Рішення
від 09.08.2018 по справі 927/448/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

Іменем України

09 серпня 2018 року м. Чернігів справа № 927/448/18

Господарський суд Чернігівської області у складі судді А.С. Сидоренка , за участю секретаря судового засідання Репех О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження матеріали позовної заяви за позовом Заступника прокурора Чернігівської області (14000, м. Чернігів, вул. Князя Чорного, 9) в інтересах держави в особі Менської міської ради 15600, м. Мена Чернігівської області, вул. Титаренка Сергія, 7 До Приватного підприємства Регіон Сервіс-ДМ 14000, м. Чернігів, вул. Коцюбинського, 58 - а, кв. 9 про стягнення 159 590 грн. 40 коп.

Представники сторін:

від позивача: не з'явився

від відповідача: не з'явився

В судовому засіданні 17.07.2018р. прийняла участь прокурор відділу прокуратури Чернігівської області ОСОБА_1, посв. від 10.11.2017р. № 048630.

В судовому засіданні 09.08.2018р. прийняла участь прокурор відділу прокуратури Чернігівської області ОСОБА_2, посв. від 10.05.2017р. № 048896.

Рішення виноситься після перерви, оголошеної в судовому засіданні з 17.07.2018р. по 09.08.2018р., на підставі ст. 216 Господарського процесуального кодексу України.

В судовому засіданні 09.08.2018р., на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

СУТЬ СПОРУ:

14 червня 2018 року до Господарського суду Чернігівської області надійшла позовна заява Заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Менської міської ради до Приватного підприємства Регіон Сервіс-ДМ про стягнення 159 590,40 грн. збитків у вигляді неотриманої орендної плати за користування земельною ділянкою протягом 2015 - 2016 років.

В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор посилається на порушення відповідачем вимог чинного законодавства України щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 1,60 га, розташовану в м. Мена по вул. Шевченка, 82, внаслідок чого органом місцевого самоврядування неотримані грошові кошти в сумі 159 590,40 грн., які мали б бути сплачені підприємством як орендна плата протягом 2015 - 2016 років. При цьому, Менською міською радою неналежним чином здійснюється захист інтересів держави.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 19.06.2018р.:

позовна заява прийнята до розгляду та відкрито провадження у справі;

ухвалено здійснювати розгляд позовної заяви за правилами спрощеного позовного провадження;

призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 17.07.2018р.;

встановлено процесуальний строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву - протягом п'ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали; у разі подання відзиву на позов його зміст та порядок подання повинні відповідати ст. 165 Господарського процесуального кодексу України;

встановлено процесуальні строки: для подання прокурором та позивачем відповіді на відзив - протягом п'яти днів з дня отримання відзиву; для подання відповідачем заперечення - до 13 липня 2018 року включно ; у разі подання відповіді на відзив та заперечення їх зміст та порядок подання повинні відповідати ст. ст. 166, 167 Господарського процесуального кодексу України;

викликано для участі в судовому засіданні представника Менської міської ради в якості позивача з одночасним повідомленням останнього про те, що у разі його неявки в судове засідання без поважних причин або неповідомлення ним про причини неявки, суд залишає позовну заяву без розгляду, крім випадку, якщо від нього надійде заява про розгляд справи за його відсутності і його нез'явлення не перешкоджає вирішенню спору;

викликано для участі в судовому засіданні представника Приватного підприємства Регіон Сервіс-ДМ в якості відповідача з одночасним повідомленням останнього про те, що його неявка не перешкоджає проведенню судового засідання та розгляду справи.

У встановлений господарським судом процесуальний строк відповідачем відзив на позовну заяву поданий не був.

Згідно з ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

В судовому засіданні 17.07.2018р., на підставі ст. 216 Господарського процесуального кодексу України, оголошено перерву до 09.08.2018р., про що відповідач був повідомлений ухвалою.

Вказані вище ухвали суду від 19.06.2018р. та від 17.07.2018р., що направлялись відповідачеві на адресу, вказану позивачем і яка відповідає адресі, наявній в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, були повернуті до суду з інших причин, що не дали змоги виконати обов'язки щодо пересилання поштового відправлення.

Таким чином, вважається, що відповідач належним чином був повідомлений про розгляд Господарським судом Чернігівської області позовної заяви Заступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Менської міської ради.

Позивач належним чином був повідомлений про дату, час та місце проведення судових засідань, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень № 1400039908931 та № 1400040492897, однак не скористався своїм процесуальним правом на участь у них.

03 серпня 2018 року до Господарського суду Чернігівської області надійшло клопотання від 01.08.2018р. № 1297/04-11 Менської міської ради про розгляд справи за відсутності повноважного представника органу місцевого самоврядування. При цьому, позивач повідомив про підтримання ним заявлених позовних вимог.

Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення прокурора, з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи (Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо Приватного підприємства Регіон Сервіс-ДМ , сформована 13.06.2018р.) (а.с. 22 - 23), відповідач є власником комплексу загальною площею 1545,9 м 2 загальною вартістю 196 956,00 грн., розташованого в м. Мена Чернігівської області по вул. Шевченка, 82, придбаного на підставі договору купівлі-продажу від 03.04.2008р., посвідченого приватним нотаріусом Менського районного нотаріального округу ОСОБА_3 та зареєстрованим за № 1911.

Для обслуговування придбаного майна відповідачем використовується земельна ділянка площею 1,6 га.

Рішенням двадцять восьмої сесії Менської міської ради Менського району Чернігівської області шостого скликання від 24.07.2013р. Про дозвіл на виготовлення проекту відведення на земельну ділянку для надання в оренду ПП Регіон Сервіс-ДМ (а.с. - 24):

відмовлено ПП Регіон Сервіс-ДМ в наданні дозволу на розробку технічної документації землеустрою по передачі в оренду земельної ділянки площею 1,70 га в м. Мена по вул. Шевченка № 82;

надано дозвіл ПП Регіон Сервіс-ДМ на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання в оренду орієнтовною площею 1,60 га для розміщення майнового комплексу в м. Мена по вул. Шевченка № 82;

проект землеустрою подати для розгляду та затвердження у встановленому порядку.

В подальшому позивач неодноразово нагадував відповідачеві про необхідність укладення договору оренди земельної ділянки з одночасним попередженням про можливість нарахування збитків та необхідність їх відшкодування (листи від 12.08.2016р. № 862/03-15 та від 30.10.2017р. № 1143/04-08) (а.с. 25 - 26).

Проте, на день звернення Заступника прокурора Чернігівської області з даним позовом до господарського суду відповідний договір відповідачем укладений не був.

Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно ст. 13, 14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно ст. 80 Земельного кодексу України, суб'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

За змістом ст. 122 - 124 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Аналогічна норма закріплена і у ст. 16 Закону України Про оренду землі .

Стаття 206 Земельного кодексу України визначає, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У відповідності до ст. 21 Закону України Про оренду землі , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з абз. 1 п. 1 ст. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Положеннями ст. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Пунктом б ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема за самовільне зайняття земельних ділянок.

За змістом ст. 22 Цивільного кодексу України, ч. 2 ст. 224 та ч. 1 ст. 225 Господарського кодексу України упущеною вигодою вважаються доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене, а друга сторона додержувалася правил здійснення господарської діяльності.

Відшкодування збитків (упущеної вигоди) є видом цивільно-правової відповідальності, підстави для настання якої за порушення земельного законодавства встановлено, зокрема Земельним кодексом України.

Статтями 152, 156, 157 Земельного кодексу України передбачено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284 затверджений Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (надалі - Порядок).

Згідно п. 1 - 5 Порядку, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки.

Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Відшкодуванню підлягають, зокрема інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані

Розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості).

Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій, а при вилученні (викупі) земельних ділянок - після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина.

На підставі розпорядження голови Менської районної державної адміністрації Чернігівської області від 12.07.2013р. № 211 Про створення комісії для визначення розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам , з метою визначення розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам вилученням (викупом) або тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок, керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам , створена комісія для визначення розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам (далі - Комісія), у складі згідно з додатком.

Комісію на підставі поданих заяв власників землі або землекористувачів, зобов'язано забезпечити визначення розміру збитків, складання відповідних актів та подання їх на затвердження голові районної державної адміністрації.

Згідно розпорядження голови Менської районної державної адміністрації Чернігівської області від 15.07.2016р. № 257 Про затвердження оновлених складів консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів районної державної адміністрації, ліквідацію окремих з них , у зв'язку зі змінами і доповненнями у складах консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів районної державної адміністрації, зокрема:

затверджений перелік консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, служб та комісій, утворених для сприяння здійсненню повноважень районної державної адміністрації станом на 15 липня 2016 року;

затверджені оновлені персональні склади консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, служб та комісій, що діють при районній державній адміністрації згідно з додатками 1 - 90.

04 жовтня 2016 року виконавчим комітетом Менської міської ради отримана інформація (лист від 03.10.2016р. № 1439 відділу Держгеокадастру у Менському районі Чернігівської області Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області) щодо нормативної грошової оцінки 1 м 2 земельної ділянки (землі промисловості) ТОВ Регіон-сервіс в м. Мена по вул. Шевченка, 82, яка становить: 20,08*1,059*1,249*1,433*1,2*0,91*1,50 = 62,34 грн.

04 листопада 2016 року відповідною комісією був визначений розмір збитків, заподіяних суб'єктами господарювання внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів (акт № 1).

За відповідним розрахунком розмір збитків, заподіяних відповідачем за користування земельною ділянкою площею 1,60 га, розташованою в м. Мена по вул. Шевченка, 82, без правовстановлюючих документів за один рік становить 79 795,20 грн.

Отже, розмір збитків за користування відповідачем вказаною вище земельною ділянкою протягом 2015 - 2016 років становить 159 590,40 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач неодноразово звертався до відповідача (листи від 25.11.2016р. № 1480/03-15 та від 10.04.2018р. 3 614/04-09) з вимогою щодо відшкодування збитків, завданих внаслідок користування земельною ділянкою площею 1,60 га, розташованою в м. Мена по вул. Шевченка, 82, без правовстановлюючих документів.

Проте, на день звернення Заступника прокурора Чернігівської області з даним позовом до господарського суду завдані збитки відшкодовані не були.

За таких обставин позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню у повному обсязі.

За правилами ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. 13, 14 Конституції України, ст. 224, 225 Господарського кодексу України, ст. 80, 122 - 124, 152, 156, 157, 206, 211 Земельного кодексу України, ст. 22 Цивільного кодексу України, ст. ст. 129, 165, 233, 238, 240, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного підприємства Регіон Сервіс-ДМ (14000, м. Чернігів, вул. Коцюбинського, 58 - а, кв. 9, код 35108974) на користь Менської міської ради (15600, м. Мена Чернігівської області, вул. Титаренка Сергія, 7, код 04061777) 159 590 грн. 40 коп. збитків.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Приватного підприємства Регіон Сервіс-ДМ (14000, м. Чернігів, вул. Коцюбинського, 58 - а, кв. 9, код 35108974) на користь Прокуратури Чернігівської області (14000, м. Чернігів, вул. Князя Чорного, 9, код 02910114) 2 393 грн. 86 коп. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду у строк, встановлений ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, шляхом подання апеляційної скарги через місцевий господарський суд.

Повний текст рішення складено 14.08.2018р.

Суддя А. С. Сидоренко

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення09.08.2018
Оприлюднено14.08.2018
Номер документу75848935
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/448/18

Рішення від 09.08.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 17.07.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 19.06.2018

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні