ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
30 травня 2018 року № 826/1597/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Клименчук Н.М. при секретарі судового засідання Сом П.А.
за участі представників сторін:
від позивача -Іваненко І.В.;
від відповідача - Захаренко О.О.;
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні
відповідача - Захаренко О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу:
за позовомПублічного акціонерного товариства "Укрнафта" до третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області Головне управління ДФС у Полтавській області провизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 21.01.2015 року На підставі ч. 1 ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 30 травня 2018 року проголошено скорочене (вступна та резолютивна частини) судове рішення. Виготовлення рішення у повному обсязі відкладено, про що повідомлено осіб, які брали участь у розгляді справи, з урахуванням вимог ч. 3 ст. 243 названого Кодексу. Під час проголошення скороченого (вступної та резолютивної частин) судового рішення сторонам роз'яснено зміст судового рішення, порядок і строк його оскарження, а також порядок отримання повного тексту рішення.
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень від 21.01.2015року.
В обґрунтування позовних вимог позивачами зазначено, що спірне податкове повідомлення-рішення є протиправним та суперечить нормам податкового законодавства.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.01.2018 відкрито провадження у справі, розгляд адміністративної справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву з одночасним з надісланням копії відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.03.2018року задоволено заяву представника позивача, вирішено продовжити розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін.
В судовому засіданні 25.04.2018 року залучено до участі в справі, в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Головне управління ДФС у Полтавській області.
В судових засіданнях представником позивача позовні вимоги підтримано у повному обсязі, з підстав, викладених у позовній заяві та додаткових письмових поясненнях.
Представником відповідача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача, в судових засіданнях щодо задоволення позову заперечено з підстав викладених у відзиві на позов. .
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" перебуває на обліку в органах державної податкової служби з 08.11.1997 року за №182, та на обліку в Міжрегіональному головному управлінні ДФС - Центральному офісі з обслуговування великих платників.
Миргородською ОДПІ ГУ ДФС в Полтавській області проведено камеральні перевірки даних, задекларованих у податкових розрахунках з плати за користування надрами для видобування корисних копалин, за результатом яких складено акти перевірок, а саме:
- акт камеральної перевірки від 13.01.2015 року №2/16-30-15-02-49/00135390, яким встановлено несвоєчасну сплату самостійно визначеного грошового зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за липень, серпень, вересень, жовтень 2014 року;
- акти камеральної перевірки від 13.02.2015р. №16-20-15-02- 49/8/00135390/275 та №16-20-15-02-49/9/00135390/276, якими встановлено несвоєчасну сплату самостійно визначеного грошового зобов'язання по платі за користування надрами для видобування корисних копалин за липень, серпень 2014 року.
На підставі вказаних актів камеральної перевірки відповідачем винесено податкові повідомлення рішення :
- від 21.01.2015року № 0000221630, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 78 525,96грн.;
- від 21.01.2015року № 0000191630, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 407 392,59грн.;
- від 21.01.2015року № 0000181630, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 66 355,40грн.;
- від 20.02.2015року № 0003341502, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 3 134,25грн.;
- від 20.02.2015року № 0003351502, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 587 299,55грн.
Позивач вважає вказані податкові повідомлення-рішення неправомірними, а висновки податкового органу, викладені в актах перевірки щодо порушення граничних строків сплати самостійно визначених зобов'язань безпідставними, тому звернувся до суду з даним позовом.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, виходячи з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України (в редакції, що була чинною на час спірних правовідносин), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Як вбачається із змісту актів камеральних перевірок, складених ГУ ДФС у Полтавській області та Миргородською ОДПІ, підставою для винесення спірних податкових повідомлень-рішень, слугували висновки контролюючого органу щодо несвоєчасної сплати ПАТ Укрнафта самостійно визначеного грошового зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за липень, серпень, вересень, жовтень 2014 року протягом строків, визначених пунктом 263.12 статті 263 Податкового кодексу України.
Зокрема, як вбачається з матеріалів справи, у 2014 році ПАТ "Укрнафта" було платником плати за користування надрами для видобування корисних копалин.
Судом встановлено, що ПАТ "Укрнафта" у 2014 році являлось платником плати за користування надрами для видобування корисних копалин та подано відповідні податкові розрахунки з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за серпень-жовтень 2014 року, за ставками, визначеними ст. 264 Податкового кодексу України.
В подальшому, зокрема, 19.05.2015року подано уточнюючі розрахунки з плати за користування надрами за серпень-жовтень 2014року та зменшило раніше задекларовані податкові зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин яким зменшено раніше задекларовані суми зобов'язання.
Відповідачами заперечено щодо можливості здійснення ПАТ "Укрнафта" коригування податкового зобов'язання, оскільки, на думку ДПІ, загальна сума податкового зобов'язання ПАТ "Укрнафта" з плати за користування надрами за податкові (звітні) періоди серпень-жовтень 2014 року не може бути меншою початкової задекларованої позивачем суми (до здійсненого уточнення 19.05.2015 року), а тому відповідачами за результатами камеральних перевірок уточнюючих розрахунків самостійно визначено ПАТ "Укрнафта" податкове зобов'язання у розмірі різниці між первісними зобов'язаннями (зобов'язання до уточнення) та задекларованими ПАТ "Укрнафта" в уточнюючих розрахунках зобов'язаннями (новим зобов'язанням) та застосовано штрафні (фінансові) санкції.
Визначаючи ПАТ "Укрнафта" податкові зобов'язання з плати за користування надрами, відповідачами вказується на порушення позивачем п. 9-1 Розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України в редакції Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" 31.07.2014 року № 1621-VII.
З цього приводу суд зазначає наступне.
Відповідно до положень пп. 14.1.135. п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України оподаткування для цілей розділу IX цього Кодексу - оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин, оподаткування рентною платою за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, оподаткування рентною платою за користування радіочастотним ресурсом України, оподаткування рентною платою за спеціальне використання води, оподаткування рентною платою за спеціальне використання лісових ресурсів, оподаткування рентною платою за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України.
Згідно з пп. 14.1.149. п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України платник рентної плати для цілей розділу IX цього Кодексу - платник рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, платник рентної плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, платник рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України, платник рентної плати за спеціальне використання води, платник рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів, платник рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" від 31.07.2014 року №1621-VII, який набрав чинності 04.08.2014 року, внесено зміни до законодавчих актів України та Податкового кодексу України, доповнено розділ ХХ "Перехідні положення".
Зокрема, Законом України від "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" від 31 липня 2014 року N 1621-VII передбачено, окрім іншого, доповнено у розділі XX "Перехідні положення" підрозділом 9-1.
Відповідно до змісту підрозділу 9-1 розділу ХХ, тимчасово, до 1 січня 2015 року, встановлено особливості застосування деяких норм розділу XI "Плата за користування надрами" цього Кодексу.
Ставки плати за користування надрами для видобування нафти, конденсату, газу природного, залізної руди, визначені підпунктом 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 цього Кодексу, встановлюються на період, визначений абзацом першим цього пункту, у відсотках від вартості товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) у таких розмірах …".
При цьому, підпунктом 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 Податкового кодексу України встановлено, що ставки плати за користування надрами для видобування корисних копалин встановлюються у відсотках від вартості товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) у визначених розмірах.
Порівняння ставок плати за користування надрами для видобування корисних копалин, запроваджених Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" від 31 липня 2014 року №1621-VII, та ставок плати за користування надрами для видобування корисних копалин відповідно до підпункту 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 Податкового кодексу України вбачається, що Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" від 31 липня 2014 року №1621-VII змінено ставки плати за користування надрами, зокрема, збільшено їх.
При цьому, ставки плати за користування надрами для видобування корисних копалин відповідно до підпункту 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 Податкового кодексу України діяли одночасно з новими збільшеними ставками.
Відповідно до підпункту 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, одним із принципів оподаткування є стабільність, який полягає у тому, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Згідно з частиною першою статті 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 01 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.
Таким чином, зміни до будь-яких елементів податків та зборів можуть вноситися не пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки; відповідно, внесення змін до елементів податків і зборів, у тому числі ставок податку, пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в саме, починаючи з липня поточного року, тягне за собою застосування нових правил оподаткування з наступного бюджетного року.
Враховуючи, що зміни ставок плати за користування надрами фактично відбулися 04.08.2014 року (пізніше ніж як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду), застосування таких нових ставок допускається, починаючи з наступного бюджетного року.
Крім того, суд звертає увагу, що одночасна наявність різних ставок плати за користування надрами, визначених підпунктом 1.1 пункту 1 підрозділу 91 розділу ХХ Податкового кодексу України (в редакції Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України від 31.07.2014 року №1621-VII) та підпунктом 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 Податкового кодексу України, створює ситуацію подвійного трактування обов'язків платників податків - суб'єктів плати за користування надрами.
Поряд із цим, як встановлює підпункт 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, належить застосовувати принцип правомірності рішень платника податків.
Відповідно до пункту 54.1 статті 54 Податкового кодексу України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою.
Пункт 50.1 статті 50 Податкового кодексу України передбачає, що у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Враховуючи право платника податків уточнювати податкові зобов'язання та, беручи до уваги принцип правомірності рішень платника податків суд приходить до висновку, що дії ПАТ "Укрнафта" щодо зменшення суми податкового зобов'язання з плати за користування надрами шляхом подання відповідних уточнюючих розрахунків є правомірними.
За таких підстав, оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи надані докази, а також норми чинного законодавства суд приходить до переконання про обґрунтованість позовних вимог, а тому позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись вимогами ст.ст. 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 139, 241 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва,
В И Р І Ш И В:
1.Позов Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" задовольнити повністю.
2.Визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області:
- від 21.01.15 №0000221630;
від 21.01.15 №0000191630;
від 21.01.15 № 0000181630;
від 20.02.15 №0003341502;
від 20.02.15 №0003351502.
3. Присудити з Державного бюджету України на користь Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" понесені судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 8284,11 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Полтавській області
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Н.М. Клименчук
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2018 |
Оприлюднено | 21.08.2018 |
Номер документу | 75974547 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Клименчук Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні