Рішення
від 27.08.2018 по справі 806/3129/18
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

   ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 27 серпня 2018 року                                    м. Житомир                          справа № 806/3129/18   категорія 6.2.1 Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Черняхович І.Е., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Цемінвест" до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області  про визнання дій незаконними, зобов'язання вчинити певні дії, встановив: Товариство з обмеженою відповідальністю «Цемінвест» (далі – позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та м. Житомирі (далі – відповідач), в якому просить: -          визнати незаконними дії відповідача щодо неврахування п. 4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,2194 га, кадастровий номер 1810136300:05:030:0032, яка розташована за адресою: м. Житомир, проспект Незалежності, 79, а саме незастосування при такому розрахунку нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306; -          зобов'язати відповідача при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,2194 га, кадастровий номер 1810136300:05:030:0032, яка розташована за адресою: м. Житомир, проспект Незалежності, 79, застосувати при коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306, передбачений п. 4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є орендарем земельної ділянки за кадастровим номером 1810136300:05:030:0032 площею 0,2194 на підставі договору оренди від 29.12.2012 укладеного з Житомирською міською радою. Орендна плата напряму залежить від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. 31.01.2018 позивач, у відповідь на свій запит, отримав витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,2194 га кадастровий номер 1810136300:05:030:0032, згідно якого Міськрайонне управління у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області при розрахунку нормативно-грошової вартості орендованої позивачем земельної ділянки застосувало коефіцієнт Км2 у розмірі 1,703, замість максимального 0,306, як встановлено рішенням Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі». Таким чином, позивач вважає, що нормативна грошова оцінка була неправомірно завищена відповідачем у кілька разів, що в значній мірі позначиться на розмірі орендної плати за земельну ділянку. Такі дії відповідача щодо невиконання рішення Житомирської міської ради  при наданні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки позивач вважає протиправними, тому звернувся до суду. Ухвалою від 26 червня 2018 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи. 19 липня 2018 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просив суд відмовити в задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «Цемінвест» в повному обсязі. Таку позицію представник обґрунтовує тим, що жодним законом або підзаконним актом не визначено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок видається на підставі рішення органу місцевого самоврядування. Крім того, на думку відповідача, законодавчими чи іншими нормативно-правовими актами, які регулюють проведення нормативної грошової оцінки земель не передбачено можливості встановлення або обмеження коефіцієнтів органами місцевого самоврядування після затвердження ними технічної документації, як результату проведеної оцінки земель. У зв'язку з цим, Головне управління Держгеокадасту у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та м. Житомирі вважає, що воно діяло у межах та у спосіб передбачений чинним законодавством у сфері нормативної-грошової оцінки землі. Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог, з огляду на наступне. З матеріалів справи вбачається, що 10.06.2015 року  47 сесією 6 скликання Житомирської міської ради прийнято рішення №931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі". Згідно із п.1 цього рішення затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира.   Відповідно до пункту 4 вказаного рішення умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативно грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі, а саме, вирішено: -   обмежити застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306; - обмежити застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів, у діапазоні від 0,5 до 1, при цьому, "1" - це максимальне значення коефіцієнту, яке може застосовуватися при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Житомира . Крім того, згідно з п. 6 рішення Житомирської міської ради прийнято № 931  користувачам та власникам земельних ділянок, незалежно від форми власності та підпорядкування, отримати витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель м. Житомира для перерахунку розміру плати за землю та при подачі усіх видів звітності застосовувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір якої визначений з 01.01.2016. У зв'язку з необхідністю приведення договору оренди землі у відповідність до прийнятого рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015, а також для визначення розміру податку на землю, Товариство з обмеженою відповідальністю «Цемінвест» звернулося  до Міськрайонного управління у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області із заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок  відповідно до Закону України "Про оцінку землі" Як вбачається з Витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки при розрахунку нормативно-грошової вартості земельної ділянки  з кадастровим номером 1810136300:05:030:0032, що знаходиться за адресою: м. Житомир, проспект Незалежності, 79, відповідачем застосовано значення Км2 у розмірі 1,703. (а.с.15) Позивач вважає, що відповідачем протиправно при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки  не застосовувало п.4 вищевказаного рішення Житомирської міської ради, тому звернувся до суду з даним позовом. Надаючи правову оцінку діям відповідача, суд виходить з наступного. Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Згідно із ст. 5, 13 зазначеного Закону, ст. 201 Земельного Кодексу України обов'язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 (із змінами) затверджена Методика грошової оцінки земель населених пунктів. Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності. Механізм визначення нормативної грошової оцінки земель врегульований Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики України та продовольства України,  від 25.11.2016 № 489. Згідно пункту 1.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель  населених пунктів Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності. Відповідно до  розділу "II Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів"  Порядку  передбачено, що Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де: Км1 - регіональний   коефіцієнт,   який   характеризує залежність  рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній,  регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони. Отже, суд зазначає, що при визначенні нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту, враховуються, окрім інших, відповідні показники коефіцієнту Км2 (коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів) та коефіцієнту Км3 (коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території). При цьому, Таблиця 1.6 до вказаного Порядку містить Граничні (максимальні і мінімальні) значення коефіцієнтів, які враховують ступінь містобудівної цінності території в межах населених пунктів (Км2). В даній таблиці прямо зазначено, що для населених пунктів з чисельністю населення від 250 до 500 (тис. чол.), до яких загально відомо відноситься місто Житомир, максимальні значення коефіцієнту Км2 визначено в межах 3,0 - 3,5, а мінімальне значення цього ж коефіцієнту Км2 визначено 0,30. Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Частиною 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Разом з тим, ч.3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Як встановлено судом, рішенням Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в                  м. Житомирі обмежено застосування цього коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306 (підпункт 4.1 пункту 4). Затверджено середню базову вартість одного квадратного метра земель у м. Житомирі 249 грн.80 коп. (п.2). Введено в дію нові розміри плати за землю для всіх суб'єктів господарювання та громадян з 01.01.2016 (п.3 рішення). Одночасно п.10 цього рішення відповідача зобов'язано забезпечити оформлення та видачу заявникам відповідних витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира. Проте, згідно з Витягу з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 31.01.2018 № 155/0/213-18 при розрахунку нормативно-грошової вартості земельної ділянки площею кадастровий номер 1810136300:05:030:0032, відповідачем застосовано значення Км2 у розмірі 1,703. Таким чином, відповідачем не враховано обмеження в застосування коефіцієнта Км2, що встановлене п.4 Рішенням Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 року. При цьому,  у пункті 3 рішення Житомирської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки" від 10.06.2015 введено в дію нові розміри плати за землю для всіх суб'єктів господарювання та громадян з 01.01.2016 (п.3 рішення). Крім того, у п.6 рішення вказано: "Користувачам та власникам земельних ділянок, незалежно від форми власності та підпорядкування, отримати витяг з технічної документації нормативної грошової оцінки земель м. Житомира для перерахунку розміру плати за землю та при подачі усіх видів звітності застосовувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір якої визначений з 01.01.2016 ". Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Саме ці критерії є визначальними при перевірці на правомірність рішень та дій органів державної влади, що визначено ч.3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України. Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Відповідно до ч.1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад. Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"). Згідно із ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Таким чином, рішення 47 сесії 6 скликання  Житомирської міської ради №931 від 10.02.2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м.Житомирі" в силу наведених положень є нормативно-правовим актом, обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями. З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що невиконання відповідачем п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 року суперечить вимогам законодавства, а тому такі дії слід визнати незаконними. Частиною 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлені критерії, якими керується адміністративний суд при перевірці рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень. В розумінні Кодексу адміністративного судочинства України виявлення невідповідності діяльності суб'єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності слугує підставою для задоволення адміністративного позову за умови, що встановлено порушення прав, свобод та інтересів позивача. В ході розгляду справи знайшов своє підтвердження факт порушення прав позивача з боку відповідача, при цьому останнім   протилежного  суду не доведено. Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. З огляду на встановлену судом незаконність дій Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі щодо неврахування п.4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки товариства з обмеженою відповідальністю «Цемінвест» , з метою виконання завдання правосуддя - забезпечення ефективного поновлення та захисту порушеного права,  суд вважає за необхідне зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі  внести зміни у Витяг з технічної документації від 31.01.2018 № 155/0/213-18 та при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки застосувати коефіцієнт Км2, що не перевищує максимальне значенням  0,306, яке передбачене п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015. Враховуючи викладене, суд задовольняє позов  у повному обсязі. Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне. Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. З наявного у матеріалах справи платіжного доручення № 375 від 13.02.2018 вбачається, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Цемінвест» при звернені до суду з даним позовом було сплачено судовий збір в розмірі 1762,00 гривень. Оскільки Міськрайонне управління Держгеокадастру у Житомирському районі та м. Житомирі є структурним підрозділом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області та не є юридичною особою, понесені позивачем судові витрати у розмірі 1762,00 гривень підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області. Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 242-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, - вирішив: Позов задовольнити. Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі (вул. Довженка,45, м.Житомир, 10002, код ЄДРПОУ 39765513) щодо неврахування п.4 рішення Житомирської міської ради № 931 від 10.06.2015 при наданні Товариству з обмеженою відповідальністю «Цемінвест»  (вул. Київська, 29, с. Петрівське, Києво-Святошинський район, Київська область, 08141; ЄДРПОУ 35411453)  витягу з технічної документації від 31.01.2018 №155/0/213-18 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 1810136300:05:030:0032, а саме: незастосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнта Км2 в розмірі, що не перевищує максимальне значення 0,306. Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області в особі Міськрайонного управління у Житомирському районі та в місті Житомирі (вул. Довженка, 45, м. Житомир, 10002, код ЄДРПОУ 39765513) внести зміни у Витяг з технічної документації від 31.01.2018 № 155/0/213-18 та при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 1810136300:05:030:0032, застосувавши коефіцієнт Км2, що не перевищує максимальне значенням 0,306, яке передбачене п.4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул. Довженка, 45, м. Житомир, 10002, код ЄДРПОУ 39765513)    на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Цемінвест» (вул. Київська, 29, с. Петрівське, Києво-Святошинський район, Київська область, 08141; ЄДРПОУ 35411453)    понесені судові витрати у   вигляді судового збору в розмірі  1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні). Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його складення. Суддя                                                                                                      І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.08.2018
Оприлюднено29.08.2018
Номер документу76055493
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/3129/18

Ухвала від 19.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 29.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 02.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Рішення від 27.08.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 26.06.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні