СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 липня 2018 р. Справа № 818/1624/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кравченка Є.Д.,
за участю секретаря судового засідання - Михайленко О.В.,
представника позивача - Дерези М.Е.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 818/1624/18
за позовом Селянського (фермерського) господарства ім. Шевченка
до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області,
треті особи: головний інспектор будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області Воловик Віталій Миколайович, Відділ містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Великописарівської районної державної адміністрації
про визнання протиправними та скасування рішень,-
В С Т А Н О В И В:
Селянське (фермерське) господарство ім. Шевченка (далі - позивач) звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області (далі - відповідач), в якій з урахуванням збільшених позовних вимог просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення від 05.02.2018 № 1/2 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.10.2015 № 12 на будівництво господарської споруди, ангару та пультової автомобільних вагів по вул. Шевченка 77/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області.
- визнати протиправним та скасувати рішення від 05.02.2018 № 1/1 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.10.2015 № 13 на будівництво сараю по вул. Шевченка 24/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області;
- визнати протиправним та скасувати наказ Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 21.02.2018 № 14-Н.
В обґрунтування позовних вимог зазначило, що вважає оскаржувані рішення та наказ протиправними, прийнятими з порушенням Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2016 року № 698, без встановлення фактичних обставин, внаслідок чого порушено права та інтереси позивача, як замовника містобудівних умов та обмежень.
На переконання позивача, відповідач, враховуючи те, що предмет нагляду безпосередньо торкається прав, свобод та інтересів позивача щодо проведення будівництва на об'єкті та забудови земельної ділянки, з метою повного, об'єктивного та неупередженого з'ясування усіх обставин ті недопущення порушення прав позивача повинен був забезпечити можливість надати позивачу пояснення по суті питань, які безпосередньо зачіпають права СФГ ім. Шевченка, шляхом його повідомлення, витребування відповідних документів та матеріалів. Однак, позивач не був повідомлений про проведення перевірки та прийняття оскаржуваного рішення, що позбавило його можливості надати пояснення по суті та усунути виявлені недоліки в ході перевірки.
Позивач зауважує, що відповідачем під час проведення планової перевірки Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Великописарівської районної державної адміністрації Сумської області, складання акта перевірки № 1 від 05.02.2018, прийняття рішення № 1/1 від 05.02.2018 та рішення № 1/2 від 05.02.2018 не дотримано балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача щодо здійснення будівництва об'єкта і цілями, на досягнення яких спрямоване здійснення державного нагляду та прийняття оскаржуваного рішення, також рішення прийнято необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин справи, що мають значення для прийняття рішення.
Також, на думку позивача, безпідставність та необґрунтованість висновків Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області, викладених в Акті № 1 від 05.02.2018 підтверджується також тим, що на сторінці 2 Акту відповідач вказує на порушення Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Великописарівської районної державної адміністрації Сумської області пункту 6 розділу V Прикінцевих положень Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та на п. 4 ч. 4 ст. 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , але вказує лише зміст даного пункту без будь-якого обґрунтування в чому саме полягає порушення.
Позивач вважає, що єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень, а значить і для їх скасування, є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні. Водночас про існування такої невідповідності відповідачем не зазначено.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином, 24.07.2018 подав до суду письмове клопотання про перенесення розгляду справи на іншу дату у зв'язку із перебуванням представника відповідача Гребіник В.В. у частині щорічної основної відпустки. Проте, суд вважає вказане клопотання необґрунтованим та відмовляє у його задоволенні, оскільки Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області не позбавлене можливості направити у судове засідання іншого представника.
У письмовому відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що за результатами планової перевірки встановлено, що видані містобудівні умови та обмеження від 05.1.2015 № 13 на будівництво сараю по вул. Шевченка, 24/а в с. Шевченкове, Великописарівського району, Сумської області та від 05.10.2015 № 12 на будівництво господарської споруди, ангару та пультової автомобільних вагів по вул. Шевченка, 77/а в с. Шевченкове, Великописарівського району, Сумської області видані з порушенням вимог п. 6 Розділу V Прикінцеві положення Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
Відповідно до. ч 6 Прикінцевих положень до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності рішення щодо визначення та надання містобудівних умов і обмежень на територіях, де відповідно до цього Закону не затверджені плани зонування або детальні плани територій, приймають уповноважені органи містобудування та архітектури з урахуванням попередніх планувальних рішень у межах встановленого законодавством строку лише до 1 січня 2015 року.
Тобто після 1 січня уповноважені органи містобудування та архітектури відповідно до Закону не мають повноважень приймати рішення про видачу містобудівних умов та обмежень за відсутності затвердженого плану зонування або детального плану територій.
Виходячи з викладеного, видача містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за відсутності затвердженого плану зонування або детального плану територій є порушенням установленого порядку.
Треті особи у судове засідання не прибули, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином.
Заслухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд вважає, що позовна заява підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на заяви Селянського (фермерського) господарства ім. Шевченка від 05.10.2015 (а.с. 51, 57) відділом містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Великописарівської районної державної адміністрації було видано містобудівні умови та обмежень забудови земельної ділянки від 05.10.2015 № 12 на будівництво господарської споруди, ангару та пультової автомобільних вагів по вул. Шевченка 77/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області (а.с. 52-56) та містобудівні умови та обмежень забудови земельної ділянки від 05.10.2015 № 13 на будівництво сараю по вул. Шевченка 24/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області (а.с. 58-61).
Відповідно до вищевказаних містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки позивачем через Центр надання адміністративних послуг м. Суми подано декларації про початок будівельних робіт від 09.10.2015 № СМ 083152821356, № СМ 083152821320, № СМ 082152821461, № СМ 083152821368 та декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 13.11.2015 № СМ 143153190007, № СМ 143153190013, № СМ 142153190004, № СМ 143153190010 (а.с. 67-78).
На підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України Про затвердження плану перевірок уповноважених органів містобудування та архітектури на І квартал 2018 року від 22.12.2017 № 1903 (а.с. 83) та направлення на проведення планової перевірки від 02.01.2018 № 1 (а.с. 85) у відділі містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Великописарівської районної державної адміністрації було проведено планову перевірку.
За результатами проведеної перевірки 05.02.2018 головним інспектором будівельного нагляду Воловиком В.М. складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил № 1 (а.с. 86-88).
За результатами планової перевірки встановлено, що видані містобудівні умови та обмеження від 05.1.2015 № 13 на будівництво сараю по вул. Шевченка, 24/а в с. Шевченкове, Великописарівського району, Сумської області та від 05.10.2015 № 12 на будівництво господарської споруди, ангару та пультової автомобільних вагів по вул. Шевченка, 77/а в с. Шевченкове, Великописарівського району, Сумської області видані з порушенням вимог п. 6 Розділу V Прикінцеві положення Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
З урахуванням виявлених у ході проведення заходу державного архітектурно- будівельного нагляду порушень головним інспектором будівельного нагляду були прийняті рішення про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 1/1 від 05.02.2018 року на об'єкт "Будівництво сараю по вул. Шевченка, 24/а с. Шевченкове, Великописарівського району, Сумської області та № 1/2 від 05.02.2018 на об'єкт "Будівництво господарської споруди, ангару та пультової автомобільних вагів по вул. Шевченка, 77/а с. Шевченкове, Великописарівського району, Сумської області (а.с. 89, 90).
Наказом Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області від 21022018 № 14-Н вважаються скасованими декларації про початок будівельних робіт від 09.10.2015 № СМ 083152821356, № СМ 083152821320, № СМ 082152821461, № СМ 083152821368 та декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 13.11.2015 № СМ 143153190007, № СМ 143153190013, № СМ 142153190004, № СМ 143153190010 (а.с. 106).
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Згідно із положеннями статті 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Відповідно до статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (у редакції, чинній на момент одержання позивачем містобудівних умов та обмежень) основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Перелік об'єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 розділу ІІ Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07 липня 2011 року № 109 (чинного на момент одержання позивачем містобудівних умов та обмежень) містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Згідно з положеннями пункту 2.4 Порядку № 109 підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Як вбачається з аналізу наведених правових норм, містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації (в даному випадку місцевого рівня) при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, підставою відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Відповідно до статті 17 Закону України Про регулювання містобудівної документації генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Доказів того, що наміри щодо забудови земельної ділянки позивача не відповідають положенням містобудівної документації, зокрема, генеральному плану с. Шевченкове відповідач суду не надав.
Стосовно відсутності плану зонування території та детального плану території с. Шевченкове, як підстави для скасування містобудівних умов та обмежень, суд зазначає наступне.
Зі змісту статей 18 та 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності вбачається, що план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. В свою чергу, детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється.
При цьому, на підставі пункту 6-1 Прикінцевих положень Закону України Про регулювання містобудівної діяльності дія зазначених вище положень до 01 січня 2015 року не поширюється на території, де відповідно до цього Закону не затверджені плани зонування або детальні плани територій.
Оскільки земельні ділянки, розташовані по вул. Шевченка 77/а та вул. Шевченка 24/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області, надані в оренду позивачу у 2009 році, а наміри щодо забудови земельних ділянок відповідають генеральному плану с. Шевченкове, то відповідно відсутність плану зонування або детального плану території не може слугувати підставою для відмови в наданні містобудівних умов та обмежень та у їх скасуванні.
Отже, твердження відповідача про те, що містобудівні умови і обмеження мають видаватися лише у відповідності до плану зонування території або детального плану території є помилковими, та не приймаються судом.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що під час видачі Селянському (фермерському) господарству ім. Шевченка містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 05.10.2015 № 12 на будівництво господарської споруди, ангару та пультової автомобільних вагів по вул. Шевченка 77/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області та містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.10.2015 № 13 на будівництво сараю по вул. Шевченка 24/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області Відділом містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Великописарівської районної державної адміністрації дотримано всіх вимог чинного законодавства у сфері містобудівної діяльності, тому висновки Акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 05 лютого 2017 року № 1 є необґрунтованими.
Таким чином, суд вважає, що рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.10.2015 р. № 12 на будівництво господарської споруди, ангару та пультової автомобільних вагів по вул. Шевченка 77/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області" від 05.02.2018 № 1/2 та рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.10.2015 р. № 13 на будівництво сараю по вул. Шевченка 24/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області" від 05.02.2018 № 1/1, які прийняті на підставі такого акту перевірки від 05 лютого 2017 року є необґрунтованими, протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Оскільки наказ Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 21.02.2018 № 14-Н був прийнятий на підставі вищевказаних рішень, які визнано протиправними, то він також є протиправним та підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Селянського (фермерського) господарства ім. Шевченка до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області про визнання протиправними та скасування рішень, треті особи: головний інспектор будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області Воловик Віталій Миколайович, Відділ містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Великописарівської районної державної адміністрації - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.10.2015 р. № 12 на будівництво господарської споруди, ангару та пультової автомобільних вагів по вул. Шевченка 77/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області" від 05.02.2018 № 1/2 .
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області "Про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 05.10.2015 р. № 13 на будівництво сараю по вул. Шевченка 24/а у с. Шевченкове Великописарівського району Сумської області" від 05.02.2018 № 1/1.
Визнати протиправним та скасувати наказ Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області Про скасування декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об'єкта до експлуатації від 21.02.2018 № 14-Н.
Стягнути на користь Селянського (фермерського) господарства ім. Шевченка (42812, Сумська область, Великописарівський район, с. Шевченкове, ідентифікаційний код 23051891) за рахунок бюджетних асигнувань Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області (40000, м. Суми, вул. Шишкарівська, 9) судовий збір у розмірі 3 524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.Д. Кравченко
Рішення складено у повному обсязі та підписано 08.08.2018.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2018 |
Оприлюднено | 09.08.2018 |
Номер документу | 75753948 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Є.Д. Кравченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні