її право на поліпшення житлових умов в позачерговому порядку; визнати незаконним рішення Виконавчого комітету Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області від 30 листопада 2017 року № 58 та бездіяльність голови Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області Москаленка П.І. щодо відмови в постановці на квартирний облік; зобов'язати Виконавчий комітет Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області поставити її на квартирний облік за місцем проживання як особу, що потребує поліпшення житлових умов в позачерговому порядку.

27 грудня 2017 року голова Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області Москаленко П.І. подав відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні позову.

Відзив мотивовано тим, що позивач є членом сім'ї загиблого відповідно до абзацу 18 пункту 1 статті 10 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХП (з наступними змінам) Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (далі - Закон № 3551-ХП), однак не є внутрішньо переміщеною особою з відповідним правовим статусом. Крім того, згідно з постановою Виконавчого комітету Харківської обласної Ради народних депутатів та Президії обласної ради профспілок від 11 січня 1985 року № 5 Про введення в дію Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов і надання їм житлових приміщень в УРСР на квартирний облік у Харківській області приймаються громадяни, забезпечені жилою площею нижче рівня 5,5 кв. м. включно з розрахунку на кожного члена сім'ї. На частку позивача припадає 10,2 кв. м. житлової площі, тому вона не є особою, яка потребує поліпшення житлових умов згідно з підпунктом 1 пункту 13 Правил.

Рішенням Первомайського міськрайонного суду Харківської області від 26 лютого 2018 року позов задоволено. За ОСОБА_1 визнано право на поліпшення житлових умов в позачерговому порядку на підставі пункту 13 Правил. Рішення Виконавчого комітету Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області від 30 листопада 2017 року № 58 та бездіяльність голови Закутнівської сільської ради Первомайського район Харківської області Москаленка П.І. щодо відмови у постановці ОСОБА_1 на квартирний облік в позачерговому порядку визнані неправомірними. Виконавчий комітет Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області зобов'язано взяти ОСОБА_1 на квартирний облік за місцем її проживання в територіальних межах Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області як особу, що потребує поліпшення житлових умов в позачерговому порядку. Вирішено питання про судові витрати.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивач є матір'ю загиблого в зоні АТО військовослужбовця, тому є особою, що потребує поліпшення житлових умов з підстав, передбачених підпунктом 8 пункту 13 Правил. Крім того, в житловому будинку, де проживає позивач, на неї припадає 5,1 кв. м., що є нижчім від встановленого мінімуму діючим законодавством. Тому остання є особою, яка потребує поліпшення житлових умов з підстав, передбачених підпунктом 1 пункту 13 Правил.

03 квітня 2018 року Закутнівська сільська рада Первомайського району Харківської області подала апеляційну скаргу. Посилаючись на неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову про відмову в позові.

Апеляційна скарга мотивована тим, що постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 року № 861, якою вносилися зміни до Правил, стосувалася соціального захисту внутрішньо переміщених осіб, до яких позивач не відноситься. Крім того, в будинку зареєстрована лише позивач та третя особа і на кожного з них припадає по 15,3 кв. м. житлової площі, що є вищим, ніж встановлено діючим законодавством мінімумом.

05 червня 2018 року ОСОБА_1 подала відзив на апеляційну скаргу.

Відзив мотивовано тим, що рішення суду першої інстанції є законним і обгрунтованим, підстав для його скасування немає.

ОСОБА_2 рішення суду першої інстанції не оскаржив, правом на відзив на апеляційну скаргу не скористався.

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити рішення (пункт 2 частини 1 статті 374 ЦПК України).

Перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції відповідно до вимог частини 1 статті 367 ЦПК України - в межах доводів та вимог апеляційної скарги судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Матеріали справи свідчать, що ОСОБА_1 є матір'ю загиблого ІНФОРМАЦІЯ_3 року військовослужбовця - учасника АТО ОСОБА_3 та має право на пільги, встановлені пунктом 1 статті 10 Закону № 3551-ХП.

В 2017 році ОСОБА_1 зверталася з заявами про постановку на квартирний облік. Листом за підписом голови Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області Москаленка П.І. від 28 березня 2017 року № 02-20/86 їй було повідомлено про відмову в постановці на квартирний облік з посиланням на відсутність правових підстав, передбачених пунктом 13 Правил. Рішенням Виконавчого комітету Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області від 30 листопада 2017 року № 58 їй також було відмовлено у в постановці на квартирний облік з тих же підстав.

Вважаючи бездіяльність голови Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області Москаленка П.І. та рішення Виконавчого комітету Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області від 30 листопада 2017 року № 58 неправомірними, ОСОБА_1 звернулася у суд із відповідним позовом.

Спірні правовідносини в даній справі врегульовані, зокрема Житловим кодексом Української РСР, Законом № 3551-ХП та Правилами.

Позов стосується визнання права на поліпшення житлових умов в позачерговому порядку з підстав, передбачених підпунктами 1 та 8 пункту 13 Правил.

Відповідно з приписами статті 46 ЖК УРСР поза чергою жиле приміщення надається у випадках, передбачених законодавством. Громадяни, які мають право на позачергове одержання жилих приміщень, включаються до окремого списку.

Відповідно до пункту 1 статті 10 № 3551-ХП чинність цього Закону поширюється на сім'ї військовослужбовців, партизанів, підпільників, учасників бойових дій на території інших держав, прирівняних до них осіб, зазначених у статтях 6 і 7 цього Закону, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов'язків військової служби (службових обов'язків), а також внаслідок захворювання, пов'язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби чи на території інших держав під час воєнних дій та конфліктів. До членів сімей загиблих (тих, які пропали безвісти), військовослужбовців, партизанів та інших осіб, зазначених у цій статті, належать, зокрема, батьки.

Згідно з підпунктами 1, 8 пункту 13 Правил на квартирний облік беруться громадяни, які потребують поліпшення житлових умов. Потребуючими поліпшенням житлових умов визнаються: громадяни, які забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається виконавчими комітетами обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок. Цей рівень періодично переглядається вказаними органами; внутрішньо переміщені особи з числа учасників бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 та особи з інвалідністю внаслідок війни, визначені в пунктах 11-14 частини другої статті 7, та члени їх сімей, а також члени сімей загиблих, визначені абзацами четвертим-восьмим, шістнадцятим-двадцять другим пункту 1 статті 10 Закону № 3551-ХП.

Виходячи з викладеного, позивач потребує поліпшення житлових умов з підстав, передбачених підпунктом 8 пункту 13 Правил.

Що стосується вимог позивача про визнання її права на поліпшення житлових умов з підстав, передбачених підпунктом 1 пункту 13 Правил, то судова колегія керується таким.

Статтею 34 ЖК УРСР потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни: забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається в порядку, встановленому Радою Міністрів Української РСР і Українською республіканською радою профспілок; які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам; які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв'язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім'ї. Перелік захворювань затверджується Міністерством охорони здоров'я Української РСР за погодженням з Українською республіканською радою профспілок; які проживають за договором піднайму жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму жилого приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів; які проживають тривалий час за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності; які проживають у гуртожитках. Громадяни визнаються потребуючими поліпшення житлових умов і з інших підстав, передбачених законодавством Союзу РСР і Української РСР.

Згідно з частиною 1 статті 39 ЖК УРСР громадяни беруться на облік потребуючих поліпшення житлових умов: за місцем проживання - виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті; за місцем роботи - спільним рішенням адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і відповідного профспілкового комітету. При цьому беруться до уваги рекомендації трудового колективу.

Будинок з надвірними будівлями № 38 на земельній ділянці загальною площею 0,7100 га по вулиці Миру в селі Закутнівка Первомайського району Харківської області належав на праві власності ОСОБА_3 на підставі Договору купівлі-продажу, посвідченого 30 травня 2008 року приватним нотаріусом Первомайського районного нотаріального округу Харківської області Барибіним В.О. за реєстровим 1105.

Після смерті ОСОБА_3 відкрилась спадщина на вказаний будинок.

Згідно з Свідоцтвом про право на спадщину за законом, виданим 19 липня 2017 року державним нотаріусом Первомайського районного нотаріального округу Харківської області Мірошниченко О.М. за реєстровим 1-799, спадкоємцями вказаного домоволодіння є мати ОСОБА_1 - в розмірі 1/3 частки в спадщині, а також доньки - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, - в розмірі 1/3 частки в спадщині, та ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2, - в розмірі 1/3 частки в спадщині. Свідоцтво про право на спадщину на 1/3 частку видано лише позивачу.

Згідно з технічним паспортом на вказане домоволодіння будинок є одноповерховим, загальною площею 59,40 кв. м. , житловою площею 30,60 кв. м.

Відповідно до даних довідки від 27 вересня 2017 року № 02-30/557, виданої Виконавчим комітетом Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області, за адресою: будинок АДРЕСА_1 Харківської області зареєстровані та мешкають ОСОБА_1 та її онук ОСОБА_2

Пунктом 47 Правил встановлено, що громадяни, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень, включаються в окремий список (додаток № 6). Рішення про включення в цей список приймається відповідно виконавчим комітетом місцевої Ради народних депутатів або адміністрацією підприємства, установи, організації чи органом кооперативної або іншої громадської організації і профспілковим комітетом. Рішення адміністрації (органу громадської організації) та профспілкового комітету затверджується виконавчим комітетом місцевої Ради народних депутатів. Про прийняте рішення повідомляється заінтересованим особам. Список громадян, які користуються правом позачергового одержання жилих приміщень, вивішується для загального відома.

Відповідно до статті 48 ЖК УРСПР та пункту 53 Правил жиле приміщення надається громадянам у межах норми жилої площі (розмір якої 13,65 кв. м. на одну особу, стаття 47 ЖК УРСР), але не менше розміру, який визначається Кабінетом Міністрів України і Федерацією професійних спілок України. При цьому враховується жила площа у жилому будинку (квартирі), що перебуває у приватній власності громадян, якщо ними не використані житлові чеки.

Згідно з постановою Виконавчого комітету Харківської обласної Ради народних депутатів та Президії обласної ради профспілок від 11 січня 1985 року № 5 Про правила обліку громадян, потребуючих поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Харківській області рівень середньої забезпеченості громадян у м. Харкові жилою площею дорівнює 7,5 кв. м. на одну особу, а норма жилої площі для визнання особи такою, що потребує поліпшення житлових умов, визначається як 5,5 кв. м.

З урахуванням житлової площі в розмірі 30,60 кв. м., яка перебуває у приватній власності ОСОБА_1, ОСОБА_4, ОСОБА_4 та у користуванні ОСОБА_2, на кожного припадає по 7,65 кв. м., що на 2,15 кв. м. перевищує мінімальний розмір житлової площі, необхідної для визнання особи такою, що потребує поліпшення житлових умов.

Враховуючи викладене, відсутні правові підстави для задоволення позову в цій частині відсутні.

Підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків суду, викладених у рішення суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права (частина 1 статті 376 ЦПК України).

Рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню в частині визнання ОСОБА_1 такою, що потребує поліпшення житлових умов в позачерговому порядку з підстав, передбачених підпунктом 1 пункту 13 Правил, та ухваленням нової постанови про відмову в задоволенні позову в цій частині.

Доводи апеляційної скарги про те, що постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2016 року № 861, якою вносилися зміни до Правил, стосувалася лише соціального захисту внутрішньо переміщених осіб, до яких позивач не відноситься, є безпідставними. Із відповіді завідуючого кафедри української мови Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна, заступника декана філологічного факультету з наукової роботи, канд. юрид. наук, доцента Філон М.І. на запит адвоката Національної Асоціації Адвокатів України Бойко О.В. щодо надання консультації спеціаліста української мови про лінгвістичне тлумачення абзацу 8 пункту 13 Правил вбачається, що увесь восьмий абзац пункту 13 Правил з погляду його синтаксичної будови та семантики виписано чітко. Аналізований абзац не дає жодних підстав для двозначного тлумачення його змісту.

Інші наведені в апеляційній скарзі доводи зводяться до незгоди з висновками суду першої інстанції стосовно установлених обставин справи, містять посилання на факти, що були предметом дослідження й оцінки судом першої інстанції, який їх обґрунтовано спростував.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов'язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов'язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (рішення у справі Проніна проти України , № 63566/00, параграф 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Керуючись ст. ст. 367, 374 ч. 1 п. 1, 375, 382, 384 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Закутнівської сільської ради Первомайського району Харківської області задовольнити частково.

Рішення Первомайського районного суду Харківської області від 26 лютого 2018 року скасувати в частині визнання ОСОБА_1 такою, що потребує поліпшення житлових умов в позачерговому порядку з підстав, передбачених підпунктом 1 пункту 13 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року, та ухвалити в цій частині нову постанову.

Абзац другий резолютивної частини викласти в такій редакції:

Визнати за ОСОБА_1 право на поліпшення житлових умов в позачерговому порядку на підставі підпункту 8 пункту 13 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року.

В задоволенні позову про визнання ОСОБА_1 такою, що потребує поліпшення житлових умов в позачерговому порядку з підстав, передбачених підпунктом 1 пункту 13 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 року, - відмовити.

В іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Повен судове рішення складено 06 серпня 2018 року.

Головуючий А.В.Котелевець

Судді А.І.Овсяннікова

Р.М.Піддубний

СудАпеляційний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення06.08.2018
Оприлюднено08.08.2018
Номер документу75737312
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —632/1721/17

Постанова від 06.08.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Котелевець А. В.

Ухвала від 16.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Котелевець А. В.

Ухвала від 13.04.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Котелевець А. В.

Рішення від 26.02.2018

Цивільне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Библів С. В.

Рішення від 26.02.2018

Цивільне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Библів С. В.

Ухвала від 11.12.2017

Цивільне

Первомайський міськрайонний суд Харківської області

Библів С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні