Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 серпня 2018 р. Справа№805/3620/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кошкош О.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій Донецькій області до Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №31 Краматорської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
21 травня 2018 року позивач ОСОБА_1 управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій Донецькій області звернувся до суду з позовом до Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №31 Краматорської міської ради Донецької області (ідентифікаційний код 25704682, 84308, Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Катерини Білокур, будинок 14). Просив застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об'єкту, а саме: будівлі Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №31 Краматорської міської ради Донецької області (Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Катерини Білокур, будинок 14) до повного усунення порушення; зобов'язати директора зупинити експлуатацію вищезазначеного об'єкта.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що за наслідком проведення перевірки об'єкту Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №31 Краматорської міської ради Донецької області встановлено низку порушень нормативно-правових актів України у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Посилаючись на приписи статті 67 Кодексу цивільного захисту України позивач зазначив, що наявність цих порушень є підставою для застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) наведеного об'єкту та зобов'язання директора зупинити експлуатацію вищезазначеного об'єкту.
24 травня 2018 року ухвалою суду відкрито адміністративне провадження та справу призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні.
24 травня 2018 року ухвалою Донецького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі та призначено попереднє судове засідання.
5 червня 2018 року ухвалою суду відкладено розгляд справи на 25.06.2018.
25 червня 2018 року відповідачем надано відзив, в якому зазначено, що на виконання акту перевірки складено план заходів щодо усунення недоліків, виявлених під час перевірки школи працівниками Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій Донецькій області. Керівництво школи здійснює вся можливі заходи щодо поліпшення безпеки у навчальному закладі, однак у зв'язку із недостатнім фінансуванням відсутні можливості усунути недоліки у повному обсязі. Просив відмовити у задоволені позовних вимог.
25 червня 2018 року ухвалами суду продовжено строк підготовчого провадження у справі та відкладено розгляд справи по суті до 30.07.2018.
30 липня 2018 року представник відповідача не з'явився, додаткових доказів, які свідчать про усунення виявлених під час перевірки порушень до суду не надано.
30 липня 2018 року ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 21.08.2018.
21 серпня 2018 року представник відповідача не з'явився, надав клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку із перебуванням директора школи на лікарняному.
Представник позивача до суду з'явився, надав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Суд не приймає клопотання відповідача про відкладення розгляду справи та вважає за можливе розглянути справи на підставі наявних матеріалів в порядку письмового провадження.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Краматорська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №31 Краматорської міської ради Донецької області (ідентифікаційний код 25704682) є комунальним організацією засновником якої є Краматорська міська рада, зареєстрована та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням організації є Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Катерини Білокур, будинок 14.
На підставі наказу від 03.04.2018 №85 виданий ДПРЗ-12 ГУ ДСНС України у Донецькій області у період з 02.05.2018 по 03.05.2018 проведена позапланова перевірка щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за результатом якої складено акт №18.
За змістом акту в ході проведення перевірки виявлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (дачі ПГІБУ), ПКМУ від 19 серпня 2002 р. № 1200 Порядок забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю . ППБУ для навчальних закладів та установ системи освіти України та ін.. а саме: приміщення не обладнані системами протипожежного захисту; з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (у підвальному приміщенні, на вході до навчального закладу, кабінет №6 на лампах); дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту; не встановлено радіотрансляційні точки для передачі інформації з питань цивільного захисту; працівники об'єкту не забезпечені засобами індивідуального захисту, не визначені пункти видачі та утримання засобів індивідуального захисту; металеві грати на вікнах не виконано розкривними, розсувними або такими що знімаються, (другий поверх у кабінеті інформатики); допущено експлуатацію світильників зі знятими ковпаками (розсіювачами) у підвальному приміщені, на третьому поверсі у підсобному приміщені кабінету завуча, у тамбурі евакуаційного виходу; допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж (у підвальному приміщені, в їдальні у варочному приміщені); у приміщенні електрощитової не заповненні отвори (двері) у протипожежній перешкоді; шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням; не проведено очищення підвального приміщення від горючого сміття ; евакуаційні виходи не обладнані світловими покажчиками Вихід ; електророзетка встановлена на горючу основу у підвальному приміщені; допущено користування пошкодженими розетками у кабінеті фізики; допущено використання електрочайників у спеціально не обладнаних приміщень (підсобне приміщення завуча на третьому поверсі); відсутній акт проведення прихованих робіт; допущено користування пошкодженими розетками у кабінеті №7 у спортивній залі; допущено використання саморобного подовжувана у підвальному приміщені; допоміжна споруда (сарай біля школи) не очищена від горючого сміття ; пожежні кран-комплекти розміщені у вбудованих навісних шафах не пристосовані для візуального огляду без їх розкривання.
Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року № 877-V), державний нагляд (контроль) є діяльністю уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (частина 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи (частина 3 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 грудня 2015 року №1052 (далі - Положення №1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
У пункті 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України є, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
В силу пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Наявними в матеріалах справи документами підтверджено допущення закладом відповідача порушень, пов'язаних із недотриманням вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами. Зазначена обставина не є спірною.
В ході судового розгляду встановлено часткове усунення відповідачем виявлених в ході поведеної перевірки порушень, про що зазначено в плані усунення недоліків від 04.05.2018, втім, більшість виявлених в ходу перевірки порушень залишилася не усуненими (п/н 1,2,3,4,5,6,9,10,19,20 розділу «Опис виявлених порушень» акту перевірки № 18).
Тривання наведених порушень свідчить про недотримання на об'єкті відповідача вимог пожежної безпеки та неготовність до використання обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.
Таким чином, підтвердження матеріалами справи тривання порушень у сфері пожежної безпеки у будівлі Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №31 Краматорської міської ради Донецької області, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей за своїм змістом, свідчить про наявність підстав для застосування заходів реагування, передбачених Кодексом цивільного захисту України.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача на відсутність належного фінансування, у зв'язку з чим неможливо усунути порушення повністю, оскільки згідно ст.3 Конституції України людина, її життя та здоров'я, безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позивачем вимог та наявність підстав для задоволення позову.
Щодо позовної вимоги з приводу зобов'язання директора Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №31 Краматорської міської ради Донецької області зупинити експлуатацію об'єкту суд зазначає, що достатнім засобом захисту прав та інтересів позивача буде застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об'єкту, оскільки фактично за своїми правовими наслідками ці позовні вимоги є аналогічними.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій Донецькій області (ідентифікаційний код 38652962, 87547, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Митрополитська, будинок 175) до Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №31 Краматорської міської ради Донецької області (ідентифікаційний код 25704682, 84308, Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Катерини Білокур, будинок 14) про застосування заходів реагування задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об'єкту, а саме: будівлі Краматорської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №31 Краматорської міської ради Донецької області (Донецька обл., місто Краматорськ, вулиця Катерини Білокур, будинок 14) до повного усунення порушення.
Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Донецького апеляційного адміністративного суду, з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII Перехідні положення КАС України.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Кошкош О.О.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2018 |
Оприлюднено | 23.08.2018 |
Номер документу | 76026477 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кошкош О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні