Постанова
від 10.12.2018 по справі 826/1597/18
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/1597/18 Суддя (судді) першої інстанції: Клименчук Н.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 грудня 2018 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: судді-доповідача Мєзєнцева Є.І., суддів - Файдюка В.В., Чаку Є.В., при секретарі Войтковській Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року у справі за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (представник Івахненко І.В., довіреність №01/01/07-667/д від 06.12.2018 року) до Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області (представник Захаренко О.О., довіреність №91 від 20.02.2018 року), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головного управління ДФС у Полтавській області (представник Захаренко О.О., довіреність №181/16-31-10-21 від 30.05.2018 року) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ :

Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 21.01.15 №0000221630, №0000191630, № 0000181630, №0003341502, №0003351502.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року адміністративний позов задоволено повністю.

В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представник відповідача та третьої особи у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив відмовити у її задоволенні, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, суд дійшов наступного висновку.

Судом першої інстанції встановлено, що Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" перебуває на обліку в органах державної податкової служби з 08.11.1997 року за №182, та на обліку в Міжрегіональному головному управлінні ДФС - Центральному офісі з обслуговування великих платників.

Миргородською ОДПІ ГУ ДФС в Полтавській області проведено камеральні перевірки даних, задекларованих у податкових розрахунках з плати за користування надрами для видобування корисних копалин, за результатом яких складено акти перевірок, а саме:

- акт камеральної перевірки від 13.01.2015 року №2/16-30-15-02-49/00135390, яким встановлено несвоєчасну сплату самостійно визначеного грошового зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за липень, серпень, вересень, жовтень 2014 року;

- акти камеральної перевірки від 13.02.2015р. №16-20-15-02- 49/8/00135390/275 та №16-20-15-02-49/9/00135390/276, якими встановлено несвоєчасну сплату самостійно визначеного грошового зобов'язання по платі за користування надрами для видобування корисних копалин за липень, серпень 2014 року.

На підставі вказаних актів камеральної перевірки відповідачем винесено податкові повідомлення рішення :

- від 21.01.2015року № 0000221630, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 78 525,96грн.;

- від 21.01.2015року № 0000191630, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 407 392,59грн.;

- від 21.01.2015року № 0000181630, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 66 355,40грн.;

- від 20.02.2015року № 0003341502, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 3 134,25грн.;

- від 20.02.2015року № 0003351502, яким до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 587 299,55грн.

Позивач вважає вказані податкові повідомлення-рішення неправомірними, а висновки податкового органу, викладені в актах перевірки щодо порушення граничних строків сплати самостійно визначених зобов'язань безпідставними, а тому звернувся до суду з даним позовом.

Як вбачається із змісту актів камеральних перевірок, складених ГУ ДФС у Полтавській області та Миргородською ОДПІ, підставою для винесення спірних податкових повідомлень-рішень, слугували висновки контролюючого органу щодо несвоєчасної сплати ПАТ Укрнафта самостійно визначеного грошового зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за липень, серпень, вересень, жовтень 2014 року протягом строків, визначених пунктом 263.12 статті 263 Податкового кодексу України.

Зокрема, як вбачається з матеріалів справи, у 2014 році ПАТ "Укрнафта" було платником плати за користування надрами для видобування корисних копалин.

Судом першої інстанції встановлено, що ПАТ "Укрнафта" у 2014 році являлось платником плати за користування надрами для видобування корисних копалин та подано відповідні податкові розрахунки з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за серпень-жовтень 2014 року, за ставками, визначеними ст. 264 Податкового кодексу України.

В подальшому, зокрема, 19.05.2015 року подано уточнюючі розрахунки з плати за користування надрами за серпень-жовтень 2014року та зменшило раніше задекларовані податкові зобов'язання з плати за користування надрами для видобування корисних копалин яким зменшено раніше задекларовані суми зобов'язання.

Відповідачами заперечена можливість здійснення ПАТ "Укрнафта" коригування податкового зобов'язання, оскільки, на думку ДПІ, загальна сума податкового зобов'язання ПАТ "Укрнафта" з плати за користування надрами за податкові (звітні) періоди серпень-жовтень 2014 року не може бути меншою початкової задекларованої позивачем суми (до здійсненого уточнення 19.05.2015 року), а тому відповідачами за результатами камеральних перевірок уточнюючих розрахунків самостійно визначено ПАТ "Укрнафта" податкове зобов'язання у розмірі різниці між первісними зобов'язаннями (зобов'язання до уточнення) та задекларованими ПАТ "Укрнафта" в уточнюючих розрахунках зобов'язаннями (новим зобов'язанням) та застосовано штрафні (фінансові) санкції.

Визначаючи ПАТ "Укрнафта" податкові зобов'язання з плати за користування надрами, відповідачами вказується на порушення позивачем п. 9-1 Розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України в редакції Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" 31.07.2014 року № 1621-VII.

Відповідно до положень пп. 14.1.135. п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України оподаткування для цілей розділу IX цього Кодексу - оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин, оподаткування рентною платою за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, оподаткування рентною платою за користування радіочастотним ресурсом України, оподаткування рентною платою за спеціальне використання води, оподаткування рентною платою за спеціальне використання лісових ресурсів, оподаткування рентною платою за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України.

Згідно з пп. 14.1.149. п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України платник рентної плати для цілей розділу IX цього Кодексу - платник рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, платник рентної плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, платник рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України, платник рентної плати за спеціальне використання води, платник рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів, платник рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" від 31.07.2014 року №1621-VII, який набрав чинності 04.08.2014 року, внесено зміни до законодавчих актів України та Податкового кодексу України, доповнено розділ ХХ "Перехідні положення".

Зокрема, Законом України від "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" від 31 липня 2014 року N 1621-VII передбачено, окрім іншого, доповнено у розділі XX "Перехідні положення" підрозділом 9-1.

Відповідно до підрозділу 9-1 розділу ХХ, тимчасово, до 1 січня 2015 року, встановлено особливості застосування деяких норм розділу XI "Плата за користування надрами" цього Кодексу.

Ставки плати за користування надрами для видобування нафти, конденсату, газу природного, залізної руди, визначені підпунктом 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 цього Кодексу, встановлюються на період, визначений абзацом першим цього пункту, у відсотках від вартості товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) у таких розмірах …".

При цьому, підпунктом 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 Податкового кодексу України встановлено, що ставки плати за користування надрами для видобування корисних копалин встановлюються у відсотках від вартості товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) у визначених розмірах.

Порівняння ставок плати за користування надрами для видобування корисних копалин, запроваджених Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" від 31 липня 2014 року №1621-VII, та ставок плати за користування надрами для видобування корисних копалин відповідно до підпункту 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 Податкового кодексу України вбачається, що Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України" від 31 липня 2014 року №1621-VII змінено ставки плати за користування надрами, зокрема, збільшено їх.

При цьому, ставки плати за користування надрами для видобування корисних копалин відповідно до підпункту 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 Податкового кодексу України діяли одночасно з новими збільшеними ставками.

Відповідно до підпункту 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, одним із принципів оподаткування є стабільність, який полягає у тому, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Згідно з частиною першою статті 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 01 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

Таким чином, зміни до будь-яких елементів податків та зборів можуть вноситися не пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки; відповідно, внесення змін до елементів податків і зборів, у тому числі ставок податку, пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в саме, починаючи з липня поточного року, тягне за собою застосування нових правил оподаткування з наступного бюджетного року.

Враховуючи, що зміни ставок плати за користування надрами фактично відбулися 04.08.2014 року (пізніше ніж як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду), застосування таких нових ставок допускається, починаючи з наступного бюджетного року.

Крім того, суд звертає увагу, що одночасна наявність різних ставок плати за користування надрами, визначених підпунктом 1.1 пункту 1 підрозділу 91 розділу ХХ Податкового кодексу України (в редакції Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України від 31.07.2014 року №1621-VII) та підпунктом 263.9.1 пункту 263.9 статті 263 Податкового кодексу України, створює ситуацію подвійного трактування обов'язків платників податків - суб'єктів плати за користування надрами.

Поряд із цим, підпункт 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України передбачає, що в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, належить застосовувати принцип правомірності рішень платника податків.

Відповідно до пункту 54.1 статті 54 Податкового кодексу України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою.

Пункт 50.1 статті 50 Податкового кодексу України передбачає, що у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

Враховуючи право платника податків уточнювати податкові зобов'язання та, беручи до уваги принцип правомірності рішень платника податків суд приходить до висновку, що дії ПАТ "Укрнафта" щодо зменшення суми податкового зобов'язання з плати за користування надрами шляхом подання відповідних уточнюючих розрахунків є правомірними.

За наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 308, 310, 312, 316, 321, 322, 328, 329, 331 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Миргородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у тридцятиденний строк в порядку, встановленому статтями 329-331 КАС України.

Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев

суддя В.В.Файдюк

суддя Є.В.Чаку

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.12.2018
Оприлюднено12.12.2018
Номер документу78467617
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/1597/18

Постанова від 17.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 16.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 15.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 10.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Постанова від 10.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Рішення від 30.05.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Клименчук Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні