Рішення
від 21.08.2018 по справі 904/6618/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21.08.2018м. ДніпроСправа № 904/6618/17 За позовом Троїцького сільського споживчого товариства Павлоградської райспоживспілки, с. Троїцьке Дніпропетровської області

до Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств, м Дніпро

про зобов'язання вчинити певні дії

Суддя Євстигнеєва Н.М.

Секретар судового засідання Чернявська Е.О.

Представники:

Від позивача: Костенко А.П., виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, керівник; Келембет І.М., ордер серії ДП №618/032 від 02 січня 2018 року, адвокат

Від відповідача: Корінчук Т.В., довіреність № 01-25-106 від 29 грудня 2017 року, заступник голови правління облспоживспілки

С У Т Ь С П О Р У :

У червні 2017 року Троїцьке сільське споживче товариство Павлоградської райспоживспілки звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, яким з урахуванням заяви про уточнення до позовних вимог (вх. № 46099/17 від 21.08.2017) просить зобов'язати Дніпропетровську обласну спілку споживчих товариств прийняти Троїцьке сільське споживче товариство Павлоградської райспоживспілки до складу членів Дніпропетровської спілки споживчих товариств в місячний строк.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 28 серпня 2018 року (Суддя Панна С.П.) в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 10 жовтня 2017 року рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 28 серпня 2017 року у справі 904/6618/17 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 02 травня 2018 року постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 10 жовтня 2017 року та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 28 серпня 2017 року у справі 904/6618/17 скасовано, справу передано на новий розгляд до Господарського суду Дніпропетровської області.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06 червня 2018 року справу № 904/6618/17 (вх. №4-2352/18) передано на розгляд судді Євстигнеєвій Н.М.

27 червня 2018 року до господарського суду від Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств надійшов відзив на позовну заяву. Так, відповідач зазначає, що порядок розгляду заяв про вступ в члени облспоживспілки регулюється розділом II Статуту облспоживспілки, пунктом 9 якого встановлено, що рішення про прийняття в члени облспоживспілки приймається Радою облспоживспілки або правлінням з наступним затвердженням цього рішення зборами Ради облспоживспілки. Членство в кооперативі (кооперативному об'єднанні) виникає як наслідок волевиявлення двох сторін. Тому, подана заява про добровільний вступ в члени облспоживспілки не породжує однозначного обов'язку облспоживспілки прийняти позивача в члени облспоживспілки. Право на відмову від прийняття в члени кооперативного об'єднання закріплено у статті 6 Статуту Міжнародного кооперативного альянсу, затвердженого на Генеральній асамблеї МКА 15.08.1997, тобто МКА не вважає відхилення заяв про вступ у члени порушенням принципу добровільності та відкритості членства, який також декларує у Розділі II свого Статуту.

Заяву позивача про вступ до Дніпропетровської облспоживспілки від 26.06.2014 було розглянуто на засіданні правління облспоживспілки 01.08.2014, за результатами розгляду було прийнято постанову про відмову у прийнятті Троїцького сільського споживчого товариства в члени облспоживспілки з урахуванням невиконання споживчим товариством обов'язків члена у складі Павлоградської райспоживспілки та незабезпеченням збереження майна споживчого товариства у результаті безгосподарного користування ним.

Тобто, правління облспоживспілки, відповідно до підпункту д) пункту 33 Статуту облспоживспілки, з урахуванням викладених обставин, в порядку, визначеному Статутом та Регламентом правління, в межах своєї компетенції прийняло рішення про відмову у прийнятті в члени споживчого товариства, яке допускає вищевказані порушення своїх обов'язків. Вказана постанова правління була затверджена черговими третіми зборами Ради облспоживспілки вісімнадцятого скликання від 23.02.2015. Даною постановою затверджено всі постанови правління облспоживспілки, які було прийнято після проведення других зборів Ради облспоживспілки, які відбулись 29 квітня 2014 року, тобто у період з 29.04.2014 по 23.02.2015. Про результати розгляду заяви позивачу було повідомлено листом від 07.08.2014 № 12-02/161.

Враховуючи те, що повторне звернення Троїцького сільського споживчого товариства від 28.02.2017, яке було отримано облспоживспілкою 03.03.2017, надійшло до облспоживспілки вже після затвердження плану роботи правління на І півріччя 2017, цю заяву було внесено в план роботи правління на II півріччя 2017 року.

Таким чином, правління облспоживспілки здійснило розгляд заяви Троїцього сільського споживчого товариства у відповідності до Статуту та Регламенту правління облспоживспілки.

17 липня 2018 року від Троїцького сільського споживчого товариства надійшла відповідь на відзив мотивована тим, що 15 травня 2013 року Павлоградська районна спілка споживчих товариств припинила своє членство у Дніпропетровській обласній спілці споживчих товариств та вийшла з її складу (протокол рішення (позачергової) конференції Павлоградської районної спілки споживчих товариств від 15 травня 2013 року). Підставою прийняття такого рішення є прийняте XXI з'їздом споживчої кооперації України "Програма подальшого реформування споживчої кооперації України" від 04.10.2012. Пунктом 3.3. Програми подальшого реформування споживчої кооперації України передбачено, що споживчі спілки (в тому числі Павлоградська райспоживспілка) не можуть об'єднуватися (бути засновниками) інших споживчих спілок. Це право надається тільки споживчим товариствам відповідно до статті 8 Закону України "Про споживчу кооперацію".

Виконуючи рішення XXI з'їзду споживчої кооперації України (пункт 3.3. Програми подальшого реформування споживчої кооперації України) Троїцьке ССТ на загальних зборах членів Троїцького ССТ від 23 червня 2014 року прийняло рішення про вступ в члени Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств.

26 червня 2014 року Троїцьке сільське споживче товариство Павлоградської райспоживспілки звернулося з заявою (вихідний №6) до Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств про прийняття Троїцького ССТ в члени Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств та надало копію Постанови загальних зборів членів Троїцького ССТ від 23 червня 2014 року та належним чином завірену копію Статуту Троїцького ССТ відповідно до вимог Статуту Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств.

07 серпня 2014 року Троїцьке ССТ отримало від Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств відмову (вихідний №12-02/161) в задоволенні заяви про прийняття в члени Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств.

25 листопада 2016 року Троїцьке сільське споживче товариство Павлоградської райспоживспілки звернулося з листом - заявою (вихідний №14) до Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств про надання належним чином оформлених копій протоколу та постанови правління Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств на якому розглядалося питання про прийняття Троїцького ССТ в члени Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств.

21 грудня 2016 року Троїцьке ССТ отримало від Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств відмову (вихідний №02.03/56) в наданні запитуваних вищевказаних документів.

За доводами позивача починаючи з червня 2014 року до теперішнього часу Дніпропетровська обласна спілка споживчих товариств порушує право Троїцького сільського споживчого товариства Павлоградської районної спілки споживчих товариств добровільно вступити до складу членів Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 08.06.2018 прийнято справу до провадження, ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 03.07.2018. З 03.07.2018 відкладено підготовче засідання на 17.07.2018, у судовому засіданні 17.07.2018 оголошено перерву до 20.07.2018.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 20.07.2018 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 21.08.2018.

У судовому засіданні 21.08.2018 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

Троїцьке сільське споживче товариство Павлоградської райспоживспілки (ідентифікаційний код 01745699) зареєстроване 10.04.1994 Павлоградською районною держадміністрацією Дніпропетровської області, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серія АОО №392916, номер запису про включення відомостей про юридичну особу до ЄДР - 12101200000000026 (а.с. 14, т. 1).

Відповідно до п. 1.1 Статуту Троїцького сільського споживчого товариства Павлоградської райспоживспілки (нова редакція) воно є добровільним об'єднанням фізичних осіб для спільного ведення господарської діяльності з метою поліпшення свого економічного та соціального стану, задоволення споживчих потреб його членів шляхом організації торговельного обслуговування, закупівлі сільськогосподарської продукції, сировини, виробництва продукції та надання інших послуг.

Згідно з п. 1.3 Статуту споживче товариство набуває статусу юридичної особи з моменту його державної реєстрації та діє на підставі цього Статуту, чинного законодавства України, нормативних актів Укоопспілки та споживспілок, до складу яких воно входить.

У пункті 1.10 Статуту передбачено, що споживче товариство на добровільних засадах може входити до будь-якого кооперативного об'єднання, визначених статутом кооперативного об'єднання та має право вільного виходу з нього. Споживче товариство може делегувати кооперативному об'єднанню, членом якого воно є, частину своїх повноважень та виконання окремих функцій. Повноваження і функції, які споживче товариство делегує кооперативному об'єднанню, визначається загальними зборами членів споживчого товариства та закріплюється у договорі, що укладається між споживчим товариством та кооперативним об'єднанням. Право підпису договору надається голові правління споживчого товариства.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 19.07.2017 Троїцьке сільське споживче товариство Павлоградської райспоживспілки входить до складу засновників (учасників) Павлоградської районної спілки споживчих товариств.

Відповідно до постанови позачергової конференції Павлоградської районної спілки споживчих товариств від 15.05.2013, Павлоградська районна спілка споживчих товариств припинила своє членство у Дніпропетровській обласній спілці споживчих товариств та вийшла з її складу. Підставою прийняття такого рішення є прийнята XXI з'їздом споживчої кооперації України "Програма подальшого реформування споживчої кооперації України" від 04.10.2012.

23 червня 2014 року Троїцьке сільське споживче товариство Павлоградської райспоживспілки на загальних зборах членів прийняло рішення про вступ в члени Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств, а 26.06.2014 звернулося з заявою (вихідний № 6) до Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств про прийняття Троїцького ССТ в члени Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств та надало копію Постанови загальних зборів членів Троїцького ССТ від 23 червня 2014 року та належним чином завірену копію Статуту Троїцького ССТ відповідно до вимог Статуту Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств.

Відповідач, 07.08.2014 направив на адресу позивача лист (вих. № 12-02/161) в якому зазначив, що в задоволенні заяви про прийняття в члени Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств відмовлено.

25.11.2016 Троїцьке сільське споживче товариство Павлоградської райспоживспілки звернулося з листом - заявою (вих. № 14) до Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств про надання належним чином оформлених копій протоколу та постанови правління Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств на якому розглядалося питання про прийняття Троїцького ССТ в члени Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств (а.с. 47, т.1).

21.12.2016 позивач отримав від Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств лист про відмову (вих. № 02.03/56) в наданні запитуваних вищевказаних документів.

20 лютого 2017 року на загальних зборах членів Троїцького сільського споживчого товариства Павлоградської райспоживспілки повторно прийнято рішення про вступ Троїцького сільського споживчого товариства Павлоградської райспоживспілки до Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств.

28.02.2017 позивач звернувся із заявою (вих. № 4) та листом (вих. № 3) до Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств про прийняття його в члени Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств.

27.03.2017 позивач отримав від Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств відповідь (вих. № 02.03/51) про те, що наступні збори Ради облспоживспілки планується провести у наступному році, заяву Троїцького сільського споживчого товариства про вступ до членів Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств буде винесено на розгляд правління. План засідань правління на перше півріччя 2017 року вже затверджено, тому питання буде винесено на розгляд правління у липні 2017 року.

18.04.2017 позивач звернувся із заявою (вих. № 7) до Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств з проханням повідомити час та місце проведення засідання правління Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств.

Як вбачається з плану засідань правління Дніпропетровської облспоживспілки на друге півріччя 2017 року, який є додатком 1 до постанови правління облспоживспілки від 12.07.2017 року № 89, розгляд заяви Троїцького сільського споживчого товариства про прийняття його в члени Дніпропетровської облспоживспілки та термін розгляду визначено на жовтень 2017 року (а.с. 83-84).

Позивач зазначає, що рішення про розгляд заяви про вступ до Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств прийнято не було, відповіді на вищевказану заяву від Дніпропетровської обласної спідки споживчих товариств позивачем не отримано, що і стало підставою для звернення з позовом до господарського суду.

Спірні правовідносини врегульовані Законом України "Про кооперацію" та Законом України "Про споживчу кооперацію".

Так, згідно з ст. 2 Закону України "Про кооперацію", споживчий кооператив (споживче товариство) - кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для організації торговельного обслуговування, заготівель сільськогосподарської продукції, сировини, виробництва продукції та надання інших послуг з метою задоволення споживчих потреб його членів.

За ст. 4 Закону України "Про кооперацію", кооперація базується на таких основних принципах: добровільності вступу та безперешкодного виходу з кооперативної організації; соціальної справедливості, взаємодопомоги та співробітництва; рівного права голосу під час прийняття рішень (один член кооперативу - один голос); вільного вибору напрямів і видів діяльності; демократичного контролю за діяльністю кооперативних організацій та їх посадових осіб з боку членів кооперативних організацій; безпосередньої участі членів кооперативної організації у її діяльності.

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про кооперацію", кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об'єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану.

Відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі. За напрямами діяльності кооперативи можуть бути сільськогосподарськими, житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо.

Кооператив є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахунковий та інші рахунки в установах банків та може мати печатки.

Статтею 30 Закону України "Про кооперацію" встановлено, що кооперативне об'єднання - спілка, ліга, асоціація, альянс та інші форми добровільного об'єднання кооперативів за видами діяльності чи територіальною ознакою з метою створення сприятливих умов для діяльності кооперативів, що входять до його складу, та їх членів.

Членом кооперативного об'єднання також може бути інше кооперативне об'єднання.

Кооперативні об'єднання створюються та діють з місцевим (сільським, селищним, міським, районним, обласним, республіканським в Автономній Республіці Крим) або загальнодержавним статусом і є некомерційними організаціями.

Члени кооперативного об'єднання будь-якого рівня - кооперативи, кооперативні об'єднання - зберігають статус юридичної особи.

Згідно з ст. 1 Закону України "Про споживчу кооперацію", споживча кооперація в Україні - це добровільне об'єднання громадян для спільного ведення господарської діяльності з метою поліпшення свого економічного та соціального стану. Вона здійснює торговельну, заготівельну, виробничу та іншу діяльність, не заборонену чинним законодавством України, сприяє соціальному і культурному розвитку села, народних промислів і ремесел, бере участь у міжнародному кооперативному русі.

Діяльність споживчої кооперації будується на принципах добровільності, членства, демократизму, соціальної справедливості, взаємодопомоги та співробітництва, вільного господарського функціонування на основі ринкових відносин (ст. 2 Закону України "Про споживчу кооперацію").

Первинною ланкою споживчої кооперації є споживче товариство - самостійна, демократична організація громадян, які на основі добровільності членства і взаємодопомоги за місцем проживання або роботи об'єднуються для спільного господарювання з метою поліпшення свого економічного і соціального стану (ч. 1 ст. 5 Закону України "Про споживчу кооперацію").

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 8 Закону України "Про споживчу кооперацію", споживчі товариства можуть на добровільних засадах об'єднуватися в місцеві спілки, Центральну спілку споживчих товариств України, і мають право вільного виходу з них. Взаємовідносини між споживчими товариствами та їх спілками будуються на договірних засадах. Товариства можуть делегувати спілкам частину своїх повноважень та виконання окремих функцій.

Спілка визнається юридичною особою і може здійснювати господарську та іншу не заборонену чинним законодавством діяльність з дня її державної реєстрації. Вона не відповідає за зобов'язаннями споживчих товариств і не має щодо них розпорядчих функцій.

Згідно з п. 9 Розділу II Статуту Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств затвердженого Постановою VI зборів Ради Дніпропетровської облспоживспілки від 28.08.2017 року, членство в споживспілці є добровільним. Прийняття у члени і виключення з членів споживспілки проводиться її Радою або правлінням з наступним затвердженням рішення правління зборами Ради.

Засідання правління споживспілки проводяться за необхідності, але не рідше одного разу на місяць (п.34 Статуту). Черговість та порядок проведення засідань правління визначено в Регламенті правління, який визначає порядок організації діяльності правління облспоживсплки, а саме п.п.10-12 Регламенту. Засідання правління проводяться відповідно до планів роботи правління, які затверджуються правлінням двічі на рік на кожне півріччя календарного року.

Для вступу до споживспілки юридична особа (споживче товариство, кооператив та ін.) подає правлінню облспоживспілки відповідну заяву, копію рішення свого вищого органу управління про вступ до споживспілки та належним чином завірену копію свого Статуту.

Відповідно до підпункту д) пункту 33 Статуту облспоживспілки правління споживспілки вирішує питання про прийом нових членів та вихід (виключення) з членів споживспілки з наступним затвердженням цих рішень Радою споживспілки.

Отже, створення спілки споживчих товариств та вступ споживчого товариства до спілки здійснюється на добровільних засадах, тобто не є обов'язковим, а вирішення питання щодо прийняття споживчого товариства до спілки споживчих товариств віднесено до компетенції органу управління такої спілки.

Також, чинне законодавство України та Статут Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств не встановлюють строків та порядку вирішення питання прийняття нових членів до спілки споживчих товариств, зокрема щодо відмови у прийнятті до спілки та не встановлюють обов'язку спілки споживчих товариств прийняття усіх бажаючих споживчих товариств до свого складу.

У той же час, як зазначив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційної інстанції господарського суду, передаючи на новий розгляд дану справу, з чим погоджується і суд першої інстанції при новому розгляді справи, Троїцьке сільське споживче товариство прагне вступити в члени Дніпропетровської спілки споживчих товариств ще з 2014 року, однак Дніпропетровська спілка споживчих товариств відмовляє.

До кола фактичних обставин, які підлягають встановленню в даній справі є підстави для відмови в прийнятті Троїцького сільського споживчого товариства у члени Дніпропетровської облспоживспілки.

На виконання ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 17.07.2018 відповідачем надані витяг з протоколу третіх зборів Ради вісімнадцятого скликання від 23.02.2015; копію протоколу засідання правління облспоживспілки №6 від 01.08.2014; витяг з додатку до постанови третіх зборів Ради облспоживспілки вісімнадцятого скликання від 23.02.2015.

Згідно протоколу №6 від 01.08.2014 (а.с.156-158, т.2) на засіданні правління облспоживспілки розглянута заява Троїцького сільського споживчого товариства. На засіданні правління облспоживспілки було заслухано доповідь заступника голови правління Дніпропетровської облспоживспілки Шапарь М.В., який повідомив про надходження від Троїцького сільського споживчого товариства заяви про вступ до складу членів облспоживспілки. До заяви подано копії Статуту та протоколу загальних зборів членів Троїцького сільського споживчого товариства. Доповідач зазначив, що було проаналізовано фінансово-господарську діяльність споживчого товариства та виконання ним обов'язків члена у складі іншої спілки - Павлоградської райспоживспілки, з метою перевірки його репутації. У результаті було виявлено негативну репутацію Троїцького сільського споживчого товариства - невиконання Троїцьким сільським споживчим товариством обов'язків члена у складі Павлоградської райспоживспілки, що створює йому негативний імідж. Проведений аналіз фінансово-господарської діяльності споживчого товариства свідчить про незабезпечення майна у результаті безгосподарного та недбалого користування ним, зокрема, продаж більш половини майна споживчого товариства для погашення податкових боргів. Шапарь М.В. запропонував відмовити у прийнятті Троїцького сільського споживчого товариства в члени облспоживспілки.

За пропозицію Шапарь М.В. голосували 5 осіб, було прийнято рішення про відмову у прийнятті Троїцького сільського споживчого товариства в члени облспоживспілки.

Рішення про відмову у прийнятті Троїцького сільського споживчого товариства в члени облспоживспілки, оформлене протоколом №6 від 01.08.2014, було надано лише на вимогу суду і ознайомитись зі змістом цього рішення позивач зміг під-час розгляду даної справи.

Відповідно до статті 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об'єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб. Ця стаття не перешкоджає запровадженню законних обмежень на здійснення цих прав особами, що входять до складу збройних сил, поліції чи адміністративних органів держави.

Право на свободу об'єднання відповідно до статті 11 Конвенції надається кожному, що охоплює як фізичних, так і юридичних осіб, відповідно до загальної логіки Конвенції.

Свобода об'єднання передбачає можливість як створювати об'єднання разом з іншими особами, так і звертатися з проханням про вступ у вже існуючі об'єднання. При цьому право створювати об'єднання становить елемент, невід'ємний від права, передбаченого статтею 11 Конвенції, навіть якщо в останній прямо сформульовано лише право створювати професійні спілки. Можливість створити об'єднання як юридичну особу для того, аби діяти колективно у сфері захисту своїх інтересів, є одним з найважливіших аспектів права на свободу об'єднання, без якого це право було би позбавлено сенсу (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Sidiropoulos and Others v. Greece" від 10.07.1998).

Держава не може встановлювати невиправдані обмеження на право осіб звертатися з проханням про вступ до об'єднання (справа "Young, James and Webster v. the United Kingdom" від 13.08.1981).

Відповідно до статті 2 Закону України "Про споживчу кооперацію" та статті 4 Закону України "Про кооперацію" діяльність споживчої кооперації будується на принципах добровільності, членства, демократизму, соціальної справедливості, взаємодопомоги та співробітництва, вільного господарського функціонування на основі ринкових відносин. Кооперація базується на таких основних принципах:

добровільності вступу та безперешкодного виходу з кооперативної організації;

соціальної справедливості, взаємодопомоги та співробітництва;

рівного права голосу під час прийняття рішень (один член кооперативу - один голос);

вільного вибору напрямів і видів діяльності;

демократичного контролю за діяльністю кооперативних організацій та їх посадових осіб з боку членів кооперативних організацій;

безпосередньої участі членів кооперативної організації у її діяльності.

Кооперативні принципи кооперативів та їх об'єднань кожної з держав мають у своїй діяльності відповідати міжнародним кооперативним принципам, схваленим Міжнародним кооперативним альянсом (далі - МКА) - міжнародною неурядовою організацією, яка в рамках ООН об'єднує національні кооперативні організації більше 120 країн світу. У 1992 році до складу МКА прийнята Центральна спілка споживчих товариств кооперації України.

Першим принципом МКА є добровільне і відкрите членство, який полягає в тому, що кооперативи є добровільними організаціями, відкритими для всіх осіб, які можуть використовувати їх послуги і готові взяти на себе всі пов'язані з членством обов'язки без дискримінації за гендерними, соціальними, расовими, політичними або релігійними ознаками.

Чинником до вступу в кооператив є певна вигода або інтерес майбутнього члена. І тут також слід враховувати, що суть принципу добровільності проявляється також в тому, що інтереси того, хто вступає, мають узгоджуватися з груповими. Члени, котрі об'єднуються добровільно, не просто співпрацюють і є незалежними, а вступають у певні відносини і поділяють один з одним ризик і відповідальність за кінцевий результат.

Положення Законів України "Про споживчу кооперацію" та "Про кооперацію", Статуту облспоживспілки не містять вичерпного переліку підстав для відмови у прийнятті Троїцького сільського споживчого товариства в члени облспоживспілки.

Підстави відмови у прийнятті Троїцького сільського споживчого товариства до складу членів облспоживспілки, наведені в рішенні, такі як: негативна репутація Троїцького сільського споживчого товариства - невиконання Троїцьким сільським споживчим товариством обов'язків члена у складі Павлоградської райспоживспілки; проведений аналіз фінансово-господарської діяльності споживчого товариства, який свідчить про незабезпечення майна у результаті безгосподарного та недбалого користування ним, зокрема, продаж більш половини майна споживчого товариства для погашення податкових боргів, не знайшли свого підтвердження, протилежне відповідачем не доведено.

Таким чином, суд вважає безпідставною відмову відповідача у прийнятті позивача до складу членів Дніпропетровської облспоживспілки.

Судом враховано, що Дніпропетровською спілкою споживчих товариств так і не надано відповіді щодо розгляду звернення Троїцького сільського споживчого товариства від 18.04.2017 про прийняття його в члени Дніпропетровської облспоживспілки розгляд якого визначено на жовтень 2017 року (зворотнього відповідачем не доведено, доказів до матеріалів справи не надано), що свідчить про безпідставне ухилення відповідача від включення позивача до складу членів облспоживспілки.

Враховуючи все вищевикладене, беручи до уваги принцип добровільного і відкритого членства, свободи об'єднання в облспоживспілки, безпідставність відмови у прийнятті до складу членів облспоживспілки позивача у серпні 2014 року, наявність нерозглянутого звернення Троїцького сільського споживчого товариства про прийняття його в члени Дніпропетровської облспоживспілки, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про зобов'язання відповідача прийняти позивача до складу членів Дніпропетровської спілки споживчих товариств в місячний строк.

Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати, пов'язані зі сплатою судового збору покладаються на відповідача у розмірі 1 600,00 грн.

Пунктом 4.4 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 21 лютого 2013 року №7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" у випадках скасування рішення господарського суду і передачі справи на новий розгляд розподіл судового збору у справі, в тому числі й сплаченого за подання апеляційної та/або касаційної скарги або заяви про перегляд рішення за нововиявленими обставинами, здійснює господарський суд, який приймає рішення за результатами нового розгляду справи, керуючись загальними правилами розподілу судових витрат.

Оскільки з апеляційною та касаційною скаргою звертався позивач, та відповідно сплачував судовий збір за їх розгляд, а при новому розгляді справи, судом прийнято рішення про задоволення позову, то з відповідача окрім судового збору підлягають стягненню на користь позивача витрати, пов'язані з оплатою судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 1760,00 грн. та касаційної скарги у розмірі 1 920,00 грн.

Крім того, суд звертає увагу, що при зверненні з позовом до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1684,00 грн. згідно з квитанцією №0.0.783850306.1 від 13.06.2017 (а.с.13 т.1), у той час, як необхідно було сплатити 1 600,00грн. Отже, сума зайво сплаченого судового збору складає 84 грн. Також, в подальшому позивачем зайво сплачений судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 92,40 грн. (1852,40 грн. (а.с. 180 т.1) - 1760,00 грн. (110% ставки, що підлягала сплаті за подання позову) та зайво сплачено судовий збір за подання касаційної скарги у розмірі 100,80 грн. (2020,80 грн. (а.с.31 т.2) - 1920,00 грн. (120% ставки, що підлягала сплаті за подання позову).

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи , яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Однак, станом на час розгляду справи клопотання позивача про повернення зайво сплаченого судового збору до суду не надходило.

Керуючись ст.ст. 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Троїцького сільського споживчого товариства Павлоградської райспоживспілки до Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств про зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Зобов'язати Дніпропетровську обласну спілку споживчих товариств (49000, м. Дніпро, бульвар Європейський, 4, ідентифікаційний код 01746687) прийняти Троїцьке сільське споживче товариство Павлоградської райспоживспілки (51491, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Троїцьке, ідентифікаційний код 01745699) до складу членів Дніпропетровської спілки споживчих товариств в місячний строк з дня набрання рішенням законної сили, про що видати наказ.

Стягнути з Дніпропетровської обласної спілки споживчих товариств (49000, м. Дніпро, бульвар Європейський, 4, ідентифікаційний код 01746687) на користь Троїцького сільського споживчого товариства Павлоградської райспоживспілки (51491, Дніпропетровська область, Павлоградський район, с. Троїцьке, ідентифікаційний код 01745699) витрати пов'язані зі сплатою судового збору за подання позову у розмірі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп., витрати пов'язані зі сплатою судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 1760 (одна тисяча сімсот шістдесят) грн. 00 коп., витрати пов'язані зі сплатою судового збору за подання касаційної скарги у розмірі 1920 (одна тисяча дев'ятсот двадцять) грн. 00 коп., про що видати наказ.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили у відповідності до ст.241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення суду може бути оскаржено до Дніпропетровського апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 23.08.2018

Суддя Н.М. Євстигнеєва

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення21.08.2018
Оприлюднено23.08.2018
Номер документу76024617
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6618/17

Судовий наказ від 18.02.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Постанова від 04.02.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Ухвала від 23.01.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Ухвала від 26.12.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Ухвала від 26.12.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Ухвала від 26.12.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Ухвала від 10.12.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Ухвала від 23.10.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Ухвала від 17.09.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Рішення від 21.08.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні