КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/7017/17 Суддя (судді) першої інстанції: Кузьменко В.А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 серпня 2018 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Файдюка В.В.
суддів: Мєзєнцева Є.І.
Коротких А.Ю.
При секретарі Марчук О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київської міської митниці Державної фіскальної служби на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 червня 2018 року у справі за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Автокапітал" до Київської міської митниці Державної фіскальної служби, Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві про визнання протиправною бездіяльності щодо неповернення надмірно сплачених коштів, зобов'язання підготувати висновок про повернення надмірно сплачених коштів, -
В С Т А Н О В И В :
Приватне акціонерне товариство "Автокапітал" звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Київської міської митниці Державної фіскальної служби, Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві, в якому просило визнати протиправною бездіяльність Київської міської митниці Державної фіскальної служби щодо неповернення надмірно сплачених коштів у сумі 404 532,99 грн., зобов'язати Київську міську митницю Державної фіскальної служби підготувати висновок про повернення надмірно сплачених коштів у сумі 404 532,99 грн. та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами до ГУ ДКСУ у м. Києві.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 червня 2018 року даний адміністративний позов - задоволено частково.
Зобов'язано Київську міську митницю ДФС підготувати висновок про повернення Приватному акціонерному товариству "Автокапітал" надмірно сплачених коштів у розмірі 404 532,99 грн., у тому числі 286 201,02 грн. - штрафні санкції, 118 331,97 грн. - пеня, та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у місті Києві.
В іншій частині адміністративного позову відмовлено.
Приймаючи рішення про задоволення позову та визнаючи оскаржувану бездіяльність відповідача протиправною, суд першої інстанції виходив з того, що у фіскального органу відсутні правові підстави для відмови у поверненні позивачу надміру сплачених коштів.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Зокрема апелянт вказує, що позивачу було відмовлено у поверненні сплачених сум грошових зобов'язань у зв'язку із закінченням строків, визначених п.43.3 статті 43 ПК України.
Представник відповідача у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги, просив її задовольнити в повному обсязі.
Представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив відмовити у її задоволенні, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ПрАТ "Автокапітал" звернулось до Київської міської митниці ДФС із заявою від 07 лютого 2017 року №08/02 про повернення коштів, надмірно сплачених у 2011 році, в якій просило підготувати висновок про повернення надмірно сплачених коштів у розмірі 404 532,99 грн., у тому числі 286 201,02 грн. - штрафні санкції, згідно податкових повідомлень-рішень від 06 серпня 2010 року №142 та №143; 118 331,97 грн. - пеня.
Вказана заява мотивована скасуванням у судовому порядку рішень відповідача, прийнятих у відношенні ПрАТ "Автокапітал".
За результатами розгляду вказаної заяви позивача, Київською міською митницею ДФС листом від 28 лютого 2017 року №17/02 повідомлено, що обґрунтована відповідь щодо даного питання надавалась листом від 09 листопада 2015 року №6776/10/26-70-25-01-05.
Матеріали справи підтверджують, що позивач з метою повернення надмірно сплачених коштів у розмірі 404 532,99 грн. звертався до Київської міської митниці ДФС із заявами від 27 листопада 2013 року №42/11 та від 14 квітня 2014 року №48/04; листами Київської міської митниці ДФС від 24 грудня 2013 року №14.1/4-11/9936 та від 06 травня 2014 року №5423/1/26-70-52-04, позивачу відмовлено у поверненні надмірно сплачених коштів, з тих мотивів, що рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Державної казначейської служби України у відповідності до Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року №845.
Разом з тим, на виконання постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 травня 2014 року №826/5208/14, якою митний орган зобов'язано розглянути заяви ПрАТ "Автокапітал" від 27 листопада 2013 року №42/11 та від 14 квітня 2014 року №48/04 по суті, Київська міська митниця ДФС листом від 09 листопада 2015 року №6776/10/26-70-25-01-05, повідомила про відсутність підстав для повернення коштів, у зв'язку з тим, що сума грошового зобов'язання, на яку нараховані пеня та штрафні санкції за податковими повідомленнями від 06 серпня 2010 року №142 та №143 не скасована за результатами судового оскарження.
Судом встановлено, що згідно податкового повідомлення-рішення від 06 серпня 2010 року №142, ПрАТ "Автокапітал" зобов'язано сплатити штраф у розмірі 142 876,14 грн.; згідно податкового повідомлення-рішення від 06 серпня 2010 року №143 ПрАТ "Автокапітал" зобов'язано сплатити штраф у розмірі 143 324,88 грн.; а також за прострочення терміну сплати податкового зобов'язання нараховано пеню у розмірі 118 331,97 грн., на підставі акту про порушення граничного строку сплати узгодженого податкового зобов'язання від 05 серпня 2010 року №14/15/31750520.
Між тим, ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15 серпня 2013 року залишено без змін постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2011 року, якою скасовано податкові повідомлення від 06 серпня 2010 року №142 та №143.
ПрАТ "Автокапітал" вважає, що відповідач допустив протиправну бездіяльність по нездійсненню заходів, направлених на повернення останньому надміру сплачених ним до державного бюджету грошових зобов'язань, з огляду на що звернулося до суду з метою захисту свої порушених прав та охоронюваних законом інтересів.
Згідно пп. 14.1.115 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад -враховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Порядок, умови та процедура повернення помилково та/або надміру сплачених платежів законодавчо врегульовані.
Так, згідно ч.1-3 статті 301 МК повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов'язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Приписи п.п. 43.1-43.5 статті 43 Податкового кодексу України визначають, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків. Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
За правилами пункту 1-4, 6, 7 розділу ІІІ Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року № 618 (який був чинний на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок №618), для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою.
У заяві зазначаються причини повернення коштів, реквізити банку, найменування та код за Єдиним державним реєстром підприємств і організацій України платника податків-юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті) та напрям перерахування коштів.
Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до відділу митних платежів митного органу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум.
Відділ митних платежів митного органу перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.
Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, керівництвом відділу митних платежів митного органу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу.
Керівник (заступник керівника) митного органу на підставі результатів перевірки (у разі її проведення) підписує Висновок про повернення, Реєстр висновків про повернення та супровідний лист, адресований органу Державного казначейства України.
Відповідно до пункту 11 Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органів та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року №1146 на пiдставi отриманих висновків вiдповiдний орган Казначейства здійснює повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у визначеному законодавством порядку.
Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що у разі отримання заяви платника податків на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань, оформленої у порядку, встановленому законодавством, орган ДФС зобов'язаний не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання такої заяви підготувати висновок про повернення помилково та/або надміру сплачених сум з відповідного бюджету та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Аналогічну позицію висловлено Верховним Судом у постанові від 03 квітня 2018 року по справі № 814/3121/15.
При цьому, виникнення права на повернення сплачених податків і зборів пов'язується з певними обставинами та відповідною процедурою, зокрема: наявність факту переплати та подання заяви платником.
Так, на підтвердження наявності надмірної сплати ПрАТ "Автокапітал" суми штрафу та пені у розмірі 404 532,99 грн. позивач надав суду копії платіжних доручень. Крім того, факт надмірної сплати ПрАТ "Автокапітал" коштів у розмірі 404 532,99 грн. відповідачем не заперечується.
Судом першої інстанції також вірно зазначено, що митний орган не ставить під сумнів обґрунтованість вказаних позивачем причин повернення коштів та не зазначає про недоліки в документах, наданих позивачем в якості додатків до заяв про повернення коштів.
Посилання апелянта на порушення позивачем строку звернення із заявою про повернення надмірно сплачених коштів є безпідставними та не приймається судом до уваги.
Так, днем виникнення надміру сплаченої суми є 15 серпня 2013 року - день набрання законної сили ухвалою Вищого адміністративного суду України, якою скасовано податкові повідомлення від 06 серпня 2010 року №142 та №143, що були підставою для сплати таких коштів.
Матеріали справи підтверджують, що позивач з метою повернення надмірно сплачених коштів звертався до Київської міської митниці ДФС із заявами від 27 листопада 2013 року №42/11 та від 14 квітня 2014 року №48/04, тобто в межах строку звернення, передбаченого Податковим кодексом України.
Відповідач у скарзі зазначає, що обов'язковою вимогою повернення коштів визначено строк подання заяви, а саме протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми. Колегія суддів цілком погоджується з таким доводом та налогошує, що оскільки днем виникнення такого права є 15 серпня 2013 року, а заяву подано позивачем 27 листопада 2013 року, то вказаний строк ним жодним чином не порушено. При цьому, дати, на які в скарзі послався апелянт є безпідставними та суду незрозумілими.
Як зазначалося вище, позивач у встановленому законодавством порядку та у строк, визначений пунктом 43.3 статті 43 ПК звернувся до відповідача з відповідною заявою про повернення надмірно сплачених митних платежів, долучивши до неї відповідні рішення судів та платіжне доручення.
Відтак, позивач підтвердив факт надмірної сплати коштів, у зв'язку з чим у відповідача виник обов'язок скласти відповідний висновок з направленням його до органів Державного казначейства України. Натомість митний орган не навів обґрунтованих підстав відмови у підготовці висновку, не перевіривши при цьому факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та не встановивши наявність такої переплати.
Таким чином, оскаржуваною бездіяльністю відповідача порушено право позивача на повернення надміру сплачених до бюджету сум. Отже, суд першої інстанції прийняв правильне рішення про задоволення позову.
Слід зазначити, що апелянтом не наведеного жодних норм матеріального чи процесуального права, які було порушено судом при прийнятті оскаржуваного рішення.
Приймаючи до уваги те, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, висновки суду доводами апелянта не спростовані, колегія суддів дійшла висновку про відсутність правових підстав для задоволення апеляційної скарги.
За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 243, 246, 308, 315, 316, 321, 325, 329, 331 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Київської міської митниці Державної фіскальної служби - залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 червня 2018 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції в порядку і строки, встановлені статтями 329, 331 КАС України.
Головуючий суддя: Файдюк В.В.
Судді: Мєзєнцев Є.І.
Коротких А.Ю.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2018 |
Оприлюднено | 24.08.2018 |
Номер документу | 76035092 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Файдюк В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні