Справа № 2-116/10
РІШЕННЯ
Іменем України
"11" травня 2010 р.
Підгаєцький районний суд
Тернопільської області
в складі головуючої судді Ігнатової Г.В.
при секретарі Лежигубській О.В.
з участю прокурора Юсипів Р.В., Роговик ЮМ.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Підгайці цивільну справу
за позовом прокурора Підгаєцького району в інтересах ОСОБА_1
до Управління Пенсійного фонду України у Підгаєцькому районі Тернопільської обл. про здійснення перерахунку та виплати щомісячної державної соціальної допомоги дітям війни,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач в інтересах ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління Пенсійного фонду України в Підгаєцькому районі, в якому просив визнати протиправною бездіяльність щодо неперерахування та виплати особі, яка має правовий статус дитини війни, доплати (підвищення) до пенсії, передбаченої Законом України Про соціальний захист дітей війни від 18 листопада 2004 року № 2195-ІУ (далі ЗУ № 2195-ІУ), у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком за період з січня 2007 року по грудень 2009 рік включно та зобов язати УПФ здійснити перерахування такої доплати і забезпечити виплату заборгованості.
В процесі судового розгляду позивач змінив свої вимоги, зокрема в частині, що стосується зобов"язати відповідачів провести перерахунок пенсії з урахуванням підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком та забезпечити її виплату за два місяці 2010 року, просив залишити без розгляду, оскільки на момент подання позову Верховною Радою України Закон" Про державний бюджет на 2010 рік" неприйнято, а тому ці вимоги є передчасними. В решті позов підтримав, просив задоволити з викладених обставин в позовній заяві.
Відповідач - представник управління Пенсійного фонду України в Підгаєцькому районі в судове засідання не з'явився, в суд подали заперечення на позов, в якому просять розгляд справи провести за їх відсутності. В запереченні, яке надійшло на позовну заяву, відповідач позов не визнав, в його задоволенні просили відмовити за безпідставністю вимог, мотивуючи тим, що протягом 2007р., 2008р. та 2009 року надбавка по пенсії позивачу виплачувалася в розмірі встановленого для дітей війни на підставі Закону України „Про Державний бюджет України„ на відповідні роки, оскільки кошти на це були передбачені в Державному бюджеті.
Згідно Ухвали Конституційного Суду України від 19.05.2009 р. визначено наявність прогалини у законодавчому регулюванні виплат дітям війни, передбаченої у ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни". Ця прогалина полягає у відсутності механізму вирхування мінімальної пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії. Заповнення прогалин має здійснюватися законодавцем.
Відповідно до ст.169 ЦПК України вважає можливим розглянути справу в їх відсутності, оскільки у справі є достатньо доказів про права та взаємини сторін та постановлення рішення.
Суд, проаналізувавши матеріали справи, вважає, що вказаний позов підлягає до часткового задоволення, виходячи з наступних міркувань.
Законом України "Про соціальний захист дітей війни" - від 18.11.2004 р №2195 встановлено правовий статус дітей війни, визначено основи їх соціального захисту та гарантовано їх соціальну захищеність шляхом надання пільг і державної соціальної підтримки.
Ст.1 даного Закону визначено, що дитиною війни є особа, яка є громадянином України та якій на час закінчення - 02.09.1945 р. Другої світової війни було менше 18 років.
Як слідує з матеріалів справи, і не оспорюється сторонами по справі, ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1, належить до категорії громадян, на яких поширюються державні соціальні гарантії дітей війни, а тому вона має право на встновлене ст.6 закону України "Про соціальний захист дітей війни" підвищення до пенсії.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 отримує пенсію за віком та належить до категорії громадян, яким встановлено статус дитини війни.
Ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Протягом 2007 року ОСОБА_1 виплачувалася пенсія за віком без доплати як дитині війни, а протягом 2008-2009 року нараховувалася та виплачувалася надбавка до пенсії як дитині війни у розмірі 10 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Також, протягом 2007-2009 років йому не було нараховано і виплачено підвищення до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, з мотивів відсутності механізму розрахунку підвищення пенсій, а також, що у ст. 6 ЗУ №1295-ІУ не вказано, яким саме органом, за рахунок яких коштів і джерел фінансування, та в якому процедурному порядку здійснюється їх призначення і виплата.
Відповідно до ч.2 ст.95 Конституції України виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.
Пунктом 12 ст. 71 ЗУ "Про Державний бюджет України на 2007 рік" дію ст.6 ЗУ №2195-ІУ зупинено на 2007 рік із врахуванням ст. 111 цього Закону. Проте рішенням Конституційного Суду України (далі КСУ) від 9 липня 2007 року визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення п.12 ст.71 та ст ЗУ №489-У.
Підпунктом 2 пункту 41 розділу II ЗУ Про Державний бюджет України на 2008 рік було змінено редакцію ст.6 ЗУ Про соціальний захист дітей війни , проте рішенням КСУ від 22 травня 2008 року ці зміни також визнані неконституційними, оскільки правилами ч.2 ст.З ЗУ Про соціальний захист дітей війни державні гарантії дітям війни встановлені цим Законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно- правовими актами.
Відповідно до ч.2 ст.152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення КСУ рішення про їх неконституційність. Разом із цим на підставі вимог ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування посадові особи зобов язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За вказаних обставин суд прийшов до висновку, що ОСОБА_1 з 9 липня по 31 грудня 2007 року, з 22 травня по 31 грудня 2008 року та протягом цілого 2009 року повинна була нараховуватись підвищена пенсія, яка передбачена для дітей війни. Відмова в такому нарахуванні та виплаті є протиправною бездіяльністю УПФ.
Оскільки функції з призначення, нарахування та виплати пенсії особі, яка має правовий статус дитини війни, здійснює Пенсійний фонд України в особі Управління Пенсійного фонду України у Підгаєцькому районі Тернопільської обл., тому відповідний обов'язок слід покласти на відповідача у справі.
Достатніх правових підстав чи застережень щодо неможливості підвищення пенсії відповідача у передбаченому ст.6 Закону України Про соціальний захист дітей війних розмірі за період 09.07.2007р.-31.12.2007р.та за період з 22.05.2008р. по 31 грудня 2008р. та за з січня 2009 р. по 31 грудня 2009 р. включно суд не вбачає.
Покликання відповідача на відсутність бюджетного фінансування передбачених Законом України Про соціальний захист дітей війни доплат до пенсії як на причину невиконання покладених на нього зобов'язань до уваги не приймаються, оскільки реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно-правових актах національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань (рішення Європейського суду з прав людини у справі Кечко проти України ).
Беручи до уваги, що правові положення, які передбачають виплату підвищення до пенсії особам, на яких поширюється дія Закону України Про соціальний захист дітей війни є чинними, а ОСОБА_1, належить до вказаної групи осіб і має право на її отримання, органи державної влади не можуть свідомо зменшувати розмір такої допомоги.
Відповідно до ч.2 ст.46 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" нараховані суми пенсії, які не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком.
За наведених обставин суд приходить до висновку про те, що заявлений позов є підставним отже слід його задоволити, зобов"язати УПФ у Підгаєцькому районі Тернопільської області нарахувати і виплатити ОСОБА_1 підвищення до пенсії за періоди з 9 липня по 31 грудня 2007 року, з 22 травня по 31 грудня 2008 року та з 1 січня по 31 грудня 2009 року, з урахуванням виплачених у 2008 році сум відповідно до положень ст.6 ЗУ "Про соціальний захист дітей війни" у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.
В порядку ст. 88 ЦПК України з відповідача по справі, слід стягнути витрати ІТЗ. в сумі- 37 грн. в користь: код одержувача 23588102 розрахунковий рахунок 31213259700445 МФО банку: 838012 УДК у Підгаєцькому районі Підгаєцький районний суд 22050000 витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду цивільних справ.
На підставі наведеного , керуючись ст.ст.15,10,60, 88,213,215. 218 ЦПК України,-
ВИРІШИВ :
Позов прокурора Підгаєцького району в інтересах ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у Підгаєцькому районі Тернопільської обл. про здійснення перерахунку та виплати щомісячної державної соціальної допомоги дітям війни задоволити частково.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України у Підгаєцькому районі Тернопільської обл. провести нарахування і виплату ОСОБА_1 підвищення до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком відповідно до ст.6 Закону України Про соціальний захист дітей війни за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р. та за період з 22 травня 2008р. по 31 грудня 2008р включно, із урахуванням проведених виплат за вказаний період та з 1 січня по 31 грудня 2009 року у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.
Стягнути з Управління Пенсійного фонду України у Підгаєцькому районі Тернопільської обл. в користь: код одержувача 23588102 розрахунковий рахунок 31213259700445 МФО банку: 838012 УДК у Підгаєцькому районі Підгаєцький районний суд 22050000 витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду цивільних справ в розмірі- 37 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його оскарження.
Заява про апеляційне оскарження рішення Підгаєцького районного суду подається в апеляційний суд Тернопільської області через Підгаєцький районний суд протягом десяти днів з дня проголошення рішення, а апеляційна скарга протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження, або без попереднього подання такої заяви в строк встановлений для її подання.
Головуюча: ОСОБА_2
Суд | Підгаєцький районний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2010 |
Оприлюднено | 23.08.2018 |
Номер документу | 76016552 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Підгаєцький районний суд Тернопільської області
Ігнатова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні