РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
18 липня 2018 року м. Рівне №817/1155/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дорошенко Н.О. за участю секретаря судового засідання Янчар О.П. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник ОСОБА_1,
відповідача: представник ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "ОДВ ГРУП" доГоловного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправним та скасування припису, - В С Т А Н О В И В:
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "ОДВ ГРУП" (далі - позивач, ТОВ "ОДВ ГРУП") до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування Припису №113-ДК/192Пр/03/01/-18 від 10.04.2018.
Обґрунтовуючи позов, позивач зазначив, що відповідно до наказу від 31.01.2018 №113-ДК відповідачем було проведено перевірку ТОВ "ОДВ ГРУП" з питань дотримання вимог земельного законодавства, за результатами якої складено акт перевірки №113-ДК/АП/09/01/-18 від 15.02.2018. В акті перевірки вказано, що на обстеженій земельній ділянці розташовано об'єкти нерухомого майна, які функціонально використовуються як об'єкти здійснення комерційної діяльності (торгівлі), а саме: будівельний маркет "Маяк" та складські приміщення, які використовуються разом з прилеглою територією для зберігання та реалізації будівельних матеріалів, а факт здійснення торгівлі на вказаній земельній ділянці за адресою вул. Київська, 98 підтверджено фіскальним чеком від 15.02.2018 №47. В акті зазначено, що вказані факти свідчать про порушення вимог земельного законодавства ТОВ "ОДВ ГРУП" в особі директора ОСОБА_4, яким не забезпечено використання за цільовим призначенням земельної ділянки площею 0,6 га, а саме п. "а" ч. 1 ст. 91 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачено ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53 КУпАП.
Також позивач зазначив, що відповідно до припису відповідача №113-дК/192Пр/03/01/-18 від 10.04.2018 ТОВ "ОДВ ГРУП" приписано усунути порушення вимог земельного законодавства, а саме, забезпечити використання земельної ділянки площею 0,6 га з кадастровим номером 5610100000:01:035:0030 за цільовим призначенням. Встановлено термін виконання припису та строк для направлення звіту про його виконання.
Позивач вважає, що оскаржений Припис є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки цільове призначення земельної ділянки, яка перебуває у власності ТОВ "ОДВ ГРУП", є: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. На такій земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна, які передані ТОВ "ОДВ ГРУП" для ТОВ "Торгівельно-будівельна компанія "Маяк" в оренду на підставі договору оренди нежитлового приміщення від 01.04.2017 для використання під офіс та склад.
Позивач вважає, що використання земельної ділянки у відповідності з основним цільовим призначенням даних земель не виключає можливості використання її одночасно і для інших цілей, ніж ті, що прямо визначені в Технічній документації із землеустрою на земельну ділянку. Натомість обов'язковою умовою для віднесення відповідних земельних ділянок до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення є те, що такими землями визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності. При здійсненні комерційної діяльності за адресою: м. Рівне, вул. Київська, 98 цільове призначення земельної ділянки не змінилося, адже ділянка і надалі використовується як земля промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Стаття 19 Земельного кодексу України не передбачає окремої категорії для використання в комерційних цілях належної на праві власності земельної ділянки юридичними особами.
Позивач зазначив, що у разі, коли земельна ділянка була надана для розміщення об'єкта чи для використання в межах будь-якої категорії відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України, але через певний проміжок часу там було розташовано інший об'єкт чи вона використовується по іншому, але в межах категорії, що була першочергово закріплена, то використання земельної ділянки не за цільовим призначенням в цьому випадку відсутнє. Земельне законодавство, зокрема Земельний кодекс України, не забороняє юридичним особам, які мають у власності земельні ділянки, що відносяться до категорії "землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення" використовувати їх у комерційних цілях, в т.ч. здавати в оренду нерухоме майно, яке розташоване на належній ТОВ "ОДВ ГРУП" земельній ділянці. Позивач також вказав, що зміна цільового призначення земельної ділянки передбачає зміну категорії земель, зміна ж використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не має наслідком зміну цільового призначення.
За наведених обставин, вважає оскаржений припис протиправним та просить його скасувати.
Ухвалою від 27.04.2018 у справі №817/1155/18 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, визначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження.
Відповідач позов не визнав, подав у встановлений судом строк відзив на позовну заяву (а.с.36-38), в обґрунтування якого зазначив, що 15.02.2018 посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на підставі наказу від 31.01.2018 №113-ДК було проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:035:0030, яка розташована за адресою: вул. Київська, 98 у м. Рівне. У результаті проведеної перевірки встановлено, що зазначена земельна ділянка з цільовим призначенням - для реконструкції будівлі свинарника під виробничий корпус та будівництва адміністративно-побутового корпусу і ремонтної майстерні перебуває у приватній власності ТОВ "ОДВ ГРУП". Факт здійснення торгівлі на вказаній земельній ділянці, що підтверджується, в тому числі, фіскальним чеком. Також встановлено, що на даній земельній ділянці розташовано об'єкти нерухомого майна, які функціонально використовуються як об'єкти для здійснення комерційної діяльності (торгівлі), а саме будівельний магазин "Маяк" та складські приміщення, які використовуються разом з прилеглою територією для зберігання та реалізації будівельних матеріалів.
Відповідач зазначив, що використання земельної ділянки не за цільовим призначенням є порушенням статті 91 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачено ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53 КУпАП. Вищевказане зафіксовано у Акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 15.02.2018 №113-ДК/96/АП/09/01/-18, примірник якого був надісланий позивачу рекомендованим відправленням із відміткою про вручення (дата вручення - 22.02.2018).
За результатами перевірки 28.03.2018 посадовими особами відповідача було складено протокол про адміністративне правопорушення №113-ДК/0000278П/07/01/-18 та винесено обов'язковий припис від 10.04.2018 №113-ДК/192Пр/03/01/-18 про усунення виявлених правопорушень земельного законодавства. За результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 10.04.2018 за №113-ДК/0000278По/08/01/-18, позивача визнано винним у скоєні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено статтею 53 КУпАП. Примірник вказаної постанови позивач отримав 12.04.2018, що підтверджується відміткою на повідомленні про вручення рекомендованого листа.
Окрім цього, відповідач зауважив, що згідно з відомостями Державного земельного кадастру код цільового призначення даної земельної ділянки, відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 № 14-1-7/1205 (чинного на час виготовлення документації із землеустрою на дану земельну ділянку) визначено як 1.10.5, тобто підприємства іншої промисловості; код цільового використання землі для комерційного використання - 1.11. Крім того, відповідно до Класифікатора видів цільового призначення земель, затвердженого наказом Держкомзему від 23.07.2010 № 548 (набрав чинності 15.02.2011) також розмежовано такі цільові призначення як:
- землі промисловості (землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під'їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд), які відносяться до розділу 11 ОСОБА_5 J Класифікатора, та
- для будівництва та обслуговування будівель торгівлі - Код Класифікатора 03.07, який відноситься до Розділу 3 (Землі громадської забудови) ОСОБА_5
Отже, маючи у власності земельну ділянку з цільовим призначенням "для підприємств іншої промисловості (1.10.5)" позивач фактично використовував її для іншого цільового призначення - обслуговування будівель торгівлі.
З наведених у відзиві підстав представник відповідача вважає, що оскаржений припис є законним, а тому просив в задоволенні позову відмовити повністю.
Позивач подав відповідь на відзив, в якому вказав на необґрунтованість та безпідставність поданого відповідачем відзиву на позов.
Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив, зазначаючи, що позивачем не спростовано факту використання земельної ділянки, яка знаходиться у його власності, не за цільовим призначенням, а відтак ТОВ "ОВД Груп" повинно усунути порушення вимог земельного законодавства, забезпечивши використання земельної ділянки за цільовим призначенням.
В судовому засіданні під час розгляду справи по суті представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві та відповіді на відзив.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позов та запереченні.
З'ясувавши доводи та заперечення сторін, наведені ними в заявах по суті справи, доводи та аргументи на обґрунтування вимог та заперечень, дослідивши зібрані у справі докази, суд встановив такі фактичні обставини справи.
Відповідно до ОСОБА_5 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексний номер витягу 78854444 від 25.01.2017 ТОВ "ОДВ ГРУП" (ЄДРПОУ 41062755) є власником земельної ділянки, кадастровий номер 5610100000:01:035:0030, площею 0,6 га, за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Київська, земельна ділянка 98. Форма власності: приватна (а.с.14).
Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-5603849032018 від 08.02.2018 цільове призначення земельної ділянки: 1.10.5, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, вид використання: для реконструкції будівлі свинарника під виробничий корпус та будівництва адміністративно-побутового корпусу і ремонтної майстерні (а.с.12-13).
Відповідно до Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на вказаній земельній ділянці за адресою Рівненська обл., м. Рівне, вул. Київська, 98, розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у приватній власності ТОВ "ОДВ ГРУП":
будівля, ремонтна майстерня літ. "2Б-1", об'єкт житлової нерухомості: ні, загальною площею 974.5 кв.м, реєстраційний номер 1155589556101;
будівля, виробничий корпус літ. "У-1", об'єкт житлової нерухомості: ні, загальною площею 998,6 кв.м, реєстраційний номер 1156296856101;
будівля, склад негорючих матеріалів, літ. "2В-1", об'єкт житлової нерухомості: ні, загальною площею 396,7 кв.м, реєстраційний номер 417880856101 (а.с.15-17).
Суд встановив, що 31.01.2018 Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області видано наказ № 113-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності", яким наказано здійснити державний контроль за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведенні перевірки на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:035:0030, яка розташована за адресою: вул. Київська,98, м. Рівне. Старшим державним інспекторам з 01.02.2018 по 15.02.2018 здійснити зазначений захід державного контролю (а.с.39).
15.02.2018 посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №113-ДК/96/АП/09/01/-1 (а.с.40), в графі якого "Місцезнаходження юридичної чи фізичної особи, які перевіряються" зазначено: вул. Київська, 98, м. Рівне, 33027.
В Акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 15.02.2018 №113-ДК/96/АП/09/01/-18 зазначено, що згідно з даними Державного земельного кадастру та реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка площею 0,6 га (кадастровий номер 5610100000:01:035:0030) перебуває у приватній власності ТОВ "ОДВ ГРУП" (директор ОСОБА_6) з цільовим призначенням для реконструкції будівлі свинарника під виробничий корпус та будівництва адміністративно-побутового корпусу і ремонтної майстерні. Державна реєстрація речового права на нерухоме майно від 23.01.2017 №18704868.
В ході проведення перевірки, з виїздом на місце встановлено, що на даній земельній ділянці розташовано об'єкти нерухомого майна, які функціонально використовуються як об'єкти для здійснення комерційної діяльності (торгівлі), а саме: будівельний маркет "Маяк" та складські приміщення, які використовуються разом з прилеглою територією для зберігання та реалізації будівельних матеріалів (мінвата, фарба, гідроізоляційний матеріал, каналізаційні люки, труби, тощо). Водночас, факт здійснення торгівлі на вказаній земельній ділянці за адресою: вул. Київська, 98 підтверджено фіскальним чеком від 15.02.2018 №47.
Вказані факти свідчать про порушення вимог земельного законодавства ТОВ "ОДВ ГРУП" в особі директора ОСОБА_4, яким не забезпечено використання за цільовим призначенням земельної ділянки площею 0,6 га, а саме п. "а" ч. 1 ст. 91 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачено ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53 КУпАП.
Означений акт перевірки складений та підписаний старшими державними інспекторами Стельмащуком С.В. та Герасимчуком А.В.
Матеріалами справи стверджено, що у зв'язку з встановленням порушень статті 91 Земельного кодексу України посадовими особами Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 28.03.2018 складено протокол про адміністративне правопорушення №113-ДК/0000278П/07/01/-18 (а.с.43), за результатами розгляду якого постановою від 10.04.2018 №113-ДК/0000278По/08/01-18 накладено адміністративне стягнення на директора ТОВ "ОДВ ГРУП" ОСОБА_4 у вигляді штрафу в розмірі 255 грн. (а.с.47).
Суд встановив, що 10.04.2018 відповідачем на ім'я керівника ТОВ "ОДВ Груп" складено припис №113-ДК/192Пр/03/01/-18, яким приписано: усунути порушення вимог земельного законодавства, а саме забезпечити використання земельної ділянки площею 0,6 га з кадастровим номером 5610100000:01:035:0030 за цільовим призначенням, що знаходиться за адресою м. Рівне, вул. Київська, 98. Термін виконання припису до 10.05.2018, обґрунтування: ст. 91 Земельного кодексу (а.с.45).
Вважаючи вказаний припис протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
При вирішенні даного адміністративного спору по суті суд враховує таке.
Відповідно до ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею; суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади; об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України (ст. 187 ЗК України).
Приписами статті 188 ЗК України передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Відповідно до статті 19 Закону України "Про охорону земель" від 19.06.2003 N 962-IV, зі змінами та доповненнями, державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, проводить моніторинг родючості ґрунтів та агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 №963-IV (далі - Закон №963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Статтею 2 Закону №963-IV визначено, що основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є:
забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України;
забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель;
запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення;
забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.
Відповідно до ст.5 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Моніторинг родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення та агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення проводить центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.
Відповідно до пунктів 1, 2 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 (далі - Положення №15), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Держгеокадастр у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Згідно з положеннями статті 6 Закону №963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать зокрема здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Частиною 4 статті 9 Закону №963-IV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом:
проведення перевірок;
розгляду звернень юридичних і фізичних осіб;
участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель;
розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель;
проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Статтею 10 Закону №963-IV регламентовано, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України;
передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.
Аналогічні повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель закріплені в п. 5-1 Положення № 15.
Відповідно до ст.11 Закону №963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель зобов'язані додержуватися Конституції України, законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів.
Пунктом 7 Положення №15 визначено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, відповідно до п. 1 якого Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.
В судовому засіданні представник відповідача пояснив, що під час складання досліджених судом документів, якими оформлено результати перевірки від 15.02.2018, уповноважені посадові особи Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області керувалися Інструкцією з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Мінагрополітики від 19.01.2017 № 6.
У зв'язку з цим суд зазначає, що серед затверджених вищевказаною Інструкцією бланків матеріалів про адміністративні правопорушення відсутні бланки актів перевірок дотримання вимог земельного законодавства.
Такі документи були затверджені Порядком планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, що затверджений наказом Міністерство аграрної політики та продовольства України N 132 від 25.02.2013, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 р. за № 412/22944. Однак, цей Наказ скасовано на підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України № 169-р від 10.03.2017, втратив чинність на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 24 від 20.01.2017.
Натомість, відповідно до пп.8 п.5 Порядку № 15 Держгеокадастр з метою організації своєї діяльності організовує ведення діловодства та архіву відповідно до встановлених правил.
Так, наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 27.12.2016 №353 (далі - Наказ №353) "Про організаційні заходи із здійснення функцій державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів територіальними органами Держгеокадастру" запроваджено в діловодство головних управлінь Держгеокадастру в областях:
1) бланк для листів Управління контролю за використанням та охороною земель, згідно з додатком 1;
2) бланк клопотання про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель, згідно з додатком 2;
3) бланк акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства, згідно з додатком 3;
4) бланк клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства, згідно з додатком 4;
5) бланк акта обстеження земельної ділянки, згідно з додатком 5,
а також наказано керівникам головних управлінь Держгеокадастру в областях передбачити в посадових інструкціях державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель право підписувати документи на бланках, зазначених у підпунктах 2-5 підпункту 1.1. пункту 1 цього наказу; забезпечити реєстрацію документів з питань здійснення функцій державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів в системі електронного документообігу "ДОК ПРОФТМСтеп 2.0".
Згідно з додатком №3 та додатком №5 до цього наказу акти складаються в присутності особи, що перевіряється, в акті перевірки зазначається місцезнаходження юридичної особи, фактична площа та план - схема земельної ділянки. Окрім цього, акт підписується представником юридичної особи чи уповноваженої ним особи або фізичної особи чи її представника, які перевірялись.
Суд критично оцінює та відхиляє доводи представника відповідача про те, що проведена перевірка стосувалась земельної ділянки, а не конкретного суб'єкта господарювання. Суд зазначає, що до початку перевірки відповідачу було достеменно відомо, що земельна ділянка з кадастровим номером 5610100000:01:035:0030, яка розташована за адресою: вул. Київська,98, м. Рівне, належить на праві приватної власності позивачу, позаяк відповідні відомості були внесені до Державного земельного кадастру, а також зазначені в листі начальника Відділу у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області ОСОБА_7 від 29.01.2018 № 127/416-18-0.17.2, з урахуванням якого відповідачем було видано наказ від 31.01.2018 № 113-ДК про здійснення заходів державного контролю на вказаній земельній ділянці.
Разом з тим, як встановлено в ході розгляду справи судом та не заперечувалось сторонами, перевірка дотримання ТОВ "ОДВ ГРУП" вимог земельного законодавства проводилась за відсутності представника товариства чи уповноваженої ним особи. Представник позивача ствердив, що про проведений контрольний захід позивач довідався після отримання акта перевірки засобами поштового зв'язку.
Суд встановив, що в графах акта перевірки від 15.02.2018, які передбачають наявність відомостей про посади, прізвища, імена та по-батькові осіб, що були залучені до перевірки, а також відомостей про керівника юридичної особи чи уповноваженої ним особи або фізичної особи чи її представника, що перевіряється, які були присутні при перевірці, - будь-які відомості відсутні.
Також, в графах акта перевірки: "Підписи осіб, які були присутні при перевірці", "Підпис представника юридичної особи чи уповноваженої ним особи або фізичної особи чи її представника, які перевірялись", "З актом ознайомлений, копію акта отримав", "Дата, підпис" - будь-які відомості відсутні.
Окрім наведеного, зазначено, що копія цього акта відправлена поштою (у разі відмови від отримання акта) 20.02.2018.
В той же час будь-які відомості щодо відмови уповноваженої особи позивача від участі в контрольному заході, від отримання акта перевірки чи його підписання матеріали справи не містять і на їх наявність відповідач не вказує.
З огляду на встановлені в судовому засіданні обставини, суд вважає, що акт перевірки від 15.02.2018, на підставі якого прийнято оскаржений позивачем припис, не містить обов'язкових відомостей, які повинні бути в ньому відображені відповідно до наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 27.12.2016 №353 "Про організаційні заходи із здійснення функцій державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів територіальними органами Держгеокадастру", а відтак складений з порушенням установлених вимог.
Щодо відображених в акті перевірки порушень, суд зазначає, що зазначений в акті перевірки фіскальний чек №47 від 15.02.2018 безпосередньо ТОВ "ОДВ Груп" не стосується". Вказаний фіскальний документ стверджує, що в магазині по вул.Київська,98 м. Рівне ФОП ОСОБА_4 15.02.2018 о 16:05 було реалізовано рукавиці в'язані робочі вартістю 23,26 грн. (а.с.49). Будь-які документально підтверджені відомості щодо розміщення на земельній ділянці складських приміщень, які використовуються разом з прилеглою територією для зберігання та реалізації будівельних матеріалів (мінвата, фарба, гідроізоляційний матеріал, каналізаційні люки, труби тощо) матеріали перевірки не містять.
Наданими позивачем доказами підтверджено, що відповідно до договору оренди нежитлового приміщення від 01.04.2017 ТОВ "ОДВ ГРУП" (Орендодавець) передає, а ТОВ "ТБК "МАЯК" (Орендар) приймає у строкове платне користування нежитлове приміщення, загальною площею 3983,1 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Київська, 98. Додатковою угодою №1 до Договору оренди нежитлового приміщення від 01.04.2017 сторони дійшли згоди викласти, зокрема, п. 1.1 Договору в наступній редакції: "Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування частину нерухомого майна у приміщеннях: Приміщення літ. У-1, площею 204,5 кв.м., що знаходиться за адресою м. Рівне, вул. Київська, 98; Приміщення літ. 2Б-1, площею 924,5 кв.м., що знаходиться за адресою м. Рівне, вул. Київська, 98" (а.с.28,92).
Також згідно з договорами оренди нежитлових приміщень від 01.04.2017 та від 05.04.2017 ТОВ "ОВД ГРУП" передає у строкове платне користування фізичним особам-підприємцям ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_4: нежитлове приміщення загальною площею 419,6 кв.м., що знаходяться за адресою м. Рівне, вул. Київська, 98; нежитлове приміщення загальною площею 74,3 кв. м., що знаходяться за адресою м. Рівне, вул. Київська, 98; частину нерухомого майна у приміщенні, літ. У-1, площею 710,5 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Київська, 98 (а.с.93,97,101).
Факт передачі таких об'єктів нерухомого майна від орендодавця орендарям підтверджують акти приймання - передачі від 01.04.2017 та від 05.04.2017 (а.с.29,96,100,104).
При цьому ні акт перевірки, ні оскаржений позивачем припис не містять відомостей про коло осіб, господарська діяльність яких вказує на порушення земельного законодавства.
В судовому засіданні представник відповідача на підтвердження факту порушення безпосередньо позивачем вимог земельного законодавства надав суду фотознімки об'єктів нерухомого майна (а.с.80-84).
Як зазначено вище по тексту судового рішення, стаття 10 Закону № 963-ІV надає державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель право проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- та відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.
Суд зауважує, що в акті перевірки від 15.02.2018 будь-які відомості щодо проведення фотозйомки під час здійснення заходу контролю відсутні та не зазначено, що додатком до такого акту є фототаблиця. Надані представником відповідача фотознімки не містять дати їх створення, відсутні відомості щодо особи, якою здійснювалось фотографування; їх огляд не дає підстави для висновку щодо належності земельної ділянки та об'єктів нерухомого майна саме позивачу. Закон не наділяє державних інспекторів Держгеокадастру повноваженнями на власний розсуд без відома власника відвідувати та оглядати об'єкти права приватної власності юридичних чи фізичних осіб та здійснювати їх фотографування без відповідного процесуального оформлення своїх дій у встановленому порядку.
Суд зазначає, що відповідно до приписів статті 10 Закону № 963-ІV державним інспекторам надано право безперешкодно обстежувати земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, однак таке обстеження повинне здійснюватись в установленому законодавством порядку. Встановлені в судовому засіданні обставини дають підстав для висновку, що здійснення заходу контролю щодо позивача 15.02.2018 та оформлення його результатів було здійснено всупереч установленому законодавством порядку.
За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.1 ст.73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
За приписами ч.1 ст.74 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом.
Стаття 75 КАКС України визначає, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Відповідно до ст.76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
В ході судового розгляду справи відповідач не виконав процесуального обов'язку доказування та не підтвердив правомірності його поведінки у спірних правовідносинах. Суд вважає, що проведена відповідачем 15.02.2018 перевірка дотримання вимог земельного законодавства на належній ТОВ "ОДВ Груп" на праві власності земельній ділянці кадастровий номер 5610100000:01:035:0030, та акт № 113-ДК/96/АП/09/01/-18, яким оформлені результати такої перевірки, не відповідають вимогам чинного законодавства. Належні, допустимі та достовірні докази, які підтверджують порушення ТОВ "ОДВ Груп" вимог земельного законодавства, відповідачем не надані, а відтак оскаржений позивачем припис про усунення означених порушень не може бути визнаний обґрунтованим та правомірним. За встановлених обставин позов слід задовольнити повністю.
Документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору (а.с.3) суд присуджує на користь позивача відповідно до ч.1 ст.139 КАС України.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "ОДВ ГРУП" (33027 м. Рівне, вул. Київська,98, ідентифікаційний код 41062755) до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (33013 м. Рівне, вул. С.Петлюри,37, ідентифікаційний код 39768252) задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області № 113-ДК/192Пр/03/01/-18 від 10.04.2018.
Стягнути на користь позивача ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю "ОДВ ГРУП" з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1762,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 01 серпня 2018 року.
Суддя Дорошенко Н.О.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2018 |
Оприлюднено | 10.08.2018 |
Номер документу | 75773375 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні