ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 серпня 2018 року м. Херсон Справа № 923/291/18

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. за участю секретаря судового засідання Межерицькій О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області 75600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. Каштанова, 8, код ЄДРПОУ 04851120, в інтересах держави в особі Голопристанської міської ради Херсонської області (місцезнаходження 75 600, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. 1 Травня, 14, код ЄДРПОУ 35550028)

до Відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю "ГОЛОПРИСТАНСЬКЕ АВТОТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО № 16540" (місцезнаходження 75600, Херсонська область, м.Гола Пристань, вул. Депутатська, 32, код ЄДРПОУ 03119150)

про стягнення заборгованості з орендної плати за землю в сумі 407 435,94 грн.

за участю: прокурора відділу прокуратури Херсонської області ОСОБА_1

та представників сторін:

від позивача - ОСОБА_2, довіреність № 02-17/493 від 07.09.2017;

від відповідача - ОСОБА_3, дов. від 14.05.2018;

Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Оберіг".

Заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду Херсонської області з позовом в інтересах держави в особі Голопристанської міської ради Херсонської області (позивача) до відповідача - Приватного акціонерного товариства "Голопристанське автотранспортне підприємство № 16540", яким просить з урахуванням уточнень до позовної заяви ( № 117-2649-18 від 17.05.2018), стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ГОЛОПРИСТАНСЬКЕ АВТОТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО № 16540" на користь Голопристанської міської ради Херсонської області (код ЄДРПОУ 35550028, вул. 1 Травня, 14, м. Гола Пристань, Херсонська область) через виконавчий комітет Голопристанської міської ради Херсонської області (код ЄДРПОУ 04059929, вул. 1 Травня, 14, м. Гола Пристань, Херсонська область) 407 435 грн. 94 коп. заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за договором оренди землі від 03.04.2012.

Ухвалою від 24.04.2018 відкрито провадження у справі та справу призначено до розгляду на 10.05.2018.

Ухвалою від 10.05.2018 розгляд справи відкладено на 21.05.2018. Ухвалою від 21.05.2018 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено розгляд справи у підготовчому засіданні на 17.07.2018. Замінено Приватне акціонерне товариство "Голопристанське автотранспортне підприємство № 16540" на правонаступника ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГОЛОПРИСТАНСЬКЕ АВТОТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО № 16540". Ухвалою від 17.07.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 25.07.2018. Ухвалою від 25.07.2018 розгляд справи відкладено на 07.08.2018.

Представник позивача в засіданні суду підтримав позовні вимоги прокурора в редакції уточнень до позовної заяви, посилаючись на те, що позивач - Голопристанська міська рада Херсонської області не має розрахункових та інших рахунків для здійснення фінансової діяльності, тому розпорядником коштів міського бюджету є виконавчий комітет Голопристанської міської ради Херсонської області. З огляду на викладене, як і прокурор, просить стягнути заборгованість з відповідача на користь позивача через виконавчий комітет Голопристанської міської ради Херсонської області.

21.05.2018 судом отримано лист виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області, в якому також зазначено, що Голопристанська міська рада не має розрахункових та інших рахунків для здійснення фінансової діяльності, тому розпорядником коштів міського бюджету є виконавчий комітет Голопристанської міської ради.

Відповідач - ТОВ "ГОЛОПРИСТАНСЬКЕ АВТОТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО № 16540" у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнає, посилаючись на те, що прокурором зазначено код Новокаховської місцевої прокуратури 04851120, але за цим кодом не зареєстровано Новокаховської місцевої прокуратури.

Крім того, прокурор визначив позивачем у справі Голопристанську міську раду, зазначивши код ЄДРПОУ 04059929, однак в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за цим кодом зареєстровано зовсім іншу юридичну особу - виконавчий комітет Голопристанської міської ради, тому виникає питання в чиїх же інтересах прокурор звернувся до суду з позовом.

Крім того, відповідач зазначає, що пунктом 9 договору оренди від 03.04.2012 визначено орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі.

Однак, рішенням господарського суду Херсонської області від 04.06.2015 у справі №923/273/14 внесено зміни до договору оренди, зокрема орендну плату визначено в розмірі 8% нормативної грошової оцінки землі в рік.

Відповідач доводить, що згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 17.01.2018 № 110880790 рішення суду від 04.06.2015 у справі № 923/273/14 зареєстровано 11.11.2016.

Таким чином, відповідач вважає, що відповідно до ст. 126 ЗК України, ч. 2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" право позивача нараховувати орендну плату в розмірі 8% нормативної грошової оцінки землі в рік виникло з 11.11.2016 - з дня державної реєстрації рішення у справі № 923/273/14. Отже, відповідач переплатив позивачу орендну плату у 2015 році, тому розрахунок орендної плати позивача є невірним.

Крім того, відповідач звертає увагу на те, що позивач необґрунтовано в розрахунку орендної плати застосовував нормативну грошову оцінку землі у 2016 році 2599062,67 грн, у 2017 році - 2172245,21 грн, але зміни до договору оренди щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки землі ні сторонами, ні рішенням суду не вносились.

26.06.2018 до суду від прокурора надійшла відповідь на відзив, в якому він просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі та зазначає, що в позовній заяві зазначено код прокуратури Херсонської області 04851120, оскільки Новокаховська місцева прокуратура не є юридичною особою, а входить до складу прокуратури Херсонської області. Щодо невірного зазначення коду позивача, то прокурор зазначає, що ця помилка виправлена ним в уточненні позовних вимог. Прокурор не погоджується з посиланнями відповідача на те, що право позивача нараховувати орендну плату в розмірі 8% нормативної грошової оцінки землі в рік виникло з 11.11.2016 - з дня державної реєстрації рішення у справі № 923/273/14, оскільки згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється в судовому порядку, то зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору у справі №923/273/14, тобто з 22.06.2015. Також прокурор не погоджується з посиланнями відповідача на відсутність даних про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2016, 2017 роки, оскільки прокурором було надано лист відділу у Голопристанському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області № 18-2111-0.3-388/2-17 від 15.03.2016 щодо нормативної грошової оцінки на 2016 рік в розмірі 2599062,67 грн; витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відділу у Голопристанському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області № 98/200-18 від 25.01.2018 станом на 2017 рік у розмірі 2172245,21 грн.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, суд,

в с т а н о в и в:

03.04.2012 між Голопристанською міською радою Херсонської області (орендодавець, позивач) та Приватним акціонерним товариством "Голопристанське автотранспортне підприємство № 16540", правонаступником якого є ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГОЛОПРИСТАНСЬКЕ АВТОТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО № 16540" (відповідач, орендар) укладено договір оренди землі. Договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Голопристанському районі Херсонської області 14.05.2012 за № 652230004000880.

За умовами п. 1 договору, позивач передає, а відповідач приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі автомобільного транспорту Голопристанської міської ради під розміщення будівель та споруд бази автотранспортного підприємства для провадження підприємницької діяльності, яка знаходиться в м. Голій Пристані по вул. Дзержинського (на даний час Депутатській), 32.

Відповідно до п. 2, п. 8 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,0893 га під розміщення будівель та споруд бази автотранспортного підприємства строком на 10 років.

На земельній ділянці розміщений об'єкт нерухомого майна - будівлі та споруди бази автотранспортного підприємства, що належить відповідачу на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого на підставі рішення виконавчого комітету Голопристанської міської ради від 26.10.2006 за № 234 (п. 4 договору).

14.05.2012 сторонами підписано акт про передачу та прийом земельної ділянки в натурі.

Рішенням Господарського суду Херсонської області від 04.06.2015 у справі №923/273/14, яке набрало чинності 22.06.2015, внесено зміни до договору оренди землі від 03.04.2012, укладеного між позивачем та відповідачем, шляхом викладення пунктів 5, 9, 11 в наступній редакції:

"5. Нормативна грошова оцінки земельної ділянки становить 1813721,33 гривень (один мільйон вісімсот тринадцять тисяч сімсот двадцять одна грн. 33коп.)";

"9. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі у розмірі 8 (вісім) відсотків нормативної грошової оцінки землі в рік";

"11. Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно у розмірі 12091,48 грн. (дванадцять тисяч дев'яносто одна грн. 48 коп.) на розрахунковий рахунок 33213812700134 в банк ГУДКУ м. Херсона, код № 37953845, МФО 852010 з щорічним урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки".

Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Отже, зобов'язання за договором оренди землі від 03.04.2012 змінились з дня набрання чинності рішенням Господарського суду Херсонської області у справі №923/273/14, тобто з 22.06.2015.

Листом від 31.07.2015 позивач направив рішення господарського суду Херсонської області від 04.06.2015 у справі № 923/273/14 до Голопристанського відділення Цюрупинської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області для залучення в практичній роботі при прийнятті звітності зі сплати орендної плати від відповідача.

Листом від 27.01.2016 № 5 відповідач звернувся до позивача з проханням зменшити розмір орендної плати (не 8% від нормативної грошової оцінки, а 3% або 4 %) у зв'язку із складним матеріальним становищем підприємства.

Рішенням Голопристанської міської ради від 29.03.2016 № 134 відмовлено відповідачу у зменшенні розміру орендної плати.

Однак, відповідач не в повному обсязі сплачує оренду плату з 22.06.2015, а у 2017 році орендна плата не сплачувалась взагалі, що стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом в інтересах позивача, виходячи з наступного.

Згідно із ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Частиною першою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Частиною 3 зазначеної статті передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

У відповідності до ч. 6 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом звертатися до суду з позовом (заявою, поданням), брати участь у розгляді справи тощо.

Згідно з ст. 53 ГПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Згідно рішення Конституційного Суду України у справі № 1-1/99 від 08.04.1999 інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності інших підприємств, товариств. Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави.

Під органами, уповноваженими державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Конституція України (ст.ст. 13, 14, 16) визначає, що земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового, у тому числі договірного, врегулювання, що виключає невизначеність у правовідносинах сторін, безгосподарське використання землі, безпосередньо належить до інтересів держави.

За вимогами ст. 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Суб'єктами права на землі комунальної власності згідно статті 80 ЗК України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Статтею 83 ЗК України передбачено, що землі які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Відповідно до положень ст. 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відноси відповідно до закону.

Згідно вимог ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Аналіз норм Конституції України, Земельного кодексу України свідчить, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Реалізуючи ці повноваження, вказані органи вступають у цивільні та господарські правовідносини з юридичними та фізичними особами.

Крім того, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності як одна із форм плати за землю входить до переліку загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів).

Відповідно до ст. 69 Бюджетного кодексу України плата за землю зараховується до доходів загального фонду місцевого бюджету у порядку, визначеному Бюджетним кодексом для плати за землю.

Кошти від плати за землю використовуються на цілі, що визначаються законодавством України.

Прокурор звернувся з даним позовом до суду, оскільки у зв'язку з несплатою відповідачем орендної плати за договором оренди земельної ділянки, бюджет Голопристанської міської ради недоотримує кошти, чим завдано суттєвої шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави в особі територіальної громади Голопристанської міської ради.

Відповідач, не вносячи орендну плату за землю, створює перешкоди по утворенню та використанню фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення функцій та повноважень органу місцевого самоврядування, створює перешкоди міській раді у реалізації програм соціально-економічного розвитку міста, оскільки плата за землю є основним джерелом доходу місцевого бюджету, чим в свою чергу, суттєво порушуються інтереси держави.

Несплата орендної плати за користування відповідачем земельною ділянкою завдає суттєвої шкоди інтересам держави, перешкоджає своєчасному та повному виконанню прибуткової частини місцевого бюджету. Необхідність захисту порушених інтересів держави є підставою для звернення прокурора до суду в інтересах Голопристанської міської ради Херсонської області.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 18 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.

Проте, Голопристанська міська рада неналежним чином здійснює надані повноваження щодо відшкодування виниклої заборгованості, відповідні заходи представницького характеру останньою не вживалися.

Враховуючи викладене, дана позовна заява заявлена прокурором в інтересах Голопристанської міської ради Херсонської області, до місцевого бюджету якої повинні надходити кошти за використання спірної земельної ділянки.

Листом від 22.02.2018 № 117-2649-18 прокурор попередив позивача, що ним буде подано даний позов до суду.

За змістом статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частинами першою, другою статті 651 ЦК зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 632 ЦК ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Як визначено частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК).

Як визначено умовами договору оренди землі від 03.04.2012 з урахуванням змін, внесених рішенням господарського суду Херсонської області від 04.06.2015 у справі № 923/273/14, орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 12091,48 грн. з щорічним урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки.

Згідно з положеннями статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку:

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

Статтею 288.7. ПК передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.

Згідно з ст. 286.2., 286.3 ПК, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Платник плати за землю має право подавати щомісяця звітну податкову декларацію, що звільняє його від обов'язку подання податкової декларації не пізніше 20 лютого поточного року, протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.

Також слід зазначити, що базою оподаткування відповідно до статті 271 ПК є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ ПК.

Відповідно до положень статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (частина перша статті 23 цього Закону).

За змістом пунктів 289.1, 289.2, 289.3 статті 289 ПК і частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормова грошова оцінка земель за станом на 1 січня поточного року.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

В листі ГУ ДФС у м. Києві від 16.03.2016 № 6329/10/26-15-12-04-18 зазначено, що з 01.01.2013 згідно з Законом України "Про Державний земельний кадастр" та Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" надання довідок про розмір нормативної грошової оцінки земель покладено на Держгеокадастр.

Як вбачається з матеріалів справи, у листі відділу у Голопристанському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області № 18-2111-0.3-388/2-17 від 15.03.2016 зазначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває в оренді у відповідача, на 2016 рік в розмірі 2599062,67 грн; у витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відділу у Голопристанському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області № 98/200-18 від 25.01.2018 станом на 2017 рік її розмір становить 2172245,21 грн.

Крім того, листом Державної фіскальної служби України від 13.07.2017 № 18473/7/99-99-12-02-03-17 "Про забезпечення адміністрування плати за землю" роз'яснено, що базою оподаткування Платою є вартість земельної ділянки визначена як величина рентного доходу - доходу, який можна отримати від землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки, що визначений за встановленими і затвердженими нормативами у порядку виконання нормативної грошової оцінки (ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" (далі - Закон)).

Для цілей визначення розміру бази оподаткування Платою використовується величина нормативної грошової оцінки земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII Кодексу (пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Кодексу).

Відомості про величину нормативної грошової земельної ділянки, а також інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку (частина перша ст. 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" (далі - Закон про Кадастр), включаються до Державного земельного кадастру (далі - Кадастр) - єдиної державної геоінформаційної системи відомостей про землі, що розташовані в межах державного кордону України, зокрема їх цільове призначення, дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб, у тому числі й при справлянні Плати (ст. 2 Закону про Кадастр).

Кадастр як інформаційна (автоматизована) система передбачає підстави внесення до нього відомостей не тільки про:

- цільове призначення земель як складової заходів із землеустрою території (частина друга ст. 21 Закону про Кадастр);

- нормативну грошову оцінку земель, як складової оцінки землі (частина сьома ст. 21 Закону про Кадастр), а також інформації про документацію із землеустрою, оцінки земель та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку (частина тринадцята ст. 21 Закону про Кадастр).

З огляду на встановлену ст. 18 Закону періодичність виконання та затвердження органами місцевого самоврядування нормативної грошової оцінки земельних ділянок, п. 286.2 ст. 286 Кодексу передбачено, що при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки. У подальшому, тобто з настанням чергового строку виконання нормативної грошової оцінки, довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі. При цьому у період затвердження органом місцевого самоврядування нормативної грошової оцінки земельних ділянок у порядку, визначеному ст. 23 Закону, величина нормативної грошової оцінки обчислюється із використанням коефіцієнтів індексації, визначених відповідно до порядку, встановленого розділом XII Кодексу.

У разі отримання платниками орендної плати довідки (витягу) про розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок, тоді як акт нормативно-методичного регулювання оцінки був розроблений, проте не був застосований для виконання землеоціночних робіт, і технічна документація з нормативної грошової оціни земель для таких земельних ділянок не була складена та затверджена органом місцевого самоврядування у порядку встановленому ст. 23 Закону.

З огляду на викладене, для визначення бази оподаткування Платою за 2017 рік, платники обчислюють таку, керуючись ст. 21 Закону про Кадастр, враховуючи: нормативну грошову оцінку земель; дату затвердження (набрання чинності) технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки, які обчислюються кумулятивно залежно від дати затвердження (набрання чинності) рішення про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у межах населеного пункту.

Згідно інформації Головного управління ДФС у Херсонській області № 1813/9/21-22-12-05-10 від 19.02.2018, відповідач має у користуванні земельну ділянку загальною площею 2,0893 га під розміщення будівель та споруд бази автотранспортного підприємства, розташованої в м. Гола Пристань, вул. Депутатська (Дзержинська), 32, на підставі договору оренди земельної ділянки, укладеного з Голопристанською міською радою та зареєстрованого у відділі Держкомзему у Голопристанському районі 14.05.2012 за № 652230004000880. Податкові декларації зі сплати за землю (оренда за земельні ділянки державної або комунальної форми власності) за період 2016 та 2017 років підприємством не надавались.

У зв'язку з тим, що відповідачем не в повному обсязі сплачується орендна плата за користування земельною ділянкою за договором оренди землі з 22.06.2015, а у 2017 році орендна плата не сплачувалася взагалі, міською радою проведено розрахунок повноти сплати орендної плати до міського бюджету.

Відповідно до вказаного розрахунку, розмір заборгованості до міського бюджету за користування земельною ділянкою за період з 22.06.2015 до 30.01.2018 складає 407435,94грн.

Зокрема, за 2015 рік утворилася заборгованість в сумі 25 731,42 грн., за 2016 рік- 207 924,96 грн., за 2017 рік - 173 779,56 грн.

Тобто, на даний час загалом заборгованість до міського бюджету відповідача за користування земельною ділянкою площею 2,0893 га по вул. Депутатській, 32 в м. Гола Пристань складає 407 435,94 грн. (25 731,42 грн. + 207 924,96 грн. + 173 779,56 грн.).

При розрахунку застосовано ставку орендної плати у розмірі 8 % нормативної грошової оцінки землі в рік відповідно до рішення господарського суду Херсонської області від 04.06.2015 у справі № 923/273/14.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 22.06.2015 становить 1813721,33 грн. відповідно до рішення господарського суду Херсонської області від 04.06.2015 у справі № 923/273/14; за 2016 рік - 2599062,67 грн. відповідно до листа відділу у Голопристанському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області № 18-2111-0.3-388/2-17 від 15.03.2017; за 2017 рік - 2172245,21 грн. відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 98/200-18 від 25.01.2018.

Проте заборгованість зі сплати орендної плати відповідачем до цього часу не сплачено, чим територіальній громаді м. Гола Пристань завдаються збитки.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Крім того, відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою.

Згідно ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Згідно вимог ст. 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно вимог ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно ст. 24 Закону України "Про оренду землі" та п. 28 договору, орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України, договір є обов'язковим до виконання сторонами.

Статтями 526, 530 ЦК України встановлено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. Якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ст. ст. 610, 611 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання). У разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема відшкодування збитків.

Станом на день розгляду справи, відповідач не надав доказів сплати 407435,94 грн заборгованості з орендної плати.

З огляду на викладене, заперечення відповідача відхиляються судом як необґрунтовані, а позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача 407435,94 грн заборгованості підлягають задоволенню в повному обсязі.

Аналіз практики Європейського суду з прав людини щодо застосування статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод ( рішення від 21 січня 1999 року в справі ОСОБА_4 проти Іспанії , від 22 лютого 2007 року в справі Красуля проти Росії , від 5 травня 2011 року в справі Ільяді проти Росії , від 28 жовтня 2010 року в справі Трофимчук проти України , від 9 грудня 1994 року в справі Хіро Балані проти Іспанії , від 1 липня 2003 року в справі Суомінен проти Фінляндії , від 7 червня 2008 року в справі Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та ОСОБА_5 (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії ) свідчить, що право на мотивоване (обґрунтоване) судове рішення є частиною загального права людини на справедливий і публічний розгляд справи та поширюється як на цивільний, так і на кримінальний процес.

Разом з тим, вимога пункту 1 статті 6 Конвенції щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітись як обов'язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Відтак, судове рішення у даній справі є достатньо обгрунтованим.

Також суд враховує наступне.

Заявою № 117-2649-18 від 17.05.2018 прокурор уточнив позовні вимоги і просить стягнути з відповідача на користь позивача заборгованість зі сплати орендної плати через виконавчий комітет Голопристанської міської ради Херсонської області, оскільки позивач - Голопристанська міська рада Херсонської області не має розрахункових та інших рахунків для здійснення фінансової діяльності, тому розпорядником коштів міського бюджету є виконавчий комітет Голопристанської міської ради Херсонської області.

Позивач підтримав зазначені уточнення.

21.05.2018 судом отримано лист виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області, в якому також зазначено, що Голопристанська міська рада не має розрахункових та інших рахунків для здійснення фінансової діяльності, тому розпорядником коштів міського бюджету є виконавчий комітет Голопристанської міської ради.

Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (ст. ст. 1. 2) встановлено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Рада є виборним представницьким органом місцевого самоврядування, який складається з депутатів, і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.

Виконавчі органи створюються радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 16 вказаного Закону органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, доходи місцевих бюджетів та інші кошти, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах. Місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів.

Статтею 1 Бюджетного кодексу України визначено поняття рішення про місцевий бюджет - це нормативно-правовий акт Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи відповідної місцевої ради, виданий в установленому порядку, що затверджує місцевий бюджет та визначає повноваження відповідно Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації або виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду.

Водночас, ст. 22 цього Кодексу до головних розпорядників бюджетних коштів віднесено виключно місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.

Також, цією статтею передбачено, що якщо згідно із законом місцевою радою не створено виконавчий орган, функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету виконує голова такої місцевої ради.

Отже, Голопристанська міська рада затверджує місцеві бюджети, уповноважена на здійснення витрат бюджету, але безпосередньо фінансових ресурсів не має.

Фінансові ресурси закріплено за виконавчими органами Голопристанської міської ради, які і є розпорядниками коштів бюджету міської ради, саме до їх повноважень віднесено виконання місцевого бюджету.

В даному випадку неможливість стягнення на користь Голопристанської міської ради коштів пов'язана з відсутністю відповідного рахунку, на який можна зарахувати стягнуті з відповідача кошти, та який одночасно наявний у її виконавчого органу - Виконавчого комітету Голопристанської міської ради, а тому позов прокурора підлягає задоволенню з урахуванням уточнень, а саме шляхом стягнення заборгованості з відповідача на користь позивача через Виконавчий комітет Голопристанської міської ради.

У зв'язку з повним задоволенням позову, витрати зі сплати судового збору, понесені прокуратурою Херсонської області, покладаються на відповідача згідно з ст. 129 ГПК України.

Після виходу з нарадчої кімнати, судом оголошувалась вступна та резолютивна частини рішення.

Керуючись статтями 129, 232, 233, 236, 238 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд,

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ГОЛОПРИСТАНСЬКЕ АВТОТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО № 16540" (код ЄДРПОУ 03119150, вул. Депутатська, 32, м.Гола Пристань, Херсонська область, 75600) на користь Голопристанської міської ради Херсонської області (код ЄДРПОУ 35550028, вул. 1 Травня, 14, м. Гола Пристань, Херсонська область) через виконавчий комітет Голопристанської міської ради Херсонської області (код ЄДРПОУ 04059929, вул. 1 Травня, 14, м. Гола Пристань, Херсонська область) 407 435 (Чотириста сім тисяч чотириста тридцять п'ять) грн. 94 коп. заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за договором оренди землі від 03.04.2012.

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "ГОЛОПРИСТАНСЬКЕ АВТОТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО № 16540" (код ЄДРПОУ 03119150, вул. Депутатська, 32, м.Гола Пристань, Херсонська область, 75600) на користь прокуратури Херсонської області (м. Херсон вул. Михайлівська, 33, код ЄДРПОУ 04851120, р/р 35210003002291 Державна казначейська служба України, МФО 820172) 6111,54 грн. (Шість тисяч сто одинадцять гривень 54 копійки) судового збору.

4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Одеського апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (п. 8, 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Повне рішення підписано 16.08.2018.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

Дата ухвалення рішення 07.08.2018
Оприлюднено 16.08.2018

Судовий реєстр по справі 923/291/18

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 13.05.2019 Південно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 11.04.2019 Південно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 21.03.2019 Господарський суд Херсонської області Господарське
Ухвала від 11.03.2019 Господарський суд Херсонської області Господарське
Постанова від 14.12.2018 Південно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 28.11.2018 Південно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 26.10.2018 Південно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 27.09.2018 Одеський апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 14.09.2018 Одеський апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 14.09.2018 Одеський апеляційний господарський суд Господарське
Рішення від 07.08.2018 Господарський суд Херсонської області Господарське
Ухвала від 25.07.2018 Господарський суд Херсонської області Господарське
Ухвала від 17.07.2018 Господарський суд Херсонської області Господарське
Ухвала від 21.05.2018 Господарський суд Херсонської області Господарське
Ухвала від 10.05.2018 Господарський суд Херсонської області Господарське
Ухвала від 24.04.2018 Господарський суд Херсонської області Господарське

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 923/291/18

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону