ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 серпня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/629/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,
за участю:
секретаря судового засідання - Дубінчина О.М.,
представника позивача - Веклича О.В.,
представника відповідача - Біленко Н.О.,
розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРМІНАЛ-МК" до Державної фіскальної служби України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: 1) Комунальне підприємство "Новокаховське шляхово-експлуатаційне управління", 2) Товариство з обмеженою відповідальністю "Дорсервіс", 3) Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврошляхбуд" про визнання протиправними і скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Термінал-МК" /надалі - позивач, ТОВ "Термінал-МК"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України /надалі - відповідач, ДФС України/ про визнання протиправними і скасування рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 495739/37748433 від 28 грудня 2017 року про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 306 від 30 листопада 2017 року до податкової накладної № 122 від 10 листопада 2017 року; рішення №495738/37748433 від 28 грудня 2017 року про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 307 від 22 листопада 2017 року до податкової накладної № 97 від 08 листопада 2017 року та рішення №495740/37748433 від 28 грудня 2017 року про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №207 від 23 листопада 2017 року до податкової накладної № 350 від 30 жовтня 2017 року та зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 306 від 30 листопада 2017 року до податкової накладної № 122 від 10 листопада 2017 року; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 307 від 22 листопада 2017 року до податкової накладної № 97 від 08 листопада 2017 року; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №207 від 23 листопада 2017 року до податкової накладної № 350 від 30 жовтня 2017 року /а.с. 7-13. т. І/.
В обґрунтування заявлених вимог позивач вказував на те, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації розрахунків коригування кількісних та вартісних показників до податкових накладних не містять чіткого визначення підстав для їх прийняття, зокрема, у них не зазначено, які документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію відповідного розрахунку коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної, натомість позивачем надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними № 122 від 10 листопада 2017 року, № 97 від 08 листопада 2017 року та № 350 від 30 жовтня 2017 року.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.
У відзиві на позов, який надійшов до суду 17 квітня 2018 року, відповідач посилався на те, що реєстрація розрахунків коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної № 306 від 30 листопада 2017 року, № 307 від 22 листопада 2017 року та № 207 від 23 листопада 2017 року була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України внаслідок відповідності розрахунку коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567. За результатами розгляду поданих позивачем документів, комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняті рішення від 28 грудня 2017 року № 495738/37748433 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 307 від 22 листопада 2017 року, рішення від 28 грудня 2017 року № 495739/37748433 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 306 від 30 листопада 2017 року та рішення від 28 грудня 2017 року № 495740/37748433 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № 207 від 23 листопада 2017 року. Відповідач зазначив, що позивачем до повідомлення додано копії первинних документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 306 від 30 листопада 2017 року до податкової накладної № 122 від 10 листопада 2017 року; розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 307 від 22 листопада 2017 року до податкової накладної № 97 від 08 листопада 2017 року та розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №207 від 23 листопада 2017 року до податкової накладної № 350 від 30 жовтня 2017 року /а.с. 129-131, т. І/.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував та просив відмовити у його задоволенні.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження в адміністративній справі від 26 березня 2018 року до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, залучено - 1) Комунальне підприємство "Новокаховське шляхово-експлуатаційне управління" (ідентифікаційний код 054452099), 2) Товариство з обмеженою відповідальністю "Дорсервіс" (ідентифікаційний код 32599920), 3) Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврошляхбуд" (ідентифікаційний код 34474046) /а.с. 2, т. І/.
Третя особа, Товариство з обмеженою відповідальністю "Дорсервіс", явку свого уповноваженого представника у судове засідання не забезпечила, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлялась належним чином, та про причину неявки суд не повідомила /а.с. 29, т. ІІ/.
Комунальне підприємство "Новокаховське шляхово-експлуатаційне управління" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврошляхбуд" надіслали суду клопотання про розгляд справи за відсутності їх представників.
Відповідно до частини першої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
За змістом пункту першого частини третьої цієї статті якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Зважаючи на те, що ТОВ "Дорсервіс" належним чином повідомлено про дату, час та місце розгляду справи по суті та про причини неявки суд не повідомило, суд визнав за можливе розглядати справу за відсутності представника цієї третьої особи.
Заслухавши пояснення представників учасників справи та дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Термінал-МК" /ідентифікаційний код 37748433/ зареєстроване як юридична особа в установленому законодавством порядку та здійснює господарську діяльність за видом - 46.71 оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами /а.с. 52-58, т. І/.
1) Між ТОВ "Термінал -МК" (постачальник) та ТОВ "Дорсервіс" (покупець) укладено договір поставки нафтопродуктів від 17 березня 2017 року № 127-17/03/17, відповідно до умов якого Постачальник зобов'язується передати у власність Покупця, а Покупець - прийняти та оплатити нафтопродукти /а.с. 80 - 84, т. І/.
Факт здійснення авансового платежу засвідчено рахунком на оплату № 2055 від 06 листопада 2017 року та платіжним дорученням № 445 від 10 листопада 2017 року /а.с. 86-87, т. І/.
За фактом надходження від ТОВ "Дорсервіс" авансового платежу позивачем складено податкову накладну № 122 від 10 листопада 2017 року на загальну суму 660,00 грн, у тому числі ПДВ - 110,00 грн, яку зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 176-177, т. І/.
У свою чергу ТОВ "Термінал-МК" передало у власність ТОВ "Дорсервіс" бітум дорожній 70/100 у кількості 22,64 тони на загальну суму 286396,00 грн, в тому числі ПДВ - 47732,67 грн, що підтверджується видатковою накладною № 2295 від 30 листопада 2017 року /а.с. 85, т. І/.
У зв'язку зі зміною кількості та вартості поставленого товару ТОВ "Термінал-МК" складено розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної № 122 від 10 листопада 2017 року, а саме: № 308 від 30 листопада 2017 року та № 306 від 30 листопада 2017 року.
Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 308 від 30 листопада 2017 року зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних, а реєстрацію іншого розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 306 від 30 листопада 2017 року - згідно квитанції від 16 грудня 2017 року зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України внаслідок відповідності розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13 червня 2017 року № 567 /а.с. 28, т. І/.
ТОВ "Термінал-МК" на адресу контролюючого органу направлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинена, відповідно до якого позивачем надано письмові пояснення по господарській операції з ТОВ "Дорсервіс"/а.с. 27, т. І/.
За результатами розгляду пояснень комісією ДФС прийнято рішення від 28 грудня 2017 року № 495739/37748433 про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 306 від 30 листопада 2017 року /а.с. 26, т. І/.
Зі змісту вказаного рішення комісії ДФС України слідує, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної стало надання платником податків копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
2) Між ТОВ "Термінал -МК" (постачальник) та КП "Новокаховське шляхово-експлуатаційне управління" (покупець) укладено договір поставки нафтопродуктів від 23 лютого 2017 року № 48-23/02/17, відповідно до умов якого Постачальник зобов'язується передати у власність Покупця, а Покупець - прийняти та оплатити нафтопродукти /а.с. 18 - 22, т. І/.
Факт здійснення авансового платежу засвідчено рахунком на оплату № 2057 від 06 листопада 2017 року та платіжним дорученням № 3069 від 08 листопада 2017 року /а.с. 24-25, т. І/.
За фактом надходження від КП "Новокаховське шляхово-експлуатаційне управління" авансового платежу позивачем складено податкову накладну № 97 від 08 листопада 2017 року на загальну суму 9440,17 грн, у тому числі ПДВ - 1573,36 грн , яку зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 192 - 193, т. І/.
У свою чергу ТОВ "Термінал-МК" передало у власність КП "Новокаховське шляхово-експлуатаційне управління" бітум дорожній 60/90 у кількості 15,2 тони на загальну суму 180880,00 грн, в тому числі ПДВ - 30146,67 грн, що підтверджується видатковою накладною № 2225 від 22 листопада 2017 року /а.с. 23, т. І/.
У зв'язку зі зміною номенклатури поставленого товару ТОВ "Термінал-МК" складено розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної № 97 від 08 листопада 2017 року, а саме: № 310 від 22 листопада 2017 року та № 307 від 22 листопада 2017 року.
Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 310 від 22 листопада 2017 року зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних, а реєстрацію іншого розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 307 від 22 листопада 2017 року - згідно квитанції від 12 грудня 2017 року зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України внаслідок відповідності розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13 червня 2017 року № 567 /а.с. 16, т. І/.
ТОВ "Термінал-МК" на адресу контролюючого органу направлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинена, відповідно до якого позивачем надано письмові пояснення по господарській операції з КП "Новокаховське шляхово-експлуатаційне управління" /а.с. 15, т. І/.
За результатами розгляду пояснень комісією ДФС прийнято рішення від 28 грудня 2017 року № 495738/37748433 про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 307 від 22 листопада 2017 року /а.с. 14, т. І/.
Зі змісту вказаного рішення комісії ДФС України слідує, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної стало надання платником податків копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
3) Між ТОВ "Термінал -МК" (постачальник) та ТОВ "Єврошляхбуд" (покупець) укладено договір поставки нафтопродуктів від 27 квітня 2017 року № 191-27/04/17, відповідно до умов якого Постачальник зобов'язується передати у власність Покупця, а Покупець - прийняти та оплатити нафтопродукти /а.с. 42-46, т. І/.
Факт здійснення авансового платежу засвідчено рахунком на оплату № 2010 від 30 жовтня 2017 року та платіжним дорученням № 55 від 30 жовтня 2017 року /а.с. 47-48, т. І/.
За фактом надходження від ТОВ "Єврошляхбуд" авансового платежу позивачем складено податкову накладну № 350 від 30 жовтня 2017 року на загальну суму 2012229,96 грн, у тому числі ПДВ - 335371,67 грн , яку зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 227 -228. т. І/.
16 листопада 2017 року на адресу ТОВ "Термінал-МК" надійшов лист № 162 від ТОВ "Єврошляхбуд" з вимогою повернути сплачений авансовий платіж у зв'язку з непоставкою на його користь бітуму дорожнього марки 70/100. На підставі вказаного листа та Акта звіряння взаємних розрахунків ТОВ "Термінал-МК" повернуто ТОВ "Єврошляхбуд" грошові кошти у сумі 637502,90 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 5679 від 23 листопада 2017 року /а.с. 49-51, т. І/.
У зв'язку з поверненням авансового платежу ТОВ "Термінал-МК" складено розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної № 350 від 30 жовтня 2017 року, а саме: № 207 від 23 листопада 2017 року.
Згідно з квитанцією від 29 листопада 2017 року реєстрацію розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 207 від 23 листопада 2017 року зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України внаслідок відповідності розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13 червня 2017 року № 567 /а.с. 40, т. І/.
ТОВ "Термінал-МК" на адресу контролюючого органу направлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинена, відповідно до якого позивачем надано письмові пояснення по господарській операції з ТОВ "Єврошляхбуд"/а.с. 39, т. І/.
За результатами розгляду пояснень комісією ДФС прийнято рішення від 28 грудня 2017 року № 495740/37748433 про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 207 від 23 листопада 2017 року /а.с. 38, т. І/.
Зі змісту вказаного рішення комісії ДФС України слідує, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної стало надання платником податків копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Не погодившись із вказаними рішеннями, позивач оскаржив їх до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до пункту 1.1 статті 1 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 цього Кодексу об'єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (за змістом пункту 188.1 статті 188 ПК України).
Згідно з пунктом 192.1 статті 192 ПК України якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації; отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов'язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
З матеріалів справи вбачається, що складені позивачем податкові накладні № 122 від 10 листопада 2017 року, № 97 від 08 листопада 2017 року та № 350 від 30 жовтня 2017 року подані на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - ЄРПН), прийняті та відповідно зареєстровані в ЄРПН.
Відповідно до положень пункту 74.2 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (надалі - Порядок № 1246), розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) - електронний документ, який складається платником податку до податкової накладної відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
У пункті 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вказані приписи кореспондуються з положеннями пункту 13 Порядку № 1246, згідно з яким за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Як вже зазначалося, відповідно до квитанцій про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрація розрахунків коригування кількісних і вартісних показників № 306 від 30 листопада 2017 року, № 307 від 22 листопада 2017 року та № 207 від 23 листопада 2017 року зупинена. При цьому у квитанціях лише зазначено, що ПК/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за № 753/30621.
Наведене свідчить про формальний підхід контролюючого органу до повідомлення платника податків про причини та підстави зупинення реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, оскільки застосоване контролюючим органом формулювання є доволі загальним, що унеможливлює зрозуміти платнику податків причини та підстави зупинення реєстрації податкових накладних і, як наслідок, визначити свої подальші дії, спрямовані на розблокування реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної.
У поясненнях, наданих відповідачу на усунення обставини зупинення реєстрації в ЄРПН відповідного розрахунку коригування, позивачем вказано причину коригування, а саме: зміна вартості або номенклатури товару або повернення авансового платежу.
Відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16.1 статті 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Абзацом 1 постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією ДФС про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" № 190 від 29 березня 2017 року /чинної до 22 березня 2018 року/ передбачалося, що комісія ДФС приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Абзацом 2 постанови № 190 визначалося, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Таким чином, рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації розрахунку коригування , натомість у рішеннях Комісії ДФС України від 28 грудня 2017 року № 495739/37748433, № 495738/37748433 та № 495740/37748433 в якості підстави зазначено: "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування".
Суд відзначає, що із змісту цих оскаржуваних рішень комісії ДФС України про відмову у реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних неможливо встановити обставини, які стали підставою для відмови у реєстрації розрахунків, зокрема, які документи складені з порушенням законодавства, та/або яких документів не вистачало для прийняття рішення про реєстрацію розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних.
З огляду на це, суд критично оцінює надані у судовому засіданні пояснення представника відповідача щодо не підтвердження позивачем господарських операцій, оскільки оскаржувані рішення не містять посилання на вказані обставини як на підставу для відмови у реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних, які зареєстровані в ЄРПН.
Отже, рішення від 28 грудня 2017 року № 495739/37748433, № 495738/37748433 та № 495740/37748433 не містять чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову у реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників, а відтак є необґрунтованими, у зв'язку з чим не відповідають критеріям правомірності рішення суб'єкта владних повноважень, що визначені статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України, і тому є протиправними.
Таким чином, позовні вимоги у частині визнання протиправними та скасування рішень Державної фіскальної служби України від 28 грудня 2017 року № 495739/37748433, № 495738/37748433 та № 495740/37748433 підлягають задоволенню.
Надаючи оцінку позовній вимозі про зобов'язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригування кількісних і вартісних показників № 306 від 30 листопада 2017 року, № 307 від 22 листопада 2017 року та № 207 від 23 листопада 2017 року, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема зобов'язання вчинити певні дії.
Положеннями частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
Отже, процесуальним законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов'язувати суб'єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.
Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29 грудня 2010 року (зі змінами), передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування /пункт 19/. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду /пункт 20/.
Зважаючи на викладене та з метою належного захисту порушеного права позивача, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДФС України зареєструвати в ЄРПН розрахунки коригування кількісних і вартісних показників № 306 від 30 листопада 2017 року, № 307 від 22 листопада 2017 року та № 207 від 23 листопада 2017 року, складені ТОВ "Термінал-МК" до податкових накладних № 122 від 10 листопада 2017 року, № 97 від 08 листопада 2017 року та № 350 від 30 жовтня 2017 року.
Отже, позов підлягає задоволенню повністю.
Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи, що суд дійшов висновку про задоволення позову на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, то понесені позивачем витрати по сплаті судового збору за подання цього позову підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРМІНАЛ-МК" (місцезнаходження: вул. Генерала Жданова, буд. 10, офіс 1, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 37748433) до Державної фіскальної служби України (місцезнаходження: Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 39292197), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: 1) Комунальне підприємство "Новокаховське шляхово-експлуатаційне управління", 2) Товариство з обмеженою відповідальністю "Дорсервіс", 3) Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврошляхбуд" про визнання протиправними і скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 495739/37748433 від 28 грудня 2017 року про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 306 від 30 листопада 2017 року до податкової накладної № 122 від 10 листопада 2017 року; рішення №495738/37748433 від 28 грудня 2017 року про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 307 від 22 листопада 2017 року до податкової накладної № 97 від 08 листопада 2017 року та рішення №495740/37748433 від 28 грудня 2017 року про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №207 від 23 листопада 2017 року до податкової накладної № 350 від 30 жовтня 2017 року.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 306 від 30 листопада 2017 року до податкової накладної № 122 від 10 листопада 2017 року; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 307 від 22 листопада 2017 року до податкової накладної № 97 від 08 листопада 2017 року; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №207 від 23 листопада 2017 року до податкової накладної № 350 від 30 жовтня 2017 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (місцезнаходження: вул. Соборності, буд. 66, м. Полтава, Полтавська область, 36029, ідентифікаційний код 13967927) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕРМІНАЛ-МК" (місцезнаходження: вул. Генерала Жданова, буд. 10, офіс 1, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 37748433) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 5286,00 грн (п'ять тисяч двісті вісімдесят шість гривень нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексом адміністративного судочинства України у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII.
Повний текст рішення складено 14 серпня 2018 року.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2018 |
Оприлюднено | 14.08.2018 |
Номер документу | 75848161 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні